1 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Umumi . meclis bugünden itibaren yeni sene içtimaları- na başlıyor. Belediye büt- çesinde tadilât yapılacak. FİATI 5 KU”UŞTUR Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Bütün münasebetile dünya Cürahuriyetin gazeteleri onuncu yılı takdirle dolu neşriyata devam ediyorlar. “8 inci sene No. 2776 oOÇARŞAMBA 1 TEŞRİNİSANİ 1953 Hariçteki Akisler Pe Üç gündür memleket baştan ba- #a milli bayramın emsalsiz heye- Canı içinde £ çalkanıyor. Ancak Ajans telgraflarının bize hariçten aksettirdiği haberlerden anlıyoruz bu büyük bayramımızm kut/r asmda yalnız değiliz. Çif” m rikaya kadar bütün dünf , bi- zimle beraber bayram £ yapıyor. Cümhuriyetimizin yıldönümü, Yu- Manistan ve Bulgaristan gibi dost ve komşu memleketlerde Türkiye- deki kadar büyük tezahürat ve de- rin heyecan ile kutlulandı. Bir Yu- Ban hatibi, bu vesile ile söylediği Putukta “bugünkü © bayramımızı, İZ, ayni zamanda bizim de bay- Famımız telâkki ediyoruz.,, dedi. ulgaristandaki tezahürat ta ayni de samimi oldu. Bükreş rad- Yosu, bütün gece Türk inkılâbımın Şümül ve mahiyetini Romanyalıla- Ta anlatmakla meşgul oldu. Bek Erat gazeteleri, sayfalarını bayra- Mumuza tah ler. Büyük kom- Şumuz ve büyük dostumuz Sovyet Rusya bayramımızı benimsedi. Es- ki dost ve yakn komşu memleket *fkârmın bu tezahürlerini tabii gö- rebiliriz. Fakat gelen haberlerden Anlıyoruz ki Garbi Avrupa, Asya Ye Amerika memleketleri de inki- İâbrmız ile yakından alâkadar ol- dular, Berlinde sefarethanemiz ö- ünde bir geçit resmi yapıldı. İn- 8ilterenin belli başlı gazeteleri Bindan hararetli yazılar yaz lütün bir dünya Büyük Gazi'nin yük eseri önünde hürmetle eğil- di. Gazi, geçit resmi günü söyle- diği özlerle bitirmişti: üm diyene... ka Hariçte bize akseden haberler artısmda Gazi'nin bu sözü yeni ir mana ifade etmeğe (başladı. ürk adının yüz milyonlarca insan tarafından böyle hürmeti # bir zaman olmamıştır. rihin kendisi kadar eski bir millet. ir, Ancak Gazinin işaretile başlr- yan tarih tetkikatı, bir projektör gibi mazinin karanlıklarmı nur- landırmadıkça medeniyete | olan yük hizmetleri / bilinmiyordu. Daha yakın zamanlarda Türkler Avrupayı istilâ ederken bütün dünya gene Türk adını andı. Fa- korku ve dehşet içinde. Yalnız Maddi kuvvete dayanır imparator- luk zayıfiadıktan sonra da Türk a- dı istihfaf ve istihkar ile anılmıya Başladı. Türkiyeye © Avrupanm adamı” ismi verildi. Asil, kahraman ve en eski o medeniyet sahibi olan bir millete yapılan ta'n Ve teşni Sevre muahedesini imza- tmıya giden murahhas heyeti rei- $ine Clemenceau tarafından söyle- hen sözlerle en son haddine vardı. Fransız Başvekili Ferit Paşanın bir Mülâkat talebine karşı demişti ki: — Türklerle & imzalıyacağımız sulhün şartlarını onlarla görüşe- rek tespit edeçek değiliz. Bu şart- lar kendilerine dikte | edileceletir. ürkün fethettiği hiç bir memle- ket yoktur ki harap olmasm. Ve geldiği hiç bir memleket yoktur i haraplıktan kurtulması... Asil Türk milleti, sefil sultanla- Yin ve hain devlet adamlarının ek lerinde böyle ağır hakaretlere ma- Yuz bırakılmıştı. Beynelmilel ha- Yatta Türkün temiz £ haysiyeti ve e şerefi böyle paymal edilir- ir xi Gazi'nin (kurtarıcı eli Onu içine atıldığı çukur- dan kurta, a.ax kendisine lâyık 0- m yükseklere « çıtardı. Bugün nya Türkiyenin ve Türkün önün- de hürmetle eğiliyor. Kahramanlı- ÜN, zahmete tahammülü kadar da bi anlığı, imarcılığı, ve medeni yir millete yakışır yüksek vasıfla- idir ki bu hürmet hissini telkin et- Bitir, Bütün dünya anlamıştır ki dek bir sulh ve müsalemet amili- Bü, Bir medeniyet © unsurudur. güyük Şefin geçen günkü hitabe- Şihde söylediği gibi, Türkün hede- pi Yurdunu dünyanın en mamur sn medeni memleketleri sevi; 8€ çıkarmaktır. Biliyoruz ki Ağeceğimiz yol uzun ve çetindir. mcak yorulmak bilmez bir cehdü Şvret ve sönmez bir imanla Gazi” Bu İftret ettiği hedefe varacağız. du, VZun ve çetin yolda yürürken, maya efkârrumumiyesinin bayra- umiz vesilesile tezahür eden sa- yepsi hisleri ve temennileri | bize *ni kuvvet verdi... Ahmet ŞUKRU ir tashih. — Dünkü başmekale- inci satırındaki “başlıca,, keli :206,, şeklinde çıkmıştır. Tas- Topkapı asfalt yoluna ilk kazma — Fırka binasının küşat resmi — Hal'de vaz'ıesas resmi müdürü: 24318, İnkılâp O müzesinin küşat resmi. Gazi Hz. Bugün Büyük Bir Ehemmiyeti Haiz Olan Nutukları Ile M. Meclisini Açacaklar Dün de şehrin bir çok yerlerinde küşat ve temel atma merasimi yapıldı Şehitlik ziyaret edildi, çelenkler kondu, yirmi yeni mektep, inkılâp müzesi, talebe yurdu ve daha bir çok yerler açıldı Ziraat Enstitüsü İsmet Pş. nın bir nutku ile açıldı Halk kürsülerinin devamlı olarak muhafazası düşünülüyor Cümhuriyet Bayarınınn üçüncü gü- nü de heyecan ve sevinçle devam et Bayramın son günü olmak münasebe- tile halk sabahın en erken saatlerinde sokağa çıkmıştı. Geceyarılarından son raya kadar halle selleri oluk oluk end delerde aktı, Bilhassa akşamdan son- Ta halk, caddelerde o kadar kesif bi kalabalık erzediyordu ki ye seferlerini güçlükle yapabiliyorlar. dı. Tramvaylara binmek hemen hemen imkânsızdı. Otomobil arayanlar, saat- Resmi küşatlar Dün İstanbulda gene bi rçok müce- #esenin küşat resimleri, temel atma merasimi yapıldı. Cümhuriyet Bay- armında bu suretle 12 muhtelif yerde küşat resmi yapılmış, temeller atılmış ve yirmi mektebin kapıları açılmıştır. Dünkü küşat resimlerine evvelâ mez bahanın yeni satış salonu ve memurin dairesinin açılmasile başlandı. e Saat on buçukta Fırka V. ti lâ; encümen ve şehir meclisi azaları ve bir çok halk hazır bulunduğu halde Vali Bey bir nutuk- la küşat ersmine başladı. Muhittin B. nutkunda mezbahanm kuruluşunun bir tarihçesini yaptıktan sonra bütün şehre 1,100 lira temin edildiğini, fa- kat belediyenin halktan çıkan bu pa» rayı gene halka iade ettiğini söyliye- (Devamı 6 xncr sahifede) İsmet Pş. Fiz., muhterem ANKARA, 31 (Telefonla) — Hükü- met merkezinde bayramın üçüncü günü ayni hararetle devam etti. Halk kürsü- lerinde söz söyleyen vatandaşların ade- di bini aştı. Hiç bir rejimin bu kadar serbest bırakamadığı halk hatipleri çok güzel, manalı fikirlerle | heyecanlarını , duygularını ifade ediyorlar. Bu kürsülerin vatandaşların biri- birlerile her zaman serbestçe konuşabil- mesi için devamlı olarak muhafazası Cümhuriyet Halk Fırkasınca düşünül. mektedir. Başvakilin nutku ANKARA, 31. A. A, — Başvekil İs- met Paşa Hazretleri dün Ziraat - lerini açarken şu nutku iradetmi; “ Efendiler", Şimdi yüksek ziraat enstitüsünü res- men açıyorum, Türkiye Cümhuriyeti bu misafirlerimizle birlikte Sovyet heyeti bugün Mec- lis içtimaında bulunacak Misefirlerimiz Gazi Hz. nin nutuklarını dinledikten sonra İzmire gidecekler ANKARA, 31 (Telefonla) — Dost Sovyet misafirlerimiz Reisi- cümhur hazretlerinin yarın mecliste irat edecekleri nutku dinlemek mak- sadile İzmire hareketlerini tehir et- mişlerdir. Misafirler yarın Müllet Mec- lisinin toplantısında bulunacaklar ve akşam üzeri saat (21,50) de kalka- cak hususi trenle İzmire hareket €- deceklerdir. Misafirler İzmirde iki gece kalacaklar oradan Çanakkaleye > uğrayarak İstanbula gelecekler- ir. Ce. Voroşilov ve Ordumuz ANKARA, 30. A. A. — Savyet heyeti muruhhasası reisi M. Voroşilov | bugün Anadolu Ajansı muhabirine Türk ordu- $u hakkımdaki intibalarını şöyle anlatmış dır ba bıraktı, Geçit resmi ender görülen bir İntizamla cereyan etmiştir. Bu, ordu yük sek kumanda heyetinin ve azimkât ve şayunı imtisal zabitan kadrosunun müm ma, kıtaatın mükemmel inzöat sek talim ve terbiye | seviyesine en güzel bir delildir. uları hakkında edindiğim malümata hazâran Oben şu kanaattar yım ki ; Türk ordusu kiymet itibariyle bu orduların hiç birinden aşağı olmadık- (Devamı 6 ıncı sahifede) enstitüyü vücuda getirmek için seneler. den beri sinek earfetti, Bu ensi ü fı #örecek bir üniversite tanıyoruz. Bu ens- titü memleketi gerek baytari sahada ge- rek ziraat sahasında tetkik ve islah ede- cek tam manasiyle bir enstitü mecmun- sudur. Efendiler, enstitüyü hükümetin ayni manda da za emniyetle istişare Bu beklediğimiz, bir ümit ve temenni de gil, kendilerinin burada tahsil ederken yapmağa mecbur olduklar bir vazifedir. Bu vazifeyi ifa etmek onlar için ne ka- (Devamı 2 inci sahifede) İstanbulun GaziHiz.ne şükranı Vali ve Belediye reisi Muhittin B. tarafından Cümhuriyetin onuncu yılı münasebetile Reisicümhur Hz. ne şu iştir 5 Büyük Reisi Cümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretlerine Mübalagasız, istisnasız bütün İs- İstanbul Vali ve Belediye reisi Ruşen Eşref B. Mebusluktan istifa etti ANKARA, 31 (Telefonla) — Ri. yaseticümhur U- mumi Kâtipliği. ne tayin edilen Afyon o meb'usu Rüşen Eşref Bey meb'usluktan isti. İ fa etmiştir. ANKARA, 31 (Telefonla) —Ri- yaseticümhur U- mumi Kâtibi Ru- şen Eşref Bey İs tanbula hareket etmişti; Maliye vekili ANKARA, 31 (Telefonla) — Mali- ye Vekili Abdülhalik Bey bu | sabah geldi. Viyanada gözünde yapılan mu- vaffakıyetli ameli lar muhterem vekil mahzur olmadığını söylemişlerdir. Ruşen Eşref B. ttan sonra dektor- | çalışmasında | B.M. Meclisi binasını ve yeni ilâve edilen kısmını gösteren bir resim ve Kâzım Paşa Hazretleri M. Meclisi bugün açılıyor! ————— Gazi Hz. hususi bir ehemmiyeti haiz olan nutuklarında Balkan sulhuna da temas edecekler Fırkâ grupu da bu sabah ictimaa davet edildi ANKARA, 31 - (Telefonla) — | Dördüncü Büyük Millet Meclisinin üçüncü içtima senesi yarın saat on dörtte Reisicümhur Hazretlerinin bir nutku ile açılacaktır. o Hususi bir ehemmiyet atfedilen bu nutuk- ta Büyük Şef bilhassa Balkan sul- hü yolunda Türkiyenin son zaman- lardaki ciddi ve samimi teşebbüs- lerine ve elde ettiği neticelere te- mas edecek, Cümhuriyetin on yıl- da vücuda getirdiği eserleri teba- rüz ettirerek inimüzdeki sene zarfında hükümetin yapacağı işle- re temas edecektir. Aziz Gazinin nutkundan sonra Riyaset Divanı intihabı yapılacak» tır. Kâzım Paşanm tekrar rei: seçilmesi muhakkaktır. Encümen- ler intihabı ise müteakıp celsede icra edilecektir. Riyaset Divanı aza namzetlerini seçmek üzere yarın Fırka Grupu saat on birde içtimaa davet edil- miştir. Balkan konferansı Selâ- nik'te toplanıyor Hey'eti murahhasa reisi dün geldi, yarın gidiyorlar "Ayın beşinde Selânikte toplanma- sı kararlaşan dördüncü Balkan konfe- eyliyecektir. Heyet puru ile ve Pire tarikile Selâ decektir. Heyeti murahhasamıza ri- zasat edecek olan Büyük Millet Mec- İisi Rois vekillerinden Trabzon meb'- usu Hasan Bey dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. o Heyet Umumi Kâtibi Ruşen Eşref Bey de bu sabah gelecektir. Heyette aza olarak buluna- Selânik konferansında Heyeti murahhasamızla birlikte Se- lânikte toplanacak olan © dördüncü Balkan konferansına iştirak edecek olan arkadaşımız Mecdi Sadrettin Bey gacatemize konferans haber ve intiba larını telgraf ve mektuplarla bildire- cektir, Bu suretle her sene ehemmiyeti ar- tan ve Balkanlarda daimi bir sulh te- sisi gayesile çalışan Balkan konferan- Sun iyet,, yakından takip etmiş olacaktır. Heyeti murahhasa reisi Trabzon Meb'usu Hasan B. cak zevatın isimlerini aşağıya yazıyo” ruz: Dr. Akil Muhtar Bey, Ali Muzaffer Bey, Ahmet Mitat Bey, Abdülhak Şi- nasi Bey, Türkiye İş Bankası Umumi Kâtibi Baki Bey, Cevat Abbas Bey, Efzayiş Suat Hanım, Fazıl Ahmet B., Istanbu! Belediyesi Reis muavini Hân mit Bey, İbrahim Fazıl Bey, Na: İzzet Bey, Nemli zade Mitat Bey, Nus (Lütfen sayfayı çeviriniz)