24 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

24 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

REP AKAKRE BALMERE. m Yeni Viyana postası 28 Mayısta küşat resmi yapılıyor , Göçen haftaki sayımızda tecrübe önerilerine başlamış olduğunu bil- aş “miz ve şimdilik 100 kilovat kkud vetle çalışacak Viyana ejder merkezi İ | Yeni Viyana merkezinde kullamla 300 kilovatlık insan boyunda a R lâmbalarından biri sından ötedenberi birinci len Postalardandır. seven için memnuniydti istasyon Viyana şehrinden k mesafedeki ufacık, an- bere erkezin sığabileceği isminde bir tepecik ü Viyana merkezinin elektrik cereyanı- ni temin eden Dizel motörleri Posta ve telgraf idaresi Yeni teşkilât kanunu kabul edildi (Başi i inci sahifede) gkleri cihat gelinen posta ve telgraf Eşi mlek.t içinde dolasarak bu kanu- Sun censlarım; tesbit ettiler ve bilharma ihtiras cehihi olan zevattarı “yatri em. iti İliye mensup olan zevattan, bir ko. Misyon teşkil edilerek mütehassısların Vertikleri raporlar üzerine tevek yap. irilarak bir kanun yapıld. Bu kanun Möciste bir. senedenb (Bölüm üzerinde ensümenlerde 83 kâ kaşlerecede çalışılmıştır. Dahiliye Ve- yapti ba idareden ayrıldığınılan do'a- sirgi Kadaşlık itibariyle, cidden mütecs Mesul Ee şahan memuriyetimin ve Şında getimin şerefini bu idarenin bs- ji, 2 bulunduğum zaman hisistmişim- sanı, Günleü bu İdarenin * ordunuz gibi vatan işleriyle vakit, idare Yeşi klar bilirie, —yeri Hatta büyük larında, en çok me atak yanında, bu idarenin fedakar <İİar me Senı da zikretmiştir. Memlekeşp; urla varlığı biraz genişleyince bu meme Sli *sfah vermeyi düşünmek varifemizdiz. Şimdiye kadar posta ve telgraf me. Mürlarımızın maaşlarını artt yiti hasıl olmadı. Bu mem: Çikları maaşlarda kaldılar. Bö halde bunlardan hiç bi çezet etmedi. Fakat Meclisi başa Üzakeresinde bu nokt mey, dn Ve daima bu hususta hük küğe görektiğler verdi. Bu 6ens b le şa, unu geldiği zaman 3; de ye yzun bahsoldu. Bütçe diğe ösüldi. Bunların vazi İsrla bir seviyede bulu- e nazarı dikkati celbetti. di a hakkında bütçenin içe kistn tahsjgşe vekillerle özrülerek bir Ve türe Aldı ve buraya sametti. ig nak üzre, Hasan ka dikleri gibi ba- kk şartiyle birer BE teri estirdi SE sins€ terfi, maaştan Yeniden bi. Artizmak imkânr kanuna Oğraştığımız un nasıl ça- me Bej ç'ukmı bali si kolaylaş MILLIYET ÇARŞAMBA 24 MAYIS bulunmaktadır. | mal olunmuştur. Bu itibarla merkeze yonu adı verilmiştir. Yeni Viyana istasyonu 28.5.9033 te ışlıyor leri bu küçük dağı yeni merkez dün- yaya tanıtmağa vesile olmuştur. Merkezin muhtaç olduğunu yül sek elektrik cereyanı, dahilde te: olunan Diesel motörleri tarafından hsal edilmektedir. Elektrik dairesi üç makineden ibaret ve 1400 beygir kuvvetinde ve makinelerin ağırlığı 110.000 kilogramdır. Bu motörlerin hareketi için günde 285,000 litre 50- ğuk suya ihtiyaç vardır ki, Tunadan temin edilir. Merkezin işlemesine mahsus lâm- balar 300 kilovat anten kudretine ka- dar tahammül eder bir kabiliyette ve insan boyundadır. Bu nevi lâmbalar | henüz hiç bir Avrupa merkezinde lanılmamıştır. Breslâu ve Lâyp: tasyonlarındakiler azami 150 kilov. ta dayanmakta ve halen 120 kilovat ile çalıştırılmaktadırlar, Merkezin mürsile anteninin geril- mesi için 130 zar metre uzunluğunda son sistem iki çelik kule yapılmakta- dır. Şimdiye kadar imal olunan mer- kezlerde birer kule il m ed ken iki kule olmamasının sebebini lamıyanlar olacaktır. Sebebi sud. İkincisi Reflektördür. Kulenin bi tamamile izale olarak imal edilmiş, | ayni zamanda kendiside bir anten vazifesini görür. Viyananm mürsile anteni vaziyeti, garp cihetinden mer- kezin işidilmesine daha az müsait ol- duğu nazara alınmak, o taraf dinle- tırmaktan ibaret kaldı. Barem kanunu- nun şu veya bu cetveline sit olan kıs- mın bilhassa kendilerine gerek efkârı- umumiyâde ve gerek Meclisi âlide iz har edilen teveccühün filli semeresi gö rülürken mevzuu bahsedilmsmesini si ca eder Bendenizin maruzattım bu baremin lütlen kabulüdür. Ve bütçe encümeni- ne de bu husustaki hizmetinden dolayi arzı şükran eteeeyi vazife bilirim, Bu izshattan sonra kanunun diğer maddelerinin müzakeres'a: devam edil Miş ve heyeti umumiyesi kabul olunmuş tur, Umumü Müdürlük | Kuma göre telgraf ve telefon idaresi hükmi şahsiyeti haiz bir umumi müdürlük halinde mülhake bütçe ile i- dar: edilmek üzre inevcut hukuk ve ve caibi ile Nafia Vekâletine raptedilmiş tir. Posta telgraf ve telefon © memurları devlet memurların halen haiz olduk- hak ve menfsa Bunla na memurlarının tabi bulundukları muhakeme usu'leridir. Haklarında 1683 mumoralı asker) ve mülki teksüt kanı minut hükümleri tatbik edilir. Şu kan dar ki 1 Haziran 1933 tarihinden evvel tahrismüamelesi ikmal edilmiş. olan dul ve yetim maaşları hazinel yese tediye olunacaktır. Kanuna £ ve telefon w- #n müdürlü adet. derece ve — €diln Bu: estvele dahil sanefe teşkil 5 ezumi- Bazı istasyonlarda 3 mwsmelğiş a, ve telefon bütçe kanun ti tekil ödilen va zifenin müştereken işletilmesi ve diğer mümkün hizmetlerin birleştirilmesi ve pöstalarla ve trenlerle yapılacak yolcu, koli ve diğer müraeelât nakliyatı halkın menfaatin ve iki taraf idaresin- Muhtelif radyo haberleri | Alman Radyoları ve politika Alman radyoları programın: son günlerde siyasi konferans ve propa- gandalar fazla işğal etmekte idi. Halk propağanda nazırı Dr. Göbbela bade- hitabelerinin radyolardı emretmiş ve ayda her ık iki konforansın kâ- işti iki ve proğramların fazlalaşması muvafık görülmüştür. Japonyada dinleyiciler adedi Japonyada radyonun tecasüsü 8 sene olmuştur. Üç sene evvel Japon- yada 700.000 radyo dinleyicisi var- ken 1932 senesinde 1.400.000 ne ba- liğ olmuştur. Abonelerin artmasile 2 Yen olan aylık radyo ücreti şimdi bir Yene indirilmiştir. Yalnız Tokyo şehrinde abone miktarı 600.000 ni bulmuştur. e, Londra radyo müdürlüğü, bir kaç ay Londrada bir müsetsasede çalışmış ekrar memleketlerine dönen İsviç reli Matmazel Meliy ve Avusturyalı Mel. Mariyanne imzalı bir mektup al miş. Mektupta ezcümle şöyle deniyor: Londraya © kadar alışmıştık ki, memleketimi: timiz bize orasi- Bı arattırdı. Fakat akşam üzerleri at 5,15 te dinlediğimiz radyo progra- mı bize burada olduğumuzu unuttu- ruyor. serer manen emer eranan arena seeessseaareNrı yicilere de neşriyatın iyi gönderilme- si için ikinci kule reflektör olarak kul lanılıyor. Tabi ikinci kule yardımile diğer antenin daha yüksekte bulun- mas da lemin edilmektedir. Tecrübe gönderişlerine daha tesa- düf edemediğimiz halde mesafe, ve kudret itibarile memleketimizden ye- ni Viyananın en linlenecek bir posta olacağını tahmin ediyoruz. Eski Viyana merkezinin ne olaca- ğından hiç bahsedilmediğine nazaran bu merkez gene eski vaziyetinde ka- larak yeni merkezden | suretile başka bir dalğada gönderişlerine de- vam edeceği anlaşılıyor Turgut MİTHAT ... Yeni Viyana postasının bir kısmı PAZARTESİ. 29 MAYIS: 20: 20- mana ait Viyana şarkıdarı. 21.50: “İlk Bahar” isimli bir senfonik musikili fantazi. SALI, 30 MAYIS: Vatanı hatırla. ma saati. 22: Josefsplatz'tan naklen serenat musikisi; ÇARŞAMBA, 31 MAYIS: 20: Mi. löker gecesi. 22: Temsil, PERŞEMBE, 1 HAZİRAN: 21.50: Torino operasından naklen “OTHEL- LO” operası, CUMA,2 HAZİRAN: 21.20: Avus turya manzaraları. 21.50: Wagner in gençliğinde bestelediği operalar- dan parçalar, Kısa dalgalar Nasıl ve ne zaman neşriyatnı yüksek © dalgalı (1635 m.) yi işidilir. Üçüncü kısa dalga Paris istasyo- nu her gün saat 22 den gece yarısın- dan sonra bire kadar 25,63 metre ile müstemlekâtını alâkadar eden pro gram gönderir ve dün yanım her tara- fından işitilmek kabiliyetindedir. .. İspanyada telefon muhaberatınm ini için ve bazı zamanlarda da mu siki gönderişlerinde bulunan 20 kilo- vat kudretli ve 30,43 dalgalı posta her yün 13.30 ile 14.30 ve Cumartesi- leri 20 den sabaha karşı üçe kadar program neşreder. İşareti “A.E. 0.” dür, ... Akşam: üzerleri sesi iyi gelen Ber- lin 8 kilovat ve 31,38 metre dalgalı Postanm işareti eN A" dır. » » Geç saatlerde (Gece yarısından sonra saat birden sabaha karşı beşe kadar) Amerikanın Sehenectady (A- merika) istasyonunu uykusunu feda edenler müsnit havalarda | dinliyebi- Tirler. »... nakleder. Kuvvetli bir kısa dalga postası da 46,60 metrelik Moskovadır. Her gün istasyon her sant en yakın uzun dal- merkezler kadar yüksek sesle i- imektedir. İşareti “REN” dir. » *. Kırk kilovatlık kisa dalga telefon muhaberatını yapan Pittsburgh (A- merika) postası her gün 48,46 metre ile saat 23 ten sabaha kadar gönde- rişlerine devam eder. Ekseriya işidi- lebilir. Mi 6 49,18 metre dalgada bu istasyo- nun. bir rakibi 20 kilovat kudretli VV3X AL işaretli Bound Brook pos tasıdır. Fakat yalnız Cumartesi gün- leri saat 23.30 dan sabaha kadar ça- kiş: ve damparlörde : yüksek sada ile dinlenebilir. az ».* Viz öm bsr yetinden işidilecek bir kudret ren bir posta vardır. Gönderişle rini diğer Viyana merkezinden nakle der. ... Amerikadan dinlenilmesi için pro- Darülfünun ıslahatı (Başı 1 inci sahifede) larımla birlikte çalışıyoruz. Ankara ya tekrar gidip gitmeyeceğimi şimdi lik mevzuu bahis değildir. Fakat zan- nediyorum ki birçok işleri intaç için bir müddet buradı kalacağım. Fakat belki olmaz.. Ben Maarif vekâletine ce tanarrufu temin edebilecek işlerde posta telgraf ve telefon idaresiyle dev İet demiryolları idaresi arasında akte- Gilecek itilâflar Nafia Vekâletince edildikten sonra tatbik okunacak- tar. Teşkilit kanunundan sonra idarenin 1933 şenesins ait bütçe kanununun mü- zakeresi yapılarak kabul © olunmuştur. Buna nazaran idarenin mezkür seneye sit masarifatı karşılığı olarak $ milyon 323 bin 112 bira tahsisat verilmekte ve varidatı da ayni miktar olarak tespit edilmektedir istasyonundan baş guldak üzerinden sahili tâ- ide nihayet bulmak ve in- şi mmasından itibaren en çok dört senede ikmal edilmek üzre normal genişlikte bir demir yolu inşası için 20 in liranın ve kezalik inşaatma baş lanmasından itibarcü en çok altı sene lmek üzre Ereğli Ji- ın inşası ve techizi. için 10 mik a iiranm sarfına mezuniyet veren ve bu maksatla teahhütlere girebilmesi hususunda maliye ve nafia vekillerine nezuniyet veren kanun Jâyihası kabul ir. Tashıye halinde bulunan Sensun sahil Demiryolları girketinin hükümetten gayri hissedarlara 190 bin lira verilerek hattın temamen alın mast ve Devlet Demiryolları idaresi ta rafıodan işletilmesi hakkındaki kanun 1 edileiştir. Gümrük muameli- ait kanunun iktisat, gümrük, zi- < encümenlerinden ayrı- cak üç azadan müteşekkil bir muhte- it encümeni tarafından tetkiicine kârar verilerek yarın toplanmak üzre içtimaa nihayet verilmiştir. Tarifeler... ANKARA, 23 (Telefonla) — Güm rük tarifeleri hakkımdaki kanun lâyi- hasını tetkik edecek olan muhtelit en- cümene alâkadar encümenler azalar» mı seçmeğe başlamışlardır.. Gümrük ve İnhisarlar encümeni muhtelit encü- mende Fuat Şahin (Aydın), Rüştü (Bursa) Ali (Kocaeli) beyler temsil edeceklerdir. Mütcaki k Zor | tâbi bir müşavirim, Bir lüzum üzerine telefonla davet edilirim. Akşama der- hal trene biner, Ankaraya giderim. | Bugün komita azaları ile birlikte Da- rülfünuna ait binaları gezdik. Bu me- yanda disçi eczacı mektebini, kütüp- haneyi, arka taraftaki talebe yurdu yapılacak binayı dolaştık. Buralara dair notlar aldım, Darülfünun mahal lesinin Beyazıtta tesisi esas fikrimiz- tır. Yer bulamamak endişemiz yok- tur. Yer çok. Türkiyede geniş ve mü- teaddit salonlu birçok saraylar vardır. Şimdi hukuk, edebiyat, ilâhiyat fakül telerinin işgal ettiği bu bina dahi çok büyüktür. Yüzden fazla geniş odayı ihtiva ediyor. Darülfünun mahallesini ten maksat hocaların ve talebenin işlerini teshildir. Meselâ tıp dereleri ile fen fakültesi, P. 5. N. şubesi ve eczacı dişçi mektepleri ders- İeri sıkı Fabıtadadır. Hocalar uzak u- zak muhtelif yerlerde ders vermekle, birçok talebe Haydarpaşaya gitmek - le vakit kaybediyorlar. Tıp fakültesi- nin İstanbula nakli talebeni şehir hastahanelerinden isti si noktasından da pek mühimdir. Tıp fakültesinin nakli işlerile uğraşacak ayrıca bir komisyon teşekkül edecek- tir. Bu komisyon pek yakında vilâyet- te toplanmağa başlıyacaktır. Bu ko- misyonda vilâyetten, Sıhhiye vekâle- önden, Tıp fakültesinden azalar bu- lunacaktır. Tıp fakültesi binası mese- lesi on beş güne kadar halledilecek- iz. Binaların nakli, i tesisat ve saire için yapılacak masraf herhalde tahminlerden çok az ma, söylendiği gibi bir milyon, yarım imilyon lira değildir. İslahattan sonra Üniversite hormal vaziyete girince se nelik bütçe de gene hiç değişmiyecek- tir. Bugün Darülfünun bütçesi dokuz yüz küsur bin liradır. Bu bütçe aynen kalacaktır. Bütün Darülfünun talim ve tedris heyeti azasına ayrı ayrı N rilen fişler Maarif vekâleti tarafından tanzim edilmiştir. Cevaplar bize gel- mektedir.. Tetkik ediyoruz. Bundan maksat hocaların lisan bilgilerini, ça- lışma ve faaliyet tarzlarını, şimdiye kadar yazdıkları eserleri, daha doğ- Alman istasyonundan nakleder ve i- | program gönderen 12 kilovatlık bu | Dinlediğim Neresidir? GELİVVİTZ (Glayvits) 5 kilovat anten kudretile işleyen ve programı- nı daimi bağlı bulundurdu 325 metre dalgalı Breslâu İstanyonundan nakle- den 253 metrelik bir Alman istasyo- dur. Spiker Breslau merkezindekinin sesin aynidir. Müsait havalarda bu posta işidilir. ... GÖTEBORG 321 metrelik 10 lovat gücündeki İsveç postası uzaklı- ğı hasebile işidilememeketedir. GRAZ (Avusturya) 352 metre u- zunluğunda ve 7 kilovat güçlü bir pos tadır. Erken saatlerde kendi progra- mını gönderen bu posta akşam saat- lerinden itibaren program sonuna ka- dar Viyana istasyonundan nakledilir. Kudreti 7 kilovat olduğu halde Graz poslasmın eski Viyanadan daha iyi işidildiğine şahit olmaktayız. Müsta- kil neşriyat icra edildiğinde Graz Spi keri istasyonu böyle ilân eder: “Hal. lo, halle! Hir radyo Grats”, İstirahat İ işareti Viyanadakin'n eşidir. ss.» GRENOBLE (Fransa) 509 metre de çalışır. Fakat zaifliğinden işidile- mez. ... HAMİBURG (Almanya) 372 met re ve bir buçuk kilovat gibi zayıf bir kudrette bulunması dinlememize ma- ni olmaktadır. Bu merkezi ekseriya Königs-vus- terhauzen veya Breslaudan nakil va- sıtasile dinliyoruz. 5 HANOVRA (Alımı metrede çalışır va i“ .».. HEİLSBERG (Almanya) 276 met- rede çalışan ve bu dalgalarda en t Neşriyatını asıl yonun bulundu- ğu Königeberg şehrinden nakleder. hit HELSİNGFORS (Fenlandya) 368 metre ve 10 kilovat anten kudretin. dedir. Kış mevsimlerinde bazı gece- ler dinlemek kabildir. Bir zamanlar İstanbul radyo şirke tine Fenlandyadan bir çok mektup- lar gelerek, İstanbulu sevdiklerini ve hafif olarak dinledikleri bu merkeze pek ehemmiyet verdiklerini oradaki gram gönderen Berlin 49,83 metre- dedir. İşaret olarak “D J C” harfleri söylenen posta gece geç vakitlerde galıştırılar. ».x Moskovadaki 20 kilovatlık kuvvet li posta 50,26 metrede bulunur ve ga- yet iyi işidilir. s.s Her gün işidilen Papalık Vatikan postası saat 21 - 22.30 arasında Pa- z rı da 12 - 12.30 arasında çalışır. | Vaktinde yetişen Bir tadil (Başı 1 inci sahifede) daiyenin gümrük ve muamele vergisin- den muafiyeti de ayni kanunun bahşetti- ği müsandelerden biridir. Kanunun Resmi den itikaren vergi muafiyetlerinin tev- sine başlanacak ve muafiyet ruhsatna- mesi olan sarayicilerin hariçten getirte- cekleri mevadi iptidaiyeden gümrük ve Kendilerile temas ettiğim sanayi erba- bı yeni teşviki sanayi kanunundan bana büyük memnuniyetle bahsettiler. Bu memnuniyet ise tabiidir. Çünkü sanayi- ölerin şikâyetlerini mucip olan başlıca müşküller bu suretle tamamen ortadan kalkmış oluyor” Sanayi Birliği umumi kâtibi İazmi İ Nuri Bey, yeni teşviki sanayi kanununa dair olen kanaatlerini hir mubarririmi- 20 şu suretle izah etmiştir. ipl — Türk sanayiinin baka v> inkişafı. na ve memleketin hakiki projesi iy yetişmiştir. Bu kanun bir senelik tereddütlü dev- tin bitam bulduğunu e: tiyacı kanunda zikredildiğine göre mua- fiyelten hariç kalacak müesseseler için de sikiyet mevzuu kalmıyacaktır. Hakiki ihtiyaçları gören hükümetimiz beş sene icinde bir Türk sınaiyatı vü- cude getirmiştir. Memleketimizde (sa- nayi)i yaratan teşviki sanayi kanunu. dur. Daha on senelik müddeti olan bu ka- Bun yeni şeklile memlekete çok nafi 6- serler yaratacak ve muhtelif sahalarda. ki önal özleri arttıracaktır. Bundan ise hem müteşebbisler, hem halk istifade edecektir. Böyle hayırlı görüş ve tatbiklerden bütün sanayi erbabı memnun ve müte- öenmli Likes rusu profesörlük hayatlarında hakiki ve umumi vaziyetlerini tetkik içindir. Şimdiye kadar böyle ilmi bir tetkik yapılmadığından bu fişlerin doldurul- masına lüzüm vardı. Fişleri burada bizzat tetkik edip vekölete göndere» ceğim.” dinlenen 60 kilovatlık bir postadır. | Adalarda A. B. rumuzlu mektuba cevaptır: , Bu meraklı makineyi hiç görmedi- ğim halde tarifiniz veçhile cevap ve- receğim: 1 — Bozulan kondansatör fiks'in erine almış olduğumuz numarası es- ile bir olmadığı cihetle sada temiz liğine tesir ettiği muhakkaktır. Bunu aldığınız yerde değiştiriniz. 2 — Pertriks'in 90 voltluk baterisi yerine iyi cinsten 4,5 voltluk cep pil- lerini birbirine bağlıyarak ayni işi gö rebilirsiniz. Şu takdirde dikkat edile cek nokta orada bir buzuk pil bulun- durulmamasıdır. Bulunursa pa, benzer gürültüler husule gelir. 3 — Ru nevi makineleri tek ve 45 metrelik bir anten ki Fazla uzun ve çift olursa birbirine karıştırır. 4 — Makinenizin sessiz çalışma- sında birçok sebepler bulunabilir. Başlıcası limbaların eskimesi ba- teri voltajının düşkünlüğü olabilir. Lâmbaları radyocunuza muayene etti Pendik'te Dr. İsmail Lütfü Bİ. Makineniz kuvvetli olduğundan kısa bir anten kulanmak kâfi gelir. Esasen bu mevsimde parazit baş“ lar, yazın da fazlalaşır. Fakat nisbeten bununla mücadele kabildir. Bu yollar tahriren tarafımı- za bildirilecektir. Beşiktaş'ta İ. Nazmi Beye Mektubunuza cevapta geçiktiğim. den özür dilerim. Arzu ettiğiniz İ vi makineler piyasamızda vardır. Ancak istasyonları karıştırır. Ge- lecek mevsimde, yani sonbaharda ge- leceğini ümit ediyoruz. Zira Avrupa piyasasında bunlar çoğalmıştır. 75 li- raya görmüş olduğunuz âleti tavsiye edemem. İleride arzunuz veç ler geldiğinde tarafınıza bildi tir. islâmlar bildirmişlerdir. ... HİLVERSUN (Holanda) (o 1875 metre ve 9 kilovat anten kudretli pos ta işidilemez. dalgalı ve 5 kilovat anten gücünde- dir. Spiker Türkçe ve Fransızça ko- nuşur ve “Alle, allo! Radyo İstanbul” dediği herkesçe malümdur. Her gün «pikerlik eden, ayni zamanda stüdyo saz heyetine dahil olan solist san'at- kür Mes'ut Cemil Beydir. Pazarları Mes'ut Cemil Beyden mahrumuz. Mezun bulunduğu o ak- şam spikerliği ya stüdyo heyetine da- bil bulunan kemençe san'atkârı Ru- sen Ferit veya nadiren kendisi ufak, tefek fakat sesi kuvvetli ve müessir Suat Beyler vekâleten deruhte etmek tedirler. Beş sonede yüzde Kırk ucuzluk Yiyecek fiatlarındaki düş- künlüğe rağmen geçinmek gene kolaylaşmış değil (Başı 1 inci sahifede) tuz, biber ve salçaya kadar bütün yi- yecek maddelerinde görülen tenezzül şayanı dikkattir. Alâkadarlar yiyecek ve içecek maddeleri fiatlerindeki bu tenezzülü memleketimiz için mevcul iktisadi şartlar altında en normal bir hat telâkki etmektedirler. İhtiyaçları. mızdan ikinci grupu teşkil eden yak: ma ve aydınlatma maddeleri fiyatla- rında ise son beş senede görülen te- nezzül ancak yüzde 24 tür. Yakma ve aydınlatma maddelerindeki tenezzü- lün, yiyecek ve içecek fiyatlara ma: zaran az oluşu şayanı dikkattir. Alâ. kadatlar bina başlıca sebep olarak elektrik ücretlerinin pahalılığını gös- termektedirler. Kömürün, amele retlerinin, her şeyin azami indiği bir zamanda elektrik ücretlerinin de daha inmesi mümkün olacağı kanaati var. dır. Giyecek fiyatlarınde son beş sene çinde görülen tenezzül ancak yüz de on beştir. Bu inişin âmili de ikidir: Biri terzilerin seneden seneye değişen hayat şartlara bir türlü uymıyarak terzi ücretlerini yüksek tutmakta 1s rar edişleri, diğeri de yerli kumaş fab, rikalarınm fiyatleri gümrük seviye sinde tutmalarıdır. Beş seneden beri ev kiralarında hiç bir tebeddül olma» muşter. Gene beş seneden beri bir santim bile oynamayan şu masraflarımız var- d Cigara, tütün fiatleri hiç değişme- miştir. Vesaiti nakliye, bilet ücretleri her şeyin, her masrafın inmesine rağmen | sabit kalmıştır. Doktor ücretleri ve i- lâç bedeli b:ş senede azalmamış, bel- ki fazlalaşmıştır.