22 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

22 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Ankara Ankarada kaplıca ihtiyacı Ankaranın bir iki saat sağında ve so- lunda bir çok sıcak kaplıcalar var Birkaç gün önce yazmış olduğum biryazıda Ankaranın güzelliklerini kısaca saymıştım. Ankaranın içi cid- den çok güzeldir ve her gün geçtikçe güzelleşiyor da, Ankarada (yaşayanların o birkaç candan dileği daha vardır: Orman, dağ, plâj ve sıcak Bu isteklerin karşılanması güç bir şey de değildir. Orman işi, zaten sekiz sene önce An- karanın — dış kapılarında yapılmağa ve olmağa başlıyan Gazi Orman çift- liğinde her sene genişliyen, ilerileyen büyüyen çeşitli, sık, gölgeli, ağaçlar- la tahakkuk etmektedir. Ve zaten Ankaranın 60 - 80 kilo- metre uzaklarında ve hemen çevre- sinde Beynam, Kızılcahamam, Çıbık ormanlariyle “1700 metre yüksekli- Zindeki, sik büyük ve geniş çamlı Ga- zi yaylası ve gene 800 metreden baş- lıyarak iki bin metreye yaklaşan El- madağı, ve Aydos yayla ve dağları şehrin yeşi ik isteğini kandırmağa kâfidir. Dikmen'İn arka tarafındaki iki göl 16, Çıbık civarında ve ormanlar için- de buluan emsalsiz bir göl, geniş su görmek istiyenlerin isteklerine ce- vap verecek büyüklük ve güzellikte. dir. Şimdilik plâj ihtiyacma ileride daha büyüğü yapılıncaya kadar Or- man çiftliğinin sekiz bin tonluk Ka- radeniz havuzu cevap vermektedir. plâja iki seneden beri koşan ve giden yerli ve yabancı insanların yıları her hafta binleri geçmektedir. Bu isteklerden henüz yerine getiri- lemiyen kaphca ihtiyacı bu senenin en mühim sıhhat işidir. Ankaramız aılmda kaplıcalardan de- Hildir. Haymananın bol ve zengin s1. cak suları, Kızılcahamamın dağlar, ormanlar ve yeşillikler içindeki gene bol ve sıcak suları, Kızılcahamamın hemen iki sat ötesindeki binlerce seneden beri dünyaca bilinen değir- menler çeviren tükenmez tabii sıcak sular, kaplıca İbtiyacının hakkiyle tatmini için bulunmıyan tabii kaynak lardır. Ancak, gerek Haymana, gerek Kı- zılcahamam ve gerek bunu gerisinde. ki sicak su kaynakları, şimdi gok ip- | ir, Kaplıca ihtiyacı duyan in- ir buraya gidememekte ve gider. lerse istifade edemeden hüzünle dön- mektedirler: Çünkü muntazam yol, şifalı sulardan istifade için bir hamam, veya bir banyo yoktur. Yakmda, gü- zel bir otel, gazino bile yoktur. Her yaz geldikçe teessürle söyle mek gerektir ki, Ankara boşanıyor, balik İstanbula, Bursaya, şuraya veya buraya gidiyor. Herkesin binbir der- di ve bir o kadar da ihtiyacı vardır! Ankaranın gün geçtikçe artan gü- zelliklerine son bir güzellik daha kat mak için Haymana kaplıcalarının, Kızılcahamamın ve etrafımdaki sıcak suların, Ankaranın hususiyet ve gü- zellikleriyle ölçüebilecek bir varlıkta, molern ve medeni bir görünüşle ben zedilmesi, düzeldilmesi behemahal lâ zımdır. Kızılcahamam ve civarındaki kap- hcalar, iki bin yıldan fazla bir zaman dan beri bilinmektedir. İstanbul ve daha birçok yerlerden yakın yıllı kadar insanların bu ormanlar ve dağ- lar arasındaki şifalı ve şimdi çok ip- tidai hamamlardan istifade etmek için geldiğini gösterir vesikalar var dır. Kızılcahmam, Haymana ve dolay- larıdaki kaplıcalar ıslah edilir, onla- Ta günün işteklerine uygun varlık ve- rilirse yazın Ankaradan banyo, teb- dili hava ve saire için giden beş on | bin duygulu insanın yüzde 90 1 bura- da kalacaktır. Gene orta Anadolu- dan ve diğer vilâyetlerden bilhassa ihtiyaç duyup ta kaplıcalara filan gi- geniyen insanlar, Ankaraya gelecek- Ankara dolayları on sene içinde, Ankara kadar güzel yazlık bir eğlen €e, sıhhat ve varlık şehri olacaktır! Yurdun her köşesinin imkân ölçü- lerinde düzeltilip, benzetilmesi husu- sunda sayısız eserleri bulunan İs- metpaşa, hükümetinin Ankaranın ca- nı değerinde olan bu kaplıcalar işini de halledeceğine şüphe götürmez i- manmmız vardır. O günlerin çok ya- km olmasını diliyen gönlümün öz s0 lerini açıktan söylemeği yurt için bir vazife tanıdım ve bu yazıyı bunun i- İ sin yazdım. Kastamonu Mebusu TAHSİN Jiülliyet Pazarlara Rağbet fa fazla Haldeki iklimlerin bir çoğu kiracı bekliyor. ANKARA, 20 (Milliyet) — Bu se- ne et ve sebze çök ucuz. Haftanın mu ayyen günlerinde kurulan ucuz sey- yar semt pazarlarına halk adam akıl- tı. Bu münasebetle dükkân kir. gün geçtikçe azaldığından burada- ükkânlara yavaş yavaş müstecir bulamamağa başladı. Bugün halde ka palı duran ve kiracı bekliyen dükkân- larm adedi mevcuda nazaran mühim bir yekün tutmaktı Türk kültür birliği Ankara Musevileri artık hep türkçe konuşacaklar ANKARA, 20 (Milliyet) — Ank. ra musevileri “Türk Kültür Birl adlı bir birlik kurmuşlar ve hükü- metten müsandesini almışlardır. Bu birliğe gireler yalnız türkçe konuşa- caklar ve türkçe ile Türk harsini mu- seviler arasında tamim edeceklerdi Birlik riyasetine heyeti umumiye Mi- mar Moiz Lambroza efendiyi seçmiş- lerdir. Heyeti idare esas maksadın temi- ni için bir propaganda heyeti seçmiş ve bu heyet işe başlamıştır. Birlik bütün Türkiye musevi cema- atlerine bir de beyanname göndererek onları kendierile birlikte bu gaye w- ğurunda çalışmağa davet etmiştir. kli, yi Okuyucularımızın mektupları İtfaiye meydanı Efendim, Muhterem gazetenisin Ankara pos tası sahifesinde İtfaiye meydanı hak- kında yapılan neşriyatı okuyor ve ta- mamen düşündüklerimizi ifade eden bu yazılardan dolayı memnun oluyo- ruz. Bugün burada arsa ve evleri bulu- nan bizler burayı her dakika doldu- ran kalabalıktan bizarız. Bu yüzden sahsan müteessir olmakla beraber, Be evlerimizi tutan, ne de arsalarımı- 4 alan bulunuyor. Evet, bizler şahsen bu kuru kal balık dolayısile adam akıllı zarardı yız. Bu husustaki neşriyatınız dol sile teşekkürü bir vecibe bilir, aku da buralar âsude bir hale konması a: da belediyeden dieriz efendim. İtfaiye meydanında Mehmet Nari o Akmet Hamdi| İŞ BANKASI KUMBARA SAHİPLERİNE HER SENE 10000 LİRA MÜKÂFAT VERMEKTEDİR HER KEŞİDEDE 207 KUMBARA SAHIBİ i İKRAMİYE € KAZANIYOR Postası Lâğım mecraları yapılmıyan yerler Bilhassa Ankarayı ve İstanbulun bazı semtleri ile bütün belediyeleri alâkadar eden talimatname ANKARA, 21 (Milliyet) — Umu- mi Hıfzıssıhha konununun 245 inci maddesine tevfikan lâzım mecraların inşası mümkün olmıyan mahallerde yapılacak çukurlara mahsus talimat namenin Resmi Gazetede neşredile- rek meriyete girdiğini bildirmiştim. Bu talimalmanıe bilhassa Ankarayı, İ tanbulun muhtelif semtleri: mecraları yapılmış olan sokaklar üze rine yapılmış ve yapılacak olan bilü- mum mesken ve umumi mahaller ve her türlü binalardaki lâğım kef mecralarının bu lâğımlara raptı mec- Luridir. Madde 2 — Birinci maddede sik- redilen .mecralar lâğrm muhteviyatı. nı istiap edemiyerek yalnız çirkef su- ları ve teressübat suları: almağa mü- #ait bir halde ise bu sokaklarda yapıl- mış ve yapılacak olan bütün binaların yalnız çirkef ve yağmur & mecraları buraya raptedilecek o lâğım mubtevi- yatı için bu talimatnamede tesbit ©- İsnan çukurlar yaptırılır. Madde 3 — Belediye hudutları da- hilinde olup ta hiç lâğım mecrası ol- muyan mahilerde bu mecralar yapılın caya kadar ve lâğım mecraları yapıl- cas fennen mümkün olmıyan yerler | de daimi olarak her nevi binaların ha lâ, banyo, mutbak ve saire gibi ma- hallerinden çıkan pis sularını topla- gene bu talimatname dairesinde çu- karlar yapılması mecburidir. Madde 4 — Mahsus kanunları mu- cibince inşaat plânlarını tetkik şaatı kontrol etmek salâhiyetini çar olan makamlar her nevi binali mumi mecralara rapt şebekele, ya bu talimatnamede vasıf ve şartla- rı tesbit edilen tesisat havi olmadık- ça inşasına ve inşa edilmişlerse ve istimallerine mümanaat ederler. Madde 5 — Bilümum binalarda ha lâ, mutbak, banyo gibi aksamdan çı- kan pis suların sıhhi bir surette top- lanıp kabil oduğu derecede mahzur- arı izale &dilmek şartile def'i için bu suları septik çukurlarda tersip etmek ve, mevaddı maallakasını çukurlarda terkeden pia suları sızdırma hendek- leri veya sızdırma çukurları vasıtasi- le tabtelarz dağıtmak v> yabut ta sızdıpma filitresiden geçirdikten s0n- ya pkar suya akıtmak lâzımdır. Bu çukurlarla teferrüatmın tertibat ve sraatrma ait resimler bu talimatname ve merbut olarak gösterilmiştir. Madde 6 — Septik çukurlar iki hüc relidir. Lâğım suyu birinci KEŞİDEDE 5000 LIRA MÜKAFAT TEVZİ EDİLİYOR ; KUR'ALAR SENEDE İKİ DEFA NİSAN VE TEŞRİNİ EVVEL'İN BİRİNCİ GÜNLERİ ÇEKİLİYOR Sizrma Hendekli septikçukur Ümmi vi Saarik çeker. il erdem hendekleri Sizdırma hendekli septik çukur ikinciye beton veya ahşap perdede- k suyu bir boru getirir, diğer bir boru harice çıkarır. Madde 7 — Septik çukur muhtevir yatı adam başına hiç olmazsa 200-300 litre olarak tayin edilmelidir. Muhte viyatı muntazaman boşaltılamıyacak çukurlar için adam başına 1000 litre ve daha ziyade hesap edilmek lâzım- dır. Madde 8 — Pis suyu septik çukur dan çıkacak borunun ucu * lacak ve çukur derunundaki suya mağtus kalacak bir halde tertip edi- lecektir. Pis süyu getirecek boru 4, su sathınm fevkinde olarak tertip edilmelidir. Madde 9 — Septik çukurun üze- rinin belon veya bunun yerini tuta. cak diğer bir döşeme ile örtülmesi lâ- zumdır, Bu döşeme bir kaç parçadan ibaret olmak üzere tertip edilmelidir. Bu suretle bu parçalardan biri kapak vazifesini de görür. Madde 10 — Septik çukurlar be- ton veya taştan yapılacaktır. İster beton ister taş olsun Obu çukurların gayri kabili nüfuz olmasını temin et- lâzrmgelir. Beton septik çukur- lar cidarınn sihani 10 santimetre- den aşağı olmamalıdır. Bunların gây- İ ri kabili nüfuz bir hale vazı için da- hil ve toprak haricinde kalan kısımlar varsa bu kısımların sıvanması ve lâ- temasa gelen kısımların Madde 11 — Sızdırma hendekleri- nin vazifesi aralıklı konulmuş künk- lerle septik çukurlardan suyu alıp tah telarz dığıtmaktır. Tahtelarz suların istimal edildiği yerlerde bu su taba; kasının seviyesi k tabanından itibaren hiç almazsa li sal telerz suların istimal edilmediği yer- lerde bu mikdar asgari üç metre ol- malıdır. Sızdırma hendeklerinin kuy- ulardan ve mazbut demir boru içinde olmıyan su mecralarmdan olan mesa: fesi 10 metredir. Bunlar mazbut de- mir boru içinde olan su mecraların tamamen üzerinde olmuyacağı gibi bu mecralara bir metreden fazla yaklaş» tırılamaz. Bu mikdarlar asgari olup zeminin mev'ime tâbi olarak görülen lerince tezyit * edilir. Alelümum , su membalarınn himaye mıntakaları da hilinde bu tesisatın hiç biri yapila- maz, Madde 12 — Sızdırma hendekleri» Di li santimetreden fazla de- iğe konulması lâzımdır. "kd 13 — Sızdırma hendekleri ne konulacak künklerin kuturları 10 santimetre olacaktır. Septik çukur- dan çıktıktan sonra bir metrelik bir kısmın ekleri tamamen harçlı olarak inşa edilmelidir. Künkler sre sie hendeklere, meyilli olarak | vazedile- cektir. Müvezi olarak vazedilen künk- lerin biribirine mesafesi 1,20 metre olmalıdır. Künklerin ek mahalleri- ince kumlarla grtlarin örtülmelidir. Madde 14 — Hendeklerin arzı kum ha ve çakıllı zeminlerde elli santimet- re olup derinlikleri 65 santimetre ©- acaktır. Vasat derecede kabii nüfüz zeminerde künklerin etrafını nüfuzi- yeti temin edecek surette kırma taş ve çakıllarla örtmek lâzımdır. Bunun için künklerin konacağı s8- viyenin altını 60 © 90 santimetre de- irmek ve üzerine künkleri vazet mek icap eder. Sızdırma hendekleri nin tulleri berveçhiâti tarzda hesap © dilecektir 6 ve daha az adam için kumlu 78- minde 25 metre Vasat derecede ka- bili nüfuz zeminde 30 metre | 7 ilâ 10 adam için kumlu zeminde 30 metre vasat derecede kabili nü- indde 15 — Srzdırma hendekleri Sülmliii mümkün olmıyan yerlerde bu hendekler yerine sızdırma çukur- ları yapılır. Bunlarda da septik çu- kur yukarıda da tarif edilen şekilde dir. Yalnız septik çukurdan çıkan su sızdırma hendekleri vasıtasile zemine dağıtılacağı yerde bu iş sızdırma çı kurlarına gö: Madde 16 Sasdarma çukurları- nm vasat irtifai üç metredir. Çukur. taban sathı bir kişiye vasati olarak 1- 1,5 metre murabbas isabet edecek veçhile hesap edilmelidir. Bu çukur- lar su ihtiyacı kulanılan tahtel- arz su tabakası pek derin olduğu ve zemin süzme İşi için müsait bulundu- ğu mahallerde kullanılır. Madde 17 — Sızdırma hendekleri ve sızdırma çukurlarının İnşası müm- kün olmıyan yerlerde bunların yerine sızdırma filitreleri yapılır. Bu şekil. de de septik çukur yukarıki madde- lerde zikredildiği gibi inşa edilmeli. dir. Madde 18 — Sızdırma filitrelerin- de kullanılacak malzeme kırma taş veya kömür cürufudur. Bu malzeme beton veya taşdan yapılmış br filitre yatağı içine vazedilip septik çukurd- an çıkan lâğım suyu bu kırma taş tabakasından geçirilir. Filitrenin irti- fa: hiç olmazas 1,5 metre olmalıdır. Filitre içine konacak cüruf veya kır. ma taşın hacmi meskende oturan şâ- hıslardan beheri için 0,40 metre mi- kâbı hesap edilerek tayin edilmelidir. Kırma taşın ebadı 2 santimetreden a sağı olmamalıdır. Madde 19 — Sızdırma fitillerine gelen lâğım suyu burada süzüldükten sonra filittenin atına mevzu borudan akar sulara defedilir. Bu talimatna- meye merbut sızdırma filitresi resmin do de görüleceği üzere bu filitrede mutlaka hava ile teması temin eder nefesliğin bırakılması lâzımdır. Madde 20 — Bu talimatnamede tes bit edilen eb'atta tesisat yapmağa rsasi müsait olmıyan ve arazisi & ri kabili nüfuz olan veyahut ta tah telarz suarm teleyvüsü mevzuu bahis olan yerlerde sızdırma hendekleri ve sızdırma çulrurlu septik çukur yap: maz. Sızdırma filtresinden çıkan ğ bir meyille akar su- imkânı olmıyan yerlerde veyahut ta suyu içme hususunda kul- lanıldığı cihetle her ne şekilde olursa olsun lâğım suyunun alıtlmasına mü- sande edimiyen akar suları havi ara- ide sızdırma filitreli septik kuyu da yapılamaz. Bu hallerde lâğım suyu- nun mayi ve sulp kısmı harice sızmtı- 41 olmıyan taş veya beton bir çukur- da muhafaza edilerek çukurun muh- teviyatı sık sik boşaltılır. Madde 21 — Madde yirmideki çu- kurarın hacmiin tayini için vasati o larak aşağıdaki rakamları almak lâ- zrmdır: Banyolu evler işin günde adam ab. şına yirmi litre. Sifonlu halâları havi evler için gün de adam başıma 30 litre, Bunlar olmıyan evlerde günde a- 'dam başına yirmi litre. Fazla sarfiyatı olan yerler için bu rakamlar tezyit edilir. Madde 22 — Sanayi müesseelerin de bu müesseselere ait hali myo, çirkef sularile sanat işlerine ait ak- samın suları biribirine karıştırılma- mak lâzımdır. Bunlar yekdiğerinden ayrı olarak bu suarm evsafına göre müesseseden uzaklaştırılır. Madde 23 — Bu talimatnamede tesisat gayri kabili nüfuz evsafta ol- mak üzere imal edicceklerdir. İmalât ta kullanılacak betonun tertibi bir kı- #ım çimento, üç kısım kum, dört kı sım çakıldır. Çimento sıvaların terki- bi bir kısım çimento, üç kasım kum- dur. Lâğum suyu ile temasa gelecek satıhların katran tabakasile bila edil- mesi icap eder. 'Madde 24 — Bu talimatname neşri tarihiden itibaren muteberdir. i