21 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

21 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İlkmekteplerin beş sınıftan altı sınıfa çıkarılması çocuk yetişimi noktasından daha muvafık görülüyor. FİATI 5 KURUŞTUR Ermenistan'a taarruz emrini veren de bizzat : Mustafa Kemal'dir i 8 2 — — s v kadar Köz Karabekir ir Pı ni Üyerdiğimiz.. seraplarda Er madık, İhtimal İki muhterem Paşa; — noktada susmamıza bakarak, Ermenis. | tan taarruzu hakkında yazdığı şeylere erkesi i o iddia ei kökünden yıkacak delil ve vesika- lr bulu tir. E ğer hayatta, bütün işlerimizde başka. larını da, en 5. kendimiz kadar dü li, dikkatli, ihtiyatlı farzotmez- eek, söylediğimiz bir çok sözler, yaz- dığımız bir çok yazılar, en nihayet yaptığımız birçok işler yözünden mutlaka yüz kızartıcı, fena vaziyet- lere düşeriz. Kâzım Karabekir Paşa; birinci mektubunda Ermenistan tarruzun. tarmak için taarruz etmekte devam eden Ermeni ordusuna, mukabil bir tanrruz yaptırdım. Harekâtm, Anka raca da tasvip ile taarruza devamım nihayet, muvafık görüldü.” diyor. Karabekir derece uğraşılmasına rağ. mea Eimenilere karşı Kırmız ok da ile lilik temin oluna. sy şer el k San kı mide bir hareket yap 2 i fayda ve mahzur- ları ise berveçhi âtidir: Faydaları: o Kıtaatın ve bu mıntaka ahalisinin kuvvei manevi- yelerini yükseltmek ve bu suretle firarın önünü almak, Zenğin Ka- ğızman muntahasını elde ederek müahrukat Bu faydalarla beraber hareket mahzuru hasebile yalnız (Olti ve Bardiz) mantakasına kıtaatımıza ve Şuralar dahilindeki ahaliye münhasır olan maharebatın cep- henin her tarafına sirayete tabia- tiyle bu muharebatta daha ziyade cephane sarfiyatı ve bunun tema- disi ve Gürcülerin müştereken ha- reketlerini mucip olacak vehimde gadir yapan Ermeni yaygarasını da ziyadeleştirmek ihtimali de va- ridi hatırdır. şar esnasın da en mahzur Ermeni ve Gürcüleri aleyhimize birleştir. mektir ki mayı Karabekir Pş.nın kendi kendisi. ne “Ermenistan fatihi,, vaziyeti. ni vermesi de sadece bir tarih hâdisesini tahriften ibarettir Sabık Şark Cephesi Kumandanının son iddin desteklerini de yıkan iki vesika! | Şark Cephesi k. | mek için mümkün olduğu tak- dirde bitaraflığı temin etmek pek mühimdir. | İşbu mütalâ- ata nazaran vaki olacak emrü iş'. ara intizar olunduğu maruzdur. Kâzım Karabekir Görülüyor ki, cephe kumandanı paşa, bu telgrafnamesinde taarruzun nisbeten ehemmiyetsiz olan bazı fay- dalarından bahsedildikten sonra mah zur olarak: İ — Olti ve Bardiz mntakasındaki kıt'alarımıza ve şüralar'dahilindelci a- haliye münhasır olan maharebelerin, cephenin her tarafına sirayet, 2 — Tabiatile, bu muharebelerde daha ziyade cephane sarfiyatı olaca- © — Bunun temadisi o Gürcülerin müştereken hareketlerini mucip olaca # 4 — Ermeni yaygaralarını arttıra- cağı, Gibi maddeleri Haydıktan sonra: (En mühim mahzur, Ermeni ve Gür. cüleri aleyhimize birleştirmektir ki, buna meydan vermemek için Gürcü- lerin bitaraflığını temin etmek) İüzu- mumu ye bu vaziyete göre verilecek emari beklediğini ilâve ediyor, Tasrruzun bir çok mahzurlarım saydıktan sonra, taarruz edebilmek için Gürcülerin bitaraflığını politika yolile temin etmeyi âdeta şart koşan ye #mes'uliyeti siz üzerinize alır da, 8 indi. sene No, 2612 emir verirse dn re nir pikseniz. harekâta geçerim saya cevap olarak verilen şu taarruz emrini de okuyunuz. Suret Zata mahsus ve bizzat açılacaktır Ankara, 209.336 Şark Cephesi Kumandanlığına Şark Cephesi kumandanlığının 159.336 tarihli şifresine cevaptır. 1 — Şark ordumuz derhal Kars istikameti umumiyesinde harekâtı taarrüziye icra edecektir. Birinci devrede temdit edilmelidir. için harekâtı mi başlaması özmen Ve'ar. an verme. | olunmuş ve Erkân harbiyei umu. menileri daha evvel herhangi suretle haberdar etmekten af ihtiraz ol: er. Gayri müsel. lâh Ermeni ahali aleyhine her tör. lü tecavüzattan sureti katiyede tevakki olunacaktır. 2 — Gürcülerin bitaraflığını te- min etmek iç için kendilerine müsait ve hattâ arazi taleplerini tatmine ümit bahiş bir hattı hareket itti- hazı lâzımdır. Şark cephesi ku- mandanı bu maksatla Gürcülerle Tu yasebata girişmeğe salâhiyet- ır. Ve elviyei selâsedeki Gür- cü mıntakai işgaline de hiç bir mü- mösebetle tecavüz etmiyecektir. An cak buna yağmen Gürcülerin mu- malıdır. Ermeniler aleyhine harekâtı ta arruziyemiz Gürcü münasebatının inkişafına talik olunmıyacaktır. 3 — Esası Büyük Millet Meclisin. de takarrür ettirilmiş olan işbu ka. | rarname Vekiller heyetinde kabul © PAZAR Sahip ve İk m Siirt meb'usn MAHMUT 21 MAYIS 1933 A al gezimizi bir kerre. daha müdafaaettik.. Tevfik Rüştü B. beyanatta bulundu ve cevabımızın bir kısmını okudu Hemen bütün devletler M. Roosevelt'in teklifini kabul ettiler.. CENEVRE, 19 A.A. — Anadolu Ajan sının hususi muhabiri bildiriyor: Bir hafin teahbürden sonra bugün içtima eden silâh birakımı konferansında reis M., Roosvelt'in mektubundan ve Hitle- rin nutkandan bahsetmiştir. İlk söyle yen Alman murahhası her Nadolnyden sonra Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey söz alarak demiştir kiz — Konferansın geçirdiği bu müşkül EN itibarile şümislü çok anin Bu müracaat karşımda Türkiyenin vaziyetini bir kerre daha huzurunuzda izah etmeyi faidesiz bülmıyorum. Bu noktadan Türkiye Roisicümhuru Gazi Hazretlerinin Roosveltin mektu- buna derhal oldukları cevabı bu- rada ârzetmek Bu kısa mukaddemeden sonra Tevfik Rüştü Bey Roosvelt'in bu hareketini bir Bisanı takdir ile izah ve 'arz ederek Gar zi Mustafa Kemal Hazretlerinin Ameri- ka Reisicümhuruna cevaplarının terki teslihata ait kısmını aynen tekrar etmiş tir. Bugünkü ik yalnız Alman mu- rahhası M. Nadal Tevfik Rüştü Bey, Jain. Femme murahhasları söz söyle inci ii olarak söz alan Tevfik Rüştü Beyin uzun beyanatı alkışlanmış ve konferans muhitinde çok inde te. (Devamı 5 inci sahifede) Darülfünunun ıslahı. 31 Temmuzdan itibaren İstanbul Üniversitesi teşkiline ne başlanacak Reşit Galip Bey ANKARA, 20 (Milliyet) — Tstan- bul Darülfünununun lâğv: ve yerine Maarif Vekilliğince almaz esaslar da- hilinde bir İstanbul iversitesi teşki- line dair Meclise verilen lâyiha esas- larma göre Darülfünun ve ona mer- miye vastlasile aynen Şark cephe- si kumandanlığına tebliğ edilmiş- tir. Vusulü bildirilecektir. Karar numarası 225 tir. Bu vesikaların mânasmdan şu çıkı yor ki, Şark cephesi kumandanı, taarruz mes'uliyetini üzerine alamı- yor. Çünkü, Ermenistana yapılacak ta- arruzi hareketin bir çok mahzurları olduğuna kanidir. Bu mahzurlar hem askeri, hem siyasidir. Onun için An- karanın emir ve tasvibini istiyor. Bu vaziyet karşısında ayni zamanda hem Büyük Millet Meclisi ve hem de Heye ti Vekile reisi olan Mustafa Kemal Pa $a; Erkân Harbiyei umumiye reisi ile beraber hazırladıkları taarruz em- rini Heyetivekilede lede okuyor, bir ka- rarname halinde Şark Cephesi Ku- tebliğ o ediyor ve den büsbütün kurtarmak için, - mettiğimize göre , bu taarruz ri Büyük Millet Meclisinde mara; itimadını daha ziyade lâhazasile Meclisten de karar aldığı- nı ilâve ediyor. ği Biz burada, Kâzm Karabekir Pa- şanın, Ermenistan taarruzuna başla- ması için Ankaradan karar ve talimat istemesini tenkit edecek değiliz. Böy- ls hareket etmesi pek tabi Hattâ birinci mektubunda söylediği gi kümet merkezine ve Erkânı harbiyei umumiyeye danışmadan böyle bir ha- Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bilümum müesseseler | kadro ve Miken beraber 31 temmuz 1933 tarihinden itibaren mülga olacaktır. Maarif Vekilliği bu tarihten itiba- Üniversitesi, adı ile ye- tosis ve teşkiline Nafia Vekilliğine merbut olan yük- sek Mühendiz mektebi ile İktısat Ve- i teşkilâtı arasına ithaline lera Vekilleri Heyeti mezun olacaktır. Teşkil edilecek © Üniversitenin 31 temmuz tarihinden © 31 mayıs 1934 tarihine kadar.devam © edecek olan muvakkat tedris idare ve ecnebi mü- tehassıs kadrolarının tanzimi ve va- zife sahiplerinin tayini Maarif Vekil- liğine ait olacaktır. Teşkil edilecek İstanbul O Üniversite- sinin muvakkat kadrosuna alınacak paallim, müderris muavini, muallim muavini ve asistanlardan (Devamı 5 inci sahifede) rekete teşebbüs etseydi, - müsbet ne- tice alsaydı bile - gene doğru olmaz- dı. Bu işte hiç doğru olmıyan, hele bir kumandana hiç yakışmayan şey, - Er. menistan taarruzu hikâyesi anlattığı miz tarzda Cereyan etmişken - Kâzım Karabekir Paşanın, “bunu ben kendi- liğimden yaptım!” gibi aslı, esası ol mıyan iddialarda bulunmasıdır. İşin hakikati; daha fazla tahlil ve izaha ,örmüyoruz. umumiye Hi gibi tahlil etsin ve hükmünü ver- sin! Not: Biz, milli tarihimizin İstiklâl müca- delesine taallük eden bazı safhaları- nı aydınlatmak. için, böyle bir müna- kaşa açılmasını faydalı sanmıştık. Hal buki elimizde olan yazılı vesikaların, canlı şahitleri bulunan bir çok mese lelerin bile, politikacılık mâlâhazasile nasıl tabrif edildiğini görmekle aldan dığımızı anlıyoruz. Üzerinde bulundu- #umuz, mevzu, milli mücadele tai ne nisbetle denizde bir katra Onun için berkesi rahatsız etmekle başlayan bu mevzuu bırakarak mill mücadele tarihinin daha meraklı, şim diye kadar yazılmamış, bilinmemiş başka köşelerini aydınlatacak olan (Ankaralımın Defteri) ni yeniden aça- cağız ve oradaki motlarımızı : yarın- ad A Hemen bütün devletler Amerika Cümhur Reisinin son hitabesine' muvafık “ ce- vaplar verdiler. Tel: (G m Müdür 24315, Yazı müdürü 24319 İdare ve Matkan 24310 gör ANKARA, 20 (Milliyet) — Türkiye Cümhuriyeti rejimini koru- ma kanunu lâyihasını hükümet Mec- lise verdi. Lâyiha osasların göre, bu kanunda yazılı saçlara ait dava- ları Ankara, İstanbul, İzmir, Adana, Diyarbekir ve Erzurum © ağırceza mahkemeleri görecektir. Bu mah- kemelerin kaza daireleri hududunu Adliye Vekâleti tayin edecektir. | Bu mahkemeler ceza kanununun ikinci kitabının 125, 133, 134, 146, | 147, 149, 150, 151, 153, 154, 156, 157, 158, 163, 168, 169, 170, 171, 172 nci maddelerinde yazılı fiüller- le 158, 159 uncu maddelerin birin- ci fıkralarında yazılı olan filler ve bu lâyihada yazılı olan suçlara ait davaları göreceklerdir. İcra Vekilleri Heyeti Reisini veya heyetten birini, veya bir kaçı- nı öldürmek maksadile bir toplan- maya iştirak eden kimse yalnız bu toplanmaya iştirak ettiğinden bir seneden üç seneye kadar hapse mah küm edilecektir. Eğer toplantıda öldürme füli ka- rarlaştırılmış ise bu karara iştirak edenler üç seneden beş seneye ka- dar hapse mahküm olacaklardır. Toplantıda hazır bulunup ta ka- rara iştirak etmiyenler bir sene lı aydan dört seneye kadar hap» se mahküm edileceklerdir. Toplan- ıda verilen kararm neticesi olarak katle teşebbüs yahut katil icra edil- miş olursa bu karara iştirak eden ÜNAL YALAYARAK AN 5 Cümhuriyeti Koruma Kanunu Meclise verildi Lâyihada şiddetli hükümler vardır. Davalar Ağırceza mahkemelerinde görülecek.. Kr kimse on seneden aşağı olmamak üzere ağır hapis cezasına mahküm olacaktır. Katil ve katle teşebbüs fiilini in- taç eden karara iştirak etmeksizin bu toplantıda hazır bulunanlar hi beş seneden aşağı olmamak zere ağır hapse mahküm olacak- lardır. Lâyihada suçu haber verenlerin cezadan muaf tutulacakları hak. kında sarahat vardır. Memleket dahilinde bir içtimai amıfın digerleri üzerine hâkimiye- tini şiddet kullanmak suretile tesis etmeğe, veya içtimai bir smıfı şid. det kullanarak ortadan kaldırma. ğa, veya memleket - dahilinde te. gekkül etmiş iktısadi veya içtima nizamları şiddet kullanarak devi meğe matuf cemiyetler teşkili için teşebbüs ve tahrikâtta bulunan ve- ya teşkil veya sevk ve idare eden MA NN caklardır. Memleket dahilinde & cemiyetin — siyasi veya hukuki & her hangi bir EE nizamını şiddet istimalile ortadan kaldırmak gayesini | istihtaf eden 55 cemiyâtler teşkili için teşebüste bu- hman veya sevk ve idare eden kim- s6 de ayni cezaya duçar olacaktır. Lâhiyada milli menfaate muha- lif cemiyetler ve milli menfaatler aleyhinde propaganda © yapanlar hakkında da hükümler vardır. Al Sıvas - Erzurum hattının yapılmasına başlanacak “Terkosun satın alınmasına dair lâyiha ile bazı vilâyetlerin kaldırılması ve bazılarının birleş- tirilmesi hakkındaki kanuu kabul edildi.. ANKARA, 20 (A-A.) — B. M. Mec Bu akşam 66 kilo için müsabaka ya pacak olan Bedri ile yedeği İsmail çift h öprüde Macarlarla ikinci karşı- laşma bu akşam! Bu gece kimler güreşecek? Eşref Şefik B. e bir cevap Bu akşam saat 6 da Maçar güreşçile- rile ikinci müsabakamızı yapıyoruz. Kıymetli güreşçilerimizin ilk akşam aldıkları netiçe çok şayanı memnuniyet. tr. şampiyonasında ay yildezl fo for) manın şerefini müdafaa etmiş ve yüksel. tmiş olan üç güreşçimiz gene rakipleri- ni yendiler, Bilhassa ir şampiyonu Karpati'yi dan itibaren neşre devam edeceğiz. MİLLİCİ Hegedüşü mağlüp etmesi büyük vaffakiyet olmuştur. Make bakla sonra Macar kafile reisi memnuniyetini izhar «tmiş ve demiştir ki “.— Siz bu kuvvetinize bir parça tek- nik ve müsabaka kabiliyeti ilâve eder. seniz — bunu yapacağınızdan zerre ka- dar şüphem yoktur — Avrupa güreş â- leminde sayılı şöhretlerden olursunuz. Bu hir iki söz bizim beş senelik faaliye- timizin ve çalışmamızın büyük bir mü- kâfatıdır. (Devamı 5 inci sahifede)