9 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

9 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Tevfik Paşanın dürüst bir hareketi.. Londrada dönen siyasi dolaplar — Londra konferansının neticeleri ?. Ankara; 25/Mart/1921 Londradan gelen ilk haberler berkesi memnun etti. Bu memnu- niyeti doğuran sebep, Londra kon- mın neticelerile alâkadar Daha ziyade dahili bir sebeptir: İstanbul murahhas heye- tinin reisi; konferansta Türkiye namma salâhiyeti ve sözü Ankara ya bıraktığını heyetiumumiyede i- fade etti, Demek ki, esasen na- muslu, dürüst olan ihtiyar sadra- zam; Londraya gitmeden evvel, İstanbul - Ankara ânlaşmasında o kadar uysal olmadığı halde, Londrada bizzat uyuşma zarure- tini görmüş ve o yola gitmiştir. O- nun yaptığı şey, namuslu, valan- perver adamlara yaraşan güze! bir jesttir. Bunun tabii neticesi de İ- tilâf Devletlerinin Milli Türkiyeyi resmen tanımış olmalarıdır. Londrada ilk temasın üzerinden bir kaç gün geçtikten sonra anla- dık ki, Sadrazam Tevfik Paşanın, sözü ve meydanı Ankara heyetine bırakmasını İstanbuldaki Padişah hoş görmemiş. Konferansta Trak- ya ve İzmirde yapılması teklif e- dilen beynelmilel bir anketin ne- ticesini, Sevr muahedesinin öbür maddelerini kabul etm. zama emir ve tebliğ etm haber bizi hayre/ (düşürmedi. Çünkü Ankarada herkes öğrendi ki, Tevfik Paşanın bu hareketin- | den memnun olmiyanların başın. da Loit Corç, Papulas ve Altmcı Sultan Mehmet vardır! . Londra konferansına lüzumun- dan ziyade bel bağlıyanlar, yanıl- dıklarnı anlamakta geç kalmadı. lar. Anlaşıldı ki, Londra konferan- sı, Loit Corçun çevirmek istediği basit bir polit/ka oyunundan baş- ka bir şey değilmiş... Sevr muahe- desinin tadili maskesi altında, hem Yunanlılara, hem Türklere karşı ayrı ayrı simalarda görünen Loit. Corç; bu pilânında muvaffak ola- madı. Bir defa İstanbul ve Ankara heyetlerinin birleşmesi, onun um- madığı bir şeydi. Murahhas timiz Londraya istiklâl, hayat, hür- riyet davalarile gitmişti.Loit Corç; bu davalarımızı; hiyle ve iğfal po- litikasile karşıladı. Sevr muahede- sinde tadilât namı altında yapılan Loit Corç teklifler; kelimeler üzerinde oynı- yan, fili vaziyeti hiç değiştirmiyen nazari hükümlerden başka bir şey değildi. Meselâ: İzmir; Yunan as- kerinin işgali altında bulunacak; fakat Cemiyetiakvam tarafından idare edilecek... Loit Corç, sanıyor du ki; Ankaranın ve Mustafa Ke- malin: “Hududumilli dahilinde, tamamen hür ve müstakil Milli bir Türkiye yaratmak,, programı ha- yâl, blöf veya siyasi bir fantaziden ibarettir! Loit Corç; politika yolundan mu- vaffak olamıyacağını anlayınca yeniden şiddet ve kuvvet yoluna saptı: Yunanistanı, yeni bir taarru- za teşvik etti. Ankara aleyhine ka- zanılacak bir zafer; Yunanistanı hayâline ulaştıracaktı. Bunu, Loit Corç; Yunan murahhasıma şifahen vadetmişti! 4 Londra konferansı neticesinde bize neler teklif edildi? Sevr mu- abedesinde hangi maddeler değiş- tirilecek?.. Bekir Sami Beyin, Büyük Millet Meclisi Reisi Mustafa Kemal Pa- şaya çektiği telgrafnamede şu ©- saslar vardır: 1 — Cemiyetiakvama kabulü- müz için kolaylık gösterilecek. 2 — Gelibolu ve Çanakkale mevkilerinde müttefiklerin garni- Tablet Yeni kapalı paketlerde zonları bulundurulacak.. 3 — Boğazlar Komisyonunda Bahriye Nazırımız riyaset edecek. Ayrıca da bir Türk aza bulunacak. 4 — Adli kapitülâsyonların lâğ- vı için teşekkül edecek komisyon- da bizden de aza bulunacak. 5 — Askerimiz iz bine, . jan- darmamız kırk beş bine çıkarıla- cak. 6 — Deniz kuvvetlerimizin bi- raz daha artırılmasına müsaade olunacak. 7 — Türkiyenin maliyesini kont- rol için yapılacak mali komisyon. da Maliye Nazırımız fahri reis o- lacak. Bu komisyonda rey sahibi bir azamız da bulunacak. 8 — İmtiyaz itası hakkı devlete iade edilecek ve meclise karşı büt- çede komisyonun salâhiyeti lâğ- vedilecek.. 9 — Ecnebi postalarının lağvı- nazarıtibare almacak. 10 — Kürdistan için vaziyeti ha- zıranm kabulü. 1i — Ermenistan vaziyeti hazı- rasının kabulile beraber şark vilâ. yetlerimizdeki Osmanlı Etmenile. ri hakkında beynelmilel kömisyo. nun yapacağı tetkikata göre bir kı- sım arazinin Ermenilere verilmesi icap ediyorsa ona (tarafımızdan muvafakat edilecek, 12 — İzmire gelince: daha faz- la kan dökülmemek için İzmir san- cağı Türk hâkimiyetinde kalacak. Yalnız İzmir şehrinde Yunan küv. vetleri bulundurulacak.. Diğer ak- samında müttefik zabitlerin, ku- mandasında muhtelit jandarma ve idare memurlerı ve Cemiyetiak- vam tarafından tayin edilecek bir hıristiyan vali. z Şurası muhakkak ki, , Londra konferansından çıkan şu, hüküm- lerin, Ankara tarafından kabul e- dileceğini Loit Cor bile bir saniye düşünmemiştir. Esasen; derin de- rin tetkik etmeden bu esaslar hak- ında cevap verilemiyeceğini heye- timurahhasamıza en evvel gene Loit Corç söylemiştir. ... Aceba Londranın bu teklifleri M. Yansen Razı değil Sergi binası Ankaranın neresinde yapılmalı? ANKARA, 8 (Milliyet) — An- karada Milli İktısat ve Tasarruf Cemiyeti tarafından Hariciye Ve- kâleti karşısında bir daimi sergi binası yapılmak üzere işe girişil- miş, plânlar kabul edilmiştir. İnşa- atına bugünlerde başlanacak olan bu bina için ahiren Yansen bir ra- por vererek binanın müstakbel plâ nı bozduğunu anlatmıştır. Müstak- bel plânda şimdi sergi binası yapı- lık olduğu gibi da ağaçlıktır ve bu i ağaçlık saha arasında setli bir şelâle mevcuttur ki suyunu yapılacak göle akıtmaktadır. Bu şe Hile karşıdan güzel bir çağliyanlı merdiven halinde gözükmekte ve Bihayetinde de Opera binası görül mektedir. Şelâlenin bir tarafında yapılacak ağaçlık yerine bu sergi binası inşa edilince ağaçlıklarm te nazuru tamamen bozulduğu gibi şelâlenin ve Opera binasının birer tarafı da fena bir manazra almak- tadır, M. Yansen gönderdiği rapor da bunları anlatmakta ve bundan başka mumaileyh gene bu raporun da yeni yapılacak binanm, Harici- ye vekâletinin önünden geçerek Yenisehire giden geniş Cümhuri- yet caddesinin de yan tarafını ber bat edeceğini iddia etmektedir. Ra por tetkik edilmektedir. Ankaranın hakkında düşüncesi, | kararı ne olacak?. Mustafa Kemal Paşa; en yük- sek bir idealisttir; fakat onu yal- nız kafasında yüreğinde taşır. Ha- yatta, memleket işlerinde ise re- alitelerden ayrılmaz ! Şim. di » yalnız Mustafa . Kemal değil, (o Ankarada, Milli Mü- &adele ile alâkadar olan her vatandaş; Londradan gelen bu ses- leri işitmiyor, beynelmilel siyaset oyunları kimseyi meşgul etmiyor. Şu anda herkesin gözü, kulağı, €anevi; garp cephesinde başlayan ve gittikçe ehemmiyetli bir mahi- yet alan Yunan 'taarruzunun neti- cesine, cephedeki müdafaa ve mu- kavemet kuvvetlerimize akıp gi- diyor. Bu vaziyet ve şerait içinde, Lond ra konferansına ve Loit Corça en kestirme cevabı verecek olan zat Hariciye Vekili değil, Garp cephe- si kumandanı İsmet Paşa olabilir! MiLLicİ İstanbul 4 üncü İcra Memurluğundan: daha temiz ve sıhhi olarak satın alınabilir. Ufak ihtiyaçlarınız için yeni paketleri tercih ediniz Bu yeni ambalâj sizi kıymeti of. mayan başka mamulât almaktan korur, her yerde bulunur —n > Ecnebi memleketlere giden tüccar ve seyyahlarâ Banka Kommerçiyale İtalyana Sermayesi 700,000,000 (İhtiyat akçesi: 580,000,000 Liret) Travellers (Seyyahin çekleri) satar Liret, frank, İngiliz lirası veya doları frank olarak satılan bu çekler sayesinde nereye gitseniz paranızı kemali emniyetle taşır ve her zaman isterseniz dünyanın her farafında, şehirde otellerde vapurlarda, trenlerde ku çekleri en küçük tediyat için nakit ma- kumında kolaylıkla istimal edebilirsiniz. Travellers çekleri hakiki sahibinden başka kimseni 5” yeki i e la senin - kullanamayacağı bir şekille in İ | İsmim eman mma mn. Emniyet Sandığı namma birinci derecede ipotekli olup tamamı 1520 lira kıymeti muhammeneli Bayezitta Bayezit mahallesinde Bayezit meydanı sokağında eski 146, 148 yeni 39, 41 numaralarla murakkam kâğir bir bap dükküânm ta mamı açık arttırmaya konmuş olup şartnamenin 8-6-933 ta rihinden itibaren dairemizde herkes tarafından görülebilece ği gibi12-7-933tarihine müsadif çarşamba günü saat14 ten 16 ya kadar dairemizde açık arttırma ile satılacaktır. Arttırma bedeli muhammen kıymetinin yüzde yetmiş beşini bulmadı ğı takdirde en son arttıranm taahhüdü baki kalmak üzere 21-7-933 tarihine müsadif perşembe günü yine saat 14 ten 16 ya kadar dairemizde yapıl acak olan arttırmasında gayri menkül en çok arttırana ihale edileceğinden taliplerin mu- hammen'kıymetin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey akçesini veya milli bir Bankanın teminat mektubunu hamil bulunma ları lâzımdır. Müteralin vergiler ile vakıf icaresi ve Belediye ye ait tenvirat vetanzifat rüsumları müşteriye aittir. 2004 nu maralı İcra ve iflâs kanununun (126) ıcı maddesinin dör- düncü fıkrasma tevfikan bu gayrımenkul üzerinde ipotekli a- lacaklılar ile diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarımı ve hususile faiz ve masarife dair olan iddiaları- nı, ilân tarihinden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitele rile bildirmeleri, aksi halde hakları tapu sicillerile sabit olma dıkça satış bedelinin paylaşma sından hariç kalacakları cihetle alâkadaranın işbu maddenin mezkür fıkrasıa göre hareket etmeleri ve daha fazla malümat almak isteyenlerin 932-2165 dosya mumarasile müracaatları ilân olunur. (2636) Darülaceze Müdürlüğünden: Darülâcezeye her gün Beş Yüz elli kiloya kadar lâzrm olan birinci nevi ekmeğin bir sene içinde ita ve teslimi pazar lığı temdiden 12 Haziran 933 pazartesi günü saat on dörtte başlıyarak on beşte bitirilecektir. Taliplerin Bin liralık temi | mat ita etmeleri lâzımdır. Bu teminat banka mektubu, Türk hazinesi eshamı ve ipotekli teminat senedi veya nakittir. Mezkür günde taliplerin Darülacezeye müracaatları. (2617) & Ankaranın Tahtakalesi | Eski Ankara'nın Tahtakalesine yeni Ankaralı nasıl bakıyor? ANKARA, 7 (Milliyet) — Memle- ketimizde mevcut büyük şehirlerde be hemahal bir Tahtakale mahallesi var dır. Bunun arapçası Tahtulkala imiş, |. amma bu bizi alâkadar etmez; Tah- takale der, Tahtakale işitiriz. İşte y böyle bir Tahtakale de Ankaramızda vardır. Hem bu Tahtakale İstanbulun Tahtakale bal hur, daha taril s.. Adliye sarayının karşı sırasındaki apartımanların'nasılsa boş kalmış ara lıklarından aşağıya doğru bakarsanız büyük ve yeni binalarla tahdit edil- miş, eski püskü dolmuş köhne bir çu- kur saha görünür ki işte bu çukurun yeni hal tarafıma düşen kısmı da An- karanın Tahtakalesidir. Çarpuk, çur- puk, kararmış kiremitli, eskimiş yüz- ö isi kerpiçten yapılmış işte ranım ünlü semtlerinden biri idi. İlk günlerde Hacı Bayram, Musevi | mahallesi, Tahtakale Ankaranm en | ziyade kibar uğrağı idi.. Buralardaki evlerde oturabilmek herkesin harcı değildi. Hele bu öç mahalle. içinde Tahtakalenin bir de çarşısı vardı ki ö- tekilere tefevvük için buranın ayrıca bir hususiyeti idi. Her evinin her odası ayrı ayrı kira- lanırdı. Birevi büt tutabilmeğe değme babayiğit teşebbüs edemezdi. Çarpuk, çurpuk, güngörmez köhne dükkânları vıcır vıcır kaynaşırdı. Hey gidi günler, sanki Ankaranın işleri burada kaynar, pişer ve burada kotarılırdı. Bilhassa geceleri ratıp sokakları biribirine ziyarete giden meb'uslarla dolup boşalır, gazete kâ- ötlarile kapanmış pencerelerden si- zan petrol lâmbalarının ışıkları çık- maz sokakları beyhude bir gayretle aydınlatmağa uğraşırdı.. 5 Halin yanmdaki yeni ve geniş cad- deden geçerken bunları düşünüyor- dum. Hadi şurayı şimdi de bir göre- yim dedim. İbadullah camiine doğru inen mu- yakkat merdivenin basamaklarmı bi- rer birer atladım ve bir çukura gir- dim. Amanın bana burası ne kadar kök- ne gözüktü.. Her şey yerli yerinde, fakat, o âlem değil. Sokaklarda gene sırtımdan geçtiğimiz o âşina kaldırım. Amma daha çarpuk, çurpuk, biraz da ha ihtiyar. Hele mahalle çok çökmüş. Bazı tarafların badanaları bana cadı karıların düzgünlerini hatırlattı. Bak kalların camekânlarında bir köhnelik, İst. Mr. Kumandanlığı Satınalma k. ilânları Selimiye fırmı için 200 ton ekmeklik un 25-6-933 pazar günü saat 11 de kapalı zarfla | satın alınacaktır. İsteklilerin şartnamesini görmek için her gün ve münal ma girişe- ceklerin belli vaktinden evvel teklif mektuplarını komisyor riyasetine vermeleri. (650) (2321) 3309 #.. Harbiye mektebi ihtiyacı için 4000 kilo yufkanm 21- 6-933 çarşamba (günü saat 14,30 dan 17,30 a kadar açık münakasası yapılacaktır. Şart namesini görmek için her gün ve münakasaya girişeceklerin belli vaktinde komisyonda ha zır bulunmaları. (657) (2348) Topçu ve Nakliye mekte- binden satılması icap eden 35 tırnak numaralı bir reis hay- vanm 14-6-933 çarşamba gü- nü saat onda Fatihte at paza rında satılacağından isteklile rin belli vakitte bulunmaları. (659) © (2620)| 3322 Dr. İHSAN SAMI ÖKSÜRÜK ŞURUBU nefes darlığı boğmaca ve kızamik öksürükleri için pek tesirli ilâçtır. Her eczanede ve ecza depo- larında bulunur. ayy (4002) gay İbni Meyiset sö Vesile | Müdürü ETEM İZZET Gaselücilik se Matbencılik T. 4x5 em Tahtakaleden bir sokak diğer dükkânlarda * bir örümcekliliğ Şu tatlıcı dükkân: bana pek # sina iken, çok yabancı, şu berber dük” kânı eski berberim iken bana çok b güne idi. ki n İtfaiye meydanına doğru yürüdüm döndüm. Tekrar başka sokağa safi um, Leblebici mahallesine doğru gi tim, oradan döndüm, bilmem hai yola doğru yürüdüm... Çıkar ve çı maz ne kadar soknk varsa girdin çıktım. Her evde bir küf kokusu, hef kapıda bir mantarlaşma hissettim, B8 raların caddelerinde ayaklarım burk luyor, güneş görmiyen havasında b” sum dönüyordu.. Ne kadar kibarlaşm"” | şım; sanki senelerce ben burada, bi mahallelerde oturmamışım gibi.. ğ ... Hayır kibarlaşmadım. Zamanın ic# batına uygun yeni bir şehir vücude 8f tirdik. Bugün bu eski yaşama tarzı” dan intikam alıyoruz. Artık kafalar” mızı bu rutubetli mahallelerin örün” | cekli köşelerinde dinlendirmiyoruz. Temiz havalı, bol güneşli, yeni bi nalarda daha âsude şekilde, daha z ni emeller tahayyül ediyoruz. Biz © köhne köşelerde bugünü düşünmüf” tük, şimdiki rahat ve modern odalari" mızda da daha iyi bir yarını düşünü yoruz. Kibarlaşmadık, iyi ve medeni biff hayatın icaplarına alıştık? d ş Her yerde Mürekepli dolma kalemim arayınız Anadolu'da perakendeci aranıyor. Bütün Şark umumi depoziteri N..de TOLEDO İstanbul, Sultan Hamam Macopulo Han No, 35 13980) Telefon : 20620 Derecesi 50 Fıçılarda dinlendirilmiş HARİKA RAKISI Temizliğile, lezzet ve nefase” tile eski şöhretleri gölgedei 3279 bırakmıştır. | (3491) DOKTOR Rusçuklu Hakkı Galatasarayda Kanzük eczahanefi karşısında Sahne sokağında 3 numa” ralı apartmanda İ numara. gi