24 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

| memmun a İNEN Bütün inhisarlarda yapıla- cak olan islahatın esasları hazırlandı, yakında tatbikata geçilecek.. sene içinde Brezilyaya olan ihracatı- mz; kocaman bir sıfırdan ibarettir! Umumi hayat, normal cereyanı müddetçe bu nisbetsizliğe $hemmiyet vermiyorduk. muvazenesini temin karşısında Xi yapıldığı gibi — biz de başkalarile olan ticari mü gukabil bermemlekete, birinci de (700.000) yedi me 700.000) yedi yüz. bin, (1400.00 ), üçüncü © se (2.000.000) liralık “Türk vanlı sata “ağız, Hükümetle, kahve işini yapacak ©- eee Velenin belli bazlı esasları şunlardır: 1 — Mukavele, üç sene için yapıl- 27 — Müteahhitler, mukavele iysddetince memleketin bütün kahve Mtiyacını temin edeceklerdir. .2 — Müteahhit grup, İstanbulda imi surette transit antrepolarında İ ye bin çuvallık bir ihtiyat stoku bu- haracaktır. 5, — Kahve mukabilinde döviz ve- İecajıgook, bedeli takaala temin edi. ii — Takası temin için yapılacak tan; Bir sene zarfında yüzde 30 u, İki sene zarfında yüzde 70 i, Bej sene zarfında yüzde 100ü cağ ve cenubi Amerikaya yapı- il — Ihracat yalnız. kahve bedeli map stinde değil, ayni zamanda vapur Sek sig da şamildir. gi Kahveler İstanbula ıİdiki ke'elleri Bankaya Türk parasile blo- iyecektir. Halâ bugün kahvenin Okkası 125 - 130 kuruşa satıldığı hal- ni Yeni mukavele ve yeni konbinezon 1gpik edilmeğe 02110 kuruşa arr müddeti bittikten sonra, yi Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 2615 Ooo ÇARŞAMBA 24 MAYIS 1933 Mussolini bir makalesinde, İtalyanın harpten sonra kâfi derecede tatmin edilmemiş olduğunu bir daha söyledi. mi ( Müdür zesin Yan müdürü 24319 İdare ve Matban 24310 Saraçoğlu Şükrü B.in Ad- liye vekilliği tasdik edildi Saraçoğlu Şükrü Bey dünkü heyeti vekile içtimaına da iştirak etmiştir ANKARA, 23 (Telefonla) — İnbilâl eden Adliye vekilliğine İz- mir meb'usu Saraçoğlu Şükrü Bey tayin edilmiş ve tayin Reisicümhur Hazretlerinin âli tasdikine iktiran etmiştir. Yusuf Kemal Beyin istifa ettiği ve Adliye vekâletine Saraçoğlu Şükrü Beyin tayin olunduğu hak- kımdaki tezkere yarmki Meclis iç- timamda okunacaktır. Saraçoğlu Şükrü Bey akşam üze ri toplanan ve gece yarısına kadar devam eden İcra vekilleri heyeti iç timaına da iştirak etmiştir. Yarın Adliye encümeni yeni vekilin buzu rile toplancak ve tatilden evvel çıkması zaruri görülen adli lâyiha- lar üzerinde görüşülecektir. ANKARA, 23 (A.A.) — Adliye vekili Yusuf Kemal Beyefendinin istifaları kabul edilerek Adliye ve kâletine sabık Maliye vekili ve İz- Yeni Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü B. mir meb'usu Saraçoğlu Şükrü Bey efendi tayin buyrulmuştur. Posta vetelgraf idaresi Yeni teşkilât kanunu kabul edildi ANKARA, 23 A.A. — B. M. Meelisi bugün Reis Vekili Refet Beyin riyase- Kanunun il swnasnda bazı batiple tarafından ileri sürülen mütaleâlara o Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey cevap vererek demiştir iş “Barem ismini verdiğimiz 1405 , mu- maralı kanın ber daireye yeni teşkili. Piyasadan kaldırılacak olan Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey memurların fedakârlıklarından sitayişle bahsetti tmı yapıp getirmesini emreder, Her teş- kilâtın da sonunda bir cetvel vardır. Da-| hiliye yapmıştır. Diğer devir de yapı: yor ve bir cetvel raptediyor. Bu Baremin yerine kaim oluyor. Burada nazarı itibare alınması lâzım gelen baremde meselâ müdiri umumi. lerin maaşı, müdürlerin, mümeyyizlerin veya memuriyete ilk girenlerin maaşma muadil olmalıdır. Asıl muhafaza edilme. | si lâzım gelen esas budur. Bu esas pos ta teşkilitmde temâmile muhafasa edi. miştir, Hasan Fehmi Beyfendinin temas et- (Devamı $ inci sahifede) bir liralık evrakı nakdiye Gümüş para çıkarılıyor Lâyiha heyeti umumiyeye sevkedildi Bütçe encümeni hükümetin istediği selâhiyeti tahdit etti! ANKARA, 23 (Telefonla) — Ma- ile Maliye, ali kanun lâyihası sıra ile ii ve Bütçe, encümenlerinde tetkik ve müzakere edilerek heyeti aray. ü ni lâyi- altm gibi mübadele va- kullanilmasi hakkmda yinile-bülcünkekii olan ticari münasebe viz muvazerlesi sahabunda <> Kani ğren temiz ve faydalı işlerden Tai oluyor. Sürü Meb'asaı MAHMUT muştır. Bu meselenin yakın zamanlar. da milletler arasmda vuku bulacak görüşmelerde mevzuu bahsedilmesi ihtimal dahilindedir, Bu itibarla gü- müşün şimdi olduğu gibi yalnız ufak- İık olarak mı tedavül etmesi, yoksa hem ufaklık, hem de doğrudan doğ- ruya yani altına istinat etmeksizin pa ra olarak ta tedavülü tecviz edilmesi sıklarından ikinci şıkın tercihi halinde tayin etmeden 24 milyon lira gibi bü- yük bir mikdarn yalnız ufaklık ola- rak tedâyüle çıkarılmasını ve buna mukabil kâğıt bir Tiralıkların tama- men imhasını kararlaştırmak zamanı henüz gelmemiştir. Diğer cihetten im- peratorluk zamanmda ufaklık olarak tedavül el üzere çıkarılmış olan gümi diye ve aksamının henüz teda refeden bir kanun olma- sdığı gibi bizden ayrılan memleketler- le müşterek bir para olmasından maşi o memleketlere civar bazı vilâyetler ahalisi alış veriş işlerinde halâ kâğıt para yerine mecidiye ve aksamı kul- lanmağı âdet edinmiş olduklarından bugün için madeni kıymetinden başka (Devamı 2 inci sahifede) Iktisat Vekilinin Teklifi Fırka grupunda dün verilen kararlar ANKARA, İ3 (A.A.)— Cümhu- viyet Halk Fırkası grupu heyeti re- isliğinden: Cümhüriyet Halk fırkası grupu bugün öğleden evvel Afyon meb'u- su Âli Beyin reisliği altında toplan- dı. İktısat vekili. Celâl Bey tarafın- 'dan vaki olan teklif üzerine Adliye ve İktisat encümenlerinden müte- şekkil bir muhtelit encümen teşkili ile borçlar ve faizler kanım lâyiha- sının Büyük Millet Meclisinde müs- tacelen müzakeresi ve intaci karar- laştırılarak müzakereye nihayet ve- rildi. Erzurum hattı Alman grupu ile anlaşı- labilecek mi? Sıvas - Erzurum şimendifer hattının inşası için bir Alman grupu ile başlan- mış olan müzakerata Ankara'da bugün- lerde yenla başimikcekin; Hükümete ifatta bulunmuş olan firmalardan teke inşaat bedelini 1938 inden, eski borçları da 1940 öcne- inden İtibaren ödemeğe başlıyacaktır. | Grap, mümessilleri müzakeratın itilâfla neticeli ü ümit etmektedirler. Bir haciz işi Faik Nüzhet B. hakkında tahkikat yapılıyor 6 ıncı icra dairesinden müddeiumu- miliğe gönderilen bir tezkere ile Gay- rimübadiller tir. Bu tezkereye na zaran Faik Nüzhet Bey Akhisar Noteri Recep Beyin rofiki 1 Celile Hanıma bir muamelede Al. tıncı icra dairesinin gönderdiği haciz em. rini ve müzekkeresi ni infaz etmemiştir. Yeni icra kanunu Dün gelen fişlerin Darü funun ıslahatı İlk plânda çıkarılacakişler ——— a M. Malche Yeni Beyanatta Bulundu Müderrisler verilen fişlere cevap vermiye başladılar Darülfünun ıslahat komitası dün akşam saat 17'de Pr, M. Malehe'in riyasetinde toplanmıştır. Dünkü top- lantıda Trp fakültesi için gezilen 30 binanın vaziyeti üzerinde görüşülmüş tür. Müderrislere doldurulmak üzere gönderilen fişler dür komite riyaseti- ne kapalı zarfla gelmeğe başlamıştır. me ettiği eserden de birer nüsha gön- deren müderris yoktur. Dün akşama kadar yirmiye yakın fiş gelmiştir. Fiş- lerin ıslahat komilası riyasetine gön- derilme mühleti 31 mayıs akşamı bit- mektedir. O zamana kadar asistanlar dahil 200 kadar fiş doldurulmuş ve gönderilmiş olacak Dün bir muha: Darülfümin- da Pr. M. Malehe'i ziyaret ederek şimdiye kadar yapılan işler hakkında izahat istemiştir. M. Malehe demiştir İs M. Maiche — Her gün burada mesai arkadaş- (Devamı S inci sahifede) Beş senede 9/0 40 ucuzluk Yiyecek fiatlarının ucuzlamasına muka- bil fiatları değişmeyen nelerdir? Yiyecek fiatlarındaki düşkünlüğe rağmen geçinmek gene kolaylaşmış değil.. Ticaret odası beş seneden beri bir hayat pahalılığı endeksi neşi dir. Bu endeksin beş seneliği da hayat pahalılığnın nasıl takip ettiğini ve bir kısım dünya iktı- sadiyatmın en dar zamanlarma tesa- düf eden bu senelerde İstanbul halkı- nm geçinme yükünün ne derece hafif- İediğini meydana koymuştur. Oda is tatistik şubesinin memlekette bir ben Bakırköyde iki maskeli hırsız bir eve girdiler ve ev sahiplerini ağır surette yaraladılar. Dün mazn unen iki kişi landı İstanbulda en ziyade ucuzlayan ler yiyecek ve içecek maddeleridir. Bu maddelerde beş sene içinde görü- len ucuzluk nisbeti tam yüzde 40 tır. Ekmekten başlıyarak balık, et, süt, yoğurt, su, kahve, meyve ve çay da, (Devamı $ inci sahifede) Vaktinde yetişen bir tadil Sanayiciler son tadili tam vaktinde yetişmiş bir tedbir olarak karşılıyorlar Refik ve Nazmi N. B. lerin beyanatı Teşviki sanayi kanununu tadil eden yeni İâyiha hakkında dünkü nushamız- da malümat vermiştik Lâyihanın esasları arasında bulunan muafiyetlere ait kısım şehrimiz sanayi muhitinde ve sanayi erbabı arasında çok müsait bir surette karşılanmış ve umu- mi bir memnuniyeti mucip omuştur. imize evdet eden mın- ize izahatı vermiştir; 25 nn yil indit, emen yetle sanayi erbabı memnun borakaca- İma ve tatmin edeceğine şüphe yoktur. Evvelce sanayi kredi ofis kanunu ile kaldırılmış olan bazı muafiyetler muad- del teşviki sanayi kanumu ile yeniden inde edilmektedir. Tadilât, sanayi erba- benn bütün şikâyetleri nazarı dikkate alınarak hazırlanmış bulunuyor. Bu yeni tadilât sayesinde sanayi erba- bının eski kanuna güvenerek yay ol dukları tesisattan tekrar tam bir şekil de istifade etmeleri kabil olabilecektir. Senede 3 milyon liralık mevadı ipti- (Devamı $ inci sahifede) — Tafsilât polis haberlerinde -