16 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

16 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

İN EEE Bir veda sahnesinin mânası Ruşen Eşref Bey Karabekir Paşanın Şişli ziyareti, hakkında yazdıklarına karşı ne diyor? Küzem Karabekir. Paşa, Müliyete iciye gönderdiğim Şişlide Mustafa ziyarete gittiği rün beni odadan yaverlerin Ke şönderttiğini yazmış. Okudum. İşte cevabım: Mustafa Kemal Paşa Hi harp içinde tanrdım, onun deki şanmın Bayranı olarak... Onunla. mülâkat ederken, nasl kimseye benzemez bir şahsiyet huzu- Tanda bulunduğumu daha derinden duydum. Bir şahsiyet ki, hiç ardı a- rası kesilmiyen hücumların karşısm- da azmine ufak bir sarsıntı bile gel- meksizin uykuşuz;... havasız yerlerde buruna kan ve barut kokuları, leş ve ceset kokular çarpa çarpa, kula. ğında muhtelif çatırdılar, gümbürtü- ler yer ede ede nasıl çalıştığına şaşı- yordum... “— Paşa Hz., bu kadar ağır bir me- suliyeti nasıl bir düşünce ile kabul e- diyordunuz ?.” diye sordum. Çünkü ben bu barekette maz, alelâde, hattâ fevkalâde k; lerle anlatmağa çalıştığımız ruhi letlerin pek üstünde olan birşey gi yordum, “— Vakıa böyle bir mesuliyeti de- ruhte etmek, takdir buyurduğunuz gi bi, basit bir keyfiyet değildir. Fakat ben, vatanım mahvolduktan sonra ya- şamamağa karar verdiğim için kemali iftiharla bu mesuliyeti deruhte ettim” (*) diyor. Bir şahsiyet ki, mi rağmen muhakkak bir nura doğru yürümekteyiz. Bende bu iymanı yaşatan kurvet, yalmıı, memleket ve mil! i (9) Yeni mecmua: Çanakkale nüs- hai fevkalâdesi, ve Anafartalar ku- mandanı Mustafa Kemal ile mülâkat. 5: 69-70, yansız muhabbetim değil, bugünün karanlıkları, ahlâksızlıkları, şarlatan- ıkları içinde sırf vatan ve hakikat aş- kı İle ziya serpmeğe ve aramağa ça- şan bir gençlik gördüğümden diyor. Milletinin içinde ve dünyanın kar- şısmda kamaştırıcı bir işık halinde ri izzeti nefsin öyle, başkalarının ö- ğütleri ile yürür yolunu bilmezlerden olmadığına ii yakın bir kısmınd. görüşmede böy! irşat mucizesi sahnesi görmediğimi söylemiştim. Ya- lan söylemedim. Gözlerimle görmedis ğim bir şeyi millete, yalandan tasvir edip doğru diye gösterecek yaradılış- hlardan değilim. Mustafa Kemal Paşa, yatak odası- na paldır küldür girilir bir zat, ziya- retçisi de zorla kabul edilmek ister bir saygısız mıdır ki tekrar dışarı çi Kemal Paşa, Küzm Karabekir ile başbaşa konuşmak dileyor idi ise, benim gel- İ diğimi , yaveri Cevat Abbas Bey; ken- disine bildirdiği zaman, ya beni maze retinden dolayı kabul edemiyeceğini, | ya da işi olduğı biraz beklemek- İiğimi söyletebilirdi. Doğrudan doğru- ya kabul buyurduğuna göre, demek ki ev sahibi, yeni ziyaretçisinden giz- li bir şey konuşmuyacaktı. Ben, Kâzım Karabekir Paşadan önce gelip te son- radan onun teşrifi duyulsaydı, ken- dim izin alp ayrılmak isteyecek ka- dar muaşeret kaidesi bilirdim. Maksa dım, pek sevdiğim ve saydığım, rahat sızlığını da duyduğum bir zatın hatı rını sormaktı. Yoksa yıllarca sonra hâtıra gelecek bir sahneyi tesbite me- mur bir maiyet değildim. Eğer ben odada iken, Kâzım Kara- bekir Paşa beni çıkarmak teklifinde bulunmuş olsalardı, doğrusu, nezaket- sizlik etmiş olurlardı. Bundan başka Mustafa Kemal Paşanın ber mânası il geni eke bilenler kabul e- ” dediği misafir rini öyle bir ii uğratmakta, Paşa, ne münasebet görürdü, we de fayda... Halbuki Kâzım Karabekir Paşayı tenzih etmek borcumdur, çün- kü o gün asla böyle bir nezakotsizlik Ankara SİNEMALARI Yeni Bugün ba gece PRENSES STROGOFF Sevginin her şeye bakim ola- liceğini en sarih Hhdizelerin yaşatan bir eser. İlâveten dünya haberleri ve iki kısım'ık ikamet vesikası Bu gece Kulüp Zamanımızın en büyük filmi NERON EMİL YANİKS'in ve 20 bin figüran görülmemiş muva'fakı- yeti. İlâveten: Dünya Haberleri > HALİS KAHVE MERAKLILARINA « KURU KAHVECİ OSMAN EFENDİ OĞLU A. İHSAN Pek yakında sahibi olduğu Kurukahveci Ham altında bir maj a açacaktır. 5 EA 1 İstanbui Gümrükleri Başmü dürlü “.w s0 günden: 10-5-933 tarihindeki e li 13-5-933 tarihin de müzayedeye çıkarılan mül ga tarifenin 2 inci faslma dahil 155 kapta muhtelif siklette 9 10 lira 22 kuruş O kıymeti mu- hammineli balık ve et Kiev e ve bülküalerili ii yiye muhtelif ecnebi peynirlerine müzayedede verilen bedel had- di lâyıkını bulmadığından 22- 5-933 pazartesi günü saat lâ te ve evvelki şerait dairesinde tekrar müzayedeye çıkarılacak tır. Taliplerin yevmü mezkür da kıymeti muhamminenin 94 7 1/2 pey akçesile birlikte Ba şmüdürlükteki komisyona mü- racaatları. (2221) Deniz Levazım Satınalma 3000 Ton Lavemarin kömürü : Komisyonundan: :7 Haziran 933 çarşamba gü- mü saat 14 te (Kapalı zarf). Deniz kuvvetleri ihtiyacı için kapalı zarf usulile müba- yaa edilecek olan 3000 ton L avemarin kömürüne ait şartna meyi görmek istiyenlerin her gün ve itâya talip olasirm Kasımpaşada Meniz Levazım | hizasında yazılı gün ve saatte da satınalma komisyonuna müra caallarr. (2182) 111 göstermediler; fakat o zaman yapma- mış oldukları bir şeyi şimdi kendileri- ne isnat etmekle yanılıyorlarsa uma- rm ki düzeltirler. Yok, mahsus, bile bile söyleyorlarsa bu hareketlerinin adını koymalarını kendilerine bırakı- yorum. Hem, yazdığım veda sahnesi- ni görmeyim diye çıkarıyorlarsa, bunda on iki on üç yıl aşi verilişine şaştı- ğımdandır ki geç, 3 günkü mektubu yazmıştım. Fakat keşki o sahne, be- Bim tefiir ettiğim manada olsaydı ve kalsaydı, iddiasr iğin şi ne kadar da- be doğru ve güzel olurdu: Bin bir yi- ğitliğini ve büyüklüğünü bildiğimiz ve sevdiğimiz ordunun, en dağmık ve göçkün bir zamanda, bir kısmının ba- şımda vazifeye tayin edilmiş olar bir kumandanın bu orduda i mazlığı, zekâsı, muvaffalır zafferiyeti ile en anılmı: sir mafevk kumandanı bağlılığı... Bundan daha ji ve daha doğru ne olabilirdi! - ibi iokılâbın da yaratıcısı ve şefi Gazi Mustafa Kemale sevgi ve saygı beslemeliten daha tabii ve daha doğ- ru ne olabilirdi! Yedi kat elin bile on- dan esirgemediği hayranlığı ona çok | görecek biz mi olmalı idik?. Ruşen EŞREF | Lokanta camekânları- na yemek konmıyacak C ANKARA, 15 Kim — Bel şehir dahilinde lokanta came- lar gekilerini ee kadar perdelerle örtülecektir. Muallimler için sanatoryom - ANKARA, 15 — Maarif Vekâleti yyenlimler için bir samaloryor, tesisini düşünmekicdir. Resit, Galip Beyin bu işe büyük bir ehemmiyet (verdiği arila şilmaktadır. Prevantoryomün bir” kisiğı mo sene ders senesi başında santitöryom haline kalbedilmiş olacaktır. Hastii #in- alimler burada tedavi edileceklerdir. ' Tabletlik yeni ASPİRİN Paketleri (7 | Yollar nasıl yapılacak? Daimi yol inşaatı için esaslı bir tip tecrübe edildi Ankarada at yarışları muntazam bir surette yapılıyor. Resimlerimiz ya rışı ve zevkle seyredenleri göstermek- tedir. Boş arsalar İNe satın alınıyor, ne de| satılıyor! ANKARA, 15 (Milliyet) — Şehrin mustakbel olarak ay- rılan yeşil saha İle resmi devnir ya- pılacak mahaller epeyce bir yer işgal etmektedir. Bu yeşil sahaya dahil kı- sımlardan birkaç ufak tefek parça evvelce istimlâk edilmiz ve tahsisatı olan vekâletlerde arsalarını istimlâk ederek parasını vermişlerdiFakat bazı vekâlet ve resmi devair yerlerile pek çok yeşil saha henüz mutasarıfları ©- inden, tahsisatsızlık dolayısile satın alınamamıştır. Buralarda arsaları ©- lan kimseler bu arsalarına ev yaptır. mamakta ve herhangi bir şekilde bu- ralardan istifade edememekte ve hat- tâ bu aksilikler dolayısile, tabii olarak müşteri çıkmadığından da maktadırlar, Buralarda ev yapılı sata Taşıması daha kolay ve temizdir. fhtiyaç halinde yeni paketlerdet, isteyiniz! Bu yeni ambalâj sizi kıymeti ol- mayan korur. ASPİRİN 20 ve 2 tabletlik ambaljlar Içinde başka & almaktan 12652) her yerde bulunur. Ziraat Vekâletinden: İstanbulda Distofajin Darülistihzarmda yapılan hayvanların kelebek hastalığında kull miş beş kuruşa satılmakta ola n ran 933 iptidasından de Deniz Levazım ve an ve kutusu yet- Distofajin ilâcı fiatı Hazi- altmış kuruşa indirilmiştir. (2178) Satınalma Komisyonundan: 4000 Ton Rekompoze kömürü: Kapalı zarf: 24 Ma- yıs 933 çarşamba günü saat 14 te, Deniz kuvvetleri ihtiyacı için 4000 ton Rekompoze kö ürü kapalı zarf usulile mübayaa edileceğinden şartname- sini görmek istiyenlerin ber gün ve itaya talip İ hizasında yazılı gün ve saatte Kasımpaşada deniz levazım sa- * tımalma komisyonuna müracaatları. (1936) olanlarm da 2472 İ hırsa bu bahanelerle | cidlp bul icerre atışma ANKARA, 15 (Telefonla) — An- kara belediyesi henüz tek tip yol ka- bulü için tecrübelerinin kat'i neticesi- ni almamıştır. Parke, bitom yahut baş ka herhangi bir nevi tip kabul ede- rek bundan sonraki yol inşaatında daima bu nevi ve tipte yol yapmak zamanının gelmediği kannati mevcut- tur. Şehrin kanalizasyonu yapılmadan yolların esaslı ve ebedi şekilde inşa- İarma imkân yoktur. Ankarada he- nüz inşaat devam etmektedir ve ede- cektir. Daha iki ay evvel yapılan yol- ların bile, tarafeyinde inşa edilen a- partımanlara su veya sair tesisat yap- mak bahanesile açıldığı hergün görü- İen şeylerdendir. Halbuki şehrin kanalizasyonu yapi- yolların tekrar Ankaranın açılmasına lüzum kalmıyacak ve o zamana kadar da bir daimi tip kabul edileceğinden şehrin caddeleri esaslı şekil. » yapılacaktır. Maahaza beledi- yemiz boş durmamakta, bu tipi bul- mak için tecrübeler yapmaktadır. Bu meyanda Maarif vekâleti altmdaki cadde üzerinde Beton blok sistemi tecrübe edilmekte ve bu tecrübeden iyi netice alınmış addolunmaktadır. Bugünkü yolların dahi bozulmaması için yeni bir fikir olarak, her nevi tesisatın yaya kaldırımı altından ya- pılması düşünülmektedir. Hülâse ge- rek kapalizasyonsuzluk, gerek müte- madi inşaat sebebile Ankarada yapı" lan yolların biç birisi daimi şelril ve nevide addedilmemektedir. içme suları Yapılan su deposuna tel örgü çevrildi, kimse geçirilmiyor.. ANKARA, 14 ©Milliyet) — Şehir içme © suyunun Oomuntazaman (o ve sehrin her tarafıma istenildiği kadar tev- Zi edilmesi ve bir arıza vukuunda hiç ol- mazsa kısa bir zaman için şebrin ihtiya. bulundurul. na imar müdürlüğü müsaade verme- mekte ve bu arsalar eshabrmın hü- kümetin buraları istimlâk etmesi b sin yaptıkları mü Yalı kiralamak istiyenlere Turing ve Otomobil klübünden: Bu yaz mevsiminde yalıların: möble olarak Mısırlılara kiraya vermek isti. yenlerin şeraitile beraber Klöbümlüze bildirmelerini rica ve bu husustaki biz- meimirin temamen fahri olacağını ane eyleriz. den e iğ İstanbul 4 üncü icra memurkuğum dan Bir alacağın temini igin evvelce har ciz edilip bu köre satışına karar veri- len pırlanta yüzük, bilezik, pamtantii, küpe, iğne, altın yözük on parçadan i- böret mücevbermt sandal bedesteninde 22-5-933 pazartesi günü öyleden sonra saat birden itibaren bilmüzayede satı- lacağından talip olanlar. yevmü mah- | ğ Busta Sandal bedesteninde hazır bulun» maları ilân olunur, (3339) İstanbul 4 üncü icin memurluğuna Bir alacağın temini için evvelce haciz karar verilen lokanta ve kahve malzeme mobilya ve eşyasi 24-5-33 çarşamba günü saat 10 da Beyoğlunda Galatasaray civarında İstiklâl caddesi ceki ada sokak 5 muma ralı kahvehane açık arttırma suretile sa ulacaktır. Talip olanlar mahallinde 933- 1351 dosya mamarasile mörmucana enli racaatları ilân olunur. (3340) ——— -İstanbul ikinci icra memurhuğun- den : Bir borçtan dolayi mahcuz ve paraya çevrilmesi mmülsürrer müstamel mobilya 25-5-983 çarşamba günü samet 17 den iti beren Beyoğlunda Asmalı Mescitte 31 No. hu mobileci dükkünmde açık arttır ma suretile paraya çevrileceğirden ta liplerin yevmü mexkürda ve enatte ma ballinde hasir bulunmaları ilân olu nur, (5325) ZAYİ — Gelenbevi orta mektebinden 990-931 senesinde aldığım birinci sef tadi kösmesini kaybettim. Yemini gı - karacağımdan bülemü yoktur. 464 Nuri (3329) pislenmemesi ve suyun daima temiz bu- hunması için depomun etrafı tel örgüsüy- haya ağaç diksimek smretiyle sönlendirin lecektir. Resmimiz deponun bir kısımı göster. tadır. Bu arsalar sahiplerinin ne >: mana kadar bekleyecekleri henüz meçhuldür. Bilinen bir şey varsa, © da; bu arsa sahiplerinin bugün tasar- ruf haklarına malik olmayışlarıdır. Budapeşte'de BİR MEFRUŞAT TİCARETHA- NESİ Türkiye işin acenta seryor, Tek Hiflerin Almanca olarak sirdeki sirese gönderilmesi 1 o « Moabelexport» Â J. Biloekner, Anmoncen - Bapedition, Badapcat IV Varoshar u. 10, (3353) İstanbul ikinci dere anemurİuğun- dan Madem Mitlayeme birinci dertne ipo tekli olan ve paraya çevirilmesi telar- rür eden ve temamına (1750 bim kıy- met taledir edilen Beyoğlunda Hüseyin ağa mahallesinde kırlangıç sokağında atik ve cedit 14 No.lu bir o bap hane- nin temamim icra kılınan birinci açık artırmasında 500 dir bedelle talibi sh- tesinds olup, bedeli * mezkür kıymeti mahurmincye nazaren az görülmüş ol makla tekrar setrrmaya vazedilmiştir. 40-933 tarihine müsadif salı günü saat 14 ten 16 ya kadar dairede ikinci açık artırması İcra kılmacaletir Artırmaya iş tirak etmek isteyenler o mezkür gayi menkülün kıymeti mulamminnesi olan meblâiği mezkürun yüzde yedi buçuk nispetinde teminat akçesi vermeleri lâ sundır. Hakları tapu secile sabit olmu yan ipotekli alacaklılarla diğer alâka- darlar irtifa hakkı sahiplerin bu hak larını ve bu hususla faiz ve mesarife dair olan iddialarının ilân tarihinden i tibaren yirmi gün zarfında evraklarıy- le birlikte daireye bildirmeleri lâzım- dır. Aksi takdirde tapu seçilile sabit ol mıyanlar satış bedelinin paylaşmasın- 'dan hariç kalırlar. Müterakim vergi ile belediye rüsumlar; (ve vakfi icariyesi müsteriye ittir. Daha fazla malümat almak isteyenler 932-2524 No. du dosya ya müracaatla mezkür dosya meyanın da mevcut ve mahalli mezkürun evsaf ve mesaha ve sairesine havi vaziyet ve takdiri kıymet raporiyle 17-5-933 tari hinden itibaren dairede açık bulundu rulacak olan şartnamesi özrüp, anlaya bilecekler ilân olunur. (4) m Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri ü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. Ş. —.— v4 Er aya