12 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

12 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bir kısım eşyanın gümrük- lerden çıkarılmasına müsaade edileceği haberi üzerine piya- sada fiatlar düşmeğe başladı.. FİYATI 5 5 KURUŞTUR Rusya'nın Geri gelmesi Sovyet Rusya Hariciye komi- seri M. Litvinof Amerika seyah: li avdet etti. Ha- in memleketine elmilel müvazenedeki vaziyeti bir cümle ile hulâsa edilecek olur. klinde ifade etmek lâzımdır. ika 1917 senesinde komüni le beynelmilel müvazene- den ayrılan Rusya'ya artık bütün Manasile geri gelmiş nazarile ba- kılabilir. Aartık Sovyet Rusya bütün ci- han devletleri tarafından tanın- mış olmakla kalmıyor; beynelmi- lel müvazenede rol oynayan dev- etlerin her biri ğu için biribiri! Yaziyettedirler. M. Litvinof, Ame- rika dönüşü, M. Mussolini tarafın- dan yapılan davet üzerine Roma'- ya uğradı. Bu ziyaret ile İtalyan Başvekili, Sovyet Rusya — Italya münasebetlerinin samimiyetini te- barüz ettirmek istedi. Bundan maada Almanya ile Sovyet Rusya -asında bir uzlaşma temin etmek in tavassutta bulunmağı teklif etti. Haber verildiğine göre, M. inof, Almanya — Rusya mü- masebetlerinin normal olduğunu söyleyerek İtalyanın tavassutunu kabul etmemiştir . Diğer taraftan Almanların da Sovyet Rusya ile samimi münase- bet tesis etmekteki faydaları takdir etmeğe başladıkları anlaşılıyor. Malümdur ki Alman - Rusya mi masebeti, Hitler fırkası iktidara geçmezden evvel samimi İer'i miyeer başma geçmesiledir ki ge- ki ya yaklaştırmış- tı. Şimdi Almanlarm bu hatalı yoldan geri dönmek istedikleri anlaşılıyor. Nazi fırkasinın harici siyasetini idare eden Herr Rösen- berg, fırkanm resmi organı” olan Völkischer Beobochter gazetesine yazdığı bir makalede --Almanya- nın Sovyet Rusya dostluğuna ver- diği kıymet ve ehemmiyeti tebi rüz ettirmektedir. Herr Rosen- vie ve Başmuharriri: 8 inci sene No: 2817 Mecliste münakaşalar ol- du, iki vekil izahat verdi Gümrüklerde bahşiş alan ve verenler hakkındaki kanun kabul edildi Hayvan hırsızlığına karşı lerindeki adamlar hakkında (yapılacak muameleye dair kanunun ikinci müzake- resine geçilmiştir. ir Gevher (Çanakkale) kanunda mevzuu bahis memurlardan bahşiş alan- larla bunları verenlerin ceza kanununun 220 ve 222 inci maddeleri hükümlerine tabi tutulmalarını istiyen bir tadil tak- riri vermiş ve bu husustaki noktai na- rını izah eylemiştir. Veki Bu takrir üzerine açılan mü söz alan gümrük ve inhisarlar o Vekili Rana Bey müzakere mevzuu olan kânu- Bun gümrük memurlarından vazifelerini suiistimal edenler veya meyeklerinde is- tiinde edilemiyecek olanlar hakkınd 1920 numaralı kanunun hükümlerini it- mam etmekte olduğunu söylemiş ve te- mamen idari mahiyette bulunduğunu lâve eylemiştir. wüşvet ve bahşiş Adliye encümeni mazbata muhârriri Raif Bey, rüşvet ile bahşiş © arasmdaki hukuki vaziyeti izah ederek devlet me murlariyle gümrük memurları arasında her hangi bir fark gözetmiş olmamak İ“ gin encümenin mazbatasiyle teklif mekte olduğu şekli tercih eylediğini söy lemiştir. Raif Bey, Ziya Gevher Bey tarafın. dan ileri sürülen tadil şekline de temas ederek yeni ceza kanununda yapılmak üzre olan tadilât meyanında bu cihetin SALI Ahmet İhsan ve Ziya Gevher B. ler ANKARA, 11 .A.A. — B. M. Medi #i bugün Reis vekili Refet Beyin riyase- tnde toplanmıştır. Celsenin açılmasını müteakip gümrük memurlarından bahşiş alanlarla bunları veren gümrük komisyoncuları ve maiyet- berg diyor ki, Nazi fırkasının ko- | münistlil: aleyhine aldığı tedbir- ler, Almanyanm dahili işlerinden ibarettir. Binaenaleyh bunun Rus- ya'yı alâkadar etmemesi lâzımdir. Nasıl ki Sovyet Rusya'nın komü istlikten gayri her hangi bir proğ- ramı kabul eden fırkalar hakkın- d takip edeceği siyaset Almanya- Z alâkadar edemez. Denilebilir i Almanya, Herr Rosenberg > ta- rafından yazılan bu makale “ile Rusya'ya elini uzatmaktadır. ,, Yakın zamanlara kadar Garbi “Avrupanın ve Amerikanın büyük devletleri tarafmdan kanun hari- <i telâkki edilen Sovyet Rusya, ansızın her devletin dostluğunu benimsediği bir devlet olmuştur. Bu vaziyette Sovyet Rusya'nın ta- kip edeceği siyasetin istikameti birinc derecede ehemmiyetli bir mesele (o halini al . Acaba Sovyet Rusya Milletler Cemiyeti- ne, Kellogg misakına ve diğer teş- kilâta rağmen, Avrupada teessüs eden müvazene de hangi tarafı iltizam edecektir? Bütün on do- kuzuncu asırda Sovyet Rusya'nın, beynelmilel müvazenede bir veya diğer tarafa iltihak etmesi çok shemmiyteli neticeler doğurmuş- tur, Bismarck Rusya'nın ve ehemmiyetini takdir ettiği için- dir ki iktidarda kaldıkça bu dev- letle samimi münasebeti idame ettirmeğe çalışmıştı. Almanyaya Avrupa kıt'asında hegemonya te- min eden kuvvet te Rusya idi. Bi marck iktidardan çekildikten son- ra Rus dostluğunun kıymetini tak- dir etmeyen haleflerinin takip et- tikleri siyaset neticesinde Rusya Almanyadan ayrılmış, Fransa'ya doğru meyletmiş ve nihayet bü- yük harpte Almanyanın mağlül yetine birinci derecede muştur. Almanyanm 1890 e Rusya ile ipi koparmasının büyük bir siyasi hata olduğuna inanmayan Alman yoktur , Sovyet Rusya, Fransız — Al man münasebetleri: en gergin bir safhaya girdiği bir zamanda “geri gelmiş” bulumıyor. e Fransa Yunan ticaret heyeti azasından M. Yüçlükler Ahmet İhsan Bey gümrük işlerindeki güçlüklere temas etmiş ve her şeyden evvel bu cihetin öslâh oilmesi lâzım gel- (Devami $ inci sahifede) Hacivasilu ve (mM. Kristidis Yunan heyeti dün geldi Yunanistandan memleketimize yapılan ihracatın artırılmasını isteyecek Türkiye ile Yunanistan © arasında aktedilecek yeni ticaret mukavelesi memur edilmiş olan Yu- nan neyeti dün sabah Pireden şehrimi ze gelmiştir. Heyet, Yunan İktisat ve Hariciye Nezaretlerini temsil O eden mütehassıs M. Haci Vasiliyu ile Atina Ticaret Odası azasından M. Kristidis” ten mürekkeptir. Heyet perşembe gü a Ankaraya giderek İletmat VW Vekâleti temasa girecek ve yeni mukavele- e €sasları hakkında Oo müzakerata başlıyacaktır. Dün Tokatlıyan otelinde — Haci iyu ile görüştük. fatile yeni ticaret ein eyi ratıma memur edilen M, Vasiliyu bu hususta bize uzun uzadıya beyanatta bulunmayı münasip görmedi, Bunun. ile münasebetlerini etmi ir. Fransa'nın müttefiki olan EE, histan ve hattâ Romanya ile mü- masebetlerini o tanzim etmiştir. Fransanın himayesi altında bulu- nan Küçük İtilâf Devletlerile ara- st iyidir. Diğer taraftan Hitler'in iş başına geçtiği zamandan beri Almanya ile Rusya arasındaki mü- nasebet gergin olmakla beraber, arada esaslı bir ihtilâf yoktur. Herr Rosenberg'in makalesi de gösteriyor ki Almanya Sovyet la beraber yeni mukavelenin, Yunan moktainazarma taallük eden esasları hakkında suretiumumiyede olarak ba» zı beş ta bulundu. M. Haci Vasi- nidikkat olan ve Yunan nok- le eden bu beyanatmda — Buraya daha evvel | gelmemiz mukarrerdi. Gecikmemizin | sebebi, eski itilâfn Türkiye Hükümeti tara- fından altı ay daha temdit edilmesinin teklif edilmesidi Halbuki OO Yunan Hükümeti 9 mayısta aktedilen İtilâf 1 kânünmevvelden 31 kümunusnniye Rusya'nın dostluğunu kazanmak için yeni bir teşebbüse girişmek ü- zeredir. Almanya ile beraber yü rüyen İtalya ile Rusya'nm arası da çoktan beri samimidir. Bu şartlar altında Rusya'nm Avrupa müvazenesine karşı siya- seti henüz. tavazzuh etmemiştir. Günün en mühim sual işareti, bu büyük devletin Avrupa o müvaze- le hangi tarafı iltizam ede- n. ceğidir Ahmet ŞUKRU iki ay müddetle temdidini iste- Siirt Meb'usu MAHMUT Gümrük işlerindeki güçlükler kaldırılacak.. | İtimatname Takdimi merasimi Nutuklar tea teati usulü kaldırılmıştır Alman: sefiri dün itimat- namesini verdi ANKARA, 11 (A. A.) — Yeni Al man Büyük Elçisi M. Rosenberg bu gün saat 16 da Çankayadaki köşkle- | rinde Reisicümhur Hazretleri tarafin dan kabul buyurulmuştur. M, Rosenberg & Gazi Hazretlerine İtimat mektubunu takdim — etmiştir. Kabulde Hariciye Vekili Tevfik Rüş- (Devami 6 mc: sahifede) e Daha iki gün Perşembe sabahı tahvil- ler herkese satılacak Memleketin en büyük gelir kay- naklarından birini teşkil edecek batan Efganiye di giden hat- tın ilerlemesi için halk 933 istik- Tazinin ikinici tertip Utahvillerini büyük tehalükle alı ktadır. Halkın milli bir vzife t: ği ve en kârlı bir iş gördüğü bu ya rış o hale gelmiştir ki bazı banka- larda bir tahvil almak iktidarı kendinde bulamıyan birkaç kişi — nin bir araya gelerek bir tahvil al dıkları görülmektedir. İlk günler- den alman netice her türlü tahmi- nin fevkinde olmuştur. Bu birkaç gün zarfmda A tertibi sahipleri B tertibi tahvillerini de almışlar - dır. Bu şekil yarın akşama kadar devam edecek ve perjsmbe önbü- hından itibren tahviller her ban - kada umumun istifadesine arz edilecektir, “Dünkü keşide ei Büyük ikramiye çıktı. Bugün de 340 numara çekilecek 16 ncı tertip Tayyare piyangosunun ikinci keşidesi dün, öğleden sonra, ü- niversite könferans salonunda yapıl - Dünkü keşidede çekilen numa- Talar 700 tanedir. Bugün de 340 te- ne çekilecek, bundan başka 500 nu- marn da amorti kazanacaktır. Dünkü keşidede 25 bin liralık bü- yük ikramiye çıkmıştır. 25 bin lirayı Beyoğlunda Milyon rinden Silihtarağa elektrik fabrikası duvnrer ustası Celâl Efendi kazanmış- tır. Bundan maada Üsküdarda da Top- taşı tütün inhi: san ve Halil çasma sahip bulunuyorlardı. Paraları. nı Servet gişesinden almışlardır. Dün kazanan yıfamızdadır. Keşideye bugün ö den sonra devam edilecektir. Okuyucularımızın merak ve he - yecanla takip edecekleri yeni bir roman tefrikası neşredeceğiz. Güneşin Oğlu Büyük tarihi roman Yazan: İSKENDER FAHREDDİN Yarın gazetemizdeki tafsilâtı okuyunuz! 12 KÂNUNUEVVEL | 1933 İspanyada hükümet; isyanı bastırmış gibi görünüyor. İrlanda Mavi gömlek faşist teşkilâtı dağıtıldı. Müdür: 24314, Yazı işleri müdürü: Z43IM İdare ve Biatban: 24310. Tel: ( Terim ti haftası başl Başvekil, bugün Ankarada bek- lenen nutkunu söyliyecek Bu yılki hafta geçenlerinden çok daha canlı ve şuurlu halde olacaktır Dördüncü tasarruf ve yerli ma- lı haftası bugün başlıyor. Bu yılki bafta geçenlerden daha canlı ve daha şuurlu olacaktır. Çünkü ar - kadan üç yılın tecrübeleri bulun - maktadır. Memleketimizde milli tasarruf ve yerli malı davasma inanmayan bir kişi bile yoktur. Yer li malı kullanmanın bir memleket borcu, bir milli vazife olduğunu geçici bir heyecanla değil, şuurla Kumbara Müsabakası Bugün Milli İktisat ve tasarruf ce- miyetinin kumbara müsabaka (gündür. Kumbarası olupta muhtevasını Bankaya bojaltanlarla hiç kumbarası olmayıpta yeniden kumbara alanlar arasmda Zi- rant, İş, Adapazar o Bankalarile Esnaf herkes inanıyor. Geçen dört yıl ve | Bankasında > 12.12.933 bu dört yılda görülen sarsılmaz |18-12.933 akşamma kadar azim bunun en büyük delilidir. £ İve tasarruf cemiyetinin tertip ettiği mü sabakada birinci, ikinci o ve üçüncü ge- Başvekili make lonlere mükâfatlar verilecektir. Dördüncü tasarruf ve yerli mi lar haftasını, her yıl olduğu gi Başvekil İsmet Paşa hazretleri bir nutukla açacaktır. Bu nutku yük Millet Meclisi reisi Kâzım Pa- şa Hz. bir nutuk irat edeceklerdir. Haftanın diğer akşamlarında da gişesi müşlerile- | Başvekil Paşa Ankara Halkevinde ve radyo önünde söyleyecektir. Nu tuk bütün yurtta tasarruf haftası - nm açışmı yapacaktır. Bu akşam Ankara radyosunda milli tasarruf ve iktısat cemiyetinin reisi ve Bü- Vekil Beyler Ankara radyosaun « dan konferanslar vereceklerdir. Hafta zarfında yurdun her yanın- da mektepler harekete gelecektir. (Devamı 6 ıncı sahifede) Hâkimler kendi aralarında istirahatlerine tahsis edilen salonda görü- şüyorlar. Adliye, tabii hale giriyor İcra için tahsis edilen yerlerin de çar- çabuk bitirilmesine gelişakıyo Adliye daireleri, dün de yerleştiril- dikleri müteferrik binalarda gündelil devam etmişlerdir. Muallimler Birliği binasma yerle şen ağırceza mahkemesinde dün da- iü bakılmamış, hâkimler evrakın tasnifi ile meşgul olmuşlardır. | Hukuk ve ticaret mahkemelerinde de duruşma bi Çöpçe köyü ahalisindendi kırköy çimento fabrikasında bekçi! eden Yusuf isminde biridi | — Yumuf, sirkate teşebbüs ve cerhten maznundur. Avukatı tarafından tah- liyesi hakkında yapılan müracaat dün neticelenmiş ve Yusufun 500 lira nak- ti kefaletle tahliyesine karar verilmiş- tir. Topkapıda Murat isminde birini öl- dürmekle maznun Arnavut Kenanın Kenanm suçluluğunu tes -ak, yangından tur. Ancak tasnifi henüz ikmal edile- mediği için mühakemesi başka bir gü- ne bırakılactktır. Ağırcezada, katilden | maznun Şerafettin Efendi, tahliye ta» lebinde bulunmuş, fakat bu talep hâ- kim tarafından reddedilmiştir. Diğer taraftan bir hanım, müsttantil verilmiş bir men'i muhakeme ktrarına itiraz etmiştir. İtiraz tetkik edilmek» tedir. Hafriyat ne vakit yapılacak? Ağır cezanın yangından kurtulan evrakı tasnif ediliyor. ğer taraftan, duvarların yıkılma | teh- likesi olduğu tespit edilmiştir. Bun- dan dolayı hafriyat, daha bir kaç gün gecikecektir. İcra dairesi henüz yerleşemedi İcra dairelerinin Tophanedeki eski binasına nakli lamamen ka bil olamamıştır. İcra amil ancak ö- çarşamba günü faaliyete (Devümi 6 ıncı sahifede?. bana laa; e Hee