4 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

4 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Gümrükler yeni kanuna göre harekete geçtiler (Başı 1 inci sahifede) numaralı cetvelde gösterilen değişik- lerin yapıldığını beyan ediyor. Değişen bazı resimler (1) numaralı cetvele nazaran, mev cut tarifede yapılan değişikliklerden bazıları şunlardır: Dört yaşında ve ondan yukarı iğdiş- lerin gümrük resmi re's başına 18 lira- dan 25 liraya, bu yaşlardaki veye rm gümrük resmi re's başına İ dan 25 liraya çıkarılmıştır. Dört, ZA dan aşağı ve bir yaşma kadar iğdişle- rin gümrük resmi re's başma 9 liradan 15 liraya, bu yaştaki aygırların güm- rük resmi re's başma 6 liradan 16 raya çıkarılmıştır. Dört yaşmda ve ondan yukarı kıs- rakların gümrük resmi 8 liradan 4 li- raya, dört yaşından aşağı ve bir yaşı- na kadar kısrakların gümrük resmi 4 yaşma kadar tay- ların gümrük resmi 2 liradan 1 liraya indirilmiştir. Domuzdan alman 18 Vira yesmi 30 liraya çıkarılmıştır. 'Taze süt ve teneke kutular içinde! teksif edilmiş koyu mayi hı gümrük resmi yüz kiloda 32 - 40 e rek 30 liraya, toz ve parça ha- Tindeki sütlerin gümrük resmi 25 lira- dan 100 liraya tezyit edilmiştir. Kuzu, oğlak, koyun ve keçi derile- rinin gümrük resimleri değiştirilme- ir. Diger derilerin 18 kiloya ka- ar gümrük resmi 24 lira, 18 kilodan yukarısı 16 lira iken yeni tarifede, on kiloya kadar 22, 10 kilodan 18 kiloya kadar 14, 18 kilodan yukarısı için 16 lira resim konulmuştur. Fabrikaların ihtiyacı için o getirile- cek olan derilerden İktisat Vekâleti- n lesile ve tayin edeceği mik- de yalnız altı lira almacak- Debağlanmış, fakat © boyanmamış keçi ve koyun ve kuzu ve oğlak deri- lerinin yüz kilosunun gümrük resmi iradan 150 liraya, vidala, vaketa ve telâtin derilerin yüz kilosunun güm rük resmi 175 radan 250 liraya iblâğ edilmiştir Debağlanmış ve boyanmış her renkte keçi, koyun, kuzu ve oğlak derilerinin 100 kilosunun O resmi 255 liradan 380 liraya, vidala, vaketa ve telâtin derilerin yüz kilosunun resmi rde 165 liradan 248 liraya çıkarılmış- tar, Koyun, kuzu, keçi oğlak, fok, tim- #ab, yılan derilerile sair bilcümle deri- lerin ruzanlı, kabartmalı, glâse, kum- lu, resimli, yaldızlı, kadife taklidi o- lanların yüz kilosundan alman 400 1i- ra resim bin liraya iblâğ edilmiştir. Kösele, sun'i kösele ve bunların lâ- akal tam ökçelik parçalarının yüz ki- yüz kilosu 25 lira resme mumiyetle 100 liraya tâbi tutulmuş- tur. bagatli derilerin yüz kilosu 78 liradan 150 liraya tezyit olunmuştur. Kürk imaline mahsus postların güm- Zak rödemlecim dö du akay yendi. Adi yün ve keçi kılm kirlisi yü kiloda 12, yıkanmışı 24, taranmış ve atılmışı 26, boyanmışı 30 lira resme 4âbi iken bunlar 25, 48, 50 ve 60 lira- ya çıkarılmıştır. Merinos ve tiftiğin kirlisi yüz kiloda muşı 40, Merinosun taranmışı 65, ğin taranmışı 44, Merinosun boyanmı- şı 75 ve tiftiğin boyanmışı 50 lira res- me tâbi tutulmuştur. Safi ipeğin ve kordelânm ve sun'i ipekten mamül sair mensucatım yüz ki- losu 3600 lira resme tâbi iken 7200 li. raya çıkarılmıştır. pirincin kilosunda Iman 15 lira resim 17 buçuk liraya, nohut, bezelye, bakla ve emsali hubu- batın yüz kilosu 11 lira resme ken 14 liraya çıkarılmıştır. Tane, kabuklu veya kabuksuz kaka- onun yüz kilosu 45 lira olarak ipka e- dilmiştir. Yeni tarife, fabrikaların ib- getirilecek olanlardan İkte- tinin müsaadesile ve tayin miktar dahilinde yalnız 15 Türü resim alınacağını âmirdir. Çamaşır sabunu külçe veya kalıp, toz ve sair hallerde ve müstahzar ça: maşır tuzu ve suyunun o yüz kilosu 37.50 liraya tezyit edilmiştir. Yaş ağaç, fidanların yüz kilosundan alınan 50 kuruş yüz kuruşa çıkarılmış- tr. Mi #liyet'in romanı: 20 ona bir buz parçası da verseniz elmas zanneder. . Yalnız buzun bir fenalığı var ki eriri.. dedi. Bunun üzerine Robber bana baktı, baktı, sonra kalkıp beni alnımdan öp- tü. Hem öyle hürmetli bir tavırla ki deme gitsin! Bunun üzerine pek güzel bir gece geçirdik. Çünkü hepimiz de biribiri- mizi anlıyarduk. Ve nihayet Dorothy saçak ii sanki müşterek © bir idi, bilhasan Lady Francis Yine: düşündüğünüz saran, — Karar verdik: Da ay Çividin yüz kilosunun resmi 72 lira- 'dan 55 liraya indirilmiştir. Adi pencere camlarının 0,0017 ka- lmlığında olanların yüz Kisesödns 2 lira alınırken 4 liraya çıkarılmıştır. Adi camların 0,0025 kalınlığındaki yüz kilosundan alman 3 İira 5 Nraya tezyit edilmiştir. Bu şekilde diger bir çok eşyanm re- simleri kısmen indirilmiş ve arttırılmış. tar, Bir fikraya ilâve Yeni kanunun ikinci madesi, mevcut fe kanununun gümrük resminden muaf maddeler hakkındaki 5 inci mad desinin sekizinci (altı ay zarfında in- de edilmek şartile sergiler, panayırlar, tiyatro ve sirkler, koşu ve yarışlar için muvakaten ithal edilen umum eşya ve hayvanatı) fikrasına “sergi ve panayır- lar için bu müddet İcra Vekilleri He- yeti kararile bir seneye kadar uzatıla- bilir,, fıkrasının ilâvesine dairdir. Yeni hükümler Yeni kanunun 3 üncü maddesi, mev- cut tarife kanununun 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ncı maddeleri yerine konulan hükümleri ihtiva et- mektedir. Değiştirilen o maddelerde, şimdiye kadar yalnız kanuni dara ve ojyanın sikletisafiyesi nazarıdikkate alınıyordu. Yeni maddeikanuniyenin aşağıdaki birinci fıkrası, bunun yeri- ne gayrisafi sklet, kanuni safi sıklet, safi sıklet, 100 kilo, kilo, metre mikâbı beheri, düzüne ve kıymeti esaslarını koymuştur. Resme esas olan sıkletler Resim; metre sistemile gayrisaf, ka» nuni saf, veya saf sıklet o üzerinden tarh ve tahsil olunduğu gibi diğer met- rik mikyaslar, sayılar veya eşya kıy- meli üzerinden de tayin olunur. Tari- fede yazılı bir hükme göre resme esas olan sıklet ve vabitler ya tam veya ih- tisar edilmiş olarak gösterilir. Tarife maddelerinde başka türlü yazılı olma- dıkça sıklet üzerinden resme tâbi olan eşyanın resim haddi yüz kilo üzerin- den hesap edilir. Resme esas olan sık- let ve vahitlerin beyanı için kanunen | aşağıdaki işaretler kullanılır: Gayrisaf sıklet, K: S: Kanuni saf sıklet, S: Saf sıklet, 100 K: Yüz ki- lo, K: Kilo, M. M3: Metre mikâbı, B: Be , Düz: Düzüne, Kı Kıymet. Tarife kanununun değiştirilen hü- kümleri meyanında, şimdiye kadar iç ve dış zarflar ayrılıyordu. Şimdi gay- risafi siklet hakkındaki (A) fıkra iç ve dış zarfların heyetivmumiyesini nazarıdikkate almaktadır. Gayri saf siklet A) Resme esas olan gayrisaf siklet bu gibi eşyanm milletler arasındaki ti- carette emniyetle nakli için kullanıl- ması omutatolan iç ve dış ambalâj, sargı, örtü, bendiye ve saire dabil ©- dilmek üzere eşyanın sikletidir. Bu yeni maddı raları eski kanunun ibi yeni hükümler vazetmişti! B) Başka tarife numarasına ait bu- lunan gayrisaf sıklet üzerinden resme tâbi olan eşya ayni ambalâj içerisinde geldiği takdirde her tarife numarasma isabet eden eşyanın resmi kanuni saf sıklet üzerinden hesaplanır ve tahak- 'kuk eden resim yüzde yirmi fazlasile olmer. C) Gayrisaf sıklete tâbi olan ile ol- mıyan eşya bir ambalâj içinde bulun- duğu takdirde birincinin gümrük res- mi kanuni saf sıkle üzerinden hesap- lanır ve tahakkuk eden resim yüzde yirmi fazlasile alınır. D) Gayrisaf sıklete tâbi olan eşya ambalâj içinde gelmediği (o takdirde hakiki sıkleti üzerinden resme tâbi o- Tur. E) Döküm halinde gelen eşyayı ta- yan vapur, vagon ve sair nakil vası- sıkleti gayrisaf siklete ithal Pr 2 nci maddenin aşağıda yazılı F fık- da, tadil edilen tarife kanununun maddesinin 2 nci fıkrasının ay- F) Resmi gayrisaf sıklet üzerinden alınan eşyanın ambalâji milletler ara- smdaki ticarette bu gibi eşyanın emni yet ve selâmetle nakli için kullanılma- sı mutat ambalâjlardan o olmadığı ve mazrufunun resminden daha yüksek resim verdiği takdirde zarf ile mazruf kendi resimlerine tâbi olur. Bu sebep- lerden dolayı ayrı ayrı tarife pozisyon- larma giden zarf ile mazrufun resim- leri saf sıkletleri üzerinden tahakkuk ettirilir. Kanuni saf siklet Yeni kanunun 5 üncü maddesinin müteakıp fıkraları da şunlardır: A) Kanuni saf sıklete milletler ara- sındaki toptan satışta bu gibi eşyanın emniyet ve selâmetle nakli Tercüme: Kamran Şerif — Eğer masraf fazla filân diye ka- fa tutacak olursa: “Londrada iken Sir Francis Beekman o kıza her gün 10 İngiliz liralık orkide çiçeği gönderi yordu. Haberin var mı?,, diye ona 80- run bakalım.. O zaman büsbütün kı- zar ve tâci elegeçirmek için sarfettiği paralar gözüne çok görünmez! Lady Francis Beckman'dan parala- rin hepsini aldıkları zaman Ciros'ta şe- refimize bir ziyafet çekeceklerdi. Pa- zar günü de Mister Eisman Parise gel, diği zaman Dorothy ile kendisine sö; leyip Louis ile Rober şerefine Ciros'ta şereflerine bir ziyafet galtireceğiz. Pariste & Mi kalış, hat | konulduğu, örtüldüğü, yerleştirildiği, ği, sarıldığı veya muhafa. zarflar, ambalâj, sargı, bendiye, örtü, teneke, tahta kutu, şi- 40, hatırlı, mukavva kutu, muka tahta, bobin, makara ve emsal maddelerin ağırlıklarının ilâvesile el- de edilen sıklettir. B) Kanuni saf sıklete eşyanım mutat dış zurufu ile buna sit ipler, çember- ler, bendiye ve örtüler ve sandıkların e edilmediği gibi nakli es- nasında eşyanın tespit ve muhafazası. na yarayan saman, ağaç talaşı, ot, yo- 1, kâğıt kirpmtısı ve benzerleri olan maddelerin sıkleti de dahil edilmez. C) Kanuni saf sıkl üzerinden re- sim veren eşya bu şyanın millet- ler arasındaki ticarette emniyet ve 36- in kullanılan mutat dış içinde olmadan gelirâe eşya- le bulunduğu ambalâjin sikle. ti ne olursa olsun kanuni o saf srklete ithal edilir. D) Kanuni saf siklet üzerinden re- sim veren eşya ambal geldiği tak- dirde saf sıklet üzerinden resme tâbi olur. E) Kanuni saf sıklet üzerinden re- sim veren eşyayı kaplıyan zarflardan ii kadar ki mil. duğu gümrük resmi de eşyanım güm- rük resminden fazla olduğu hallerde zarf ve mazruf saf sekletleri üzerinden kendi resimlerine tâbi olurlar. Saf sıklet A) Saf siklet eşyanın iç ve dış am- balöji hesaba katılmaksızın elde edi- len sikletid B) Saf sıklet üzerinden resim veren eyanın ambalâ Şu kadar ki milletler arasındaki tica- Tette, toplan voya perakende satışta bu gibi eşyanın emniyet ve selâmetle i ılan mutat ambalâ veya miktar itiberile lüzumundan fazla olduğu” tak bu gibi ambalâjlar saf sıkleti ve duğu tarife maddesi üzerinden tutulur. Adet veya kıymet üzerinden resim A) Adet üzerinden resim veren ve. emniyet ve selâmetle nakli için kulla. rılması mutat ambalâj maddelerinden olmadığı veya miktarca fazla old veyahut ayrı getirilmek suretile güm- rük resminden kaçınılmak istendi: laşılırsa ait olduğu tarife maddesi rinden resme tâbi olur. B) Kıymet üzerinde resim vâfen ve- ya ambalâjları kıymeti eşyanın kıyme- in daki olacağından De #ibi eşyanın inde bulunduğu zarflar aypca resme tâbi tutulmazlar, Bazı zarflar hakkında istisnai kaide Saat ve mücevherat konulan deri- den veya deri taklidi kâğıttan veyahut iyi tahtadan yapılmış kılıf, kutu ve mahfazalar saf sıkletleri üzerinden ve sit oldukları tarife maddesine göre resme tâbidirler. İç ambalajlar Zuruftan ayrılmıyacak eşyanın tari. fedeki yerini tayin için bu eşya, içinde bulunduğu zarf ile birlikte tartılır. Yukarıdak fıkralardan 3 numaralı kanuni saf sıklet kısmının (A) fıkrası, değiştirilen 19 uncu maddenin esas İ- tibarile aynıdır; yalnız biraz daha mu- fassaldır. (B) fıkrası, değişen 21 inci madde- nin son fıkrası yerine kaim olmuştur. € ve D fıkraları yeni hükümleri i- tiva ediyor. F fıkrası eski 25 inci mad- denin 2 nci fıkrasının aynıdır. 4 numaralı saf seklet kısmının (A) fıkrası, eski 19 uncu maddede dahil- dir. (B) fıkrası yeni bir hüküm koy- muştur. 5 numaralı kısının (A) fıkrası, eski ZI inci maddenin yerine kaim olmuş- tur. Şimdiye kadar adet (o üzerinden resim veren eşyanın zarfı da alelıtlak © eşyanm resmine tâbi tutuluyordu. Bu yeni fıkra, zarfı ait olduğu madde- deki resme tâbi tutmaktadır. (B) fılırası, tamamen yeni bir hü- küm koymuştur. gm 55 KURUŞA KİLOSU KUŞTÜYÜ bulda Çakmakçılarda kuşrüyü fabrikasında kuştüyü yastık 78 kuruştur. Şilte Salon Yastıkları, 10 lira, Yorgan 12 liradır. alet göstermek lâzımdır, zânnede- ei ile Robber bizi bugün hemşi- relerinin evinde verilecek bir ziyafete davet ettiler. Dorothy — Gitmesek daha ii Bugün hava yağmurlu. i lerimiz. Böyle yepyeni oOcanım Mek bir Fransız kadının evin de portmantoda bırakmak akil kâr! değil. Ziyafette işi gücü bırakıp şem- siyeye bekçilik mi edeceğiz? Bunun üzerine: “Korkulu rüya gör- mektense uyanık oturmak daha iyi!,, dedik. Lonis'ye telefon edip gösterdik- leri misafirperverlikten dolayı kendi- sine teşekkür ettik. Filhakika burada bütün Lowis ile Robber, Farasmızlar gibi, biz Amerikalılara karşı cidden büyük bir misafirperverlik gösteriyor- lar ve ancak o sayede biz Parisi bu ka- dar ilâhi buluyoruz! Fasıl — 5 Orta Avrupa'da... İdemişlerdir. 6 numaralı kısım, ceki 19 uncu mad- | denin 7 nci fıkrasmın aynıdır. 7 numaralı kısım da yeni bir hüküm ihtiva etmektedir. Kanunun 4 üncü söyledir: Madde 4 — Hangi eşyanm saf veya gayrisaf veya kanuni sıklet üzerinden olacağı bu kanuna bağlı 2, 3 ve 4 numaralı cetvellerde gösteril maddesi aynen Kanunun beşinci maddesi şudur: Madde 5 — Hükümet, bu kanunla kabul edilmiş olan azami gümrük re- simlerini memleket & dahilinde smai müesseselerin himaye derecelerine gö- re tedricen arttırarak tatbika salâhi- yetlidir Bu maddeye tevfikan, hangi eşya- dan ne miktarlar üzerinden resim alr- nacağı hakkındaki ilk karamamenin bugün tebliği muhtemeldir. Kanunun muvakkat maddesi, tarifelerle tenzilât icrası olan maddelerden, bu resim hatleri tezyit edilmiş kanunda olanlar leri ticaret muahedelerinin mer'i bu Tundukları müddetçe muteber olaca- ğını âmirdir. Mevcut tarife kanununun 15 inci maddesi; arttırılacak veya eksiltilecek resimlerin en az üç ay evvel gazeteler- le ilân edilmedikçe tatbik olunamıya- cağını ömirdi. Yeni kanunun o 6'ncı iç aylık müddet hükmü- nü değiştirmiştir. Mevcut tarife kanınunda yapılan tadilât bunlardan ibarettir. o Mevcut kanunun 1 ilâ 14, 16 ve 27 A 3İ inci maddeleri hükümleri aynen bakidir. Bir tarife 31 mayısa kadar gümrüklere gelen eşyanın eski tarife üzerinden çıkarıla- cağı haber veriliyordu. Bu hususta İs- | tanbul gömrüklerine resmi bir tebliğ vaki olmadığından 31 mayıstan itiba» nazarıdikka! ni tarifeye göre resimleri (o almarak gümrükten ibrar edilmeğe başlanmış- t Boğazların Müdafaası (Başı 1 inci sahifede) İzesjne teşrinevelde başlıyacağı söy | deniyor? in bu hususta ne karar vereceğini bilmiyorum. Tatilden evel müzakere edile- cek mühim kanunlar vardır. En. | cümenler bu kanunları yetiştirmek | in çalışıyorlar. Yunanlılarla itilâf Hz. bundan sonra rla yapılan son ticari iti lâf hakkında sorulan sünle ceva- | ben : İ — Yunanlılarla dostluğumuz her ! gün yeni münasebetlerle kuvvetlen mektedir. Bu dostluğun artırılma- sının her iki memleketin menfaa- öne uygun olduğu kanaatindeyiz, Boğazlar meselesi — Boğazlar meselesi hakkında Cenevre'de cereyan eden müzake- reler hakkında fikriniz nedir? — Hariciye Vekili Tevfik Rüştü B. noktai nazarımızı müfassalan i- anlı etmiştir. Bu mütalaatın Ce- nese'de iyi hir tesir İrasale getir. miş olduğunu zannediyoruz. Londra konferansının da cihan meselelerini hal hususunda çok faydalı olacağımda şüphe yoktur. Türkiye'nin bu gibi temasları iyi ir sürette karşılamakta olduğu da malümdur. Münahal meb'uslaklar Közım Pş. Hz. bundan sonra Mecliste münhal (olan Elâziz ve Konya mebuslukları için henüz namzetler tespit edilmediğini, ve bu sene tatil esnasında intihap dai relerine giderek halk ile temas e- deceklerini söylemişlerdir. kustüyü kumaşı ucuzdur. man Parise gelince, Paste hemen hiç bir şey yapmadık. Y: leri yaptık. Ufak tefek almak için çarşıya git tik. Tiyatroya ik, Manmart'a git- tik, fakat hep bilâhâdise.. İnsan Mister Eisman'la sokağa çıktı mı, he- men hemen şayanidikkat hiç bir vaka ile karşılaşmıyor. Hattâ artık Fransız ca öğrenmiye bile heves etmiyorum, çünkü fransizcayı fransızca © konuş maktan başka elerinden bir şey gelmi- yen insanlara birakmak daha doğru. yet Mister n benim alışve- rişimden epeyi usanır gibi oldu. O s- rada Mister Esman Viyanada ucuz fintle bir düğme fabrikası satıldığını haber almış. Kendisi düğme işinde ol- duğu için Viyanada bir düğme fabri- kası bulunmasını o menfetine uygun buldu, Kalkıp Viyanaya gitti, — Parisin meşhur Rue de la Paix” sini bir daha görmesem de gam ye- Sonra bizet — Bir kere Viyanaya gidip baka- yım, Eğer Viyanayı sizin için istifade- İli görürsem Dorothy ile seni aldırırım. İ kili Bey İ vardır ki yalnız sanayide müstamci de- (Başı | inci sahifede) kat ettiklerini söyledi ve Hüsnü Beyi pahalılık endişesine cevap olarak bu- Dun hiç bir suretle varit olmadığını, bilâkis bugün en fenası 30 kuruşa sa- tılan bir alfabenin bu kanunun neşrin- den sonra en iyisinin 10 kuruşa satıla- cağını temin etti, Teminat. . Hüsnü Beyin teminat ağırlığı hak- kındaki şikâyetine karşı da memleke- tin her tarafında kitaplarım vaktinde tevzii gibi büyük bir mes'uliyet deruh- te eden bir müteahhide karşı vekâletin daha az teminatla iş göremiyeceği ma» zeretini anlattı. Sadeddin Bey (istanbul) Maarif Ve | kilini teyit ederek teminat İ yüzde 12 değil en fazla iki olduğunu ve pahalılık iddiasının da tabı bakı- mından varit olamıyacağını söyledi. Ve iddiasında ısrar için tekrar söz lan Hüsnü Beyden sonra Reşit Galip Bey, maarifin uzun bir tetkikten sonra | hazırladığı bir maddeye Hüsnü Beyin bu suretle muhalefetini doğru bulma- dığını, teşki il bi iş olduğunu Teşvikisanayi Teşvikisanayi kanununa müzeyyel kamun lâyihasmın O müzakeresinde Hüsnü Bey (İzmir) evvelâ Iktısat Ve- kâletine memleket ticaretine çok müs- | pet ve faydalı tesirler yapacak olan Böyle bir kanunu hazırlamış ve Mech se sevketmiş olmasından dolayı tesekkür etti, | Kanunun mevadıiptidaiye tanzimi o mecburiyetini devem ettirdi. | ğinden ve bir de sanayiin bazrlarını bi maye etmemek gibi m. tedbirlerin- den şikâyet etti. İktısat Vekilinin veren Iktısat Ve- | biz usül ol- | söylemekle | » bütün tet- kiklere rağmen bu mn daha müsait bir formül bulunamadığını izah etti, Ve liste usulünden yapılar sikâ- vetlere nazarıdikkati celbederek bun- İarın bir kısmının da doğrudan doğru- ya sanayi erbabma ait olduğunu ve ni- hayet her prensip gibi bu prensipin de mahzurlarını izale için vekâletin dik- | katli bulunacağını söyledi. Sonra Hüsnü Beyin iki itirazma ©€- vap veren Mahmut Celâl Bey bunun tahdit olmadığını yalnız himayeden | ahrumiyet olduğunu, hükümetin hiç bir müesseseyi icrayisanattan menet- mediğini, kanundaki takyidatin sade- ce memlekette mevcut olmıyan sana- yün tesisi cevabı duğunu iddi i için olduğunu ve ih fazla istihsal yapan sanayiin digerleri aleyhinde himayesinde fayda olmadı- ğanı tebarüz ettirdi. Vekil Bey izabatma şu suretle de- vam etrsiştir: Liste meselesi teşviki senayi ka munda esastır. Bu liste meselesi: hasıran gümrük tarifesine istinat ettir diğimiz takdirde bazı ipüdat maddeler üildir. Ticaretlerde alâkadardır. o Bu takdirde mesele şümüllendirilmiş olur, Şikâyeti mücip olan nokta listenin tin- Ziminde vukua getirilen hatadır. Ayni zamanda bazı senayi erbabınm kendile- rine verilen muadiyeti esas işlerinde kul lanacak yerde harice satmak suretile fu zuli ve gayrimeşrü istifadeye kalkışma 'arıdır. Bu moktalardan birisi hüküme- tin esaş makanizmesine ittir, Diğeri gayrimeşmu istifadelerdir. Fakat dün. yada her prensibinde tatbikında esaslı surette dikkat edilmezse mahzurlar çe kar. Biz haksızlık vukua gelmemesine eskisinden ziyade dikkat edeceğiz. Tah dit kelimesile ifade ettikleri cihete ge“ lince: tahdit yoktur. Teşviki sanayide gözettiğimiz gaye memlekette mevcut olmayan sanayiin vücuda getirilenesi i- çin vatandaşlara yandım daha doğrusu himayede memleketin ihtiyacından faz a emtia vücuda getirmiş müesseseleri himayede bir menfaat görmeyoruz. Faz Ya iştibsal yapıyorlar deye kendilerini tahdit de etmiyoruz yalnız hükümet na mına yapılacak himayeden mahrum edi yoruz, bu gayet doğrudur.Bir taraftan milli ihtiyaca cevap verecek sanayi vü- cuda getirirken yani bir kısım sanayide milli istihsal istihlâke kâfi gelmezsken diğer taraftan ihtiyaçtan azla istibaal eden sanayla para vermekte fayda gör- medik. Bu izahatı müteakip kanun mü zakere ve kabul edilmiştir. Sümerbank Mart, mayıs, haziran, ağustos ayları na ait divan muhasebat encümeni maz- batasına ittilâ peyda edilmiş ve bunu mütcakip Sümerbank kanun Jâyihası mü Zira Mister Eisman benim, her şey- den, bilhassa eşya satm almaktan zi- yade, ekmalitahsil etmeme ehemmiyet veriyor! Şimdi Mister Eisman'dan bir telg- raf aldık. Telgrafta: geliniz, Orta Avrupayı mut- a görmelisiniz. Burada çok şeyler öğrenirsiniz, diyar. Onun için yarın Dorothy ile Orient bineceğiz. Fakat bizim gi- i Amerikalı kızın yapayalnız O- rient Ekspres'e binmeleri hiç tabii bir tey deği. Çünkü Orta Avrupa'da, bi- zim bilmediğimiz fransızcadan da baş kâ bir takım lisanlar konuşuyorlarmış. Fakat ne de olsa, Dorothy ile benim gibi Orta Avrupa'da tahsil maksadile seyahat eden iki Amerikalı kızı hima- ye edecek centilmenler nerede olsa bu Tunur,! 17 Mayıs Şimdi Orient Ekapres'e gidiyofuz. Etrafımızda hiç görmeğe alışmadığı- mız şeyler var. Bu sabah uyandığımız zaman Deorothy'ile kompartımanımı- zın penceresinden baktık. Her şey bize m ei listeleri | e zakere ve kabul edilmi Kanun ana hatlarına göre alelumynt sanayi işlerile ve bankacılık muzmelele rile iştigal etmek merkezi Ankarada mak üzere Sumerbank namile bir ban! teşkil edilmektedir. Bu münasebetle söz alan Halil B. 13 mir) hükümetin Sümerbank teşkili hal kındaki teşebbüsünü takdir etmiştir. ANKARA, 3. A. A. — B. M. meclisi bugün Reis Vekili Hasan Beyin riyast) tinde toplanmıştır. İhtiyacatı umumi; için celbolunacak made: ki kanunun tefsirine ait mazbata oku rak kabul edilmiştir. Kati ticaret muahedeleri akdi için ark zakereye başlamış o veya müzakereye başlanacak devletlerle mivakkat ticari) itilâflar akdine dair kanunun © birin& maddesinin ikinci fıkrasını tadil edefi kanunundaki azami müddetin 1935 se") nesi temmuzu başlanğıcına kadar wz#' tılmasına git kanun müzakere ve kabül) edilerek maarif vekâletince hariçte bi tırlacak mektep kitap üzre ihdas olunacak mel şandığı hakındaki kanun müzskeresite> geçilmiştir. Bü münasebetle ileri sürülen bazı m) talealara cevap veren Maarif Vekili Galip Bey, daha evvel kat n mücibince mektep kitabi tal şinin devlet matbaasına sit bulundu nu işaret etmiştir. Ordu ikrami hakkında da meriyetine lmiştir Ankarada yapurılacak jandarma © tebi izin gelecek ecnelere sari taahhi lerde bülunmak Ankara şehri su tesis i için iki milyon liraya k taahhütte bulunmak hususunda mali; biyetin iki milyori 300 bin rılması hakkında kanunun müzakere kabul edilmiştir. Belediye memurları Vilâyet hususi idare memurların! tekaütlükleri hakındaki kanuna zeyl larak kabul olunan kamına göre de mf kür idare memurlarının tekaütlükleri re dair olan kanun bütün hükümleri tanbul meclisi umumisi bütçesini maaş alan memurlarla Ankara merkf belediyesi memurlarına tatbil okin tır. Bu münasebetle diğer belediye sö murlarının vaziyeti hakkında | sorul bir suale cevaben Dahiliye Vekili Şö rü Kaya Bey bunların sigorta etüril ği veyahut bir tekaüt sandığı te Meclis pazartesi günü toplanacak | Akamlımmiği Beyinize surat Asmayınız! (Başı | inci sahifede) dir. Çocuk için dadiya lüzum tur. En iyi dadı çocuğun kendi nesidir. Dadı çocuğa bakamaz. “ senin çocuğun için vakit Fen da işleri yapamadım” dem Tıp Fakültesinin Nakli (Başı 1 inci sahifede) limler üç sınıf üzerinden muamele cekderdir: 1 — Muvakkat kadroya itbal telif ve tercüme heyetinde yer (Bu zevat da telif ve tercüme hakki larak muayyen bir ücretle beraber de öl Nİ yok İn kazlar kast ye bir takım demetleri yi «t lerini sokuyorlardı, bu da kocaları - güzel gölğeli i Mende oturup bira içerek onları 564 £ diyorlardı. Yebat kocalar N nünde oturup çubuk içerek onları #4 * rediyorlardı. Dorothy ile l Tek bir mekle bütün karaları ali öğ derek çift süren iki kız gördük. by dedi kiz — Biz galiba New-Yorktan biraz İl Hi la uzaklaştık. Bu Orta Avrupa det” yer bizi sarmıyacak z Bunun üzerine ikimiz de üzi pe ğin bayağı Gezip eğer Miner inman'ın “ öğrenmeli” dediği burası ise canm kıldığı kadar zi Omni için bu Avrupa denilen müş erkeklere Tenli etmeği hiç te ff nümüz istemiyordu. Netice şu ki, #4 bat ettikce bir çok erkekler görü) ve ne kadar çok erkek görürsem Amerika erkekleri o kadar gözüme * ? yor! Şimdi giyinip lokanta vagon deceğim, Orada belki bir Ameril sp Mir az Miz px w