21 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

21 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Türkiyede petrol var mı? Ana yurdumuzun topraklarını pet- teşekkülâtı itibarile üç kısma ayı rol rabiliriz: şimal, bir de mi bir ayağı olan Harbur suyunun şima- linde ve Hızıl suyunun sağ sahilinde Harbul köyünün üç, dört | kilometre cenubu garbisinde Cezire ovalarına nispeten yedi - sekiz yüz metre mür- tefi bir mahalde Harbul asfaltları var. Artık Irak hudutlarına tiğimi, tanınan dört kuzu Harbul'un on beş kilometre cenubu şarkisindedir. de çok iyi ve temizdir. Takriben sene evvel (1295 - 1300 senelerindi Basra havalisinde işliyen vapurlarda kömür makamında kullanılmıştır. Bu asfaltlar Harbul'dan Dicleye ve ora- dan da keleklerle Basraya sevkolunur- Burada yalnız açıkta görünen bin (20.000) ton tahmin Bu mıntakada Umumi harpten pek az evvel Standart Ovil Şirketi asfalt yirmi edilmektedir. Dil gibi ciddi ve müteeni bir şirketin de bu mıntakaya gösterdiği alâka ara- rici vaziyetine delildir. Harbuldan civardaki kumlu ve ça- kıllı araziyi aşarak garbi şimaliye doğ- kasabasının sekiz : Burada açık! görünen asfalt Harbulun iki misli 0- İup biraz kumla karışıktır. Bu mahal bazı İngiliz haritalarında kömür ola- rak işaret edil ir Milli müdafaa harbimiz esnasında ta bulunan Fransız Profesörü (Grand- jean) ın hükümetimizden petrol ta- harri ruhsatmı talep ettiği mntakaya burası dahildir. Sigrikten garbi şimaliye doğru yo- lumuza devam edersek Birke köyüne | geliriz. Koşor Suyu'nun bir ayağı 0- | İan mezkür köyden geçen Tora dere- sinin sol sahilinde Zevingök yolu ya- | kınında beşer yüz © metre ara ile iki | petrol sızıntısına tesadüf ederiz. Bu | mahal Şırnah'a yirmi beş | kilometre mesafededir. Sızan petrol o oldukça seyyâl ve siyalımtırak nefti renktedir. Birinci kuyumun kutru bir metre olup biriken petrol üç santimetre kalınlığın | dadır. Sızmtı miktarı saatte iki galon | edilmektedir. İkinci kuyu top- | rastgeliriz. Zivengök'ten şarka doğru yerme devam edersek Kerborah'ın kilometre şimali garbisinde Ker- benk köyüne metre mesafede Dib ırmağı civarmda yüz elli metrelik bir saha dahilinde © üç muhtelif yerden petrol sızar. Alman mümune | çabuk eş ve miktar itibarile de az- Kerbenk'ten şimale gidelim. Siürdin takriben on kilometre cenubunda Kıt- mıs köyünün garbinde Botan İrmağı- nın sol sahilinde bir petrol sızıntısı id- dia olunmaktadır. Fakat mezkür mas haldeki neft ağustos - eylül aylarında deredeki suyun çekilmesi ile | görül- mektedir. Şimdiye kadar oda hiç bir fenni heyetin bu aylarda yolu buraya “düşmemiştir. Buradan sonra Van gölünün şarkın- da Barkiri - Muradiye Kazası dahilin- de Kürzot öm beş kilometre ce- mubunda Neftlik deresinin sağ sahilin- de bir petrol sızmtısı vardır. Burada neşet maza- ran Ruslar burada on kadar kuyu aç. snışlardır. Fakat elyevm bunlardan yalnız bir tanesi açık olup diğerleri toprak çöküntüleri ile | kapanmıştır. Buradan alman nümune © seyyâl bir | halde olup rengi koyu neftidir. Sühu- | letle yanar. Fazla is bırakır. Buraar müteaddit fenni heyetlerin sathi etüt- lerine sahne olmuştur. “eden stütler hakkında bir fikir edinmek ü. zere bazı noktalarmı o biraz gözden edebi Romanı: 109 Aşk, — Ne marka? Göreyim bakayım. Golt. e Talimi behemehal > mayımız.. da bulundurmalıdır. Atıf Bey gene geldiği gi #ötmüyetle bak! silme ta ”Oooh... - Dedi - nihayet rahat bir nefes alabildik, Trende biraz. Jandarma kaymakamı Rifat Bey ce- miyetten aldığı vazifeye başlamış bulu- möyordu, Paşaya tahüis eğilen © birinci mevki kompartimana girince kapıyı ka- padı. geçirelim: Meselâ Profesör (Grand- jean) Kürzot'um denize nazaran irti- famı 2100, Rus ve onlara atfen olan Alman etütlerinde 1680, diger “bazı etütlerde 1800 - 2000 metre arasında işaret edilmektedir. o Vâkiâ ( irtifalar barometre ile tayin edilmiştir. Ne ka- dar hava tehalüfü de olsa o aradaki fark biraz fazla gibi. Profesör (Grandijsan) petrolün 8:7 yeri rüsubi, Ruslar ise indifai olarak gösteriyorlar. Fakat troleum men telif ediyor. Kürzot'un cenubu şarkisindeki Çak- mak köyünün cenup sırtlarında kum- lu Bitüm tabakatna tesadüf edilmek- tedir. İşte cenup mıntakamızda şu dolaş- madan meydana çıkan hakikat yurdu- muzun bu kısmı petrol itibarile bi gok ümit veren bir sahadır. Zaten nu “Cevap Eyyüp,, raporunda fenni bir şekilde de tespit ediyor. Maa fih: Şimal ve müteferrik mrtal mız da bir tarafa atıl Vekâletinin bu metfun meydana çıkarmak için bizzat işe baş- laması gönüllerimizi sevinçle taştra- cak kadar değerli bir teşebbüstür. Sadreddin ENVER Brahms ihtifali Meşhur Alman musiki dâhilerinden (Brahms) ın doğumunun yüzüncü yıl dönümünü il dü 'münasebetile bütün mede- ni memleketlerde ihtifaller tertip edil- mekte ve bilhassa Viyanada buna haf- talar tahsis edilmektedir. Bu münasebetle Konservatuvar mu- alimlerinden bir grup Tepebaşı Tiyat- rosunda 21. 5. 933 pazar günü saat 17.30 da bu yüksek sanatkârın hâtıra- sını taziz için bir ihtifal tertip etmiş lerdir. e MŞŞ İran konsolosunun bir tekzibi iran konsolosluğundan: İran Hariciye Veziri Fahametlu Frugi Hazretlerinin İngiltere ile bir muahede yapmak üzere Londraya seyahat edecekleri haberi Av- rupa yazeteerinden naklen İstanbulda çıkan bazı gazetelerde dahi imtişar ct- Suretiresmiyede aldığımız malümata müsteniden mezkür havadisin aslüesası olmadığından muhterem gazeteniz vası- tasile takzibini rica eyleriz efendim. Başkonsolos Asadullah Behnam İstanbul asliye mahkemesi ikinci hu kuk dairesinden > Mm Simla tarafından Dimitri ef, ile Fenerde Fener kapıda 15 ve 115 veya 175 No.lu hanede sakin Nikoli efendi aleyhlerine ikame edilen devadan dola yi mumaileyh Nikoli efendinin gösteri len mahale bulunamadığı ve ikametgi hı hazırının meçhul olduğu anlaşılmış ve müdder vekilinin muvafikı kanun görülen talebi veçhile ilinen tebliğat icrasıma karar verilmiş olduğundan ye- nid:n tastir ve mahkeme divanhanesine talik kılınan davetnamede yazılı Hazi- ranın 22 İnci perşembe o günü saaton üç buçukta tahkikat hakimliği huzurun da hazır bulunması ve yahut tarafın dan musaddak senetle vekil gönderme- si ve aksi halde giyaben tahkikatın ra kılmacağı malümu olmak üzre key fiyet gazete ile ilân olunur. (3566) Harik Hayat MAKEDONYA Kin, Politika; ve Kan., Müellifi: Nizamettin Nazif meraaaaseriaseesesezüamesena — Doğru.. Eh.. Nevar neyok.. rahat- sım ya, bula tayin ettirmeğe çalışırım. Nedersin memnun olursun ya?. — Elbette paşam.. Fakat ben şahsı nız hakkında endişe içindeyim. — Nöden? bir şey mi var? ğı | olmaktan başka çare yok. Belki pire hi- Sigortalarınızı Galetada Ünyon Hanında Kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. Telefon: Beyoğlu 4.4888 şu işi başarayım. Seni İstan- MİLLİYE PAZAR ? ak MEEMN la SA siz Tehdit! Tam iş same santi grand serçe parmağı yerleştirecek yer yok Merdiven basamaklarında düşmemek i- çin birbirlerine tutunarak boşlukta sal lanan insanlara bakıyorum. Bir tramvay, bir tramvay daha, bir tramvay daha.. Her geçen araba cende- Le pen gibi dar ve sıkışık... Kabur- ğa ırğaya gelmiş arast- Ba girmek için pire, yahut tahtakurusu le, bu kalabalıkta rahatsız olur, Boş yere beklemekten artık ümidimi kesmiştim. Bahçekapıda belki tenhaca bir arabaya rastlarım diye; o tarafa doğ ru yürüyordum. g Fakat tam bu sırada, yaşlı bir köylü, sırtında kocaman bir sepetle önümden | geçti, di Siz şu gaflete bakın, Bü müthiş ağır İ lığile tramvaya binmeğe hazırlanıyor. | müş, Evvelâ, sepeti omüzlayıp kalabalığı aralamağa çalıştı. Olmadı. Koni girip sepetini arkadan sokmağa gayret etti, Bu teşebbüsü de boşa gitti. Sepetini ha va yoliyle hedefe vardırmak. niyetinde bulundu ve başı üstünde içeri girecek ol İ du * Yolcular mani oldular; nihayet kon. | doktor göründü: e — Olmaz, sepetle giremezsin! Kadın şaşladı. ; -— İnci sepeti bırakımıyon mu? — Hayır! Yasak... Sen yalnız biner- | sen olur... İ Köylü, bu yasağa bir mana vereme | Ben sepetin batırma İçin Biniyas meml... z Tramvay yürüyüp gidince yanında- Gerdi Sepetimi alma: 3 ziyan etti. i dıktan kelli ne kep kiri binem... Allah bir değil iki ayak vörmiş... biletçiye | yumruklarını nir sevindir M. SALÂHADDIN İm neşriyat HAVACILIK VE SPOR (Havacılık ve spor) mecmasnn 9$ inci sayrsr her zamanki mefasetile çık. mıştır, Günün derdi, (bava tebilikesiri. den korunma) mevzuuna — temas eden bir tetkikle lâboratuvarlarda © Yapılan yıldırım tecrübelerinden behsetmek. te ve daha bir çok kıymetli smündericetı bulunmaktadır. | Askeri tebilgat | İhtiyat zabitleri yoklâması Beyoğlu Askerlik Şabesiriden: 1 — Her sene olduğu gibi bu sene de ihtiyat zabitan yoklamaları | heziren 1933 de başlayarak 30 haziran 933 g&- yesine kadar devam edecektir. Me izde kayitli â memurini Ak me yi yazılması lözamndır. 4 — Muayyen müddet zarfında yokla- ma müddetini geçirmiş olanlar 1076 N. lı kanunun onuncu maddesinin tatbikin- de itirazları gayri varit addolunacaktır. Kaza ve Otomobil 2363 kovanın, Debrenin en azılı haydutların- dan seçtim. Göz kırptam mr babalarını bile öldürürl; ler. — Olabilir. Bütün bunlem rağırsn gizli cemiyetin kararı gene tehlikelidir. MİELE AİLE İç i MAYIS. Halkevinde Kim kime? Emile İMrrmor bir tüccar yanında memurdur. Sekiz senelik evi. Sekiz se- |İ Bode hiç bir haşarılığı yok, Bir gün na- sılsa esti, bir gençlik âlemini ihyaya ka- rar verdi, . O gün yolda giderken, patrondan i- zin koparmak için nasıl bir yalan uydur mak lâzım geldiğini düşünüyordu. Kız kardeşinin evleneceğini söylese olmaz. Çünkü patron kız kardeşi olmadığı bi- İiyordu. Büyük annesinin cenazesini ba- hans. etse ku da olmaz, çünkü patron baba annesinin de, anne annesinin de çoktan rahmete kavuştuğunu biliyordu. Ne yuzik ki, insanm ikiden fazla da an- nesi yok.. Yazıhaneye gidinceye kadar belki aklından hiç hirine karar vermedi- ği elliden fazla yalan geçit resmi yaptı. Patrona: — Ben bugün öğleden sonra, karıma | ihanet edeceğim, bana izin ver, diyemez di ya. Nihayet buldu. Titrek bir sesle şu ya lamı kavırdı: — Busün öğleden sonra iki saat mü- sandenizi rica edeceğim. Karıma ait bir mesele... Bazı şeylerden onun bann iha net ettiğini hissediyor gibiyim, Beni bu- rada zannettiği sırada peşini takip €/'r. sem, şüphemi izale etmiş olacağım. Mayısın ilk günlerinden güzel © bir gün, Emile Mermor patronu atlatmış ol- manın ve o gün ferah ferah yapacağı â- lemin verdiği zevk ve neşe İçinde yazı haneden çıktı. Patron da başka türlü düşünüyordu: — Zavalı adam, inşallah şüphesi doğru cıkmaz da bir yuva bozulmaz. Mermor o göm yedi, içti, eğlendi. is- tediği keyfi etti, Etti amma, bu âlem ho şuna da gitti. Kendi kendine düşünü- yordu: — Karıyı bir defa atlattık, bir daha atlatsak ne olur? On beş Mayısta eli göbeğinin üstün- de bağlı, tekrar patronun huzuruna çık- b — Efendim, bilmessiniz ne betbah- tum, ne betbahtım, dedi, Hissiyatımda katiyen yanılmıyorum. Eminim ki, bü sabah karımın beni aldatıp aldatmadığı- Bı keti surette anlıyacağım, İki saat müsaade aldı. Haziranda patrona artık bezginlik gelmişti. Çünkü Mermor felsefeyi hay- li genişletmiştir gi Üç defn kaçamak yaptıktan sonra, dört defa ne diye olmasın? Dört olursa, boş altı, sekiz, elbette... Bu kafayla da almış, yürümüştü de. Hem artık haftada bir izinle filân da ik tifn etmiyordu. İşi üçe, dörde çıkarmış- tez —E eminim ki, karım bana ihanet ediyor... İş yalnız mahkemeye ver | mek için, bir cürmü meşhut tertibine kaldı. İki saat müsaade buyurursanız.. Mermor'u dehleyip yerine başka bir bekâr adam almayı düşünü- yordu. Fakat ticarethanesinde | ve lerine mary da hem menfaatine rm halif görüyor, hemde ona acıyordu. Sabretmeğe çalıştı. Mermor'un her müsaade isteyişinde, bunun sonuncu olacağını zannediyor v& arada bir de nasihat ediyordu: Rİ. ölürüz de. Sen ve m, mirasıma konacağınız için uzun böylu matem, hkaha daha savurdu: — Büyük «özünü tersine çevirip sana ben söyliyeceğim. Mademki büyükler | kuru Hayat: yaşayış. Hayvan, nci liste ANKARA, DAA — T.D.T.Ce miyatindan : Karşılıkları aranacak & rapça ve farıça kelimelerin 67 mamaralı listesi şudurt 1 İFŞA 2—İKBAL 3— İKLİM 4—İKRAM $— İKRAMİYE 6 — İKRAR —IKTİBAS 8— İKTİSAT 9 —İKTİRAN 10 — İKTİZA MİLAN 12 — İTİBAR 15 — İTİDAL 14 — VTİRAZ larını aymen göstermeleri sicm olunur. Gelen karşılıklar Liste: (60) Merak: İstek, kurmak. Merasim: Merci baş vurulacak yer. Merhaba: Günaydın. Merkez: Göbek, orta. Mersiye: Sağo. Basamak. o Murakabe! Kâr, Başvurma, danışma. Murah- içi. Murakabe: Bakmak, gözet“ | > Dilemek. Beyoğlu 8 inci ilk mektep muallimleri Liste: (61) Tarziye: gönül alma. Terakki; Yu- karı çikma, yükselme. Tereddüt: Çe- kinme, Tereffu: Yukarı kalkm, yükse! erennüm: Güzel ve- yavaş ses, Te Dibine çökme, durulma, Ter kip: Birkaç şeyi birbirine karıştırma. Tersim: Kılık çizme. Terviç, Terzif: Alçalma, Tasallst: Sataşmak. Tesçil: Kütüklemek, Teselli: Acı unutturmak, avutmak. Teselsül: Zincirleme, uzanıp gitme. Teshir: Aldatma. Teslim: Bl den ele verme. Beyoğlu 8 inci ilk mektep muallimleri | Merdut 5 koğı Hamit: Yyi övme, Haram: Yasak olan sey. H. Yel, Havaf: Açık gök. Havadis: Y. den yeniye olan işler. Havale: Birine bırakma, sunma verma Havsale- tx Havuz: Su çukuru. Hayat: Yaşayış Hay van: Dirlik, sağlık Beyoğlu 8 inci ilk mektep muallimleri (62) Hamt: Tanrıyı Liste: Hamit: İyi gidişli, Kapalı (gizlemekten) gi havas | türkçeleşmiştir. Havai: Hoppa. Hava- | dis: dayuksöz. Havale: yükletme. Hav sala: anlayış. Havuz: çukur yer, su çu Beyoğlu 8 inci ilk mektep muallimleri Liste: (63) Isabet: yerini bülma. İskân: yerleş, tirme: İsnat: dokunuş. İsrsi urmak) kökünden zordurü İstirap: sıkmtı, acı, İstirer: İşaa: yazma; İşaret: İşmar. Işgal: kap lama, uğraştırma, İtaat: dinleme, mak, uyguç. İtmminan: İnan ol. İttirat? düzgün, ” 8 inci'ilk mektep muallimleri .* Liste: (63) | İsabet: Yetimi bülma, İskân: Oturt- ma. İsnat: Üzerine atma. Israr: Ayak- direme. İztirap: Acr, üzüntü. İztirar: Sıkişmak. İşae: Sözyayma. İşaret: Gös terme. İşgal: Kaplama. İtaat: Söz din- leme, boyun eğme. İtminan: Kanış, İt- tirat: Bir düzliye gidiş. Sarıver 14 üncü mektep , , “nliimleri Liste: (63) İsahet: iriştirme. Zskân: yerleştirme. İsnat: Srvamak, İstar: Ayak diremek, dönmemek. İstillâh: İztirap: Büyük sıkıntı. İztirar: ister istemez, İşsa yay- Gösterme. İşgal: uğraştır mal. Jtminan inanmak, 5 rine uyma yoğlu 8 inci ilk mektep muallimleri Liste: (63) İsabet: Dokunma, vurma, İskân: Yer Veştirme. İsnat: birinin üstüme atma, İsrar : Ayak direme, İstilâh: İstirap: | Sıkıntı, ağrı, deprenme, İstirar: Darda kalarak yapma. İşsa: yayma. Işaret: bi Jiklik, tanıklık. İşag/: Oyalamak, işten alıkonmak, kaplamak. İtaat: Dinleme, | boyun eğme. İrminan: Sağlamlık, kor. | kusuzluk. İttiret: Bir teviye, Beyoğlu 3 üncü mektep muallimle, raşıyorlar. Haydi artık bu sözleri kes de beni yalnız bırak. Yahut istersen gu ta- vafa uzan ve uyu.. Müşür İlahi pata nın sofrasındaki yemekler insane veriyor. Benim bile içim seçmeğe başladı Yazılacak bir iki mektup, telgraf var a. ma. Sonra yaparız bu İşi. kadife döşeli bir | hırıstıyan tabutuna benzemiyor muydu? KADYO | Bugunkü program İSTANBUL; 18 « Gramefem, 19 - 145 Alaturka ax (Nihal Tevfik H.) 1945» Alaturka sax ÇBodayii Musi- heyeti), amefon, 32 de Ajanı Borsa haberleri taat ayar, VARŞOVA 1413 m. 13,15 Matinal senfonik kemer, 1520 Leh şarlaları, 16,10 Mandolin orkestrası, 17 Genç lere mahsus rogram, 1730 plâk, 18 Piyano konseri, 19 dan meslikisi, 20,30 Müller'in büstü) isimli skeç, 21 örkestr (yarka). 23 Ney'eli program, 24 dana musikisi, BUDAPEŞTE 530 m, 1945 piyano o konseri Dohnanyi), operet (Neşeli berler, caz musikisi (Bach - Busoni, MÜNİH 532 m. 2155 (Ligfrit) isimli Vagner — öperağinen üncü perdesi, 2: rankfürütan, gece VİYANA 518 m. 21,35 piyano refakatile Viyana © şarkıları ve hafif havalar, 22,05 karıyı meiriyat (Ko re ve Kustor takım), 23.50 damı musikisi. MİLANO “ TORİNO - FLORENSA. 3150 Giordana'nun eserlerinden (Siberiz) isimli opera ti PRAG 488 m 19,05 Olfenbach'ın (Fener yanmda nişan- lanma dı erasimi) ikili apereti, 2015 Gay- tik İromser, ZI askeri musiki arkalar, 2220 karmak 25 Çek fantazi parçalı, BÜKREŞ 4 sa. 13 Askeri koanor, 1 ser, 18,20 konserin Çaykovaly'nin . ve Brahım'ın eserlerinden şarkılar ve hafif parçalar, 2130 Radyo or kestrası, 2220 Keza, lük 18, Karışık kom- 2 lak, 21 İş isteyenler Uzun seneler sabunculukla uğraş tum. Mükemmel sabun yaparım. Yev- miye elli hizmet ederim. İsti- yenlerin “Milliyet İş Arif,, ismine mü- racaatları, ... Dört sene daktilo, kasedar ve muha- sebe muayinliklerinde bulundum. Bon servisim vardır. Türkçe, Fransızça ta- mamile ve kısmen İngilizce bilirim Ke falet verebilirim. Ufak bir maaşla iş a- riyorum. Arzu edenler aşağıdaki adrese mektupla mürecsnt etsirler: Milliyet güzetesi iş bürosu 5. N. Hanıma. »ö. İstanbul Srhhiye mektebine devası ediyorum. Mektebim öğleye kadardır. Öğleden sonrn 18 lira maaşla bir va- zife Yazıhanelerde, ticaret- hânelerde, eczahanlerde arzu edenler (Milliyet) İş bürosu O. M. rumuzuna müracaat, ... Uzun seneler sabunculukla tuğraş- tım. Sabuncu amelesi idim. Her pe iş olsa yaparım, Güçlü, kuvvetliyim. Ye- ni harfleri okur yazarım. Çok az bir maaşa razıyım, Taksim: Macar caddesi, Kılburun sokak No. 45 te Arif. gtlilliyet Arm umdesi “MİLLİYET “tir. İiyetini kabul etmez. m ae e kiğlmme BUGUNKU HAVA Yeşilköy Askeri Rasat merkezinden verilen malâmatı göre, bugün hava be: iotlu vw şimali östikametlerden rüzgârle alarak devem edecektir. 20-5.833 tarihinde haa tazyiki 756 mi- metre, srcaklık em gok 16 ve en ax 13 yağmur yağması ihtimali gayet Manâstırda İstasyoğda karınca gibi asker kayna- $iyordu, Manastırın o gününü unutmak mümkün müdür? korkunç şeylerdi. Keçe- küllâkları altından yağlı uzun saçları sarkıyor, üstüste taktıkları fiseklerle sandan ziyade cephane sandığını andırı- yorlardı. Bütün Manastır sckağa dökülmüştü. Son cünlerin hâdiseleri içinde bundan mühim so olabilirdi? İste hir o adam ki yıkılmak üzere olan saltanatı diriltmek (Devamı var)