18 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İstanbul ilkmektepler kadrosu tasdikten çıktı ve dün tebligat yapıldı. Türk -Yunan Sahip ve Başmuharriri: Sürt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 2152 PAZARTESİ 18 EYLÜL 1953 Kübada heyecanlı vazi- yetler devam ediyor. Bü- yük bir nümayiş yapıldı. Müdür: 24318, Yam müslürü 24510. e misakı hiç bir devlet aleyhine değildir.. Hakikatlerin Tekrarı Sürt Mebasu: MAHMUT ANKARA, (Telefonla - Başmü- harririmizden) — Bütün insanlar, hakikâtleri olduğu gibi “almazlar. Bunu bilerek veya bilmiyerek ya- panlar var. En güzel eserlerin, bazan en şiddetli tenkitlerle karşı- | | laşmasının izahı budur. Son günlerde Ankarada imzala- nan misakın mahiyeti, hangi esas- lardan mülhem olduğu bellidir. Bu eserin böyle “na bir talihe maruz kalacağı farzedilemez. Bununla beraber Türk - Yunan anlaşması- nın mahiyeti üzerinde ne (Okadar 'durulsa o kadar faydalı olur. Ha- kikatlerin tekrarından zarar. gel mez. Belki bunda zaruret bile var- dır. Çünkü her memleket hissiyat, evham şüphe ve tereddüt ile meş- bu boğucu bir hava içinde yaşıyor. Türk - Yunan dostluğunun fay- 'da ve tesirleri, yalnız kendi mem- leketlerimize münhasır kalmıyor. Bilhassa hariçteki tesiri daha bü- yük oluyor. Bu tesirin belki umu- miyet; hele mutlaka ekseriyet iti- barile müspet olacağını şimdi söyliyebiliriz. Aksi nasıl düşünüle- bilir ki, bu samimi anlaşmıya yan bakabilmek için komşu memleket- ler arasında sul nizamının teessi sünden memnun olmamak lâzım- dır! Yeni misak, sulhün : müdafaası cephesinde kurulmuş bir “kaledir. Milletlerde sulh arzusu ve bu suk hü müdafaa karar ve kuv- veti olunca, tecavüzlere de imkân ve meydan kalmaz. Siyasi gayelerimizden — biride şarkta, Balkanlarda, Akdenizde bir sulh âmili olmak değil mi idi? Türk - Yunan politikasmın tevec- cüh ettiği istikamet budu; lanan yeni pakt ise, R Hazretlerinin buyurdukları gibi “İki milletin karşılıklı büyük men. faatlerini tahkim eden, kardeşlik veren inkişaf sahasına enginlik kiymetli bir vesikadırı, Yeni misakın belli bâşk esasları nedir? Yunan ve Türk milletleri Anka- rada imzalanan yeni misak ile, mü- nasebetlerinin ii pek mühim bi Yalnız şu var ki, ortaya Briand - Kellogg mi- sakı gibi olan beynelmilel anlaşmaların ru- buna muhalif olduğunu da kimse iddia edemez, (o Unutmaı i beynelmilel meseleleri gö: meselelerde alınacak vaziyet ve ta- kip edilecek politikada - Atina ile Ankara arasında tam bir mutaba- kat olduğu yeni anlaşılmiş bir ha- kikat değildir, Son misak ile bu ha- kikat bir daha ifade ve bu vaziyete göre takip edilecek - hattıhareket tespit edilmiş oluyor. Müşterek hudutların tecavüzden masuniyetini her iki tarafın taah- , yeni ve ileri bir karar telâkki olunabilir, Fakat bu karar, daha ziyade karşılıklı bir emniyeti ve mevcut sulh nizamma hürmeti gösterir. Böyle bir kararda, tabii. dir ki, başkaları aleyhine mütevee cih bir mana yoktur. Misakm bir maddesindeki müş- terek temsil hükmü; Türk ve Yu- nan menfaatlerindeki (o birliği, bu menfaatlerdeki iştiraki ifade eder. Bu hüküm, beynelmilel müzakere mevzularmda ayni noktainazar ve ayni politikayı takip edeceğimiz ve (Devamı $ inci sahifede) İİ Yeni fuhuş talimatnamesin de mühim maddeler var! Yazısı beşinci Sahifemizde.. i MARAS ENER BAKER | 'M. Çaldaris Ertuğrul yatında ve Elli kruvazörüne teşyi edilirken Dost memleketin dost Başvekili ve misafirlerimiz dün gittiler Misakın Türk -Bulgar, Yunan - Bulgar münasebetlerine suitesir edecek hiç bir tarafı yoktur 'enaplarının ziyaret etmeleri mukarrerdi. M. Çalda- ris dün sabah refakatinde bulunan zevat ile birlikte sant dokuz buçukta Ertuğ- rul yatile Yalovaya hareket etmişlerse de , havanın biraz fırtınalı olması hase- bile yat Yalova iskelesine yanaşmağ ma olamamıştır. Bu sebeple, lova seyahati, sadece bir deniz gezinti: den ibaret kalmıştır. Yalovaya gidiş, geliş beş altı saat sürmüş ve öğle yeme- ği vapurda yenilmiştir. Bu tenezzühte misafirlere Hariciye vekâleti umu #bi Numan Rifat, Atina sefiri Enis muavini Ali Rıza, belediye reisi muavini Hamit Beyler, Helli krüvazörü kumanda! nı, Yunanistanın Türkiye sefiri refa- kat etmişlerdir. Yunan Hariciye nazırı M. Maximos ile Milk Iktısat nazırı M. Pösmezoğlu gezmeye iştirak etmemişler . M. Pasmezoğlu tütün konferansma riyaset etmek üzere İstanbulda kalmış- te. Ertuğrul, Hellinin önünden geçerken gemiden boru ile selâm resmi yapılnış- tır. Ertuğrul bir buçuk saatte Yalova ö- ne gelmiş fakat yukarıda işaret etti- imiz gibi denizin sert olmasından iske- leye yanaşamamıştır. Misafirlerin mo- torla Yalovaya çıkmaları da münasip gö rülmediğinden, dönülmüş ve adalar etra fında dolaşılarak saat 15 de Dölmabah- çe önüne gelmiştir. M. Çaldaris saat 15,30 da Perapalas oteline avdet etmiş ve bir müddet din- lendikten sonra Yunan konsoloshanesin de yapılan resmi kabulde hazır bulun - muştur, Burada Yunan kolonisi Başve- ç * KEŞ yag 2 M. ve Madam Çaldaris Topane rıhtımında.. — Hazretlerine arzı tazimat etmişler « ir, Misafirlerin avdeti Muhterem misafirlerin avdeti, gel- dikleri gibi samimi tezahürlere vesile ol konsoloshaneden doğ elesine gitmişlerdir. ii AH Riza, hsus müdürü daire şefi | beyler, Hariciye kalem Refik Amir, Hariciye Celâl, Atina sefirmiz Enis, Teşrifat mür dür muavini Münir Ibrahim Beyler ve daha bir çok zevat kendilerine intizarda (Devamı $ ipci sahifede) söylenişlere kulak tıkamaktır M. Çaldaris'in çok dik- kate şayan beyanatı Türkiye - Yunanistan - Bulgaristan - Romanya ve son itilâf.. İSTANBUL, 17 (A. — Bazı Bulgar gazetelerinin İsmet Pa- şa Hazretlerinin Sofya seyahatlerinde, M. Muşanoy ile bu esnada 0- rada bulunacağı söylenilen M. Titulesko'dan Bulgaristan ile Roman yanın da Türk - Yunan misakma iştirak etmelerini istej ir olan neşriyatı hakkında Anadolu Ajansı mubharrirlerinden birisi Yunan Başvekili M. Çaldaris bu hususta Türkiye le hiç bir karar almamış oldukları cevabını vermiş ve de- miştir ki zeğine da Eğer başka devletler de yeni Türk - Yunan misakını komşuları ile olan münasebetl; ki Avrupa sulhü için in bir örnek olarak almak isterlerse, bu Şar Türk - Yunan misakının Bulgaristan için nazik bir vaziyet ih- das ettiğine dair “Le Journal” de intişar eden makale hakkında da Yunan Başvekili Hazretleri demiştir ki: — Türk - Yunan misakının kimsenin aleyhine matuf olmadığını tekrar ederim. Bu misaka, yalnız larında esasen mevcut dostane münasebetleri artık ve tamamen takviye etmeğe müştereken karar vermiş olân Türkiye ile Yunanistanı alâkadar eder, Dilinkılâbı hızlı ve hamleli bir halde yürüyor T. D, T. C. umumi merkez heyetinin yaz tatili sırasında bile karşılıklar klavu- zunu üzere çalışmalarına de- vam ettiğini yazmıştık. Heyetin İsanbul da bulunan azaları, Frıradan yardımcı olarak seçilen bir kaç zat ilç birlikte iki aydanberi bu işle uğraşmaktadı Toplanmalara reislik ve işleri idare etmekte olan Ruşen Eşref Beyin seyax hate çıkması üzerine umumi kâtipi leri Riyaseticümbur umumi kâtibi Hik- met Bey tarafından vekâleten tedvir olunmaktadır. Klavuz işlerile umumi merkez he yeti azasından * Ahmet Cevat, İbra- i i, Hasan Âli Beylerle Maa- işlerinden Ali Cani, i versite müderris muavinlerin: Ahmet ve Cemiyet mütehass Abdülkadir Süleyman Bey- Jer uğraşmaktadırlar. Ankarada kalan Besim Atalay ve Hâmit Zübeyir Beyler de anket ko- isyonunda çalışmaktadırlar. Bu ko- misyon gelen karşılıkları sıralamakta ve lügatlara da bakarak ilk bir seçme yapmaktadır. Kılavuzu hazırlamak için anket cevap- larından başka, derleme fişleri ile bir "İçok lügatların osmanlıcadan türkçeye i | fişleri seferberlik Halinde hazırlanıyor Riyaseticümhur Kâtibiumumisi Hikmet Bey Bey Üniversi! Ragıp Hi allimliğine geçtiğinden münhal kalanı (Devamı $ inci sahifede) ilsmet Pş. Hz. yarın akşam Sofya'ya hareket ediyor ANKARA; 17 (Telefonla) — Başve kil-İsmet Paşa Haztetleri ile Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey. yarm akşam buradan İstanbul tarikile Sofyaya ha - reket edeceklerdir. İhmet Pi, Hz. lerine Sofya seyahatinde fırka kâtibi, umumi, Recep ve Afyon mebusu Ali Beyler re- fakat edeceklerdir. Hükümetimize teb liğ edilen istikbal programına göre pro- tokol umum müdürü M. Stoilov ile baş- kâtip M. D. Uaumev Türk misafirleri alcak için hususi bir trenle İstanbula gidecekler ve Sirkeci istasyonunda misa firleri karşılayacaklardır. Türkiye elçisi Tevfik Kâmil Beyin de ayni trenle ha- reket edeceği zannedilmektedir. Türk mi safirleri Sofyaya geldikleri zaman, Baş il ile kabine azaları, mec isi mebusan reisi ve muavini, bariciye vekâletinin yüksek memurları, Türkiye SOFYA, 16 (Mill safirlerini almak i (Devamı “ 1923 ten 1933 e kadar miş olan şeylerin dünya hiç bir misli yoktur. Bura pılan şeyler, Fransız inkı lâbın, Faşist liyet) — Türk mir gönderilecek husu sahifede) Türk ve İtalyan güreşçileri Başvekilimiz bu akşam Ankaradan ayrılacaklardır.. Sofya'da parlak bir karşılanma yapılacak ME Hariciye Vekili Tevkif Rüştü Be- yin yeni bir resmi bu memlekette geç- tarihinde da ya- inkılâbını, Bolşevik inılâbını da geç- miştir. Çünkü Türk inkılâ- bı, yalnız siyasi teşkilâta, içtimai münasebata, dine, iktısadi hayata değil, aynı zamanda örf ve âdet- lere ve cemiyetin manevi esasla- rına da hücum etmiştir. Türk inkılâbı bir medeniyetten, diğer medeniyete giden bir geçittir. Bunun derinliği buradadır. , Bunu biz değil, en tanınmış bir Fransız muharriri söylüyor.. 'Temps'da cıkan bu makalenin hülâsası ikinci sahifemizdedir. maçtan evvel bir arada. Serbest güreşte galibiz! Ankaralı Hüseyin, İtalyan serbest güreş ikincisi Fideli'nin sırtını yere getirdi Spor maçında Galatasaray, Saat dokuz buçuk. Maksim salonu bıncahınç doldu. Daha al kısmı dişarıda bekleşiyorm kalâde büyük bir alâka var. Herkes sabırsızlıkla müsabıklarn ortaya çik- masını bekliyor. Dün gecenin bu ka- dar alâka uyandırmasının bir sebebi de müsabakanm serbest güreş olma- kta duracak yer üreş memleketimizde artık a- hali tarafından çok sevilen bir spor ol- muştur. Bu noktada teşkilâtın naza- Bulgarları 3-1-yendi ridil celbederiz. Bu kadar bü- yük bir alâka uyandıran bu spor şu- besi maalesef henüz bir salona malik (Devamı 5 inci sakifede) YY : Gazi Hz. İSTANBUL, 17 (A. A.) — Rei- sicümhur Hazretleri bugün Boğa ziçinde Sakarya motoru ile bir ges zinti yapmışlardır.