10 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

10 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

(111 PEN TM Ruşen Eşref Beyin mektubu ve tarihi aydınlatan kıymetli bir hatırası Kâzım Karabekir Paşanın Mustafa Kemal Hz.nden şarkta göreceği vazifeler için ilk talimatı aldığı gün.. Millici'ye Efendim. Birkaç vakittir Milliyet'te çıkan hâtıralarınızı istifade ile okuyo- âzım Karabekir Paşa Haz- size yazdığı mektubu A- tinadan dönüşümde gördüm. On- da, Paşa Hazretleri Celâlettin Arif Beye sit hâtıralarını anlatırken: “Ben daha mütarekenin başlan- gıcında milli istiklâlimizin ancak milli bir kuvvetle kurtardabilece- ğini ve bunun da Erzurumda yapı- lacak milli bir teşekkül ile müm- kün olabileceğini birçok zatlara ve bu meyanda Mustafa Kemal Paşa Hazretlerine Şişlideki evlerinde bizzat söylemiş ve kendilerini Şar- ka davet etmiştim... ve saire.” di- yer. Bu sözler bende bir hâtırayı u- yandırdı. Tarihin bir noktasını, bel ki küçücük bir aydınlık verebili- rim düşüncesile şu birkaç satırı size gönderiyorum. Mütareke sırasında Mustafa Ke- mal Paşa Hazretlerini sık sık ziya- ret ederdim. Kendisini yakından tanımak şeref ve imtiyazını ka- anmış olanlar bilirler ki o zaman, yıkılmış her şeyin ortasmda Mus- tafa Kemal Paşa dipdiri duran ve yanındakileri uyandıran bir zekâ ve milliyet kaynağı idi. Onun om » yüksek rütbeli varr harpler, siyasi adamlar, eski nâ- zırlar, eski valiler, genç zabitler, muallimler, gazeteciler onunla ko- pusmağa, ondan danışmağa gelir- lerdi Birçok şahidi yaşayan bu şeyle- ri uzun uzadıya anlatmağa ne ha- cet! Yalnız şurası muhakkak ki o- yun hosusi evi resmi bir makam gi bi kalabalıktı. Bir zamanlar paşa, kulağından rahatsız oldu. Küçük bir ameliyat geçirdiğini ve Şişlideki evinde yat- tığını duydum. O gün ziyaretine gittim. Yaveri Cevat Abbas Bey beni ikinci katta, bahçe üzerinde- ki yatak odasına aldı. Bugünkü gi- | bi hâtırımda: Paşa Hazretleri ku- lağı sargılı olarak karyola içinde oturuyordu, arkasına da, sonr Sivasta çektirilen bir fotoğrai de görmüş olacağınız devet renkli maşlahı almuış,sigara içiyor- du. Odada yalnız değildi. Beni karyolanm baş yanındaki koltuk- ta oturan üniformalı bir zata tak- dim ettikten sonra karşıda bir ka- napede yer gösterdi. Takdim edildiğim zat bir paşa idi. Hangi paşa olduğunu evsahibi söylemedi, çünkü konuşmasına de vam ediyordu. Kulağının sancıdığı günde de sözleri hızından ve ay- dınlığından birşey eksiltmiyordu. Mevzu: Vaziyetin vehameti ve milli müdafaa idi. Koltukta otur. muş ve ellerini biribirine kavuştur. muş paşa da sözleri ve hareketleri ile Mustafa Kemal Paşayı tasdik ediyordu. Biraz sonra kalktı. Mustafa Ke- mal Paşanın yatağının yanında as- kerce bir vaziyetle ayakta durdu: — Emirlerinizi daima şerefle te- lökki edeceğim Paşa Hazretleri! dedi. Mustafa Kemal Paşa teşekkür etti, yeni vazifesinde muvaffakı- göl diledi, vedalaştılar. Ziyaretçi paşa silen sonra Mustafa Kemal Paşa bana: — Pasa Kime gidiyor da be- nimle konuşmaya gelmiş dedi. Tekirdağında Kolordu kuman- danı bulunuyormuş. Kendisini Er- zuruma tayin etmişler. - Paşa Hazretleri kimdir efen- dim?.. diye sordum. — Kolordu kumandanı Kâzım Karabekir Paşa ! dedi. Bu suretle Paşanın ismini de ilk #BOURLA BİRADERLER ve Ş” pon! Ankara SİNEMALARI Yemi suzece A Beyaz Şeytan İlâveten: Dünya haberleri Büzük Ba yici ulüp İ İ24 kısımlık fevkalâde zengin sahın- elerlerle “dolu aşk ve sergüzeşt Kahramanları o gün duydum, yüzünü de ilko gün gördüm. Kâzım Karabekir Paşa Hazret. leri Mustafa Kemal Paşa Hazretle- rini,Şişlideki evinde,o günden baş- ka zamanda da ziyaret etti mi bile mem; fakat o gün hemen hemen yarısına yakın bir kısmında hazır bulunduğum bu mülâkatta Közem Karabekir Paşa Hazretlerini Mus. dafa Kemal Paşa Hazretlerinin dü. şüncelerini ve tavsiyelerini saygı ile dinler gördüm. Onun için Ko. lordu kumandarm olarak Erzur. ma yeni gitmekte bulunan Kâzim Karabekir Paşanın daha pek az za- man önce maiyetinde Kolordu ku. mandanı olarak hizmet ettiği, or. dular grupu kumandanı Mustafa Kemal Paşa Hazretlerini ne stfat, ne salâhiyet ve ne mânada davet etmiş olacağına, doğrusu şaştım, Ben o günkü harekette, yeni yeni vazifelere tayin edilen yüksek rü İ Kemal Paşa henüz resmi bir vazi- fe almadığı halde dahi ondan müstağni kalamıyacak kadar onu saydıkları, ona danıştıklarını gördüm. Ben ö günkü harekette Mustafa Kemal Paşanın hakiki şefliğini ve aklı erer, yurt sever zatların da ©- na bağlılığını gördüm. Netekim sonraları Mustafa Kemal Paşa Er. zuruma gitmeden önce Amasyada ikeh, bütün yurdu toplayacak Si- vas kongresini toplamak için dave- tiyeler göndermekle, sözünde çok kutlu olan Evfurum've< sair milli teşkilâtların bütün Tür. kiyeyi (temsil edemiyeceğini sez- miş olmakla daha ne derin.ve ne erişilmez düşüncelere sahip bir baş olduğunu millete, dünyaya ve tarihe göstermişti. Saygılar efendim. Ruşen EŞREF | Kara Bekir Paşaya mektup! Muharriri: YUSUF ZİYA Bugünkü (Akbaba) gazetesinde | L kuyumuz. Akbaba, bütün val ce ve nükteli bir mizah lisani kariktürlerle canlandıran yegâne mi- zah gazetemizdir. VERNER Ankaranın en lüks TUVALET salonu Bankalar caddesi Tek: 3240 2606 Dr. İHSAN SAMİ ÖKSÜRÜK ŞURUBU Öksürük ve nefes darlığı boğmaca ve kızamık öksürükleri için pek tesirli ilâçter. Her eczmmede ve ecza depo- larında bulunur. gg (2795) > 1 | ra imar müd | beli kumandanların bile, Mustafa | Ev işleri Müstahdimin bürosu işe başladı ANKARA, 9 (Milliyet) — Evvelce haber verdiğimiz gibi Ankara beledi- yesi arzü edenlere ev hizmetçisi te- darilsi için faaliyete geçmiştir. Beledi- ye dairesinin alt katında eski müfet- tişlik dairesi bu işe tahsis edilerek cv rak memurlarından Celâl Beyi de mü- racaat bürosu şefi olarak tayin eyle- miştir, Celâl Bey belediye memurla- rmdan alacağı mikdarı kâfi memurla teşkilâtmı ikmal etmek üzeredir. Be- lediye meclisince kabul ve bu sütun- larda neşredilen talimatname veçhile harekete geçecek olan “ev işleri büro- su” yarın işe başladığını ve bu günden itibaren bir ay zarfında hizmetçi kul lananlarla, çalışan ve iş isteyen hiz- metçilerin büroya gelerek kayıt ve tes cil edilmelerini ilân edecektir. İşçilere verilecek cüzdanlar tabedilmektedir. EE İstimlâk bedelleri ANKARA, 9 (Milliyet) — Cebeci yolile, Mukaddem tarikinin açılması için istihlâk edilen bina ve arsalarla diğer müteferrik istimlâk bedelâb i- mar müdürlüğünce cshabına te: : dilmeğe başlanmıştır. İmar mü: ğünün bunlara tediye edeceği mikda- rın yekünu iki yüz bin lirayı geçmek- tedir. GLAİŞDİSİ İmar müdürlüğü dosya'arı ANKARA, 9 (Milliyet) — Anka- inin muntazam bir evrak ve dosya dairesi vardır. Az ve masrafsız vesaitle tutulan dosyalar için esas İsviçre resmi muamelât dosyası İis- tesidir. Kismen Ziraat Bankası dosya w- sulüne de benziyen bu sistemle en es- ki bir muamele vehleten mektedir. Ahiren Ankara Ticaret mek tebinin nazarı dikkatini celbeden bu sistemi, alebeleri tarafından öğre- nilinesi için, mektep müdürlüğünce bufaya stajiyer olarak Behire, Nimet, Bedriye Hanım derilmişlerdir. burada işe başlıyan bu üç dosya ve ev- rak işlerinin muhtelif safhaları üzerin de birbuçuk ay çalışarak bunları öğ- reneceklerdir. İmar müdürlüğünün teşekkülünden, yani dört seneden be- ri dokuz bin muameleyi gayet munta- zam şekilde tasnif ve tesbit eden bu usulün mütehassısı idarenin parti iş- leri müdürü Lâtfi Bey; (stajiyer ha- nımların bir buçuk ay zarfında bu w- sulün muhtelif derece ve safahatını etraflı bir şekilde öğreneceklerini söy lemektedir. ALETUAL Hovagimyan Biraderler Beyoğlu İstiklâl caddesi 437 Bütün dünyada en meşhur mar- ka olan CLA- VERİE DE PA- RİS? in icatger- desi Mayo ke- 2370 Gülhane beşinci tehbi müsameresine | 14-5.933 pazar günl anat 17 de Gülhane bastahanesinde başlanacağından bütün mesledaşların teşrifleri rica olunur ©- 728 | fenâim. bulunabil. | Ankarada yeni mektepler 550 bin liralık inşaat ile yeni ilkmektepler yapılacak ANKARA, 9 (Milliyet) — An- | karada ilk mektep buhranının önü ne geçilmesi için vilâyet ve meclisi umumice alınan tetbirleri evvelce yazmıştık. Bu tetbirler ilk mektep inşası için bütçeye yüz on bin lira- ık tahsisat konmasından ve gene bu binaların inşası için vilâyete beş yüz bin liralık bir borç yapa- bilmesi salâhiyetinin verilmesin- den ibaretti. Bu paralarla Etlik, Dikmen, Atıfbey mahallesi, Halke- vi civarı, Erzurum çeşmesi, telsiz, Kaba küllük, Dağ mahallesi; Tel- gaz ârkası ve Hacet tepesi semtle- rinde yeniden birer mektep yaptı- rılacak, Seyfiye medresesi mekte- bi ile İstiklâl mektebi de tamir ve tevsi edilecekti. Bir grupla anlaşı- larak kredi ile yaptırılacak beş yüz bin liralık binalar için henüz vilâ- yetçe verilmiş kat'i bir karar yok- tur. Bu kararm verilebilmesi için bütçenin âli tasdikten gelmesi bek- lenmektedir. Şimdiki halde bütçe- ye mevzu yüz on bin lira ile müs- tacelen lüzumu olan Kabaküllük ve Erzurum çeşmesi semtlerine on dörder sınıflı iki mektebin inşası | için vilâyet başmühendisliği projeler ihzar edilmektedir. Proje ler önümüzdeki haziranm beşinde ikmal edilerek inşaları münakasa- ya vazolunacaktır. Bu mekteplerin yerleri Jansen tarafından yapılan şehir plânmda da tesbit edilmiştir. Maahâza Erzürum çeşmesi, Dağ mahallesi ve Hamamönü semtlerin de ihtiyaç şiddetli bulunduğundan binaları yapılıncaya kadar üç mek Di | Ankara Maarif müdürü RAHMİ BEY tep binası kiralanacaktır. Yarım gün tedrisatınm kısmen ortadan kaldırılması için 9 eylül- den itibaren merkezde istihdam edilmek üzere kadroya ilâve edi- len on dört muallim de bü yeni bi- nalarda tedrisata başlayacaklar- dır. yvolin bunu da yaptı! Avrupanın aynı büyüklükte tüplerinden: 1- Üç defa daha ucuz, 2 - Kalite itibarile daha yüksek, 3 - Miktar itibarile daha fazla... ve: HER DEM TAZE...dir. Çünkü RADYOLİN fevkalâde sarfiyatı dola- yısı ile daima bulunan yegâne “henüz imal edilmiş,, vaziyette DİŞ MACUNUDUR.. LL O A BEDAVA OTOMOBİL Bugün alacağınız bir otomobil veya kamyon size bedava kalabilir. Acentelerimiz bunun nasıl kabil olduğunu size İzah etmeğe amadedirler. Bir otomobil veya kamyon almak fikrinde iseniz satışlarımız hakkında acentelerimiz: evvelâ FORD'ları örün ve ikramiyeli Sa ar silüylüki; FORD MOTOR COMPANY EXPORTS INC. İstanbul | (63114) E | Üsküdar 2 vel & «Hukuk mahkemesi Deküdarda Tembel hacı Mehmet asa ballesinin sarmaşık sokağında 23 No.lu hanede mütasarıfanı sekiniken 5-4- 938 tarihinde vefat öden ve tenekesine mahkememizce vasiyet edilmiş bulunan Sebilc Fikriye hanımın mahkemece th rir ve tesbit edilen handavatından iba- ret cüz'i eşyası 18-5-33 perşembe günü esat 15 de mahalli mezkürda açık art- tarma İle paraya çevrileceğinden talip © lanların mahallinde hazır bulunmaları ve miteveffiyeden alacak ve borç iddia amda bulunanların bir mah ve veraset iddiasında bulunanların da Üç mah zar Imda vesaik ve sonedatı kanuniyelerile birlikte Üskilder ilrinci sah hukuk hâ- kimliğine müracaatları ve akal takdir- de kanunu medeninin mevadı mahısusa- 81 ahimı tetbilk olunacağı ilân olunur. 3112)