17 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

17 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

”) DER Suyu bol Denizli her sahada çalışıyor ve sür'atle mamurlaşıyor 8 Denizlide Gazi M astafa Kemal mektebi DENİZLİ, (Milliyet) Yur- dumuzun batı vilâyetleri — içinde zirai, iktisadi ve sinai mühim bir mevkii olan Denizli vilâyetini bu defa ziyaretimde, üç sene evvelki göşüşme nazaran büyük bir iler- lemeye şahit oldum. Denizli vilâyeti (yol itibarile çok zengindir. Her kazası vilâyet merkezine muntazam © şöselerle bağlanmıştır. Vilâyet bu sene De- nizli - Sarayköy şosesini Aydm hu duduna bağlıyacaktır. Bu kısmın toprak düzeltme ameliyesi bitiril miştir. Maarif Maarif hususunda da vilâyet çok ileridir. Aydın treni yolcuları Sarâyköy istasyonundan geçerken çok muntazam ve muhteşem bir bina görürler. Bu, geçen sene bi- tirilen Gazi mektebidir. Bunun bir eşi de vilâyet merkezinde hükümet caddesindedir. Tavas şosesi üzerinde bunlara eş olarak yaptırılan İsmet Paşa mektebinin inşaatına devam olun maktadır. Ders senesine kadar bi tirilecektir. İki gün evvel Denizliye gelen Aydın halkevi (bandosu Gazi dnekteli bahçesinde lr © bisisor vermiştir. Bando istiklâl marşını ve Cümhüriyet yeminini çalarken talebelerde iştirâk etti, Baş muallim Murat Beyin delâ letile mektebi gezdim. Her sahada çok muntazam gördüğüm mekte- bin serği odasından bir türlü ay- rılmak istemedim. Bilhassa son sı nıf talebelerinin kartonlar üzerin | de zamk ve kayır tozu ile yapıt. ları haritalar çok tabii ve mükem- meldi. “da Sihhat Esasen Denizlili olan sıhhiye müdürü Cevdet Beyin delâleti ile memleket hastanesini de gezdim. Beni ve arkadaşlarımı başhekim operatör Cevdet Bey ve arkadaşla rı çok samimi bir surette kabul e- derek hastanenin her köşesini gez Tun ve kıymetli | izahat ver- iler. Başhekim odasınm karşısında hastanenin bir müzesi yapılmış, Bunda hastanede yapılan bütün a. meliyatların birer eseri“ görülür, Hastaneye yeni ve müasir mem. leketler © hastahanelerindekilere benzer bir mutbah yaptırılmış. Bi nanın salonunda yeniden yapılan dahiliye koğuşunun inşasına faali Milliyetin. romanı: 32 ANITA LOOS. Ben nihayet giyinebildim, e da boş kutuyu bir tarafa fırlattı. Koluna gi- a im, kere olsun boynuna erkek yakalığı ile boyun bağı takmış insan olmadığı hal de o zamandanberi hiç bir kuvvet ya- kalıkla yen eğ e çıka ramı ry'n im- v YOrMMUŞ, 'nin kı rdeşin- bir şehir İ yetle devam olunuyor. Şimdi bir örtü altında bulundu rulan etüt makinası için bu sene Yeniden bir pavyon daha yapıla- caktır. Buraya hamam da yapıla rak hastanenin bütün eksikleri te mamlanacaktır. Gezdiğimiz koğuşlar hastalara çok iyi bakıldığını gösteriyor. Ha riciye koğuşunda 4-5 yaşında ken di kendilerine ve çok müstarih yatan çocukların yüzündeki neş'e sanki kendi evlerinde ve ana ku- cağında imiş hissini (veriyor. Baş hekim ve arkadaşlarile baş hemşire ve arkadaşları (o bunları bir baba ve ana şefkatile avudu- yorlar. Muhtarlarla hasbihal Vilâyetin genç ve çalışkan vali- si Fuat Beyefendi, vilâyeti her sa- hada hızla ileri götürmeğe çalışı- yor. Dün umum köy muhtarlarını vilâyette toplayarak O kendilerile Zirai ve içtimai konuşmalar . yap- lar. Ve malümatlar aldılar. Bu sene açılması kararlaşlırılan köy yatı mektepleri hakkında muh- tarları aydınlattılar, Su bolluğu Denizlinin suyu çok boldur, şeh rin ber sokak ve evinden su harık İarı geçer, suyun bu boll uğu De- nizlide un ve deri sanayiini do- ğurmuş ve ileri götürmüştür. Denizlide un fabrikaları gün geçtikçe çoğalmakta ve ilerlemek ledir. Tavas övasmın meşhur buğdaylarından çıkarılan nefis unlar İzmir piyasasına kadar gön- derilmektedir. Bir kaç sene evvelisine kadar iptidai usullerde yörüyen Denizli dabaklarından bir kaçı birleşerek fenni bir fabrika yapmışlardı. Şehrin en işlek hükümet cadde- sinde olan Denizli tabakhaneleri- nin buradan kaldırılarak şehrin tış tarafına götürülmesi düşünül. mektedir, Denizli tabakları arasmda bir kooperatif kurarak umum tabak- ların el birliğile asri bir deri fab- rikası yapmak cereyanı gün geç- tikçe kuvvetlenmektedir. İçtimai hayat Denizlide en ziyade göze çar- pan ve #ururu okşayan içtimai ha yatin yüksekliğidir. Bu hususta Halkevi çok çalışıyor. 9 şubesini de açan (o Halkevi yakında inşası bitecek çok mükemmel bir binası- Halkevi reisi TA Tercüme: Kâömran Şerif Henry'nin kız kardeşi artık atla ote- mobilden başka bir şey düşünmez ol- muş, Garajda bulunmadığı zamanlar mutlaka ahırda bulunur ve ancak bu iki yerde mes'ut zaman geçirebilirmiş. Maamafih kızcağız ailesi efradıma zer re kadar ehemmiyet vermiyor, Hele Henry'yi adam yerine koymıyor. O- nun kanaatine göre Henry'de erkek kafası, erkek düşüncesi yokmuş. , Bu esnada öyle bir hâdise oldu ki .— bir ve addolunabilirdi. An ttıklarına Henry'nin babası ay- lardanberi tekerlekli bir koltukta »- turur, adamcağızı tekerlekli koltuğu ile her yere erkek has! götü- rürmüş. O sabah ta erkek hastabakı- Altı şaki meyyiten istisal edildi Acıklı şey Afyonda bir nahiyede üç kişi diri diri yandı AFYON, (Milliyet) nun Çay (o nahiyesinde “10-6933 gecesi Komuk oğluk Nasuhun €- vinde kuru ot ve ğrupreleden ani | çikan bir ateş neticesinde, ev için İ de bulunan Nasuhun 10 yaşların | daki kızı Hatiçe, karısı 25 yaşla. | İ meyanda Alâşehir rmda Nazife, ve Nazife hanımın annesi 60 yaşlarında Fatma hanım lar kurtulamayarak yanmışlardır. —— Selâmlamak lâzım ANDİFLİ, (Milliyet) — Hazi- ranm altıncı salı günü Mersinden gelip İstanbula gitmekte olan ve limanımıza uğrayan Anafarta va puru kazayı selâmlamadan gelip gitmiştir. Vapur suvarisinin bu ha reketini halkımız hakaret telâkki etmiştir. Ait olduğu makamın na- zarı dikkatini celp etmenizi reca ederim. —— GÜRÜN, (Milliyet) — Öteden- beri, Elbistan, Pınarbaşı, Saim beyli, Göksün kazaları mıntaka- sında şakilik yapan Şakir ismin- de bir kişiyi tağa kaldırarak iki yüz altın lira talep eden altı kişi- lik Cevat çetesi ün mmtakası na geçerek Maşat mevkiine © jan- darmalarıyla karşılaşmış ve vuku bulan müsademede altısı da mey- yiten elde edilmiş ve kaldırdıkları şahıs kurtarılmıştır. —o İzmitte zararlı yağmurlar — Afye- | EMLEKE İZMİT, (Miliyet) — Günlerden beri devam eden yağmurlar mah sulâta zarar vermeğe başlamıştır. Bilhassa burada tütün fideleri çü ü . Bundan sonra ( yetişe- cek tütünlerin nefaseti iyi olmıya cağından dır, v la ; Bir karında 4 çocuk İZMİT, (Milliyet) o — İzmitin Tatar İhsaniye (e Nahiyesinde Ha- san zevcesi Ayşe isminde bir ka- dın bir karında 4çocuk doğur- muştur. Çocukların biri erkek, ü- çü kızdır. 2 şer saat fasıla ile ço- cuklar ölmüştür. Akça Koca Beyden bu sene ev büt cesine tahsisat konulduğuna ve ya kında Denizlide de bir bando ya- pılacağını öğrendim. Peştimallı kadınlar Denizli vilâyeti bir kaç sene ev vel li rı menetmiş fakat yerli kadınların bir çoğu peşte- malları siyaha boyayarak bürün- mekte ve örtünmekte devam edi. yorlar .Bunun sıhhi ve içtimai mah xurlarmı gerek halkevi ve gerek- #e sıhhat müdüriyeti o mütemadi telkinle halka duyuruyorlar. Bir sa mimi ve el birliği çalışmanın ya- nda meyvesini vereceğine ve De nizli kadınlarının temamen e ni kıyafete ( gireceklerinden emi- nim. Veda müsameresi AYDIN, (Milliyet) — Mımtaka sanat!; e inektebi son sınıf talebe- leri dür akşam bir müsamere ver- diler hava veğmurlu olinasına ve müsamere açık havada verilmesi. he rağmen-pek çok" halk iştirâk elti. Talebeler her numaradaki tellerini eksiksiz e ve aksaksız ba: şararak bir allğış topladılar. Henry'nin babası yüzüme şöyle bir alıcı gözile (o baktıktan sonra O büznil. lâh koltuğundan fırlayıp tapış bpiş yü- rümeğe mi2... Bu hal karşısında herkes şaşakal- dı. Yalnız bir şaşmayan varsa babası- nın ne mal olduğunu herkesten daha iyi bilen Henry idi! Bunun üzerine herkes adamcağızı teskine çalıştı. Babası oturup güya İncil okumağa başladı. Fakat zihnini İncil ürerinde teksif etmek hususun- da hayli güçlük çekti. Sonra adamca- ğız ağzıma bir lokma bir şey koyama- dı. Henry'nin babası kadar zayif bir adam bir göziyle bir kızı gözetleme- si, öteki gözile de önündeki sütlâç tabağını görmeğe çalışması her halde yürekler acısı bir şey oluyor! Bu hali gören Henry fena halde meyus oldu ve babasma: — Hemen odanıza gidin, yoksa üs- tünüze fenalık gelecek... Dedi. Bunun üzerine erkek hastabakıcı | onu tekerlekli koltuğiyle odasma gö- türdü. Adamca; ai ğızın odasma giderken | dım. . ŞA Yol, kanal Nazilli ve bavalişinde büyük faaliyet var KUYUCAK, (Nazilli) (Milli- yet) — Kuyucak nahiyesinde yol ve kanal faaliyetlerine (o ehemmi- yetle devam olunmaktadır. Bu se- ne 11 köy halkı £ ından mer- kez nahiye ve bir birleri arasına 61 kilömetre yol yapılmıştır. Bu istikametinde Avralar köylerinden 10 kilometre yol yapılmış ve İzmir vilâyeti hu- duduna eletilmiştir. Şimdi Kuyu- caktan Avralar köylerine kadar olan kısım yapılmaktadır. Bu kı- sım da bitince Kuyucaktan Alâşe- hire otomobille gidiş geliş temin olunacaktır. Yine köylüler tarafından köy kanununa tevfikan Azizabatla Ge reniz arasına Menderes üzerinde 35 metre'uzunluğunda ve 6 metre genişliğinde ve kanal (üzerinede 15 metre uzunluk ve metre ge- nişlikte iki köprü yapılmıştır. Bugün nahiyenin 25 köyünden 16 köye otomobil işlemektedir. Nahiyede sulama kanalları açıl mağa devam olunmaktadır. Bu sene yamalak ovasında 3000 nüm arazi sulâmağa elverişli 6 ki lometre çiflik çayından kuyucak istasyonuna kadar 4500 dönüm arazi sulâyacak 5 kilometre, kızıl dere köyünde 3000 dönüm © arazi âyacak 5 kilometre uzunluğun burhaniyede 2000 dönüm arazi sulâyacak 4 kilometre uzun- luğunda köylüler tarafından Oka- nallar açılmış ve horsunlu kana- Imdada 1500 mükellef amele ça- lıştırılarak temizlettirilmiştir ki bu suretle geçen sene 5600 dönüm arazi sulanan bu kanallardan bu sene 12000 dönüm arazi sulamak kabil olacaktır. Bunlardan başka sıtma mücade le riyasetinin yardım ve teşvikile 8000 metre uzunluğunda kurutma kanalı açılarak azizabat bataklığı kurutulduğu gibi Gereniz köyü al tındaki 500 dönüm menderes ya tağı gölde tamamen kurutulmuş ve pamuk tarlası haline (getiril. tir. Gencelli köy halkı on beş (Ogün evvel temelini atarak yeniden bir mektep yapmağa başlamıştır. Gereniz köyünde ( yapılmasma devam olunan ve ders senesinden evvel bitirilmesine çalışılan büyük mektepte köy yatı mektebi açıla- rak nahiyenin mektepsiz köylerin deki köy çocuklarının okumaları temin olunacaktır. EEE Aydın ortamektep sergisi AYDIN, (Milliyet) — Şehrimiz orta mektebi dersleri kesilmiştir. Son sıf talebelerinin bakalorya imtihanlarma 19 Haziranda başla nacaktır. Mektek;n serğisi dündenberi u- muma açılmıştır. Sergiye gezenler geçen senelere nazaran talebele- rin daha muvaffakiyetli eserler meydana getirdiklerine şahit ol- maktadırlar. . Yağmur ve dolu TOKAT, -15. — Zile kaza sına tabi 24 köyde şiddetli | yağ. murlar ve kaz yumurtasından bü. yük dolu neticesinde ekinler ta- mamen mahvolmuştur. 8 sığır, 6 koyun ile 40 yaşlarında Hafize ve torunu Elifi seller alıp götürmüş- O zaman Henry'nin babası hak- kında Dorothy'nin tavsiye ettiği şey hatırıma geldi. Şayet Henry (o baba sını herkesten uzaklaştırıp kendi ha- yasına terketmek kabil olsa Dorothy- nin tavsiyesini hiç te yabana atmıya- cağım... Kahvaltıdan sonra hepimiz hazır» lanıp kiliseye gittik, Yalnız Henry'nin kız kardeşi kiliseye gitmiyor. O her Pazar günü garaja gidip Ford kam- yonunu baştan aşağı söker, sonra ge- ne yerli yerine takarmış. Onun Hen- mi — Harbin kız kardeşine ( yaptığı fenalık harbin kendinden de beterdir! Diyor. Henry, annesi, ben hep beraber ki- liseye gittik. Döndüğümüz zaman öğ- le yemeğini yedik. Öğle yemeği kab- valtımın ayniydi. Yalnız Henry'nin ba- adamcağıza öyle bir a- teş gelmiş ki hekim çağırmağa mec bur olmuşlar. Öğleden sonra Henry ibadet içti- mama gitti. Ben annesile yalnız kal- Akşam TTE #—. *— 7 mahküm kaçtı Altısı derhâl yapılan takibatla yakalandı TEKİRDAĞ, ( Milliyet) — Dün Hapishanesinden İapishanenin diş ve iç kapıları her İne dense ğardi- yanlar © tarafın dan açık bırakıl mış ve bu suretle birkaç mahbus nö >et mahallindeki Jandarmaya hü- cum ederek jan- darmanın başı * yarmak : ve silâ- Tekirdağ jan- hını kırmak sure- darma küman- tile (o firar etmiş- danı Bahri B. lerdir. Akabinde Jandarma kuman- danı binbaşı Bahri Beyin bizzat takibi neticesinde kaçaklardan 6 sı yakalanmıştır. Diğer birinin de yakalanması için telefonla her tarafa tebliğat yapılmıştır. Talebe gezintisi ” BURSA, (Milliyet) — Necati Bey kız enstitüsü evvelki gün Mudanyaya kadar bir seyahat tertip etmiştir. Bu | tenezzüh çok eğlenceli olmuş, yüzler- ce talebe muallimlerile birlikte Arna- vutköyünde muhtelif eğlenceler terti- bi suretile kendi aralarında eğlenmiş- ler ve geç vakit Bursaya dönmüşler- dir. Seller bir sürüyü alıp götürdü Mıbalıççık kazasmın Güllek kö, yüne ait (800) koyun ve keçiden mürekkep bir sürüyü çobanile be raber seller götürmüştür. Gene bu köy civarındaki iki su değirmeni sellerin şiddetli hücu; mundan . Dağlardan inen seller o kadar şiddetli olmuştur ki, Sakarya neh ri mecrası değiştirmiş ve selle- rin dağlardan söküp getirdiği ko- ca taş ve kaya parçaları ve ağaç- lar nın karşı tarafına atıl mıştır, taş İnhisarlar ambarında mu htelif eb'atta seksen bin şişenin 19-6-933 tarihine mü sadif pazartesi günü saat” te kat'i pazarlığı yapılacaktır. Talip olanların Cibali'de komisyonuna müracaatları ilân olunur. (2723) — Sen benim güneşimsin! Diyor da başka bir şey demiyor! Beni gözünün önünden ayırmak is temiyor. — Tuhaf değil mi? Diyor. Kendi kendime kalmaktan hiç hoşlanmıyo- rum. Kendi kendime kalımca zihnime âdeta durğunluk geliyor! Birlikte oturduğumuz müddetçe bütün şapkalarımır giyip prova etti. Kilisede şarkı söyliyen delikanlı- ların kendisinden nasıl gözlerini ayır- madıklarını anlattı. peki diye bağırmak fena... Ne çare ki insanın sesi ne kadar kuvvetli olsa bu kadar bağırma üstüne iflâs etme- mesine imkân ya e Akşam yemeği de öğle yemeği tıpkısı oldu . Yalnız şu farkla. İş artık yeniliğini tamamile kaybetmişti. Sof- radan kalktık. Sonra Henry'ye: — Başım fena halde ağrıyor. Tek- rar kiliseye gidemiyeceğim, dedim. ile annesi kiliseye gittiler. Mi. Si Edremitte sürek avi EDREMİT, 10.— Geçen günü Edremit avcılar cemiyi yük bir sürek avı tertip ei çök parlak surette neticelend yaban domuzu, 4 çakal öldü: 13 domuz da yaralandı. Her sene mahsulâla 15 birt liralık zarar yapan bu en vanları öldürmek hususunda lar cemiyetinin büyük yarsi görülüyor. Vurulan domuz kalların kulak ve derileri “üzerine dizilerekhalka teşhif miş, halk “yaşasın diye tezahüratta bulunmuştur" cılar mill #oyunlardan sonra * mışlardır. avçıla ist. Mr. Kumandanlığ! Satınalma kom. ilâ:17* Harbiye mektebi — ihtö için 20 adet urgan 8 ade? fıçısı ve 100 adet gemici f ri .18-6-933 Pazar saat 15,30 dan 17 ye kada” zarlıkla satım almacaktır. teklilerin belli o vaktinde Harbiye mektebi için almacak 5500 kilo tun yapılan omünakas verilen fiat pahalı görül den 20-6-933 salı günü le (alınacaktır. şartnameyi görmek her gün münakasaya giri: lerin belli vaktinde K. Satın Almak Komisyon" da hazır bulunmeları. (Zİ A (2736) g&“ Tophanede askeri fırın © tiyacı için alınacak 'İki * Dört Yüz Ceki odunun p' lığı 19-6-933 pazartesi saat 16,30 da hırakılını$ duğundan isteklilerin meyi görmek için her pazarlığa girişeceklerin li vaktinde Merkez Satın merbut kıt'at ihtiyacı için Bin kilo Koyun ve Elli Bi lo Sığır etinin 14-6-933 binde yapılan kapolı zarf nakasasında verilen fiat halı görülmüş o olduğ 17-6-933 cumartesi günü Kendi kendime şuna karar hayat o kadar kısa ki insanın: “ ailem şöyle kibar, böyle zengi! ye bö kaybedilecek “olmadığı muhakkak. .. Hattâ benim için yapıla. yeni bir plân tertip edip nimle e en vazgeçii dan ne ha şü ! hiç şüphe yok ki kadınların *4 sarfettikleri paradır. Mister bile, >