4 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

M.Roosevelt'in Amerikan kongresinde ilk nutku Amerikanın harici siyaseti “Size tamamile nikbin izahat vermeye imkân göremeyorum,, VAŞİNGTON, 3. A.A. — Cümhur ri. M. Roosevelt, bugün açılan Ame- kongresinde ilk defa olara! les Nü hutekta hususi mahiyette teşri tav- siyelerde bulunmaktan sakınmış, mali ve iktisadi kalkınma programmdan, geçen altı ay içimde ba sahada elde edilen te rakkilerden umumi surette bahsetmiştir. M. Roosevelt, milli refahın eski hali- ne getirilmesi, mazinin harabeleri üstün- de — asri medeniyete ilişiği olan mese- İeler daha kuvvetli #urette karşı koya- bilecek — yeni bir bina kurulması için meb'usan ve ayan meclislerinin hükümet- e birlikte çalışmalarını dilemiştir. M. Roosevlt, ecnebi hükümet ve mil İetlerinin Amerikan hükümet ve milleti- ne olan borçları hakkında kongre azası- na daha sonra bazı izahat vermek niye- tinde olduğunu da bildirmiştir. M. Roosevelt, altın hakkındaki proğ- yamına temas ederek bu hususta iki mak sat gözetliğini, bunlardan birinin mali bünyeyi tamamiyle kuvvetlendirmek. di ğerinin icabında ve ileride bir mübadele vasıtası elde etmek neticesine varmak ol- duğunu izah etmiştir, M. Roosevelt, mutkuna devamla de- miştir ki : “ İtinalr surette yapılan tahkikat ve devamlı bir tarzda icra edilen tetkikat, kardeş milletlerden bazılarının kambiyo fiyatı hususunda bir takım dahili şart- İar yüzünden zarara uğradıklarını göster- mektedir. Bu milletler istikraz husu- sunda sürekli ve cihanşümul gayelere müstenit | gelemiyeceğini hissediyor den Tar, “ Medeniyet geriye dönemez. Biz bir gok yeni usullere başvurduk. İcap eder- se bunları düzeltmek yahut değiştirmek bizim için bir vazifedir. Fakat, herhaide ileriye doğru yürüyüp gitmek mecburi yetindeyiz. Hükümetin mali itibari idari müesse- selrine ait masraflarda sıkı bir surette ya, pılan tasarruf ve tenzilât sayesinde İnmez tekrar vaziyetleri sağlam Gişelerini yeniden açmalarına müsaa- de edilmiyen bankalara gelince, bu ban kalara vaktiyle yatırılmış olan ve hare- ketsiz bir halde kalan 600 milyon dolara yakın bir para sahiplerine hükümetin yardımı ile inde edilmiştir. Tatbik ettiğimiz yeni proğram, milyon yen rl temin etmeleri, işçilerin ücretler almaları, ve muvafık göçinme şartları elde etmeleri gibi meti- celer Harici işler M. Roosevelt, bu nutkunda harici iş- lere de temas ederek şunları söylemiş” tr: “ Size tamamiyle nikbin izahat verme- ye İmkân göremiyorum. İleride arazi i- tibariyle büyüme ve genişlem ve bir mil. İete ait işlere karışması gibi hallerin ö- nüne geçmeğe komşularımızla birlikte “ e ait giyme tesviye suretle- Amerikanın iştirak edemiyeceğini Yi de açık bir surette anlatıp bil dirdim. Bununla beraber Amerika silah kuvvetlerinin azaltılması, gümrük ve ti- caret manialarının kaldırılması hakkında cihanşümul bir esasa müstenit ve tatbik imikâinmı haiz nacak her türlü Şakirr herhangi bir zamanda iştira- ke hazırdır. M. Roosevelt, haydutların linç e- dilmesi gibi hareketlerin ve daha baş ka türlü taarruz ve suikastlerin he - men hemen ve tenkili gerek olduğu- nu da teyit ettikten sonra işsizlik me selesine geçerek demiştir kit İşsizlere doğrudan doğruya hü - kümetçe yardım noktasından hareket ederek halkın yardımile çalışma ve çalıştırma usulüne varacağız. Bu son noktadan kalkarak ferdi ve hususi çalışma senesinin eski haline getiril- mesi gayesine bir an evvel ulaşmaya çalışacağız. Amerikan ananesinin iki : Onlarda, kendi kendine sipleridir. Biz tai tığımız yollara iyi bir tohum saçtık. Güçlüklerle dolu olan başlangıç geç ti. Mahsulü tam olarak idrâk etmek i- çin tarlayı ekip biçmemiz lâzımdır. M. Rozvelt, Amerikan milletine hiz - met uğurunda kongrenin kendisile bir likte çalışmasından takdirle bahsede- rek nutkunu bitirmiştir. M. Duca'nın cenazesi milli merasimle kaldırıldı Titulesco İsviçreden Bükreşe dönüyor Başvekil vekili M. Angelesco BÜKREŞ, 3 .A.A. — Rador ajansı bildiriyor : Duca'nın milli cenaze mera- simi dün saat 13 de fevkalâde merasim ile yapılmıştır, Merasime bütün Bükreş halkıyle Romanyanm ber tarafından 30 trenle gelen heyeti murahhasalar da iş- Birak etmişerdir, ber sınıfa mensup asker selâm resmini yapmıştır. Kralın küçük İkerdeşi prons Nicolas hükümet nama Duca'nın tabutuna bir çelenk koymuş” tur. Dini ayinden sonra başvekil M. An- gelesko, hükümet namma ve Bratianu da hiberal fırkası namına birer nutuk söy- lemişlerdir. Ekalliyetler fırkaları da da hil olmak üzre bütün siyasi fırka mümes- silleri nutuklar söylemişlerdir. Tabut hükümet erkânı tarafından kaldırılarak top arabasına konulmuş ve yüz binlerce halkın doldurduğu matem bayraklariyle donatılmış ve bütün dükkânlar, gazino- |, lar ve mesire yerleri kapanmışlardır. İdam edin! BUKREŞ, 3. A.A. — M. Duca'a kar- pi suikastın vukubulduğu | Sinaya min takasına da hüküm ve nufuzu şamil 0- lan Ploeğti mahallesi, katil Konstanti- esko ile iki suç ortağı hakkında verilen tevkif müzakkerelerin bu sabah tasdik etmiştir. Âdliye dairesinin önüne yığılan müt- biş bir kalabalık, hakimlerin gelişini Katil ve suç ortakları, mahkeme hu- zurunda, suçlarını ton derec pervasızca | ikrar etmişlerdir. M. Titulesco geliyor SAİNT MORİTZ, 3. A.A. — Roman- ya hariciye nazırı M. Titulesko, Bükreş'e dönmek üzere 14,5 geçerek buradan ha- reket etmiştir. Yeni fırka reisi BÜKREŞ, 3. A. A. — Liberal farka- rak M. Ducadan inhilâl eden fırka reis- Hiğine birini intihap edecektir. Bütün mem lekette tam'bir sükün vardır. Hiç bir hadise kaydedilmemiştir. Müteveffanın vaziyeti BÜKREŞ, 3 (Hususi) — Sinayada mumyası yapılarak Athence sarayında halka teşhir edilmiş olan M. Duca'am cenazesi bugün milli merasimle kaldırı! dı. Yollarda bilhassa kadınlar arasında ağlayanlara sık sık tesadüf ediliyordu. Eski Başvekil vasiyeönamesinde bü- tün servetini karısına bırakmıştır. M. Ducanın , ihtiyarlığını geçirmek üzere satın aldığı Valcod civarında on hektarlık küçük bir malikinesi vardı. Ancak karısı öldüllen sonradır ki, mi- rası oğluna geçecektir. Gene vasiyetna- mesinde izhar ettiği arzuya göre, naaşı Orey vilâyetinde Husely'ye defnedile- cektir. Nadir Şahı Neden öldürdüler? İşte intikam almak isteyen kadın parmağı var BOMBAY, 3. A.A. — Revter ajansın dan : Kâbil gazetelerinden biri, Nadir şahı öldüren Abdülhalik'in yaptığı söy- lenen bazı itirafları olduğu gibi sütun- larına geçirmiştir. - Bu itiraflardan açıkça anlaşıldığına göre Abdülhalik, bu cinayeti çok sevdi- güzel bir kadının sevk ve tazyiki üze rine işlemiştir. Bu kadın, eniştesinin Na- dir şahın emrile idam edilmiş olmasının intikamını almak için Nadir Şahı öldür- mek hususunda tereddüt gösteren Abdül balik'i korkaklık ve alçaklıkla ittiham e- de ede ölkelendirip çileden çıkarmış ve “İdam edin ” seslerile karşılamıştır. cinayeti yapmağa sevketmistir. M. Musolini Ne isteyor? Sir John Simon'la mülâ- katın esasları ROMA, 3.A.A, — Havas ajansı mu- habirinden: M. Mussolini ile sir John Simon arasında görüşmeler yapılacaktır. Birincisinin buğün öğleden sonra, i- kincizinin yarın sabah yapılacağı tah- min ediliyor. İli devlet adamı milletler cemiyetinin tensiki ve silahları bırakma © meseleleri hakkında mutabık kalmağa çalışacaklar dir. Birinci mesele hakkında Moussolinin telâkkisi şudur £ Milletler cemiyetini kaldırmak değil, kuvvetlendirmek milletler cemiyeti mua bedsini sulh muahedelerinden ayırmak, milletler cemiyetini gayri kabili tatbik ©- lan cezalandırmak vazifesinden ayırmak ve milletler cemiyeti içinde yüksek me- suliyetli devletlerden mürekkep bir ida- re uzvu teşkiline müsaade etmek üzere devletler arasmdaki müsavat meselesi” nin yeniden tetkik etmek silahları bırak mağa gelince İtalyanın arzusu Alman ye Framese paktai | pazarlarının. aranı LONDRA, 3. A.A. — Bugün Romada başlıyan konuşmalardan umulmadık ne- ticeler beklemeksizin, gazeteler, eğer bu konuşmalar İngiltere ile Italya arasında bir görüş birliği meydana koyarlarsa, si- lahları bırakma işinin halli için lâzımge- len Fransız.Alman yakınlığına ihtimal vermek mümkün olacağı fikrindedirler. M. Lunaçarski'nin Cenazesi kaldırıldı Hüseyin Ragıp B. sefirier namına çelenk koydu MOSKOVA, ZA. A. — Eski maarif m yapılmıştır. Sefi demlisi olan Türkiye sefiri Hüseyin Ra- gıp Bey sefirler heyeti namına mütevef- fanın tabutuna bir çelenk koymuştur. 'Merasime 100 binden fazla mubtelif teşekkül murahhasları da iştirak etmiş- tir. Maarif komiseri Bubnof bir nutuk miş sonra Lu: ini havi bulunan kutu Kremli na konularak üzeri örtülmüştür. Askerin üç el yaylım ateşinden sonra kıtaat bayrakların ucu aşağya indiril- miş olduğu halde geçit resmi yapmıştır. İ Anatol Vasilyeviç Lşnaçarski 1875 senesinde Poltava şehrinde doğmuş ve tahsilini Kiyef Jimnağinde yapmıştır. 15 yaşından itibarei iBGlâl hareketleri” ne iştirak etmiştir. Lunaçarski Jimnazi bitirdikten sonra, felsefe ve içtimaiyat tahsil etmek üzere ecnebi memleketlerine giderek Zürih Ü- Biversitesine girmiştir. 1899 senesinde Lunaçarski Moskova- ya avdetle işçiler muhitinde propagan- da yapmaya başlamış ve tevkif edil kefaletle serbest bırakılınca tekrar Kiye- fe gitmiş ve ihtilâlei faaliyetine başla- maştar. Kiyefte yeniden tevkif edildikten son- ra Morkovaya gönderilmiş ve 8 ay “Ta- ganka” hapishanesinde kalmıştır. Lunaçareki 1903 de Kiyef'e dönmüş ve orada bolşeviklere iltihak ederek Le- Binin daveti üzerine İsviçreye gitmiştir. Lunaçarski , bolşevik nin Stocieholm (1906) ve Londra (1907) kongresine iştirak etmiştir. Harbi umumi çıkar kat'i bir surette beynelmilelcilik cebbesi almıştır. Lunaçarski Paristen İsviçreye geçmiş- tir. Lunaçarski Rusyaya Leninden bir kaç gün sonra gelmiştir. Kuvvetli bir batip ve propagandist 0- lan Lunaçarski 1917 temmuzunda fabri kalarda propaganda yapmış ve temmuz hadisatına iştirak ettiğinden | Kerenski rak etmiş ve halk komiserler heyeti te- şekil edince bu hayote Manrif Komi- seri sıf stos b 1ERS İümkçareki 8.8. c. in İspanya sefiri olarak tayin edil- e ma ağır kalp an rağ” men büyül ve hararetli edebiyat ve si- yasiyat faaliyetini son gününe kadar durdurmamıştı. | Mançuri imperatorluğu PARİS, 3. A.A. — Ajans Economigue et Financier'nin Londra muhabirinden aldığı habere göre, Çin'in Londra sefi; bir Mançou imperatorluğu tesisinin, Ja- ponların şimali Çin'de tevessü siyasetle Ti projesine dahil bulunduğunu teminen beyan etmiştir. Amerikan filosunun bir manevrası SAN PETRO, 3. A.A.— Kaliforniya- da. Her tipten olmak üzere, 100 parça- dan ziyade harp gemisi, gizli bir emri in- fazen, üç gün sürecek olan manevralar içn burada toplanmıştır. Varşovada Okranya tarihi kürsüsü VAŞINGTON, 3.A.A, — İdare di- rektiflerine tevfikan eşya fiatlarını ar. tırmak maksadile 50 milyon dolarlıktan fazla ecnsbi altını satın alınmışir. Yer. Ni altın alımı 24.500.000 donlrı bulmuş. tar, | Fransız Muhtırası Almanların vereceği ce- vap bir az gecikecek BERLİN, 3. A.A. — Alman telgraf ajansının yeni ismi “Deutehes Nachrichr tenburcau” olmuştur. Bu ajaı resmi bir tebliğinden şöyle deniyor : “ Evvelki gün Fransanın Berlin sefi- Fi tarafından başvekil | Hitler'e verilen muhtıra alâkadar hükümet mehafilince tetkik edilmektedir. Bu muhtırada ter- biyeli ve uzlaşmak istiyen bir şekil var. dır. Fakat mühim birşey yoktur. Alâkadar alman mehafili henüz fikir. lerin bildirmeğe vakıt bulmamışlardır. Muhtıranın tetkiki için daha iki üç gün lâzım gelecektir. Almanyanın cevabı, 7 Kânunusanide Bavyerada toplanacak olan milli s0sya- ist fırka reisleri kongresi dolayisile beş on gün sonra verilecektir. PARİS, 3. A.A. — Havas ajansm- dan: Muhtırada Fransa hükümeti doğ- rudan doğruya görüşme fikrini reddet- memektedir. Fakat görüşmelerin Alman- yanın tekrar silahlanması üzerinde de ğil, fakat kendi hesabına pe dereceye ka ları bırakma üzerinde olması üi gek diği kanaatindedir. M. Rosemberg'in beyanatı BERLİN, & A.A. — Volf ajansın- dan : Milliyetçi sosyalist fırkasmın ha- rici siyaset ofisinin idaresi başmda bu- lunan M. Rosemberg, Paris gazetelerin den birinin mubabirile görüştüğü sma- da Fransa ile e #üreti mahsu- sin üremek ballağama söylemiştir. Makedonyada Feyzanlar Mahsulün bir kısmı mah- voldu, Atinada zelzele ATİNA, 3.A.A, — Şiddetli yağmur- lar, Makedonyada feyezanı mucip olmuş- tur. Aksos nehri taşmış, ve demiryolu. nu tehdit etmekte bulunmuştur. Strimon suyu da taşark mezruatı ahrip emiştir. Megarada feyezan daha vahim olmuş ve büün mahsulâtı mahvetmiştir. Bundan başka sababm ikisine doğru Atinnda ve Atik'te şiddetli bir zelzele his sedilmiştir . Bu zelzelenin merkezi Â- tinadan 35 İsilometre mesafede Orepos, mıntakasıdır. Hükümet, zarar gören manatıkta yar- dim tedabiri almıştır. Almanyaya karşı ihtiyati harp mi? ROMA, 3.A.A, — Giornale o d'ltalin, him bir makmlede, Fran lüfen, Versailles muahe- açıktan açığa iblal ettiği vesi mam karşı “İhtiyatı bir harp” Ji fikrin reddetmektedir. Fam 0 tethiş devam ediyor HAVANA, 3.A.A, — Tethiş harekâtı devam ediyor, Son gece içinde birçok bombalar atılmıştır. Hasarat ehemmi- yetsizdir. Balkan haberleri Dört taraflı misak ATINA, 3 (Milliyet) — Başvekil M. Çaldarisin, dört taraflı misakı im- zalamak için Belgrada gideceği şayi- ası dolaşmıştı. Başvekil bu yoldaki mü zakerelerin henüz o derece ilerileme- miş olduğunu söylemiştir. Yılbaşı tebrikleri ATINA, 3 (Milliyet) — Yılbaşı münasebetile Türk ve Yunan Başve - killeri ve Hariciye nazırları arasın » da tebrik telgrafları teati NK Bu lelgraflarda sarsılmaz Türk « Yu- nan dostluğu bir kere daha tebarüz et tirilmiştir. M. Mavro Mihalis'in suikastla alâkası var mı? ATİNA, 3 (Milliyet) — M. Veni - zelosa karşı yapılan suikastla alâka- dar gösterilen mebus Mavro Mihalis Paristen gelmiş ve bu mesele etrafm- da fazla gürültü yapıldığını ve niha- yet kendisinin Paristen gelmiş bulun- duğunu, Meclis müsaade ettiği takdir de kendisini Adliye emrine âmade tu- tacağını ve zaten bunu musirren talep etmekte olduğunu söylemiştir. Yunan hava nazırlığı ATİNA, 3 (Milliyet) — İstifa e - den eski Hava nazırı M. Ralliss artık nezarete gelmemektedir. Kabinede yapılacak umumi tadilâta kadar, Baş- vekil M. Çaldaris hava işleri nezareti ni de deruhte etmitşir. Bu haber üze- sine hava kuvvetleri erkânından Mira lay Adamidis M. Çaldaris ile teşriki mesai ed. eceği, binaenaleyh vazi fesini bırakacağını söylemiştir. Yılbaşı nutukları ATINA, 2 (Milliyet) — Dün yılba- # müna Metrepolithanede yapı lan âyinden sonra, Mösyö Çaldaris evi- önünde toplanan halku hitaben bir nutuk söylemiştir. Harbiye nazırı Kon- dilis, Bahriye nazırı Haci Kiryakoı ta nutuklar söylemişler, ui nutuklar si- e mahafilde hüsnü tesir hasıl etmüş- Yeni Romen areisğe de! BÜKREŞ, 3 (A.A.) biri bildiriyor: Cumartesi kabinesi bug: yılmak lâzımdır. Malüm olduğu üzere M. Duca M. Titulesko'nun bugün saat ikide Sen Moris'ten ve cuma günü buraya geleceği söylenmektedir. Mümaileyhin beş gündenberi Angelesko'nun, hariciye nezareti ka- bul tekliflerine cevap vermediği halde, Tataresko'nun başvekâlet tayi- ni üzerine Sen Moris'den de:hal hareket etmiş olması, yeni kabine- de vazife almayı kabul edecği suretinde tefsir edilmektedir. Mahaza, selâhiyetlar muhafil M. Titulesko'nun Sen Moris'ten has reket ettiği hakkında haberleri olmadığını beyan ediyorlar. Diğer taraftan ayni muhafil, yeni kabine listesinin cuma günün“ den evvel belli olmıyacağı mütalaasındadır. dün istifasını verdi Şedit hareket taraftarı M. Tateresco kabineyi teşkil edecek M. Titulesco yeni kabineye giriyor Anadolu Ajansının Balkan hususi muha « ünü mevkü iktidara çağınlar ifa etti. Yeni kabinenin teşkiline, Duca ve Angeles” ko kabinelerinde Ziraat nazırı ola n Tateresko memur edildi. Tateres” ko, öğleden beri kabinesini teşkil ile uğraşıyor. Yeni kabinenin, vazi- yetin fevkalâdeliğini karşılayabile cek babiliyette ve bilhassa enerjik kimselerden teşkil edileceği söylen iyor. Esasen şedit hareket taraftarı ve enerjik olmakla tanılan Tatereskonun şahsiyeti de bu husustaki hü kümlere kuvvet veriyor. Duca'nın katli üzerine Başvekâlete getirilen Angeelsko'nun beş günlük bir iktidardan sonra çekilmesinin sebebi, kabinenin daha kararlı kimselerde n teşkil edilmesi lüzum ve zarareti ile izah edilmekle beraber, diğer bir rivayete göre M. Titulesco tarafın dan alınmış olan vaziyet te bu istif nın başlıca sebepleri meyanında sa | Angelesko © hareket ettiği başvekületle beraber ayni zaman» da Nasyonal liberal fırkasının da reisi idi. Fırka merkez komitesinin yarın akdedeceği bir içtimada M. Duca'nın vefatile inhilâl eden fırka riyasetine M. Tateresko tayin edilecektir. M. Tataresko, mühim bir kısmı yine Nasyonal Liberal fırkasının genç anasırından mürekkep olmak üzeve kabinesini ancak cumaya kadar teşkil edebilecektir. Ankaradaki tarihi sütunun yerinin değiştirilmesine karar verildi de takibat yapılacaktır. ” Büyük bir dolandırıcılık Bu iş hakda yapılan tahkikat henüz bitmemiştir, Elyevm, firar halinde bulu han esrarengiz beynelmilel dolandırıcı Stavisky,nin dolandırdığı paranın evvel- ce tahmin edilen 200.000.000 frank'tan gok fazla olduğu söylenmektedir. tır. Tiyatronun müdürü de kaçmıştır. Gazetelerin yazdıklarına göre bilhas- $a Paris ve havalisinde faaliyette bulu- bu sahte franklık bir kısım almışlardır. Tahkikata hararetli surette devam ©- dilmektedir. Bütün gazeteler, bu dolandırıcılık een uzun sütunlar tahsis etmekte» ir, Yılbaşında Avusturya nazileri VİYANA, 3. A. A. — Senebaşı yor- tuları münasebetile faaliyetli bir propaganda yapmışlar, Stgrie, Cornithie, İnnsbruck gibi yerlerde tethiş hareket- lerinde bulunmuşlardır. Jandarmalarla milli sosyalistler ara- sında bir boğuşmada birçok kimseler yara Janmışlardır. Kış sporları merkezi Ma- riazelde Naziler (12) de gece yarısı elektrik cereyanmı keserek şehri birkaç saat karanlıklar içinde bırakmışlardır. Naziler binlerce hitlerci haçı dağıtmış. bar ağlatıcı ve küçük bombalar atmışlar» ler, İtalyada askerlik ROMA, 3. A.A — Maliye komisyonu. nun harbiye nezaretine sit raporu ve meb'usan meclislerine verilmiylr. Ve bir senelik hizmetin kabul edilebi- leceğin ihsaz etmektedir. ANKARA, 3 (Telefonla) — Maliye Vekâleti binasile İş Bankası arasındaki sahada bulunan tarihi sütunan şakulden inhiraf ettiği gö rülerek yıkılmak tehlikesi olup olmadığını tetkik edildiğini bildirmiş tim. Maarif vekâleti mütehassıs mimarlarına yaptırdığı tetkikler neti- cesinde küçük bir zelzelede sarsılması ihtimalini varit görmüş ve sü- tunun oradan kaldırılmasını karar altına almıştır. Sütan derhal sökü- lecek ve şehir içinde imar müdürlüğünün tensip edeceği bir yere di- kilecektir. Sütunun ikiyüz seneden öteye geçmiyen bir zamanda kaide | sinden tamir edildiği son araştırmalarla meydana çıkarılmıştır. Bü$ «© | tunun buraya hangi devirde kimin tarafından dikildiği katiyetle ma * lüm değildir. İlk yerinin burası olup olmadığı bile tesbit edilememiş” tir, Bu sütanun ismi halk arasında (Belkis minaresi) dir. Yeni ölçülerin tatbikı için.. ANKARA, 3 (Telefonla) — Ankara belediye encümeni metre sistemi ölçülerin tatbikatında ihti kâra mâni olacak tedbirler almıştır. Encümen İktısat vekâleti tarafınd an satılan broşürlerden istifade ede rek levhalar hazırlatmağa başlamı ştır. Bu levha bütün dükkânlar a:1'a * cak okka olarak satılan bir malın fiyatının kilo olarak bugün kaç pa- ra ettiği bunun karşısında gösterilecektir. Belediye encümeni dük - kâncıların halkı bu vesileden istifade ederek zarara sokmalarına mâ- İ ni olmak için belediye zabıtası memurlarını, belediye şubelerinden a- yırdığı memurlarla da takviye ede rek sayılarını arttıracak ve kontro- lü şiddetlendirecektir. İhtikâr yap tıkları görülen dükkâncılar aleyhin- Arslanın pençesinde LODZ, 3. A.A, — Dün hayvanat bah meş, arslan kafes arasından pençesini w- zatarak çocuğun boynundan bir parça #t koparmış ve kolunu kafesin üzerinde karmaştar. Arılasım pençesinden kurtarılan ç0” cuk, nüks bie vaziyette hastaneye İk daralmıştır, Fransız maliyesi PARİS, 3. A.A. — Havas ajansından! Perigucux'de söylediği bir nutukta M. Bonnet son bütçe kalkınma | projesinin kabulü için sarfedilen gayretleri ve bu sayede 5400 milyon açıktan 4500 önün kapatılmış olmasını hatırlatmıştır. 3 10 milyar istikraz yapmak müsaadesini alan nazır, hükümetin istilrazı parça paf sa yapacağını sö; Ma a İmei ae ğ rl gi ÇE : i rın mühim bir kısmını sağlamlaştırmağı müsade decek bir mali tasfiye işini is“ tikraz işine bağlamak istiyoruz. Mesele son günlerde 15 milyar olan tedavüldeki hazine bonolarını 1934 senesi nihayetin de dört veya beş milyona indirmektir. Fransada istikraz i PARIS, 3. A.A. — Hükümev bugün i# tikrazın alhai şekli perşembe günkü r0* mi ceridede çıkacaktır. Fakat bankalar © yarı resmi bir surette bugünden kayde başlamışlardır. İlker başabaş tediye edilecek beğ ik bonolar veya prim ile tediye & ik 15 senelik bonolardan teşekkül etmektedir. Umumi yekünu kararnamf ile tahdit edilmeyecek, fakat meclisi” müsaade verdiği on milyar istikraz paf ça parça yapılacaktır. Amerikada altın alıyor VARŞOVA, 3. A.A. — Pat ajansı dan : Maarif nazı Varşova üni j tesinde Okranya “arihi ve felsefesi kür süleri tesis etmiştir.