11 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Hergün bir yazı © İstanbulun en gürültülü mahallesi neresi ? W Eğer ev kiralayınız.. neler (o söylenmedi? ne iftiralar yapılmadı. Ben, kendi hesabıma, Avrupa kaldı- iğnemiş olmadığım için bulla her hangi bir garp şehri arasın. da mukayese yapacak mevkide deği- İlim. İstanbul, çok pis veya pek temiz, İ çok gürültülü veya pek sakin bir şehir olabilir. Ben burada sadece İstanbulun en ürültülü semti neresi olduğunu haber Beyazıtta tramvaydan ii sola dönünüz, bir kaç adım o yürüdükten sonra yokuş aşağı inen daracık sokak- lardan birine sapınız. Köşe başında whayı göreceksiniz: “Tabanca 80- . Bu korkunç adı kim koy- muş, niçin koymuş bilmem ama, ge- celeri karanlıkta buradan geçenler, ihtiyaten ceplerinde birer tabanca bu- lundururlarsa fena olmaz sanırım. Tabanca sokağında ilerlerken ku- lağınıza, hafiften başlıyarak git gide artan bir takım sesler gelir. Tabanca değildir, sakın korkmaymız! Artık Sırmakeş hanımın arkasmda- ki Kazancılar içindesiniz. Karanlık, kuytu dükkâncıklarda bir takım iri- yarı delikanlılar ellerindeki kocaman çekiçleri, Allah yarattı demeden ba- kır tencere, bakır kazan, bakır sini, bakır sahan ne bulurlarsa alımlarının ortası budur diye var kuvvetlerile in- dirirler, Ortalık takır takır öter. İnsan ka- fası, davul derisinden yapılsa, bu ka- dar tokmağı yedikten sonra ortasım- 'dan ikiye ayrılırdı. Halbuki burası, çarşı değil, bir ma- halledir. Hem de İstanbulun oldukça şerefli sayılan bir mahallesi... Dük geçerken baktım: Kazancılar çivarındaki evlerin yarıdan fazlası boş. Çarşaflı bir hanıma sordum; u evleri tutan olmaz mı? dın, yüzüme şöyle bir bakıp gül- — ilâhi, oğlum... Bu | gürültülü yerde kim oturur? Biz, fakirlik yüzün- den katlanıyoruz, yoksa. .. Allahın günü sabah namazı “çekiç sösi başlar. Ta... yatsı ezanma ka- dar., İnsanlık hali bu.. Yatalak has tası olan var. Sinirlisi var, uykusuzu var. Sen istediğin kadar © pencereyi sımsıkı kapa ;. Kâpılarm arkasına Çaha pvr. « Ne yaparsan yap, gürül di yor. Fakat daha gün ağarmadan ho- Toz sesinden evvel gene başlıyor takır- u. Demek, ucuz ev kiralamak isti- yenler buraya gelmeli? — Tutan olmadıktan sonra, ucuzlat- Ge Tabanca sokağının ile risinde bir sıra hazancı açarlar. — Ya kiracı İstanbullu olursa?. — O vakit iş değişir... — Yani? — Aza çoğa bakmadan © verirler. Malüm ya, İstanbulda oturanlar, ma- hallenin ne gürültülü yer olduğunu bilirler. Bildikleri için de dayatırlar. Bizim mahalleda kiralık O evlerin konturatları hep cuma günü hazırla- nır. Müşterilere başka günler ev gez- dirmezler. — Neden 0? — Takırtıyı duyan bir daha wğr: maz da onün için... kın nasıl parlar?. Simsar, gizlice ev sahibine haber verir: — Yarın cuma... Müşteriyi © alıp geleceğim. Konturat kâğıtları filân Ev sahibi, karmca duası (o okuyup, müşteriyi bekler. Tabii günlerden cu- rancı dükkânları kapalı... çıt yok.. Oh.. böyle sakin, tenha, gürültüsüz mahallede, kirası bu kadar ucuz ev bulmak doğrusu ta- lih işi. .. Kiracı vakit geçirmez: Ev sa- hibi ile karşı karşiya geçip hemen o- racıkta konturatı imzalar. Fakat er. tesi günü evi temizletmeğe o gı i zaman imzaladığına da, imzalıyaca- - Pişman olur Yalnız bu son zamanlarda kiracılar akıllanmışlar. Yaş tahtaya basmıyor. lasmaş. Hele konturat imzası işinde sıkboğaz edilmiye hiç gelmiyorlarmış. Kazancılara gelince: Onlar işin a- Tayında, .. İçlerinden bazılarile konuştum: — Biz ne yapalım! Anca bir ekmek yarası çıkarmıya çalışıyoruz. o Ama sab gürültüden şikâyetçi imiş Gürültü yapmadan da kazan, tencere, nasıl dövülür? Avrupadan ses çıkarmıyan bir ma- kine getirsinler. Çekiçleri bırakalım. ürlen yirmi dört geceli şündüz- tü çalışırdık. Mahalleli, ğa ka'ktı, Nihayet iş saatini indire indire günde 12 sante indirdik. Sabah (7) de işba- yı yapıyoruz. Gece (9) da dükkânları kapıyoruz. Bundan azı da cansağlı Ülemery Sırmakes hanı civarmın İstanbulun en gürültülü semti olduğuna inanmı- yorsanız günün her hangi bir saatinde kulaklarınıza bir parça pamuk tıka- yıp buradan şöyle bir geçiniz! Eğer bötün mahalle halkının sizi elden a- yaktan karşılayıp ikramlarda balan- masını isterseniz boş evlerden birini kiralatnıya geldiğinizi söylersiniz"... M, SALÂHADDIN Sadece istediğimiz şey milletlerin anlaşmasıdır Başvekil İsmet Paşanın bir Yunan gazetecisine samimi beyanatı M. Venizelosla beraber şehrimize gelen Eleftron Vima gazetesinin mu- harrirlerinden M. Spiro Melas İsmet Paşa ile yaptığı bir mülâkatı neşredi. yor. Başvekilimiz Yunan gazetecisine bu mülâkatında ezcümle demiştir ki: — Misakı yaparken taarruz ve te- tan ite Türkiye için teessün eden yelin hiç bir suretle değişmeme: tiyoruz. Bu vaziyetin değişmiy: den de eminiz. Muayyen bir . Fakat böyle bir. mal başgösterirse, komşuluğu vazun bozulmamasının bütün şartlarını det kik edeceğiz. Böyle bir zihniyetin ü - çüncü bir devlet aleyhine müteveccih hiç bir hedefi yoktur.. Yumanistan'a komşu! memnunuz. Son ürk « Yunan misakıı bu ruh ve zih niyetle Bulgarlara anlattım. Bulgar. larla misakı yenileştirdiğimden ve bu suretle dostluğumuzun müstakar kal dığını görmekten bahtiyarım. Türk siyasetinin hedefi bütün ta « raflarda bu kabil misaklar ekdine mu vaffak olmaktır. Diğer devletler de böyle misaklar akdederlerse memnun aluruz. Balkan devletle, ia em ii istenit bir vaziyet ediyoruz. Teşekküre şayandır ki, son zamanlarda Balkan« larda biribirini anlayabilmek nokta - ,, terakki kaydedilmiştir. Hattâ bütüü Balkan milletleri arasın. da bir anlaşma emeli vardır. İsmet Pasa ekalliyet meselelerinden de bah- tederken dmiştir kit — İki memleketin şimdiki vaziye- burada iltifat görmek isterseniz TL i : | ; 5 | MİLLİYET ŞAMBA 11 WVEL 1933 HARICI HABERLER Japonlar Aksi kanaatte.. Halbuki Ruslar vesikalar neşrediyorlar TOKYO,. 10. A. A. — Japon hari- ciye nazareti, Japonyanm guya Çin şark b mimiiyenlie va sını ve Sovyet hükürseti tarziye verme diği ve bu iddialarını geri almadığı tak dirde Japonya ile Sovyet Rusya arasın daki demiryolları müzakerelerinin dur- durulmasını istemektedir. MOSKOVA, 10. A. A. — Tas Ajansı tiği faaliyet hakkındeki vesikaların bir kısımı neşretmiştir. Bu vesikalar | Ja- ponyanın rolünü açıkça gösteriyor ve Mançuri hükümetinin müstakil olduğu ve Japon hükümetinin güya Mançuri ma» kamalınca yapılan şiddet hareketlerine iştirak eylemediği hakkındaki resmi be yanatı kati olarak tekzip (etmektedir. Bu vesikalar reddedilmiyecek bir tarzda gösteriyor ki Çin şark demiryolları So- vyet memurlarının tevkifi her bangi bir mu istihdef için Japon - Mançu ri plânını tehakkuk ettirmek maksadiy- Ie yapılmıştır. m işgalini Alman silâh sanayii e Von Papen devlete verilmesini isteyor BERLİN, 10. A. A, — Valf ajansı bil diriyor £ Başvekil muavini Von Papen Frank- furt-Am-Main'de merkezi Almanya sa- nayicilerinin toplantısında © bir nutuk söyliyerek demiştir ki : * Son 10 sene içinde siyaset ile ikti- sat srasındaki tefevvuk mücadelesinde çok fena tecrübeler yaptık, Birincilik si- yasette kalmıştır. Meselâ ilk tedbir ol- mak üzere silâh sanayiini devlete ver- mek lâzımdır, Ta ki dişlerine kadar si- lâhlı olan memleketlerdeki esliha kon- sorsiyomlariyle bunların müdürlerinin siyaset üzerinde yaptıkları büyük ve gizli mi ortadan ın Papen nutkunu şu suretle bitir. illiyetperver sosyalistliğin harp silahları elde etmek hususundaki meta libatının karbeu fikirlerle hiç bir alâka: *ı yoktur, Uniforma militaristlik demek i siz dar sivil hayatta da müzdeki haftalar belki de alman mille- tinin asabini çetin bir imtihana koya caktır, Fakat vicdanımı oldu- Zumuz ve hakkımızı istediğ için ba dizelerin inkişafmı sükünetle'derpiş edi- yoruz.” Gayri daimi azalık Namzetliğimizi koymadı- dığımız halde bizede 20 rey verildi CENEVRE, 10. A. A. — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor * Konseye ilâve edilen gayri daimi bir azalık için dün yapılan intihapta mez- kez azalığa Portekiz hükümeti seçilmiş- tir. Portekiz hükümeti üç seneden beri bir azalık elde etmek için teşebbüsa idi. namzetliğini otuz rey aldı. Türkiye namzet ilân etmediği halde kendisine 20 rey verildiği görüldü. Reichstag yangını Muhakemeye dün tekrar Berlinde başlandı BERLİN, 10, A. A. — Volff ajansın dan: Rek isini a nan salonda devam edilenistir. Buzünkü celsede dinlenilen ilk şahit Fioctar, yangın akşamı saat dokuzu bir ikaç dakika geçe meclis balkonunda ayak ta duran bir adamın pencere camlarını kırmağa uğraştığı eceli den geç gördi Eski İngiliz sefiri yeni vazifesinde BRUXELLES, 10, A. A. — İngilte renin eski Ankara sefiri M; Clarek bu- raya gelmiştir. 'Mumaileyh Lord Granvilleden mün- hal bulunan Bruxelles sefaretindeki yeni vazifesine başlıyacaktır. Lehistan Reisicümhuru evlendi VARŞOVA, 10. A. A, — Lehistan reisicümhuru M, Mosciski ile Madam Maris Dobrzansko'nun izdivaç merasimi bugün yapılmıştır. Merasimde başvekil ile riyaseticümhur erkânı ve aile aza- 8 hazır bulunmuştur. yamlı bir dostluk rabıtası | teşki Bütün ekalliyetlere karşı iyi bir vatandaş gibi hareket etmekte menfaatimiz vardır, Bu hal, iki mem- leketin münasebatın: kuvvetlendire - cek ve diğer için" ekalli - yetlere karşı nasıl . muamele etmeleri lâzım gidiğine dair bir misal teşkil e tirde, mevcut küçük ekalliyetler, de- | decektir.. Rus - Alman Yaklaşması mi? İsmetPş.haricisiyasetimiz Bir teslihat mukavelesin- den bahsediliyor BERLİN, 10, A. A. — Bazı Alman nın iyileşmesi için uzak şarktaki gergin likten istifadeyi düşünüyorlar. Bu cüm- leden olarak Berlin Boersen Zeitung ga Zetesi Ruz-Japon ihtilâfını gayri kabili içtinap telâkki ediyor. Uzak şarkta uf- kun gittikçe karardığını ilâve ediyor ve diyor ki : Rusya Almanya ile bir ihtilâf kapısı açmak üzere ehemmiyetsiz bir hadiseyi ileri sürdü. Fakat Ruslar biraz düşünür lerse, bu gerginlik ortadan kalkabilir. Rusya, garp cihetinden emin olduğu tekdirde şark tarafında çıkacak herhan gi bir vaziyete karşı durabileceğini mec buren söylüyecektir. Halbuki bu ancak Almanlarla Sovyet ler arasında bir teşriki mesai ile kabil o İsbilir. Biz aldığımızdan çok fazla veri yoruz. Ve şayet Bolşevizme | karşı şu meşhur eblisalip henüz yapılmadıysa, Rus devlet adamları bunun Fransa ve Polonya'nın istememelerinden değil, Al manyanın istememesinden olduğunu pek iyi bilirler. Bu mutalealar, son günlerde çıkan #ayiaları teyit eder mahiyettedir. Bu şa yintara göre, Almanya ile Sovyetler ara sında yakında tediyeler ve teslihat hak ında yeni bir mukavele yapılacaktır. Bundan başka gazetecilik münascbatı da inde edilecektir. Ru yeni mukavele neticesinde, Sovyet erin Berlin sefirinin yerine başka bir şahsiyetin getirileceği söyleniyor. Alman cevabının Tesirleri Almanlar fena tesiri izaleye çalışıyorlar CENEVRE, 10. A. A. — Silâhları a zaltma meselesi Cenevrede fikirleri meş gul eden işlerin halâ ön safında bulun maktadır, İngiliz hükümetinin vaziyeti ve hareket tarzı hakkında Lendradan gelen haberler uzun uzadıya ve umu- miyyetle müsait surette tefsir edilmek tedir, İngiliz hükümetinin bu vaziyeti Al wanyanın yeniden silâhlanmasınm ö- nüne geçmek için elinden gelen ber ş€- yi yapmak istediğine delil addedilmekte- dir. Ayni zamanda silâhları azaltma kon İeranımın yeni müzakerelerini hazırla- mak üzere diplomatlar arasında konuş- malar devam etmektedir, Bu görüşmelerden maksat ilk İngi- liz projesinde bazı değişikler yapılması suretile silâhlari azaltma mukavelesine &sns olobilecek bir metin hazrlamaktır. Alman murahhas heyeti çok ihtiyatlı hereket etmektedir. Bununla beraber w- mumiyyetle zannedildiğine göre geçen haftaki şifahi notanın bıraktığı fena te- siri hafifletmeğe çalışmaktadır. Alman yanı Vaşington sefiri M. Luther ile M. Hull arasında bu mesele hakkında dün yapılan Anglo- Sakson kendi aleyhi- ne çevirmek istemediğini gösteren bir i- şaret mahiyetinde görülmektedir. PARİS, 10. A, A. — Havas ajansı bil gazeteleri, silâh bırakumı kon- feransı bürosunun dünkü toplantısından bahsederek büronun iki hücuma karşı koymak mecburiyetinde kaldığını kaydet mektedirler. Bu hücumların birisi sabah leyin M. Henderson tarafından ve ikin cis de büronun içtimamdan sonra ve M. ttanın riyasetinde M. Nadoinv tara- fından vanılımıştır. M. Nadolny silâh bı- yakımı hakkındaki Mac donald projesinin müzakeresini tekrar ele almağa çok mü sait gözükmüştür. Fakat M. Paul Bon- cr hattı hareketinde israr eylemiştir. Fronsa münakaşa edemez. Fransa için yapılacak yegâne şey, Paris ve Cenevre de yapılan ve İngiltere ile Amerika ta- rafından temamiyle tasvip olunan teklif en erin Almanyaca kabulünü ibarettir. BERLİN, 10, A. A, — Gazeteler M. Daladicr'nin nutkunu yazmakta ve mü- talenlarını bildirmektedirler. Gazeteler bilkosen silihları bırakma kısımları üze rinda durmaktadırlar. Nutkun tarzı efkârı umumiyeyi mem nun ve endişeleri bertaraf etmiştir. Fa- “kat matbuata göre esasta Fransız tezi- değişmiş değildir. Matbuat, alelümum bir tecrübe devre- sini reddetmekte bunun “ Sadece vakit kaybettirmekle neticeleneceğini ” bildir mektedir. il Alam m2 Roosevelt'in azil kararını dinlemiyor VASHİNGTON, 10. A. A. — Federal i isyonu azasından olup cu- martesi günü M. Roosevelt tarafından vazifesine nihayet verilen cümhuriyetçi fırkadan M. Willinm Humpbtey bu ka- M. Humphrey, reisicümhurun kararı nı gayri kanuni telâkki etmekte, kanu- ni bir karara intizaren (vazifesini ter- ketmiyeceğini bildirmektedir. İngiltere - Uzak Şark hava postası LONDRA, 10. A, A, — Manchester ücüret odası müdürler komitesi alâka- dar makamdan kabil olduğu takdirde ta mamen İngiliz olmak (üzere, İngiltere ile uzuk şark arasında bir hava postası tesisini istemeğe ittifkla karar vermis- tr. e EDE hakkında izahat verdi Başvekilin verdikleri malümat Fır- kada alkışlarla tasvip edilmiştir ANKARA, 10. A, A.— C. H. F. grupu idare heyeti reisliğinder Bugün öğleden sonraC, H. F. milli grupu, reis vekili Ali Beyin riyasetinde içtima ederek Başvekil Paşanın harici siyasetimiz ve son? günlerin temas ve münasebet ve hadiseleri hakkında verdikleri lâmat ve uzun izahları dinlenmiş ve alkışlarla tasvip olunarak ye nihayet verilmiştir. Küylüler bundan sonra Buğdaylarıni satmak için beklemiyecekler | ' Ziraat bankası müdürünün deyanatı ANKARA, 10 (Telefonla) — Çerikli, Şefaatli, Yerköy istasyonla" rında Ziraat Bankasına buğdayın: satmak için köylülerin 20, 30 gün beklemeğe mecbur kaldıklarını bil dirmiştim. Ziraat Bankası umum mü dürü Kemal Zaim Beyle bu husus ta görüştüm, Gazetemize şu izahalt verdi: — Bugün mübayaa istasyonları mızın adedi yirmidir. Buralarda me murlarımız geceli gündüzlü mübay ca işlerile meşgul olmaktadır. Ancak şikâyet vaki olan bu saydığınız istasyonlarda tehacüm hasebile köylü bir müddet beklemeğe mecbur kal maktadır. Bunun için tertibat aldık ve fazla memurla kantar göndere rek işi tasfiyeye teşebbüs ettik, An- karaya gelen buğdaylar için çektiğ imiz depo sıkıntısını da atlatmış sa- yılabiliriz. Bu fevkalâde haller çok uzun sürmiyecektir. Her şey pek ya kında tabü yürüyüşüne girecektir. w : Bu mübayaa keyfiyetinin memlekete ne büyük faydalar temin ettiği gözönündedir. Aydın marşandiz katarı yoldan çıkt AYDIN 10 (Milliyet) — Gece saat 19 da kalkan marşandiz kat rt Aydından iki buçuk kilometre ayrılınca makinenin ön tekerlekli hattan çıkmış 200 metre boyunca gitmiş, burada raylar kırılarak m kine 50 metrede toprak üzerinde sürüklenerek toprak yığınına sap mıştır. 13 vagon parçalanmış, 11 vagon sağlamdır. Şef tiren Me Nuri Efendi ölmüştür. Baskıcı Mustafa ağır surette yarlanmıştır. Ajans Müdürlari Geliyorlar ANKARA, 10. A. A, — Ziyaret ve tetkikat için Ankaraya gelen ecnebi telgraf ajanslarının müdürleri şerefine dün gece Anadol Ajansı tarafından Ankara Palasta bir ziyafet verilmiştir. Hariciye Vekâleti ve matbuat erkânının bulunduğu bu ziyafeti Anadolu Ajansı umum müdürü Muvaffak Bey kısa bir nutukla mü firlere hoş geldiniz demiş ve müttefik ajansların müdürleri 'naı Havas müdürü M. Meynot cevap vererek “kendisine ve arkad. larına yeni Türkiyenin merkezini © ve Türk azim ve iradesinin her hada tahakkuk ettirdiği çok kıymetli eserleri görmek fırsatını | v bu ziyaretten unutulmaz intibalar götüreceklerini söylemiş, gördükli misafirperverlikten dolayi teşekkürlerini ifade etmiştir. Misafir ajans müdürleri dün ve bugün eski ve yeni Ankarayı, İs met Paşa kız enstitüsü ile Ankara Halkevini ve Gazi orman çiftli gezmişler, buzün Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey tarafından Ana lu klübünde şereflerine verilen öğle ziyafetinde ır. Zi fette hariciye vekâleti kâtibi umumisi Numan Rifat Beyle Haki, Milliye, Milliyet başmuharrirleri, hariciye vekâleli umum müdi den bazıları, diğer matbuat erkânı hazır idiler. Ajans müdürleri memleketlerine dönmek üzre bu akşamki” tre: Ankaradan ayrılmışlardır. Cumhuriyet bayramında Ankaraya gelecek olan Sovyet ricali ANKARA, 10 (Telelonla) — Cümhuriyetimizin onuncu yıldönü münde aramızda bulunacak Mosko va şahsiyetlerinin isimlerini bildi yorum: Nİ İcra komitesi reisi M. Molotof, Başkumandan ve harbiye ko Varaşirof, Süvari orduları kumand anı Odiyeni, Hariciye komiseri M. Litoinof, Maarif komiseri Pupnof, beş senelik plân işlerini tanzim v&X bu işlere riyaset eden M. Kırçanof ki, Pravda gazetesi başmuhaı M. Poldof, İsvestiya baş muharriri Lazazki, Hariciye komiserliği ha ciye matbuat müdürü M. Umanski. Muhterem misafirlerimizin bazıla! na refikaları da refakat edecektir. Bundan başka heyette yaverler kâtipler de bulunacaktır. Bir kadının cezası affedildi ANKARA, 10 (Telefonla) — Adam öldürmek o maddesinden sene ağır hapse mahküm Balıkesir hapishanesinde mahbus bulunan yaşındaki Döndü Hanımın hastalığ ına mebni geri kalan cezasının afft İcra Vekilleri heyetince kararlaşm ıştır. Büyük bayramda Ankara kalesi ANKARA, 10 (Telefonla) — Cümhuriyet bayramının devam eti üç gece zarfında Ankara kalesinin arka tarafında odun, petrol, zifti mürekkep bir halita yakılacak ve bundan hâsıl olacak ziya gece yi tebarliz ettirmiş olacaktır. Kimler muayeneye sevkedilecekler ANKARA, 10 (Telefonla) — Sıhhat ve içtimai muavenet umumi hıfzıssıhha kanununun 106 ıncı maddesinin nasıl tatbik si lâzim geleceğine dair alâkadar bir tamim yapmtlşır. di Bu tamime göre bu madde, vaz iyetleri ve işleri itibarile umumi bi tehlike tevlit edebilecek olan şahıs ları istihdaf eylediği halde bazı hallerde bu maddenin çok geniş bir surette tefsir edilerek aile sal bazı kadınların bile hâstl edilen za n ve şüphe üzerine muayeneye keditiliklerini tebarüz ettirmektedi r. Alâkadarların bu tamimdeki hat mucibince vazife görmeleri ve şikâyetlere meydan vermemeleri dirilmektedir. Tariime göre bar ve kabarede, kahve ve saire gibi ye” derde çalışan ucapaliste yarak fuhşu kendilerine itüihax ettiğinden düphe edilemika dınlar muayeneye sevkedilebile lerdir. sl S 3 — . Bir Yünan yük vapuru battı! NORFOLK, (Virjina'da), 10 A.A. — Norfolk'a gelen bir d de bildirildiğine göre Annonla ismindeki Yunan yük vapuru / kout burnu açığında batmıştır. Ka ptan ile teyfalan 4 kişi kur” mıştır. 21 kişinin kaybolduğu haber verilmiştir. 4