18 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

? Balkan konferansına gi- den murahhaslarımız yarın geliyorlar. Bir k haslar dün geldi ısım murah- iler. 8 inci seme No. 2793 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usa MAHMUT “ “CUMARTESİ 18 TEŞRİNİSANİ 1935 M;Çaldaris kabinesi 6 mart hadisesi mesulleri hakkında af. kararnamesini imzaladı, Maarif nazırı istifa etti. Tel: ( Müdür; 24318; Yem ileri müdürü 24319. düre ve Matan: 2e3n0. İntihabattan sonra iki ; Almanyada geçen pazar günü ya: pılan intihabatm şartları hakkında- ki fikirler ne olursa olsun, het hal- de üzerinde ittifak edilmesi lâzm gelen hakikat şudur ki Almanya Artık kat'i ve nihai olarak Hitlerin eline iştir. Hilüze karşı olan İtimadın büzük bir tezahürü şeklini alan #0n intiha- batın neticesi bize bunu öğretiyo: Almanyayı kurtarmak için on be: kadaşile beraber işe başlayan (Hit İer ve 1930 intihabatma kadar istih- faf ile karşılanan Hitlerizm, geçen pazar günü, Almanyayı arkasından sürükleyip götürmüştür. İntihabatm neticesi göste ir ki Almanyada Hitlerizm geçici bir heyecan değil, Malyadaki Faşizm gibi şümullü bir inkılâp hareketidir. Bu netice anlaşıldıktan sonra şim- di bütün dünya, Hitler tarsfından ek siyasetin hedef ve ii ini araştırmakla meşguldür. Dahili siyaset bakımından bu hedef kâfi derecede vazıhtır: Hitler Alman- yadaki federal sisteme nihayet vere- veli Mukaddes Roma hnparatorlu- teşkil et- tiği Almanya ( konfederasyonumun, Sadowa'dan sonraki şimali Almanya konfederasyonunun ve nihayet Bis- marek'in eseri olan Alman impera. i. Hitler iktidara geçtikten son- İl r ki Almamyı idare merkezi- leşti, Müstakil devletler, birer birer İ Stadholder ismi verilen umumi vali- İer marifetile Berlin'e bağlandılar. "Almanyanın tarihinde ilk defa ola- rak Fransa ve İtalyada olduğu gibi müttebit bir devlet meydana çeldi İntihabat ile Hitler'in Almanyayı mer İ yaseti henüz bütün vuzekiy' İ bellir değildi Malümdur ki Hitler fırkasına “Mili Sosyalistlik,, ismini il rafı derecede mütebarizdir. Hati “millet, i irk mânasmda al- dığndan bu nokta: iğer memle- ketlerdeki milli fırkalardan daha zi- Yade ileri gitmiştir. Fakat sosyalist- İlk tarafı mübhemdir. G Beta. İ şü Entetnasyonalin komün tliğine ve inci Enternasyonalin sosyalisiliğine karşı harp ilân etmiştir. Fakat bu harbin iktımat bakımından değil, bey- nelmilel oldukları için milliyetper- Yerlik bakımından ilin edildiği anla İ yi patronlarını ve dal Prusyada derebey ğe çalışır görünüyor. Ancak dünyan daha büyük me- Yak ve alâka ile öğrenmek istediği Vey, yeni Almanyanın harici siyasetidir. Avrupada sulh ve harp buna bağ” hı görünüyor. Hedef malümdur: Alman- Yayı Versai sulhunun bağlarından kurtarmak. Fakat bu, Almanya isin Hitlerden çok zaman evvel taayyün *tmiş bir hedi i, itler han; kametten yürüyerek bu hede! İmak istiyecekti Gerek Hitler ve gerek Von Net- Yath tarafndan son günler zarfın- da söylenen nutuklarda mahsus bir İ sulh temposu vardır. Hariciye nazı- h, Almanyanın Milletler Cemi; den çekilmesi, sulh yolunda devletlerle beraber yürümek isteme- İ mesi demek olmadığını bildirdi. de ayni mealde sözler söyledi. Daha dikkate değer olan nokta şu- dur ki bu sözler, Almanyanın Lehis- tanla müzakereye başlamasile filiyat- İta da ifade bulmuştur. Lehi aaebetleri, Avrapanın en Lok. p Muahedesi imza e sıralarda bile bu iki devlet ndaki müna- tebetler tanzim edilememişli. Alman - Leh müzakerelerinin han- ti safhada bulunduğu hakkında he- hüz kat'i bir söz söylenemez. Lehis- lan membalarmdan gelen haberler, bir dostluk ve ademi tecavüz mi imzası istihdaf edildiğini bildi İNiyor. Diğer taraftan Almanlar, mü takerelerin , kuvvete müracaat ed Miyeceği hakkında bir mukavele çer- Yevesinin dışma çıkmadığını söylü- , Arada ehemmiyetli fark ol- r, her halde kahir bir taferin ferdasmda sulh yoliyle Al Manyanm münasebetlerini tanzim et- Meğe çalışması, dikkate değer bir hâ- Üisedir. Almanya ile Lehistan ara- iİâf, Almanya ile Fransa rasındaki anlaşamamazlıkların dü- noktalarından biridir. Lokarno siyasetinin beklenilen eticeyi vermemesi, 1926 senesinde bu ün çözülemernesinden ileri gel Görülüyor ki şimdi bu düğü- ün çözülmesine çalışılıyor. Eğer bu Müzakereler müsbet bir netice verir- e, Almanya - Fransa münasebetle Nindeki gerginliğin de izslesi bekle. İğebilir. Ancak bu, henüz bir ihtimal İlir. Şimdi dikkate değer olan nokta, Mitlerden cehir ve şiddet'yoluna gi- — Ne beklenirken, anlaşma ve uz- na yolana takip etmesidir ki, bu da ak ienmedile bir sürprizdir. Ahmet ŞÜKRÜ İ İK Türk Üniversitesi Bugün Merasimle Açılıyor Başvehilin dün #iyaret ettiği Z onguldak < İBaş vekil bir saat Ereğ ide ulak Zonguldağa vardi Halk büyük tezahuratta bulundu İsmet Pş. Hz. ocakları gezerek kömür istihsal vaziyetini tetkik ettiler EREYLİ, 17. A.A. Başvekil İsmet Pa- şa Hazretlerini ha» mil bulunan Eze vapuru bu sabah Ereyli limanına gir di. Vapur bayrak- larla donanmış mo- torlar ve kayıklar- la “giden binlerce halk tarafından w zaklardan selâm- landı. Ege limana girerken vapurlar düdükleri ve hal- km yâşa “seslerile karşılandı. İsmet şa bu tezahürat arasında bir sandu- Ja binerek iskeleye çıktılar. Ve halkın çoşgun sevinç tezahüratı arasında doğ ümet konağını teşrif ettiler, ir bayram içindedir. Ereğlide tezahurat Ereğli, 17. A, A. — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri bu sabah altıda Ereğli» limanı şehrinin Zonguld ahta vapura kömür yükletilirken yi teşrif etmişlerdi: İsmet Paşa Hazvetler'nin refakatlerin- de İktisat Vekili Celâl, Bolu mebusu Fa- ih Rıfkı, kalemi mahsus müdürü Vedit, Sümer Bank müdürü Nurullah Esat, Zon guldak mebusu t B. le- bulunmakta (Devamı 5 inci sahifede) Vekil B. Ordinary üslerle .. .. dün uzun müddet görüştü Bugün yapılacak merasimde vekil B. nutuk söyleyecek, rektör cevap verecek Yarın dersler başlıyor Vekil B. üniversitede İstanbul Üniversitesinin küşat res- mi bu gün yapılacaktır. Maarif Vekili bu gün Türk ilim inkılâbının yeni bir Gini girişinin başlangıcını bir nutukla uçacak ve merasim yapılacak- tır, Maarif Vekili Hikmet Bey dün gü- nün pek erken saatlerinden itibaren ak» şama kadar Üniversitede meşğul olmuş- tur, Vekil Beyin riyaseti altmda saat on da Üniversitede bir içtima yapılmışlır. Bu içtimada Dokter Neşet Ömer Bey, Profesör mütehassıs M. Mülehe ve Do- kanlar hazır bulunmuşlardır. Saat on i- ki buçuğa kadar devam eden bu içtima- da Üniversitenin bir senelik ih tesi etrafında alacak idari ve ilmi ka varlar etrafında görüşülmüştür. hocalâr arasında Vekil Bey saat 13 te Edebiyat fakül. tesi Ordinaryüslerini kabul etmiştir, Ve kil Bey bu zevatla kendi fakültelerine ait mesail üzerinde bir saat görüşmüş, fikirlerini dinlemiş ve notlar almıştır. Saat 14 te Fen fakültesi Ordinaryüs leri Vekil Beyin nezdine girmişler ve düşündüklerini söylemişlerdir. Bunları Hukuk ve sonra Tıp fakültesi Ordinar- yüsleri takip etmiştir. Her fakülte Or- dinaryüsleri fakülte Dekanları tarafın. (Devamı $ inci sahifedey Haftalık radyo programı 5 inci sahifemizdedir. Maarif vekili Bu akşam dönüyor Umum müdürlüklerde de- ğişiklikler mevzubahistir Şehrimizde bulunan Maarif veki- li Hikmet Beyin bu akşam Ankara- ya avdeti rsuhtemeldir. Hikmet Be- yin Ankarada çok mühim işleri bu- İunduğundan, bilhassa vekâlet yü sek makamlarmda mühim tebeddü! ta zaruret olduğundan vekil Bey u- zun müddet şehrimizde kalamıyacak- ter. Eski Maarif eminlerinden Behçet Beyin maarif müsteşarlığına tayinin ki müderrislerden Macit Beyin tayini mevzuu bahistir. Orta tedrisat umum müdürlüğünde de tebeddülâta inti- zar olunmaktadır. Yalnız ilk tedrisat müdürlüğünde bir tebeddül yapılmı- yacaktır. Yunanlılarla yeni Ticari itilâf Teknik komisyon ay so- nunda Ankaraya geliyor ATİNA, 17 ( Tayyareile) — Yunan İktisat nazırı Mösyö Pesmaz- oğlu birincilkânun aymın ortalarma doğru Ankaraya hareket edecektir. Hükümetimizle iktisadi müzake- relerde bulunmak üzere Yunan iktı- sat nezareti bir de teknik komisyon . Bu komisyonun aza- sonunda Ankaraya gi- imzalanacak olan yeni Türk » Yunan ticaret itilâfnamesinin esaslarını hazırlamaya başlıyacaklar- dır, Adliye vekili Dün geldi Şehrimizde bir müddet istirahat edecek Adliye Vekili Saraç oğlu Şükrü Bey dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Ve: kil Bey ista yonda deiumumi Ke- nan Beyle di- ğer adliye er- kânr ve bazr hâkimler ile akraba ve dost larından bazı lar tarafın» dan karşılan- mıştır. Vekil Bey Perapa- istirahat et tikten sonra Beşiktaştaki ha nesine gitmiş tir. Saraç oğ- Mu Şükrü B. son zaman- hastalandığından şehrimizde tedavi mesgul ola cak ve bir müddet istirahat edecek- tir. Telefon ücretleri İngiliz lirasına göre tekrar tesbit edilecek Telefon ücretlerinin indirilmesi hakkında bir müddettenberi devam eden tetkikat 'Nafim vekâletinin ver diği bir kararla nihai şeklini bulmuş- tur. Şehrimizde bu meseleyi tetkik için derhal bir komisyon teşkil edilecel tir, Komisyon hükümet, belediye, bor- sa ve şirket imümessillerinden mü- nelerdeki sukut nispetini tesbit ede- cek ve bu nispet dahilinde şirket halk tan fazla aldığı parayi iade edecek. tir, Şirket abonelerine bu iadeyi nak- ten yapmağa mecbur bulunmaktadır. Acıklı bir ölüm Ağa oğlu Ahmet Beyin refika'arı Settare Hanımın uzun müddet devam eden bir rahatsızlıktan sonra per. şembe gecesi saat yirmi üç buçukta irtihal ettiğini büyük bir tecasürle ha- ber aldık. Cenaze bugün öğle üzeri Ağa oğ- lu Ahmet Beyin Teşvikiyede Ihlamur caddesind den kaldırılarak, cenaze namazı Teşvikiye camii kılındıktan sonra Feriköy kabristan. na defnedilecektir. Merhume yüksek faziletleri ile kendisini herkese sevdi; iş, herkesin sruhkbek rn Böreği Kozalmiş Be hanımdı. Ağa oğlu Ahmet Beye ve bütün ailesine taziyetlerimizi beyan ederiz. — Balkan konferansına âbi iştirak eden Türk heyeti Atinada Meçhul asker lesine çelenk koymağa giderken. Atina yoluyla dönüş yeni tezahürlere vesile oldu Balkan konferansına giden heyetimiz yarın şehrimizde bulunacak ATINA, 17 (Tayyare ile) — Dör- düncü Balkan konferansına iştirak eden heyetimiz azalarının bir kısmı Selânikten trenle, diğer bir kısmı da Pireden vapur'a İstanbula dönmüş- erdi. Heyet reisi Hasan Bey ve umu- ü kâtip Ruşen Eşref Beyle diğer b. 21 azalar yarın Pireden hareket ede- cekler ve pazar günü İstanbula vara- caklardır. Heyetimizin Atina yoliyle İstap- bula dönmeleri burada Türk - Yunan asker Abideğine bir ye gelenk koymuş- tur. Heyet azalarımızın iştirek etti. ği bu merasimde Hariciye nezaretin- den bir memuru mahsus ve bir müf- reze asker bulunarak selam resmini Türk heyeti şerefin «Grande Bre- tague,, otelinde bir akşam ziyafeti vermektedir. Resmi mahiyeti haiz olan bu ziya- fette dost memleketler ricali ar da nutuklar teati olunacaktır. Dün gelenler Dün gelen Ankara vapurü ile Fa- zıl Ahmet, müderris İbrahim, Cevat Abbas, Nâzım, Vasfi Raşit Beyler av- det etmişlerdir. Gelenler, heyat reisi Hasan Böy, Reşit Saffet ve Ruşen Eşref Beyler- le beraber gazelecilerin dün Daçya vapuru ile Pireden hareket etmek ta- savvurunda oldukları söylemişler- Bu takdirde heyet bu akşam ye- di buçukta şehrimize gelecektir. (Selânik konferansına iştirak eden arkadaşımız Mecdi Sadrettin Beyin Türk — Yunan münasebatı, Selânik ve Atina intibalar: Aynaroz hak- kindaki müşahedelerini ihtiva eden yazılarını pazartesi nüshamızda neş- re başlıyacağız.) Lik li dün başladı Vefa Beykoza mağlüp oldu. Süleyma- niye İstanbulsparla berabere kaldı İstanbul lik maçları dün başladı. Fenerbahçe sahasında İstanbursporl, Süleymaniye, Hilâlle Altınordu k: şılaştı. Taksim sahasında Vefa Bey- kozla güzel bir maç yı Sabahtan Kadıköy sahasında Süleymaniye İs- tanbulspor B takımları maçı vardı. İstanbulspor takımı sahaya geç gel- cihetle maçı hükmen kaybe! kinçi maçı Altınordu, Hilâl takım! rı yaptılar. Hâkem İstanbulapordan Adnan Beydi. Birinci devrede rüzgâr |; Altmordunun lehine idi ve bundan is- fade ederek birinci devreyi bi fırla kazandı. İkinci devrede Hilâl rüzgârla be- raber daha güzel ve seri hücumlerla çok güzel oynayan orta mubacimle- rinin idaresile iki gol yapa: yun kazandı. Hilâl takımı mevsim ba, da olmakla beraber hiç te fena bir oyun oynamadı. Son maçı Süleyma- niye İstanbulspor birinci takımları ya pacaklardı. Eski Fenerbahçe, Gala- tasaray rekabeti aynen bu iki klüp arasmda da var. Süleymeniyeliler muhakkak ki senenin en yunla- rı İstanbuleporun karşısında oynar- Jar, Takımlar sahaya çıktıkları zaman, bu sene bir çok ikodulara sebebi- yet veren Bülent Fenerbahçeden çe- kilmiş tekrar &ski klübüne gırmi Bundan başka orta muhacimleri Ali de takıma gelmiş ,ve Süleymaniye es ki kuvvetli şeklini muhafaza edebil- mişti. pi da eski Vefalı Samiyi takımlarına ithal etmişlerdi. Buna mukabil iyi oyuncularından Fah Ti takımda yoktu. Muayyen zamanımda sahaya çi- kan iki takım şu suretle teşkil edil. miştiz Süleymaniye: || ari Ruhi Necdet Tanaş —— Bülent Burhan Süreyya Danış Ali Sabri Nuri İstanbulspor: Larfi Sabih Samih Aziz Hasan Halit Maçtan bir enstantane Reşat Orhan Sami Salâhattin Hakem Fenerbahçed m iakem Fenerbahçeden eski hur müdafi Cafer Bey, oyuna Süley, maniyeliler başladılar. Derhal maçın çok sıkı cereyan edeceği anlaşıldı. Sağdan soldan mütemadiyen İstan- bulspor kalesine hücum eden Süley- maniyeliler kaleci Lütfiyi şüt yağ. muruna tuttular. Fakat, bereket ver. sin Lâtfinin iyi bir günü olduğu için oyunun ilk zamanlarında gol yapmak kabil olamadı. İstenbulsporlular © kadar fena oynuyorlar ki orta muha- im Samiye oyunun başlamasından tam on iki dakika ayağına top sür- medi. Bu kadar berbat oynayan İs- tanbulsporlularm bu vaziyette gol yopmaları düşünülemezdi bile.. Devrenin ortalarına doğru Süley- maniye muhacimleri tamamen İstan- bulepar kalesini muhasaraya almışlar dı. Sağdan daima iyi akınlar yapan Süleymaniyeliler bir aralık seğ açı (Devamı 5 inci sahifede)