22 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

22 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Milliyet Peli Ankara misafirleri.. Bevfik Paşa ile muhabere, Londra. ya kimler gidecek Ankara: 21/4/921 Hasımlarımızı iyi tanımalıyız: Milli mücadeleye inanmayanlarla karşı karşıya bulunuyoruz. Bu i- mansızların mantıkı şöyle işliyor: Vakıa tarihte milli hamlelerden doğmuş zaferler vardır; fakat Tür kiye böyle hamlelerden zafer de- gil; galipler tarafından tesbit &- dilmiş olan mukadderatında, en küçük bir değişiklik bile bekleye- mez. Galiplerin, garazı, dünyanm husumeti bize her imkânın kapısı- nı kapamıştır. Bu imkânsızlık ö- nünde elâlemi cephelerde, beyhu- de yere kırdırmak doğru mudur, akıllı işi midir?. ..* İzzet Paşa heyeti Ankarada kırk gün kaldı. İstanbul Paşalarının A- nadoluya iltihak ettiğini ifade e den Hâkimiyeti Milliyenin fıkrası- na inananlar çok olmuştu. Hattâ İstanbul hükümetinin azası bile bu na il ı. Daha Ankarada ikametlerinin ilk günlerinde İzzet a bir çok telgraflar geliyor, yetin ne merkezde olduğu, he yetin ne vakit avdet edeceği ehem miyetle soruluyor, Bu sıralarda Türkiyenin Londra konferansına iştiraki için davet ol du. Fakat Türkiyeyi kim temsil e- decek? İstanbul hükümeti mi, yok sa Ankaradaki Büyük Millet Mec- lisi hükümeti mi?.. Mustafa Kemal ile sadrazam Tevfik Paşa a- rasmda mühim telgraflar teati e- dildi. Anlaşmak mümkün olmadı. Bir daha anlaşıldı ki, İstanbulun, Ankaraya, Ankaranın kudretine, siyasetine hâlâ emniyeti yok.. Belki faydası, tesiri olur, mülâ- bazasile İzzet Paşa tarafından İs- tanbulda sadrazam Tevfik Paşaya bir telgraf çektirildi. Telgrafın me- ali şudur: “Londra konferansına iştirak hakkında Mustafa Kemal Paşa ile olan muhaberenizi gördüm. Sizi tenvire lüzum hissediyorum. İstan- bul işgal altındadır. Buradaki bir hükümet, devletin esas menafiini müdafaa edemez. Ankaradan ve İstanbuldan ayrı ayrı iki heyetin Londraya gitmesi doğru değildir. Anadoluda isyanların arkası alın- miş, kuvvetli bir ordu vücude geti- rilmiştir. Sevr muahedesinin lehi- mize tadiline fırsat vardır. Ba fır- satı kaçırmamak lâzımdır. Burada- ki Büyük Millet Meclisinin padişah tarafından tanınması da zarari- dir. Bunu temine çalışınız.” İzzet Paşa, hülâsasını kaydetti- İZZET PAŞA ğim bu telgrafnameyi istemiye is- temiye yazdı. Çünkü onun kana- ati bu merkezde değildi. Fakat bu yazılışın da hiç faydası olmadı. Tevfik Paşadan İzzet Paşaya ge- len cevabi telgrafta şu sözlerle hü- lâsa edilebilen mütalealar vardı: “Kanunu esasinin hükümlerini korumağa hepimiz yemin ettik. Bunda tadilât yapmağa kanunen hakkımız yoktur. Mustafa Kemal Paşanın istediği şeyler, dahili me- selelerdir. Bunlar sonradan da halledilebilir. Şimdi biz İstanbulu Osmanlı hâkimiyetinden (kaçır- mak tehlikesine maruz bulunuyo- ruz, İtilâf devletleri, yalnız Anka- ra murahhaslarını istemiyorlar. İs- tanbul hükümetinden de murahhas çağırıyorlar. İtilâf mahafilinde Yu- nan muhipleri pek çoktur. Türk- ler, harbin devamını istiyorlar, di. ye şimdiden propagandalar başla. muştır. Siz ve arkadaşlarınız, bir an evvel İstanbula avdet ediniz. Oranın hakiki fikirlerini daha iyi anlamak için sizin İstanbulda bu- lunmanız çok faydalı olacak...” Sadrazamı telgrafı, hesaplı ve dikkatli yazılmış.. Acaba İzzet Pa şaya Ankaradan yazdırılmış olan telgrafnamenin kendi arzusu, ka- naati haricinde olduğunu Tevfik- Paşa ve kabinesi anlamışlar mıy- dı? Verilen cevabın metnine, ru- huna bakılırsa İstanbul hükümeti- nin bunu hissettiği anlaşılıyor. Meselenin öbür safhalarmı def- terimin öbür yapraklarında takip edeceğim. MİLLİCİ Kari şikâyetleri — Radyodan Şikâyet Ankaralılar İstanbul radyosundan şikâyet ediyorlar “Efendim, Ben bir radyo amatörüyüm.. Bil. mem ne sebepten, alaturka sazıda severim. Şu ifademden anladınız ki her vakit radyoda sazları kaçırmam. Fakat maalesef o, hiddetten benim ak mı kaçırtacak.... Bir defa, intihap ettiği şarkıl seyler değildir. Sonra, sazende > nendeler işi angarya tutarlar ve sa- ire, Hele bir iki hanende hanım var ki bir sazda, hiç bir ciddi fasılda işit- mediğim şekilde şarkıları uzatırlar da uzatırlar ve nihayet insanın uykusu- nu getirirler. Buna misal olarak 10 - 11 Mayıs gecesi saat sekizde başla- yan Hamiyet Hanımın, saat tutmaca- sna, tam on dakikada bir şarkı söy- lemek şartile yarım saatte üç şarkıyı lâstik gibi usul haricinde uzattığını zikredebilirim. Netekim bunu takip e- den Mahmure Hanım da böyle yaptı... Kırk yaşımdayim, kırk bin hanen- de dinledim. Hiç birisinden böyle lâs- tik usulünden şarkı duymadım. İnsan kabele ağzı dinlemek için almadık... Münekkidi olmıyan bir müessese diye böyle yapılıyorsa masrafr yazık olduğumu, yarü ağyara karşı da ku- sur edildiğini ben yazayım. Radyo ma halle gramofomu değildir. İdare bil- meli ki radyo meraklıları biraz oku- muş yazmış insanlardır. Binaenaleyh program ve hanendeler ona göre inti- hap olunmalıdır. Bir de düşünülmeli ki radyo ses ci hazıdır. Onda güzel olmayan her nevi sese ül edilemez. Biz spikerin de güzel sesli bir hanım olmasını ar- zu ederiz. Dişsiz, nezleli bir sesle ciyvat gibi, müstehziyane konuşmala- ra radyo meraklıları tahammül ede- miyorlar. Son söz olarak söyliyeyim; ahgür yecilik ve tasannu terkedilmelidir. Ya bep, ya hiç!.. Karilerinizden: Tünçer ka Maliye encümeninde ANKARA, 21. (Milliyet) — Ma liye encümeni umumi harp esna- sında Kayseri (ve Sivasta imar maksadile hükümetçe yıkılmış o- lan gayri menküllerin sahiplerine bono verilmesine dair lâyihayi mü zakere ve kabul etmiştir. VERNER Ankaranın en lüks TUVALET salonu Bankalar caddesi 5-3 Dükkân kiraları Ucuzlayor si Haideki dükkânların kiraları Müzayedeye çıkarı'dı ANKARA, 21 (Telefonla) — Ankara halindeki dükkânların ki- raları haziranda müzayedeye çıka rılacağından şimdiden bazı dük- kâncılar yerlerini değiştirmektedir ler. Elli beş dükkândan onu boş- tur, Geçen sene bu dükkânların ki raları ucuzlatılmıştı. Bu sene bir mikdar tenzilâta daha intizar edi- Tiyor. muğ. Res'm serçisi kanandı ANKARA, 21 (Telefonla) — Resim sergisi dün ı. Sergi- de teşhir edilen tablolardan yarı- sından fazlası satılmıştır. HEREKE Kumaışarı İngiliz kum: ş'arı da: &'n itibarile hiç farksızdır HEREKE Kumaşları Avrura k m şlarının ekserisinden 16) Mi Ankara'da Çocuksarayı caddes'nde HEREKE Kurajşları İngiliz kumaşlarından yarı yarıya ucuzlar $ P Yağmur miktarı ANKARA, 21 (A.A.) — Meteoro- loji enstitüsünden aldığımız malüma- la göre ayın 17 sinden beri muntazam fasılalarla bilhassa Trakya, Kocaeli ve Garbi Anadoluya Konya ve Göller havzası istisna edilerek merkezi Ana- doluya ve Şarki Anadolu hariç he- men bütün Türkiyeye yağmur düş- 50 milimetre arasında, İstanbul mın- takasına 20 ilâ 25, Ege mmtakasında Balıkesir havalisine 55 milimetre, İz- mir ve Manisa havalisi i limetre yağmur suyu düşmüştür. Son yirmi dört saat zarfında İzmi re düşen yağmur mikdarı 32 milimet- redir. Ve fırtma ile karışık yağmıştır. Orta Anadoluda Bolu, Kastamonu, Es kişehir, Kütahya, Afyon, Ankara, İs- parta ve Uşak havalisine gayet mun- tazam fasılalarla 15 -30 milimetre daha sağlamdır istanbul'da Beyoğlunda İstiklâl caddesinde Bıhçekapı'da Münakasa ilânı Nafıa Vekâleti Ankara Şehri İçme Su Komisyonundan: Elmadağ Çankaya isale borularile Kale ve Cebeci mın- takaları esas şebeke boruları ferşiyatı ve bunlara ait bütün diğer imalât 22-5-933 tarihin den itibaren 25 gün müddet- le ve kapalı zarf usulile müna kasaya konulmuştur. Münaka- sa 17-6-933 cumartesi günü saat 15 te Ankarada İş Hanım- da İçme Suyu komisyonu dairei mahsusasında icra kılma- caktır. Teklifnameler ve taliplerden aranılan vesaik ve mu- ü şartnamesinde izah vakkat teminat bu husustaki münakaşa edilen tarz ve miktarlarda olacaktır. Talipler işbu şartname ve projeleri (25) lira bedel mukabilinde komisyondan alabi lirler. (2289) Ankaraya düşen! arasında deyişmek üzere yağmur düş | Senelik biniş Müsabakası Muhafız suvari zabitleri müsabakaya başladılar ANKARA, 21. (Telefonla) — Muhafız süvari bölükleri zabitle- rinin senelik biniş müsabasına başlandı. Müsabakalar bölüğün kapalı manejinde yapilmaktadır. Bugün yalnız biniş yapıldı, Cu- âni atlama yapılarak ne- lacaktır. Ankaraya son iki gün zarfında dü- şen yağmur yekâmü O 18 milimetreyi bulmuştur, Konya havilisi maalesef bu de edememiştir. Cenüp i Anadoluya d-> vok cür zâ yağmur düştü. Adana vs D.rtyola birilâ ili milimetre yağınıztır. Şarki Anadoluya da yağmamıştır. Vaziyete nazeran yağışın bir gün daha devam edeceği ve sonra havanın eski vaziye- Gini alacağı anlaşılmaktadır. Samsun'da Bankalar caddesinde Tashih — Dünkü nünbamızın yedinci ğ sahifesinde İNTİŞAR EDEN MİLLİ İKTİSAT VE TASARRUF CEMİYETİ Sergi Evi İnşaat Komisyonu riyase tinden * Serlevhalı münakasa ilânınm üçüncü fıkrası (wünakasaya iştirak edecek fir maların şimdiye kadar Türkiyede en 8- şağı 250 bin lira kıymetinde yalnız bir binayi muvaffakiyetle yapmış olmaları şarttır) cümlesindeki (250 bin) Jira ke Himeleri sehven 250 lira şeklinde yazıl mıştır, Tashihi keyfiyet olunur. ZAYİ —stanbul İthalât Gümrüğün- den aldığımız 10-4-933 tarih ve 549097 No. makpuz zayi olmuştur. Yenisi çi- karılacağından hükmü yoktur. Ali zade Abdülkerim ve Ahmet Nuri Türk Sa bunculuk şirketi, (3608)