23 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Mi Belediye ve Hendese Geçen gün şehir hayatından ve belediye işlerinden bahseden bir dostum Avrupa şehirlerinde göz alabildiğine giden düz caddeler- den bir nümunesini olsun İstan- bulda göremediğinden şikâyet e- diyordu. Gariptir. Bizde doğru - bir yol olmadığı halde Beyoğlu caddesine Doğruyol, ismini vermişiz. Hal- buki Tunelden Taksime kadar bu doğruyol kanburu bizce meçhul olduğu için yeniden meydana çıkan şehir eski köste- bek yuvası şeklini muhafaza etmiş. , Âlimlerimiz İlmübeyan, Ilmüüs- türlâp, İlmüsimya diye maskaralık tan ibaret şeylerle kafa patlatacak yerde hattimüstekim denilen nes- Beyi öğrenmiş olsalardı bugünkü İstanbul daha güzel bir şehir ola- bilirdi zannederim. Bizim şehircilerin, ama hâlâ bu- gün bü işle mütehassıs geçinenle- rimizin geri ve sakat bir fikirleri . Bir semi, biz mahalle bir sokak | meydana gelmedikçe kaldırımını, elekirik, gaz, su ve kana tertiba- ; Yapmayı lüzumsuz buluyor, vler, yapılıyor, e rier, gaze- azıyor. Ora sakinleri bir kaç yazın zi bir kaç kışın çamurunu berenin Neden sonra elektrik onlar 1 aPılıyor, sokağı bir kere £ altüst ediyor, © arkasıdan Piğlağan Mei eşinden su i kak böyle İzmirin de başlıyor. sil aksinedir. Yollar çi- trk kanallar açılır, su, gaz, elek- rafı, bekesi yapılır. Sonra iki ta- inşaat başlar. İşte Avrupa- Cemiyetler mürakabe büronu yeni den bir kısmı cemiyetlerin birleşti. Wesi için bazı esaslar hazırlamıştır. Şimdiye kadar zümre sümre birleşti. çlen cemiyetlerin bu tevhidinden fev- kalüde iyi netice alınmıştır. Geçen bir zümrelerin bütçele- rinde epeyes para birikmiştir. Bu para ile bu sene nihayetinde “Esnaf orta sandığı” namı altında bir sandık teş m Bu sandıktan muhta- venet küçük Mai çan küçük omafa > kaç tanesi tevhit harici kalacaktır. (iş Bankasından alman cetveldir) 22 MAYIS 1933 ÇEK FİATLARI Praj Viyana Madrit Berlin Varşava Poyle Belgrat Bükre Moskova Par e york Mike, Brükrap e 375,26 mera . 7085 106278 Kura, u— Beynelmilel Oda Mili grupun temsili faydah görülüyor 981 Ankara Ticaret Odaları kongre Sunt ve umumi kâtip Vehbi B. lerden mürekkep bir komite teşekkül etmiş, bu komite dün ilk toplantısını yapmıştır. Verilen malâmata göre, Beynelmilel Ticaret Odasının iki türlü azası vardır: Ferdi ve faal azahk. Türkiyedeki Ticaret Odalarından mz İstanbul Ticaret Odası Ticaret Odasında özadır. Şimdi * tgyek- kül edecek milli grap, bütün * Türkiye Ticaret ve Sanayi Odalarile bahri, sinai | | bilümum iktisadi müesseseleri temsil ©- | | decek ve bu milli grup Beynehmilel Ti- | caret Odasına aza olacaktır. Bunun bir çok faydaları mülâhaza &- dilmektedir. Mili grup yakında teşekkül edecektir. Mahsul iyi Gelen malümata nazaran son yağmur. lar bilhassa Trakya ve Kocaeli mıntaka- smda cok nafi tesirler yapmıştır. | Bu sene memleket dahilinde bilhassa arpa ve buğday mahsulünün umumiyet- le çok iyi olduğu anlaşılmıştır. Yaş meyve nakliyalı için tedbir Hölrümet bu sene meyvelerimizin İhru- €rm temin için yeni bazı kararlar almış- tar. Her şeyden evvel, memleket dahi- inde yetişen o meyvelerin O memleket dahilindeki müstehlik pazarlara ve ihraç Mmanlarına süratle nakli için icap eden tetbirler almmaktadır. Nafia vekâleti bu işle esaslı surette meşgul olmakta- dr. Bu hususta Devlete ait şimendifer- lerde tertibat alımacağı gibi, diğer şi- mendifer idarelerile de temas edilmek- tedir. Şark Demiryolları işledici kum- panyası bu sene yaş meyve nakli ve İh- racatı icin hususi tertibatlı vagonlar ha- l zırlamaş olduğunu Nafis Vekâletine bil dirmiştir. Yaş meyve nalliyatında İktimi ve Nafin Vekâletleri müşterek hareket ede- eeklerdir. Ecnebi vapur kumpanyalari- İc de bu hususta temas edilecektir. Hükümet bu sene memleketin bu tabif servetinin ziyama meydan vermiyecek- tir. Iktısat Vekâletinde yeni teşkilât İktısat Vekâleti bütçesi meclisten çık- muştar. Bu itibarla Vekületin yeni teşki- | lüt projelerini tahakkuk ve tatbiki gele- cek seneye kalmış addedilmektedir. İh- | racal ofisinin Ankaraya nakli de yeni teşkilâtin kurulmasına kaldığı haber ve- rilmeirtedir. | Gelen buğday Dün şehrimize Anadoludan ve Trak yadan beşer vayon buğday gelmiştir. ei Poliste Adliye koridorlarında yankesici Sabıkalı güruhundan Hızır dün A- Brrceza mahkemesi koridorunda ka- sap Elmas efendinin altm saat ve kor donumu çalarken adliye zabıta memur ları tarafından cürmü meşbut balin- de yakalanmıştır. Denize düştü Kınahada yolcularından Bursah Ali Efendi vapur zn iskelesinden ayrılacağı sir. ize düşmü; leme sk sl. ane nn Eroin Kasımpaşada Tevfik isminde biri- nin üzerinde Eroin bulunmuştur. Sokakta ölüm Kocaeli vilâyetinin Hendek kaza- sından kasap oğullarından Osman oğ hu Ali Sirkecide Ankara caddesinden #iderken birden bire düşmüş ve öl- veüştür. yal. Keserle... Beşiktaşta hamal İshak mavnacı plüseyinle kavaa ederken keserle yara amaştar, — — nkalarda Esnaf Bankası sermayesini artıracak mein iş lm larak toplanmıştır. Bu toplantıda banka sermayesinin 100biz Uradan 200 bin liraya iblâğına karar verilmiştir. Bankanın sermayesinin ge çen sene tezyidi takarrür etmişae bir kasım taahhütler ifa edilmemişti Banka, yeni bir faaliyet devresine atı” lacaktır. Tarih Dersi Muallimler yalnız tarih okutacaklar Tarih tedrisatınm son zamanlarda ehemmiyet kazanması Üzerine orta- mekteplerdeki tarih hocalarının yal- nız bu dersle meşgul olmaları tekar rür etmiştir. Önümüzdeki seneden iti baren tarih muallimleri, liselerin ikin- ci devrelerinde de yalnız tarih okuta- caklar, coğrafya dersleri ayrı mual- limler tarafından okutulacaktır. Coğ- rafya saatleri üzerlerinden alınan mu alimlere ayni adette tarih dersi verile cektir. Galatasarayda ecnebi muallimler Galafisaray lisesinde bazı ecnebi mu. alimlerin mukaveleleri bitmiştir. Bun- ların tekrar istihdam edilip edilmiyece- ği hakkında müfettiş raporları tetkik e dilmektedir. İlk tedrisat müfettişleri Mülhakata teftişe çıkmış olan ilk ted- risat müfettişleri şehrimize dönmüşler Köy mektepleri tatil Köy mekteplerinde imtihanlar bitmiş ve mektepler tatil edilmiştir. Şehir ilkmekteplerinde de imtihanlar ay başında başlıyacaktır. Samih Bey Ankaraya gitli Belediye memurin müdürü Semih B. tekaüt kanunu isi için dün Ankaraya giimiştir. Hilâlahmer haftası Hilâliahmer şube reislerinden mü- rekkep bir heyet dün Ali Paşanım ri- yasetinde toplanmış ve 25 mayısla başlıyacak olan Hilâliahmer haftası münasebetile subelerin yapacağı işler ve verilecek konferans ve müsamere- ler görüşülmüştür. Mahkemelerde Belediyede Yeni Hastahane Zeynep Kâmil hastahanesi ne zaman yapılacak? Usküdarda açılnenk Zeynep Kümil has tahanesinin bütün noksanları ikmal edil. miştir. Dektor kadrosu da ikmal edil. dihten sonra hastahane faaliyete geçe cektir. Ekmek fiatı Bu haftâ ekmek fiatı 10 para noksani- le 8 kuruş ve francala gene 13 kuruş ©- larak tesbit edilmiştir. Dilenciler toplatlırılacak Son zamanlarda dilencilerle mücade- lede gevşek davranıldığı belediyece şu- belere tamim edilmiştir. ilencileri! toplantırılması için sıkı takibat yapılma- sı bildirilmiştir. Zahıtai Belediye talimalnamesi Yeni sabitayı Belediye talimatnamesi yapmakla meşgul komisyon o mesaisini bitirmiştir. Talimatname önümüzdeki devrede mecliste kabul edildikten sonra tatbila başlanacaktır. Halka iyi su Belediye şehirde halka iyi ve hiylesiz. su içirebilmek için İstanbul halkına hi- taben bir beyanname neşretmiştir. Bu beyanname şubeler ve mahalle ihtiyar heyetleri vasıtasile herkese bildirilecek- tr. Belediye bu beyannamesinde diyor hi > memba suyu içmek i- çin fıçı, cana gibi üzerine Belediye tarafından konulan kurşun mü- hürlerini soyun evinizde boşaldığı za- man muayene ve imha ede- iz “İyi, temiz, saf rek sucuların tekrar kullanmasına ve su- | ya hile katılmasına meydan vermeyiniz.” Ağaçları tahrip edenler Şehrin muhtelif semtlerine dikilen a- inçların bazı kimseler tarafından tahrip edildiği görülmektedir. Bunun meni i- * çin şubelere tamim yapılmıştır. “Kaçak limon davası Limon kralına göre kâçak olmıyan limonlar denizden-çevrilmiş.. Diyamandi Efendi ile | diğer suçluların 8 inci ihtissa mahke- Limon kral mesinde yeni limon kaçakçıl dolayı muhakemelerine başlanı Mahkemede, mevkufen Diyamandi E£., ortağı Muçakis, kâtibi Argiri, mu ayene memur: Ali ve kolci Arif efen dilerle gayrimevkuf olarak muhafaza | memurlarından Şükrü, Aziz ve İs- mail Hakkı efendiler hazir bulunuyor lardı. Mevkuflardan Diyamandi ve Ali efendilerin tevkif kararına itiraz- Tarı Ağırceza mahkemesince reddedil miş bulunduğundan dün davaya baş- | lanmış, evvelâ usulen suçluların büvi- yetleri tesbit edilmiştir. Okunan ve gayet mufassal olan kararnameye gö- re, Diyamandi, Muçakis ve Argiri efendiler 2930 sandık limonu, muhte lif partilerde, beyannamelerde az mik dar gösterip gümrükten çok çıkar. mak suretile kaçırmak ve Ali ve Arif efendiler bu harekete yardım etmek; Şükrü, İsmail Hakkı ve Aziz efendiler de ihmal ve terahi göstermekle maz- nun bulunuyorlardı. Diyamandi efendi isticvabında, kon tenjan usulü başladığından beri 39 bin sandık limon gelmiş olduğunu ken dilerinin kontenjan mikdarına göre li- bir mavnada az pan gümrük müfettişi nizde ne kadar mal varsa hepsini ka- çak zannederek Sarayburnu antrepo- suna aldırdığını, antrepoda kalan bir çok İimonların çürüdüğünü, kendisi nin 2930 sandık beyanname harici li- mon çıkardığı iddia ediliyorsa da, bu suretle çürüyen limonları da 5 - 6 bin sandık ziyanı olduğunu ilâve etmiş- tir. Reis, niçin gümrük baş müdürüne sikâyet etmediğini sormuştur. Diya mandi Efendi başmödürün © zaman yeni tayin edilmiş ve muamelâta ye- ni başlamış olduğu cevabını vermiş- tir, Reis : — “Pierre Loti vapurundan manifesto harici 34 sandık mal çıkar- mışsınız.” — Nasil olur? Manifesto harici bir malı Liman şirketi gümrüğe teslime mecburdur. Eğer, bu 34 sandik eksik gelmiş te başka bir vapurdan tamam- lanmak için bana verilmişse bilmem.” Diyamandi Efendi beyannameleri Jadığını, muhtelif mar telif) diye yazıldığını, güm bunu kabul ettiğini söylemişi Bey bir beyannamenin arkasma (fi- İosera şahadetnamesi alamadığım i- çin inde ediyorum.) diye meşruhat verdiğini söyliyerek “bunu niye iade ediyordunuz ?” diye sormuştur. Diyamandi Efendi muhtelif partile rin gümrük resmini verdiği halde, bun larm müfettiş Reşat Bey tarafından sattırıldığını; gümrük resminin de ia- de edilmediğini, parasız kaldığını ve bunun için apartiyi geriye mek istediği “bu mal elinde mi tin)” diye sormuş, Diyamendi Ef, — Gümrük bulup inde edecekti. Yoksa mal mavnada çürümüştür.” de- miştir. Geç vakte kadar devam eden mu- hakeme başka güne bırakılmıştır. Dün 2 inci ihtisas mahkemesinde Nâzım vapuru davası da rüyet edilmiştir. Bir bozma kararı Galila ismindeki Alman vapuru ile silâh kaçırmakla maznunen cereyan eden muhakemeleri neticesinde bera- et eden Jozef, efendilere ait hüküm nakzedilmiştir. Yeniden muhakeme €- dileceklerdir. Yangıda kasıt var mı? kendi nin kendilerine ait bir iş için olduğu 10 lirayı işde etmeden bir Cezası indirildi Üsküdarda bir eğlenti osnasında mü- nasebetsiz kız kardeşi Ayşeyi öldüren Yaşar evvel. ee Ağırcsaa mahkemesinde 18 sene hap mabirim edilmiş, fakat temyiz mah- kemesi bu kararı ir, Ağırcezada nakzan rüyet edilen dava dn neticelenmiş hâdisede ağır tahrik gö- Vilâyette Mali Sene Kadro ve maaş gecike- cek değildir Yeni mali sene yal Bunda; layı Defterdarlıkta büyük hazırlıklar yapılıyor. Haziran başında dul, yetim, mütekajtlerin üçer aylıkları da verile Karışıklığa meydan kalmama- in memurlara şimdiden talimat verilmektedir. i Yeni pullar Yeni mali sene başından itibaren yeni damga pulları da tedavül mev- kiine konacaktır. Bunun için hazırlık lar yapılmaktadır. Eski pulların de- Hiştirilmesi işi ay sonunda bitecektir. Kasaların sayılması Sene başında kasalardaki paralar ve kıymetli kâğıtlar sayılacaktır. Sa- yı heyetleri teşkil edilmektedir. İdare heyeti kararı Vilâyet idare beyeti, dün vali mu- avini Ali Rıza Beyin riyasetinde top- lanmıştır.Bazı memurlara ait işler hak kında muhakeme lüzumu kararı ver Sanayii Teşvik Yüzü layık bazi miz” fiyetler iade ediliyor İktisat, Maliye ve Bütçe encümen leri teşviki sanayi kanunu tadilâtı hak yihanın tetkikini bitirmiş ve lâyihayı heyeti umumiyeye sevket- iştir. Teşviki sanayi kanununun mu afiyete ait bir kısım maddeleri, sana- yi kredi bankasının teşkiline dair olan kanım lâyihasile kaldırılmış ve bu mu- afiyetlerin karşılığı olan vergi ve re- simlerin sanayi ve kredi bankasına sermaye olmak üzere tahsiline baş- lanmıştı. Lâyiha bazı muafiyetleri şa hatlar dahilinde iade ediyor: Teşviki sanayi kanununun $ uncu maddesinde sayılı olup kaldırılan: AA — Sanayi müesseseleri inşa ve tevsiine lâzım inşaat malzemesi, B — Bunların imalâtıma ve zurufu- na mahsus iptidai maddeler, C€ — Makine alât ile yedek parça- ları tahrik, nakliye ve tahmil ve tah- liye vasıtalarının yeniden muafiyeti bu lâyiha ile inde edilmiştir. Ancak yeniden konulan hükümler- le B fıkrasındaki iptidai maddelerin muafiyeti beş sene için muteber olmak üzere icra v heyeti kararile bir cetvel halin: ilân olunacaktır. 'mevaddı iptidaiyenin B — Bunların hangi sanayie tahsis olunac. C — Hangilerinin tamamen veya bir nisbet dahilinde kısmen muaf ola- cağı beş sene için muteber olarak tas- rih olunacak ve beş sene sonra yeni cetveller yapılacaktır. Beş sene içinde cetvellere ilâvesine Mizum görülecek iptidai maddeler hakkında esas cetvel müddetine tâbi olmak üzere bu usul caridir. bunlar tmjmat mektuplar isde ohamacaktır. rülerek Yaşarm cezası 4 sene 3 aya in- dirilmişti iştir. Fedai Ef nin deli olmadığı anlaşıldı Köprü üzerinde daktilo Suzan Hane sı öldüren ve vekili tarafından deli ok duğu iddia edilen ajans müstahdemlerin den Ali Fedai Efendinin #bbi adiideki müşahedesi bitmiştir. Ai Fedaj Ef, ter raporu da müd dei e gelmiştir. nüzi- ran Ali Fedai Efendinin deli olmadığı veni edilmiştir. Kaybolanlar Gazeteler bugünlerde bir takım kaybolma vakaları yazıyorlar. Ge. rek memleket içinde, gerek dışın- da demek kaybolma hastalığı aşa- ğı yukarı çoğalmaya başladı san hali bu. Ben de kayboli yım diye tedbirler düşündüm... Ve aklıma Nasraddin Hocanın şu- hikâyesi geldi. Hoca merhum bir gün bir hana inmiş ve sabahleyin erken kaldı. rılmasını tenbih etmiş... Sabah ta- erkenden Hocayı uyandırmış- lar. Hoca telaşla kavuklukta ka- vuğunu alacak yerde diğer bir hiristiyan yolcunun şapkasmı al- muş. Yola çıkmış. Önünde bir ya- lak olan bir çeşmeden geçerken abdest almak istemiş. Yalağa eği- lince başındaki şapkayı görmüş ve kendi kendine: — Hay Allah şu hancının çeza- sını versin, Beni uyandıracak ye- re çorbacıyı uyandırdı. Demiş ve geri dönmüş. Doğ - Yahu! Beni işimden de et- — Ne olacak. (şapkayı göstere- rek) baksana benim yerime, ya- nımda yatan çorbacıyı uyandır. mışsm Tabii hancı gülümsemiş ve Hoca ya uyandırılanın kendisi olduğu- nu fakat yanlışlıkla başına şapka giydiğini söylemiş. Hoca da kani olmuş fakat sormuş: — İyi ama! Anlaşılan ben ara sıra kendimi kaybediyorum. Be nim ben olduğumu bilmek yapayım?.. — Ne yapacaksın? Boynuna biz ufak çıngırak takarsın. Kendinden şüphe edince böynunu sallarsın, çıngırak sesi işidirsen sen olduğu- nu anlarsın. Hoca bu tedbiri be- ğenmiş. Çıngırağı takmış ve yola çıkmış... Bir kahveye oturmuş, ba- şını sallamış, hüviyetini anlamış ve: — Bana bir kahve getir demiş. Bu manevreyi gören bir müzip Hocanın arkasına geçip yavaşça boynundan çıngırağı çözmüş ve kendi boynuna takarak karşıya o- turmuş.. Muttasıl çıngırağı sallar- mış. Hoca bir müddet dik dik bak: tıktan sonra başını sallamış, sesi çıkmamış. Onun üzerine herife de- miş kiz — Enayi zannetme! Senin, ben olduğunu biliyorum, ama benim kim olduğumu anlayaimadın... İşte ben de bundan korkuyorum. Günün birinde kendimi kaybeder- sem nasıl ben ben olduğumu far- kedeyim. Çıngırak taksam Hoca- ya yaptıkları gibi benim çıngırağı kendi böynuna takıp ben oldukla- rmı iddia edecek müzipler tümen tümen, FELEK Kısa haberler Kadınlar kongresi Kadınlar Birliği senelik kongresi pa- zar günü toplanacaktır. Niyazi Beyin cenazesi firi M. Antonoff bugün Ankaradan Sıhhat müsteşarı “ i Malay? ucaatla cemiyeti silt isleri > (2330) bulunmak üzere - bat vekâleti bugün. >