30 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

30 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

ee “ğa ağn Meokuf Alman radyo müdürlerinin mahbusin karargâhında sorgu es- nasında alın an bir resimleri Alman radyosunun idaresini, Hitler iktidara geçtikten sonra, eline alan Alman Propaganda Nazırı Göbbels es- N radyo müdürlerini, radyo varidatın- da bir çok suiistimaller yapmiş olduk- ı ileriye sürerek, birer birer mah- ye sevketmektedir. İçlerinde ge- rek musikişinaslar, gerekse fen ve İ- dare ricali âlemlerinden mühim mev- ki işgal etmiş olan bu zevata karşı | #erdolunan başlıca ittiham kammmen | ve nizamen kendilerine verilen hak- tan fazla bir takım paralar dercep et- miş olmalarıdır. Bütün Alman radyolarma birden va Ziyet eden Nazır Göbbels evvelâ muh- radyo merkezlerinin defterlerini ve vesikalarmı tetkik ettirmelke sui- İstimal tahkikatına başlattırmıştı. Bu svrakın tetkiki esnasında her gün y&- Ni bir sansasyonel vaka tespit ediliyor ve bu vakalar muntazaman gazeteler- le neşrolunuyor. En ziyade ittihama maruz kalan zat Alman radyosunun müessisi olan sabık mMüsteşarlardan Von Bredow ile Al- man Devleti Rardyo Şirketi Müdürü Doktor 5 ve son defa Lucerne'- de inikat eden beynelmilel (o radyo kongresine Almanya namına iştirak eylemiş olan o Müdürünmumilerden Giesecke idiler. Bredoir'a karşı yapılan ittihamda mumaileyhin radyo şirketindeki maaş larını 1944 senesine kadar tahtıtemine almış olduğu yazılı bulunmaktadır. Yeni Alman radyo idaresinin yaptı- bir hesaba nazaran Bredow ile i 500 memurun Açıkta kalacağı Doğru değil (Başı 1 inci sahifede) muharririmiz şu malümatı almışlırı Defterdarlık yerine mürakiş Üç mürakip vardır; Sabık atanbul valisi Raşit, defterdar Mustafa, Demir- Yollar muhasebe müdürü Kâzm Bey. ler, Bunlardan Raşit Beyin İstanbul kıs- ini ve Mustafa, Kâzım Beylerin de mü- havebe ile Beyoğlu ve Üsküdar kısım- eril meşgul olacakları anlaşılmaktar ir, Yeni müdürler Muhakemat müdürü; o Mahkemei Temyizden mütekait İsmail Hakkı eğ Emlâki milliye müdürü: Emlâki liye Umum Münir Bey, Pul müdürü: Hariciye muhasebe müdürü Abdülkadir Bey, Darphane ve damga matbaası müdürü Fuat Bey (A- #alâten tayin.) Tahakkuk ve tahsil müdürleri Istanbul tahakkuk müdürü ün defterdarı Talât Bey, Tahsil müdürü, Ankara defterdarı Salim Bey. Tahsil Müdür muavini İzmir muhasebe müdü- Tahakkuk müdü, muavini ta Yin edilecektir. Beyoğlu tahakkuk müdürü: Samsun . Muavin ta- defterdar: Zeynelâbidin edilecektir. Ta müdürü: Bey- Üsküdar tahakkuk müdürü: Âmir Bey. Tahsilât müdürü merkez muhase- becisi Şefik Bey, Muavinleri tayin edi- lecektir. Mal müdürlü, Mülhakat ta dahil olmak üzere 15 Malmüdürlüğü kalmaktadır, Yalnız mal- müdürlüklerini yetleri vaya mede ölem dür Mehmet Ali, Eminönünde İbrahim, Mümin inn ip fik 0. Cemal, Fatihte diğer Malmüdürü Ragıp Beyler ipkaen tayin memur. tayin beritedin Seksen şube Yeni 'tejkilâtta 40 tavakkuk ve 40 "ami kontenjanla beraber döviz nokta gl ye e A ye çok ehemmiyet . li tahlâtta noksanlık ve sai- tedilmiş olan mukavelenin feshedil- mesi sayesinde Alman radyo şirketi 228000 mark tasarruf etmiştir. Sabık Alman radyo müdürlerinden olup Almanyada pek tanınmış bir Tevkif edilmesini bizzat talep eden €s- ki Alman radyoları Umumi müdürü Von Bredow ma bilinen Alfred Braun dabi isticvap olunan radyocular arasında bulunmale tadır. Yapılan (o bir hesaba göre bu zat tâ 1925 ten 1933 senesine kadar | Kambiyo Müdürlükleri (Başı | inci sahifede) Tanduz — Takas sistemi kalktı, Türk para- #ından tutmak esası kararlaştırıldı. Bu nokta esas olarak kabul edilince Maliyenin bu cihetten teşkilâtın mal etmesi zarureti hâsıl oldu. Bu barla merkezde bir kambiyolar mü- diriyeti teşkil ediliyor. İzmir ve İstan- bulda mevcut kambiyo mürakiplikle- ri takviye edilmektedir. Diğer bazı mühim vilâyetlerimizde bu noktadan teşkilât yapılıyor. Merkez bürosu bü- tün memleket döviz harekâtını idare edecek, vaziyete göre hükümete yeni Yeni tedbirler almak fırsatını verecek- tir. tahsil şubesi ki, toptan 80 şube vardır, Şubelerde tahakkuk ve tahsil başme" lik mıntekalarına göre tahakkuk, tah- sil ve tebliğ memurları olacaktır, Gi Kema zi de bitmek üzere- ir. Şubelerde gi bir lığa meydan kalmaması vel tebligat yapılmaktadır. Teftiş ve mürakabe Yeni teşkilâtta İsi ve mürakabe- re gibi kusurların önü ba suretle alına- caktır. Maliye heyeti araş maiyetinde 20 tetkik memuru bulunacaktır. 50 tahakkuk ve 20 tahsil müfettişi kadroda vardır. gi vekâlet tarafın. dan tayin edilmiştir. Ve kısmen tayin emirleri de gelmiştir. Kaç memur açıkta kalıyor derece ve vaziyetleri itiba- Şimdiki l rile yeni teşkilâtta yer alamıyacak me- surların miktarı ancak 1 eylülden son- ra belli olacaktır. Bu miktarın 500 den fazla olduğu şayi ise de alikadarlar a- çıkta kalacakların bu kadar olmıyaca, fo söyler. lerdir. Bununla o böraber stanbul teşkilâtmda açıkta kalanlar, memuriyetten çıkmış değillerdir. Ken- dileri başka vilâyetlerde derecelerine ya memuriyetlere tayin olunacaklar- Şefik Bey komisyonda hastalandı Dün teşkilât komisyonunda mücs- sif bir hâdise olmuştur. Üsküdar tah- sil müdürü Şefik Beyin üzerine birden- bire fenalık gelmiş ve bayılmıştır, Bu- nun üzerin: ilk tedavi ve Şe fik Bey Gureba hastanesine kaldırılmış» tar, Şefik Beyin hastanede bir hafta ka- yatacağı söylenmektedir. Ayşe İbrahim Hf. Bahs buyurduğunuz anten (malü- mum değildi. Müsait bir zamanımda tecrübe ederek yüzde kaç nispetinde fark olduğunu ayrıca bildireceğim. Fakat sarkıtılan tellerin o her halde radyo dalzalarını atmakta hassasiyeti biraz arttıracağına şüphe yoktur. Bu- nunla beraber istimal ettiğiniz galen- Wi aletiniz ile bu şekilde bir antenle uzun ve yüksek bir antenle almakta olduğunuz neticeyi alamıyacağınıza eminim. Bunun için bilhassa Ankaradan İs- tanbulu ve bazı kuvvetli merkezleri dinliyebilmekliğiniz için mümkün ol- duğu kadar yüksek, hiç bir yere te- roassısz ve tek telli bir anten ile ayrı- İ ce kurşun su borüsundan kalın bir ba- kır tel ile getirilecek bir toprak hattı- na ihtiyaç vardır. Bahsettiğiniz antenle belki merke- ze yakın olmanız hasebile İstanbulu di ebili T.M. Varşova'da Türk musikisi Nadiren Avrapa radyolarında Türk musikisinden mürekkep plâklar işit- mekteyiz. Bu haftaki Avrupa programların- da bir saatten fazla sürecek bir ala- turka musiki vardır. Varşovada cu- martesi akşamı saat 21 de verilecek ve plâk olmıyan bu konseri dinleyiniz. 8 sene zarfmda radyo şirke! bin mark çekmiştir. Mum. ca seyahat parası, bahşiş ve otel mas- rafı diye de 40000 mark çekmiştir. Bu tahkikat osnasmda senevi 24900, 18200 mark gibi yüksek tahsi- sat alan maruf radyo mütehassıslarına işten el çektirilmiştir. o Tahtımuha- kemeyo alınmaları tekarrür eden mü- dürlerin cümlesi mahbusin karargâh- larına sevkedilmişlerdir . Yalnız Bre- dow tevkif edilmemiştir. Mumaileyh tevkif edilen bütün memurlarile bem- fikir olduğunu söyliyerek kendisinin dahi mahbusin karargâhına gönderi!- mesini Nazır Göbbels'ten tahriren ta- lep ettiği hulde Göbbels mumaileyhe yollattığı cevabında mahbusin karar- gühina gitmenin terziye bir pantalon sipariş eder gibi sipariş edilemiyece- ğini bildirmiştir. Mahbusin karargâhına gönderilemi- yenler meyanında meşhur musikişi- naslardan profesör Neubeck de bulun- maktadır. Bu zat sulisti mevkuf bulunmakta gişhanesinde ölü olarak bulunmuştur. hakemelerin tarzı cereyanı kari lerimize sütunlarımızda bildirilecek- tir, Turgut MİTAT 43 milyon İira (Başı 1 inci sahifede) mi tayyareain ad konma şenlikleri muhtelif sebeplerle gelecek sene- nin 30 ağustosuna kalmıştır. Bu sene yeni 16 tayyaremiz şu adları alacaktır: Amasya, Bözüyük, Çine, Eski şehir, Geyve, İzmir-Bornuva, İz: mir.Karşıyaka, İzmir.Rençberleri, İzmir tüccar ve esnafları, İstanbul Bakırköy, İstanbul.Beşiktaş, İstan- bul.Küçükpazar, Manisa, Midyat, Ödemiş, Saraköy. Ad konma şenlikleri gelecek senenin bayramına kalan tayyarelerin © adları şunlar olacaktır : Ayancık, Bafra, Bartin, Balvadın, Çarşamba, Karadenizereylisi, Fatsa, i- kinci ve üğüncu Giresus, Göre, ropa, un Kavak nahiyesi, Ekinci, Ü- çüncü, Di incü Samsun, Sürmene, İkinci, Üçüncü Dördüncü Trabzon,Zon- guldak, Ulu Türk milletinin havacılığa ver- diği "ehemmiyetin derecesini ölçmek i- çin, tayyare cemiyetine yaptığı yazdım larr ele almalıyız . Bügüne kadar te- min edilmiş olan kırküç milyon lira, tayyarenin harpte ve sulhta bugün ve yarın göreceği işleri halkımızın ne ka dar iyi anladığma ve takdir etti; pek canlı bir delildir. e Tayyareciliğin göreceği büyük işleri ve havadan gelen tehlikelerden korumakta yapacağı hiz- etleri, en yetişgin milletler bile an- cak türk milleti kadar anlamış buluyor. Cemiyet, ileriyi gören cömert mille- tinin kıymetli yardımlarila tayyarecili- imizi ileri götürmek ve bunun gibi halkın mal ve canını hava tehlikesine karşı korumak © işlerinde mutlak bir muvallakıyete erişeceğine kanar, Türk tayyare cemiyeti kadar onbir tayyare mühendisile 172 tayyare makinisti yetiştirmiş ve on makinist de Avrupada okutmuştur. Banlardan baş- ka daha sekiz genç Avrupada © tayyare mühendisliği tahsil etmekte bulunuyor. Görülüğorki cemiyet tayyareciliğe hu dutlarımız içinde sağlam temeller ve i- yi kaynaklar hazırlamakta israrla de- vam etmektedir. Mitınleket içimuc tey- yare yapmak ve bunun içinde tayyare yapacak insanları çoğaltmak lâzımgel digini güzcice taxoir sen cemiyet ha- vacılığımızın sulhte ve harpte emniyet le yaşayabilmesi için, gençler arasında “ Havacılık sevgisi” yaratnağı da bir zaruret ve özlü bir vazifesi saymakta» dır. 'Mekteplerde açılan tayyare derek: lerinden, halkı ve gençliği aydınlat mak ve yetiştirmek yolunda cemiyetin. MİLLİYET ÇARŞAMBA 20 AĞUSTOS 1933 Karilere covaplarımız İlalya ön çok opera bestekârı yetiş- tiren bir memleket olduğu opera eser- leri miktarından anlaşılmaktadır. İ- talyan operalarının dünyanın her ta | £ kaymetlerini göstermekte en Bu kadar yüksek sanatler yaratan bu melekette ber nedense — oper dinlemiyen pek çok kişiler de bulun- makta idi. Radyo zamanla bu noksanı da iza- leye önâyak olmuştur. Çünkü en çok opera temsilleri İtalyan radyolarında işitilmektedir. Opera temsillerine yavaş yavaş bü- tün İtalya halkı alışma ve geçen aylar- da İtalyan radyoları ta: bir ankette dinleyicilerin büyük bir ek seriyeti opera temsillerinden hoşlan- * dıklarını ve program olarak dinlemek istedikle: idaresine bildirmişlerdi Mussolini ve gençlik neşriyatı yük yararlıkları olacağı kanaatindedir ki son tatil esnasında haftada 2 gün gençlere mahsus radyo İle çocuklara makına Bil eyriyet yapılmasını bizzat e ani a dalin Göcek “Radyo büyükbabası, ismini taktıkla- rı Profesör Ferri memur edilmiştir. Amerikada bir cemiyet "Nacional Council of Radis - Lis- teners,, nami altında Amerikada bir cemiyet teşekkül etmiştir. Cemiyetin başlıca vazifesi radyo merkezlerinin programlarındaki hata ve noksanları nı halkın arzuları veçhile tashih et- meleri için uğraşmak ve (şikâyetleri şirketlere dinletmektir. Cemiyet ayni zamanda Amerikan radyoların pek yanaşmak istemedikleri mektep neşri- yatı ile çocuk programlarının tanzimi için de çalışmaktadır. Cemiyetin U. $. A. da 16 şubesi var. ler, Macarların sevdiği merkezler Macar Posta ve Telgraf İdaresi rad- yo dinleyicilerine sorduğu bir. suale dinleyicilerin 9450 sinden fazlası ce- vap vermiştir. Sualde en çok hangi ec- nebi radyosunun dinlenildiği — sorul- maktadır. Tasnif neticesi budur: Avusturya merkezlerini — dinliyenler MERKEZLER DİNLEYİCİLER DEDİ Avusturya 49785 İtalya 40521 40000 Polonya. 12380 Fransa 4639 Romanya 3544 İngiliz 3022 30 Ağustos (Başı 1 inci sahifede) pitülâsyon zincirinin parçalanacağı, müjdesini, bu gün almıştık. Halifeyi kapımızın eşiğinden, püs- Küllü fesi başımızdan, yobaz sarığmı boynumuzdan, Arabın çetrefil harfle rin! dilimizden fırlatıp atan kuvveti, bugün Kazandık! Türke mukadder olan her şey, 30 ağustosta doğdu. 30 Ağustos, haritalarm parçalandı- ğı, mukadderatın kolu büküldüğü, taç iraslarm parçalandığı ve kendilerini kuvvetli sayanlar hiçe sayı'dığı gündür!., Büyük Gazi, Akdeniz Ağustosta işaret etti, Veb gösterdiği hedeflere ulaştık. 30 Ağustos, kanlı bir savaşın bitti- i, ve bir çok yeni savaşların başladı. ğı gündür! hâlâ bu savaşın içindeyiz. 30 Ağustos 922 den beri geçen 30 Ağustosların her biri, bizi yarına da- ha çok hazırlıklı, yarından daha emin ve 30 Ağustona dört elle sarılmış bul mondi. Yeryüzünde yapayalnız, her tarafı düşmanla sarılı, silâhsız; cephane- siz bir milletin bir 30 Ağustos yarata- bilmesi, mucizelerin en büyüğü oldu- ğunu biran için unutmak, bizim için felâketlerin en büyüğüdür! 30 Ağus- tosu, yalnız 30 Ağustos günlerinde de ğil, ber gün hatırlıyalım. O günü ve ondan sonraki günleri bize idrak et- tiren büyük şefe candan saygı!... 30 Ağustosun beşiğinde gözlerini açan Cümhuriyete selâm! Yaşasın 30 hedefini 30 onla... M. SALAHATTİIN —— — ——— yaptığı neşriyat ve teşebbüslerden dalı neticeler alada garyoruz. mi mir mekteplilerinin hak kazandıkları “İzmir me tayyaresi” gençle rimizdeki tayyarecilik şevk ve hevesine en parlak bir misal sayılmaya deyer. e rayyemcil artık milli varlık ve dev t remzi olmıştur. Tayyarede ve tay- yarecide kuvvetli olmıyan bir milleri var olduğuna; dünyada sözü geçer bir varlık teşkil ettiğine inanacaklar kal. mamıştar, 3 Bütün medeni milletler, gençleri hatta kadınları ile hava sporunda türlü havacılık işlerinde yaptıkları hareket- İerle “uçan bir nesil” yaratmak kaygı. sundadırlar Türk milletinin in dünyanı bu yoldaki ileri gidiş ve nüşlerini kovalamak ve bu EE halkımızı aydınlatmak ve çalışmak va- ifesinin büyük kıymet ve ağır mosali- rafında temsil edilmesi de bu oporala- | M. Mussolini radyonun gençliğe bü- | AŞ 1 — Halihazırdaki saatlerde. 2 — Üç saati alaturka, bir saati alafranga, 3 — Alaturka yeni şarkılar. Alaf- ranga da “Orchester,, 4 — Safiye, Hikmet Rıza, Eftalya ve Nihal Tevfik Hanımlar. . 5 — Darülbedayi temsilleri. 7 — Cumaları saat bir veya Z den itibaren alaturka saz. — Hoşumuza giden kısımlar: Be- dayilmiliye heyeti, Nebil oğlu. ., e talya H. ve udi Salâhaddin Bey heyet- leri. Beğenmediğimiz kısımlar: neşriyatı ve fransızca ders. 9 — Fransızca ders kaldırılırsa fe- na olmaz. 10 — Kadın olsa iyi olur. Karilerinizden: 1 — Yükesk Mühendis mektebin- den Nacit. 2 — St. - Benoit Fransız U- sesi 12 nci sınıftan Cemal, .. Plâk C: 1 — Dağınık şehrimizin günlük | faaliyetine uyğun ve mevsime göre de ğişen bir neşriyat olmalıdır. Yazın (7 - 11) e kışın (5 - 12) ye kadar çalış- mak müraccahtır. C: 2 — Her iki musikiye ayni - hemmiyeti vermelidi C: 3 — Alafranga musiki zevkine memleketimiz halkınm ekserisi bigâ- nedir. Bu zevki aşılamağa Radyo meş riyatiyle, amil olacaktır. Bu sebepten zımdır. Ancak bu evsaftaki bir orkes- tradan garbin klâsik ve asarı ve (pod pori) halinde operet ve valsleri ve sa ire.. Parçaları 2: dinletilir. Hafta ta bir gün konservatuvar hocalarının musiki hakkındaki konferansları ve solo konserlerini temin de şarttır. Şe- hir bandosu veya her hangi muntar zam teşkilâtlı bir askeri bandoyu da haftanın bir gününde dinletmelidir. Günde kırk dakika dans havalarını müntehip plâklar temin eder, Caz- bant teşkili abestir. Örkestrayı her gün muntazam bir programla çaldır- malıdır. Alaturkaya gelince: Muhakkak ta nılmış sanatkârlardan mürekkep tam kadrolu bir saz heyeti tarafından her gün birer saatlik klâsik asar program da olmalıdır. Diğer saz heyetlerine şen ve neşeli (yalnız yüz kızartıcı ne- vinder değil) şarkılar ve milli, oynak havalar, köy, memleket türküleri çal dırtmalıdır. Bu çalınanlar sanatkârla rm hiç bir zaman keyiflerine bırakıl mamal C: 4 — Hanende ve sazendeler ha i muvaffakiyetle | Orta tedrisat Kadrosu (Başı 1 inci sahifede) iresince hazırlanmış, müdürler encü- meninde tetkik odilmiş olarak gönde rildi. Hakikat şudur: Yeni olarak boş İse, ve on beş orta mektep daha açıl- maktadır. Liseler Malatya, Kütahya, Yozgat, Karı ve Denizlidedir. Orta metkepler Bergama, Ayvalık, Edre- mit, Karaman, Mardin, Osmaniye, Zile, Develi, Elbestan, Simav, İskilip, Hopa, Düzce, Bartm ve İstanbulda Uluköydedir. Kadrolardaki tebeddülâtın adedi i- se umum *le yüz yirmi & dir. Bunlardan 14 ü terfi suretile, 6- tuz ikisi muallimlerimizin kendi tale bi üzerine, 36 sı vekâlet inzibat komis yonunun gösterdiği lüzuma binaen 36 sı da bazı mekteplerde bazı derslerin tevhidinden veya idare noktai naza - | rından görülen lüzum üzerine yapıl- mıştır. üyor ki değişiklik mev- zuu bahsolan adetlerden çok daha az dır. İstanbuldan O taşraya gönderilen orta tedrisat muallimlerinin adedi se- kizdir. Bunlardan beşi esasen stajiyer olup müddetini ikmal ettiğinden do- layı ei taşra mekteplerine ta- yin edilmişlerdir. Diğer üçü de vekü- let inzibat encümeninin kararı üzeri- nedir.” Uluköyde açılan yeni orta mektep aziçinin bütün ihtiyacın temin edecektir. Bugün mektebe talebe ka- yıt ve kabulü için emir verilecektir. Kasımpaşada açılması evvelce takar. rür eden orta mektep için kadroların tanzimine kadar bina bulunamamiış- tır. Buradaki ilk mektep binalarından birini hususi idare vekâlete verdiği takdirde Kasımpaşada da derhal bir orta mektep açılacaktır. Hususi ida- re bu hususta tetkikatını ilerletmiş- tir. Orta tedrisat umumi müdürü Fu- at Bey cuma günü Ankaraya avdet e- decektir. yetlerini tamamen kavramış bulunmak tadır. Dün olduğu gibi bugün ve sonsuz ya tınlarda, Türk milleti ulu şeflerinin i- daresinde beynelmilel | hayatta mühim yerini dalma tutacak ve hiç bir enillet- ten geri kalmayacaktır. Şanlı ve geretli Türk milleti gib, del ma büyük şeflerinden nur ve kuvvet van cizalyaki der Seevveni Günler zünün havada kuvvetli almak manası- na geldiğine kanidir. İşte millet ve ce- miyet bu ülküye yılmadan & ve yorul- madan erişmek peşindedir. İstemek muvaffak olmaktır. Aületimize Geldi Cevaplar —m--—— bir muzafferiyet neticesinde şeref ölçülür ve alınırlar, İsim tasrihi lüzum suzdur. Yalnız hiç bir şarkıcıya gazel o kutmamalıdır. Sazendelere taksim Katip İz bağlamaz yerleri İ.) Avrupa radyo datasyonlarile V.) Umumi eğlenceler tertip olu- nan büyük otel, bahçe veya salonları. Naklin çoğu ber hafta ayrı ayrı bir şekil almalıdır. Cumaları öğle üzeri yas poru, saat ayarı söyletmelidir. C: 8 — Radyo neşriyatının hoşa giden, beğenilen ciheti bu anketten sonra inşallah olur. riş şekli istifadelidir. man değişmelidir. C: 10 — Spiker kadın ve erkek mü navebe ile çalışılırsa Avrupa radyola rı gibi iyi hareket edilmiş olur. Ağır ve düzğün konuşan şive ve sesi kulağı okşıyan (söyleyiciler) intihap edilme Ayrı metalip: Senelik abone bede» li bu buhran zamanında pek fazladır. Bu miktarı yarıya yakm indirmek mümkün olursa abone adedi bir kaç misli artar. Hele iki taksitte almması kolaylığı da temin olunursa herkei zamanında borcunu arzu ile öder, (işaret) kilise çanma benzemekte ke ğe gibi hoş tarzda ver melidir. İstiklâl marşı daha iyi bir plâktan dinletilmelidir. Neşriyata baş İarken de çalmmalıdır. Günlük faali» yetinize Fransızça . lisanile nihayet vermek abeatir. Hürmetler li , Rizapaşa, Yeniçeşme 10- kak No. 42: İbrahim İZZET Unutulmaz günler (Başı 1 inci sahifede) yenilmiş, bütün manasile iflâs et. mişti, Gariptir ki, Türkiye aleyhin- de takip edilen bu insafsız politi- kaya, hasım cephesinde bulunan Fransa, İtalya ve hattâ İngiltere ve Yunanistan efkârrumumiyesi tamamen taraftar bula#mmuyorlar- dı. Maatteessüf tarihi dolduran ve milyonlarca insanm hayatına mal olan bir çok fâciaların mes'ülleri, daima milletlerin ekseriyeti değil, belki küçük bir ekalliyet, hattâ bazan da bir veya bir kaç şahıstan ibaret kalıyor. Bu müşahede; mil. etlerin hürriyet, istiklâl, hâkimi- yet ve irade kuvvetlerini kullan- makta daha ziyade dikkatli, has- sas olmalarını icap ettirir. tiyen bir mil.” İetten, eğer bu tabii hakları esir- genirse, isyan etmek o milletin yalnız hakkı değil; ayni zamanda vazifesidir. o Milli mücadelemiz; işte böyle bir hak ve vazife hissi- nin doğurduğu bir kalkınmadan başka bir şey değildir. Senelerce süren bu çarpı bülâsasını, mükâfatını Dumlupınarda topla- mıştık. Dumlupınar; Türk milleti- me İzmirin, İstanbulun, Trakyanm istirdadını temin etti, Mudanya ve Lozan temelleri üzerinde kuru- lan şerefli sulhü verdi. Onun için- dir ki, en tabii haklarımıza, siyasi gi ve saygı; hepimizi Dumlupmar gününe candan bağlıyor. Bu bü- yük günü hatırlarken; bize şerefli li bir sulh kazandıran, ve bu şeref- li sulhü; sükün ve vekar içindeki mesaisile her gün biraz daha artan kudretile devamlı bir hale koyan aziz ordumuzun, büyük (Başku- mandanının, kıymetli kumandan- larının, kahraman zabitlerinin a ziz hâtıraları önünde, (saygı ile Mi Me aşya vazife. ir,