1 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ırpan Yasak ve kaçak En sakin, en yumuşak bir ada- ma: — Şu pencereden on dakika dışarıya bakmıyacaksın! Deyiniz. O kadar hamul, o ka- li adam bu ya- sak karşısında hürriyete susamış, acar, cesur, yılmaz bir kahraman bakmak ister. Çocuklara cigara- yi, terleyip su içmeyi meneden aile reisleri, fertlere kumarı, içki- yi, fuhşu yasak eden devlet adam- ları bu ruhi haletin neticelerini pek iyi bilirler. Dördüncü Murat o zamanında tütün yasak edildiği zaman mut- fak bacalarma girip (o keyiflenen tiryakiler, rakıyı ağzından boşal- tamayınca vücuduna şırınga eden ayyaşlar görülmüştür. Amerikalıların kuru rejimi iç- ki meraklılarile onların ihtiyacını temin eden kaçakçıların o dima- ğındaki bütün menfi | kabiliyeti harekete getirmiş, şeytanı çatlata- cak çarelerle içki kaçakçılığı ya- pıldığı görülmüş, ilmin, (fennin bütün harikaları, tayyarelere ka- dar bu istikamette çalıştırılmıştır. Bizim cenup (O hududumuzda kaçakçılığı en kârlı san'at bilen adamlar eşek palanının içinde toz şekeri, deve kuyruğu altımda lâ- vanta şişesi kaçıracak kadar garip çarelere baş vurmuşlardır. Bugünlerde İstanbulda eroin kaçakçılığına karşı Oo amansız ve çetin bir mücadele (başlamıştır. Devlet kuvvetleri bu müthiş zehi- rin ticaretini yapanlara karşı har- bediyor ve her gün okkalarla bat- manlerla eroin yakalanıyor. Bütün bu tedbirlerin menfi iş- tihaları körletmek içindir. Fakat bu işin asıl kahramanı kaçakçılar değil & onlara bu pis ticaretin kazanç hırsını duyuran morfin tiryakileridir. Eğer devlet teşkilâtının morfin ticaretine karşı açtığı menfi mü- kesilir ve mutlaka ( pencereden | cadele kadar fikir ve neşriyat â- lemi de morfin tiryakilerine karşı o şiddette bir mücadele açsa müş- terek düşmana karşı çapraz ateşle damarına giren bu zehirli nesne- nin adamı ne zır deli eden bir â- fet olduğunu adamakıllı anlata- bilseler kaleyi içinden zaptetmiş oluruz. Yeter ki üzerlerine böyle milli bir vazife düşenler de bu beyaz keyfin tiryakisi olmasınlar. BURHAN Cahit Lehistan sefiri gitti Lehistan Sefiri Comte Poteki mezu- nen Dacia vapuru ile Lebistana gitmiş” #». Comte Potocki 15 rün sonra avdet edecektir. Avdetine kadar sefaret müsteşarı M. Dubiez Penther maslahatsüzarı sıfatile scfaret irlerine bakacaktır. a l BORSA l (İç Banlıaamdan alınan cetveldir) 99 HAZİRAN 1933 RR Şer rai ESHAM Telefon — Bömoni (© (Zile : 550 jb 0. 7) $ Çizme dey 2080 de da İM By 280 hakir Şark m. sene 286 ÇEK FİATLARI Perin 1206 $ Pei 1504 Londra 716 $ Viyana ie Nüysrk 61,25 $ Madrit 5,81 Milano, vi Berlin 180125 Brüksel 25 İ Yiyasa 440 Atirn 81015 $ Porte 37a28 Cenivra © 245825 $ Belgrat > Sofin 67.745 | Bükreş Amaterdam 11840 ? Meskova 10905 NUKUT (Satış) Karsy Kuruş 1 Şilin, Av. 25— 1 Perola 10— 1 Mark 4— 1 Zeleti M— 20 Ley 2— 20 Dinar s— X Cermaveç 3 Alt s1 1 Mesi 2 zan Bünknet tkonomi Ölçüler müdürlüğü! İktisat Vekâleti karışıklığa! meydan vermiyecek Iktısat Vekâletinde görülen lüzum ölçüler müdürlüğü ihdas e- gülere geçirirken her hansi bir karşılı- ğa meydan vermiyecek tertibat alacak tar. Esnafın ihtikârma meydan verilme- mek icin her cins maddenin okkaya na- zaran kiloda, arşma ve sair muhteif u. zunluk ölçülerine göre metrede ve ma- yi medat ile taneli maddeler icin litre- de tutar kıymetleri tespit edilecektir. Şehrimize gelen ve istenilen malima da nazaran evvelâ uzunluk ölçülerinin değiştirilmesi mukarerdir. Kanun muci- bince bütün kımısların bu sene nihaye- tine kadar tatbiki icak etmektedir. Bulgaristan İngiltereye kaşkaval gönderiyor Bulgaristan İngiltereye kaşkaval pey miri göl mektedir. Son zamanlarda Bulgarların İnsiltereye olan kaşkaval ihracatı artmıstır. Ticaret odası bu me- sele hakkında kaskaval ticaretile uğra- şan tacirlerin nazarı dikkatini celbetmiş tir. Soğuk hava vagonları Bir ticarethane taze meyve ve et nak Biyatı için Avrupadan ür tane soğuk ha va vagonu getirtmiştir. Vazonlar evvel- ki gün Sirkeci istasyonuna gelmiştir. Vasonlardan bazıları Anadolu hat- tında işliyecek, teze balık ta makledecek tir. Bakırköyde yeni bir fabrika yapılıyor Devlet sanayi ofisi Bakırköyü; yeni sasına karar vermiştir. Bu yeni fabrikanın arsası intihap e dilmiştir. Fabrika Bakırköy bez fabrika 31 yanındaki geniş arazide yapılacak ve Ağustosta insasma başlanacaktır. nz malümala nazaran bu fab- rika pamuklu mensucat üzerinde çalışa cak ve bugün köylünün çok kullanmak. ta olduğu pamuk bezleri imalâitına da- ha çok ehemmiyet verilecektir. Değirmenciler tröst mü İspanya ile ticaretimiz ile aramızdaki ticari müna- İspanya ürkiye © İapeaya ürimnda göçün e ye sene ticaret muahedesinin büyük miştir. Türkiyeden İspanyaya yumurta gön imes, ik zamanlar, İspanyada bir et da Türkiyede satımasın. olmustur. tesi- rile piyasada İspanyanm ve pa ui kusi Tür, Netice itibariyle Türkiye piyasası, İspanya mallarma karşı iyi bir pazar ol- muştar. Türkiye - İspanya ticari münascbet- lerinin bu şekilde inkişafına İspanya se inin büyük bir tesiri olduğuna ret Dahiliye vekili gitti Bir müddettenberi Yalavoda bulunmakta olan Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey evvelki, akşam Gazi Hi. ni heyetile beraber Derinceye gitmiş ve dün Gazi Hz. le beraber şehri- mize gelmiştir. Yalovadan evvelki akşam şehri mize gelen Maliye Vökili Abdül halik Bey de Gazi Hz. nin istikba- Binde hazır bulunmuştur. Leh kolonisinin dünkü toplantısı Şehrimizdeki Lehistan koloni: si dün Deniz gününü kutlulamak için Don Polski klübünde toplan- mışlardır. Sabahleyin 9,30 da Terra San- ta kilisesinde bir âyin yapılmış ve ondan sonra klübe gidilerek nutuklar söylenmiş ve bir karar sureti kabul edilerek, merasime ni- hayet verilmiştir... istikbal için İstanbul | Polisis Şüphe üzerine.. Bir vatmanda 578 çakmaktaşı bulundu Dün zabıta şüphe üzerine tram vay vatmanlarından Sadullah üzerini aramış ve 578 (tane çak- mak taşı bulmuştur. Sadullah ya- kalanmıştır. Haydutlar aranıyor Uluköyde kurabiyeci ihtiyar Şe rif babanın evini basarak 500 li- rasını olan ve evdekileri döğerek yaralıyan dört şahsı (zabıta elan yakalayamamıştır. Bunlarm izi üzerinde bulunulmaktadır. Kamalı sarhoş Çarşıkapıda Yolgeçen hanın- da oturan tütün amelesinden ça- mur namile maruf İzzet sarhoş ol- duğu halde ayni handa ciğerci A- rife kama çektiğinden yakalan- mıştır. Otomobiller Şoför Mevludun — idaresindeki 1672 numaralı otomobil Cihangir de oturan Reşit oğlu OKemal na- #nında birine çarparak hafifçe ya- ralamıştır. Kız pencereden düştü Pangaltıda Ahmet ef. sokağın- da 35 numaralı evde oturan Rifat ef, nin dört yaşında kızı Sabahat pençereden düşerek muhtelif yer- lerinden yaralanmıştır. Meryem ana kandilinden.. Büyükadada Çankaya cadde- sinde bir kulubede oturmakta o lan Nikolinin Meryem ana kandi- li tutuşarak bir çok eşyası yanmış Apdest alırken Demir Efendi isminde birisi ev- velki gün Valide camiinin avlu sunda ceketini çıkarıp bir çiviye asmış ve şadırvanda aptes alma- ğa başlamıştır. Demir Efendi işi- ni bitirdikten sonra, baş ucuna astığı ceketinin yerinde olmadığı- ir; mıştır. Bu adamın Yusuf isminde bir sabıkalı olduğu anlaşılmıştır. Yu- yakalanarak ceket istirdat © iş ve kendisi adliyeye veril miştir. visvette Kaçakçılığa karşı Değiştirilen ve eklenen maddelerde neler var? Kıç takibi hakkındaki kanu- nun vilâyete tebliğ edildiğini yazmış- tık. Kanuna göre, cezai hükümler faslı am birinci kısmında yazılı suçlara mü teallik kaçak eşya mistesna olmak üze- re gerek hariçten gelsin ve gerek dahil de bulunsun kaçak eşya ve maddeler derhâl zaptolunur ve zabıt tutulur. Kaçak olarak tutulan oyun ve sigara kâğhdi, kibrit, çakmak gibi maddeler en yakın Gümrük veya inhisar idaresi me murlarınca ve bulunmadıkları yerlerde ora hükümetince ilişiklilerin gözü ö- münde yok edilir ve bu iş ikinci bir 28- bit varakasma geçirilir. Suçlusu bilin miyen veya kaçmış obuluman o kaçak maddelerin tesbitinde ve yok edilmesin de sıçlunun bulunması aranmaz. Kiçek olarak tutulan tütün ve siga- ralar ile barut, ateşli ecza, infilâkli mad deler, saçma, fişek ve av malzemesi takdir edilecek bedel ile ilmühaber kar şılığında İnhisar İdaresine verilir. Bun lardan kullanılmağa elverişli olamıyan- Ir o idarece ayırt edilerek yek edilir. Satılması veya kullanılması memnu olmıyan kaşak maddeler ait olduğu Gümrük veya İnhisarlar - idaresine ve bulunmıyan yerlerde malmemuruna il mühaber mukabilinde teslim olunur. Kanunun 56 ıncı: maddesinisı 5 İnci ve 6 ıncı fıkraları şu şekilde değişti- rilmiştir £ Bu kanunda yazılı ağır ve hafif pa rs cezaları ilişikli idarelerece (hapis hükmü müstesna olmak üzere (tahsili emval kanununa göre (tahsil olunur. Bu süretley alın; , yan ağır para tezalâ fi Türk Ceza Kanununun hükü rine göre hapse ve hafif para cezalar? | her üç lira ve küsuru için bir gün hesebile hafif hapse çevrilmek üzere o Gümrük veya İnhisar İdarelerinin & verecekleri imüzekkereler, Cümhuriyet müddelumu- miliklerince infaz olunur. Kanunun 58 inci maddesine aşağıda yazı": fıkra eklenmiştir * Tutulan kaçak eşya ve nakil vasıtala. yile kaçak maddelerin © yapılmasında kullanılan aletlerin sahibi veya taşıyanı kaçak ve kim olduğu bilinmezee tutu- Jan zabit varakası veya tahkikat evrakı üzerine salâhiyetli mahkeme veya he- İSTANBULDA GEZİNTİLER Büyükdere sahil boyu ve piyasa caddesi Denize girmek için karpuz kabığının suya düşmesini artık kimse beklemiyor İnsanlar, asıllarının toprak oldu- ğunu gene unuttular, o Herkese, bir ördekliktir geldi.. Suya dalan dala- na. çarşamba günü, Sarıyerde, kibar bir ahpabın evinde öğle yeme- gine davetli idim. Kabataştan Sarı- yere kadar hiç bir kıyı görmedim ki, denizinde bir kaç yüzgeç bulunma sin... Tuhafıma giden şu oldu: Erkekler, vücutlarını kıskanç bir itina ile ya- bancı gözlerden saklamağa çalışır- ken kadınlar, en ufak bir ihtimama bile lüzum görmeden kendilerini su- ya bırakıyorlar. Hele Rumelihisarı sahilinde bar lık gibi yüzen bir hanım. vardı. Va- pur geçerken, kayaların birine çıka- vak, bizi selâmladı. ir yaprağı tutunan Havva Ana- mız, bu hanımın yanında ummacı ka- dar kapalı kalır. Acaba kler denizde neden örtülü de kadınlar açık? Benim buna verilecek cevabım ha- zır — Onlar, sır saklamağa alık değildir! Sarıyerdeki ahbabin geniş bahçe- li evi, püfür püfür esiyordu. Kame- riye altında muhteşem bir masa ku- rulmuştu. Ev sahibi ile karşı karşıya geçtik. Sun'i şelâlelerden havuza akan su- | yun şarıltısını dinliyerek, yedi veren güllerinin iç gıcıklayıcı o kokularile kendimizden geçerek ağız tadile işti- halı bir yemek yedik. Siz olun da Sarıyerlileri, Büyük- derelileri kıskanmayın. Bizim fıçısı- na elli kuruş verdiğimiz halde içine terkos karistırılmadığından bir türlü emin olamadığımız o güzelim mem- ba sularını besbedava içiyorlar. Sof- raya, buzlu bir sürahi içinde getiri- len Kocataş suyundan bardak bar- dak yuvarladık ta içtiğimiz suyun ne- reye gittiğini anlıyamadık. Yemekten sonra, ev sahibi teklif Ni e Ladar bir xezin- ty *Lüna Park, m yanındaki" deniz eli bir kaynaşmadır gidiyor. Bu ya karpuz kabuğu denize düşmekle öle 'yeçikti. Yahut, deniz suyu beklemeden ısındı. Banyo- Sonra, fiya! t ettim: değil, Bir şişe buzlu bi- elli beş inde... Buhran müşterisizlik, za- Tinocuları belli ki epice yola getir- miş. Vaktile, şehirden bu kadar w- zak bir mesirede, içilen bira, insanım boğuzmdan aşağı gitmezdi. — — Haydi şeker ye, bal yel. Ev sahibi sordu: Sahi'de inşaat Yeni Yapı kanununun Belediyeye tebliğ edildiğini yazmıştık. Kanun inşa” at bir takım kayıtlar ve şart İar koymaktadır. Bunlar yakında balka ilân edileerktir. Belediye bir kar sene evvel Boğaz- ici Kadıköy ve Adalar sahillerinde üç kattan yülesek bina yanılmasını memet- mek istemiş, fakat bu karar tatbik edi. piti. ME ailen sahil mahaller hakkın da kir takım skâm vardır. Bundan son ta Boğazici; Adalar, Kadıköy ve hava- lisindeli ipraat bu ahkâma tabi olacak: tr. . Bütçede tasarruf vermisti, sehetle Daimi encümen, büt bazı feel tir. Şimdilik muhakkak olan bir sey var 28; bu sene Yenibahce stadyomunun İn- sası kahil olmıyacalıtır. Bundan baska yüz otuz sekiz bin Hi- İ raya inşa edilecek olan meyve ve sebze hâlini inşasından sarfı nazar edilin € dilemiyeceği bülçede yapılan tadilâttan sonra belli olacaktır. Diğer inşaat ve ta: olacaktır. Otomobilli seyyahlar Romanya tayyare zabitlerinden Mü- lüzm Zissu dün Sariyerden otomobille sekvimiz« memiştir. Mülâzem Zissu Re manya Ziraat nazın oğludur. yetierce kaçak eşya, alet ve vasıtaların ryüsaderesine karar verilir. Bu karar veriliğinden beş gün içinde yütine göre münasip vasıtalarla ilân c- dilir. İlân tarihinden bir ay içinde alâ- Kairlarca mahkemeye itiraz edilmezse musacrç kararı kat'ileşii — Dut yer misin? Bizim Büyük- derenin dutlarını her yerde bulamaz an... Bir gazinoya oturduk. Önümüze r renkli, miz kokulu bir tabak dut iler. Aman ne dut! ne dut!... İstanbulda dutun böylesi sahiden bu- Tunmaz... Hazım faslın tamam olması için tekrar Sarıyere kadar bir gezinti yap- mak lâzım geldi. Ben bir aralık tereddüt ettim: — Geç kalmaz mıyım? — Otobüsle dönersin... atte bir otobüs var, Sovyet sefaretinden biraz ileride Necmettin Molla Beyin muhteşem ya ısı göründü. Yalın pencerelerine baktım, ka- palı... Kendi kendime: “Molla Gey, istirahat ediyor!,, dedim. Meğerse Molla Bey, bu sene mek- tepten çıkan genç tıbbiyelilere Koca: taş fabrikasını gezdiriyormuş. 30 kı dar askeri doktor, başlarmda şel hıfzıssıhha mütehassısı doktor 2: Bey olduğu halde Kocataş su ve zozu hakkında tetkikat yapmağa £ mişler. Ben de davet beklemeden ve ikinci defadır ki aralarına karıştım, ve Molla Beyin bizzat ikram ettiği gazozdan içtim. Geçen sene de gene böyle bir gün piyasa caddesinde do- laşırken Molla Beyin iltifatma maz- har olmuş, Kocataş tepesine kadar çıkmak suretile hak ettiğim bir öğle yemeğine kavuşmuştum. Molla Beyefendi, bu sefer de bes ni mahcup bırakacak derecede ilti- fatmı ileri götürdü. Doktor misafir. leri için hazırladığı büfeden bana da ikramlarda bulundu. Doktor Zeki Bey ve diğer genç doktorlar, Kocataş su ve gazozunun evsafını emaye ri, SU Ve GAZOZ şişelerinin yıkanış ve dolduruş tarz- İarını çok beğenmişler ve fabrika mü- düründen aldıkları izahattan mem- nun, gaming maşa, 1. minen mirat ta bu esasa göre muameleye tabi | Karatss diya bir firma yaptır mezi dedim, efendimiz için taşı sık- çıkarır.. di; 2 * Mella Bey gülerek benim eski bir ee) Anadoludan seyahate iş- tirak edenler çoğaldı m kadar temdit ettirmiştir. Anadolunun muhtelif | şehirlerinden seyahate iştirak etmek istiyenler arasm da dektorlar, fabrikatörler ve bazı dev- let memurları da vardır. İ gezdirileceğinden Bükreş ve Sofya Be- İediyelerinin de birer mühendis gönder- anlaşılmıştır. Memleketimizden gidecek olan s€y- yahların buradaki bütün hizmetleri Pas rabit seyahin şirketinin İ rosu tarafından tanzim e işlere Romanyadan sureti mahsusada izam edilen İllustrata gazetesi sekrete- ri Hadam (Madlen dün Bükreşe avdet et miştir. Romanyalı gezeteci, Türklerin Romenlerle müştereken yapacakları bu seyahatten Romenlerin çok memnun ka Mcaklarını teyit etmiş ve şeltimizden memnunen ayrılmıştır. v Romaya ilk tayyare Şehrimizden Romanya ilk tay- | yare bugün gidecektir. Bu sabah İ kalkacak tayyare Atina ve Brem diziye uğradıktan sonra Romaya vasıl olac Bu posta alınmıştır. imeğe karar verdikleri gelen malümattan . için bir hayli mektup zam bir şey olur.. Üstünden oteme biller, altından piyadeler paz Aç ması kapanması olmaz... 7 Şirketi Hayriye ile (AJ id zarardan amala Dai ö rü yapılırsa balk karşı tarafa di fazla rağbet eder ve yaya yürü: ieinmiyeik gene vapurla gider | ir, , Beşiktaş, Anadoli sarile Rumelihisarı arasına da asma köprü atılır... O zaman kendine gelir.. Bugünkü gibi par parça olmaz. j Maçka ile Taksim, ya çabuk geçmek için Avrupanm neve gibi arızalı şehirlerinde eld. gibi kuru köprüler yapılır.. seferine salim bir hale getirdik İstanbulun enfes bir hale gelir. le bir aralık söylemişlerdi: Ki ta bir dereyi kanal haline getirip Kâ ötthane ile birleştireceklerdi, O za- bir ada haline geli daki dalgakıranla birlikte yapılırsa Kumkapıdan Kınalıya ka- | imkânı i — Sirkeci caddeleri geni iği gibi, Yüksekkaldırımı d: ,18- tünden geçen köprüye çıkmak için bir geniş asansör vazedilir, Galata kulesinin bu halde kalması (artik doğru olmaz. Üzerine altmış metre- lik bir demir kısım ilâve edilerek, İs- tanbulun (Eyfel) i şekline sokulur. Eminönündeki pılı pırtı dükkünleri kaldırıp Yenicamiin önü açılır ve. Tam bu sırada kafama sert bir sey çarptı.. Ne olduğunu anlamadan | Ne Bani Kendi, — ine gel!,, Kör mü- sözü Gözünü vel © Se Dedi. Dalgınlıkla görmediğim bir hamalın sırtındaki sandığa çarpmi- şım. Hemen uyandım ve anladım ki; sokakta yürürken hülyaya . dalmak tehlikelidir. «eşi FELEK | “Pamuk kongresinde Mısır murahhasi greye iştirak etmektedir. Fuat Bey bir kaç gi İndi Milletin yurt işini eline aldığı göl dür. Bu günü Türk Maarif Cemi