9 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

9 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

YY konferans verdi. Bittabi gazeteciler ken disile görüştüler: — Şimdi de erkek modasmda inkılâp yapmak istiyormuşsunuz, Doğru mu? — Elbette doğru! Ba fırsattan bilis- Gfade şapkacılık sanayiine bir tekme vuracağım, Bu hususta temamile tesbit geçmiş ola! Sokaklarımızı (o daha şen, © venkce daha canlı bir hale sokmalıdır. — sız şapkalardan artık bıktı. Bize camdan, aluminyomdan şapkalar lâzmm. | — Şapkay: büsbütün ilga etsek daha iyi değil mi? — Böyle şey olur mu? Dimaği harsa- — Jarımızın şapkaya ihtiyacı vardır. Baş- İ ye değil, Kâzem Karabekir dördüncü cevap! Paşanın bu aykırı ve mâna ve. rilmez iddiası nereden geliyor? (Başı 1 inci sahifede) tiyordu. Milli davayı zaafa ve en sonunda da inhilâle uğratacak bir yola adım atmıştı. Közm Karabekir Paşayı ilk temas- larında kendi fikirleri üzerine celbede bilmişti. Ve. Kâzem Karabekir Paşa bu geyretledir ki Ankaraya telgraflar yağdırıyor, Şark için bir valiiimemili. di, "Cellettin Arif Beyin tekliflerini | yerinde buluyordu. Celâlettin Arif Bey yalnız Ankara- Paşayı da aldatıyor, hem onu kendi ömnllerinin tahakkukuna vasıta ittihaz ediyor, hem de aleyhinde kıyamet koparıyor, Meckis reisliğini şifre yağmuruna bo- ğuyordu: Halk isyana hazır. Orduda suiistimal var. Millet valiyi istemiyor. Közim Karabekir Paşa valiismumili- ğe geçirilmeli, ve.. bir taraften da elli altmış kadar zavallıyı kandırıp âdeta | isyan ve tehditkâr telgraflar çektirme ye sevkediyordu.. Ve.. bütün bu hâdiseler cereyan ©- derken gene Mustafa Kemal Paşa Hz. nin ikazı iledir ki Kâzım Karabekir Paşa vaziyetin ciddiliğini ve uğradığı “ Errurumda anlaşılı- yor ki, cephe o kumandanmı da bu fikre çevirmişler. Bir. taraftan onunla görüşmüşler, diğer taraftan orduda suüstimal olduğunu ü rek Büyük Millet Meclisine şi bulunmuşlar. . Artık vaziyet açıktır. | Mustafa Kemal Paşa diyor ki: “Bakınız, politika hırsı insanları ne- relere sürüklüyor: Ordunun suüstima- linden, ahalinin galeyanından, Erzuru ma ârâyı umumiye ile vali intihabın- dan, çabuk muvafakat cevabı veril. mezse Ankaraya karşı itimatsızlık u- yanacağından telgrafla bize bahse- den Celâlettin Arif Bey, ordunun ku- mandanile görüşüyor, kendisinin Vilâ- yatı şarkiye valiliğine tayinini teklif ettiriyor?,, cümhur Von Hindenburg ile bir © rand vardı. Muayyen saatte 'Tam yarısma gelmişti ki, Rei- sicümhur kâtibi Herr Melasmer sa lona girdi: © — Reisicümhur Hazretleri sizi “bekliyorlar, dedi. © Alman ayağa kaltı. Fakat son “derece muktesit olduğu için, geri- ye kalan yarım sandoviçi üstü kâ- o ğut örtülü bir sandalyanın üzeri- ne ihtimamla bıraktı. O zaman Herr Meissner dedi © — Affedersiniz, bu kâğıdı kal © dırayım. Eğer Hindenburg bura- “ya girerse imzalamağa kalkar. Evoning Standazd den bütün bu vaziyet ve hareketleri Gümrük İstatistikleri (Başı 1 inci sahifede) Hakkı Nezihi Beyin dediği gibi (diğer memleketler) kısmında de- ğil, ayrıca gösterilmektedir. Peru- görünme- nın bizim istatistiklerimizin de ay ni halde olmasını icap ettiremiye- gil, bilhassa ihracatımız için vası- ta olmasını istiyoruz. İstatistik, bu ye uymak mecburiyetindedir. statistik, bizim ihracat ticaretimiz | deki faaliyetimizin uzak sahalara akseden projektörü olmalıdır.,, Vali Bey geldi (Bası 1 inci sahifede) minde dört öteha: iy der ür mm lacaktır.. Bunların krokileri tetkik e- dilecek ve en Da ve, e» muvafık olam tercih Asri mezarlık için Zincirli kuyuda bir arazi hakkında hükümetin muva- fakatini aldık.. Buraya bir kıymet tak dir edilecek ve belediyeye geçecektir. Belediye memurlarının itlü Belediye memurlarının tekaütlüğü hakkındaki kanun intaç edilmiştir. Ida reyi hususiye memurları gibi tekaüdi- ye alacaklardır. Hâl işi Muvakkat şehir hali için yapılacak istikraz muamelesi vekâletçe tasdik & dildi. Bugünlerde işe başlayacağız. Şehrimizdeki kaymakamlar arasın- da bazı değişiklikler yapılacağını dün kü Sonposta yazıyordu. Muhittin Bey de bu unusta demistir kiz — Bu tebeddülâttan haberi tor, Bie sebliyat yek. e yek Vali tekrar gidecek Vali ve Belediye reisi Muhittin Bey, evkafla belediye arasndaki bazı me- seleleri hal için tekrar Ankaraya gi decektir makalelerinde vesikalarile birlikte tahlil ve neşreden (Millici) yazılarma 'devam ederken günün birinde Kâzım Karabekir Paşadan bir mektup aldık. Beklenirdi ki, Kâzm Karabekir Pa sa bu mektup, yahut ta cevabında sa- | dece yukarıda tebarüz etürmeye ça- | lıştığımız esaslar üzerinde izahat ver- sin, bilmediğimiz bir şey varsa bize ve efkârı umumiyeye öğretsin. Halbuki Paşa bütün bunları ikinci üçüncü plâ- na bırakarak apaykırı bir yol tutar. du: ği r “.— Mülli mücadeleyi kuran, İstik- lâl harbini kazandıran, bugünkü Tür- kiyeyi yapan benim.” Diyen ancak tuhaf kelimesi ile ifa- de edilebilecek bir esası ortaya attı. Bu noktayı paşanm mektubundan ala- rak bir defa daha burada aynen vak- ledelim: aM. Kemal Pş. Hz. henüz İstanbulda | iken ben şarkta işe başlamış ve Erzu- ram kongresile milli nüveyi hazırla. mıştım. İki baçak ay sonra Erzuruma gelen müşarünileyh tekliflerimle tehi- den mutabık kalmış ve bu erir ben şarkta kendileri de şarpteki siyaset ve harekâtı idare etmeyi milli plânı muz olarak tesbit etmiştik.” Ankarada Büyük Millet Meclisi açı. ıncaya kadar bu fikirde bulunan M, Kemal Pş. Hz. bündan sonra nedense | bu fikirlerinden sarfınazar Gİ Kâzım Karabekir Paşanm bahsi nakaşası şeklinden çıkarıp vamızın ruh ve mesnedine taallü den tasarrufkâr ve garip bir iddiz ha ine sakmasıdır ki (Millici) nis cevap- larını davet etti ve bu c gazetemizde çıktı. Dördüncüsü de ge- ne bugün (Ankaralmın Defteri) sütu- nunda ve sekizinci sahifemizde Neşre- diliyor. Fakat, Kâzım Karabekir Paşanın bu garip ve bütün bir milli dava ve cidali benimseyen tasarrufkâr iddiası karşınndadır ki Gazi Hazretleri yerin de bir tariz ile intibalarmı ifade bu yurmuş oluyorla 5 — Bu mektubu yazan üzerine akal doktorlarının dikkat mazerını celbe- lerim... Komünistlerin Dimağı! (Başı Hincü sahifede) iks tahrik” tı mazmunları hakkındaki isticvabat dadır. Bunlar hakkındaki iter evrakının yakında mahkemeye tevdi edilmesi muhtemeldir. Gitmeli mi, Gitmemeli mi? (Başı 1 inci sahifede) Müsabakaya girecek ber güzel mam” na o millete mensup bir hakem bulun ması tar, & Güzellerin Amerikaya da gidecekleri da henüz bunun hakkında me güzelliğini temsil için Avrcpaya gideceği haberi, intihabına aleyhtar olanları müteessir #t- miştir. Nezire H.a dünya güzelleri arasında Türk süzeli sfatile bir mevki verilme- mesi için teşebbüse geçilmesini istiyenler vardır, Nazire H. ım-mayısın 12 sine doğr Parise hareket etmesi muhtemeldir. İdman Şenlikleri (Başı 1 inci sahifede) rulan binalar asırlarca payidar ol iyet maarifi fikirle beden rasında tam bir müvazenet aramı tadır. Bu gayenin istihsali içindir ki mekteplerimizde beden terbiyesine lâyik olduğu ehemmiyeti vermeğe ça- bışryoruz. Her sene tertip edilen jim- mastik şenlikleri genç, körpe vücutlar da aradığımız ahenk, tenasüp ve iş- lekliği hallamıza göstermeğe bir ve- sile oluyor. Ferdin cemiyet menfaati- ne kendi hakkından ferağat ettiğinin üyük timsali bu şenliklerdir.Çün- kü filân gencin veya filân mektebin mükâfat kazanması veya birinci gel- mesi mevzuu bahis değildir. Orada di | siplini seven vazife aşkı ile çalışan i- | lerlemeği kendi ke: geçmeği iş edinen bir Türk gençliği vardır.Saha- da bütün bu gençler arasında görü: len ahenk ve tesanüt hayat cidaline cip olan Nazire H. ın Türk İ Jstida: Dilek, istek. Zetidlâi: 55 nci liste ANKARA, 8 A.A. —T.D. T. Cemi e ri rilen ği 1S NAKİL - Nakl 7 —NEZARET Nakliyat - 2— NAKİT - Nakt 3— NAKİŞ - Nakş 4— NEFRET 5 NEVHEVES 6— NEVİ — NİYET 9 — Nokisi nazar 10 — NÜFUZ #— NÜKTE Kistelerde çıkan kelimelerden manala” rı birden fazla olanların her manas için Karşılık zetlerin gönder dükleri deyulmeş eşiti imi olmayanları hangi kaynaklardan al: dıklarını göstermeleri rica olumur. Gelen karşılıklar Liste 51 Hak — tanrı, emek karşılığı, Maka- ret — alçaklatma, Haset Hasret — özlemek, Haz — sevinmek, ri, Heder — yazık, Hidayet — doğru yel göstermek, Hikâye — geçmiş, Hilâl — yeni ay, Hissedar —ortak. ||| 25 inci ilkmektep muallimleri “e Liste: (51) Hak: Doğru, gerçek, emek. Haks- ret: Alçalımak. Haset: Kıskanma. Has- ret: Özlemek. Haz: Tat duyma. He- zım: Eritme. Hedef: İyem nişan yeri. Heder: Yok olma, gitme, Hidayet: Doğru yol. Hikâye: Masal, uydurma. Hilâl: Ay yeni, Hissedar: Payci, ortak. Beyoğlu 31 inci mektep olartma heyeti ... Liste: (52) Istihdat : Bame, zorluluk, — fenalık. | Anlama, İstilade: Kazanma, İstifa: İstekle, çe kilme. İstihale: Kılık değiştirme, İstih fal; Eğlenme, küçük görme. İstihkak: Hak kazanma. İstihsal; Toplama, elde etme. İstiğna: Yüz çevimme, tok gözlü Tük. Istiğrap: Şaşma. İstiskal: Soğuk derma. İstisna: Ayırma. İstişare: De- |. yakiaları kabul etmiş add küpeli öeyani Be; 32 inci mektep okutma MK eye İ Liste : (53) Istibdat: kötülllenma, İstida: Di- lek; İtidiâi: Seziş. İstifade: Kazanç. Çekilme, bağışlanma. İsthale: Kılık değiştirme. İstihlaf: Saymama. İstiha- kok: Gerçel İstihsal: Çıkarma, İstiğna: İstiğrap: Şaşa kalma. | İstis- kal: Kaba görme. İstisma: Ayırma. İs tişare: Danışma. İstanbul üçüncü icra- sından: Satılması mukarrer ev eşyası Üskü- darda Şeyh cami sokak 4 numarada 14 Mayıs 933 tarihinde saat 9 dan 10 ka- der birinci açık arttırma ile satılacak- tır. Taliplerin mahallinde o memüruna müracaatları ilân olunur. (3047) Devredilecek İHTİRA BERATI “Mayii havanm devrüdaimi ile kuv- vei muharrike istihsaline ait usul ve cihaz” hakkındaki ihtira için İstanbul vilâyet celilesine takdim edilmiş olan 30 Mayıs 1931 tarih ve 6000 evrak numaralı müracaat üzerindeki hukule bu kere başkasına devir ve ferağ edi- leceğinden bu bapta fazla malümat edinmek isteyenlerin İstanbulda, Bah- gekapıda Taş Haninda 43-48 numara larda kâin vekili H. W. Stock Efendi- ye müracaat eylemeleri ilân olunur. (2779) 2518 İstanbul asliye 6 ıncı hukuk mahke- mesinden ; Hamparsum ef. tarafından aleyhine boşanma davası ikâme olunan Gedikpa sada Balipâya yokuşunda İngiliz mek tebi karşısmaa Forun sokağında 11 No. | lı hanede sikim iken tebliğ ilmubabe- rihdeki meşruhata nazaran ikametgâhı | meçhul bulunn madam Hermineye bu baptakki dava arzuhali ilânen t dildiği halde müddeti . zarfında cevap "iyikası vermemiş ve tayin olunan tah kikat gününde hazır bulunmamış oldu Bundan gıyabında tahkikt icra olunarak davacı tarafından geçimsizlik hakkında şahit dinletilmiş ve müddei tarafından serdedilen deliller hakkımda beş gün zarlında veya tahkikat günü olarak ta- yin olunan günde hazır bulunarak bir 5 tiraz dermeyan etmediği taktirde iddia olun tasrihi suretik di giyep kararı tebliğine karar verilmiş aldağundan tahkikat günü olan 225 933 pazartesi saat 14 te mahkeme salo- munda hazır bulunması hakkındaki ve bir nüshası mahkeme divanhnesinde a- sil olmak süretile işbu muğmeleli gı- yap kararı ilânen tebliğ olunur. (3044) ele İstanbul ikinci icra memurluğundan : Sarıyer 14 öncü mektep | Bir borçtan dolayi ve paray çevrilmesi muallimleri ..» Liste: (54) mukarrer mobilya 25-5-933 tarihine mi #adif perşembe günü saat 16 dan itib- ven 18 ine kadar Beyoğlunda — altmcr Mahsus: Ayrılmış, gösterilmiş, baş- daire tramvay İstasyonunda mobiliyacı kasından ayrı, bir Kişiye Yazi ne: durağı, su yeri. Me ie layan Deni dayantı, dayanak, yardımcı, olum ilişiği Yüksek yaşayış, ilerleem gösterişleri, düşüncesi, Muhtariyet: Ayrılma, bel- li, başlı yaşamak, ayrıca çevriliş, ken- di kendine dönüş, Muhtrs: o Andır ma kâğıdı, unutturmamak © yazılışı. Müdavele: veripalış, eklen ele geziş Müddet: sıra, çağ, sular, akış, dönüş, E*çiş. Müzepzep: Karmşik, kestiremi- yen, ne yapcağmı bilemiyen. Filorinalı: Nâzun yoklamalarıma 15 mayıs 933 de başlana- caktır. Hangi mahallenin Ebi ed Tayin edilen gün- ma tebliğ edilmiştir. Tayin lerde mükelleflerin hüviyet cuzdanlarile bulunmaları bulunamiyacak: aruz akrabaları veya ihtiyar heyetleri den nüfuz cüzdanlarını akrabaları ile yoklama heyetine gü i taktirde yoklama kaçağı olduklarından haklarında muameleyi kanuniye yapılaca ğı ilân olunur. —————— Istanbul üçüncü icra memurluğun- dan £ Paraya çevrilmesi muharrer Erenkö- fa efendinin hanesinde, 16 Mayis 1933 tarihine müsadif salı günü saat, 10 dan 12 ye kadar birinci açık artırma ile ev eşyası satılacktır. Taliplerin mahaltin- de memuruna mürcaatları ilân olunur. (3049) atıldıkları zaman kendilerinden bek- lenen yegâne haslettir. Şenliklere iştirak eden talebe ade di her sene artmaktadır. Şayanı şük- randır ki artık halkımız & beden ter- biyesinden matlöp olan şeyin birinci derecede sağlık olduğunu anlamış- tır. Şenlikleri görmek arzu eden ço- cuk velilerinin mıktarı © on bine ya- kındır. Bu da gösteriyor o ki vücuda bakmak artık herkeste bir zaruret gekline girmiştir.” “dükkânda açık arttirma suretile para ya çevrileceğinden taliplerin yevmi mez Medeniyet: kür ve saatta mahallinde hazır bulunma darı ilân olunur, (3054) ——— ZAYİ — Fatih sekerlik şubesinden al mış olduğum sekeri vesikamı kaybet- tim. Yenisi almacağından hükmü yok- tur. 310 doğumlu Mülâyım oğlu Nasuh. (061) SADIKZADE Biraderler Vapurları KARADENİZ POSTASI Bazı tamirat dolayısile SADIKZADE vapuru 9 mayıs Salı günü akşam saat 18 de Sirkeci rıbtı- mmdan hareketle Zonguldak, İne- bolu, Ayancık, Samsun, Ordu, Gi- resun, Trabzon, Sürmene ve Rize- ye azimet ve avdet edecektir. 13 mayıta İzmir postası SA. KARYA vapuru icra edecektir. Fazla tafsilât için Sirkeci Mey- menet Hanı altında acentalığa mü- racaat. Telefon: 22134. (071) BARTIN İNEBOLU POSTASI CIHAT 55... SALI 9 mayıs gömü hareketle Bartin, Amasra, Kur » Gideli nebolu, İlişi iskelelerine azimet ve av- det edecektir. Talsilât için Sirkeci Paket postaha- nesi karşısında merkez acentasma mü- rcaat. Telefon: 22967. (3058) . SEYRİSEFAİN Merker acenta; Galata Köprübaşı B. 2382 $ube A. Sirkeci Mühürder sada H. 2,3740 TRABZON POSTASI | KARADENİZ 10 MAYIS 18 DE Galata nhtımından. Dönüşte Tirebo- lu'ya da uğranılır. İZMİR - MERSİN POSTASI ÇANAKKALE 12 MAYIS CUMA 10 DA İdare rıhtımından kalk «erler. 2100) BONO Heryerden daha elverişli fiatla a- Yar satar satmak istemiyenlere avans verir. Sirkecide Liman Hanında kat 3 No.30 Ömer Lütfi, Tel. 24300 Bir borç için mahcuz ve paraya çev- rilmesi mukarrer ev eşyası 18-5-933 ta- rihinde sat 9 dan 10,30 kadar Beşik. taşta Ihlamur caddesinde 6 numaralı hanede ikinci açık arttırma ile satila- caktır. Taliplerin mahallinde memüri- ne müracatları ilân olunur. (3062) e. Zayi. — Nüfus teskeremi ve dör düncü alaydan aldığım askerlik terhis teskeresini kaybettim. Yenisini çıka. racağımdan ayinin hükmü yoktur, 320 doğumlu Hamdi oğla Süleyman SALİM Türk Gemi Kurtarma ANONİM ŞİRKETİNDEN: | 2070 numaralı kanuna tevfikan teşkil ve esas mukavelesi bu kere icra vekilleri yüksek heyetince tasdik olunan Türk Gemi Kurtarma Şirketinin tesis heyeti um umiyesi 1933 mayısın yirminci i günü saat 14 te Galatada Çinili rıhtım hanında üçüncü planacaktır. 2 cumartesi hangi gün yok | katta 5, 6 numaralı yazıhanede to Müzakere ruznamesi şad ur: 1) Bütün eshamı müessisler arasında bermucibi kanun kömilen paylaşılmak suretile şirketin ani olarak teşekkülünün müşahede ve tesbiti. 2 — Ayni sermaye kıymetleri hakkındaki kanuni ehli hibre ra- aksı | porlarının kıraat ve kabulü. 3 — Tesis masraflarının hesa p ve tasdiki, 4 — İdare meclisi azasının intihabı ve huzur haklarının tayini. in-takdiri. 5 — Bir murakıp intihabile ücretini Müessislerin o gün ve saatte hazır bulunmaları ilân olunur. Türk Gemi Kurtarma Anonim Şirketi Müessisleri namına: A. Hamdi, yünde istasyon caddesinde Hacı Musta- | (2974) KAPPS Alman kitapçı, Alman kitaplar: en w cuz satar, Beyoğlu, İstiklâl caddesi 390, İsveç sefareti karşımda. (2647) Deniz Levazım Satınalma : Komisyonundan: 4000 Ton Rekompoze kömürü: Kapalı zarf: 24 Ma- yıs 933 çarşamba günü saat 14 te. Deniz kuvvetleri ihtiyacı için 4000 ton Rekompoze kö mürü kapalı zarf usulile mübayaa edileceğinden şartname- sini görmek istiyenlerin her gün ve itaya talip olanların da hizasında yazılı gün ve saatte Kasımpaşada deniz levazım sa- tmalma komisyonuna müracaatları. (1936) 2472