1 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

1 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

0 Ankaranın köylerinde... i Senelerce Ankara ve mülhakatının un ihtiyacını temin eden değirmen ni ANKARA: 29 Haziran Yüzüncü kilometreye geldik. Kızılırmak ve Büyük köprünün yanındayız. Ankara'dan çıkalı üç saatten fazla oluyor. Saatte an- cak otuz kilometre yol alabilmiş- tik. Bu sür'at asrında acı bir ha- kikat... Köprüyü geçmeden sola saptık. Şosa ve köy yolunu bir tarafa bı- raktık. Bu havalinin sayılı de- ğirmenlerinden biri olan Köprü- köy değirmenine gittik. Irmağın en coşkun ve geniş i£ bir mevkiinde kurulmuş olan bu su değirmeni senelerce Ankara ve mülhakatının un ihtiyacmı te- min etmiş bir merkezdir. Son senelerde tesisatı yeni, ta- rakkiyata uygun tarzda ikmal e- dilen bu değirmen, şimdi günde yüz çuval un çıkaracak kabiliyet- tedir.... Otomobilimizi fabrikanm ka- pısında ilk karşılıyan sarı bir ço- ban köpeği oldu. Motör gürültü- süne havlamakla ve arabaya sal- dırmakla mukabele etti. Ve te- kerlekler dönüp te araba fabrika avlusuna girince, “Sarı,, kendini avluda çöküp dinlenen develerin yanına attı... Fabrikanın geniş avlusu buğday satmıya gelen köy- lülerle dolmuştu. ağın kena- rında ihtiyar bir sö -ün gölgesine sığınmış yüzlerce tavuk ve horoz, ıwmakta serinlenen kaz ve ördek- ler.. Fabrika binası adetâ sarsılı- yor. İki katlı taş binayı dolduran makineler faaliyette. İş ve bere- ket manzarası var, Burada fabrikanın hesap ve muhabere işlerile meşgul bir genç- le tanıştım. Beni odasına aldı. Üst katta bir vapur kamarasını hatırlatan .bir oda. Pencerenin çinde bir radyo. Dıvarlar gaze- telerin sinema sahifelerile Okap- lanmış. masası. Bol kitap ve defter. Muhtar Bey anlatıyor: “Fabrika ekseri zamanlar (24) saat çalışır. Burada hayatımız çok sade, fakat o derecede zel geçer.. Ben kendimi burada bir o transatlantikte zannederim. Hele uyku zamanlarımda, sanki vapur açık denizlerde, dalgalarla mücadelede... Geceleri bazı o damda, bazı ırmak kenarında ba şımı dinlerim. Radyom her sani- ye beni başka bir memleketin şen hayatma karıştırır. — Dıvarlar- daki resimleri göstererek — Hele bu artistler yanımda oldukça ken- dimi zaman olur ki, Holivudun hareketli hayatına karışmış zan- nediyorum. Yağmur mevsimlerinde ırmak yükselir. Kızıl sular daha gürül. tülü akmağa başlar. Gece yarısın- dan sonra “Sesil- otel,, in cazban- dma suyun nağmeleri de karı! ca bu odadaki âleme doyulmaz..,, Köylerde radyoyu tamim et- mek lüzumunu bir defa daha his- settim. Mec. Beher metro murabbama 225 kuruş kıymet konulan Aksarayda Çoban çeşme mah allesinde 182,8 metre murabbar rai ünsi açık üze yedeyö kobükbüğtür; > Tülip'o- lanlarm şeraiti anlamak üzer e ber gün Levazım müdürlüğü ne, müzayedeye girmek için de3i liralık teminat makbuz veya mektubu ile 3-7-933 pazartesi günü saat on beşe kadar daimi encümene müracaat etmelidirler. (2691) gü- | ir karyola. Bir çalışma | Akasyalar beldesinde Ankarada Çalışan kadın Ankaradaleylekler ANKARA, 29 (Milliyet) — Ankara'nın bir hususiyeti de ley- leylerinin fazlalığıdır. Leylekler her nedense Ankara dam ve ba- | calarını çok severler ve her sene sürülerle gelerek kimi eski yeri- İ me, kimisi de yeni yaptıkları yu- | evlerin bacaları; Ogüst ANKARA, 30 (Milliyet) — Her yer | de olduğu gibi Ankarada da evlenme i- | si faaliyette değildir. Geçen seneye ha- zarun bir az daha fazla hareket görül. | mesine ve evlenen çiftlerin bir az daha fazlalaşmasına rağmen nisbet harpten ev velki senelerle kıyas edilemiyecek dere- cede dundur Harplerden çıkan, otuz ile kırk yaş arasmdaki nesil, harpler dolayısile istik balini kuvvetli şekilde temin edemedi- dinden evlenmekten korkmaktadır. Bu neslin bu korkusu oldukça yerin- dedir Eski yaşayış tarzları değsmiş, me deni ihtiyaçar hasebile aile masraf büt- çeleri genişlemiştir. Yalnız erkeğin çalışmasile bir aile. nin dört bası mamur bir şekilde idaresi ne bugün imkân kalmamıştır Erkeklerin evlenmeye karşı göster dikleri bu ürkeklik, pek tabii olarak kız ları hayatlarını temin için çalışmaya mecbur bırakmaktadır. Bugün Ankarada hayatmı kazanmak için daktiloluk, kâtiplik, mağaza tezgâh tarlığı, amelelik ve sair işler yapan İn dınların yekönu oldukça kabarıktır. Bunların ekserisi yalnız kendilerini kartarmakla kalmamakta, ailelerine de yardım etmektedirler. Bunun için kadını da çalışmak şar” le bir aile kurulması, kadınların bu yeç hile ebeveyne akdi" yardım . yapınak mecburiyeti hasebile yine mümkün ola mamakta ve binaenaleyh aile kurmak i pek yeni atıldığından henüz yabancı bir aile teşkiline kifayet valarma yerleşirler. İş Bankasının damı, Ogüst mabedinin üzeri, bazı eski büyük sütunu onların devamlı sayfiyeleridir. Resmimiz Maliye Vekâleti ya- nındaki meşhur Ogüst sütunu ü- zerindeki leylek yuvasını göster- mektedir. e İml edecek halde değildir. Bugün evlenebilenler, ancak bu kayt lardan azade olan, bu davaların müstes Baları çiftlerdir ve pek enderdir Ankarada evlenenler daha ziyade es ki Ankaralılardır. Bunlar temelli ocak ve yurt sahibi olduklarından aile teşki- li yepi ve çok masraflı bir külfet olma- maktadır. Ankarada evlenenlerin bir lik listesi tetkik edildiği vakit evlenen lerin daha ziyade işçi ve tüccar arasın- da fazla olduğu görülmektedir. İşçilerin kanaatkârlığı ve fuzuli mas etmemeleri işi daha ziyade teshil e- den addolunur. Hulâsa; bugün tatil saatlerinde ev- lerine gitmek veya dairelerine dönmek üzere caddelerden geçen yüzlerce ha- nımların yüzde yetmişi genç kızlar ve mütebakisi de dullar ve evlilerdir. Onlar için bu çalışma bir hayat ve maişet mec buriyetidir. S.R Başvekil San'atlar mekte bi İsmet Pş. Hz. Sa mezunları arasında natlar mektebinde Başvekil Hz. talebenin çalışkanlığı ve zevklerinin inceliğini takdir ettiler Bajvekil İsmet Ps. Hz. Sanatlar mektebi sergisini gezmişler ve intibalarmı serginin defterine: “Talebenin çalışkanlığından ve zevk- lerinden memnun oldum,, diye yaz- mışlardır. Başvekil Hz. sergiyi ziyaretle kalmıyarak mektebin bütün atelye- lerini dolaşıp görmüşler, müdürlük odasında bir müddet mektebin iht- yaçları, çalışma istikametleri ve ta- İebenin kabiliyeti etrafında müdür ve muallimlerden malümat almışlar. dır. . Ankara | İsmet Pa. Hz. hasbihallerinde, | sanat mekteplerile hayat ve memle- ketin umumi istikameti arasında ir- tibat ve intibak olması zaruretine ve sanat o mektebi mezunlarının ser- best hayatta ve sinai müesseselerde muvaffak olabilecek bir kabiliyette yetiştirilmesine verdikleri ehemmi- yeti ve memleketimizin sanat mek- teplerinden beklediği hizmetleri bil- hassa tebarüz ettirmişlerdir. Başvekilimiz mektepten ayrılma- dan talebe ile ve ayrıca bu seneki mezunlarla birlikte resim çektirmiş- lerdir Meclis Bahçesinde emele ANKARA, 29 (Milliyet) — - | Meclis bahçesi bugünlerde daha Millet Meclisi bahçesindeki Mü. zika köşkünün inşaatı kadar Riyaseticümhur serler vermeğe başlamıştır. arya bitinciye bandosu Meclis binasınm trasasında kon- KATLİ LLLULNE Havaların düzelmesi hasebile fazla rağbet bulmakta ve bando- Dun muvaffakiyetle çaldığı alaf- ranga parçalar halk tarafından alâka ve zevkle dinlenmektedir. TURKIYE BiRİKTiREN RAHAT-EDER |, İpekli kumaş kenarında İPEKİŞ markası güzellik ve sağlamlık garantisidir Kenarında İPEKİŞ markası Karaciğer - Mide - Barsak, Taş, Kum hastalıklarının kat'i tedavisi için HAMM MENMMEEE TUZLA içmeleri ve Oteli açılmıştır. En son konforlu yeni otel - Pansiyon - Lokanta - Plâj Hergün köprüden saat 6,30 - 7,35 - 8,20 -10-11- 13,15. 15,10 da Haydarpaşaya giden vapurların trenleri ve cumaları ilâveten sabah 7 vapurunun treni içme membalarına kadar gider gelirler. (4898) gay 3976 7 İnhisarlar Müdüriye Umumiyesinden: İzmir İnhisar anbarlarında mevcut olup İstanbul'da A- zapkapı anbarlarından teslim şartile köhne pazartesi günü saat kılınacaktır. Talip olanların yevmi mezkürda Ci lan (o 16240 kilo nin 3-7-933 tarihine müadif zarlığı icra satılığa ve çıkarı- çuval kaneviçe- İ4tepa- balide Levazım Şubesindeki S atış Komisyonuna yüzde 15 te- İminat akçesile birlikte ve nümu neleri görmek üzere de her gün mezkür Komisyona müracaatları ilân olunur. (2991) Devredilecek ihtira beratı « Tayyareleri idareye mahsus vesaitte islâhat » hakkındaki ihtira için istihsal edilmiş olan 9 Temmuz 1931 tarih ve 1201 No.lu ihtira berâtr © üzerindeki hukuk bu kere başkasına devir veya ica ra verileceğinden, bu hususta fazla ma- lümat edinme isteyen zevatm, İstan- bul'da Bahçekapu'da Taş Hanında 43- 48 numaralarda kâin vekili H. W. Stock efendiye müracaat etmeleri il mar. (4970) olu- ö 4986 Umumi Neşriyat've Yazı İşleri Müdürü ETEM İZZET Gazetecilik ve Matbaacılık T. A. $.