4 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

4 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

EE 4 Göze diken gibi batan çirkinlik |, İramvayla her geçişimde gö; diken gibi batan bir çirkini ) e ki hiç nazarı ati celbetmi- devamma müsaade ediliyor: İka, © Sirkinliğin mebdei, Bahçe- ıda Liman Hanınm yanındaki amvay kulübesi ve bekleme ye- Le başlar ve rıhtım antreposu- ahi va kaldırımını kaplayan pis Be Perdesinin müntehasında bi- Yep sik için bir tramvay bekleme jinin lüzum ve vücuduna kaniiz. t bunun, halkın umumi me“ NE olan yaya kaldırımında ihta- ür hp salamızın bir türlü alamadı- diy Yolsuzluktur. Burasının bele- ye * #kânmızın da geçtikleri bir Aş, olduğuna nazaran odevamına kya Müsande edildiği şaşılmıya ue olduğu kadar sorulmağa da | “Söer bir meseledir. hal) xda halk için bir bekleme ma bi, . Ve tramvay memurları için Dani kısmı ihtası lâzımsa, kum Yala Liman Hanınm altındaki, bede; mücavir kısımlardan bi kalı mukabilinde pekâlâ istifade bildir. yalltle bunun ön adım ilerisinde Ja kaldırımını tecavüz ederek ta in; “Ye kadar çıkan Rıhtım Şirke- teh © Pis, iğrenç tahta © perdesi, tef | İpana) bir geçit yeri, umu- kezi tramvay güzergâh ve mer- namına ayıp bir sekalet ve ha- Ya işportacmın o sokakta karı Metrelik bir sahayı işgaline tey)! belediye zabıtasının ateşli ve ni sanlı seferberliğini, harp hali- haji rüyor, bir de koca bir | şehir mm umumi bir geçit | yerine y ve Rıhtım kumpanyaları- ye aba tecavüzünü düşünüyor endi kendisine soruyor: Belediye görmüyor mu © şehir nizamatına karşı bu u- bayi geçit mahallinde bu iki kum. diği anın böylece keyiflerinin iste- gibi lâübaliyane bağdaş kurup şehir halkın burunları dar uzatmalarma senelerden müsamaha edilegeldiğine na- m İnsan gayriihtiyari hükmedi- aklarını ma Ne Zara; Görmediği için o kaba- S ! Yapniyen: Şehir nizamatma karşı van bu yolsuzluğa müsaade et- | için bizzat kendi nizamatma | | di” Mübalâtsızlık göstermekte Salâhattin ENİS Ain atihin ilk namâz kıldığı E cami ia aki gün açılma resmi yapı- Ye ç Aik fırkası Şehremenini nahi- Ve Bağı binasının karşısında eski Patik pnalılardlan kalma bir kilise, inde Istnabula girdiği zamani: ilk namaz kıldığı binadır. ti mın tarihi kıymetini nazarı hi kkate a ın evkaf idaresi yakında Tafmd tamir ettirecektir. Binanm et diye e aki bazı eski evler (de bele- ır. arafından istimlâk edilerek Daçız Semiş bir meydan haline ko- Saki, ve buraya bir bahçe yapıla- di, 2 lanmdan alman eetvelir) Teşrinisani 1933 “ Falları 230 Gümya kide 50,37,80 üm 7m Mahi id Madrit Berlin Belgrat Zleti Peşte Bi icar) & Ekonemi Yunanistanla Yeni mukavele Gelecek halta müzakere için bir heyet geliyor Atinadan bildirildiğine göre, bir Yunan murahhas heyeti gelecek haf- ta zarfında Türkiye ile Yunanistan arasında yeni bir ticaret mukavelesi akti için müzakerata girişmek üzere Ankaraya hareket edecektir. Yunan Milli İktisat nazırı Mösyö Pesmazoğlu , teşrinisaninin ortaları- doğru yeni mukavclenameyi imza için Ankaaya gidecektir. Bu ücaret mukavelesi iki memle- ket arasında, ticeri münasebatın vâ- si surette inkişafnda mühim bir âmil olacaktır. Peştede bir sergi Her sene olduğu gibi, bu sene ma- yısta Peştede beynelmilel bir sergi açılacaktır. Peşte sergisi müdürlerin- den M. Etyen Hollosi Türk tacirleri- nin sergiye iştirakini temin elmek ü- zere şehrimize gelmiştir. Mumaileyh dün ihracat ofisi ve ticaret od ki alâkadar zevatla temasa girişmiş- tir. İki iktisat konferansı 1 birincikânundan 5 şine kadar Avusturya ticaret odasında adı iktisat konferansı M. inux'nin riyasetinde top- lanacaktır. Ayni günde Pan Ameri kan iktisat konferansı da Montovi; da toplanmış olacaktır. İthalât tacirleri ve takas Aldığımız malümata nazaran it- halât tacirl. takas hakkında İk- ine yapmış oldukları mü- zar dikkate alınmıştır. bu müracaatlarında taka- de bir kaç mutavassıta yaradığını iddin etmişlerdir. Son günlerde takas beyannamesi tüccarı pek fahiş bir müşkül almış ve bir beyanname yüzde 65 tılmağa başlanmıştır. Bu va: ithalâtçılar malını memleket ken kıymetinin yüzde 65 i fazla bir para verdiklerinden tabii mali o nis- pette pahalı satmaktadırlar, Halk bu parayi vermeğe mecbur kalmaktadır. Diğer taraftan ihracatçı da malını harice kıymetinden yüzde 10, hattâ 20 eksiğine satarak bir an evvel ma- Iıı elinden çıkarmağa bakıyor. Ta- bü oradan yaptığımız bu zararı içeri- de elindeki takas beyannamesi yüz- de 65 kârile satarak çıkarmaktadır. Bu ticaret şeklinden dolayı çok iyi maksatlarla konulan takastan şu fena neticeler doğmaktadır: İhraç mailarımızın hariçteki kıymetleri dü- sürülmekte , ucuza satılan maldan memlekete giren para azalmakta ve eşyanın bedeli halkın sırtından çık- maktadır. Esteren ve Şirketi Osmaniye faaliyetlerini tatil ettiler Memleketimizde uzun senelerden- beri iş yapmakta ve kablo ile dün yanın her tarafile muhaberatı temin etmekte olan Estern kumpanyası mem leketimizdeki faaliyetini bu ay başın dan itibaren tatil etmiştir. Estern kumpânyası memleketimiz- de yeni telsiz istasyonlarının faaliye- te geçmesinden sonra işlerinin azal- masından dolayı mevcut itilâfname- nin feshi için hükümete müracaat et- i 'ket bir kısa mevce- nin feshi için bir anlaşma yapmıştı. Şirket Osmaniyede vücuda getirdiği bu istasyonu işler vaziyette hüküm. te teslim etmiş vö bütün tesisatı da devrederek faaliyetini tati! etmiştir. Estern şirketi memurları posta ida- resine alınmışlardır. Pirinç istihsalâtımız Son senelerde memleketimizdeki pi- rinç istihselâtı ve zeriyatı çoğalmıştır. 1927 senesinde memleketimize 2,514,839 lira nispetinde 12,968 kile pirinç ithal e- ken bu miktar memleketimizdeki inç ziraatının artması üzerine 1930 se nesinde bir buçuk milyon liraya kadar inmiş ve nihayet 1932 senesinde ise yal- niz 463,093 Bira nispetinde 3,859 kilo pi- rinç ithal edilmiştir. Ithal edilen mahrukat Tutulan istatistildere göre. geçen öylül zarfında memleketimize 200 ton maden kömürü, 2115 ton motorin, 8 bin 486 ton mazot, 393 ton petrol ve 99 ton benzin ithal edilmiştir. Makarna istihsalâtı İstanbulun son üç sene zarfındaki ma- karna istihsalâtı vasati o olarak senede 2.159,000 kiloya yükselmiştir. İzmirdeyse 500 bin kilo ve Mersinde de 62 bin kilodur... Tahminen senede vasati olarak mem- İpeketimizde 44 bin çuval un, 2;714,000 kilo makarna işlenmektedir. Korent üzümleri Yunan matbuatında okuduğumuza göre bu sene Yunan Koret üzümleri iyi bir piyasa bulamamıştır. 1 Eylülden 20 Teşrinievvele kadar ihracat miktarı 67,333,128 kiloyu bula- bilmişti: i ii müd azlığa en başlı sebep Londra piyasasın- ver mühim bir da geçen seneden stokun mevcudiyetidir; fakat ayni za- MİLLİYET CUMARTESİ 4 TEŞRİNİSANİ 1933 Kadro yolda Üniversite kadrosu bugün postadan çıkıyor Aldığımız malümata nazaran Maarif Vekili Hikmet Bey in kadrosu üzerindeki tetkikatını iş ve bu husustaki tebliğat Üniversite E- minliğine yapılmıştır. Dün Cuma olduğu için Vekâlette gönderilen bu tebliğatın o mahiyeti kadronun tamamını ihtiva edip etmedi- ği anlaşılamamıştır. Kadronun yeni şeklinin bu hafta müderrislere tebliği muhakkaktır. Yal. nız Bundan evvel Üniversite Emini Dr. Neşet ve profesör Malche'in da Ankaraya giderek yeni Vekil Beyle gö- rüşecekleri katiyetle söylenmektedi Yeni kadronun şekli bu gün posta- dan çıkacak olan tahrirattan anlaşılacak tar. İlk mekteplerde diş muayenesi Geçenlerde Türk diştabipleri cemiyeti namına Ankaraya giden cemiyetin idare heyeti azasından Suat İsmail bey avdet etmiştir. İstanbul illkmekteplerinde diş, nelerine bir an evvel zım gelen fişlerin süratle basılması için Maarif vekâleti nezdinde yapılan tdşeb- büs çok memnuniyetle karşılanmış ve bu işin yakmda intaç edileceği bildirilmiştir. Bu muayenelerin sene başına kadar bitirilmesine çalışılacaktır. Üniversitedeki teşrihhane Üniversite binası yanımda yapılan yeni | teşrihhane binası iştir. Bu- rada ayni zamanda dört lâboratuvar bir- leştirilmektedir. Üniversite binasmın şim- diye kadar kapalı olan arka kapısı açılmış tır, Buradan teşrihhanenin irtibatı temin edilecektir . Morg müdürlüğü yanında yapılmakta olan tibbi adli ders lâboratuvarı birkaç üne kadar bitecektir. Şehrimize gelen ec . profesörleri için Lâlelideki harikze- 'degân apartımanlarında daireler kiralan- miştar, Kadıköy lisesi Kadıköy erkek lisesi Haydarpaşadaki eski Tip fakültesi binasına taşınmıştır. Yeni bina müsait olduğu için burada bir- kaç şube daha açılmıştır. Üniversite ile ta'ebe yurdu arası Üniversite binasile talebe yurdu ara- sındaki saha pek bozuk ve gayri munta- zam olduğu için yakmda burasının tan- zimine başlanacaktır. Burada bir tenis, bir futbol sahası yapılacak ve üniversite sinin ders saatleri haricinde olarak kahvelerde vakit geçirmelerine imkân ve- rilmiyecektir, Bundan başka kış sporları | için kapalı bir idman sahası da inşa edile- cektir. ” asmin ğnimynina inim ma Korent üzümleri piyasalar- da iyi bir vaziyet temin edememiştir. ondra piyasasında vakra etoklar bitmiştir. Fakat Korent üzümleri ne is tihlâk ve ne de fiat noktasından geçen seneki vaziyeti bulamamaktadır. Tütün piyasası açıldı MUĞLA, 3 (A.A.) — Tütün piya. #ası dün akşam saat 18 de gelen Ameri- kan kumpanyası tarafından açıldı. Geri kumpayası da piyasa; tirak tur Türk kumpanyası köylere gitti, O- nun da iştiraki umuluyor. Fiatler 60 tan 75 e kadardır. Şimdiye kadar 30 - 35 bin okka sa- #ılmıştır. Piyasada henüz fazla vet yoktur. Satıla tütünler ikinci, üçüncü nevilerdir . 500 liradan 20,000 liraya 930 senesinde İzmit körfezinde T: şancıl köyünde bir Zirai kredi koopera- tfi teşekkül etmişti. Bu kooperatifin sermayesi 500 lira ve ortak adedi 33 ki işden ibaretti, 933 senesinde kooperatifin sermaye- si 20 bin lira ve ortakları da 193 ü bul. muştur. Türkiyenin en iyi çavuş üzümleri bu kooperatifin müstahsilleri elindedir. . Balık vagonu Balıkçılar Cemiyeti, İstabul - Anka- Ya treninde balık nakline elverişli bir vagon bulundurulması için Nafin Vekâleti malümata Adanada on yıllık ekonomi Adana Ticaret odası mecmuası, Cüm huriyetin onuncu yılı münasebetiyle fevkalâde bir nüsha çıkamuştır. Bu nüs hada, en yıl içinde A: i sira sanaylin inkişafına dair dikkate şayan izahat verilmektedir. 927 senesinde Adanada 21 sanayii siraiye müestesesi vardı, bu mücssese- lerin sermayesi 3 milyon 700 bin küsur lira idi. 932 senesinde sermayenin mik- tarı 4 milyon 175 bin lirayı bulmuştur. Pamuklu mensucat müesseselerinin sermeyesi de 800 bin liradan 1 milyon 500 bin liraya çıkmıştır. Balık ucuzluğu Son günlerde et fiatleri çok ucuzlar mıştır, Bunun sebebi balık bolluğudur. Evvelce 40 - 50 kuruşa satılan torikler son İli gündür 10 kuruşa kadar düşmüş tür, Balık bu kadar ucuzlayınca et sa- Poliste Sandal devrildi İki kişi boğuldu Cesedin biri çıkarıldı, öteki aranıyor Harem iskelesinde Ahmet efendi Sa- lih isminde biri ile beraber Haydar- paşa iskelesinden Kadri isminde bi in sandalına eşya yükletmişler ve kendile: de binerek Harem iskelesine hareket et- mişlerdir. Yolda frtmanm birdenbire fazlaştığı sırada sandal devrilmiş ve hepsi denize dökülmüşlerdir. Etraftan kazayi gören- ler ler kadar Ahmet efendi ile Sa Hih bağulmuşlardır. Sandalcı Kadri kur- tarılmış, bir müddet sonra da Ahmet e- fendinin cesedi çıkarılmıştır. Salihin ce- #edi bulunamamıştır. ıştar. Bir amele ambara düştü ve öldü İstinyede tamir edilmekte olan Anna vapurunda amele Mehmet kazacn gemi- nin ambarma düşerek ölmüştür. Kaza et- rafında tahkikat yapılıyor. Korkudan ölüm Kuşdilinde Hasırcıbaşı sokağında 14 numaralı evde oturan mimar Tev- fik Beyin refikası Seher Hanım ec- zaneden ilâç almak üzere e şayırından geçerken, yolda iki kişi- nin kavga ettiğini görerek korkmuş, esasen kalp hastalığına da müptelâ olduğu için teessüre kapılarak 10- kaktan eve geldiği zaman derhal yat- mış ve ölmüştür. Zabıta tabibinin yaptığı muayene neticesinde kalp sektesinden öldüğü anlaşılmıştır. İki rakip aşık Beşiktaşta Has fırın caddesinde boyacı Mehmet ile Galatalı namile maruf Mehmet arasmda kadın mese- lesinden kavga çıkmış, her ikisi de erini bıçakla yaralamışlardır. Yaralılar Beyoğlu hastanesine kaldı- rılmışlardar. Yastığın altındaki paralar Unkapanı Tuğlacılar caddesinde oturan sandaleı Feyzinin odasına ren Keçi Nuri ile Arap Ömer, yastı- ğraltında' bulunan 40 Jirasnı ala- rak kaçmışlarsa da yakalanmışlar- dır, Çarpan otomobiller Üsküdarda At pazarmda kalaycı Mehmet, Kızlarağasından geçerken şoför Hulüsi efendinin idaresindeki otomobil çarpmış ve hafifçe yaralan- masma sebep olmuştur. Eve taarruz Tophanede kahveci sokağında oturan arabacı Süleyman, Erenköyünde bakkal Dimitı i uz etmiş, adam Angeli üzerine yetişilerek Süleyman yakalanmıştır. Sokakta yedi aylık çocuk itaş Muhtarı © evvel sokağında yedi aylık bir çocuk bulunmuştur. Bekçi tarafından görülen çocuk karakola — k Ealık avlarken Rumelikavağı Hamam sokağında otu- ran balıkçı Rifat Sarıkayada balık avlar- ken, Anadolu kavağlından gelen bir mo tör çarparak parçalamıştır. Motörün i- ginde üç kişi bulunmaktaydı. Kayık ta- mamiyle parçalanarak batmıştır. Tramvaya ters binen adam Çarşıkapıda feci bir kaza olmuştur. Kunduracı Fethi isminde birisi Edirne- kapıya gitmekte olan tramvayın sahan- ığma ters taraftan asılmış, bu sırada karşıdan bir Harbiye tramvayı gelmiş- tir. Fethi bu iki tramvayın arasında kal mış ve yere düşmüştür. Düşme esnasında (Fethinin bacağı tramvayın altında kalârak kesilmiştir. Mecruh hastahaneye kaldırılmış, ka- za etrafında tahkikata başlanmıştır. Mütarekenin Yıldönümü Bugün mütarekinin yıldönümüne müsadif olduğundan bu sabah 11 de Feriköy İtalyan mezarlığı kilisesin- de, ölen İtalyan asker- lerinin hatırasına bir âyini ruhani yapılacaktır. a Cebellüttarık piskoposu Cebellüttarik o piskoposu Harold Jocelyn dün İskenderiyeden şehrimi- ze gelmiştir. Askeri müzede yeni bir panaroma "Askeri müzede, Başkumandan meydan muharebesi hakkmda ha- | zırlanan panorama çok rağbet bul- | maktadır. Bu umumi alâka nazarı itibara a- lınarak biri: e ikinci İnönü ve Çanakkale harplerine dair büyük bir panorama dahâ yapılması ka- rarlaştırılmıştır. Müzede bu panoramaları ihtiva edecek olan daireye harp galerisi Belediyede Kadıköy tramvayı Nihayet bu sene ikmali müyesser olacak Senelerdenberi sürüncemede ka- lan ve bir türlü ikmal edilemiyen Us- küdar tramvaylarını o Kadıköyüne temdi i nihayet son safhasına gir - miştir. Bu hattın yakında inşasma başlanacak ve cümhuriyetin gelecek yüdönümüne kadar ikmaline çalışıla- caktır. Kadıköy tramvay hattının yapıl- ması için hattın on büyük hissedarı 6- lan belediyenin tavassutile beş sene- de ödenmek üzere bir istikraz temin edilmiştir. Bu parayi Alman banka- larınm yaptığı bir konsorsiyom vere- cektir. Bir fen heyeti hat etrafında tetki- kat yapmış ve hat güzergâhının iram- vay hattının geçmesine müsait oldu- #una ve hiç bir istimlâke Jüzam ol. madığına dair rapor vermiştir. Şehir meclisinden ayrılarak öte- denberi bu işle meşgul olan muhtelit komisyon bu husustaki son t'kikatı yapmaktadır. Memurların mali vaziyetleri soruldu iye, memurlarının şahsi servetle- rini öğrenmek ve yaşayışlarile aldıkları tahsisatı mukayese üzere tetkika- ta başlamıştır. Bu münasebetle memurla- ra matbu iki sual kâğıdı verilmiştir .Bu varakalarda bir çok süaller vardır. Me- murlar bu suallerin cevaplarmı kısa bir müddet içinde belediye riyasetine vere- ceklerdir. Sualler şunlardır : Bir memurun kendi beraber yaşadığı insanların karabet | lerinde bulunan emlikin cinsi, kıymeti, emlâkin on senelik varidatı, bu emlâkin veraset suretile mi, yoksa kendi tarafın- dan mı elde edildiği ? Bankalarda mevdu parası, tahvilâtı var mıdır? Miktarı, Bu parayi nereden, ne suretle kazandığı? Belediyeden aldığı maaş hariç olarak bir senelik diğer varidatı ne kadardır ? Zevcesinin malik olduğu servet ve va- ridatın miktarı, nevi. Bu suailerin cevapları alındıktan son- va maaşı, varidatı ile yaşayış tarzı biribi- rine uymuyan memurlar hakkında icap e- den muamele yapılacktır. Zabıta talimatnamesi de müzakere 'edilecek Önümüzdeki e Pazartesi günü topla- nacak olan Şehir meclisinde aylardan- beri yeniden tetkik edilmekte olan Be- lediye zabıtası talimatnamesinin tetkik ve eresine başlanacaktır. . Yeni Belediye zabıtası talimatname- sinde şimdiye kadar muhtelif tarihlerde vazedilen kararlar bu günün ihtiyacma göre tadil edilmek suretiyle yazılmış- bir, Talimatname, şehre ait her türlü Be lediye hükümlerini ihtiva ettiği için mü zakere sırasında şehirde görülen nok- sanlar birer birer münakaşa edilecektir. | Yeni talimatname müzakeresi bittikten sonra derhal tatbik edilecektir. Ancak, aza arasında hâkim olan fikre göre şim ye kadar yapılan bir çok talimatname- ler nazari bir halde kaldığı için yeni ta- limatnamenin tamamiyle tatbikini te min etmek üzere yeni tedbirler almak İzem geliyor. Bumun için Meelise bazı teklifler yapılacaktır. Ruhsatiya harçları Belediye şubelerince umuma mahsus yerlerin vaziyetleri iyice tetkik edilmekte, ondan sonra bunların tabi olacakları ruh satiye harci tesbit ve harç tahsil olun- makta idi. Bu muamele hem uzun sürü- yor , hem de tahsilât gecikiyordu. Bele- diye reisliğinden şu selere yeni bir ta- mim gönderilmiş tetkikatım acele yapıl. ması, tahsilâtın zamanında ve le a- İımması bildirilmiştir. / Havayici zarurıya Salış mağazası Belediye kooperatifi lokantadan başka bir de havayici zaruriye satışı mağazası açmağa karar vermiş ve işe başlamıştir. | Kooperatife dahil memurlar,bakkaliye ihti | yaşlarını buradan ,hariçtekinden çok w. | cuz fiatlarla temin edebileceklerdir. Ma- faza, türbedeki eski maarif mezaretinin caddeye bakan kısmında bulunmaktadır. pa tadil edilerek muntazam bir hale tur. Önümüzdeki hafta açılma resmi yapıla cak ve aym 15 nde mağaza faalyete geç- miş bulunacaktı Bel | Doktorlar arasında Bu defa intihap kat'i ve meraklı olacak Geçen hafta ekseriyet olmadığından yapılamıyan e Etibba odası intihabı bu hafta tekrar edecektir. Geçen intihapta Etıbba Muhadenet Cemiyetini ellerinde tutan doktorlara muarız doktorlar rey vermediklerinden ancak 150 rey toplar nabilmişti. Halbuki bu ikinci intihapta kaç rey toplaabilirse toplansın, intihap yapılmış olacaktır. Bu şekilde genç dok torlar zümresi yalnız müstenkif olmak- la kalmış olacaktır. Genç doktorlar bunu nazarı dikkate alarak bu defa intihaba iştirak etmeği karar vermişlerdir. İmtihapta tabiatiyle evvelce tesbit ettikleri, fakat sonradan ortaya koymaktan sarf: nazar ettikleri namzetlerine rey vereceklerdir. Bu vazi yette genç doktorların intihabı kazan maları ihtimali de vardır. Bu defaki in- tibap geçen intihaba iştirak elmiyen ec- | zacıların da gireceği anlaşılmaktadır. Perşembe günü yapılacak intihap bu şekilde hayli calibi dikkat olacaktır ve neticesi merakla beklenmektedir... Nereden nereye. — Haftanın yazısı — Efendim, ben bundan on gün ev vel Ankaraya gitmiştim, oraya gidecek sporcuların başında.. May darpaşadan bizi yedide hareket eden bir trene bindirdiler.. Bu trenin ismi (Muhtelit tren) dir. Aman bu isimi iyice hatırınız- da tutun! Ve size muhtelit trenle seyahat teklif ederlerse, uzak, u- zak kaçın. Haydarpaşada kalabalıkça bir kafilenin yerleşmesi için lâzım ge- len tedbirleri aldıktan sonra lara daldık. o Hararetli mevzular ve gençlik iddiaları zamanın geçişini pek belli etmiyordu. Lâkırdı et- mekten yorulup gözümüzü açtığı- nuz zaman kendimizi sadece Pen- dikte bulduk. Trende, hele. böyle muhtelit trende insan ne kadar çabuk kir- leniyor. Politika hayatından daha çabuk.. Onun için insan nasıl po- hitikâcılığa girerken kirlenmeyi göze alırsa, trene binerken de öyle olmalıdır.. Bu kirli kaygusuzlukla alüde olarak giderken yegâne vakit ge- çirme vasıtası çene oynatmaktır, İnsan yer. Ne yer?.. Ne bulursa, Sandoviç, çikolata, bisküvi, yemiş, leblebi. » Ve bu yemek faslı kapandık- tan sonra gözler ufalmaya, boyun. lar bükülmeye, dizler kıvrılmaya başlar.. Herkes dayanacak bir yer İ arar (tıpkı politika hayatında ol. duğu gibi) ve sarsıla sarsıla oldu- ğu yere yerleşmeye çalısır (politi- kada olduğu gibi) .. Henüz bir yer bulamamış a- yakta kalmış olanlar kompartıma. »m koridorundan, cesur nazarlar. la size bakar ve aranızda bir yer azar. Onun orada duruşu bile si- zi rahatsız eder. (Tıpkı politika- da olduğu gibi) . Çünkü trende bele kalâbalık trende her ayakta kalmış, her oturmuşa düşmandır. Birine göz dikmistir. (Tıpkı poli- tikada olduğu gibi) . Yerinizi bir ahbâbın muhafaza- sı alma bırakmadan kalkarsanız başkası gelir oturur ve onü ora- dan kaldırmak artık bir hak işin- den ziyade bir kuvvet işi olur. (Tıpkı politikada o olduğu gibi). Vaktile Sultan Azizin Enderun ağalarından (Tıflı Hasan Efen- di) isminde birisi varmış. Zaman zaman Osmanlı imparatorluğunun bir parçası elinden gis'ikçe : — (Kalkın ey ehli vatan) şar- kısı çıktı. Ayağa kalktık. Yerleri- izi başkası kaptı. Dermiş. Babam''£ merhumdan dinlediğim ve pdk'lw sevdiğim bu fıkra daima hatırım- dadır. Trende de bir kere daha “ bunu hatırladım.. Kalemde, camide, tiyatroda :5 ; ve mektepte uyuyanlar olduğu gi- bi trende uyuyanlar da vardır. Herkes trende uyumak ister, Lâ- kin o bir hünerdir. Çanta konan ağ raflara uzanıp yatan bir kaç kişi gördüm. Trende uyku alâmet leri evvelen kravatın çözülmesi, sonra kunduraların çıkarılmasıdır Ben bundan beş altı sene evvel biz Lehistan seyahati yapmıştım. Zas manımız dar, gezeceğimiz yer çoktu, Onun için gündüz şehirle. ri geziyor, gece de trende seya- hat ediyorduk. Trenlerde yataklı vagon yoktu. Şöyle ayakkapları- mızı çıkarıp uzanmak istedik Kondüktör geldi. Kunduraların çıkarılması yasak olduğunu söyle- di. Bu yasağın o zaman sebebini anlamamıştım. Lâkin şimdi ania- dım. Yedi sekiz kişinin sıkıştığı iki metre mikâbı hacmindeki bır yerde bele soğuk havalarda pen- cere kapalı iken ayakkapların çı- “ karılması bir nevi hususi boğucu gaz tesiri yapmaktadır. Bilmem Lehistan demiryollar idaresinin n kararını bizimkiler nasıl butur- ar, Uyku, yavaş yavaş insanı sar- mağa başlayınca baş ve ayak ken- dine birer yer arar ve sabaha ya- kın sekiz kişilik bir komparlı- manda ayakla baş bir seviyededir. Ve çok defa ayak daha yukarı çı- ka e Bu seferki seyahatimde ehem- miyetli bir etüt yaptım. İşitirdim ki; garp memleketlerinde müc- rimlere cürümlerini itiraf ettirmek için uykusuz bırakırlarmış. Dün- yada insanın asabını yok eden ve bütün mukavemetini kırıp onu 1$- lak cigara kâğıdı haline çetiren uykusuzluk hakikaten belâ bir y! “Yl natçı ve ketüm mazmunları bu trenlerle iki gece seyahat ettir. sinler, alimallah bülbül olur.