14 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

14 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

EE YT — gili PAPULAS RİCAT EDİYOR Fakat Padişah olduğu noktada duruyor! En doğru politika, çepe ve ordu politikası... Ankara; 15/Nisan/1921 istanbula Türkiye için, Türk ideali için çarpan yüksek kalpli in- sanlar var. çoğu; resmi ve gayriresmi kudretten mahrum vatandaşlardır. Fakat onlarm teş- kil ettiği ümit ve maneviyat hava- sı; mevcut kabiliyetleri uyandır- mağa hizmet ediyor. Esasen bir sevginin tezahürü için maddi kuv- vet, es Şen bir bir şart değildir. hususi olarak İstanbuldan e b haberler aldık. o Hakimiyeti- milliye Gazetesi de oradaki muha- birinden vaziyet hakkında aldığı malümatı neşrediyor: Papulas ric at ediyor; fakat memleketi ve mil- leti aleyhine saptığı yoldan, Padi- sahın ricatine ihtimal yok! Son günlerde, Rahip Fi tâ Padişahın başmüşaviri olmuş. 13 Martta Yunan taarruzu başla- yınca, Altıncı Sultan Mehmet te dahili bir politika taarruzuna ha- zirlanmağa başlamış. & Anadolu düşmanlığını kabul etmiyen bu- günkü hükümeti düşürmek © için tertibat almış. Onun tahminine gö- re son taarruz üzerine Ankara ka- rargâhı mutlaka mağlâp olacak, silâhlarını bırakacak.. Onun için Tevfik Paşa kabinesi çekilmeli, o- nun yerine Damat Ferit ve Hoca Sabrilerin dahil olacağı bir hükü- met geçmeli. ... Milli istihlâs ciha- dı karşısında Osmanlı Padişahın vaziyeti ne hazin, ne sefil!.. Sultan Vahdeddin ; o hainane plânını tatbik için etrafında dai- ma unsurlar, aletler buluyor. Türklük namına utandırıcı bir hâtıra: Bundan sekiz ay evveldi. Yunanlılar, Anadolu ordusu aley- hine yeni bir taarruza kalkmışlar- dı. Düşmanım ileri harekâtı devam ediyordu. İstanbulda çıkan (Bos- for) gazetesi, Damat Ferit kabine- sinde Adliye Nazırı olan bir zata sordu: taarruzu protesto etmiye- cek misiniz?. Adliye Nazırmın verdiği cevap şu olmuş: Niçin protesto edelim? Yu- Ceneral Papulas nanlılar, bizim hesabımıza ilerli- yorlar! ... Sevr muahedesi, ecnebi matbu- atı için de bir istihza mevzuu ol- du. Ona: Çini fabrikası muahedesi | diyenler var. France Balcan gaze- tesindeki bir makalenin hülâsası: “Matbuatın alkışları arasında başlıyan Londra konfetanst, tam beş buçuk gününü Sevr muahede- sinin tetkikine hasretti. Neticede Sevr muahedesi namı verilen vesi- kadan ortada bir şey kalmadı. Sevr fabrikasında imal edilen çini vazo- lar kadar nazik olan bu çini mua hedesi de parça parça oldu. Tür- kiye sulhü hepsinden sonra müza- kere ve tanzim edildiği halde hep- sinden daha iyi yapılmış olmadı. Eğer milletlerin hukukuna riayet edilmek isteniliyordu ise Türk olan yerler, Türklere bırakılmalıydı! “Londra konferansında, mütte- fikler yalnız Loit Core'un şahsında değil marahhaslarının şahıs larında mağlâbiyete uğradılar. Zi- | ra: bu konferansta, Ankara mu- rahhasının iştirakile Sevr muahe- desinin bütün maddeleri mevzunı- bahis oldu. Konferans bir netice vermemekle beraber, her şeyi ye- niden parçalamak lâzemgeliyor. Fransız askerinin Kilikyayı tahli- ye edeceği gecikmiyecek gibi... ASRi Amatörün ve Dünyanın EN 26X36 mm, filimler FENNİ MÜKEMMEL FOTOĞRAF MAKİNESİ KONTAKS için meşhur fabrikalarının en sen şaheseri Le ve gayri kabili kıyas bir derecei mükemmeliyette gayet da- kik fotoj KONTA! af makinesi. S bütün makineleri bir- leştiren yegâne makinedir. Fevaidi meyanmda YENİ ZEİSS SONNAR 1, 1. 5 kadar edterşar jabi, dünyanın son derece ziyadar objektifi, mesafesi otomatik, optüratör perdesi lâstik ve keten deyil MADENİDİR, ve saniyenin 1/1090 e kadar m doldurulması ve kullanışı şimdiye kadar görülmemiş sör'at. Ka. ialoğ ve fazla malümat için, İstanbul Dilsiz Zade hanında 24-27 numarada JACK R OTTENBERG Posta kutusu İstanbul 114, Telefon No 23769 yy'4323) Ziraat Vekâletinden: Ankara'da Yüksek Ziraat ve Baytar mektepleri civarm- da inşa edilmekte bulunan tal ebe pansiyonu, rektörlük bina- sı, teşrih ve teşrihi marazi binalarının elektrik tesisatı 21 gün müddetle kapalı zarf usulile münakasaya çıkarılmıştır. Mezkür tesisatm münakasa evrakı 30 lira mukabilinde vekâlette Yüksek mektep ve ğünden almacaktır, enstitüler bürosu Müdürlü Taliplerin münakasa şartnamesinde yazılan vesikalar la kendi tekliflerinin yüzde 7,5 nisbetinde muvakkat teminat lerile birlikte ihale günü olan 1 Temmuz 933 tarihine müsa- dif cumartesi günü saat 15te Vekâlette müteşekkil inşaat komisyonuna müracaatları ilin olunur. Teminat olarak nakit ve cek kabul olunmaz. KIRALIK HANE Şişli Mecidiye köyünün en iyi ma- kallinde havadar ve denizi görür beş o dalı mutbak ve hamam vardır. Müra- €aot: Likör fabrikası karşısında Kah- weci İbrâhim Efendi. (4464) (2624) 3514 ZAYİ — Babaeski ikinci süvari ala- yından almış olduğum ihraç vesikamı Zöyi ettim, Yenisini — çıkaracağımdan eskisinin hülemü yoktur, Çerkeşli 312 doğumlu İsmail oğlu Nuri, (4462) Mustafa Kemal Paşa, - Londra konferansında. müttefikler diplo- masisinin hafifliğini, salâhiyetsiz. liğini meydana koymuş oldu. Ne yapmalı, talih ve mukadderat böy- le istemiş!. Her halde, hariçte yeni Türkiye lehine başlıyan cereyan, her gün biraz daha ciddileşiyor. Yalnız ga- zete sayıfalarında değil, | iktidar mevkiinde bulunan bir çok ecnebi diplomatlar tarafndan da Türk davası lehinde beyanat yapılıyor. Bunu memnuniyetle kaydederken, politika işlerinde fazla mübalâga- ya kapılmamak lâzımgeldiğini de İ düşünmeliyiz. Ankara Türkiyesi büyük mesafe aldı. Dahilde, hariç- te, cephelerde o muvaffakıyetler kazandı. Fakat unutmamalı ki, mü- sademeler, o muharebeler kendi memleketimiz dahilinde, furada, yanıbaşımızda cereyan bulunurken, Misakımilli nun tespit ettiği yeni Türkiye he. İ defi o kadar yakın farzedilemez. Bugün üzerinde | bulunduğumuz nokta ile, o hedef arasındaki za. man mesafesi, çalışma mesafesi, teşkilât ve tanzimat mesafesi ol. dukça uzundur. Siyasi müvaffakı. yetlerimiz, politika kombinezonla. rımız ne kadar mükemmel olursa olsun, en son söz, mutlaka cephe. deki ordularımızın, silâhlarımızm olacak. Bugünkü ordularımızın kabiliyeti; tedafüi bir mahiyet ar. zetmektedir. Teşkilâtımızı, ihzara- tımızı ikmal ettikten so larımız taarruz kabiliyetini ettikten sonra, vaziyeti bü: başka türlü mütalea etmek, hâre- ket ve teşebbüslerimizden © “daha müspet, daha kat'i neticeler bökle- mek tabiidir. Bugüne kadar, Meclis tarafın- dan, halk tarafından en iyi anlaşı- lan hakikat şu oldu: dahili ve hâ- rici politikada tutulan yol, doğru- dur. Kat'i neticeyi, cephelerden, milli ordunun kahramanlığından | beklemek yolu en doğrudur! i MİLLİCİ BÜYÜK TAYYARE PiYANGASI 15.ci tertibin 3.cü keşidesi 11 Temmuzdadır Bu keşidede Büyük ikramiye 100.000 Liradır Ayrıca: 25:000, 15.000, 10.000 Liralık büyük ikramiyeler ve 50.000 liralık bir mükâfat vardır Deniz Levazım Satınalma Komisyonundan: 40 Ton Tarbin yağı kapalı zarf : 29 Haziran 933 perşem- 40 Ton Gaz yağı kapalızarf: 29 Haziran 933 perşem- 200 Ton Dizel mayi mahruku kapalı zarf: 1 Temmuz 933 cu- yet E Yağmurdan şikâyet ANKARA, 12 (Milliyet) — Yağ murlar müziç bir hal almağa baş- ladı. Kırkikindi denilen yağmur mevsimi uzadıkça uzadı, âdeta yüz kırk ikindi kadar oldu. Kimse yağmur ve dolu korkusundan cu- ma günleri kıra çıkamıyor. Sokak- larda herkesin kolunda bir parde- sü veyahut elinde bir şemsiye var. Yağmurlar her gün o kadar devam İz yüğıyor ki bölüm yaz vaktinin in sana yağmurlu geçeceği vehmini veriyor. ağa 36 Macar aygırı ANKARA, 13 (A.A.) — Koşum hayvanatı yetiştirmek ve memleket hayvanlarının gövdelerini büyütmek ve yükseltmek için o Macaristandan Nonius ırkından 36 baş birinci sınıf aygır mübayaa edilmiş ve bu aygır lardan birinci kafile olarak 21 başı İstanbula - gelmiş, 15 başı da Peşte- den yola çıkarılmıştır. Bunlardan 21 baş Uzunyaylâ aygır deposuna ve 15 baş ta Nercimek aygır deposuna gön- di eki ANKARA, 11 (Milliyet) Son hafta zarfında Ankara belediyesi ev- lenme memurluğu tarafından Harici- ye vekâlet memurlarından İstanbullu Hasan İzzettin Beyle Preşovalı Mihri- ban Müzeyyen Hanımın, merkez tele fon konirolürü Karaağaçlı Ahmet Nu ri Beyle Karaağaçlı Fatma Nuriye Hanımın, Tosyalı fotoğrafçı Hasan Sabri Beyle Kepsut'lu Lâlife Hanı- mn, Tayyare cemiyeti muhasibi Ada- nalı Musatfa Beyle Ankaralı Halide Hanımın, Kırşehirli marangoz Hasan Hayrı Beyle Ankaralı Kudret Havva Hanımın, kunduracı * Kırşehirli Meh- met Sait Efendi ile Ankaralı Müzey- yen Hanımın, Posta ve telgraf memur lardan Ankaralı Ali Efendi ile Sivas İk Leman Hanım, seyyar satıcı Hay- manalı Gazi Efendi ile Odabaşılı Ay- şe Hanımın, İtimat şirketinde yazıcı Bursalı Hasan Efendi ile Ankarali Me Tiha Hanımın, şoför Perşetneli Muh- tar Efendi ile Dadaylı Sıdıka Hanı mn, Maliyede odacı laklipli Abdülka- dir Efendi ile Ankaralı Şaziye Hanı- mın, Ankaralı ziraatçi Yusuf Efendi ile Ankaralı Fatma Sadiye Hanımın, Elektrikçi Yekpazarlı Ali Efen Yekpazarir Huriye Hanımın nikâhla- rı kayılmıştar. Gardenparti Ankaranın genç İttifak Spor klübü temmuzun altıncı perşembe günü ve akşamı Yenişehirdeki Bomonti bahçe- sinde klüp menfaatine bir gardenpar- ti verecektir. be günü saat 10'da. be günü saat 14 te. martesi günü saat 14 te. 30 Ton Benzollu benzin kapalızarf: | Temmuz 933 cu- Deniz kuvvetleri ihtiyacı için kapalı azrf usulü martesi günü saat 15 te. ile mü- bayaa edilecek olan yukarda cins ve miktarları yazılı Tarbin sımpaşadaDeniz caatları. (2581) şartnamesini görmek istiyenlerin her gün ve itaya talip olanların da hizalarmda yazılı gün Ka Levazım Satınalma (komisyonuna müra- ve saatlerde 3459 İstanbul C. Müddeiumumiliğinden: İstanbul Adliye dairesi için muktezi odun ile kiriple ma- den kömürü münakasaya vazedilmiş olduğundan taliplerin şart nameyi görmek üzere her gün Adliye Levazım Dairesine ve münakasaya iştirak edeceklerin 29-6-933 Perşembe günü saat 14 de Defterdarlıkta müteşekkil komisyona müracaatları ilân olunur. (2621) Ankarada gaz tenekesi! İçtimai hayatımızda gaz tenekesinin rolü ve tarihten bir yaprak ANKARA, 12 (Milliyet) — Şu bildiğimiz gaz tenekesi yok O mu?., Hah işte ta kendisi, bugün ondan bahsedeceğim. Gaz tenekesi de bir yazı mevzuu olur mu? demeyiniz. Gaz tenekesi mühim bir mevzudur. Çünkü mühim bir maddedir. Bugün Ankarada bunların içleri- ne toprak doldurularak ve üstüste İs- b edilerek yapılmış fukara mahal- leleri mevcut. Hattâ bu inşa usulü. nün adı bile var: Tenekearme... Canım zaten teneke hiç bi- rimizin gözü yabancı değildir. Kum- kapı sahillerinde — bunlardan yapak mahalleyi bütün lu Kuki şöyle bir kulübecik, bah- çenizin köşesinde wcuzca bir tavuk kümesi yahut bir odunluk falan yap- mak istediğiniz zaman hesabını ya- parken çatısı için behemeha! gaz te- nekesini düşünürsünüz. Hele saçak- larda ve yağmur borularmda o bi- rinci malzemedir. Gaz tenekesi bizim içtimai yemize (girmiştir. hayatı bir asra varmaz. Fakat bize ©, o kadar alışık ve biz ona o kadar yakmız ki her gün ga ele, dudak dudağa y. ğumuz ondan, maşrapı yağ kaplarımız, su kaplarımız ve hu- nilerimiz, ibriklerimiz, her şeyimiz, her şeyimiz ondandır. O, o kadar bizden ve biz e ka- dar ondan olduk ki san'at hayatı- mızda bile o kendine bir mevki yap- t; edilerimizde o sahnemizin bi- rinci derecede malzemesi olmak 4$€- refini kazandı bün- maddedir. Nakledilecek her hangi İüzuci veya mayi bir mal için o behe- Memleketimizde | mehal lâzımdır. Bu işteki kıymeti © hemmiyetlidir. Onun tarihe geçme © miş hikâyesi bilo vardır, anlatayım: © Hamidin sefirlerinden Şerif Paşa © Kopenhagdayken İstanbuldan Tahan helvası getirtmiş ve tesadüfen bu hek vadan yiyen ecnebi diplomatlardan bazıları bunu pek beğenerek sefirr © den kendileri hesabına da getirtmesi" ni rica etmişler, Sefir muvafakat et- miş, berkes için siparişlerine göre onar, on beşer okka ısmarlamış.. Za“ man geçmiş, malların gümrüğe gel diğini sefire gümrük memurları ih bar etmişler. O da mal sahiplerine haber yollamış, diplomatlar gümrü- ğe mallarını almağa gitmişler, bir de ne görsünler? Helvalar gaz teneke- leri içinde gönderilmemiş mi? Mal sahipleri tiksinmişler, malları güm | rükte bırakarak dönmüşler. , Aradan çok uzun seneler geçtiği halde biz böyle vak'alardan hisse almamış ve onun anbalâjdaki salta- natına zerrece İesir oyapamamışız. Hâlâ mallarımızı 'onunla sevkeder dururüz. ... Bugün Ankarada çok gaz teneke- si yoktur. Elektrik onun çanma ot tıkadığı gibi, benzin, petrol gibi mad- delerle n fabrikalar da bu maddeleri bidonlarla getirttiklerin- den piyasada mevcudu azalmıştır. Fakat dün, daha, altı yedi sene evvel sekizinci kilometrede bulunan elektrik fabı teneke ile benzin yakar ve her gün boşalan yüzlerce teneke müşteri Obulamadan dağlar halinde beklerdi. İşte Ankaranın bu- günkü kenar mahalleleri bu dağların gördünüz ya gaz teneke- için mühim bir maddedir ve "Ankara caddelerinden bir geçiş. . Pamuk ve Nebati yağlar Sanayii Türk Anonim Şirketi Hissedaranına ilân Ticaret kanununun 361 ve esas muka velenamesinin 47 inci maddeleri ahkâ- | mma tevfiken Pamuk ve Nabati yağlar Sanayii Türk Anonim Şirketinin bis- | sedaran heyeti umumiyesi, şirketin em | valini satmak hususunda Meclisi İda- reye mezuniyet ita etimek üzre işbu Ha ziranm 29 amcu Perşembe günü saat anda Şirketin Galatada Babtiyar Ha- amın 4 üncü katında kâin merkezinde sureti fevkalâdede akdi içtimaa davet olunur. Esas mukavelenamesinin 57 inci ve ticaret kanununun (37 inci maddeleri alıkâmma tevfikan Idakal 50 hisseye ma lik olup içtimada bilâsale veya bilve- | kâle hazır bulunmağı arzu eden hisse- daranın malik oldukları seredatı içtima gününden Jâakal bir hafta cvve) Istan- bul'da Şirketin merkezi idaresine tev- di etmeleri lâzımdır. Hissedarandan her biri hissedaran heyeti umümiyesine dahil diğer bir za tı tevkil edebilir. Hisse senedatının tevdi olunduğuna dair mücssesatı maliye tarafmdan mu da vesikalar içtima umumiyede hazır bulunmak üzre mevdu hisse senedatı gi bi kabul olunur. İstanbul 11 Hazizan Meclisi İdare (463) mmm mm, İstanbul dördüncü icra memurluğun- dan : Bir borçtan dolayi tahtı | hapse alı san ve paraya çevrilmesine karar ve- rilen yetmiş adet ve beheri iki yüz yir- #mi kuruştan eem'an yüz altmış altı bira kırk kuruş kıymetinde muhtelif #enk- te kadın iskarpini 18 Haziran 1933 ta- rihine müsedif pazar günü saat dokuz dan itibaren Beyoğlunda Gılavanı 80- kak 8 numaralı dükkânda açık artırma suretile satılacağından tabiplerin mez- kür günde mahallinde hazır bulunarak memuruna 193-845 numara ile müra- caatları ilân olunur. (4487) SATILIK EV Boğaz ve Marmaraya nazır iyi havalı yüksekçe bir mevkide, iki buçuk dönüm bahçeli Dr. Mehmet İsmail Beyin Kuzguncuk, Nakkaş, Aziz Bey sokağındaki 8 No, lu beyaz köz kü satılıktır. Sekiz oda, su, havagazi tesisatı vardır. İçindekiler ile, Tel 60352 de sahibine milracaat. (4401) İtanbul As taret dairesinden : Müddei D, A. Mango ve A. Miku şirketi vekili avukat Lazaraki Bey tara fından müddeialeyh Gelatada OMerte- beni sokağında kefeli hanında kefeliza de Yusuf Bey aleyhine 386 Tira 65 ku- mahkemesi ikinci ti- zuşun ma fniz ve masarif ve Ücreti v kâlet tahsili hakkında ikame eylediği davada müddeialeyhin mezkür adresde bulunmadığı ve elyevm ikametgâhı meçhul olduğu mubaşir ve muhtarın smeşruhatından anlaşılmış ve yirmi gün müddetle ilânen tebliğat icrasına karar verilmiştir. Yevmi tahkikat 4-7.933 ta- rihine müsadif / Salı günü saat 14ola rak tayin edilmiş olduğundan yukarıda gösterilen gün ve saatta müddeleley- hin bizzat gelmediği veya bir vekil göndermediği' taktirde tahkikata giys- ben bâkslacağı tebliğ makama kaim olmak üzere keyfiyet ilân olunur. (en) Dr. A. KUTİEL Karaköy'de Abdullah Efendi 1o- kantası sırasında 33 numaraya 'TAŞINMIŞTIR. — (8995) Bass Hakkı Galatasarayda OKanzük O eczahancsi karşısında Sahne sokağında 3 numa- rak apartmanda İ numara, Umumi Neşriyat ve Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. 5.