June 5, 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

June 5, 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Londra konferansı karşısında.. Ankara ve İstanbul — Fevzi Paşa ile Tevfik Pş. arasında Ankara Şubat/1921 Her geçen gün, bizi Londra konfe ransma (birazdaha yaklaştırı- yor. Fakat ortada esaslıbir hazırlık, ahenkli bir karar yok. İstanbul ile Ankara «- rasındaki muhabereler hâlâ de- vam ediyor. Türkiyeyi hangi tarafın temsil edeceğinde bir türlü anlaş- ma olmıyor, Anlaşmak nasıl müm- kün olsun ki, İstanbulun Vükelâsı; ihtilâl hakkını, Milli Mücadelenin © ahdas ettiği yeni şartları, bir türlü | kavrayamıyorlar. Onlarda yalnız, Osmanlı zihniyeti hâkim oluyor. Sadrazam Tevfik paşa; Babı- © ölide sadaret sandalyesine otur- © nuş olan vezirlerin en temizlerin- | den, en namuslularındandır. İ kat onda da il | li li Fa- lin doğurduğu. yeni hâdiselere, yeni şartlara uy- mak celâdeti yoktur. Bu ihtiyar ç vezir de, — samimi olarak— mem- © Jeketin selâmetini Osmanlılıkta, İ saltanatın devamında, (o Avrupa İ devletlerinin himaye ve müzahe- retinde buluyor. İmzası (altında | Ankaraya; yazdığı şeylerin, çoğu saraydan, Padişahtan mülhemdir. Bugün Ankarada hâkim olan ka- naate göre, saray ve onun yardak- çıları; bu ihtiyar sadrazamı; “stedikleri gibi,kullanıyorlar. Ankaranın istediği ise, Londra- da Türkiyeyi, yalnız Büyük Millet Meclisi mürahhaslarınm temsil et- mesidir. Londra konferansı; Milli Türkiye ile Avrupanın ilk ciddi te- masını teşkil ediyor. Onun için bu konferansa hususi bir ehemmiyet veriliyor. Konferansa gidecek mu- rahhaslarımız, Milli Türkiyeyi temsil o edecekler.. Konferanstan müspet, ameli bir netice çıkacağını | sananlar da var. Bunlar, Misaki Milli ile tespit ettiğimiz hudutlar dan, siyasi, iktisadi ve adli pren- siplerimizden bir kısmını feda et- meyi göze alanlardır. Mustafa Ke- | mel paşa; konferansın neticesin- den mü bir şey beklemiyor. Çünkü kendimizi adam akıllı say- dırmak için henüz büyük bir kuv- vet manzarası gösteremedik. Vakı- a bir hükümet kurduk. Milli bir meclisimiz var. Kanunlarımızı ya- pıyoruz. Ordularımızı hazırlıyo- ruz; fakat vatanın yarısı düşman işgali altındadır. Öyle © günlerde yaşıyoruz ki yalnız kuvvetin ve kuv- vetlilerin hakkı var. Son zamanlara | kadar, haksızlığı, adaletsi: İmuşak, insani formüllere bürüye- rek müdafaa eden (diplomatlar; şimdi, tereddütsüz, hicapsız, insaf- sız, umumi harpten mağlüp çıkmış milletlere her haksızlığı,her zulmü, reva görüyorlar. Biz de oOumumi harbin mağlüp memleketlerinden değil miyiz? Osmanlı Türkiye- sinden büsbütün farklı; milli bir Türkiye yaptığımızı göstermeden kurtuluş yok... Bununla beraber, Mustafa Ke- mal paşa, Londra konferansına iş- tirâkten, maddi ve manevi bazı fa- ideler bekliyor. Yeter ki Milli Tür- kiyeyi güzel temsil edelim; kendi- mizi, maddi ve manevi hüviyeti- mizle, iyi tanıtalım; devletlerle o- lan temaslarımızda iyi tesirler br- rakalım... Londra konferansına davet ta- lebinde Ankaranın son kararı şu- dur: Türkiyeyi, yalnız Büyük Mi let Meclisinin temsil etmesini te- mine çalışmak... Fakat imkânsız- | lık karşısında bu davete icabet et- memek değil, ayrı bir heyet halin- de Londraya gitmek var. »*» Londra konferansma iştirâk me- selesi hakkında İstanbul Hüküme- tinden bir düzüye telgraflar geli- yor. Sadrazam Tevfik paşadan gelen bir talgrafnameye, İcra Ve- killeri Heyeti Reisi Fevzi paşa im- zasile verilen cevap şudur: İstanbulda Tevfik Pş. Hz. ne Ankara 30/1/337 “İtilâf siyasetinde Türkiye lehine vukubulan son inkişaf ; milletin feda- kârlığı mahsulüdür, Türkiye Büyük Millet Meclisinin Sevr ahitnamesini külliyen reddetmesi üzerine hâdis o- lan şu vaziyetten; menafii milliyeye Kadıköy Malmüdürlüğünden: Mahal'esi Sokağı Caferağa Muvakkithane Caferağa Rıhtım iskele Bostan Reşadiye Yoğurtçu çıkmazı N. Cinsi 19/21 benenin tamamı 36 mükerrer | Bağ mahalli 91 Hane 1/8 hisse 3 « tamamı 54 Arsa Maa dükkün kâgir en muvafık netayiç istiksali, Londra konferansına iştirak edecek > murah- hasların doğrudan doğruya iradei milliyeyi temsil eden Büyük Millet Meclisi tarafından intihap edilmesile | kabildir. Meş'am Sevr muahedesini imzalamış bir heyetin husasi varisi 0- lan heyetiniz murahhaslarının mem- lekete nafi şerait istihsali gayri müm- kündür. Binaenaleyh vatanın âli mena | fü icabı işbu sulh müzakeratında aradan çıkarak Büyük Millet Meclii murahhaslarım, milli vahdeti tama- men gösterir bir şekilde serbest bıra manız lâzımdır. Bu sebeple evvelki tabligatımız hakkında cereyan ede- cek müzakeratı bir taraftan takip ve icra etmekle beraber bercechiâti mu karreratı müstacelen kabul ve infaz eylemeniz rica olunur: 1 — Londra konferansına iştirak edecek Türkiye Heyeti Murahhasası, münhasıran Türkiye (Büyük Millet Meclisi Hükümeti tarafından intihap ve izam edilecektir. 2 — İşbu Heyeti Murahhasa vefa- katine verilmesini lüzumlu gördüğü. müz bazı mütehassıs müşavirler ile ey rak ve vesaiki İâzime tarafınızdan ik- zar ve heyete iltihak etmek üzere gön- derilecektir. 3 — Tarafımızdan © gönderilecek heyeti murahhasanın, umar Türkiye menafüni temsil edecek yezâne heyet olduğunu da İtilâf Devletlerine tebliğ edeceksiniz. 4 — Vaktin darlığı yüzünden kat'i ve nihai olarak ittihaz edilen işbu mu- | karreratın ademi tervici halinde mil. let ve memleketin selâmeti o namına terettüp edecek tarihi mes'uliyet ta. mamen heyetinize ait bulunacaktı Sadrazam Tevfik Paşadan; Fevzi paşaya gelen cevap ta şudur: Ankara'da Mustafa Fevzi Pş. Hazretlerine “Kral Kostantinin Atina evdeti üzerine efkârı umumüyede've Devletleri mahafilinde' Ye#tânistan a leyhine bir tebeddül hasıl older. Bunun | olarak o Avrupada lehi- | mizde bir cereyan olilâkla be raber, o Rumlara (o müzahir Ove Sevr maahedesinin — tamümen veya cüz'i tadilâtla tatbiki süretile Türki- yeyi imha fikrinde musir bazı siyasi rical mevcuttur. Hususile | aldığımız mevsuk malâmata göre bu rical, A- nadolu mümessillerinin dahi konferan- neticesi Muhammen kıymeti 3000 Miktarı “metre 1800 2,5 beher metresi 250 2500 1 beher metresi 12101 Yukarda yazılı snlâkin 1-6-933 tarihinde icra kilinan müzayedesi bir hafta uzatılarak B:6-933 perşembe gününe bırakıldığı ilân olunur. İstanbul Belediyesi ilânları | © Beyoğlunda Taksimde İstiklâl caddesinde 23 numaralıah- © şap bina maili inhidam bir vaziyette bulunduğundan sahip- | leri tarafından tarihi ilândan itibaren 48 saat zarfında hed- men mahzur izale edilmediği takdirde belediyece hedmoluna- o cağı ihbarname makamma kaim olmak üzere ilân olunur. (2560) Eminönü temizlik işlerine ait bir at 7-6-933 çarşamba gü- nü saat 9 da müzayede ile satılacaktır. İstiyenlerin o gün ora- “da bulunacak memura müraca atları. (2559) - Sıhhat ve İçtimai Muavenet e Vekâletinden: Ankara Nümune hastaha nesi yeni paviyonu için müba- yaa olunacak dört kalem yerli şayak ve battaniyeler kapalı | zarf usulile 5-6-933 tarihinden itibaren münakasaya konul- | muştur. İhalesi 26-6-933 paza rtesi günü saat onbeşteAnkara da Vekâlet binasında husui ko misyonu tarafından yapılacak N tır. © , Şartname “beş lira mukabilinde verilir” ve nümuneleri- ni görmek ve almak istiyenlerin Ankarada İçtimai Muavenet Umum Müdürlüğüne, İstanbulda Sıhhat ve İçtimai Muavenet Müdürlüğüne müracaatları ve taliplerin şartnamesi veçhile “tanzim olunmus vesaik, teklif name ve teminat ellerini mu- ayyen zamanından evvel ihale ur komisyonuna tevdi - etmele R kendi veya sahibi salâhiyet vekillerinin de hazır bulu-maları (2534) Gazetecilik ve Matbaacılık (2549) İs. ikinci iflâs memurluğundan: Kurtuluşta Reha apart. oturmakta Sultanhamamında o kunduracılıkla meşgul bulunmakta olan,A.. Paragam- yan EK, iflâsı 20 — 5 — 933 tarihinde itildi | açılıp tasfiyenin adi şekilde yapıkması- na karar verilmiş olduğundan: | 1 — Müflmen alacağı olanların ve istihkak iddiaşmda bulunanların ala- caklarını ve istihkaklarını ilinden bir ay içinde ikinci iflâs dairesine gelerek kayd ettirmeleri ve delillerini (ecnet ve defter hulâsaları ve esire) asıl veya maraaddak suretlerini tevdi eyiemeleri 2 — Hilâfına hareket cezal mesuliyeti müstelzim olmak Üzere müflisin borç- Tularının ayni müddet içinde kendil ni ve borçlarını bildirmeleri. 3 — Müflisin matlarmı her ne sıfatla olur- sa olsun ellerinde bulunduranların © mallar üzerindeki hakları mahfuz kal- mak şartile bunları aynı müddet için de daire emrine tevdi etmeleri ve et mezlerse makbul mazeretleri bulunma» dıkça cezai mesuliyete uğrıyacakları ve ruçhan haklarından mahrum kala cakları. 4 — 11-6-933 tarihine mü- sadif pazar günü sant 14 e alacaklıla- rın İlk içtimaa gelmeleri ve müflis ile müşterek borçlu olanlar ve kefillerinin ve borcunu tekeffül eden sair kimsele. rin toplanmada bulunmağa hakları ol- duğu ilân olunur. (4158) Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET T.A.Ş. allel > ik Yüniş Fabrikasında Dün davetliler fabri- kayı gezdiler ANKARA, 4 (Telefonla) — Bu gün Yüniş fabrikasmda, fabrika- nin faaliyetini ve yeni tesisatmı gör meğe davet edilenler faydalı saat- ler yaşamışlardır. Fabrika son sis- tem makinelerle teçhiz edilmiştir. | Davetlilere fabrikanm bütün dai- releri gezdirilmiş, kendilerine iza- hat verilmiştir. sa davet edilmesini kabul eylemeleri, Anadolunun böyle bir davete icrbet etmiyeceğine hani olmalarından ileri gelmiştir. Bundan maksatları da şa ademi icabet keyfiyetini ileri sürerek ve aleyhimize zecri tetbirler alınmasını haklı göstererek efkârı umumiyeyi n ibaret bulun- | masına binaen konferansa biran evvel | ken gidilerek ihkakı hakka yasetlerine çevirm. ve müşteri | çalışılmak lâzemdir. Şayet orada mu- hik ve reddo- lunur ve konferansı terhe mecburiyet hissedersek, bu keyfi; zın elinde aleyhimize müessir bir si- lâh olamaz, meşrü taleplerimiz .et hanmlarımı- Telgrafnamenizde b taleplerin, evvelce d. lere ve İstanbulun hususi evt edilirse memesinden İstanbul ve Boğazların büsbütün O: manlı hâhimiyetinden çıkması, #0: yen İtilâf Devletlerinin Yunanistana nakdi ve askeri yardım yapmaları, A- | nadoluda müşterek bir hareketi taar- yasına kalkışmaları ve bu yüz daha maho ve perişaniye maruz kalması, | salisen büyük nisbetir fedakârlıklar ihtiyarı mukabilinde harici muavene- te ihtiyaç mecburiyeti hasıl olarak bin- netice gayei eme! olan is ibi vahim neticeler tahad- | den Türh unsurunun bir hat İ edilmesi gi düs eyler. Mürahhaslarınızın Dersaclete rüi hareketleri elzemdir. Efendim, Sadrazam TEVFİK ... Her iki taraf noktai nazarlarm- da ısrar ediyor ve buna benzer mu- haberelerin arkası bir türlü kesil. iyei Maarif Vekilinin tetkikle | miyor. MİLLICİ Mevs miik Kürkleri Rönar vesaire mağazamızda 6 Taksitte ve kefalet- siz olarak veriliyor Mahmut Derecesi 50 tıçuarda dinlendirimiş HARİKA RAKISI lezzet ve nelase- gölgede (3491) Temizliğile, . öle eski şöbretleri 3279 bırakmıştır. . İHSAN SAMI BAKTERİYOLOJİ LABORATUVARI Umumi kan tahlilât, frengi noktai nazarmdan (Wasserman ve Kahn teamülleri) kan küreyvatı sayılması. Tifo ve wtma hastalıkları teşhisi. idrar, balgam, cerahat, kazurat ve su tahlilâtı, Ültra mikroskopi, hususi a- şılar istihzarı. Kanda seker. Klorür. Kollesterin miktarlarının ta- yini, Divanyolu No. 189 Tel: 20981 2589 ği ağ üre Ahlatbeli'nde yapılan tetkikat ve hafriyat ne netice veriyor? ANKARA, 2 (Mülliyet) — Maarif Vekili Reşit Galip Bey vakit bulduk- ça, Ankara civarda mevcut asarı ati- ka ocaklarındaki tetkikata nezaret 6- der ve her cuma günleri behemahal buralara bir defa uğrar, Hafriyat mev siminin gelmesi hasebile başlayan bu faaliyetler ileride yapılacak daha de- vamlı, daha ciddi tetkikat ve hafriya- ta bir esas ve başlangıç mahiyetinde- ugün Ahlatbeli mevkiinde yapı- ti tetkik etmeğe gidecek o- | İan Reşit Galip Beye ben de katıldım. Vekil Beyin yanında talim ve terbiye üzeler mü Yolda müthiş bir yağmura tutulduk. Otomobilimiz ham yollar ve tarlalar a- rasında çamurlar içinde meyillere doğ ru kaydı, kabil değil ilerliyemiyoruz. Geri dömeceğimizi zannettim. Ve- kil Bey, hayır, diyer. Başka bir yolu tecrübe edeceğiz. Yenişel geldil belâ hafriyat yerine geld Burası Ankaranın garbi cenubisin- de ve on sekiz kilometre uzaklıkta An kara ovasma en hâkim bir yayladır. Ahlatbeli denilen bu mevki Yalmcak ile Taşpınar köyleri arasındadır. Hafriyat iabası takriben iki bin met ro murabbalık-bir yerdir. Zamanla a- sınmış büyük taşlardan yapılan müte- addit kalın duvarlardan müteşekkil, bir katlık bir büyücek bina manzara- 8: gösteren bu yerin yapılan tetkikat- ta Hitit birinci devresine ait olduğu tes bit olunmuştur. ... Öğrendiğime göre Anadoludaki bö- yükler kazıldığı vakit hemen umumi. yetle birinci tabakalarında Selçuk ve serasile inildikçe ikincide Bizans, 3ncüde Roma, dördüncüde Yunan, Helenistik Lidya, 1 ran ve nihayet Hitit imperatorluk, Hi- tit kinci, Hitit birinci devre tahakala. rı da muhtelif dev ve sonra mevcut ise Frijya, relerile Neolitik ve Paleolitik tabakâ- Bu hafriyat sahası. | nu söylemiştim, Yapılan hai ticesi filhakika burarm saf bir birin. tit istasyonu olduğunu gös- termiştir, Alişarda yapılan hafriyatta bu devre yirmi altıncı metrede bulunmuş burada ise derhal ve üzerinde başka devre tabakası bulunmadan doğruca bu devre âsarı ele geçmiştir. Ahlatbelinde takriben bir ay © bir hafta kadar uğraşılmış, fakat fi la yağan yağmurlar işe mâni oli ve son günlerde tekrar faaliyete çilerek nihayet devamlı şekilde b yata girişilmiştir. Şimdiye kadar dıvarları meydi çıkarılan ve odaları ayıklanan bu nan ya bir mabet, yahut bir pi ait müstahkem bir ikametgâh ol. tahmin olunmaktadır. Çıkan eşya sında çok Iıymetlii şeyler mevcu Büyük köprüler, küçük ve zarif lar, ufak çanakçıklar, mühür düğme şeklinde “cilâh taştan kü parçalar, çakmak taşından bıçak kemikten iğneler ve insan kemikli hepsi hepsi Hitit birinci devre âlât edevatıdır. ... Burada Vekil Bey uzun uzun & kat yaptı, emirler verdi. Netic memnun görünüyordu. Müzeler işe nezaret etmek * ve teti yapmak üzere birkaç gün çadırda len müsaade İl ve kaldı. 5 Biz dönüyoruz, Reşit Galip müsterih “ve boşüş. Hava açtı, fi virajlarda otomobilimiz. çamurla, vadilere doğru mütemadiyen kay tehlikeleri geçiyor. “ Ekilmiş güzel Iaları, koyun sürülerini, Dikm çok bağlarını geçerek geç vi sehre geliyoruz... Vekil Bey ve arkadaşları vazi | rini yapatak, ben de hem malümat dinerek”hem de bir yazı mevzuu larak, hepimiz memnun güzel bir ma geçiriyoruz ve işte karileri de tefit ediyoruz. İsmetpaşa Kız Enstitü ANKARA, 4 (Telefonla) — met Paşa kız enstitüsü müdürli ne Konya kız muallim mektebi dürü Mustafa Latfi Bey tayin miştir. Seyyar terbiye sergisi" ANKARA, 4 — Seyyar terbi sergisi Samsunda faaliyetine yet vermiştir. Sergiye memur yet Ankaraya hareket etmiştir. Sakız 9 ol li BÜTÜN AVRUPAYI EVİNİZDE DİNLEMEK ve Radyo İstasyonlarının neşriyatınımuntazam ta- kip edebilmek için, tek bir duğme ile idare edi. ten ışıklı otomatik ıskala Me mücehhez Telefunken ahizelerini tercih ediniz. BOURLA BİRADERLER ve Şu, SATIE MAĞAZALARI İstanbul İthalât Gümrüğü Müdürlüğünde n kı nel minin, az ek ir. Düny ak içi mu y dır? V Haşıl ay dar, el idir, vi Gümrüklerde kullanılmak üzere 500 adet Kont-Fil- ip'a i sayan pertevsiz pazarlıkla satın almacaktır. P mıyacak iyi madenden ve ayni şekilde olması ve cümlesi derhal teslimi şartile satmak istiyenlerin İstanbul İl üğünde müteşekkil satm alma komisyonuna 7 Hazi 933 tarihine tesadüf eden çarsamba günü saat 14 te mü atları. c25 seg bil 'V