12 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

12 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Şayanı dikkat bir müşahede Üç dört gün oluyor. Mizdan birinden bana bir mektup Ğİ, Bu mektubun baş tarafını size ay- Ben yazıyorum? “Azizim Felek Bey; Ben Milliyet gazetesinin devam İi kariiyim. Sizin yazılarınızı her- gün okuyorum. yazılarınıza baka- rak biraz cesaretli olduğunuzu gör içindir ki; bu mektubumu Size gönderiyorum. Doğrudan doğruya halkın men- İaati namına yazılmış olan bu mek tebun zültüyara dokunur diyerek misiniz, Meşrinden en sa aynen neşredilmek suretile ka büyük bir hizmet mi edeceksi - Miz; netice itibarile bu mektup si- Zin cesaretinizin derecesini ölçme ğe bir vesile olacaktır.” siniz, Meselâ: hiç tin sanayi politikasını, yahut vergi sis- temini, yahut, ne bileyim, devleticş- tirme siyasetini tenkit gibi bir şey ve- yp yakın bir bahis... Değil mi?. anılıyorsunuz. Bu o mukaddimeden tonrn gelen şey Kadıköy vapurunun #övertesinin yağmurda aktığı ve An- kara postasını alan akşam £ vapurunun Sa kalabalık olduğu şikâyetidir. Şikâyet kısmı (Milliyet) te aynen aşar eden bu mektubun yukarıya dercettiğim mukaddimesini okuduğum aman ürktüm. AK tarafını okuyunca da şaşırdım. İfadesindeki samimiye- te nazaran benimle alay etmediğine ik 'iyyen emin olduğum bu kai Kadıköy vapurundan şi a Azülfüyâr) telâkki (oetmektedir. Buraya bir nokta koymalıyız... Her memleket, matbuatına, kendi tahammülü derecesinde bir hürriyet Vermiştir. Bu hürriyetin hududu mun- tazam memleketlerde kanun ile çizil- miştir, Keyfi idareye tâbi yerlerde ise Arzuya ve telâkkiye göre | daima dara- lan bulanık bir dawe vardır. Bugün i kanunun ne yazılamaz bir (zülfüy. teyehhüm etmek doğru için, cümhuriyet idare- dan mevcut yasaklara * ilşilmedikçe Türk gazetelerinde o her makul ve na- muslu fikrin yer bulacağında şüphe senedir. Bunu, senelerden beri, azı yazmış ve (şeytan kula» in kurşun) yazdıklarımdan dalayı azarına v; 5 bir mu- harrir sıfatile ortaya atmayı o Türk Mmatbuatının. ve rejimin asaleti hamına vazife | bildim. Umuyorum ki; iddiamda bütün Türk © matbuatı benimle beraberdir. Dinarlı Mehmet pehlivan Dinarlı Mehmet pehlivan tosun gibi bir delikanlıdır. İstanbulda ve Ana- doluda bir hayli güreş yapmış ve çoğu- Du da kazanmıştır. Şimdi bu Pa- Piste profesyonel pehlivanlarla (ser- i altında fakat hiç bir tı. O zaman bana sordular. Şu ceva. bı verdim: — Profesyonel güreş müsabakala- r hepsi bilâistisna şike yani tanı- tür. Kimin nasıl yenileceği, aç dakikada yenileceği müsabakadan &vvel tespit Bu bir spor de- Di bir tiyatrodur... Eğer Avrupada Dinarlı Mehmedi yükseltmek istiyor- ların yendirmezler, o istemiyorlarsa yendirirler. Bu sözleri vaktile Amerik; miş olan Mülâyim de söylemiştim. Dünkü gazeteler Dinar. lann 39 dakikada bir Bulgara yenil. Profesyonel güreş müsabakalarında ki ki metieeli görüp heyecana kapılma- Dünyada güreş sporu namına ie eepke venlr O Eşi eş cephesi, Dikkat ediniz: o Hiç bir Profesyonel pehlivan amatörlerle gü- Yeş etmez ve amatör teşkilitm yaptığı Organizasyonlara girmez. Bunun en *on misali (Cim Londos) a yaptığımız davettir, z FELEK Gi iankeli keli ii, İki itfaiye memurunu taltif Geçenlerde Nasip Ali Hanında bir Yapan çakan, faka itfaiyenin gayre- le ateş başlangıçta sön: Bu söndürme işinde fedakârlığı ve va» zifesinde muvaHfakıyeti görülen grup miri İsmail ve borazan Yakup Ef. dilerin nakti mükâfatla teltifleri sigorta tarafından karargir olmuş: ve Yakup Efendilere dün ikra- miyeleri verilmiştir. ça Zührevi hastalıklar talimatnamesi Zührevi hastalıklarla mücadele ta- limatnamesi dün akşama ( kadar ne Sıhhiye Müdürlüğüne ve ne de Emni- Yet Müdürlüğüne tebliğ edilmiş değil- Talimatname tebli gedildiği zaman her iki daire ayrı ayrı komisyonlar | İhracına müsaade Edilecek eşya Piyasada bir çok mallarda fiat sukutu başladı Gümrüklerdeki mühim © bir kısım eşyanın çıkmasını temin edecek olan kararnamenin bugünlerde neşredilc- ceği haberi şimdiden piyasada bazı ti- cari tesirler yapmıştır. Manmafih te- Takar primlerinde şimdiden bir te- mezzül görülmektedir. Kararnamenin kontenjan harici ithalini temin edece- ği tahmin olunan maddelerde bir fiat sukutu Gümrüklerde kon- tenjan kaydile mukayyet olmaksızın imrarma müsaade edilecek emtaanın epeyce çok olduğu söylenmektedir. ek taraftan da çeltik eee kii kararnamenin yerli Sin ein Daki Sİ nil tedirler. Yakın bir atide memlekete girmemesi esbabı kendiliğinden O te- min edilecek olan şeker r'hi pirine i- çin de hususi bir siyaset takibi zarure- ti görülmektedir. Kırınç isa... a halli istihlâkten de fazla bir derecede bulunmaktadır. Uskumru ihracatı arttı Son günlerde uskumru balığı ihra- catı çoğalmıştır. Müşterilerin başında bilhassa Yunanistan getmektedir. Kösele satışında kullanılan ölçü Şehrimizdeki ayakkabı imalâthane- leri sahipleri dün Ticaret Odasına bir müracaat yapmışlardır. Banlar kösele ve deri salışında kullanılan ayak ölçü- sünün memleketimizde ve hariç mem- leketlerde biribirinden çok fark'ı duğunu ileri sürerek memleketteki de beynelmilel ölçüye uydurulma: çin bir teamül tespitini istemişlerdir. Bağırsak ihracatı azaldı Ticaret Odası barsak ihracatımızın niçin azalmakta olduğunu tetkik eder- ken şayanidikkat bir neticeye varmış- tır. Odanın bu hususta malümat iste- diği sseseler barsak ihracatının a- zalmasına sebep olarak memlekette az koyun kesilmekte olmasını ileri sür mektedirler. Hamallardan şikâyet Son günlerde hamallardan şikâyet- ler sık sık tekerrüre başlamıştır. Tica- ret Odasına Sirkecideki hamallardan vaki olan şikâyeti daha bir çok yerle- rin hamallarından şikâyetleri takip etmeğe başlamıştır. Oda bunun üzerine İstanbul hamal. larının vaziyeti ve ticaret hayatımız- da oynadıkiarı rol hakkında etraflı tetkikat yapmağa başlamıştır. Bu tet- kikat neticesinde İstanbul hamalları muasır telâkkilerin icaplarma © göre teşkilâtlandırılacaktır. Odaya son yapılan şikâyet İstanbul piyasasında mühim bir mevkii olan ve içinde bir çok depolar bulunan bir han sakinleri tarafından müştereken yapılmaktadır. Bu banm © hamalları bir nevi inhisar tesis etmekle ittiham edilmekte ve İstanbulun her tarafın. da bu halin mevcut olduğu ilâve e- dilmektedir. Çuval ithalâtımız Çuval ithalâtmız son senelerde mü: him bir tenakus göstermiştir. Bunda muhakkak ki yerli çuval sanayiinin tecssüsü çok mühim bir amildir, Mem- lekete şimdi daha ziyade & kanaviçe girmekte ve bunlar dahilde çuval ha- line getirilmektedir. 925 senesinde memlekete 8 milyon kilo çuval girmişti. Bu miktar 928 de 6 milyon kiloya ve 832 de 3 milyon kiloya düşmüştür. Karadağ metrepolidi. Yugoslavyaya döndü Yugoslavya kilisesile Fener Patrik- hanesi arasında mevcut bazı kilise me seleleri hakkında müzakeratta bulun- mak üzere şehrimize gelmiş olan Ka- radağ Metrepolidi refakatinde balu- nan diğer papaslarla birlikte Yugos- lavyaya avdet etmiştir. Mertepolit E- fendi, avdetinden evvel vaki olan be- yanatında Fener patrikhanesi ile Yu- gowavya kilisesi arasında lik münasebatı mevcut olduğunu ve mü- zakeratın her iki tarafın memmuniye- tini mucip bir sekilde neticelendiğini söylemiş ve Fener (o Patrikhamesinin. hakkında göstermiş olduğu hüsnüka- bul ve misafirperverliğe teşekkür et- miştir. İki kilise arasmda müzakere edilen ye takvim ve Aynaroz- daki rçanastırlardan birinin imtiyaza- YURTTAŞ! Bugün ve bu gece evinde mut- daha özüm - fındık ye. Kahvede, gazinoda, lokanta da çay, kahve, gazoz, komposto ve meyva yerine üzüm - fındık iste Büyük yurdunun çok kuvvetli, çok güzel yemişleridir. Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyeti Vergi Komisyonu —— Muvazzaf olmıyan âzaya hakkıhuzur verilecektir , Tahsili Emval ve vergi kanunları mw- edilecek komisyonlara ta- Yin edilen gayri muvazzaf azasar ile ehli Yukufa yanacak hume > öereileri hak- kınua kanun dün gelmiştir. Buna göre gerek dans emval kanunu ye gerek vergi kanunları mucibince teş kin sazümgelen komisyonlar gayr muvazza azalarile ebli vukufa Ma liye Vekütetince tayın olunacak iuttar- da huzur ücreti verilir, haugı bır işi için teşkil olunan komisyon Jar ne muhteiir vekâlet veya idarelerin ' komisyonlara inci maddesinin son fıkrası hükmü tat- bi olunmaz. Ancak bu komisyonların bulundukları maasılin gayri yerden cel- bedilecek olanlara harcırah ve icra Ve- kiskeri Heyetin tayin olunacak miktar 1931 mali senesi bütçe | kanununun 16 ncı maddesi 1933 mali senesi Muva- zenc Ümümiye o kanununun 19 uncu baglı (11) cetveunden bmpze hayvan vergisi kanunu Hayvanlar vergisi kanununun 19 uncu maddesinin 2 nci fıkrasnın tadili bak- kında kanım gelmişür:. 1833 numara ve 6-7-1931 tarihli hay vanlar vergisi kanununun 19 uncu mad | de tadil edümiştir. Her mahallin yoklamasının hitamın- dan sonra, 15 inci madde mucibince ta- yin olunan taksit müddetlerinin ninaye- tine kadar geçecek müddet içinde kayit harici kaldıkları anlaşılan © hayvanlar mektum addolunarak — beş misli vergiye tâbi tutulur. Gczeiecilerin vesikaları İstanbul vilâyeti dahilindeki gazete mu harıirlerinin 1934 senesi için | İstanbul Matowat Memurluğundan © yeni vesika #lmaları Uebliz ve geçen sene vesikala rının 1 İlinci Kânun 1934 tarihinden i- tibaren müteber olmadığı vilâyetten bil dirilmiştir. İİ Bir tavzih Bir müddettenberi gazetemiz spor muharrirliği işlerinde çalı şan “Muhteşem Özdemir” Beyin gazetemizle olan her nevi münase- betinin katedilmiş olduğunu gör- düğümüz lüzum üzerine tavzih e deriz. Evki Ayasofyada tamirat Evkaf Müdürlüğü tarafından Aya- sofyanın tal devam edilmekte- dir. Ayasofyaı arka cihetinde ve evkafm evrak mahzeni olan dairenin kapısı harap bir hale gelmiş olduğun- gan burası da tamir edilecektir. An- cak, kapı, bir sanat eseri olduğu için nakışlarma dikkat olunacaktır, Evkaf umum müdürü gitti Bir müddetten beri şehrimizde tet- kikatta bulunan Evkaf Umum Müdü- rü Rüştü Bey evvelki gün Ankaraya hareket etmiştir. Rüştü Bey Vakıf pa- ralarda tetkikat yapmıştır. Evkafta bir tebeddül ya Eykaf Müdürlüğünde bazı değişik- likler olmuştur. Bursa Evkaf Müdürü Şakir Bey kendi talebile tekaüt edil- miş ve yerine vekâleten evkaf muha- sebecisi Faik Bey ve Faik Beyin ye- rine de vekâleten mebanii | hayriye müdürü Sait Bey tayin olunmuştur. Etibba odasında bugünkü toplantı Etibba Odası idare heyeti bugün sa at 15 te Oda binasında (toplanacaktır. Geçen defa farmakologlar kongrcsin- de bir eczacmın “eczahanc eczahane- ye benzer ama, ilâç ilâca benzemez, şeklindeki reklâmı mevzuubahis ol- muş ve bu neviden reklâmların önü. n6 geçilmesi de temenni ( edilmişti. Farmakoloşlar henüz, bu © hususta, Odaya müracaat etmemişlerdir. Genç doktorlardan Hayri Ömer Be- yin intihabı dolayısile gazetelerdeki neşriyatının meslek âdâbma uyup uy- Himayeietfalin balosu Himayeietfa! Cemiyeti İstanbul mer kezi, her sene verilmekte olan senelik kışlık baloya hazırlanmaktadır. Balo bu sene 22 şubatta Tokatlıyan salön- larında verilecek ve elbili olacak ir, Himayeietfal Anneler Birliği dün öğleden sonra mutat içtimaını ay muavenete muhtaç; snnelere ll ve MİLLİYET SALI 12 KANUNUEVVEL - 1933 Elektro Mekanik Şubesi Lâğvı hakkında verilmiş bir karar yok makine ve elekt- ü etişliren Elektro Me- kanik şubesinin lâğvı ol. duyumu #npam Femklermizden o biri yazmıştı. Bizim tahkikatımıza güre, bu hususta her hangi bir karar mev- cut değildir. Yalnız bazı ordinaryüs- ler, şahsi olarak böyle bir düşünce 17- har etmişlerdir. Bunu haber alan mezkür sube talebesi, fakülte riyase- “ine müracaatla, (şubelerinin (o lâğvr ehe uğur rakümelere devam ede- bilmelerinin teminini istemişlerdir. bu hususta müspet mcn- fi ber hangi bir karar olmadığı bildi- rilmiştir. Yeni seminer mesaisi Hukuk Fakültesi doçentleri, dün Tahir Beyin riyasetinde bir toplantı ya, Bu toplantıda ay başın- da Buşliyacak gömü seminer 1eosalel Ve tatbik edilecek program etrafında gö- rüşülmüştür. Protez dersleri Dişçi mektebi protez profesörü M. Kontoruviç gelerek tedrisata (başi muştar. Yeri mektep ihtiyacı © İstanbul maarif idaresi, belediyeye verdiği yeni bütçe projesinde, ders 86- i başmda yeniden beş ilkmektep açılması için tahsisat istemiştir. Bu mekteplerin binaları kira ile tutula- caktır. Bütçe darlığı dolayısile yeni mek- tep binaları inşasma imkân görülme- mekledir. En son olarak Kandillid asri ilkmektep binasmın inşaatına de- vam edilmektedir. İnşaatın yaz mev- simine kadar ikmali ümit olunuyor. Talete birliği kongresine hazır'ık Tıp Talebe Cemiyeti azası dün ak- şam Halkevinde bir toplantı yapmış- lardır, Bu toplantıda cuma günü ya- pılacak Türk Talebe Birliği kongresi: ne iştirak edecek murahhaslar seçi)- Avrupada tahsil Bilmüsabaka, Avrupa memleketle- rinde tahsile gönderilmeleri tekarrür eden talebe perşembe günü şehrimiz- den hareket edeceklerdir. Hukuku düvel doçentliği Hukuk Fakültesi hukukudüve! or- dinaryüsü M, Karl Ştrup'un gelerek tedrisata başladığını yamıştık. o Bu kürsüye doçent olarak Pariste tahsil görmüş âmme doktoru Orhan Adil B. tayin edilmiştir. Ordinaryusların yazıları Matbuat müdürlüğü, ordinaryüs ve 'doçenilerin yevmi gazetelere faydalı yazılar yazmalarını üniversiteden te- menni etmiştir. Talebe için tramvay Talebe Cemiyetlerinin müracaatı üzerine haftada iki defa Aksaraydan Etfal hastahan, ve Etfal hastaha- mesinden. Beyazıda hususi bir tramvay lanrikine şirket muvafakat etmişti. Ancak şirket, bilet ücretlerinde kıta hesabını nazandikkate alarak servisi Harbiyeye kadar yapmaktadır. Tale- be, yeniden Nafia Vekâletine mürac: at etmiştir. Gebelerda rontgen teşhisi İstanbul Üniversitesi kadın hastalık ları ordinaryüsü Profesör Lepmann buzün anat 18-30 da Beyoğlunda Sa- ka çıkmazında, o Türk Tıp Cemiyeti salonunda “Gebelerde Röntgen teşhi- sinin ehemmiyeti, mevzuu ile bir kon- ferans verecektir, Peiista Denizde bir ceset lee Denize düşüp kaybolan Mustafa olduğu anlaşıldı Dün sabah Sarayburnu açıklarında bir ceset bulunmuştur. Yapılan tahki- kat neticesinde bu cesedin — bundan bir kaç gün evvel Bülent | vapuruna yolcu verirken vapurun tornistan et mesi üzerine alabura olup denize dü- şen sandalcı Mustafaya ait olduğu an- laşılmış ve defnine müsaade edilmiş. tir. Bir genç bir haftadır kayıp Aksarayda oturan doktor Sadık B. in 22 yaşındaki Sedat Bey ismindeki oğlu bir haftadan beri ortada yoktur. Pederi tarafından Emi t Müdürlü il » Zabıtaca ybubetin sebebi iziyle üzere tahkikata başlanmıştır. Satılan çıralar Keresteciler caddesinde zift ve çivis ci Yuvan Efendi Erzurumdan aldığı 2300 kilo çırayı Küçükpazardı ki ardiyesine getirmek üzere Mehmet Reis namındaki şahsın motoruna tes- lim etmiş ve sonra çiralardan iki bin kilosunun çalındığını iddia ile polise müracaatta bulunmuştur. o Yapılan tahkikat neticesinde çıralarm satıldığı yerden ancak 200 kilosu bulunmuştur. eN İde Bütçe açığı Nasıl kapatılacak? Azami tasarrufa rağmen mümkün olamayor Belediye Daimi Encümeni, dün de Vüü vi üülüküğü Belde iröükiüctin 'aayim huzuru ile toplanarak yeni bütçenin tetkikine devam etmiştir. Ancak, büt- genin varidat faslınm müzakeresini bitirerek masraf faslının müzakeresi- ne başlamıtşır. Bütçedeki 1,300,000 küsur lirayı bulan açığın kısmen olsun kapatılması için azami tasarrufat ya- lar. Fakat bütün bu yapılabilecek tasar ye — kapatabilmekten varidat membaları bulunmasına mi yaç varır. Belediye mehafili, oktru vanm kaldırılması ve sair bazı mev- zuat ile ve bütçesinde hâsıl o- lan bu açığın, Dahiliye Vekâletince sükerrllkkine almarak kapatılması i- çin müessir tedbirler ve çareler bulu- nacağını ümit etmektedir. Bu hususta lâzımgelen teşebbüsler de yapılmıştır. Halice girip çıkacak vapurlar Halice girip çikacak © vapurların, köprünün sabahları muayyen saatler- de açılıp kapanmasını geciktirmeme- lerinin temini için belediye alâkadar- lar nezdinde teşebbüste balunssuştur. Mükelleflere nezaketle muame'e Belediye, halk müessesesi olan be- lediye memur ve tahsildarlarnın mü- kelleflere karşı son derecede nezaket- le muamele etmlerini ve borcunu öde- yemiyeceklerine kanaat getirdikleri mükelleflere kolaylık göstermelerini alâkadarlara tamimen tebliğ etmiştir. Şehrin plânı tanbul şehir plânr müsabakasının ilkbaharda ilânı mümkün olabileceği haber verilmektedir. Bu o müsabaka neticesinde şehrin müstakbel veçhesi taayyün edecektir. Plânm tatbikatı, çok büyük sermayeye mütevakkıftır, ba iş ber sene belediye bütçesine ko- mulacak tahsisat ile tedricen temin €- dilccektir. Plân tatbikatın kaç se- nede ikmal edilebileceği şimdiden kes tirilememektedir. Belediye, şimdilik yeni yollar ve bi- malar kanununun sonra ya- pılan ve yapılacak binalarda, kanuna uygun şerait arayacaktır. Belediye davaları Belediye Hukuk İşleri müdürlüğü, son Adliye yangını dolayısile muhte. lif mahkemelerde derdesti rüyet bulu- nan davalarm ne safhalarda bulun- duklarını, bunlardan kaçma ve han- gilerine ait evrakın yanmış, bangileri- nin kurtarılmış bulunduğunu tespite çalışmaktadır. Belediye avukatları, uhtelerindeki davaların son safhaları» na dair müdürlüğe malümat vermek- tedirler. Bunlar tamamen tespit edil. dikten sonra vaziyet anlaşılabilecek- tir. Su tesisatı Şehrin su meselesi için açılan mü- sabakada belediyeye üç plân veril miş, bunlardan su mühendisi Burha- neddin Beyin projesi kabul edilerek Şehir Meclisinden de geçirilmişti. Bu plânm tatbikatına başlanmıştır. Plân mucibince tesisatın ikmalinde şehrin su ihtiyacı tamamen temin edilmiş ©- lacaktır. Refik Bey kai Sıhhiye vekili dün An- karadan geldi Sıhhiye Vekili Refik Bey, mezunen dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Vekil Bey öğleden sonra Sıhhiye Mü- dürlüğüne giderek Sıhhiye Müdürü A- li Rıza Beyle görüşmüş ve bir müddet te dairede | olmuştur. » Vekil Bey, kendisile görüşen gaze- tecilere şu malümatı vermiştir; — Uzun zamandan beri mezuniyet almamıştım. Başvekil Paşa Hazretle- ri bunu nazarıdikkate ak mezani- yet verdiler. Hasta değilim, sırf son senelerin mesaisinden mütevellit yor- gunluğumu gidermek için © gezmeğe karar verdim, Muayyen bir seyahat programım yoktur.,, , Ocak kongreleri Cümhüriyet Halk Fırkası ocak kon- greleri hafta sonunda bitecek ve a- ym 15 inden itibaren nahiye kongre- lerine başlanacaktır. Beyazıt semt ocağının senelik kon- gresi evvelki akşam yapılmış ve yeni idare heyetine Kâzım, Baha, Hüseyin Mustafa ve Hüsnü Beyler seçilmiştir. Kongrede Eminönü kazası idare mıntakasmdaki mahallâtm ibtiyacatı hakkında umumi hasbühalde bulunu!- muştur. Direklerarası semt ocağının kongre- si de önümüzdeki pazar günü akşamı Şehzadebaşında fırka merkezi salo- İfırpar Mülkiye ve Hukuk Geçen gün gazetelerde bir ha» vadis vardı. İstanbulun yeni maliye teşkilâ- tında vazife alan (yüksek tahsil görmüş gençlerden hukuk mezun- ları vekâlete müracaat (o etmişler, Mülkiye mezunlarına daha yüksek maaş verildiği halde kendilerinin ikinci derecede maaş (aldıklarını ve bu suretle Mülkiyelilerin âmir, kendilerini: memur vaziyetine düştüklerini söylemişler. Vekâletin bu müracaata ne ce- vap verdiğini bilmiyorum. Yalnız davayı şu noktadan mütalca et- mek doğrudur. Mülkiye Mektebi, o bükümetin doğrudan doğruya kendisine ida- re memuru yetiştirmek için açtığı bir ilim ocağıdır. Burada hariciye ve dahiliye ve maliye mesleklerine mütehassıs gibi gençler yetisir ve tahsil hayatı sıkı bir disipline tâbi- dir. Okunan dersler daha ziyade meslekidir. Tahsil saatleri fazladır. Binaenaleyh burada yetişen genç- lerle serbest bir Üniversite tahsili geçiren hukuk mezunları arasında bir sınıf farkı daima mevcuttür. Eskiden Mülkiye Mektebi yatılı olmadığı zamanda bile hukuk tale. * besi öğleye kadar bir kaç ders okur. Öğleden sonra resmi bir vazife alan işinin başına, serbest onlarlar da gezmeğe (giderlerdi. Fakat bu saatlerde, yani akşama kadar geçen zamanda Mülkiye ta- lebesi derse devam ederdi . Bunu söylemekle hukuk tahsili- nin geri veyahut gevşek oldugunu ima etmek istemiyorum. Mesai tar. zının ve tahsil zamanının farkını mukayese ediyorum. Mülkiye Mektebinden © yetişen bir gençle hukuk tahlisi | görmüş bir genç arasındaki culture tarkını tayin etmek başka bir mesele.. Yal nız serbest bir hukuk tahsili gören gence karşı hükümetin bir taahhü- dü olduğunu zannetmiyorum. Av- rupada hukuk tahsili görmüş genç- ler avukat olur, başvekil olur. Me- bus olur, nazır olur, & kapıcı olur, şoför olur, her şey olur. Bizim münevver bir memur sını- tiyacımız yıllarca devam ede için hükümet Mülkiye Mekte- bini eskisinden daha ciddi bir şe- kilde yaşatmağa karar vermiştir. Ve burada yetiştirdiği gençleri mun tazaman Nahiye müdürlüklerine, Kaymakamlıklara yerleştirmekte- dir. Onlara karşı taahhüdü bu şe- kildedir. Fakat hukuk mezunlârı- na karşı böyle bir mecburiyet te- kabbül etmiş değildir. Onunn için kendi malı addettiği Mülkiye me ualrede zunu gençleri diğerlerine tercih et. mek hakkı olduğu kadar vazifesi- dir de. Bir zamanlar Mülkiye me- zunlarının avukatlık edemiyeceği- ni hukuk mezunları iddia etmişler. di. Hakları vardı. Çünkü onlar dev. let memuru, kaymakam, vali, sefir, nazır olrak için yetiştirilmişlerdi. Mücadele sahasmda hukuk me zunlarma rekabet etmeleri doğru değildi. O halde ayni kaideye hür. met ederek idare sahasmda Mül- kiye mezunlarının Hukuk mezunla- rına tercih edilmelerini kabul et- mek lâzımdır. Maliye Vekâleti de vaziyeti bu- noktadan mütalca etmiştir. Burhan CAHİT (iş Bankasından alınan cetvelidir) 11 Kânunuevvel 1933 Akşam Fistları İstikrarı dahili 9825 1933 İstikram 9750 D. yolları 245 Ölür 26,50 2500 ii 2889 rükler Güm Bağda T. sakeriye Milim BİS J9msa Brükazl 340 3azam Atina 82.7038 42053 Cenevre 24410 2575 Amsterdam 11730 40078 iye söpe2s 1084 NUKUT (Satış) men Kuruş 206 Franz 160 2 İ 1 Şe An 2aS0 ıl 1 Pen . “ esi e yiz im şi üm yama iğ üzül ür firini içe alkis öübüü çöğüülşüseğikmeizkküy si fendi ii miş lim Ban ayl ağ yk ek van kanül tün akti A nz Sek Ba a MMA A bi MM m m m