17 Eylül 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

17 Eylül 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Devlet ve Meclis Muharriri : Celâl Nuri Bu yep yeni mevzularla dolu kiymetli tefrika bugün 4 üncü sayıfamızda anal başlamıştır « Sayı: 5639 Ruzvelt ve Fort Son günlerde Amerika Cümhur reisi Ruzvelt ile meşhur otomobil | yalı Ford arasında bir mücadele | lamıştır. Ruzvelt iktısadi buh- | tana karşı tedbir alirken Fordun fabrikalarma da bir takım emir- *r vermiştir. Bu emirlerle Ameri- & sanayiinin diğer kısımlarında olduğu gibi bu müessesedeki a - melelerin yevmiyelerini arttırmak, diğer taraftan çalışma (saatlerini eksiltmek istemiştir. Fakat Ford u İemirleri dinlememiştir: “Ben endi fabrikalarımın işlerini, mem leketin ihtiyaçlarını — Ruzveltten daha iyi bilirim, daha iyi yapa - rım.,, demiştir. Vakıa Arierika cümhur reisi - nin iktisadi kalkınma plânmı tat- ik etmek istemiyen yalnız Ford- dan ibaret değildir. Bu vaziyette olan daha birçok müesseseler var- dır. Fakat bunlar arasında oto - mobil kralı Ford kadar kuvvetli olanı yoktur. Bu itibarla Ruzveltle Ford arasında çıkan ihtilâf her tarafta büyük bir merak ve alâka Uyandırmıştır. Amerika kanuni esasisi muci - bince cümhur reisleri ayni zaman- da hem devlet, hem de hükümet reisidir. Onun için esasen büyük kuvvet ve salâhiyeti haizdir. Bu- nunla beraber, Ruzvelt geçen mart iptidasında Beyaz saraya girdik ten sonra iktısadi buhrana karşı | tedbir almak için bu kuvvet ve sa- iğhiyeti.de kâfi bulmamıştır. A Merika kongresine müracaat ede - ek kendisine iktisadi sahada dile- İarortuk ieteiişlir ve bu diktatör- lük verilmiştir. İşte şimdi Ford, böyle bir kuv- vet ve salâhiyetle omücehhez o - Jan Ruzvelte karşı muhalefet bay- rağı açmış bulunuyor. Acaba diktatör Ruzvelt Ford denilen otomobil kralının göster - | yapa -| diği itaatsizliğe karşı ne cak?, Yapılacak şey şudur: Resmi boykotaj!... Ve öyle görünüyor ki bu boykotaj şimdi başlamıştır, ya» hut başlamak üzeredir. Zira birlesik Amerika cümhu -| riyetlerinden Idaho hükümeti re - | İsi M. Ben Ross Ford müessesele ri iktisadi kalkınma kanununu (N.R. A.) tatbik etmemekte ısrar ettikçe kendi idaresi ( tarafından Ford otomobili satın alınmıyaca Su ilân ettiği gibi bu hükümet dahilinde bulunan ahalinin de ay- Di suretle hareket etmelerini tav- siye eylemiştir. İhtimal ki bu ha-- reket yakın zamanda diğer hükü mstlere de sirayet edecektir. O vakit Amerikada Ford müessese - lerine karşı iktisadi boykotaj daha umumi bir şekil ve mahiyet almış olacaktır. Ruzveltle Ford arasında çıkan ihtilâfın böyle bir safhaya girmiş olması © gösteriyor ki Amerikada tatbik edilen iktısadi kalkınma u- sulünün maruz kaldığı zorluklar ehemmiyetsiz değildir. Onun için Seçirilmekte olan büyük iktisadi tecrübenin neticesi henüz şüphe - lidir, Mehmet Asım Ne Yarınki sayımızda: Ya olmasaydılar! Bir Edebiyat münekkidi Muharriri : Toplu iğne My Yazı İşleri Telelonu : 24379 Irak Avrupa Faysalın yanındaki esmer güzeli! İngilizler neden şimendifer yaptırmak istiyorlar ? Faysalın ölümünden az evel onunla yemek yiyen Hintli güzeli Wiz Eapri Pavri İ Irak kralı Faysalın ölümünden | birkaç hafta evelden başlıyarak bu İ güne kadar siyaset âlemini şiddet- | le işgal etmektedir. Asurilerin is- İ yanı, onların tenkilinde gösterilen İ şiddet, Asuri kadın ve çocukları: nın da öldürülmüş olduğu rivayeti sonra kral Faysalın ölümünde es- varengiz taraflar bulunduğu haber leri Avrupada hâlâ ehemmiyetle mevzuu bahsediliyor. Asurilerin katliama uğraması haberi üzerine milletler cemiyeti bir tahkikat he- i yeti göndermeğe (hazırlanıyordu. Bir İngiliz gazetesi Bağdat hükü- | metinin Cemiyeti Akvamın hudut- (Devatmı 16 uncu sayıfada) rn veee san 04881000 404 BUNE SEN AMAN vee ans i Spor mütehassısı , Karl Dim geldi, Anka- İ rayâ gitti | Maruf Alman spor mütehassısı | Her Karl Dimin. spor işlerimizi | tetkik ve bu işler üzerinde tutula - ! cak yol hakkında bir fikir vermek İ üzere memleketimize davet edildi- ğini haber vermiştik. Bu mütehassıs dün sabahki eks” presle şehrimize gelmiş ve Sirkeci. İ de atletizm antrenörü Her Abra - | ham, su sporları anterenörü Her İ Tugethof ve yüzme komitesi reişi | Ekrem Rüştü Bey tarafından kar - şılanmıştır - Mütehassıs dün kendisini karşı | layanlarla beraber Büyük:ereye | giderek Lidoda banyosunu yap - mış ve akşam treniyle (o Ankaraya hareket etmiştir. Hre Karl Dim Almanya tarafın- İ dan spor teşkilâtının tetkiki için | İ Amerikaya gönderilmiş ve Alman | yaya döndüğü vakit Alman spor teşkilâtınm ıslaht kendisine bıra - | | kılmıştı. | i Bu sahada bir çok eserler neş * İ reden bu zat memleketimizde iki PAZAR, 17 EYLÜL (9 uncu ay) 1933 5 Devlet ve Meclis Tefrikamızdan bazı serlevhalar: Modern devlet ve eski devlet — Devletsizlik — Emperyalizm — Sosyalizm — Sinyor Musoliniye göre Faşirm — Meclis ve parlâmente — ——— e — ———— — İdare Telefonu : 24370 Sayısı 5 Kuruş li Misafir Yunan Nazırları dün geldiler, bugün gidiyorlar 800 prof Cümhuriyet âbidesine parlak merasimle çelenk koydular Yunan başvekili M, Çaldarisin reisliğinde bulunan misafir Yunan heyeti dün sabah saat 9,10 da hu- susi trenle Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Misafirler Türk ve Yunan bay raklariyle donatılmış olan Haydar paşa istasyonunda Yunan konsolo su, vilâyet (erkânı, Okalaba- hk bir Obalk kütlesi (o tara- fmdan karşılanmışlar, bir askeri müfreze tarafından selâm lanmışlardır. Halk misafirleri şid detle alkışlamıştır. Heyet Haydar paşadan Ankara motoriyle, Topha ne rıhtımına geçmişler, oradan © tomobillerle Perapalas oteline gi derek kendilerine tahsis edilmiş o- lan dairelerde bir müddet istira hat etmişlerdir. Saat on buçukta M. Çaldaris ve zevcesiyle Yunan iktisat nazırı M. Pezmazoğlu, hariciye nazırı M. Maksimos vilâyete giderek vali Muhittin Beyi ziyaret ettikten son- ra Perapalasa dönmüşler, Buhittin Bey Perapalas otelinde bu ziyareti inde etmiştir. Muhittin Beyin ziyaretini müte- akip misafir nazırlar Yunan kon- solosluğu erkâniyle birlikte, cüm- huriyet abidesine çelenk koymak üzere, saat yarımda Taksime git- mişlerdir. Heyet Taksimde fevkalâde ka- labalık halk tarafından hararetli nezahürlerle karşılanmışlar, otomo billerinden indikleri vakit, daha e- vel oraya gelmiş olan, Elli kruvazö rü muzikası “Hazırol!,, işareti ver- (Devamı 9 uncu sanyıfada) Yahudiler Yalnız İngiltereye kaçtı me Bir Alman talebesi — Yahu ben seni profesör sanıyordum, meğer sen Yahudi imişsin .. Almanya, ya- hudilerin ve bü- tün dünyanın tehditlerine al- dırmıyarak ya. hudilere karşı şiddetle hareket etmekte devam ay kadar kalarak tetkikatta bulu - | ödiyor. Şimdiye .. nacaktır. Bu hususta takip edil - | kadar Almanya mesini tavsiye edeceği yol hakkın- | dan kaçan yahu Binlerce senedenbe- da fikirlerini de bu tetkikat neti - | dilerin © sayısı ri değişmiyen tip cesinde bir rapor halinde tesbit e » | çok fazladır. Fakat asıl şayanı deceği anlaşılmaktadır. (Devamı 10 uncu sayıfada) Bugün öğle yemeğini Yalova- da yiyerek akşama gidecekler Yukarıda : Misafirler Vilâyetten çıkarken — Ortada : Patrikanede patrik ve Yunan narırları — Aşağıda: Cümhuriyet âbidesine çelenk konduktan sonra Spor işlerimiz nasıl düzelir ? işe evvelâ mekteplerden başlamak lâzımdır Daima sahada iş görmeli ve masa başı siyasetini bir tarafa bırakmalıyız ! Spor işlerimiz üzerinde (bugün de atletizm heyetinin eski reisi dil Giray Beyin sözlerini takdim e diyoruz. Klüp ve teşkilât işlerine bir çok emek vermiş ve bu işlerde bir hayli de kuvvetli tecrübeler e- dinmiş bulunan Adil Giray Bey di. yor ki: “— Spor işleri ne idarecileri ve ne de sporcuları tatmin edecek bir mecrada yürümiyor, Maalesef bu, doğru bir iddiadır. Bunun sebepleri ise pek çoktur. Bugün teşkilâtın vazife alanların senelerdenberi bu işte tecrübeli ol duklarına inanmak lâzımdır ve bu gün bütün kabahati onlara yüklet- mek de insafsızlık olur. Ağil Giray B. Fakat şimdiye kadar bu faydalı düşünüşlerin tatbik saha - (Devamı 10 uncu sayıfnân) Zaman zaman kongrelerde, iç- timalarda güzel projelerden, te - şebbüslerden bahsedildiğini duya rız.