19 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

19 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Âzerim, 9 ağustos tarihinde bu lerin çıkan yazını görünce daha isminden seninle münakaşaya gireceğimi anla- nekkit onun fena olduğunu söylesin de sanatkâr susmağa mecbur olsun, “Bu adamım sözlerine o bakmayın! o anlamamış!,, demeğe hakkı olmasn!. Böyle istipdat olur mu? Zaten Hâmit Necdet Beyin cevabında en çok neye sinirleniyorsun? Eserini müdafaa için Andi & Lhote'un sözünü zikretmesine beğenmiyeceksin, fakat o: falan ressam, falan münekkit beğen- mişti,, demeğe hakkı olmıyacak. . Her münekkitte kendini böyle temyiz ka- bul etmez bir mahkemenin reisi san- tenkitlerime mak illeti vardır; bende cevap verilince kızarım, — üzülürüm, belki uykum da kaçar. Fakat haksı- mesi! çünkü asıl kızdığımız, sinirlendi- rimize itiraz edilmesidir; insanda bulunan hodbinliktir. eserini tenkit edenlere de senin cevap vereceğinden emin olabilirsin. Zaten kim, hangi sanatkâr cevap vermez ki? Se Vakıa çoğu yazmaz; © fakat ahbap, meslekdaş meclislerinde söyler. Ama hepsi öğünmez, ekserisi: bu der; kimisi de sadece © omuz ilker. Dikkat et, böyleleri açıkça öğünen- lerden, hücuma geçenlerden daha zi- yade kendini beğenmiştir; münekkide cevabı sanatkâr için bir tenezzül sa- yarlar, Şunu da söyliyeyim ki Hâmit Nec- det Beyin resimlerini methetmek, sa na karşı müdafaa etmek niyetinde değilim; çünkü o resimleri maattees- süf görmedim, görsem bile resim hak- hüküm veremem. Fakat Hâmit Necdet Beyin yazısmı okudum; dağı” nik, perişan bir yazı; ama, dostum, ne kadar canlı! Pek anlamadığım bir meseleden bahsetmesine, dağımıklığı- na rağmen sonuna kadar bir hamle- de okudum. Belli ki tam bir öfke ile yazmış. Hâmit Necdet Bey kendini öğmekte belki haklıdır; . fakat yazı yazan ressamlara çatmakta — haksız. Hocası Andre Lhote da yazar; kendisi de istese iyi, cins bir muharrir olacak! Hâmit Necdet Bey senin tenkidine niçin bu kadar sinirlenmiş? Sadece sen kendisini beğenmedin diye mi zan- Tenkit ve cevap Ittihadı. Milli Türk Sigorta Şirketi Harik ve hayat üzerine sigorta muamelesi icra eyleriz | | Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir Merkezi idaresi: Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan £ şehirlerde acenta aranmıktadır. Tel: Beyoğlu : 4887 4907 söyl m buluyor. Yanlışa, batıla hücum etmek herkesin hakkı, hattâ vazifesi- dir. Yazının bir tarafında: “Her fikir şayanı hürmettir,, diyorsun. Bu aforis- mayı çocukluğumuzdan beri duyarız; fakat manasını bir türlü anlıyama- dım. Her fikre hürmet etmek niçin lâzım gelsin? Ya ortaya sürülen iddi- ayı tamamile yanlış, zararlı buluyor- sak yine mi susacağız? Her fikrin hürmete şayan olması da fikrin mesuliyet kabul etmemesi iyi düşünülünce, fikrin kadrini düşüren bir iddiadır. Ona ehemmiyet vermemekten, fiil sahasma geçmedik- $e onu yarım, kısır saymaktan ileri gelir. Hele her fikrin hürmete şayan olduğu iddiası bir münekkidin ağzma hiç yaraşmaz. Mademki öyledir, her- kesin eserini ne diye tenkit edersin? Tenkit nihayet bir kitabı okuyacak, bir resmi seyredecek olanlara tesir et- mek için değil midir? Her eser bir fikir mahsulü değil midir? O hâlde «sasen hürmete şayan olan bir şeyin kusurlarını sayarak herkesi ona hür- met etmemeğe davete ne hakkın var? Münekkit bazı görüşleri, bazı fikirleri çürütmeğe çalışır; onları yanlış, yani bürmete şayan bulmadığını gösterir. Buna hakkı vardır; fakat o fikirlerin, o görüşlerin sahibi de çıkıp (onları çürütmeğe o kadar haklıdır. Hem her fikrin hürmete şayan ol- duğunu söylemek hiç bir şey söyle- mek değildir; çünkü olmadığı iddiası da, bir fikir olmak haysiyeti ile, yine o hürmeti istiyebilir. Ben sadece hürmet edilmesini, yani münekkidin sözlerine ehemmiyet ve- rilip onların cevaba, icabında hücuma lâyık bulunmasını istiyorum. Münek- kit ne temyiz kabul etmez bir mahke- menin reisidir, ne de sözlerine aldırıl- mıyacak bir zavallı. Tenkit de, her sanat eseri gibi, bir fikrin, bir görüşün mahsulüdür; onun verdiği hükümler ie münakaşa edilir. O da tenkit edi- lir, yani ona cevap verilir. Sanatkârın tenkide cevap vermeğe hakkı olmadı. ğını söylemek, iyi düşünülünce, tenkit hakkını inkârdan başka bir şey de- ğildir. Ama bize cevap verilince biz sinir- lenir, üzülürmü Tenkit ettikleri- miz de sinirlenip üzülmüyor mu? Di- şimizi sıkıp öfkemizi yener, eserimizi veya tenkidimizi beğenmiyenlere — icap ederse — cevap veririz. Yalnız bir yerde cevap vermeğe © hakkımız yoktur: o da münakaşanm lüzumsuz olduğunu anladığımız zaman. Belki benim sözlerime de kızacak- sın; zarar yok, münakaşadan bir fay- da umuyorsan cevabını beklerim. Nurallah ATA Gedikpaşa Jandarma Satın Alma Komisyonundan: Mevcut nümüneleri gibi satın alınması icap eden revir eşyasından bakiyye 9 kalem eşya ve malzemenin pazarlığı 22-8-933 salı günü saat 15 ten 16 ya kadar yapılacağından isteklilerin şartname ve nümu neleri görmek üzere her gün ve beraber pazarlığa girmek için teminatı evveliye makbuzile mezkür günün muayyen saatinde komisyonumuza müracaat ları. (4186) ia güknüleril — Ha! Sen düzelteceksin! Bu suratılan mı?. Ben onu tatilden e- idim. . e AMİ e e temyiz et Birden bire Ermeninin suratına İ “de edemezler. MİLLİYET CUMARTESİ 19 AĞUSTOS 1933 İHHİZ İnsan kuvvetlenmek için ne yapmalıdır Hekime müracaat eden kimselerin çoğu zayıflığından şikâyet eder ve bu- na bir çare bulunmasını ve kuvvetlen- mek için ilâç verilmesini ister. İlâçla kuvvet yacağmı ve böyle bir ilâç mevcut olmadığını hekim söy- lediği zaman hayretler içinde kalırlar. Bir bardak su eczahanelerde satı. lan en iyi Kuvvet ilâcmdan daha fay- dalı olacağı muhakkaktır. Kuvvetlenmek ve zayıflığını gider- mek istiyen kimse vücudunun. aksamının faaliyetini artırmıya çalış- malıdır. Adalelerin büyüyüp kuvvetlenme- sine sebep olacak olan şiddetli vücut idmanları, cimnastik ve (o egzersizler yapmalıdır. Çok yürümek bu meyanda tavsiye edilecek en iyi idmanlardan ve en fay- tali 'ürümekten “e ört beş mil& kadar çıkarma- Böylece her gün yürünen mesafeyi hotederek nihayet bir ay zarfında elli altmış mil miktarı mesafe yol yürüme- ğe çalışmalı. Yenilecek şeyleri iyi intihap etmeli ve adalelere (etlere) kuvvetverici ve besleyici yemeklerden olmasına dik- kat etmeli; et, balık, yumurta, tavuk ibi (protein) li yemeklerden münasip ar pişmiş sebze ve çi salata ile bir r gün yemeğe gayret etmeli, Hiç bir yemek vücudumuza kuvvet veren hususü bir hassaya malik değil- dir. Nişastalı, şekerli o mevattan çok yersem vücuduma kuvvet verir zanne- derseniz bu türlü yemeklerin böyle gizli bir hassası olmadığını sonunda anladığınız zaman hayret etmeyiniz. Manit karbon cinsinden olan me- vattan pek çok miktar yiyenler ekse- ri onları terk ile yerlerine yukarıda ismi geçen hayati şeylerden yedikleri zaman daha ziyade kuvvetlendiklerini anlarlar. Bunlara hayati gıda diyo- ruz. Sebebi, bunlar vasıtasile höcre teşekkülüne mahsus anasını vücüdu-” muza ithal ediyoruz. Hazım vazifesini yapan aza yemek | lerden bu mevaddı ayırıp vücudumu- za sindirmek ve yerleştirmek için kâfi derecede hareket ve idmanlar yap- mak lâzımdır ki, bu suretle kanım de- veranı da tabii halde bulunmuş olur. Bazı kimseler pek fena âdet edin- miş ve öyle alışmış oldukları için hep rahatsızlıklarından şikâyet , eder ve aızlanırlar. Zaaf ve dermansızlıkları: na bir çare bulunmasını isterler. Aci- nırlar ve vakitlerini daima böyle ah vah ile geçirip başkala yardım dilenirler. Bu halde bulunanlar hiç bir | vakitte böyle durmakla fayda göre. | mezler ve kuvvet kazanamazl muhtaç oldukları kuvvet ve i; Bu gibi kimseler böyle durdukça kuvvet ve sıhhat asla kendilerinin a- yağına gelmez.. Asıl lâzım olan bun- | lar kuvvet kazanmak ve sihhatlerini düzeltmek için bu hususta faydaları İmüş sağlam yollâra ve hakiki u- süllere müracaat etmeli. Büyükada Dr. ŞÜKRÜ Fikret ihtifali Filorinalı Nâzım Beyle kerimesi şa- | ire Meliha Hanım tarafından bugün saat 15 te Eyüpte Tevfik Fikret Be- yin kabrinde bir ihtifal tertip edilmiş sair zevat bulunacaktır. RADYO Bugünkü proğram İSTANBUL : 18 Gramolan. 18,30 Fransızca ders (Müptedilere mahsus) 19 Udi Refik Talat Bey ve arkadaşları. 30 Bedeyii Muhiki Hey'eti 2120 Gramafon 22 Anadolu Ajansı, Borsa haberi, saat ayarı 19/48 i Dana musikisi. Ortasından yapışık lira Ali Rıza Efedni o akşam eve döm düğü zaman, kapıyı açan karısı çıkış- tu. Elile Drvardaki saati şahit göstere- rek: — Bu vakitlere kadar o #redesin herif? diye bağırdı, gene meyhaneye uğradın galba.. Ali Rıza Efendi gülümsedi: — Ne olur karıcığım, kırk yılın ba- şında bir defa, Her on beş günde Ali Rıza Efendi diğer bütün amele ve ustalar gibi çalış- tığı fabrikadan yarım aylık alırdı. Ak- gam fabrika çıkışı, amelenin hemen hep- si civardaki Kostinin arkası , bahçeli meybanesine uğrarlar, güle, konuşa ça- kıştırırlardı. Bu bir li tarihin karanlıkları turmak kimsenin Kostinin bahçesinde her on beş günde bir böyle si lemleri kurulurdu, Âli Rıza Ef: eğlenceli akşamı eve geç dönmek bahasma da olsa bıraka- mayordu. > Fakat böyle her geç gelişte de karı- si tarafından haşlanırdı. Bu haşlan- mak ta bir âdet hükmüne girmişti. Şerife Hanım meyhaneyi sevmez ve kocasmın on beş günde bir olsa ora- ya uğramasını çekemezdi. Bu haşlama ve haşlanma faslı da bittikten sonra, Ali Rıza Efendi cüzdanımı açar, ka- zancmdan evin payını ayırır ve na verirdi. Şerife Hanım her defasın da eve ayrılan payı az bulur, kocası- nm kendine ayırdığını çok gördüğü i çin söylenir dururdu. — Alın teri dök, kazan. Sonra gö- tür elin gâvuruna ver, Şu meyhanele ri bir kapatsınlar da, zıkkım yüzü gör miyesiniz inşallah... O akşam da her şey on beş günde bir mutat olan cereyanmı takip etti. Yalnız bu defa bir fevkalâdelik ol- muştu. Şerife Hanım paraları sayar- ken liralardan bir tanesinin ortadan yapıştırılmış olduğunu gördü, dikkat- le baktı, numaralar değişik.. , Bir sayka kopardı: — Gördün mü yaptığını herif, dedi geçmez parayı yutturdular sana.. Kim bilir, ne kadar ziftlendin ki, gözün al dığın parayı bile görmüyor. Şerife Hanım numaraları değişik Hrayı kocasma gösterdi. Bu işe Ali Rı za Efendi de canı sıkıldı: — Ulan Kosti alacğın olsun, dedi, 'acelemden istifade etti, geçmez para- yı dayadı. Bunda da kabahat sende ya. Eve geç kalacağım diye.. Fakat Şerife Hanım bu kabahati ka bul eder mi hiçi Açtı ağzını, yamdu gö zünü,.. Gır, gır, gır söyleniyordu., Ali Rıza Efendi kısa içim: — Ağlama yahu, dedi, ver o lirayı | İnkılâp Müessisi : LEYLİ - NEHARI* KIZ - ERKEK Liseleri Ana - İlk - e. ve Lise sınıfları Nebi Zade Hamdi Kayit ve kabul muamelesine başlamıştır. Resmi mekteplere muadeleti Maa- rif Vekâletince tasdik edilmiştir. Güzide ve muktedir bir talim heyetine maliktir. Ecnebi İlsanı tedrisatına ilk kısmın son iki sınıfından başlanır. Dersler haricinde ayrıca parasız lisan kurları vardır. Cumadan mada her gün saât 14 ile 16 arasında müracaat olunabilir. BAZLDA Cağaloğlu Yanık Sarıylar Cadlesi (6460) yy 5572 tir. Ihtifalde Eyüp gençler birliği ve | il Al şu başkasını. Ben onu süre- — dir ya,. Bu zamanda bir lira bir sana yutturmuşlar, sende yutturacak başka bir aptal bu- liradır, mademki Tarsum, — Sen merak etme. Ali Rıza Efendi karısına “sen me- rak etme” dedi amma, ne kadar uğ- raştıysa da lirayı kimseye süremedi. Şerife Yanım her akşam kocası e- ve girerken ilk suali olarak sorardı: — Lirayı ne yaptın? — Cebimde duruyor, kimseye süre- medik. Tütüncüye verdim almadı, aş- ıya verdim almadı. Kostiyo “Ben müşterime böyle para vermem” diyor. — Görüyorsun ya, yer yüzünde sen den aptal daha bir kişi bile yok. Bu söz Ali Rıza Efendinin izzeti nef sine dokundu: — Sen merak etme. Ben onu sürmez şebbüslerine devam etti. Yalnız bu- nun bir mahzuru vardı. Lirayı sürmek maksadile ya ayak üstü bir 7 bi- ra içiyor, ya yokken bir Ali Rıza Efendi: : — E, ne yapalım, lira cebimizde mi kalsın? diyordu. Muvaffaktye! ce, Ali Rıza Efendi dü: Anlaşıldı, dedi, bunu gündüz ge iyeceğim. Çünkü laka geçiririm. » Ali Rıza Efes başlamış! ibi benim dolâşıp duruyordu. Müteakıp geceler, karısının itirazla ma, yayeylalırma, bonurdanmaları. rağmen, Ali Rıza Efendi geceleri .. li r | danlığı Satm Alma komisyo- unmaları. çıkıyor, ya kahvede, ya meyhaned: kadaş arıyor ve buluyordu. Çünkü defn da çıkmağa alışmıştı. Bir akşam gene böyle Mey keyif hazırlanırken den bire li çıkmağa sapsarı kesildi: — Vay canına, dedi, lira yok. Bütün ceplerini araş! karıştırdı. yok, yok, yok. Bu defa dışarıya çıkmak için sür mek lâzım gelen parayı karına gös teremedi. Ali Rıza Efendi farkında ol mıyarak, sabahleyin lirayı biriine sür. müştü. Evkaf müdiriyeti ilânları 1 — Mahmut Paşa ve Rızapaşa caddelerinin birleştiği dört yol ağzında altında büyük mağazayı ve fevkinde anjesol katla- rmı müştemil Küçük İzmirli oğlu hanı namiyle maruf 254 ve 258 cedit No. lu Vakıf akar. 2 — Ankara caddesi üzerin de Milliyet matbaası ittisalinde 96 No. lutahtında bir dükkân ve fevkinde altı oda vesaire müş İ temilâtı havi her türlü ticaretg âh olabilecek Vakıf akar. 3 — Sirkeci civarında Tramvay caddesi üzerinde Köprülü han kapısı hizasmda 42 ve 44 No.ludükkân. ya lüzumu a” ket sigara alıyor, ya bir dükkâna uğra yap öteberi satım alıyordu. Karısı bu Tüzumsuz masraflar karşısında köpür 'dükçe, sündüz herliee görüyor, fakat gece Geceleyin mut yı sürmek ba- ei bu defa Goğili de evden çık ğe tı. O meyhane senin, bu :, cüzdanını t. Mir. Kumandanlığı Satınalma kom. ilânları Merkez K. ihtiyaci iki bin kilo zeytin yağı müna- kasa ile (o almacaktır. İhalesi 5-9-933 salı günü saat 14 ten 14,30 kadar yapılacaktır. Ta liplerin şartnamesini görmek biz her gün ve münakasa gü ü belli saatte Merkez Satm ER Komisyonuna gelme leri. (158) (4001) o 5371 Harbiye mektebi için üç bin kilo Zeytin yağı aleni münaka sa ile almacaktır. İhalesi 5-9- 933 salı günü saat 14,30 dan 15 e kadar yapılacaktır. Ta- liplerin şartnamesini görmek üzere ber gün ovemünakasa günü belli saatinde (Merkez Satın Alma Komisyonuna gel meleri. (157) > (4003) Yere 5373 Akademi Kumandanlığı i- çin 800 kilo zeytin yağı aleni münakasa ile almacaktır. İha lesi 5-9-933 salı günü saat 15 ten 16 ya kadar yapılacaktır. Taliplerin şartnamesini gör mek üzere her gün ve münaka sa günü belli saatinde Merkez Satın alma Komisyonuna gel- meleri. (159) (4004) ilm 5374 Harp Akademisi hayvanları- arpa 21-8-933 pazartesi günü saat ll den 11,30 za kadar pa- zarlıkla satın almacaktır. Ev- saf ve geraitini görmek iste- yenlerin her gün ve pazarlığı- nunda hazır bul (168) (4046) 5426 Merkez o Kumandanlığı- na merbut kıt'at ve Müesse- sat ihtiyacı için beş bin kilo makarna ile bin kilo Şehriye 21-8-933 pazar günü saat 14 te 14,30 za kadar pa- zarlıkla satın almacaktır. Şart namesini görmek isteyenlerin her gün ve pazarlığa girişecek | lerin de belli saatte Tophanede Merkez Satın alma komisyonu | na gelmeleri. (196) (4145) 5510 Levazım Eşya ve Teçhizat | anbarına ait 7 kalem muhtelif eşya ve Maltepe Askeri Lise- sine ait 4 kalem köhne bakır ayrı ayrı müzayede suretile 20-8-933 pazar günü saat 15 | ten 16 ya kadar müzayede su retile satılacaktır. İsteklilerin Eşya ve bakırları görmek i- çin mahallerine şartnamesini görmek için her gün ve müza yedeye | girişeceklerin belli saâtte teminatlarile Tophane- de Merkez satın alma komisyo nuna gelmeleri . (190) (4150) 5539 | Merkez Kumandanlığına merbut kıt'at ve müessesat ih tiyacı için alınacak otuz beş bin kilo koyun etinin pazarlı- v0 talip zuhur etmediğin- 20,25: Mü ; vele koyacak bir tokat, bir de öteki yanağına. . | 2034; Akm ile 4 — Beyoğlunda Ağahamamnda maruf Üçüncü Valaf ha | den pözarlığı (31-8-933 per HE — Ama kuzum. Vermedin isti- | Herif neye uğradığını anlamadan | 2108 1 YA LE a a alar sembe - günü saat o 14 den | Bi dayı nida ind, > yapayım : inin ön | EA Lam .. Ene banyo ve saire müştemilâtı ha N ben de şaşırdım. . de yerde buldu. . Arnavut : İKÜDAPEŞTE, 580 m. oi ba kalma e b) ieivy U İşte sana işti. | 2108: Tizetre — Haberler 25 Sipan mun 5 — Beyoğlunda Kâtip Mustafa Çelebi mahallesinde Telgr & Ne şaşiracakem. . Ben altık lar. | naf! Al sana temyiz! Al sana ve, | © YIYANA. Si8m af sokağında 2 - 4 No. lu apartımanın dört oda bir mutfak ve tık? senin avukatın değilim. - Gel | kâletname. : Dedikçe yapıştırıyor. | ZX25) seye Me issindeki pire | gaireyi müştemil altıncı dairesi. de yazıhaneden vekâletnameyi al! | du. . Hemen bir kaç kişi araya gir MİLANO. TORİNO FLORANSA, 6 — Beyoğlunda Hüseyin ağa mahallesinde Zanbak soka- Ben görüyordum ki; Ermeni a. | di... Lakırdınm kıvamını kaçır iye babalar, — Blk, Habe Ker 1 mlm 5 No. lu hane. iyi Pi m. i i e er > gi ek al 24 Seal 7 — Beyoğlunda Kâtip Mustafa Çelebi mahallesinde Ab- verdi diye bu kadar 1. | Ba sefer Ammavül üeüşleri, mat |, BÖKREK DEE. dullah sokağında 16 No. lu hane. Vapurun ufak salonunda bu iki ki- | buat kanununun bü sütunlara der-| kt ker i923 Duran A0 Ml 3030 8 — Beyoğlunda Kamerhatün mahallesinde Çakmak soka gi arasındaki adeta kavga bütün cini menettiği bir çok şeyleri, avu- | Muhişlif aletler ile eaçşnlar te Radye orkest ğında 19 No. lu hane. yer yavaş Ermeniye mii a e My ma mize Yeni Bahçede cadde üzerinde 16 - 38 No.lu han ve #lliiieine sellke metler sordu ein ei Da Balâda muharrer emlâk 935 senesi Mayıs nihayetine kadar — Ne yapalım şimdi. 4 geri | ada la AN Denedlilisek itisü Denet kiraya verilmek üzere müzayedeye konmuştur. İhaleleri Ağus- ri alabilir miyiz arzuhali?.. iş o kerteye gelmeden 'âvükatı « Tayyarelerin satıh hamiline (mat) | tosun Yirmi sekizinci pazartesi günü saat on beşte yapılacak- — Arzuhal geti alınır?. Orası | — Ne kanmı döndürdün be yav.| sit isishats bakkındaki ihtira için iş. | tır. Talip olanlar Evkaf Müdüriyetinde Akarat kalemine müra rum! Ver bana arzuhal numaranı de ben işi takip ettiririm. Demez mi?., Arnavut hiç tavrını bozmadan cevap verdi... ül Efendi. temyiz ediyorum işimi?.. Beraberce köprüye çıktılar, . . FELEK tihsal edilmiş olan 25 Ağustos 1928 ta- rih ve 1357 mumaralı ihtira beratı Üze- rindeki hukuk bu kerre başkasına de- vir ve yabut içarı verileceğinden bu hususta fazla malümat edinmek arzu € den zevatın İtanbulda, Bahçe kapıda, Taş handa 43-48 numaralarda kâin vekili H. W. Stock efendiye müracönt etmeleri ilân olunur. (6310) pa. caatları. —ğş——————————————— Mütekaidin ve Eytam ve Eramilin Eylül 933 maaş yoklamalarmın i icrasına başlandığından mahalli ihtiyar he- yetlerince tanzim ettirilecek yoklama ilmühaberlerinin Kay makamlıkça tasdikından sonra ve 25 Ağustos 933 anzer .kadar İstanbul Evkaf Müdüriyeti muhasebe kalemine tevdi 5409 | elemeleri. (4196) (3872) 5220