31 Mayıs 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

31 Mayıs 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Tari tefrika: 19 EZE Ta azan: $.N. “MESNEVİ” | Her hakkı (Müliyet) indir ÇARPMIŞ! Bir kıt'anın mânası. — Doğru söyliyeni dokuz köyden kovarlar. — Memleketine bir sürgün Bir Eğinli Hacı Hafız Ali Efendi vardı. İstanbulda Beyazıt medresasimin ni Beyazıtta, yanında iki odalı bir ev- ceğizde oturur ve ramazanlarda her gün ikindi namazını mütcakıp, sair za i Beya- Mumaileyh, pek iyi bir “Mesnevi Şin, zi şeytan, ha, zi har, ya, ez yezit Cemi kerdend namı şeyh amet bedit Mühim; kelimesinin baş harfi olan ($) ve (har - yani - eşek) kelimesinin baş harfi olan (H) ve (Yezit) kelimesinin baş harfi olan (Y) harflerini topladılar, (seyh) na- sap, külâh kapmaktan ibaret bulunan | Çinci Hoca ve Kamışkulak Sultan Şeyhi gibi kalleşlerden bahsetmişti. NMenüz çocuk denecek yaştaki oğulla rından 4 neüsünü Kazaskerlik mevkii ne çıkaran ve diğer oğlunu kendinden sonra Şeyhislâm olmak üzere “payei fetva” teveccühü sur meşihati is- lâmiyede veraset usulünü ihdasa kal- İlah Efendi ve umuru dev- | merce uğratan Topal Atâ şeyhislâmları da batırlat- i üzzam” ın iğfal ve idlâl olunduklarını, doğru söyleyenlerin bu iğfaller, idlâller yüzünden makbul ve mesmu olamadıklarını anlatmıştı. Cemaat içinde bulunan danişment- ler ve Zaptiye nezareti memurları, dığı yerlere çok dikkat ve alâka terirlerdi. Hacı Hafız Ali Efendi takriri, onlariçin güçele geçerbir fırsattı ve bunu kaçırmıyacakları da pek tabii idi. Sultan Hamit, buna fevkalâde hid- detlenmişti. Mukarrebinden bazı ha- <ı, hoca ve şeyhler tarafından da pa- dişahın, esasen daima parlamağa mü- | heyya olan “ateşi vehmi” de körükle- merek ertesi günü çıkan bir irade ile zavallı (Mesnevihan) palas pandı- ras tevkif olunup derhal asıl memle- keti olan Egine sürülmüştü. neşriyat ne imiş? - Marsta. Halep - Musul arasında telefon Halep ile konuşulması için icap eden hazırlık. tar bilmiştii, Yakmde ba hat açıla. | | caktır. rlamakta olduğu bu Mei i bitmek üzeredir. Büyük inkılâbın miki bir ye RR yap kırında gösteren bu milli, bü Se il Yarın: Mahmut Esat Ef. müstantik huzurunda Mazır neşriyatlan maznun Defte. hanei Hâkani Nazırı! — Muzır iz İlim, Musul arasında telefonla © söylemiş ve Tiflis'i ziyareti hak. İ kında da mezkür ine İz Nisbeten daha az zararsız geçen bir ilmi hâdise daha olmuştur. Tam mânasile asri, medeni, büyük bir Türk âlimi olan bir Atıf Molla Bey vardı. Gayet zarif, arif bir zat idi. Fıkıhta, hukukta olduğu gibi sair ülüm ve fü- nunda da mükemmel rüsuh ve mele- ka sahibi idi. Hukuk ve Mülkiye mek suallimliktö ve Evkafta t bulunarak bi- celleye güzel bir şerh yazmağa başlamıştı. Ba muhterem bazı sevdikleri zata, rica etmişler, haftada iki gün olsun (tefsir) okutmağa rızasını ir. almışlardı Tenha bir yer olduğu için, Şehzade camiinde öğlelerden evvel, haftada i- ki gün (Tefsiri şerif) takririne baş- ni Fakat maalesef bu takrirler, Yavuz Sultan Selim, gazup, hiddet- li, dehşet saçan bir padişahtı. Hirkai şerif hademelerinden on kadar efen- diye her nedense kızmış, biçarelerin hayatıma kıymağa kalkmış, zavallı hademeler, belki bir halâs* çaresi bu ra çarptırılacak kadar ehemmiyetli madığı anlayınca hemen cübbesini giymiş, doğruca saraya giderek Yavu- zun huzuruna çıkmış ve Padişahtan hademe efendilerin . aflerini rica et- miş. Hünkâr gazup nazarlarımı hocaya dikerek: — Molla Efendi! Selâtin işine ka- rışma! Diye sert, soğuk ve kestirme bir ce- vap vermiş. Bunun üzerine koca müftü mukabe le etmiş: — Hayır, Padi emri di- nidir. Saltanat lev değildir. Padişahın din ve dünyasını kayırmak, bizim zimmeti himmetimize farzdır. Pi şei saltanat kusurları vukuunda ben- değüni azle himmet buyurmaktır. Ve şeriati şerifece afve mâni cünhai cesi- neleri tasdik olunduktan sonra muci- bi imha ise seyfi şeriatle izale ve idam eylemektir. Hedmi binsullah bususu mutlaka hükmü şer'i suduruna mev- kuftur. Bunların terbiyelerini mucip olan hal ne ise beyan buyurulsun, mu hakeme edelim, mücazata hüküm lâ hik olursa fetvasmı verelim. Yoksa Padişahımızı günaha komiyalım! Bu mul ve musip mukabele ile savallıları ölümden kurtarmış, vazifei adaleti hakkiyle yerine getirmişti. Atıf Bey merhum, ülemanın vazife- si böyle hak söz söylemek ve hakkı hakikate ve dinü devlete hizmet ol- duğunu takrir ettiği ve bir âyeti keri- me vesilesile, hem hüsnü niyetle de söylemiş olmasına rağmen bu Sultan Hamidin kulağına gidince canı sıkıldı ve Atıf Molla Bey merhumu, ders 6- kutmaktan hemen menettirdi. . (Arkasi var) cürüm olmaz! Karadenizdeki İtalyan tahtelbahirleri BATUM, 30. A.A. — Tas Ajan w bildiriyor: İtalya sefiri M. Ako Nico İtalya ataşemiliteri M. Defer rari olduğu halde buraya gelmiş ve Karadenizde bir o cevelan yap makta olan İtalyan Delfino ve Tri beyanatında Batumu ziyaretinden çok eyi bir intiba © ile ayrıldığını şehrin mühim bir fikir merkezi haline gelmiş ol duğunu ilâve etmiştir. Pariste mitingler PARİS, 30. eye — Vergilerin ığına karşı günü toplanan em sonra, dün 12000 ki şilik veni bir miting toplanmıştır. Mitingi — iktisadi anlaşma — mill? komitesi tertip etmiştir. Top Komite, dün 14 ile 17 arasında mağa ve atölyelerin kapanmasını 'mişti. Bu emir Pariste ve bir. b gilâyet şehrinde kısmen tat. İ bir şey kurmak mümkün K | Komitenin ve mazbata muharririnin İ ce politigue gazetesi, Berlin yart MİLLİYET ÇARŞAMBA 3İ MAYIS 1933 HARİCİ HABERLER Borçlar Amerika 75 milyon “yerine | 10 milyona razı.. PARİS, 30 A.A. — Londra konferan- | smmm arifesinde, Avrupalı bir “hata” işlemelerine mâni olmak i- çin, M. Rooserdit'in teşebbüslerine bu- bur etmektedir. vadesinde bu büsusta ayrıl. ; mış olan siyasi mahafil efkârı, ayni va iyeti muhafaza etmektedir. “News Chro | nicle” kabine de bile noktai mazar ihtilâ. | fı oldağunu ve k-binenin bu meselenin | halini parlâmentoya bırakacağını yaz. maktadrı. Daily Mail İcabine ekseriyeti. | nin 15 haziran vadesinin tediyesi taraf” tarı olduğunu, Avam meclisine de bu | yon tavsiyede bulunacağını bildirmek- t g Mütearrız Hâlâ bu kelimeyi tarif edemediler CENEVRE, 30, A.A. — Mütaamı- | zın tarifi de silâhları bırakma konfe. | ransının mevzuu olmakta devam edi. yordu. Konferansta büyük bir ekteriyetin | kabul etmiş olmasına rağmen, emni- | yet komitesi ve reisi M. Politis tarafın | dan verilmiş olan proje al İn- giltere, Almanya ve İtalya mücadele etmekte olduğu için dünkü münaka- | şalardan netice ve mutamrız tarifinin kabulü hakkında kat'i birşey söylemek kabil olamamaktadır. a Bu kadar birbirinden ayrı azrlar karşısında, M. H moktaj na | enderton | karşılıklı tezler sahibi. M; Edev, M. | de iaga ve Dovgalevsky yolda şen efkârmı telif için M. Politisin de- lâletile çalışılmak üzere tn devam olunmasına karar almağa mu vaffak olmuştur. Bu suretle mutaar- | rızın tarifi için dün yapılan umumi ü bir netice elde edilmeden kapanmıştır. İ CENEVRE, 30. A. A, — M, Paul | Boncour umumi komisyonda emniyet komitesini tebrik etmiş ve mütecavi- zin tarifi projesine Fra: kayıt- sx ve şartsız iştirak eti söyliye- | rek demiştir ki : | “ Umumi komisyonun bu tarifi itti fakla tasvip etmesini temenni ederim. fakat bunun böyle olmamasından kor” kuyorum, Bu takdirde çok müteessir | olağım, Kurmağa çalıştığımız beymel- | milel emniyet binasınm belki de (6- mel taşı mahiyetinde olan (bir proje | karşısında bulunuyoruz. Bunsuz bç | değildir. | / meziyeti: havai 'bir tarif yerine müs- | bet vakaları ihtiva eden bir liste ko- | nulmuş olmasındadır. Hiç şüphesiz lis | te, beynelmilel hakimin takdirde bu- lunmas ite mektedir. Ne için onu böyle bir rsa*” | tan mahrum bırakınalı ? Eğer komis yonun cevabı menfi çıkarsa, mürzake mizin meticesi * hakkinda: çok VE | him endişelere düşeceğim, Avusturya ve Hitlerciler VİYANA, 30. A.A. — Bloküs meselesi hakkında Corresponda: > | resmi gazetelerinin cumartesi gü- | nü ve ayni zamanda birbirine Zıt iki tebliğ yazdıklarına işaret edi- yor. Birinci tebliğ, bloküs'ün Avus- | turya ve Alman münasebatını ha- leldar etmemeğe matuf olduğunu yaziyor, İkincisi ise bu tedbirin Dollfuss | kabinesini devirimeğe matuf oldu. ğunu hissettiriyor. Bu sonuncu tebliğ, Berlin'de Vi | yanalı Hitler taraftarı menbadan | neşredildiğine göre Correspondan ce Politigue, şu neticeyi çıkarı. yor : Avusturya'nın dahili siyasetine, iktisadi bir tazyik ile tesir yapıl. | mak istenmektedir. Fakat bu te. | şebbüs, Avusturya halkinm büyük İ bir ekseriyetinin vaziyeti ile mu- vaffak olamıyacaktır. | ratoru Kostantin Paleologosun vefatının İ etğini yazmakta ve | yanlar cemiyeti merkezinde kabul edil. sı bildiyor: Matbuat, intihabat neti | seriyeti elde edebilmek üzere, mil- i masebetile tezahürat sağlam bir esas teşkil et | cak | malarını talimat olarak vermistir. Paleolog için Yunanistanda kıralık lehine nümayişler ATINA, 29 — Dün son Bizanı impe- yıldönümü münasebetile yapılan ayin ve bu ayin münasebetile krajirk lehinde vu- cümhuriyeti resmen tanımış olan hükümetçi ahali fırkasınm krallık lehindeki tezahürlere nasıl öna- yak olduğunu sormaktadır. Muhalifler, hükümeti cümhuriyet ve krallık meselesinde sarih bir vaziyet al- mağa davet eylemektedir, Hükümet taraftarı gazeteler son Bi- mefsedet eseri olarak tavsif eylemekte. dir. Hükümetin cümhuriyet ve krallık ket vukuundan korkuyorlar, Hattâ kral Jorjun bir tayyare ile ansızın avdetim- den de endişe ediyorlar, Cümbhuriyetçi- ler, rejimi şiddetle müdafaaya karar ver sie M Goebbels İtalya kralı ve Mussolini tarafından kabul edildi ROMA, 20 AA. — İtalya kralı bu sabah saat 11,30 da Çuirinal'da M. Goeh bels' kabul etmiştir. M. Göebbels, sonra M. Mussolini yaret etmiştir. İntellektüciler federasyonu reisi zi M Baden tarafından varilen öğle yemeğin. den sonra, Alman nazırı, baricteki İtal- miştir. Nazır, hariçle ölmüş İtalyanlar âbidesine çiçek koymuş sonra da hariç- teki İtalyanların teşkilâtı, mektepler, neşriyat ve muhtelif kültür müesseseleri hakkında M. Parini ile görüşmüştür. VİYANA, 30 A.A. — Romadan gel mekte olan M. Goebbels Tyrol da Kuf- stein'dan geçerken, nazi fırkasımdan bir heyet larafndan solâmlanmaştır. Hitler. ciler büyük bir tezahür hazırlıyorlar ve | 9 ıintakadaki taraftarlarını davet ödi- yorlardı. Fakat jandarma kuvvetleri is- tasyona ancak bir grupun girme. sine müsaade İntihabın neticesi Dantzig'te hükümet usulü deği: üzere.. DANÇİĞ, 30 A.A. — Pat Ajan- cesi hakkında neşriyat yapmakta ve merkez mın vaziyetini mu hafaza ettiğini, nazilerin, hükümet usulünü değiştirmek için lâzım ek perver ve merkez fırkası ile arı icap ettiğini kaydet- ir, VARŞOVA, 30 A.A. — Dançiğ den bildirildiğine göre, Hitlerciler intihabatta kazandıkları zafer mü- apılmasını yasak ötmişlerdir. Şehi tabii va ziyet hüküm sürmektedir. İktısat konferansında Amerikalılar YAŞINGTON, 30. A. A. — Dün ya iktisat konferansında buluna- olan Amerika o murahhasları yarın gideceklerdir. ,, Murahhaslar, dün, Roosevelt ale bir müzakerede bulunmuş lardır. Bir murahhasın verdiği beyana ba göre, Amerika “cümhur reisi için, murahhaslara kabil olanı yap | Hudütların tadili aleyhine | nümayişler BÜKREŞ,30. A.A. — Muahede leri yeniden tetkik cereyanı aley hinde nümayişte bulunmak üzere dün yapılmış olan metingte bir ka rar alınmıştır. Bu kararda muahe deler aleyhine ve hudutların tas- hihi lehine yapılan propagandala rın sulhu tehdit ettiği © ve bunun harbin ezici tesirlerini kaybetme ğe çalışan milletlerin kuvvetlen- melerine mani olarak geçiktirdiz bildirilmektedir. Sofyada suikast SOFYA, 30. A. A. — Dün ak- şam, Protogerof taraftarlarından Stoyan Atanasof, Sofyanın bir s0 kağında, Makedonya komitesi a- zasından Boginoff'u tabanca ile sokakta öldürmüştür. Katil yaka- lanmıştır. “ Çi Tekaüde sevkedilen bazı janda zabitleri hakkında takrir “ ANKARA, 30 (Telefonla) — Tekirdağı meb'usu Cemil Bej kaüde sevkedilen bazı jandarma zabitlerine ait olan kararın yette müzakere edilmesine dair takriri hakkında Arzuhal mazbatasını hazırlamıştır. Bu mazbata yarın heyeti umumiyede 4 kere erlilecektir. Şehit babası ve anasına maaji ANKARA, 30 (Telefonla) — Şehit babası Ali Beyin” ve © Sıdıka ve Lofçalı Havva ve Filibeli Ayşe Hanımlara maaş tahsisi kında Bursa meb'usu Rüştü Bey Meclise bir kanun teklifi vermişi Cenup demiryollarının işletilme ANKARA, 30 (Milliyet) — Toprakkale - Ayaş, Fevzipaşa - 'obanbey - Nusaybin Derbesiye - Mardin, Crablıs - hatlarından mürekkep bulunan cenup demiryollarının işli ait itilâfnamenin imzası için Nafia vekiline salâhiyet verilmesi haki da Meclise bir kanun lâyihası sevk olunmuştur. Bu hattın uzunluğü! damekber, Çı kilometredir. Harpte ve Mütarekede fedakâ lıkları görülenler için.. ANKARA, 30 (Telefonla) — İstiklâl harbi, umumi harp ve reke senelerinde memleketimize maddeten ve manen yardımları 4 dakârlıkları görülen bazı zevata gayrimenkuller verilmesi hakki hükümet Meclise bir lâyiha sevketmiştir. Bu.lâyihaya göre kendil ne yayrimenkul verilecek zevat şunlardır: Topkapılı Cambaz veffa Mehmet Efendinin oğlu ve refikası, İskenderonla Tayfur ve Ali Riza Beyle birlikte zevcesi Meryem Hanım, Hintli Abdu man Riyas Efendi, Musullu Naip zade Cemalettin Efendi. Bur bina iratları vergisi kanununa kıymetleri altışar bin lirayı geçi cek münasip yerlerde meccanen gayrimenkul! mal verilecektir. İnşaat işleri için bono ANKARA, 30 (Telefonla) vermiştir. Deniz ve Hava Ticareti Lâyihasl ANKARA, 30 (Telefonla) — Deniz ve Hava ticareti umum dürlüğü ile iç hatlar, dış hatlar fabrikalar ve havuzlar teşkilâtı daki lâyiha yarın heyeti umumiye de görüşülecektir. Hariciyede yeni tayinler ANKARA, 30 (Telefonla) — İrhilâl eden üç büyük elçilik mü şavlıklarına merkeze nakledilen sabık Moskova müsteşarı Mehvet vat, Mahmut Sait ve Fuat Abdüsselâm Beyler, dokuzuncu de: bir konsolosluğa Fuat Nebil, yedinci dereceden müstesarlığa sabık na baş kâtibi Sedat Zeki beylerin tayinleri âli tasdika iktiran etmiş Mevduatı koruma kanu Mecliste kabul edildi Dün Mecliste Hava yolları idaresi ra teşekkül edep faaliyete geçecek olan bankalar teşekkülü tarihinden itibaren iki ay zarfında Maliye"Vekilet'ne birer ! e leri beş raptolunur. Ecnehi hankalarıı - Çubuk parası ve Bursa ovası w ve inşaat işleri için bono çıkarılması için hükümet Meclise bir löj Tap II OSES SEKE TEE 295 IS m EPEPİTL ZLİSE FREİ ZEE BE. ık. B. . ye ee “Erer EE | perşreoi Küçük Menderes ZİPEPEZD görülenleri ve hususiyle fetrek ve da dereleri üzerinde ıslahat yapi SL. ESEN.