25 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

25 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

“DİY AP AĞANIN TEKLİFİ. İzzet Paşa yeniden Nazi Karşılıklı telgrafnameler Ankara, Mayıs, 1921 İzzet ve Salih Paşalarm otur- dukları evlerde misafir eksik ol- mazdı. Paşaların eski tanıdıkları, kendilerini ziyaret ediyorlardı. İ- yin içyüzünü bilenler esasen çok değildi. Herkes bu paşaların An- karaya iltihak ettiklerini sanıyor- gün İzzet Paşayı evinde ziyarete gelmişti. Paşanın yanında, galiba, doktor Hüseyin Suat Bey de bulu- nuyordu. Öteden beriden konuşul- du. Diyap Ağa, tabii vaziyetin far- kımda değildi. Etrafında olup bi- ten şeylerden haberi yoktu. Kendi- ne mahsus şd ve eda ile İzzet Pa- şaya demişti ye li ki ki Bal geldin paşam.. Ne olur, bizim memlekete gel de oralarda da böyle bir meclis, bir hükümet kurak? (kuralım)... ri in Ankaradan döndükten sonra İz- zet Paşanm Hariciye Nazırı olma- sma, Salih Paşanın başka bir ne- zaret kabul etmesine Mustafa Ke- mal Paşa şaşmadı. Çünkü tahmin ettiği netice ile karşılaşmıştı. Bu- nunla beraber sözlerinde durmı- yan İzzet ve Salih Paşalara da kız- maktan kendini alamadı. Bu kız- gınlık, şahıslarma verdiği ehem- miyetten gelmiyordu. İstanbul Hü- kümetini, Damat Ferit Paşa gibi halk nazarında ipi pazara çıkmış adamlar değil, herkesçe ciddi ve namuslu tanmmış zatların temsil etmesi idi. Bu manzara Anadolu davasma zarar verebilirdi. İzzet Paşa; İstanbulda Hariciye Nazırı olduğunu Ankaraya da bil- dirmiştir. Büyük bir fenalığa mâni olmak için nezareti kabul ettiğini söyliyor ve Ankaraya bazı nasihat- er veriyordu. Mustafa Kemal Pa- şa; İstanbul Hariciye Nazırmı ce- vapsız bırakmadı. Şu telgrafname- yi çektirdi: İstanbul'da Ahmet İzzet Paşa Hazretlerine | “Telgrafnamenizi aldım. Vazi- petinizi; Salih Paşa Hazretlerile birlikte vermiş olduğunuz söze mur- halif buldum. Yalnız bir nokta, le- hinizde tereddüdümü mucip oldu: Vazife deruhte etmekle hakikaten millete müteveccih büyük bir fena- | li Ful Allame deyi ir. nkarayı teşrifi- nizde, hüsnüniyetle ve memlekete faydalı olabileceğiniz ümidile va- zife almanızı istinat ettirdiğiniz sebeplerin ne kadar zayıf olduğu- buyurmuştanuz. nu bizzat itiraf Son telgrafnameniz, sizi bu yeni vaziyete sevkeden esbabı, kâfi bir katte tutmaktayız. telkin edilmiş fikirlere nazaran evvelce olduğu gibi — Kai dali ia iğfal edilmiş olmaktan korkuyo- Tahmin ve muhakememizi meyi yazmıştı. Bunun cevabı gecik medi: Ankara'da Mustafa Kemal Paşa Hazretlerine “Salih Paşa ile birlikte verdiği. miz söz, İstanbula O gelir gelmez memuriyetimizden istifa etmek- ti. Onu yaptık. İtilâf devletlerinin Yunanistana fili muavenetleri, İs- İlanbulun üssülhareke olarak Yu- nanlılara terki ihtimali olan bir ka- ragünde teklif olunan fedakârlık. Ankarada tanımadığım zevat kar- şısında mübahaseyi o uzatmakta mahzur tasavvur etmiştik. Onun için teslimiyet gösterir gibi olmuş- tuk. Hattâ avdetimizde vâki olan beyanatımızda vukuatın mes'uli- yetini tamamen üstümüze almak cesaretimedeniyesini de göstermiş- üm. İlk muhaverelerde bulunan zevatlan birinin, sonra tebeyyün eden ahvali, tevakkideki hakkımı gösterir. Hiç bir vakit hiç bir kim- se tarafından aldatıldığımı itiraf etmedim. Beni nezdinize sevke- den itilâf fikrine daima sadık kal- dım. Heyetivükelâ ile vâki olan müzakerat ve kendilerine tevdi et- fiğim muhtıra da bunu ispat eder. İsnat bayurulan itirafıgaflet şöyle dursun, şimdiki ahvalisiyasiyeyi, muşikâfane takdir etmiş olduğu- mu görmekle nefsime, o efkâr ve mülâhazatıma itimadım artmıştır. Bu esnada vazife deruhte etmemiz- den fayda hâsıl olup olmadığını araştırmak öcizlerine düşmez. Yal- ÇIFTLİK Diyap Ağa edilir mi idi, bilmem? Bilecik ve nız banda, oraca tasavvur edilen mahzur izah buyurulursa minettar olürum. Bura hükümetinin vaziye- tihukukiyesine, alâkadar devletler süferasının burada bulunmasına binaen mevkiin hiçe indirilmesi ne mümkün, ne de muvafıktır.Şim- diki kabine, ekseriyetiazimesi iti- barile hâl ve istikbale ait hiç bir emelişahsi peşinde olmayıp mem- leket selâmetine fikrini hasretmiş- tir. Bu maksatla, münasip ve ma- kul bir surette, Ankura ricalile fi kirlerini, mesaisini tevhit etmeyi samimen ister. Sizden hüsnümuka- bele görürse hayırlı hizmetler gö: rebilir. Bu da reddolunduğu tak- dirde anlaşmamazlıktan doğacak hatâ ve mes'uliyetten kendini beri addeder.. . ,, Ahmet İZZET wa Mustafa Kemal Paşa bu telgraf- nameyi aldıktan sonra bir kaç de- fa okudu, Heyetivekilede okuttu. İzzet Paşanın mütalealarma çok kuvvetli cevaplar verebilirdi. Fa- kat bu zeminde muhaberenin, mü- nakaşanın ne faydası olurdu? O. nun cephelerde, vatanın muhtelif aksammda, umumi hayatın tanzi. mi sahasında o kadar mühim işleri vardı ki, haftalarca Ankarada, vu. kuatın içinde bulundukları halde Ankaranın ruhunu sezmiyen, milli mücadele davasına inanmıyan İs- tanbul paşalarile münakaşayı, mu- habereyi göze almak, akmtıya kü: rek çekmekten başka bir şey olmi- yacaktı. Elindeki kurşun kalemile İzzet Paşanın telgrafnın altına şu sözleri yazdı ve dosyasıntı koymak üzere Kalemimahsus Müdürü Ha- PARKI Yarından itibaren memleketimizin en maruf ve güzide bir musiki beyeti gece yarısına kadar icrayı ahenk edecektir. iğ (3741) HILALIAHMER KONSERİ TEPEBAŞI KIŞLIK 27 Mayıs cumartesi akşamı TİYATROSUNDA saat 21 buçukta EFTALYA Hanım ve SADİ Bey Tarafından Davetiyeler her gün Hilâliahmer Beyoğlu merkezinden ve cu- sart günü” öğleden acar da tiyatro gipeeknden bedarii: edilebilir. (3753) BURSA KAPLICALARI Türk Anonim Şirketinden: Bursa kaplıcaları Türk Anonim Şirketi hissedaranının (29 Haziran 933) tarihine müsadif perşembe günü saat on beşte şirketin İstanbul'da Bahçekapısında Taşhanda (72) numarada kâin merkezinde fevkalâde surette vukubulacak içtimamda hazır bulunmaları rica olunur. Müzakerat ruznamesi: 1 — Sermayenin tezyidi, 2 — Şirket merkezinin Bursaya nakli hususunun müzakeresi. içtimadan evvel almaları.) (| (3717) müracaat ile döhuliye varakası İdare Meclisi | Evkaf müdiriyeti ilânları | Alemdağı vakıf ormalan rının tefnelik mevkiinde kesil- miş olarak mevcut 3000 adet kestane ağacının keresteye el- verişli olmıyan göyde ve dalla rından imal edilmek ü üzere tah- minen 5000 kantar Takunyalık ile 20,000 kantar kestane odunu artırmaya tır. İhalesi 10-6-933 cumartesi günü saat 15 tedir .Talip olanlarm İstanbul Evkaf Müdürlü günde Varidat Müdiriyetin e ınüracaat eylemeleri. (2269) Gadikpaşa'da Jandarma Satınalma Komisyonundan: Jandarma eşya ve levazım ambarı için 8 X 10 eb'adım- da iki adet emparmealize edilmiş “ örtü bezi ” 27 Mayıs 933 cumartesi saat 10 dan 11 kadar pazarlıkla almacaktır. Talip ler şeraiti anlamak üzere heman pazarlığa iştirak için mez- kür günün muayyen saatinde maliyeye teslim edilmiş ilk te- tan istiğna etmek, sizce de tensip | minat makbuzlarile komisyonumuza müracaatları. (2364) Kari şikâyetleri Gene o mesele Radyo şirketinden niçin şikâyet eee rl Şikâyetime l vad- yo şirketi müdürü bi in alli iza” hatı okudum. Benim şikâyetim bilhas- sa üç şeyden idi: Birisi şarkıların an- gürya makamından (1) ve lâstik usu- lünden (!) okunması, diğeri teganni- ye sokulan tecvit, üçüncüsü de spiker. Radyo şirketi az para ile çok iş gör müş olabilir, bu, radyo meraklılarını alâkadar etmez, daha ziyade hisse darlara ait bir meseledir. Ben ya hep, ya hiç demiştim. “Gene tekrar ediyo- rum; ya hep, ya biç. Çünkü sade be- nim gibi yar olanlara değil, alaturka- yı her hangi bir merak saikasile dinle yecek ağyara da yazık oluyor. Şimdi birer birer üç şikâyetim üze- rinde durmak lâzım geldi, izah edi- yorum: Ben 6 sazendeleri bilâ vasıta da dinledim: Tuhaftır, hiç te fena de- öillerdi. Pekâlâ üzene bezene okuma- sma biliyorlar, usul harici uzatmalar yapmıyorlardı. Neden radyoda iş baş- İkalaşıyor?. Bunun şirket tarafından tetkiki lâzımdır.. Ben gün ve saat, i- sim tayinile yazmıştım. Bu vâkidir. şikâyetim mukabele ağzı ve gazellerdi, hele bu biç çekik or, İnkılâp güneşinin hiç olmazsa bir hüzmesinin de radyo stüdyosuna girmesini dilemek hakkımız değil mi? Spikere gelince; Biz kimsenin şah- sını istihdaf etmedilz. Ancak spikerin meselâ Bükreşte olduğu gibi bir ha- Bm olması tercih ettik. Zevkler mü tehaliftir. Bunu biliyoruz. Fakat, öyle de zevksizlikler vardır ki herkesi ay- ni zamanda hep birden şikâyete sev- keder. İşte benimkiler bunlardandır. Kırk'defa tekrardan gene usanmam; ya hep, ya hiç. ANKARA: 23 Mayıs Tançer Yati Beye verdi: “Münasip zamanında muamele- ilâzımesi yapılmak üzere evrakı- müteallikası meyanında hıfzı... Mustafa KEMAL. .,, MİLLİCİ Dün akşam Fırka Mer- | kezini teşrif ettiler ANKARA, 24 (Milliyet) — Gazi Hz. bu akşam Fırka mer- kezini teşrif ve ümü- mi kâtip Recep Beyden fırka me saisi hakkında izahat almışlar. dır. Reisicümhur Hz. Büroları An sezmişlerdir.. Yüz liralıklar Tedavülden kaldırılma- sına karar verildi ANKARA, 24 — Piyasaya sahte yüz liralıklar sürülmesi üzerine yüz liralık- ların tedavülden kaldırılarak yerlerine ihtiyat evrakı paktiyeden elli iralıkların çıkarılması kararlaştırılmıştır.. Yakında ihtiyat elli liralık evrakı naktiyenin piya saya çıkarılmaıma başlanacaktır. Bu paraların tebdili muamelesinde yüz liralık evrakı naktiye banka giyele- rinde değiştirilecektir. ea Ziraat enstitüleri Ankara 24 (Milliyet) — Yüksek Ziraat enstitüleri teşkilâtı hakkın- daki lâyiha Meclise gelmiştir. —ea Vali Bey geliyor ANKARA, 24 (Milliyet) — Bir müddette beri şahrimizda bulu: nan İstanbul valisi Muhittin Bey bugün hareket etmiştir. Ke Amasya Maarif müdürü ANKARA, 24 (Milliyet) — masya Maarif müdürlüğüne Kay- seri şehir yatı mektebi müdürü İb- rahim Bey tayin edilmiştir. Sabiha H.ın yapacağı büst IZMİR, 24 (Milliyet) — Dr. Mus- tafa Beyin ismine izafeten açılan cad- de me konulacak büstü bele- diye heykeltraş Sabiha Hanıma sipa- riş etmiştir. İstanbul Belediyesi. ilânları Vesaiti nakliye resminden olan borcundan dolayı haciz altına alman Enver hanıma ait Sitroen markalı 1759 plâka numaralı otomobil 29-5-933 pazartesi günü saat 14 te Eyüp polis merkezi önünde bilmüza yede satılacağı ilân olunur. (2375) Fatih Belediye Şubesi Müdiriyetinden : Küçük Mus- tafapaşa caddesinde belediye malı arsa kiraya verileceğin- den talip olanların yüzde yedi buçuk pey akçesini yatırmak üzere her gün daireye müzaye deye iştirak etmek © içinde 14-6-933 tarihinde saat 14 te daire encümenine müracaatla ilân olunur. (2377) Eminönü Kaymakamlığ ından : Bir mükellefin yol be- delinden olan borcunun temini istifası için tahtı hacze alınan bir oturak ve bir el terazisile on bir dirhem £ Mayısın yirmi u pazartesi günü çarşıda sandal bedesteninde satı- dokuzuncı tılacağı ilân olunur. (2373) Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâletinden: Ankara Nümune hastane si yeni paviyonu tesisatı için ih tiyaç olan : 1 — Yerli malı 10 kalem bez — »w m 6 kalembez 3— , , 5 havlu ve hamam takımları 4— » 2 kalemterlik 5 — Yabancı malı 20 kalem muhtelif porselen yemek ve çay takımı ve çatal kaşık (Takaslı) İşbu muhtelif levazım ayrı ayrı olarak ve hususi şartna- melerile kapalı zarf usulile 24- 5-933 tarihinden itibaren mü nakasaya konulmuşi İhalesi: 084 14-6-933 çarşamba günü saat 14 te Ankara da Sıhhat ve İçtimai Muavenet vekâleti binasımda komisyonu mahsusu tarafından yapılacaktır. İstiyenler şartnamelerini ve nümunelerini görmek veya almak üzere İstanbul'da Sıh- hat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğüne ve Ankara'da İçtimai Muavenet Umum Müdürlüğüne müracaatları ve taliplerin şartnamelerine göre yapılmı $ teklifname ve sair vesika ve muvakkat teminat akçelerini vakti muayyeninde komisyona tevdi ve ihale zamanmda kendilerinin veya sahibi salâhiyet vekillerinin hazır bulunmaları ilân olunur. (2358) Türkiye- Irak e Gazi Hz. ile Irak Kralı Hz. arasında teati edilen telgraflar ANKARA, 24 (A.A.) — Irak Kralı Faysal Hazretlerinin doğum yıldönümü münasebetiyle Rei si- cümhur Hazretlerile müşarü: hı Kral Hazretleri arasında aşağı ki telgraflar teati olunmuştur: Doğumlarının yıldönümü müna- sebetile : Zatsbeşmetnnelerini yü” rekten kutlular ve şahsi saadetle- rile dost İrakm refah ve ikbali için dileklerimi sunarım. i Gazi Mustafa Kemal Doğumum münasebetiyle Zatı fahimanenizin samimi tebrikinize | Kağı teşikiiirlerimi az ve esnabi haktan Zatı fahimanenize saadet ve refah ve yüksek milletinize da- imi ikbal temenni ederim. Faysal | Irak kralının kardeşi | | geliyor Bağdattan bildiriliyor: — Kral Fey- sal Hazretlerinin büyük biraderi Melik Ali Hazretleri, bu ay nihayetinde İstan- bula hareket edecektir. Melik Ali Fiz. İstanbulda bir müddet kaldıktan sonra Fransaya giderek Pariste kral Feysal Hazretlerine mülâki olacaklar ve ora- dan beraberce Londraya gideceklerdir. Kral Feysal Hazretleri bu seyahatinde İstanbula uğramaktan © vazgeçmiştir. Yolun daha kıza olması için ay sonunda tayyare ile ve Misir yolile Avrupaya gidecektir. Kral Hazretlerinin yaybube- tinde veliahtleri Emir Gazi kendileri niyabet edecektir. Bu, Emir Gazi, niyabeti olacaktır. Britanya hükümeti kral Feysalın Londrayı ziyareti müna- sebetile Irak ordusuna on harp tayyare- si hediye vermeyi kararlaştırmıştır. İpekböceği tohumu ANKARA, 24 (Milliyet) — Bursa meb'usu Rüştü Bey ipek böceği tohü- mu yetiştirilmesi, muayene ve salıl- ması hakkındaki kanunun on dördün- cü maddesinin değiştirilmesi hakkın- da Meclise bir kanun teklif etmiştir. VERNER Ankaranın en lüks TUVALEI salonu Bankalar caddesi Tel: 3240 Ankara palas Tel: 3410 2606 MUZAYEDE İLE SATIŞ Mayısın 26 ncı cuma günü sabah sa at 10 da Beyoğlunda pangaltıda Sürp Agop apartmanının 9 numaralı daire- sinde bulunan ve mutebör bir aileye ait müzeyyen ve nefis eşyalar müzayede su retile eatılacaletır, 7 parçadan mürekkep pek zarif Capon kaplamalı kübik yatak oda takımı, kendi nilei karyolası ilâ kü bik usulü müzeyyen ve yepyeni mavi boyalı meşe kaplama diğer yatak oda takımı, iki yanları alçak vitrinli büfe ile 9 parçadan mürekkep pek güzel bir yemek oda takımı, mavum kaplamalı ve Viyana usuli jardinyerli ve vitrini pek sarif salon takımı bir kanepe, 2 koktuk- | Ya maroken takım, bronzlu ve kristaii | hayli elektrik avizeleri, hakiki bakara markalı kristal su takımları, kristofi ve sair arjanteri parçaları, biblolar ve va zolar, güzel bir tavla, hakiki Fransız markiterisi orta masası ve oyun masası, kübik portmanto bir kütüphane, bir yazıhane ve bir koltuktan mürekkep ya #1 oda takımı, Anadol ve Acem halı ları ZEİTZ markalı — çaprast telli me- fis Alman piyanosu Çok güzel bir Co- Jumbia salon gramofonu. Hayli yağlıbo ya tabloları. Pey sürenlerden 100 de 25 teminat alınır. (3756) ZAYİ — Boyabat askerlik şubesinden aldığım askeri vesikamla yol parası mak purile beş liramı zayi ettim. Para bula na ait olmak üzre vesikalarımı zirdeki adresime göndermesi rica olunur, Ka- dıköy'ünde Bahariye © caddesinde 112 No. lu hanede müstahdem Osman oğlu Selim, (3732) — — —— —— Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. $- 5