17 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Yazan: $. N. | Har hakkır (Milliyet) bedir. HİCAZDA RUSLAR Gönüllü filonun faaliyeti. — Büz kokasu alan Rus Çarı. — Alman. yanın rekabeti. — Efgan hükümdarı Abdurrahman Han Ruslar, her ay muntazaman Bas- Flotte sahillerinden ornlara kadar uzanmak suretile fedakârlıklar | ihtiyar ediyor ve paraya, zahmete bakmayıp Âra- bistana hulüle Flotte volontaire sefinelerile sefer 0- den Rus zabitlerinden ve Lezkilerden iki zabit tarafından Çara takdim olu- mukaddes”! içim sa her sene hacca giden müslünanların bir meblâğı muayyen yatırması fera- izden bulunduğu cihetle Mekksi Mü- kerremede mevcut bir hazinei mah- susta milyonlarca altın teraküm etti- ği his ve teferrüs olunduğu yazılmış ve Çar buna çok merak ederek mure- ti mevsuknda istihbari zam nında Ciddeye tokrar memurlar gön- dermiş ve konsolosluğa çok basiretli ve mahir bir zatm tayin edilmesini emretmişti ! Hattâ Rus imperatoru bu muhay- yel islâm hazinesi haberinden mül- hem olarak Rusyadan Kudusü Şerif ziyaretine giden hıristiyanlardan mü tefavit mikdarlarda Salibi Ahmer ia- nesi alınmasının ve banun bir vergi haline konulmasının bütün hıristiyan mükellef tebeadan kezalik ayrıca 30- hususi kanın yapıldığı resmi gazete ile ilân olunmuştu. i yı âlemi isminde lime iki büyük kilapta İngiltere ve Almanyanın Şarkta hararetle takip ve tatbik ettik midin “ittihadı islâma"” çalıştığı ve maamafih Almanların daha Irrnazca hareket edip hasta adamm en ileri giden varizlerinden olmak istediği i- şarel olunarak Rusyanm ber vakitten ziyade Şarkta, buhumus İstanbulda, Arabistanda işlemesi zarureti karşı- sında bulunduğu beyan edilmiştir. Bahusus hu seneler zarfında al manlar Bağdat Demiryolumu ele ge- çirmekte ve diğer Laraltan Sultan Hamit te başlı başıma ve kendi nam ve hesabina “Hamidiye Hicaz” de- miryolunu tesise hasrr mesai ve ihti- mam eylemekte olduğundan Rusya | HİCAZDA için boş geçirilecek bir dakika bile kalmadığı tezkârü (ihtar olunmakta Bu böyle olduğu gibi Efgan hüküm darı Abdürrahman Hanım telif ve mAfto biyografi Abdürrahman” di- ye kendi namına izafe ile mahroma - ne nüshalarını alâkadarlara ihda e lediği risalci mahsusa büyük eğerçi zahirde müşarünileyhin bir tercümei görünürse hakikatte Ruslara, İn- gilizlere karşı islâm âlemi zimamdar- İarının meselâ başta Osmanlı devleti İmperatoru ve Halifei Müslimin Ab- dülhamit olduğu halde İran, Efgan, Fas ve saire misillu devlet ve hükü- metlerin hükümdarları tarafından ta- kip olunması ensep ve elzem ve shem pp siyasi, ai askeri 'durbinana ve hakimane surette göste rilmip ve münderocatı tatbik olundu. ğn takdirde Rus, İngiliz politikasının temelinden tahrip edilmiş olacağı Rus Erkânı harbiye ümerasından “Koğoşyel” tarafından bizzat Çara kasma mur olan erkân ve ümeraya tevziini teeyyüt eden bu tehlikeli haberler ü- ; zerine Sultan Hamit devletin ve dola yısile zatını başına doğru bir âfet ve felâketin gelmesi yaklaştığını takdir ve teferrüsle daha srka bir tarzda ça- yp çabalamağa ve icap edenler ile konuşup anlaşmağa ve her haris ve muhteris tarafa karşı tatlı ümitler ve- rici vaziy ler almağa beşinde. dan akıl ve kiyasetine itimat ettiği zatların da fikirlerini sorup anlı İse Şakir ve esbak Hariciye Nazırı meşhur siyasiyundan Aleksandr Ka- ratodori Paşalar ile müzakere ve mü- şavereler yapmıştı. (Arkas var) A RUSLAR la Müşir Şakir Paşanın fikri, — Al eksandr Karatodori Pş. ne diyor? Doktor reçetelerini ecza- cılar okuyamıyorlar mı? Etıbba Odası kongresi dün yapıldı Etibba odasının altı aylek umumi kon gresi dün Halkevinde yapılmıştır. Kon- greye Tevfik Salim Paşa riyaset etmiş- tir, Cslse ozlınca Tevfik Salim Paşa, im Paşa, Düyunuumumi- ye karşısmda Etibim odası işim yöre bin liraya bir bina satın alındığını, binada tadilât yapılmakta olduğunu söylemiş- tir. Müteakiben Etibba odasının nizam- namesinde tadilât yapıldığını ve doktor- ların üç kısma yam hususi hasta- hanelerin inkişafına olan kısımlar rm izale edildiğini, bilhassa hekimlerin hastahanedeki ini miş, İla teşkili için Odaca ya- zılı azanın 1990 olduğu ve bunların re- çetelerin üzerine yapı birer cu ruşluk yardım pulu ile ele geçen para nm yüzde on nisbetinde sandığa veril- mek sandık sermayesinin temi- ni kabil olduğu fikrini ileri sürmüştür. , Tevfik Salim Paşa sözünü bitirince doktorlar söz almışlardır. Bazı- a aidatın fazla olduğunu Te iştirak ederek bu mesele hakkında ki fay kararı verilmesini teklif etmiştir. Eczacı Feyzi Bey, doktorlar: larman üç kısım olduğunu ileri ne gezacıların da ili kısma ayrılmasını tek- Vi£ . Tevfik Salim Pasa buna cevaben de- #miştir İçi — Eczarılardan yalnız eczahane sa- hibi olanlardan alıyoruz. Fakat etibba- nın çalışmıyan kısımlarından da aidat istiyoruz. sin marin Sügyeyz ve ba gibi ecra depolarının ağır ceza ile ceza Ecaacı Feyzi Bey ve diğer bazı cc- depolar hakkındaki zacılar da 984 nu- a bikini istemiştir. Ayni zamanda bazı ilâçlar gazete- lerle reklâm yapılması yüzünden ecza- hanelerin bir şey satamadıklarını ve hal lemiş ve aspirin, buna mümasil ilâçların bakkalların bile sattıklarını söylemiştir. Neticede gazetelerle reklâm mahiye- önde olan ilâcların ilân ettirilmemesi hususunun Sıhhiye Vekâletinden temen isine karar verilmiştir. Mısır kredi fonsiye tahvilleri KAHİRE, 16 A.A. — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Mısır Kredi Fonsiye tahvillerinin dünkü çekili- şinde: 1886 senesi tahvillerinden 337.854 numaralı tahvil 50.000 ve 1903 senesi tahvillerinden 745,045 numaral: tahvil 50,000 ve 1911 se- nesi tahvillerinden 119,965 numa- ral tahvil 100,000 frank ikramiye * kazanmışlardır. i 1933 tarih” MILLiYEI PAZARTESİ HARİCİ HABERLER Almanyada yeni Otuz kanun Ârâyumumiyeye müracaa- te Başvekil karar verecek BERLİN, 16 A.A. — Kabinenin dünkü toplantısında, otuza yakın kanun kabul edilmiştir. Bunların arasında çok büyük bir ehemmiye- ti haiz olanı vardır. Bu, Weimar kanun esasisi mu- <ibince arayı umumiyeye müracaa- tı esaslı surette değiştiren bir ka- nundur ki, haddi zatında bugüne kadar nazari olarak tatbik edil mekte olan bizzat Weimar kanu nu esasisini de değiştirmektedir. Bu münasebetle Volff Ajansı- nin verdiği izahata göre parlman tarizm ortadan kalkdığına göre, ancak ahkâmı kanuniyeye müteal- lik ve Rayiştağın bu hususta kara- rı olduğu takdirde talbik edilen bu usulün değiştirilmesi elzemdir. Bundan sonra hükümet, yalnız ahkâmı kanuniye için değil, mille- tin akıbetine müteallik her türlü ahvalde, hattâ, halkın vereceği karar kanun esaside bir değişiklik bile yapacak olsa, arayı umumiye- ye müracaat edebilecektir. Şimdiden sonra arayı umumiye. ye müracaata başvekil karar vere- Bahri müsavat * İM. Henderson M. Mussolini ile neler görüştü ROMA, 16 A.A. — M. Mussolini | rüşerek muallâkta bulunan mesele- dün akşam ikinci defa olarak M. | leri hal etmek ve şayau kabul bir Henderson'u kabul etti. M. Hen- derson, öğleden sonra Alman sefi- | ri ile görüştü. M. Henderson dün akşam Ber- lin ve Praga gitmek üzere Roma. | dan hareket ederken Havas Ajan- sının bir muhabirine Roma müza- kerelerinden merunun olduğunu, M. Mussolini ile bir çok mesele- ler, bu arada askeri kuvvetler mev cudu ile silâh meseleleri hakkın- da görüştüğünü söylemiştir. M. Henderson, bahri müsavat meselesine temas etmemiştir. Fa: kat Berline hakiki bir ümit NE'gi tiğini söylüyor. Ruslar Japonlardan şikâyetçi MOSKOVA, 16 A.A. — Vladi- vostok'dan bildirildiğine göre Ja- pon sularında kazaya uğrıyan Sov- yet Postişef balıkçı gemisini kur- tarmak için Sovyet gemilerinin yaptıkları teşebbüsler Japon ma- kamatının inatçı muhalefetine uğ- tamaktadır. Sovyet gemilerinin mezkür vapura yaklaşmak için is- tedikleri müsaade reddolunmak- tadır. Bu hattı hareket beynelmilel ni- zamlara muhaliftir ve ancak alâ- kadar Japon kumpanyalarının Pos tisef gemisini tamir etmek için mühüm bir para koparmak isteme- İerile kabili İzak izahtır. Korkunç bir fırtına LUEBECK, 16 A.A. — Birden- bire çıkan bir fırtına, büyük bir fabrikanm vincini bir cam parçası imiş gibi kırvermiştir. Vincin makinisti kendisini bir kömür yığını üzerine atinak sure- tiyle kurtarabilmiştir. Zarar 300 bin mark tahmin olunuyor. —eğiğ Fransız sosyalistleri arasında PARİS, 16 A.A. — Sosyalist kongresi ikinci celsesi pek gürül- tölü oldu. | Umumi kanaata göre ayrılık ve ikilik muhakkak gibidir. diyip ie Yunanistan - Yugoslavya ticaret mukavelesi PARİS, 16 A.A. — Yunanistan ile Yugoslavya arasında yeni bir ticaret mukavelesi yapılmıştır. Bu mukaveleye göre Yugoslavyanın Yunanistana ithalâtı yüzde elli dö- viz yüzde elli mal olarak ödenecek tir. Bu mukavele yedi ay için ya- pılmıştır, eğ İtalya - Romanya BÜKREŞ, 16 A.A. — Bükreş ie Roma hükümetleri arasında | lan müzakereler neticesinde | ile Romanya arasındaki dönek i muahedesi altı ay daha yani 18-12- "Jar uzatılmıştır. 17 TEMMUZ | Öğrendiklerimiz | 1933 Amerikadan l Berline Tayyareci Villy 25 saatte Berline vardı BERLİN, 16 A.A. — Dün Ame- rika saatı ile Nevyorktan beşi on | gece kalkmış olan Amerikalı tay- yareci Willy Post bugün 12,30 da Berline geldi. Tekrar benzin al dıktan sonra hareket edecektir. Tayyareci Berlini Nevyorktan a- yıran 6000 kilometreyi 25 sant 40 dakikada Tayyareci Berlinde Amerika ve Alman milli marsları çalmarak Amerika sefiri, Alman Aero Klup azaları tarafından karşılanmıştır. Tayyareci oldukça yorgun görü- nüyordu. Seyyahatin havanın fena olmasından güç olduğunu fakat “otomatik pilot” nun kendisine çok yardımı olduğunu söylemiştir. BERLİN, 16 A.A. — Amerikalı tayyareci Willy Post saat 14,10 da Moskovaya doğru uçuşuna devam etmek üzere Aimanyada iktisat meclisi! BERLİN, 16 A.A. — Başvekil Hitler umumi bir iktısat meclisi teş kiline karar vermiştir. o Başvekil daba şimdiden bazı azaları tayin etmiştir. Bunlar yüksek sanayi ve yen muhafiline mensup kimse- ir. Gandiye salâhiyet verildi BOMBAY, 16 A.A. — Hint kon- gresi Gandiye, vali umumi ile gö- netice almak hususunda karar ver- mek üzere salâhiyet vermiştir. mm Konferansta (Başı L inci sahilede) yer taraftan, gümrük mütarökssi kal. kar kalkmaz, yeni baştan tarifeleri artıracaklarını da gizlememektedir. ler. Ve Amerika parasınm kıymetin deki sukut belki bir çok memleketle. ri dolara karşı kendilerini müdafi edebilmek için böyle bir tedbiri kul lanmıya sevkedecektir. Bi mütarekeden sonra beynelmilei tca- reti daha ziyade darlaştıracık olan bir müsabaka beklenebilir. Tarife ile beraber kontenjantman gibi gümrük tahdidatı da beraber © yürüyecek ve konferans n evvelki baş- İiyan cereyan daha büyük bir — hızla devam edecektir. Bu şerait altında memleketler için yezâne çare, ay - ayrı her memleket ile a kendi satın alacağı mal ları kendi mallarının müşterilerinden bu olduğu gibi, konferan: devam et tiği müddetçe de imurahhasamız reisi Mahmut Celâl Beyi en o ziyade mesgul eden mesele © bu olmuştur. Fransa ile aramızdaki ticaret muka- velesi feshedilmistir. Celâl Bey Pa- riste Fransızlarla müzakere kapıları- Di açmıştır. Filhakika Fransanın Tür. kiye ile ticaret yapmasi Türkiye ka- dar da kendi menfaati o iktızasıdır. Binaona/ iyh bu müzakerelerin müs- i vermesi beklenebilir. Londrada cereyan e reler ise çok o müsait bir .am ediyor. Çünkü böyle bir müukevele de her iki israfın menfa- atini müemmendir. Ve esasen iki ta- raflı mukavelelerin halihazır vaziye- tine uygun olnasının sebebi de bunla- ra her iki taraf için temin ettiği men- faatlerin gözle gö ip, el ile tutula- cak derecede vâzıh sr sz Hülâsa Londra iktisat konferansın- da gördüklerimiz ve işittiklerimiz bi- ze yürümekte olduğumuz iktisadi yo- len doğru bir yol olduğu © kanaatini vermiştir. Böyle büyük beynelmilel konferanstan edindiğimiz bu kanaat- İe İsmet Paşa Hükümetinin işaret st- tiği hedefe doğru büyük bir itminan ile yürüyebiliriz. Ahmet ŞUKRU İtalyan tayyareciler Amerikada Başr 1 ici sahifede) ceneral Balbo'nun tayyaresi oldu, bu tayyarede Amerikanın İtalya sefiri M. Rosso da vardı. Bu tay- yare tam saat 18 de indi ötekiler arkasından birer birer kondular. MONTREAL, 16 A.A. — Bu sa- bah Şikagoya uçan İtalyan tayya- re filosu, Taranto Buffalo ve To- ledo üzerinden geçecektir. İtalyanm Amerika sefiri olan Montical'a selâmla- Tirele CHİCAGO, 16 A.A. — Balbo”- nun kumandasındaki” İtalyan tay- yare filosu dün akşam saat 16 da buraya gelmişlerdir. # İlk, orta, yüksek tedrisâk ve halk terbiyesi. Amerikada tetkikat yapacak olaf; Ragıp Nurettin Beyin izahatı ANKARA, 16 (Milliyet) — Alt: seneden fazla bir zaman Mi: Vekâleti ilk tedrisat umum müdürlü günü muvaffakiyetle idare edi ahiren Amerikadaki talebe müfettişliğine tayin edilip ayni rada tetkikat yapacak olan Ragip Nurettin B. gazetemize bu tin sebepleri hakkında şu izahati vermiştir: -— On aydanberi Vekâlette üzerinde çalışılan mahtelif işlerden de ilk, orta, yüksek tedrisat halk terbiyesi, mesleki terbiye müzelefı tüphaneler gibi teşkilâtımıza müten azir teşkilâtın dünyanın diğer lehetlerindeki şekli ve işleyiş tarzının derinden tetkiki idi. Amerika teşkilât: bilhassa mesleki tedrisat, halk terbiw.”, maarif vasıtalariyle, zirai iktısadi, içtimai yükseliş mesaisi ve seseleri noktalarından uzun uzun mütalea edildi. Birlesik hükümetlerin iklimce ve umumi şerailçe m tahsil müesseselerinde uygun olanlarındaki yüksek tahsil allimliği akşam ve gece mektepleri maallimliği, yarım gün okutms da muallimlik ve saire gibi her biri büyük birer terbiye şubesi çıkarılmış faaliyetler bir kere de yerinde tetkik edilmeleri bir halini aldı. Kendisi eski ve imanlı bir köycü olan vekil bey de halk teri köyleri yükseltmek mesaisini temel iş olarak bizzat takip Benimle görüştüğü sırada programi mizi kendisine bütün teferruati anlattiğim İktesat Vekâleti mütehassıs Mr. Hines tesbit ettiğimiz ların memleketimiz menfat ve ihtiyaclarına temamen tetabuk Pek yakında hareket edeceğim. Vapurcular şirketinin tarifeleri ANKARA, 16 (Telefonla) — Deniz yolları ve vapurcular | nim şrketinin navlun ve seyrüsefer tarifelerini yapacak ! | tanbulda toplanacaktır. Vekâlet namına kabutaj ve hava şabesi İ dürü Ayetullah Bey bu maksatla bugün İstanbula gitmiştir. Nafıa vekilinin tetkik seyaha ANKARA, 16 (Telefonla) — Nafia vekili Hilmi Bey bagün trenile Malatya - Ergani demiryolunu görmeğe gümistir. Erganiye gidecektir. Muhafızgücü BURDUR, 16 A.A. — Muhafız gücü bisikletçileri Burdura geli yarın Dinara gideceklerdir. Çankaya Kulübünün turnesi ANKARA, 16 A.A. — Çankaya klübü yarın orta Anadolu v€ radeniz tarnesine çıkacaktır. Kafile, Çorum, Samsun, Trabzan, Gi Vilâyetlerine uğrayacak ve Yozgat, Çorum, Çankırı, üzerinden ederek 2 ağustosta Ankarada bulun acaktır. Ankarada Hilâliahmer haftası ANKARA, 16 A.A. — Hilâliahmer cemiyeti Ankara meri tertip etiği Hüülinkmer haftası yarın başlıyacak ve 23 temmuzda cektir. Bu haftanın bu seneden itibaren her sene yapılması di mektedir. Bu seneki hafta içinde bahçe ve yeni sinemada rilecek ve hafta sonunda yüz öksüz çocuk sünnet ettirilecektir. Şehrin muhtelif semilerinde güzel vecizeler altına teberra konacak ve Gazi heykelinin önünde - Hilâlkahmer kara gün sıdır - levhasını taşıyan bir tak yapılacaktır. Ayni zamanda bu çinde Hilâliahmere aza kaydedilec ek ve Hilâlinhmer gördüğü işlef kında propağanda yapılacaktır. Bütün Avrupa Dörtl Misakı ile meşgul Dörtler Misakı ile Avrupada ye bir devre mi açılıyor? (Başı Linci sahifede) açıkça moydana koydu. Konferansta Fraasız ve İtalyan Maliye mazırları sağlam para tezini muvaffakıyetle i- leri sürdüler ve tuttular. Bundan baş- ka da altın ölçüsüne bağlı kalmak is teyen devletlerin paralarını tutmak üzere birleşmesi hareketine önayak el dular, Orta Avrapa Orta Avrupa meseleleri de görüşü dü. Pek yakında hadiseler, bu mesele leri ayni görüşle düşünen Paris ve Ro ma hüküemtlerinin bir takım hal çare ileri ileri süreceklerini gösterecektir. Almanlara göre BERLİN, 16 (A.A) Dörtler misakından bahseden, “La Correspon dance diplomatico - politişue alle- mande” misakm başlıca fikrinin, Av- svpa sulhünün hareketlerine bağlı ol. duğu devletlerin bilhassa mes'uliyeti halkçılik işleri Vekil bisikletçileri blokların hususi ve hotbin Is rekabele girişmelerinin tarihi hatâ olduğu gittikçe görü | Fransız gazeteleri ne diyor! PARİS 16 (A.A.) — Bütün teler dörtler misakmın imzasın! zuu bahsetmekte ve umumi, açılan deyir hakkında ve Fransız - İtalyan mulkareneti da büyük ümliler göstermektedii; U Bundan sonra İtalya ile Fran” five, biri aleyhine değil, fakat EZ hşarak Avusturya - Macaristan torluğuna varis olan devletler dali münaşebatı ağırlaştıran mü yaset meselelerini halletmeğe s9 izam edilmiş olmaz. M. Hitlerin M. Mussolini” telgrafı , BERLİN, 16 (A. A.) — imzalanmas ün le başvekji Hitler, başvekil niye bir tebrik telyazısı YI pa göz