15 Nisan 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

15 Nisan 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankaralının Defteri İki sefil ruhun kaynayışı Padişah, Ankara ve İstanbul, Mustafa Kemal'in fikri.. Ankara, 26 T. Evel, 1920 İstanbuldan haber geldi: Da- mat Ferit sukut etmiş! Zaten o- Dun altı ay sa. makamını ki letmesi, saltanat tahtmda oturan bedbahtın iradesi, itimadı sayesin- de olmuştu. Bu iki sefil ruh, çok iyi kaynaşmışlardı! Sadrazamların düşmesi, kalk- mas Osmanlı tarihinde nadir hâ- diselerden değildir. o Fakat son bedbahtın sukutunda daha derin, daha elim manalar vardır. — Os. manlı tarihi ipsiz, sapsız bir çok sadrazamlar gördü, geçirdi. Fa kat bunların hiç biri Damat Ferit gibi milletine hayasızca hiyanet etmedi. Bu hain adam defolup gi- derken, Türkün bugüne kadar mu- kaddes bildiği manevi bir gok şey- leri de beraber sürükledi. Damadın en büyük fenalığı, yal- ız Sevr muahedesini imzalaması değildir. İstanbul ile Ankaranın arasını açması, İstanbuldan Ana- doluya yan gözle bakması; yaptı- ğı fenalıkların en büyüğüdür. İş- te burada da İstanbula yanbakan- | lar bulunuyor. İstanbulda © olup biten fenalıklardan, bizzat İstan- bulu mes'ul tutanlar var. Meselâ: Asabi, genç, münevver bir İstan- | bulunun burada yazdığı bir yazı- nun İstanbula ait şu fıkraları one | kadar acı!... Bu İstanbul çocuğu- nun böyle acı acı yazması için ne ağır bir tesir altında kalması lâ- zim: — “İstanbul, artık bizim için eski İstanbul değildir. İstanbul ile Anha- ya arasında dehşetli bir uçurum var: Sevr muahedesi! Bu O muahededen #onra İstanbul, bizim için ancak bir takım aziz şeylerin, tatlı hâtıraların, hainlerin, iyilerin, dostların, düşman- ların yaşadığı bir şehirdir. İstanbul, Sevr müahedesini kabul etti. İstanbır- Jun bir kalem darbesile körce, çılgın- Şe irtikâp ettiği hatayı, şimdi Anadı lu kanile temizlemeğe Son günlerde talih, İstanbulu gayet Anadolu, İstanbuldan fedakârlık isti yordu. İstanbul, Anadoluya olan bor- cena ödemeli idi. İstanbul, Anadolu- 7 fazyık için bir sadrazam vermek yi — polis ie bile verme- Feridi sadarete getirdi. Kuvvayi inzi- yaptı. Anadolunun dertlerine lâkayt haldı... Nasıl a İstan. ... Vat heyecanlar, in- ei çok kere mübalâğaya götü. Tür. Bu gencin yazıları da böyle ağ inle yok ki, İstanbul- 'apılan fenalıklardan, - lun asıl temiz halkı Di dir. İstanbulun işgaline, İstarıbul şen «larının korkaklığı, feragat. İstanbul ve Tülin Şeker önüne koymuştu. | mazdı, Hem, Sevr muahedesini im zalıyan zavali: İstanbullular değil ki... Onlar, bu idam fetvasının imzalandığını ancak sabahleyin, uykudan uyandıkları zaman gaze- telerde okumuşlardı. Bereket ver- sin ki, sakin ve itidal içinde düşü- menler, İstanbul aleyhinde uya- nan bu gibi yanlış fikirleri tashih- ten geri kalmıyorlar. Bunların ba- şında da Meclis Reisi Mustafa Ke- mal Paşa geliyor. Reis Paşa diyor ki: “İstanbulda, Anadolu aley- hinde çalışan saray, o Babıâli ve mensuplarile asıl İstanbul halkını bii kâümetimizi, ordumuzu kuvvetlen- dirmek için muhtaç olduğumuz, maddi ve manevi elemanların ç0- ğunu, bize İstanbul veriyor. Bize elem veren şey; bu güzel vatan parçasile irtibatımızın kesik olma- sıdır. Onu esaretten kurtarmak va- zifesi gene bize düşüyor!,, ».. Ankaranm bu aralık hoş görme- diği şey, yeni Tevfik Paşa Hükü- meti iktidara geçer geçmez, Âna- dolu ile konuşmak, mülâyim bir çehre ile sokulmak istemesidir. İs- tanbul Hükümetinin bu tezahürü- nü, hüsnüniyete vermek güç olu- İ yor. Umumi kanaate göre İstan- | buldaki hükümet, Ankarayı oya- lamak ve kandırmak kararmda- dır. Onun için böyle bir | teklife karşı yapılacak şey; onlara | hiç yüz vermemek, “şimdi vatan mü- dafaşile meşgulüz, küçük politika işlerile uğraşmağa vaktimiz yok!,, diyerek yüzlerine kapıyı kapamak tır. MİLLICİ Çocuk haftasında Sinemaiş şirketi Ankaranın iki si- nemasını çocuk haftasında sabah- İ çocuklara tahsis etmiştir. Videnger makinaları ANKARA, 14 ( Telefonla ) — İsAnkara belediye meclisi Viden- | ger makinaları için masrafı koru- İ yacak bir tarife kabul etmiştir. l ve kefalet. siz olarak veriliyor Mahmut paşa Kürkçü han DETKO Tel 21685 11435 | 1726 birine karıştırmak olmaz. Hü- | ANKARA, 14 ( Telefonla ) — | ları bir matine için bedava olarak mağazamızda | 10 Taksitte | MMiyet 933 istikra zı ge | Tahvil almak istiyem- | Yapı, yoll ler için kolaylıklar ANKARA, 14 (Telefonla) İkramiyeli istikraza yazılmak için şehrimizde büyük bir tehalük gö- rülmektedir. İş Bankasının kolay- lık göstermesi bir çok küçük ka- zançlı kimseleri teşvik etmiştir. “Hakimiyeti Milliyet” mensup- ları, müesseseye müracaatle ikra- miyeli istikraza kaydedilmeleri i- çin teshilât teminini istemişlerdir. Müessese mensuplarından istiyen. ler taksitle tahvil alabileceklerdir. Himayeietfal cömiyeti umumi merkezi de memurlarınm bu tah. villerden istifade edebilmesi için, maaşlarından taksitle kesilmek ü- zere istedikleri kadar tahvilât ala bileceklerini kendilerine bildirmiş | lerdir. İstanbul telefon ücret- leri meselesinde jüri? ANKARA, 14 (Mi İstanbul telefon ücretle ne dair Dahiliye Vekâleti tarafın. dan Başvekâlete yapılan teklif ü zerine henüz bir karar verilmiş değildir. Başvekâlet Maliyenin tek rar mütalâasmı sormuş ve Maliye eski noktai nazarında ısrar ile mu kavele ahkâmının aynen tatbikini ve bu hükümlere istinaden ücret- lerin tenzilini istemiştir. Dahiliye Vekâleti ise kendisi ile Maliye Ve kâletinin ve şirketin bu meselede yalnız sami kalabileceği, diğer Ve kâletler vekillerinden yahut erkâ- nmdan mürekkep bir jüri heyeti nin teşkili ile bu heyetin karaları. | nın muta olmasını istemiş! Çiviyi Söker di BEŞİR KEMAL NASIR İLÂCI | İzalei şuyu ar kanun lâyi- hasında yeni hükümler ANKARA, 14 (Milliyet) Ankara İmar kanununa müzeyyel olarak çıkan Hamur kanununda şa yian tasarrufların ne şekilde izale edileceğine dair hüküm olmadığın dan bu iş bugün tarafeynin riza- sile halledilmektedir. Bu mahzurun izale ve bu müna sebatın kanuni şekle sokulması i- çin ortaklar arasmda ne şekilde müzayede yapılacağını, bunun müddetine ve ihale şekline ait te- ferruatı ihtiva etmek üzere teklif edileni müze; kanun lâyihası Mecliste Dahiliye Encümeninde müzakere edilmektedir. Hamur kanununun yol ahkâmı diğer Belediyeler de tatbik edil- mek üzere yeni yapı ve köyler ka- Bunu çerçevesine girdiği için bu Hamur kanununa müzeyyel ol- mak üzere teklif edilen izalei şuyu kanun lâyihasınm icap eden hü- kümlerinin yapı ve yollar lâyihası na ilâvesi karar altına alınmıştır. Konferans ANKARA, 14 (Telefonla) — Ordu Mebusu Ahmet İhsan Bey bugün Halkevinde Ergani istikra- 21 için bir konferans vermi Konferansı spora ve gençliğe dair bir film takip etmiştir. ASİPİN KENAN ROMATIZMA ve bütüm ağrıları keser (1786) a MISIR IŞ Limitet Sermayesi : 100,000 Türk Lirası Merkezi: ANKARA - Şutesi İSKENDERİYE TÜRKİYE İŞ BANKASI tarafından tesis edilmiştir. İTHALÂT, İHRACAT, KOMİSYON VE EMANET İŞLERİ YAPMAKTADIR. İSKENDERİYE de satılmak üzere, emancten mal gönderenler, hesabımıza, TÜRKİYE İŞ BANKASI : şubelerinden avans alabilirler, En iyi fiyatla, en az masraf ve komisyonla emin bir surette iş görmek isteyenlerin MISIR İŞ LİMİTED'i tercih etmeleri kendi menfaatleri icabıdır. Telgraf adresi: MISIRİŞ - İskenderiye 1 amm Dedikodu: Pasta Salonunda soba başında.. Baba ŞefkoeskiAnkarayı anlatıyor ANKARA, 14 (Milliyet) — Millet | hep, gene soba başımda toplanmış gır ediyorduk. Yerini söylemeğe hacet var mı? İstanbul pasta salonundayız. Vakit; geceyarısını henüz geçmişti. İstanbuldan bir iş için muvakkaten ya bir tüccara arkadaşlar sordu- lar; — Nasıl, Ankaramız değil mi?.. Bu genç bey cevap verdi; — Maaşallah çok güzel... Bir defm sormuyorsumuz ki şehrinizin en güzel bir otelinde oturduğum halde bu va- kit burada işim ne? Bir arkadaş atıldı; — Soralım hadi!.. Genç şöyle şikâyet etti? — Be birader, sabahleyin kalktım, akşama kadar kaloriferin ayarı var, bu akşam sıcaklığın geç gelmesi muh: temeldir, dediler. Eh... siz söyleyin, bu konfortahi dediğiniz şehirde. . O- hur mu bu? Tabii, bu vakit odamı s0- ğuk bulmaktan korkarak; şuraya 10- ba başma siğındım, uyku © vaktinin gelmesini bekliyorum. .. Gidip | 80- mükemmel rannında bu zıkkım var mıydı? Hoşsohbet, nazik Şefkonun bu genç ile arkadaş olduğu belli idi. Çünkü pek lâübali konuşüyordu.. o Şefko şöyle devam etti; —Şu üstümüzdeki otel var ya/.. Ah çocuklar oranm ağzı, dili olsa da bir söylese, . Pasta salonunun üstündeki” otelin ismi “Ankara oteli, dir. Baba Şefko- yu da tanımıyan varsa hemen bir &&- irla anlatıyım ki; iri cüsseli, ga beşuş, fevkalâde hoşsohbet, Selânil ve Selânikten geçen her ferdin tanıdı- ğı bir tüeccardır. İstanbulda oturur, fakat sık sık Ankaraya gelir. Baba $efko kırptığı gözüyle genci işaret e- derek devam etti; — Bey biraderimize bir ders olsun diye anlatıyorum. . Çok oluyor, tari- hi aklımda değil... Bir zamanlar, ber halde Ankaranın ilk günlerinde.. bir iş için gelmiştim. Celile yukarıyı işaret ederek) bü otelde yatıyordum... la, düşünecek vakti yok. Büyükler bep ileri hatta çemurlar üstünde yatıyor, vatan için dövüşüyordu... Neyse ©- debiyatmı yapmıya lüzum yok. . An- kara girdiğimiz gibi, bulduğumuz #i- i bir şehir.. Ne han, ne otel. Ola la bie bu otek bir de filhakika ban şeklinde Taşhan Yar. - Evvelâ istiklâli düşünüyoruz ve he- nüz Ankaraya çivi çakamıyoruz, çivi- leri bile belki bir harp aleti olur diye hep bu iş için saklıyoruz, . Yeni ME 1 Gündüz benim Gece senin Bugün bugece brikaları Fransızca sözlü senenin en güzel filmi “Ayakta bir sefir, masa başında diğer bir selir, yerde çorap yamıyan hizmetçi...,, » Uzatmıyalım; o ben bu otelde üç numaradayım, yedi numarada ge- ne bir iş için gelmiş eczacı Ekrem Ne- cip Bey yatıyor. Beş numarada Bul. gar Sefiri. ... , dört numarada Yunus Nadi Bey, filân. . Hemen hepimiz bir sıradayız.. Ha, altı (o numarada da merhum Ankara Ticaret Odası Baş- kâtibi Galip Bey var. ... Her akşam bermutat çekiyoruz Bulgar sefirini eskiden tanırız, Pirle- pe'lidir. Gene bir akşam çektik kafa- ları; — Bre aman bir işkembe çorbası, şöyle sarımsaklı, sirkeli, . Dedik, düştük, şimdi yerinde ha- vuz bulunan, Samanpazarı otobüsle- rinin durduğu mahaldeki “Anadolu Lokantası,, na. . Buzün yerinde yeller &siyor ya... — Eh, diyorduk. İşkembe çorbası yoksa, şöyle bir sarmısaklı çılbır ol- sun yaptırabiliriz. . Geçmiş zaman, galiba geceyarısın- dan sonra gittik, sabaha karşı da dön- dük.. Ne kadar Rumeli havası var sa hepsini de orada hep beraber söy- İedik.... Ertesi sabah baktım birisi beni dür- tüyor, uyandım, ne göreyim? Ekrem Necip eli yanağında bağırıyor; — Kalk birader, diş ağrısından ö- lüyorum, bir dişçi bull. Hemen ya- taktan fırladım. Gözü kör olsun, ya- tarken pijama filân da giyemem, ace- le ile pijama pantalonunu dar giymi- şim, yarıçıplak, yüzümü yıkamak için sofaya çıktım, şimdi vaziyete bakmız! Evvelâ saate baktım; on ikiyi geçi- yor. Dekora baktım; berbat bir salon. Ortaya bir baktım; bir masada Galip Beyle Bulgar Sefiri tavla oynuyor, 80- ba başımda otelin hizmetçisi kadın o» turmuş bir arkadaşın çoraplarını ya- mıyor. . Sağında büyük ve sırları düş- müş bir su kabı, solunda da sobadan çıkan korlar için bir gaz tenekesi... Ortadaki masanın kenarına bilmem kaç numaranın misafiri Belçika Sefiri büyük üniformasmı giyinmiş bir hal- de dirseğini dayamış maiyetinden bir zata emirler veriyor. Sırtında o kısa bir entari ile Yunus Nadi Bey ortada dolaşıyor. .. Ben daha musluğu bul- madan sofanın methalinde bir de Tev- fik Rüştü Bey belirmez mi? Meğer Belçika Sefiri bir merasim- den henüz avdet etmiş, Hariciye Ve- kilimiz de ona indei ziyarete geliyor. E çocuklar... Şimdi şu dekoru ve şu oşhası bir gözönüne getirin. . Mev- kilerini ve mevkii ölçün... Yani o za“ manm otellerini hatırlayın. . Herkes muhtelif hislerin tesiri al- tındaydı. Sükütu gene Şefko yırttı; — Nasıl beyim? Üç beş saat kalo- riferiniz yanmadı, diye, gene şikâyet- te bulunacak mısm?. .. Ankara SİNEMALARI Bugün bugece Kulü Görülen rağbet üzerine devam edecek olan DÜĞÜN GECESİ Ayrıca Batakhane Gölgeleri Türk Anonim Şirketinden: Alpullu Şeker Fabrikasının İstanbul depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere Satılır, Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin v& mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal gönderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve me Adres:İstanbul, Bahçekapı,4 üncü s'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. Vakıf han 4üncü kat, Telgraf adresi: İstanbul Şeker Telefon:24470.79 149)