17 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Üniversiteye alınan profe- sörler 35 i bulmuştur. Bunlar ayın 25 inde şehrimize gelmiş bulunacaklar.. FİATI 5 KURUŞTUR , Rusya'nın ekli : Harici siyaseti Büyükharpten o sonra beynelmilel münasebetlerdeki kararsızlığın sebeple- rinden biri de Sovyet Rusyanın Avru- pa müvazenesinde bir rolü olduğunu garp devletleri türlü kabul ct- mek istememeleri idi. Halbuki. asırlar» danberi Rusya Avrupa: müvazenesinde en ehemmiyetli bir müvazene upsu idi, Ve Rusyanm bu rolü bilhassa polyonun meğlübiyetinden sonra yana kongresile 19 uncu asrın Avru- pası tanzim edildikten sonra tebarüz et- &. Harbe takaddüm eden seneler zar- fında Rusya, garbi Avrupa devletler nin dayandıkları en ehemmiyetli natgâh idi. Avrupanın müvazenesinde bu kadar ehemmiyetli rol oynayan bir devletin harpten sonra sani ritasmda yeri yokmuş mek istenilmesi, lek umumi kararsızlığın âmillerinden olmuştur. Garbi Avrupa devletlerinin Rusya- aralarına almak inin se Rayadaki ve iktısadi siste min kendi sistemlerine uymaması idi. Filhakika Sovyet Rusya | beynelmilel hayata ihtilâlci ve inkılâpçı bir devlet olarak ayak bastı, Sovyet Rusyanın do- ğwşyundu mevcut siyasi sisteme karşı bir isyan manası vardı. Ve 128 sene ev- vel Fransa ihtilâlinin meydana getirdi- &i inlulöp hükümeti o zamanın devlet İeri tarafından nasıl boykot edilmi Sovyet Rusya da bir müddet ayni si yalnızlık içinde yaşadı. Sovyet Rusyanın meydana geldiği gündenberi aradan geçen on beş sene zarfında vasiyet bayli değişmiştir. İlk önce Sovyet Rusya ilk zamanlarda duğu gibi dünyanm siyasi ve edi sistemini değiştirmeğe çalışan bir IâJ devleti olmaktan çıkmıştır. Gerçi ü- güncü İnternasyonalin faaliyetinden gi- kâyet eden devletler vardır. Fakat Mos- kova hükümeti, Rusyanın sanayileştiril. mesi gibi her kapitalist devletin meşru telâkki edeceği bir vazife ile meşgul dür, Binaenaleyh Sovyet o Rusyanın dünya ihülâleisi karakteri hayli ayle bee Diğer taraftan gerbi Avrupa Bevlet lerinin ve Amerikanın. syalizme karşı akları dekişmittr. Harbi takip kapitalist “ve li- beral ay "ürün “ faaliyelerini harpten | evvelki siyaset ve iktısat siste minin iadesi noktasına teksif etmişler. di. Artık o e Dir da geri gel- vr anlaşılmıştır. Ve evvelce an- cak sosyalist fırkaları biri beral ve fertçi kapitalizmanm en sağ- lam bir kalesi zannedilen Amerika kâ- ğittan yapılmış bir ev gibi anstzm yı. kılıverdi. Yani garp âlemi epice -sol- laşmış, Rusya azacık sağlaşmış ve harp- tenberi devam eden ayrılık gayrılık i- yasetine hiç bir tereddüde mahal bera; mıyacak istikamet vermiştir: Sovyet Rusya garp Avrupası ve Amerika ile siyasi ve iktsadi münasebetlerini tan- > etmek ve iyi yök istiyor. Bir yaptı, Fransanın terviç ettiği tecavüzü tarif mukavelelerini | imizaladı. Londra konferansı, Rusyanın komşu ve uzak devletlerle münasebetlerini tanzim et- ve için kurulmuş bir konferans şeklini “ei Rusyanm Avrupaya dönüşü, beynelmilel müvazene üzerinde nasıl bir ağırlık teşkil edecektir? Evvelâ şu- nu itiraf etmek lâzımdır ki henüz Av- rupada mütebellir bir müvazene yök. tur. Fakat altmış senelik Almanya Fran- #n rekabeti eskisi gibi devam Ediyor. Bu iki devlet arasındaki münasebet Av» rupa siyasetinin en ehemmiyetli dü- ğüm noktalarından biri olduğuna göre Rusyanın faal bir şekilde Avrupa kon- serine Avdeti bu münasebetler üzerin- de nasıl bir tesir yapacak? Hitler ikti- dara geçmez. Rusyanın Fran- sa ve Al râsetlerinden hangi- sini tercih edeceği şüpheli idi, Hattâ denilebilir ki Almanyaya müteveccih i- di. Bugün vaziyetin tamamile akç ol- duğu iddia edilebilir. Hitler tarafından takip edilen siyaset, Sovyet Rus; Almanyadan uzaklaştırmıştır. Ve Rus. yadan uzaklaştıkça da Fransaya ya İaşmıştır. Son günlerde Rusya ile Fran- sa arasındaki o mukarenete biz verin iki ziyaret yapılmıştır. Biri Herriot*. man, diğeri de Fransız Hava Nazırı M. Pierre Cotnun ziyaretleri, Gerçi Herrist bu aralık kabineye dahil değil. dir. Fakat e asmin ve Harıciye Enrümeninin teisi sıfatı İrensada çok ehemmiyetli bir mevkii 8 inci sene No. 2731 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT e 17 EYLÜL 1933 Kral Faysalın cenazesi dün tâyyare ile Bağdada getirildi ve muazzam bir cenaze alayı yapıldı.. ME Müdüre 24314, Yas mlkdürün 24318 İdare ve Matbaa: 24310 M. Çaldaris- Haydarpaşa'da müstakbilin arasında, dost Başvekil vilâyet konağından çıkıyor, Cümhuriyet abidesi önünde Yunan Başvekili ve nazırları, Yunan Başvekili ortodoks patriği Ef. ile konuşuyor. Yunanistan daTürkiye gibi sevinçiçinde Türk-Yunan misakını M. M. Çaldaris'in yeni beyanatı: “Biz sulhe doğru koşuyoruz. Muşanov nasıl karşıladı? Bizimle gelenlerle anlaşmak kolaydır..,, Dost nazırları dün Patrik Ef. kabul etti ve nutkunda: “ Büyük şefimiz Gazi Hz. ile yaptığınız mülâkatlardan ve vatanımızla Yunanistan arasındaki dostluğu arttıracak muahedeyi Ankarada hükümetimizle imza ettiğinizden pek memnunum,, dedi Muhterem misafirlerimiz, Yunan Başvekili M. Çaldaris,, Hariciye nazı“ “ e İktisat nazırı M. Pes- ma sabah, o maiyetlerindeki govat ile birlike haesi trunle Anka radan şehrimize zelmişlerdir. Muhte- misafirlere Hariciye ikinci daire şefi Celâl, kalemi mahsus müdürü Ke ik Amir ve teşulat müdür muavini ir İbrahim Beyler refakat etmek tren saat 9,10'da Haydarpaşaya vösil olmuştur. İslas- şon, misafirlerin Ankaraya gittikleri günde olduğu gibi - Türk ve Yunan bayraklarile süslenmişti, Bir çok halle, kendilerini selâmlamak ve alkışlamak in İstasyonda toplanmıştı. Muhterem misafirler, istasyonda - vali Muhittin Bey ve Yunan konsolosu M. Kapsalıs ile vilâyet ve konsoloshane erkânı & rafından karşılanmışlar ve bir bü; piyade efradı tarafından selâmlanmış lardır. M. Çaldaris ve rüfekası istas- yonda birkaç dakika dinlendikten son Ankara muşuna binerek Tophane- de Seyrisefain iskelesine ışlar- dır. Orada taksit edilen otomobilleri Başvekil İsmet Paşa Hazretleri M. Çaidarisi uğurluyor. Je misafir edilecekleri line gilinişlerdir. Dün sabah Beyoğlu, muhterem mi safirlerin şerctine Türk ve Yunan bay. yaktarile süslenmişti. M. Çaldaris ve erapalas Gte- Iki Başvekil vedalaşırken.., diğer Yunan nazırları Perapalas ote- line giderken yolda bir çok halk fından samimi surette alkışlanmışlar dır. Mutat ziyaretler Pc 10,30 da | emme ve refikası, M. Maximoz, M. te diğerek vali etmişlerdir. Müteakıben tin Bey de Perapalas oteline giderek kendilerine iadeli ziyaret etmiştir. Abideye çelenk Misafirlrimiz, Taksim Cümhuriyet &nidesine bir çelenk koymağı arzu et tüdlerinden dün sal karması ve be- yaz çiçeklerden mürekkep muazzam bir buket hazırlanmıştı. Vali Beyin otelden avdetini müteakıp misafirler, refakatlerinde Yunan sefiri M. Sakel- laropulos ve sefaret ataşemiliter ve a- taşenavali, Yunan konsolosu M. Kap- salis, Helli.kruvazörü kumandanı kay makam Nikotsara bulunduğu halde sant 12,30 da Taksime gitmişlerdir. Taksimde Helli kruv: ve birçok halk kendilerini bekliyor- (Devamı $ inci sahifede) Yunani: misafirlerimiz Beyierbeyi sarayında. —eaamasasansaseeaasaaeee vardır. Bandan masada Fransa ile Rus- ya arasındaki münasebetlerin tarihinde Heriiot ehemmiyetli bir rol oynamış- tır. 1922 senesinde Sovyet Rusyayı zi- yaret etmiş, 1924 senesinde Fransa ile Rusya aras münasebet 0- mun Başvekilliği altında inde edilmiş; 1932 senesinde Rusya ile ademi teca- vüz misakımı Herriot imzalamıştır. M. Cot Fransız kabinesinin. bir rüknü ol- maks » Herriot'nun ziyareti iki memlekct ane bir mukarenet tesi: si noktasmdan daha ehemmiyetlidir. i Parlâmentolar Kongresi Heyetimiz bugün gidiyor ANKARA, 16 (Telefonla) — Mad- M. Muşanov: “Sabır ve sükünet,, diyor Türk-Yunan misakına benzer bir misak için Bulgar ve Romenlerle üç esas üzerinde şimdiden itilâf oldu Misak üçüncü bir devletin aleyhine değildir. İsmet Pş, ve Bulgar dostlarımız. Bulgar sefirine izahatı — — M. Çaldaris'iın SOFYA, 16 (Milliyet) — Türkiye /” Başvekili İsmet Paşa Hazretlerile Ha- riciye vekili Tevfik Rüştü Beylerin Sofyayı ziyaretleri eylülün 21, 22, 23 ünde takarrür ettiğinden, Bulgar Baş- vekili Gospodin Muşanov Türk misa- firlerini Sofya istasyonunda istikbal edecektir Bunun sebebi de İsmet Pa- şa Hazretlerini huduttan alacak hu- susi tren Filibeden pek erken geçece- inden Paşanın rahatsız olmamasına matuftur. Programda bu nokta tadil edilmiştir. İsmet Pağa Hazretlerinin şerefleri: ne tertip edilen turnuva seyahatine ai Başvekili de refakat edecek- “Bulgaristan » Romanya da misaka girecekler mi? SOFYA, 16 (Milliyet) — Zarya ga zetesinin yazdığına göre İsmet Paşa Hazretleri, Sofyayi ziyareti esnasın da, Bulgaristanın ve ayni zamanda Romanyanın da Türk - Yunan itilâ/ na girmelerini isteyecektir. Bulgar Başvekilinin Beyanatı.. SOFYA, 16 6 (üyesi — Çer teciler, Bulgar Başv Muşa- nov'a Türk - Yunan kel nasıl bulduklarını sormuşlardır: M. Mu- şanov: -- Sükünet've sabır.. Dedikten sonra, ilâve etmiştir: — Bu zekânn iki kelimesidir. İki yüzlülük ve haykırmak yerine işler zekâ ile daha iyi tanzim edi- la, 1 — Şimdiki Türk - Yunan hudut- larının tanınması, 2 — Siyasi ve iktısadi anlaşma 3 — Cemiyeti Akvamda müştere ken temsil 4 — Misak müddetinin 10 sene el- (Devamı $ inci sahifede) Balkan Tütün Ofisinin şekli tesbit edildi Ofisin merkezi İstanbulda olacak Dün « encümen ve heyeti umumiye içtimaları yapıldı buldan hareket €- decektir. Heyete ri yaset etmesi mu » karrör olan Necip Ali Bey, fırkadaki meşguliyetine bina en Ankaradan ay- rılamayacağından heyetimize Tokat mebusu Nazım İzzet Nazım İzzet Bey iğ riyaset edecek Zeki Mesut Bey Diyarıbekir mebusu Zeki Mesut B. Madritte toplanacak olan beynelmilel parlamentolar konferansma Türkiye Büyük Millet Meclisi mümessili sıfati- Te iştirak etmek üzere bugün şehri- inizden hareket edecektir. Konferans teşrinievvel iptidasında toplanacak ve on beş gün kadar sürecektir. eerrramesrerersransaassesessssesasenei Harpten evvelki tarihi Rus ' ziyareti üzerine başlarışt. Bu te rihi bödiseyi hatırlayanlar, bir hava fi losile Fransız Hava Nazırnın Rusyayı ziyaret etmesine ve orada teati edilen büyük ehemmiyet veriyorlar. defadır ki bir Fransız Sovyet Rusyanm iktisadi ve içtimai sistemi hakkında aleni ola- rak bu derece hararetli bir lisan kul- Hanmişter. Telgraf haberlerinin bildir. diğine göre, M. Cot bir nutkunda de- ie e içtimai işler sahasında vü: diği güzel eserler takdire değer, Filhakika devletler arasında harp- ten evvelki manade. ittifakların bugün- kü beynelmilel sistemde yeri yoktur. Bununla beraber, Rusyanm garp dev. etleri konserinde faal bir rol oyna: mağa başladığı. bir zamanda Fransaya meyil eder gibi olması beynelmilel haya tnzen ehemmiyetli hâdislerinden biri. ni teşkil eder, Ahmet ŞUKRU x Mitat Bey Şark tütünleri konferansı, dün öğ- leden evvel encümen ve müteakıben heyeti umumiye halinde toplanmıştır. Encümen içtimamda İnhisarlar umum müdür muavini Mitat, Yunan murah- hasr M. Bakalbaşi, Bulgar mürahbası M. Sakarden bulunmuşlardır. Mütea- kiben toplanan heyeti umumi, mama Mitat Bey riyaset etmiştir. Bu içtimada , Balkan tütün ofisinin hazır i üzerinde görüşül. yapılmıştır. Ta- Türk, üçü Yananlı ve üçü Bulgar SE mak üzere 9 azadan mürekkep bir i- meclisi bulunacaktır. Meclisi ida biri Türk, biri Yunan ve biri Bulgar olmak üzere üçünü müdür ler heyeti namile ayıracaktır. Ofis, bu müdürler heyeti tarafından idare olunacaktır. Ofisin teşkiâtı, dahili ta» Jimatnamesi idare meclisi tarafından yapılacaktır. Ofis, üt bımaye, yeni mahreçler tedarikile sü rümünü temin, tütün istihsalâtmı ta- lebe göre tanzim ve ıslah , dahili ve harici tütün piyasalarını takip etmek geyelerini güdecektir. Konferüna he- yeti umumiyesi, bu sabah saat 9 da bir içtima dala yapacak ve ağlebi ih» timal bu gün mesaisini bitirecektir. bugün saat 13 te Tokâtliyanda konfe' 1ans azası şerefine İstanbul Ticaret odası tarafından 25 kişilik bir ziyafet tertip edilmiştir. Bu ziyafette vali Mur hittin , fırka reisi Cevdet Kerim, mn» taka ticaret müdürü Muhsin Naim Beyler ve sair erkân mahalliye de da- vet edilinişlerdir. 2 indi sahifede Vapurcuların itirazları nası) bir safhaya girdi? dü sahifede Sıhhi bahisler: Dr. Ruşçuklu Hakkı B. Haftalık radiyo programı 5 inci sahifede Memleket haberleri