28 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

28 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

TAHSİSATI MESTURE. Bu tahsisatın mürakabesi lâzım değil mi? — Hoca Vehpi Efendinin takriri.. Ankara, 20 Şubat 1920 Hariciye bütçesinin müzakeresi esnasında tahsisatı mesture faslma ilişildi. Tahsisatı mesture ne olu- yor, bu para kimlere | veriliyor? Milletin bilmesi lâzımdır! Tahsisatı mesture münasebetile Millet Meclisinde söylenen sözler- de orijinal mütalerlar var. Mut- Jak hüküm ve salâhiyeti haiz olan “Büyük Millet Meclisinin bu salâhi- yet ve kudreti nereye kadar götür- mek istediği bu mütalealardan an- laşılabilir. Bu sözleri, bu orijinal mütaleaları deftere geçirmek ol. maz. Konya meb'usu Vehpi diyor ki : Efendi — Bu masarifi mesture yalnız | Vekillerin reyine kalmış açık bir bonodur. Nereye veriliyor, kimlere veriliyor. Kimsenin haberi olmi- yor. Bunun bir tetkikten geçmesi lâzımdır. Divanı Muhasebat yok. Bu masrafları tetkik için Meclisten beş arkadaşın intihabını teklif €- derim. Bir O meb'us Meclisten değil mi Vehpi Efendi — Ben kendime emin değilim! Hariciye Vekili Muhtar Bey mü- dahale etti: Heyeti Vekile — “ Efendiler, diplomasinin in celiklerini bilenler için tahsisatı mesture malüm bir şeydir. Tahsisa- tımesturesiz Hariciye idare edile- mez. İsminin de delâletinden an- laşılıyor ki, bu para mestur olarak, mahrem olarak sarfedilir. Dünya da hiç bir Meclis tasavvur edile | mez ki, memleketin siyasi mukad- deratını eline tevdi ettiği adam- dan 43 bin liranm hesabımı isteye- cek kadar emniyetsizlik göstersin!. Tabsisatı mestureyi sarfa mezun 0- lan vükelâ, olsa olsa bu sarfiyatm dan dolayı yalnız hükümdara he- sap verirler. (Hah, işte sadaları) Mustafa Bey Tokat —Yakalandın. Vehpi Hoca, zahirde hak kaza- nıyordu: Hükümdara hesap ver- İş Bankası kumbara ikramiyelerini bir misli çoğaltarak 10,000 liraya çıkardı Bundan sonra her keşidede 5000 lira ikramiye verilecekti: Salih Efendi (Erzurum) mek mecburi ise mesele yoktur. Türkiyede Hükümdar, yalnız Bü- yük Millet Meclisidir. Zaten iste- | nen şey de Meclise hesap vermek İ tir. Bunun üzerine Muhtar Bey te- vil etti: — Evet, Hariciye Vekili olmak lığım sıfatile, yalnız reisi hükümet olan, Büyük Millet Meclisi Reisine karşı mes'uliyet takabbül ediyo- rum. Bu münasebetle, Türkiye — İ- talya muharebesi esnasında Roma» daki bir ecnebi devlet (e kâtibinin İ nasıl istihdam edildiği izah edildi, Müzakere esnasında şu sözler de geçti! — “ Sevr muahedesinin tetkiki sıralarında, M.Venizelos: Kleman- | sonun ruhu habisi olan ve Yunan- lıların davasında çok fayda ve te- siri bulunan Tardiyönün metresi- ne üç miliyon lira vermiştir. Fakat İ Venizelos, hiç bir zaman bu para- yı filân yere verdim, demez. Onu inden kimse sormaz!” us — Demek ki,o mes- Her keşidede “ 207,, kumbara sahibi ikramiye alacaktır. Mükâfatlar | Her keşidede | Birinci mükâfat İkinci ” 10 kişiye ( 100 erden) 20 (350 şerden) 175 (10 ardan ) ” | Kuralar eskisi gibi 1 ni- san ve İ teşrinievvel ta- rihlerinde çekilecektir.| NE ET BOYLE | tur bir tahsisat değilmiş.. Mestur olsa idi, Venizelosun verdiği para meydana çıkmazdı. Biz, mesture i hakkında mürakabe istiyoruz. Hariciye Vekili — Bu şeyleri Venizelos itiraf etmiş ildir Bunları, şampanya içerek sarhoş olan bir kadın söylemiştir! Operatör Emin Bey: “Mümkün olsa da, bu tahsisatın bir kaç misli. ni daha versek.. Avrupada bir kaç | adam ve bir kaç gazete elde edilse * de lehimizde propaganda yaptır. İrşat encümeninin ataletinden daima şikâyet eden Tunalı Hilmi de tahsisatın artırılmasını etti, Bir aralık Erzurum O Meb'usu Salih Efendi kürsüye çıktı: — Efendim, Tahsisatr mesture mutlaka lâzımdır. Diplomasi yap. mak için ecanibe gönderilen zevat güzel olmalı, paralı olmalı, İisan bilmeli, kadınla temas etmeli, zi- yafet tertip etmeli, adam satın al. malı ,matbuatla tanışmalı, her şe- yi yapmalı..Bunun için verilen tah sisat azdır. (Ayıptır, sesleri) ayıp, mayıp yoktur. Kâinat ( böyledir. Hattâ ecnebilerden bize kadın ge tirenler de olur. Hattâ biz de böyle yaparız. Maslahat, her şeyi yaptı- KAK vas Salih Efendi buna benzer bir çok şeyler söyledikten sonra tah- sisatm Meclisten ayrılacak beş ki- şilik bir komisyonda tetkiki tekli. finin çok yerinde olduğunu söyle- di. Hariciye Vekili, ısrar etti. Dün- yanın hiçbir tarafında olmayan bir usulü bizim kabul- ötmemiz doğru olmaz. Hiç bir Hariciye Ve- kili bunu üzerine alamaz. Dedi. En nihayet Hükümetin teklifi kabul edildi. Tahsisatı mesturenin dağıtılmasına ellerini sokmak iste- yenlerin dediği olmadı. MİLLICİ ri Meke 3103 teklif Sensei devriye günü çiftlik te Gazi Hazretlerine ait iki kıymetli intiba YEŞİL A NKARA Gazinin Çiftliğinde Yıldönümü.. ANKARA, 25 (Milliyet) — Bu- gün Ankarada bir yaza giriş bayra « mı yaptık.. Yanımda biri: “Ankarn, felekten bir gün daha çaldı..,, diye mırıldandı. Tanıdığım biri olsaydı hemen müda - | hale edecektim: — Ankara, çalmaz; alır! Ve bu sözüm bir kuru medih 0s - pirisi olmıyacaktı. Ankara, milletin - den ve kendinden başka olanlardan her şeyi almıştır, kopara kopara al - muştur. Bilhassa felekten (*) ve tabiattan al- dığı her şeyi hep böyle almıştır. Ha- in ve âsi tabiatı, inatçı ve boz topra» raktörünü bir tank gibi kullana- rak ve gene sapanmı 0 zamanlar daki kağni gibi aziz bir yardımcı ve bir hatıra sayarak burada mağlâp etti ve nihayetsiz yeşil, servisiz fakat a - #açlğı, canlı ve şen bir türbesini yap- Ne türbesi; | hayır! Bu; bir zafer meydanı gibi idi; d Türk büyüğünün emri altın- da, haşin ve âsi tabiata karşı açtığı cidâlin umulmaz bir başarışla bittiği günün 8 inel yıl dönmü! Bugün; 5000 İkişi; beş bin kabar- m orası 'ürk ira maş beş bin parlamış göz, şt. memleketin büyüğü Gazi, memleketin efendisi Köylü ile, dekor- ların en asili yeşi inde ve muhit- lerin en güzeli toprak ortasında yan yana geldi, başbaşa verdi. Arab'ın Bezmi Elestinde ruhu nasıl ayrı ayrı izaz edebildi bil - miyoruz.. Fakat dün Gazi, çiftliğinin bir nektar kadar lezzetli ayranı Rab, her Nafia vekâleti binası ANKARA, 27 (Milliyet) — Yeni Na fin Vekâleti binası 508 bin liraya Hay- dar Ziya ve şurekâsima ihale edildi. Gardenparti ANKARA, 27 (Telefonla) — Şiir Kaya B. bu gece Marmara köşkünde kordiplomatik şerefine bir gardenparti vermiştir. Gardenpartide Kâzım, İsmet Pş. larla Vekiller, Hariciye encümeni a zaları, Fırka erkânı bulunmuşlardır. Vekâlet emrine alındı ANKARA, 77 (Milliyet) — Beşiyri kaymakamı iken İspir kaymakamlığına tahvil edilip henüz Beşiyiriden ayrılma" at olan Nurettin B. Vekâlet emrine md. Maliye müfettişliği ANKARA, 27 (Milliyet) — Maliye müfettiş muavinlerinden Gıyas ve Emin Recai B. ler beşinci smıf Maliye müfet- tişliklerine terfi edilmişlerdir. Adliye encümeni mesken tazminatı olarak verilen paraların bor için haczo” lunamıyacağına tefsiren karar vermişti içenleri birer birer sevince ve heye- cana garketmesini bildi.. 17 ziraat şubesine dört elle sari- larak hepsini bütün tabii ve iktmadi müşküller ha âansızlıklar orta Biz bozkıra yolcuyuz, arkadaş; e ver: Bahar yaratacağız elini ver arkadaş! Behçet KEMAL (*) Daima genç, güler yüzlü ve hambarsuz Felek, bu hisaba dahil de ği Türkiye turnesine çıka cak olan Muhafız gücü bisikletcileri Altın Mekik ipeklileri zarafetin timsalidir Maroken Ejipsiyen Maroken Venüs Dünyanın en iyi boyalarile boyanmış son moda renk- lerde çok zarif kumaşlardır. Kat'iyyen solmaz Fabrika fiatına Yerli Mallar Pasübi Beyoğlu: İstiklâl Caddesi l Gedikpaşa'da Ja Satınalma Komisyonundan: | İstanbul: Bahçekapıda (3851) ndarma Uç yüz elli liralık yerli biojen Kâzım ve yahut İsmet 28 Mayıs 933 pazar günü saat 14 ten 15 kadar pazarlıkla sa- tım almacaktır. Talipler mezkür günün muayyen saatinde maliyeye teslim edilmiş ilk teminat makbuz ES eba komisyonumuza müracaatları. (2412) ilmühaberile 3 üncü kolordu ilânları j i 39. A. Satmalma Ko. dani) Tiredeki kıt'atm ihtiyac! olan 107604 kilo un kapalı zarfla münakaşaya konmuş”) tur. İhalesi 8 Haziran 933 per sembe günü saat 14 tedir. Mü | nakasa şartnamesi İstanbul 3.K. O. ve İzmirde Mst. Mv. | SA. AL, Komisyonlarında| mevcuttur. Taliplerin günün de teminat ve teklif mektupla rile Tire'de SA. AL. Komisyo nuna müracaatları. (3063) almacaktır. İhalesi 19 Hazi“ ran 933 pazartesi günü saat 11 dedir. İsteklilerin şartna”! mesini görmek üzere her gü ve münakasaya (girmek içif o gün ve vaktinden evvel F'ıf dıklıda 3. K. O. SA, AL. ko" misyonuna gelmeleri. (183) (2421) MECCANEN İncili Şerif “kitabını göndermek için adresimi?€ pe Maison &e ia Bible Dpt. 7.2 GENEVE (SUİSSE) mn 2894 mma (5352) Umumi Neşriyat ve Yazı İşlefi Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık 7. Af