4 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

4 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

FEAR DT Ermenilere inan olur mu? Hariciye Vekilinin fikri . Tür. kiye komünist fırkası Ermenistan mağlüp oldu. Şim- di onunla uyuşma ve anlaşma yol larını arıyoruz. Mecliste, Ermeni- ler hakkında açık bir itimatsızlık var. Her konbinezonun arkasında bir maksat arıyorlar: Erme Yanmazsa insazi gibi yaşarlar. El- lerinde silâh bırakırsanız, onları r tehlike kaynağı olarak düşünmelisiniz... Mustafa Kemal Paşa bir taraf. tan, Hariciye Vekili Muhtar Bey öbür taraftan Meclise saatlerce i- zahat veriyorlar, teminat veriyor. lar: Her fena ihtimal, göz önünde bulundurulmaktadır!. Ermenistan galebesinden bek- lediğimiz bir fayda da onlardan biraz silâh almaktır. Ermenilerin larmı istiyoruz. Bu mesele hakkında Ruslarla müzakereleri- mizde şu esaslara istinat ediyo- ruz: 1 — Görünüşe rağmen Erme- nilerin rengi belli değildir. Bugün sakin görünen Ermenilerin yarın ne yapacaklarmı bilmiyoruz. O- nun için ellerinde silâh bulundur- mak işimize gelmez. Silâhir bir Ermenistanm Ruslara da zararı dokunu: 2 — Ermeniler, komünist ol- duklarını iddia ediyorlar. Eğer bu iddialarda samimi iseler, silâha ihtiyaçları kalmamış demektir. 3 Garp cephesindeki ordu- muzu ber gün takviye ediyoruz Bunun için pekçok silâha ihtiyacı- mız var. Biz, bu silâhları, yalnız galibiyet hakkı olarak Ermenis tandan istemiyoruz. Hayati bir ih tiyaç olarak arıyoruz... Bolşevik Rusya, bizim bu dilek lerimize hak veriyor. Yalnız Hari- ciye komiseri Çiçerin diyor ki: “Ermenistanda komünist olan ve olmıyan halk vardır. Bunların e linden silâhları almak bir çok ka- rışıklığa sebep olabilir. Komünist olanların hsız, komünist olmı- yanların İı olması gibi bizim için tehlikeli bir vaziyet doğabilir. Bu sebepten Ermenistandaki silâh ları bırakalım. İstediğiniz silâhla. rı biz, Rusyadan verelim!” Rusyanın bu tarzdaki izah ve müdafaası; Meclis azasının evha- mını tahrikten hali kalmıyor: A- caba Rusya, yine Ermeniler vası- tasile, aleyhimizde bir oyun mu tertip edecek?.. Halbuki başta Mustafa Kemal Paşa olduğu hal de Hariciye Vekili ve diğer hükü- met erkânı Bolşevik Rusyanm Tür kiye hakkında samimi bir noktai nazar beslediğine inanıyorlar, bu kanaatlerini etrafa yaymağa çalı #ıyorlar. ... Ermeni meseleleri görüşülür. ken, Türkiyede teşekkül eden Ko- münist fırkasından da bahsedildi. Mustafa Kemal Paşa Mecliste a- çık açık dedi ki — “Memlekette teşekkül et- miş bir Komünist fırkası, bir de Halk iştirakiyyun fırkası vardır, Türkiye Komünist fırkasının te . ve Hariciye Vekili Muhtar Bey şekktlünden vazıhan malümatım vardır. Bu fırkanın ne gibi mak- satla kimlerin teşkil ettiğini bili- yorum. — Maksatları, © tamamen memleketin âli menfaatlerine mi- tabıktır. O fırkada en vatanper- ver arkadaşlarımız var. Fakat bu demek değildir ki, hükümeti- miz doğrudan doğruya bu fırkaya istinat ediyör. Hükümetin mesne- di yalnız Meclisi âlinizdir. Biz, Ruslarla görüşürken bize “Mutla- ka komünist olunuz,” diye teklif eden de bulunmadı. Biz de onla- ra: “Sizinle dost olmak için komü nist olacağız?” demedik. Rusya mın Bolşevik olduğunu kabul et- mek, mutlaka o sistemi bizim de kabul etmemizi icap ettirmez.” Mustafa Kemal Paşanın izaha tı, Meclisi tatmin etti, Bunun üze- rine Türkiye komünist fırkası aza sından Bursa Mebusu Muhittin Ba ha Bey kürsiye gelerek dedi ki: — “Efendiler, Ermeni milleti. ne olan tabii bir kin tesirile içti- mai bir mesleğe vaki olan taarru- zu protesto için kürsiye geldim. Burada bir komü isi dır. Onun azası, böyle bir fırka teş kil etmekle vatani ve içtimai en büyük bir vazife yaptıklarına ka- nidirler. Burada komtinist partisi- ne iştirak edenler, hududu milliye hörmetkârdırlar, Bunun için ha- yatlarını bile fedadan çekinmez- İer. Biz böyle kabul etmişizdir. Bolşevikler de milletlerinin arzu- larına göre hareket ediyorlar.(Gü rültüler ) Nafiz Bey (Canik) — Orası, komünist propağandası yk 'ürkiyede Kala fırkası ve Türkün komünizm anla yışı hakkında tam bir fikir vermi- yor mu? MİLLİCİ Jtlillayet | İktısat ve Tasarruf Yeni idare heyeti aza- ları dün seçildi ANKARA, 3. A. A. — Milli İk. tisat ve Tasarruf (o Cemiyetinin kongresinde seçilen umumi mer- kez heyeti bugün toplanmıştır. Merkez © heyeti reisliğine B.M, Meclisi Reisi Kâzım Paşa Hazret. | lerini seçmiştir. Reis Vekilliğine Trabzon me- busu Hasan, umumi kâtipliğe İz- mir mebusu Rahmi, muhasipliğe Sabık Ziraat Bankası umumi mü. | dürü Şükrü ve idare heyeti aza- kıklarına Mardin mebusu Ali Ri za, Kırklareli mebusu ve Himayei- etfal cemiyeti reisi Fuat,Emlâk ve Eytam Bankası tümumi müdürü Hakkı Saffet Beyler yeniden se- çilmişlerdir. İkamet ve Ticaret munhedesi ANKARA, 3.A.A, — İktisat Ve kâletinden : 16 Mart 1931 tari. hinde Ankarada tanzim (edilmiş olan Türkiye Norveç ikamet, tica- ret ve Seyrisefain muahedename. sinin 1 Mayıs 1933 tarihinden iti- baren meriyete girdiği tebliğ olu- nur. Devlet Şürası 'âyihası | ANKARA, 3 — Adliye ve Dahiliye Encümenlerinden müteşekkil olan muh- telit encümen Devlet liyihasını tetkik etmiştir. Encümende evvelâ pron» E vcümende, tabii reisi olması, şura reisinin reis isminde ini ve vekillerin de şuranan tabi azaları ddedilmesini isti. yenler vardır. Şura azalığı için bükme tin meclise namzet göstermemesi karar. laştırılmıştır. İkinci tahviller ANKARA, 3 — İkinci tertip dahili istikraz hisseleri ancak gelecek sene satışa çıkarılacaktır. Birinci tertipte yazılanlar hisse almak içn ikinci #bin çıkmasını bekliyeceklerdir., Birinci iflâs memurluğundan : Evvelce Taksimde sütçülük ederken 327 senesinde Mülga ticereti Bahriye | mahkemesi tarafından ilânı iflâsma ka | Tar verilen Sotiri İmtefo efendi masası tarafımdan Aksarayda vak ve babasın- dam intikali lâzım gelen armiardeki bis- sesine 329 tarihinde haciz vazolunmuış | ve bilâhare ademi takip yüzünden me # kapanmış olduğu ve aradan 20 sene geçtiği cihetle haczin hükmi kalmadı” ğımdan tapo sicilindeki kayığın isılde- rılması talep edilmiştir. Mümaileyhi- den alacaklı olanların bu bagta bir di- yecekleri varsa bir hafta zarfında me- muriyetimize müracatla itirazların bi! Görmeleri lâzımdır. Bu müddet geçtik” ten sonra kanınam bilkümleri ifa edile ceği ilân olunur. (2857) Ankara SİNEMALARI . Yeni Bugün bu gece MALEK MİLYONER İlâveten: Dünya haberleri İ Bugün bu gece Kulüp FEDAİ DONANMA İlaveten: my haberleri Firka Umumi Kâtibi Recep ve Maarif Vekili Reşit Galip Beylerle Başvekil İsmet Paşa Hazretleri sergide... Güzel Sanat Hareketleri.. Ankara resim sergisi eskilerine göre çok muvaffak olmuştur ANKARA, 2 ((Mölliyet) — Güzel sa- | matlar resim şubesinin Maarif Vekâleti. nin himayesile Ankarada her sene açtığı sergilerin dokuzuncusu da bugün Halk- eri istirahat salonunda açıldı. Sergide teşhir edilen eser mıledarı vakıa miihim bir yekün tutmamaktadır, fakat, vehle- ten şunu söyliyelim ki bu seneki eserle- rin kıymetleri geçen senekilerin kıymet- lerinden çok yülesektir. Ekspoze edilen eser adedi yüz elliye yalemıdyr. Salon ise bu eserlerin ziyaya | göre icap ettiği şekilde asılmalarma el- | verişli olmadığından resimler kendileri- ne İlzim olan geniş sahayı ve iyi ziyayı alamamıştır. Buna rağmen iyi eserler kuvvetle kendilerini göstermektedirler “4 Bu seneki yüz elli eser içinde üç mü- himine şah eser denebilir. Bunların biri ressam Hikmet B. in başbuğ tablosudur. Diyebilirim ki; ne Kampf, ne başkaları bu kuvvette bir Gazi tablosu, portresi yaratamadılar. Buradaki Gazi bizim ga- zimizdir. Hikmetin . bu eseri için tam bir se Sergide Gazi Hz. nin tablosu »e mütemadiyen çalıştığını işittim, bu uzun ve hararetli çalışmanın izleri tablo- dn da görünmektedir. Böyle bir eseri an- Sİ bağ Mİİ e ka b sevgi meydana ç i. İkinci mühim eser Namık İsmail Be- j yin (Kurmızı senfonisi) ismini verdiği tablosudur. Kırmızı bir kumaş üzerinde büyük bir Bronz tastan yuvarlanan por. takalları ve küçük bir Seramik heykeli gösteren bu eser şayanı hayret derecede Güzel ve canlıdır. Tasm parlaklığı ve Pek güzel bulduğum ücüncü eser de Vecih Beyin harman tablosudur. Bu tab- loda kızgın bir güneş altında bir harman canlanmakta ve seyirci kendini o harma- mm yanında zannetmektedir. Ben herkesten evvel üç ressamımızı Traky a Şeker Fabrikaları | kadar Közım Paşa Hazretleri ile Ali (Afyon), da bü üç tablosu için peşin peşin tebrik edeceğim. s.. Kataloğun delâlet ettiği sıra ile ser- giri uzun müddet tetkik ettim. Ressam Ahmet Beyin yedi eserinden ikisini gü- Halil Beyin altı eseri arasmda bir natirmort, güzeldi. Ali Halil Beyin eserlerine be: karken babasının izlerini değil, ap aşikâr üstadı görmemek kabil değil. Hele iki plâjı ile bir Çamlıcasının altımda imza ol masa insan eserlerin Halil paşaya nit ol- duğunu iddiada bir yanlışlık yapmaz. Âli Münip Bey nammda bir ressamın natürmortlarım beğendim, bunlar içinde 18 sora numaralısı ötekilerden güzeldi. Ahmet Ziya Beye sit bir iki parçanm bu sergide nasıl yer bulduğuna hayret ederek bu ressam olmıyan zatı göçiyo- rum. Çallının “İstirahat” ini kabil olduğu kötü, modern sitilde çalışılmış “çi- çek” ve “türbe”sini de oldukça hoş bul- | dum. Feyhaman Beyin bu sene (o bir matür- mort sevdasına o düştüğü görülüyor. Bunlar içinde bilhassa ayva ve kemanı mükemmel ve portreci Feyhaman, iki portresi ise bittabi canlı idi. Hali görünme eseri için de söz söy- lemeğe hacet yoktur, üstat her vakitki kuvvetinde eserler ibda etmeğe devam etmektedir. Yusuf © Ahçora Beyler sergide... ilin bir hususiyeti vardır O, mevzuu üs- lüptan üstün tutar, mevzun göre Üs lâp kullanır. Bu tercihtir ki onun resim lerine kuvvet verir Namık İsnail Bakiki sanatkârdır, bundan dolayı meyd. gelecek eserin küvvetliliğine mukabil kendi hüviyetini fedadan hiç bir vakit gelimizmez. Nazmi Ziya Beyin Küçükliman ve Bö- ğnziçi, Sami Beyin eski Ankara, Bursa- dan bir köşe, Şefik Beyin eski, Burun manzarası eserleri de serginin kuvvetli resimlerindendir. Nüzhet Ayetullah Beyin kadını iyi bir fotoğrafçı ağrandismanıdır. Yalnız bir matürmortundaki sedef kabuk cidden hayranen seyredilecek şeydir. Üstat Şevket Beyin hemen'her eseri, fakat bilhassa Yeni cami İçi, Ayasofya dahili tabloları ber matat mükemmeldir. İs serginin en yülesek bir e seridir. Bilhassa dere ve deniz rensamı 0- lan Vecihin movcat deniz ve dere tab- loları da fevkalâde güzeldir. . Yal Örne Beyin tşklr eği bir kaç omer, şeyler değildir. samlarımız gelecek sene daha kuvvetli eserler bekli yoruz. Server RİFAT Yeni Adliye teşkilâtı için ANKARA, 3 — Yeni adliye teşkilât Türk Anonim Şirketinden: Alpullu Şeker Fabrikasının a depolarından kristal toz şekeri atideki fiatla her isteyene bin kilodan eksik olmamak üzere satılır. Kristal Toz, Kilosu 36,5 Kuruş Taşradan vuku bulacak siparişler yüzde yirmisi peşin ve mütebakisi hamule senedi mukabilinde ödenmek üzere derhal gönderilir. Depodan itibaren bilcümle masarif ve mes'uliyet müşteriye aittir. Müşteri isterse sigorta ettirilir. | Adres: passtanhul, P gi ka pid A üncü KOZA han Ang kat, Telgraf Mülteci İstanbul ele a