25 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

| İfirpan # Fuhuş ne dir? Belki on yıl var. Bir kaç vekâlet fuhşa karşı mütemadiyen (talimat- name) yapmakla meşguldür. Gazeteler her gün fuhuş talimat- mamesinden bahsederler. Dahiliye Vekâleti asayiş nokta- sından, Sıhhiye Vekâleti hastalık cephesinden fuhşu kıskıvrak etme- ğe çalışıyorlar. Bugünlerde fuhuş talimatname- sinden yine sık sık bahsediliyor. ... Fuhuş Hâbil ile Kabil'den beri arz üzerinde revaç bulmuş ilk gü- nahtır. Hattâ cennetin mukaddes tipe ve temiz bahçelerini bu günahla ki lettikleri için kapıdışarı edilen vi demle Havva, biri (o (Serendip) e, biri Eset çölüne düştükleri (o halde gene biribirlerini bulup mukadder günahı işlemekte devam etmişler. ir. İsa'sı, Musa'sı, Tevratı, Kur'anı insanların bu ezeli derdine (zina) ismini vermişlerdir. Zalim hülüm- darlar zöânileri taşa tutturup öldür- müş, toprağa göm. çürütmüş- lerdir. Ve bugünkü medeni cemi- yetlerin en yeni (o kanunları dahi fuhşu büyük bir cürüm olarak te- lâkki etmekte berdevamdır. Bütün bunlara rağmen Çat gölü havalisindeki vahşi kabilelerden, en yüksek içtimai tabakalara, sa- raylara, şatolara ve hattâ daha ga- ribi kilise ve camilere kadar fuhuş çiçeği tomurcuklanmış ve meyvesi- ni vermiştir. (Louvre) müzesinde kiliselere düaya gelen genç kızlara habis pa pasların iblisane bakışlarmı göste- ren ne manidar tablolar vardır. Minarede ezan okuyup halkı iba- dete davet ederken bahçeye çama- şır seren çıplak ayaklı komşu ka- dınlara name atan ne azgm softa- lar işitilmiştir. Anlaşılıyor ki ne dinin nehileri, ne kanunun sıkı emirleri iki cinsin arasında hallolup biten bu sevimli günaha mâni olamamıştır ve şüp- hesiz bundan sonra da olamıyacak- tır, Yalnız bir nokta Var: Fuhşu 80- kağa düşmekten, ahlâk telâkkileri- ni sarsacak, çekinme ve utanma his- lerini körletecek şekle dökülmekten kurtarmalıdır. Fuhuş ferde ve cemiyete zarar verdiği dakikada kanunun hükmü kendini göstermelidir. e Fuhuştan ferde gelen zarar sıhhidir. Cemi- yete gelen tehlike ahlâkidir. Bunun için umumi fuhuş pazar- larını kliniklere bağlamak ve kal- dırım fuhşuna karşı da şiddetli bir mücadele açmak lâzımdır. Madem ki bazı bünyelerin has- talik yarattıkları gibi bu günahı da yaratıyor. Önüne (o geçmek imkân, yoktur. Yapılabilecek şey fuhşu gözle görünmez ve bir üçün- cü şahsa zarar vermez şekle getir- mek, halkın âr ve hicap duyguları- nı rencide etmemektir. Bu, her şeyden evvel, bir terbiye ve telâkki meselesidir. Her çapkın- hık fuhuşla neticelenir. Fakat yal- nız iki gözün arasında parlayıp 8ö- nen cinsi münasebete aşk derler, kuduz bir hayvan gibi salyası kal- dırımlara sızan mahlükların dalaş- masına da fuhuş derler. Bu farkı kavrayabilen cemiyet te ahlâki nizam kıvammı bulmuş demektir. Burhan CAHİT İki buçuk milyon Bu kadar nüfusun mektum olduğu anlaşıldı Dahiliye vekâletinin Türkiye nü « fusunun hakiki mikdarı ve mektum nü fus hakkında yaptığı tetkikat şayanı dikkat neticeler vermiştir. Tutulan is- tatistiklerde doğum ve evlenmenin senede takip ettiği zikrak ve çok ay- kırı, ölüm seyri ise daha düzgün bu - lunmaktadır. Yılda vasati 40,000 mek tum nüfus yazılmaktadır ki bu da memlekette yüksek nisbette mektum nüfus bulunduğunu — göstermektedir. Maamafih son af kanununun bu işi e- saslı bir suretle tasfiye edeceğine şüp- he edilmemektedir. Vasati hesapla doğum mikdarnın senede nüfus mikdarının 1-25 derece- sinde olduğu tesbit edilmiştir. Bu ha- le göre yıllık doğum vasatisi 578000 dir. Yılık ölüm de 178,000 hesap olu- narak doğumdan yıllık artım mikda- Yarım 400,000 olduğu anlaşılmıştır. Bu Bun 2,5 milyonunun bugün mektum nüfustan olduğu katiyetle Kabul edil- mektedir. Maamafih nüfus defterleri İc yaşar yazılı ölülerin de bulunduğu görülmektedir. Bugün Türkiyenin ha- kiki nüfus mikdarmın 17,500,000 ol- duğu neticesine varılmaktadır. Ekonemi , İhraç eşyamız Londra ticaret mümessili tetkikat yapıyor Londra ticaret mümessilimiz Kur- doğlu Faik Bey İktisat vekâleti tara fından Ankaraya davet edilmişti. Fa ik Bey Londradan Berline geçmiştir. Berlin ticaret mümessilimiz Nizamet- tin Âli Beyden üzüm ve incir, ve ger ihracat mallarımızın Avrupa piya salarındaki vaziyeti hakkında da ma- lümet alacaktır, Bu suretle Faik Bey, Türkiye ihracat maddelerinin Avru » padaki vaziyetini temamile tetkik et- miş olacaktır. Diğer taraftan İktısa! vekâleti ih- racat mallarımızın vaziyetleri hak - kında Marsilya, Atina ticaret mümes- İlerimizden de malimat istemiştir. Alınan haberlere göre, iktısat vekâle- t yakında ihracat mallarımızı alâka. dar eden meseleler hakkımda çok © - hemmiyetli kararlar vericektir, Japon mensucat sanayii Japon pamuklu mensucat sanayii, İngiliz mensucat senayiini istihsal | barile geçmiştir. Son altı ay zarfm - da yapılan istatistiklere göre, İn, Fe fabrikaları, 1380 milyon yarda is- tihsalâtı ise 13901 milyon yardadır. Yunanistan Amerikaya çorap gönderecek Yunanistan hükümeti, Amerikaya şarap ihraç etmek için Amerika bir - leşik hükümetlerile müzakerata baş - lamıştır. Gelen haberlere göre müza- kerat iy ineticeler vermektedir. Fındık Ihracat işlerile alâkadar yerler - den verilen malümata göre son hafta lar içinde Giresen , Trabzon, Ordu - raç edilen fındıkıar kurudur. Fındık talima'n. de yaş fındık ih racma müsait değildir. Fiyatlerin düş mesine sebap, geçen hafta içinde İs - panyanmın Avrupa piyasalarına faz- Ja mikdarda mal satmasıdır. Hurda incir alınıyor İnhisarlar idaresi tarafından soma imal edilmek üzere Nazillide hurda incir mübayaası başlanmıştır. İdare hurdanın okkasını 3-4 kuruştan maktadır. İnhisarla ridaresinin hurda müba- yaasına başlaması müstahsil üzerinde Şo kiyi tesir yapmışş ve hurda piyasa- | amı derhal kalkındırmış'ır. Aydın incir müstahsilleri AYDN, (Milliyet) — Vilâyeti- miz umum incir mıntakalarından gelecek inirciler bu hafta çarşam ba günü Aydın fırka salonunda bir toplantı yapacaklardır. İncircilerimiz bu toplantıda in- cir işinin müstahsil lehine bir şek- le bağlanması ve icap eden ted- birlerin istihsal zamanına kadar Lime almmas ıçin konuşacak- ar. Bulgarislandan üzüm ihracatı SOFYA, 24 (Milliyet) — Bulg ristanda artık bağ bozumuna niha - yet verilmek üzeredir. Bu seneki ü - züm mahsulü çok iyi olmuştur. Fakat havaların yağmurlu gitmesi üzümle - rin iyi olmasına mâni olmuştur. Maa- mafih bu seneki üzüm ihracatı, ge - şen senekinin iki mislidir. Ve hâlâ ih racata devam edilmektedir. kadar 11,000,000 kilo üzüm ihraç e - dilmişti (İş Bankasından alınan cetvelidir) 1933 Fiatları Tahvilât Elektrik Tr. 23 Teşrinisani Akşam İstikrazlar İstkrazı dahili 96,50 1933 İstilerazi 9750 Şark D. yolları 238 D Muvahhide Rahim Anadolu 1 zim T. askeriye Mümessil İş Bank m. ö.— e Mü Tramvay An:dola Telefon Bomonti Terkos Çirtenie İstiha* dey, Şark dey. Balya Şark em, ecza ÇEK FİATLARI 1206 $ Prağ 60540 $ Viyana 7158İ Madrit 84650 | Berlin 33030) Belgrat 20741 Zleti 24365? Peşie 11732 $ Bükreş 64,1150) Moskova NUKUT (Satış) Reji Parla Londra Nüyork MILLIYET CUMAR'! EE Bir tagayyüp On altı gündenberi kayıp bir adam aranıyor Küçükayasofya Israrsakat mahalle - sinde 107 numar, wde oturan Sa - katçı Hasan oğlu Hüseşin Efendi on altı günden beri ortada yoktur. Hüse- yin Efendi 48 yaşmdadır. 20 sene ev- vel Yakovadan muhaceret suretile gel miş ve 16 sene evvel de Tevfik Efen- dinin evine içgüveysi girmiştir. En bü yüğü dört yaşında olmak üzere üç te çocuğu vardır. Ailesine bağlı ve na - muslu bir insan olarak tanınmıştır. Kumkapıda bir de ciğerci dükkân var dır. Refikası Hasbiye Hanım şunları söyliyor: Tamam en aitı gün ervel öğle di. Yemek yedi, yeni ME oi giydi ve dükkâna gidiyorum, diye €y- den çıktı, bir daha dönmedi. Dükkün- Eyü; biraderi dedik. Fakat gelmedi. Nihayet poli - se haber verdik. Bütün araştırmalara rağmen bulunamadı. yalnız £on gün- lerde: “— 200 lira borcum var, vereme - dim. Halbuki 1000 lira da alacağım var, Borçlu olmak marmısuma dolu - muyor, burada nasıl duracağım, bil - mem; diyordu. Polis Bursada bulunan eniştesine telgraf çekmiş, oraya gitmediği anla- Efendinin ili dükküm ve çek b büyük İ ve mumt bir evi olmasına naza - Ortada ailevi bir #ecimsizlik te bu - lunmadıiına söre Hüseyin Efendinin bir cinavete kurban gitmis olması dan korkulmaktadır. Polis ehemmi - yelle a—-i-mava devam etmektedir. Si'âh atan sarhoş Eminönünde Aşir Efendi sokağım- dan geçmekte olan arabacı Arif sar - hoşlukla bir el silâh attığından yaka- lanmıştır. Motörde hırsız Fenerde Ayakapı iskelesi civarmda demirli bulunan Arslan motöründen hurda demir çalan Baroh isminde bir şahıs yakalanmıştır. Kitap hırsızları Suhulet kütüphanesi sahibi Semih Lütfi Beyin Beyazıttaki deposunu kı. rarak mühim mikdarda kitap çalan şe bekenin hepsi yakalanmıştır. Bugün adliyeye verileceklerdir. Zabıta evvelki gün Dizdariyede de bir evde arama yapmış, bazı kitap lar meydana Göreme çine getirile - Nasıl öldü? İki gön evvel Sultanahmette Çar- şamba pazarında Sebzeci Sül, ağır surette yaralanaral: hastahaneye kaldırıldığı ve orada öldüğü yazılmış tı. Bu hususta yaptığımız tahkikata gö re Süleyman fazla esrar ve rakı müp telâsı olduğu için o gün de fazla sar- hoş olarak bisiklete binmiş ve yere düşmüştür. Yanında bulunan Büyük bir bıçak © saplanarak yara - lanmasına sebebiyet vermiştir. Maa - mafih zabıta tahkikata devam etmek tedir. Kumar Beşiktaşş civarında bir kahvede ku mar oynanmakta olduğu haber alın- mış ve zabıta bu kahvede araşlırma yapmıştır. meşhut halinde öm aş Ma sa üzerinde kumar paraları ve kah- vede bir çok kumar aletleri bulun- muştur. 13 yaşında hırsız Zabıta küçük bir hırsız yakalamış- tır. Raşit isminde on üçlerinde bu çocuk bilhassa Mahmutpaşa civa- rında dolaşarak fırsat buldukça dük- küânlardna ve işportalardan eşya aşır- — imiş. dak şit eyw gün Mahmutpaşa civarında seyyar satıcı Riza'efi min yanıma sokul işportanm den iki paket mendil ve çorap aşırıp kaçmıştır. Bu sırada işin farkına varan Rıza dendi polise müracaat etmiştir. Kü- gük hırsız elinde paketlerle kaçarken yakalanmıştır. Sarhoş sabıkalı İstanbulun maruf sabıkalılarından Şevket son derece sarhoş bir halde Unkapanında bir çalgılı kahveye gi- derek n İenmeyice bağırıp çağırarak köfret. meğe başlamıştır. Kahve sahibi Mehmet Efendi bu sarhoşu kahveden çıkarmak istemiş, Şevket bundan büsbütün hiddetlene- rek belinden tabancasmı çekip Meh met Efendinin üzerine ateş etmiştir. Bereket versin kurşunlar isabet et- memiştir. Zabıta bu azılr sarhoşu cür- mü meşbut halinde yakalıyarak tah- | kikata başlamıştır. i Belediyede Kapanma saatleri Meyhane, birahane ve bar- lar için yeni tahdit İstanbulda mevcut meyhane, bira- azinoların e kapan- tarafmdan yeni den tayin edileceğini yazmıştık. Polis merkezleri mıntakaları dahi- linde bulunan gazino ve meyhaneleri semtleri itibarile yeniden sınıflara a- yırmış ve kapanma saatleri tayin et- Evvelce yapılan tahditte alelümum meyhane ve birahanelerin saat on bi- re kadar, gazinoların on ikiye ve bar larm azami saat ikiye kadar açık kal malar: kararlaştırılmıştı. Y. te meyhane ve birahane! ma saatleri asgari saat dokuz ve aza- | mi saat ona kadar indirilmiştir. Di- ğer gazino ve barların da kapanma saatlerinden birer saat indirilmiştir. Bu yeni tahdit kış münasebetile yapılmıştır. Geceler uzadığı ve akşam erken | olduğu cihetle bu gibi yerlerin yaz geceleri kadar açık kalmaları muva- fık görülmemiştir. Yazım bu saatler yine uzatılacaktır. Sürp Agop davası Temyiz mahkemesinden bozulma kararile gelen Sürp Agvp davasınn Dördüncü hukuk mahkemesinde ye- niden görülmesine başlanacaktır me vekili Necati Bey, d bebiyet verecek olan yeni vesaik avukat arkadaşı hastalığı i nın talik edilmesini iste" e keme 6 kânunuevvele bırakılmıştır. Fırınların tahdidi Belediye şehrimizin ekmek işini tanzim etmek üzere Avrupanın muh- telif yerlerinden ye bilhassa Balkan memleektlerinden ekmekçilik nizam- 'nameleri getirmişti. Bu nizamnameler nmış ve şehri mizdeki fırınlar tahdide tâbi tutula - in şehir meclisi bu talimatna | meyi de şubat devresinde müzakere © | decektir. Talimatnamenin | tatbiki i - lizm gel iğinden şehir meclisinin kararı dahi. | © Yugoslâv sefiri patrikhanede ! Evvelki akşam Belgrada gitmiş ©- lan Yuzoslavya sefiri M. Yankeviç, bareketinden evvel Fener patrikhane sine giderek Patrik Fotyos Efendiyi ziyaret etmiştir. Bu mülâkatta Yugos lavya kilisesile patrikhane arası mevcut muallâk meseleler görü meüştür. Mozayik mütehassısı Londraya gitti Ayasofyadaki mozayislerin meyda na çıkmasile meşgul olan profesör Vittermore Londraya gitmiştir. Aya - sofya mozayikleri hakkında Londra - da Oxford'da basılmakta olan eseri- le meşgul olacak ve bir müddet son- ra Ayasofya mozayilerinin meyda - na çıkarılması işine devam etmek ü- zere şehrimize gelecektir. Faciada imam Nikâhı varmış Karagümrük f; faciasında yeni bir safha Geçen gün Karagümrükte bir aile faciası cereyan etti. Ali Galip Efendi isminde bir polis bir ihtiyar kadınca - ğizı öldürdükten sonra kendisi de dü - şerek tabancasından çıkan bir kurşun la öldü. T ile yazdığımız bu vak'a şimdi başka bir safha arzeyle - mektedir. Ali Galip Beyin nişanlısı olduğu yazılan Hayrünnisa Hanım diyor “— Galip benim nişanlım değil Aramızda Bikâh vardır. Fakat bu ni- İ Bu vaziyet, ortaya yeni bir mesele çıkarmıştır. Bu ifadeye göre iki genç kanunu mednei hükümlerine muhalif olarak imam nikâhı kıydırmışlardır. Bu hareket kanunun icap ettirdiği cezayi müstelzimdir. Suçlulardan biri ölmüş tür. Fakat Hayrünnisa Hanım, nikâhı kıyan imam, bu nikâhı bilenler orta. dadırlar. Aldığımız malümata ran mesele bu noktadan tetkik edi mektedir. Bu aile faciası imam nikâh larındaki mazarratın verdiği tabii bir netice telâkki edilmektedir. Vak'anın tarzı cereyanına nazaran Galip Efen- di Hayrünnisa Hanımın gebe olduğu- mu, bundan iki ay kadar evvel haber alınca deli gibi olmuştur, Galip Efen- di aralarında medeni nikâh olmam, sından dolayı Hayrünnisa Hanımdan doğacak çocuğun ne isim alacağını düşündükçe asabi buhranlar geçirme- ğe başlamıştır. Bilhassa bu çocuğun simdiye kadar mahdut kimselerin bil bu imam nikâhını meydana çıka racağını ve mes tinin tehlikeye gireceğini yakından görüyordu. Galip Efendi hale meydan vermek Maarifte Deniz hayvanları Fen fakültesinde yeni laboratvar açılıyor Üniversitenin muhtelif kısımların da talebe için muhtelif darülmesai hazırlanmaktaır. Bu malsatla Fen fa kültesinde Zoologic profesörü M. An dre Naville'in teşebbüsü üzerine de - Biz hayvanatma mahsus yeni bir lâboratu- var tesis edilmekledir. Bu lâboratuvarda talebenin deniz hayvanatı hakkında daha geniş malümat sahibi olmasına itina edilecek ve bundan bal'kçılık nokta- şırdan istifade edilecektir. Profesör Naville bu hususta demiştir ki — Yeni tesis etmekte olduğumuz bu lâburatuvar Tıp fakültesinin yedin ci snf talebesine ve fen fakültesin - den mezun olacak gençlere tahsis e- dilecektir. Bundan evvel balta limanın da deniz hayvanatma mahsus bir lâ buratuvar tesis Fakat talebe nin daha geniş malümata malik ola - daha ihtiyaç vardır. Bu lâburatuvarın kçılıkta da faydası olacaktır, Bi lup ta, malümatmı genişletmek iste- yen talebe için bir tetkik merkezi ola- caktır. Buradaki derslere Tıp fakülte si birinci sınıf talebesinden dört yüz ve fen fakültesinden lisansi; e olacak tale be kaydedilmişlerdir. Fen fakültesinden tedi sedir, Bunun birinci senesi dir. Fakülteye kaydedilen talebeye, şu veya bu kısımda ihtisas peyda etme- den evvel, fen hakkında umumi malü mat vermeğe çalışacağız. Bu suretle mevsimsiz ihtisasın tevlit ettiği mah - zurları bertaraf etmiş olacağız. Bu münasebetle, muhtelif lâbora- tuvarların maddi ihtiyaçlarını bihak kin takdir ederek emrimize arzu edil diği şekilde bira ve âlâ ve edevat tah sis eden hükümete ve bilhassa Maarif Vekâletine teşekkür etmek isterim. Nazari tedrisat için pek İüzumlu olan ameli tedrisata yalçında başlaya bileceğimizi ümit ederim. Bu maksat- Ia diğer meslektaşlarımızla yeni programım esasarı hakkında müzal re ve mü bulunduk. On beş gün evvel İsviçreden İs- tanbula geldim tedrisata hemen başlayabilmek için lâbural tesisa tına başladım. Türkiye üniversitesin- de çalışmak teklifini büyük bir mem- nuniyetle kabul etmiş bulunuyorum. Burada mesnimde bana kıymetli yar - dımlar: lunan Fahire Hanımla Suat Nigâr Bayin mesaisini minnetle yadederim.” Yeni mektepler açılmıyacak İstanbulun mektep ihtiyacını temin dört ihzari - niden bazı mektepler açmağa karar verdiğini bir gazet eyazıyordu. Maarif müdürlüğü bu sene içinde açılacak mektepleri tamamile açmış ve talebesi kalabalık olan mektepleri şubeler ilâve etmiştir. Ba sene yeni hiç bir mektep açılmıyacaktır. 934 sene- sine konacak tahsisat ile yeniden kaç mektep açılacağı belli olacaktır. Maarif müdürlüğü bu hususta tet- kikat yapacaktır. Nurullah Esat Bey Ankaraya gitti Sümar Bank umum müdürü Nurul- lah Esat Bey dün akşam Ankaraya av- det etmiştir. Nurullah Esat Bey Başvekil paşa nın verdiği direktif dahilinde bankaya merbut fabrikalar müdürlerile yaptığı temaslar ve verilen kurarlar hakkında Ankarada iktisat vekâletine malümat verecek ve samayiimizde yeni tkip edi- ecek yolda devlet fabrikalarını ne şe- kilde çalışacağını İdirecekir. Halk gençler mahfelinin müsameresi Cümhuriyet Halk Fırkası Eminönü kazasınm himayesinde bulunan Halk Gençler Mahfeli on beş günde bir ver- meğe başladığı müsamerelerin ikincisi- Bi de dün cemiyetin merkezi olan Şehza- debaşındaki Letafet apartmanında ha- zırlanan sahnede vermiştir. Bu gençler Vedat Nedim Beyin 3 perdelik aile faciası olan (Kör) piyesi ile Pişkinler amındaki komediyi tem- siltetmişlerdir. Gençler, bu muvaffakıyetli temsille- rinde davetliler tarafından alkışlanmış - lardır, Evvelki akşam fırkanın kaza, nahi- ye, ocak reisleri hazır olduğu halde bir temsil vermişlerdir » ——— kaldırmak lâzım geldiğini kafasına koymuş ve bunu temin için son facin- dan evvel müteaddit teşebbüslerde bu İunmuştur. Hattâ bir defa Hayrü; sa Hanımı ve kendisini zehirlemek is- temiş ve bu teşebbüsünden sonra saat. lerce baygın kaldıktan sonra ölümden güçlükle kurtarılmışlardır. Bundan Galip Efendi âdeta deliye dö müştür. Cinayet esnasmda söylediği sözler bir mecnunun sözlerind. retti. Zavallı ihtiyar kadını ö Galip Hayrünnisa Hanımın kardeşine de bir kurşun sıkmış ve kurşun kayı- sının tokasma çarparak kendisini ö - Tümden kurtarmıştır. Genç yere yıkılın ca Galip öldüğünü zametmiş ve s0 - kakta kahkahalarla saçnıa sapan ba- tense büt > aile efradmı meydandan ğizmağa başlmıştır. Kadınların askerliği hakkında — Haftanın yazısı — 1900 senesinde kadınların asker liği hakkında tetkikatta bulunmak üzere Avrupaya gıtmiş olan fömi- niste muharrırlerden (Felek) ın kadınların atkerlik yaptıkları Va- lansiya kralirğı harbiye nezaretin- de bu hususta yaptığı tetkikatta al dığı notlardan bir kısmı: Mahrem dosyanın (kadın za- bitler) kısmı B fıkrası: “Seferberlik ilân edilir edilmez faal ve ihtiyat kadrolarında mev - cut kadın zabitlerden yüzde doksa ns hamil alâmetleri göstermekte ve iki buçuk ay sonra sıhhat talimat- namesinin 13 üncü maddesi muci « bince çocuğunu doğuruncaya ka - dar hafif hizmetlere sevkedilmek- tedir. Bekâr (1) olanların da Av- rupada siyasi karışıklıklar hissedi- lince kocaya vardıkları kaydedil - miştir.” Ayni dosyanın C fıkrası: “En disiplinsiz erkek zabitlerin azası mütenasip kadın âmirlerin maiyetinde son derece muti olduk ları ve kadın âmirlerin bu gibi ha- şin erkekleri maiyetlerinde kullan mayı terchi ettikleri istatistik şa - besinin 72 numaralı mahrem tami- minden anlaşılmıştır.” Piyade talimalnamesinin 62 in- ci maddesi: “Kadın kıt'alar vesmi geçitte da kikada 145 adım atarlar. Bunun i- çin Bandolara 145 zamanlı marş notaları tevzi edilmelidir.” Mahrem dosyanın S fıkri “Zabit kadınların daima siviller le evlenmeyi tercih ettikleri ısrar i- le müşahede edilmektedir.” Ayni dosyanın T fıkrası: “Bir kıt'aya kadın zabit iltihak “ eder etmez kıt'anın kılık kıyafetin. İ de göze çarpacak bir salâh hâsıl ol. makta ve umumi bir tendürüstlük müşahede edilmektedir. Muziha takımlarınır sanatların da da büyük bir terakki görülmek- tedir.” Harbiye nezareti hizmet şubesi evrakından alınan kopyalar: “Kadınlarda piyadeden ziyade süvari kıtalına rağbeet görülmek - tedir. Topçuyu tercih edenler az- dır.” Bir tamim kopyesi (Alay kuman danı Mme Xx...) ii i “Bazı kıt'alarda çalışan zabit ha nımların maiyetlerindeki erkek e- mirberlerin kapı önünde samiayı tahriş edecek ve âmirlerini ürküte cek şekilde gürültü ile öksürdükle ri anlaşılmıştır. Asköri disipline ta mamen mugayir olan bu hareketin memnu olduğunu bir kere daha ta mim ediyorum. Binaenaleyh: A — Öksürük olmuş neferatın bu gibi hizmetlere sevkedilmeme- si; j B — Hizmette iken öksürmek isteyenlerin de ömirleri hanımların | müsaadesini istihsal etmeleri; cap eder. - Alay kumandanı: (Valansiya) nm merkezi olan (tango) şehrinde intişar eden bir gazetenin kupür (Tango) şehri belediyesi erkek lere mahsus bir (çocuk büyütme) karsu açmıştı. Buraya o kadar bü- yük bir tehacüm olmuştur ki; be- İediye yeniden iki yerde daha bu kurslardan açmaya kasar vermiş - ir.” / (Valansiya) Sıhhiye nezareti ga zetelere şu u vermiştir: “Anasına mühtaç olmadan ba - baları tarafından büyütülen çocuk lar arasında bir müsebaka etrtip edilmiştir. Müsabaka ayın 24 ün - cü günü nezaret konferans salo nunda açılacaktır. Anasız büyü « müş en gürbüz çocuğa 10,000 #rank mükâfat verilecektir.” Dünya gazetelerinde okunan. bir telgraf: “Pastör enstitüsü fizyoloji lerinden meşhur İspanyalı Dr. De- li Palavra'nın uzun zomandır & - kehlere süt getirmek kususundaki tecrübeleri muvaffakıyetle neti - celenmiştir. 22 yaşlarında bir erke ğe bu doktorun keşfettiği usul ile aşı yapılmış ve bir ay sonra deli - kanlının memeleri büyümüş ve süt gelmeye başlamıştır. Bu hödise ka dınlık âleminde ve dünya vaziye - tahavvtlâta sebep ola ık gibi görünmektedir.” cak gibi görü: li kl ak e in ağ Ziya Nuri Pş. gitti Yeni Afyon Karahisar mebusluğur nn intihap edilen Dr. Ziya Nuri Paşa dün Meclise iltihak etmek üzere Ane, karaya hareket etmiştir