4 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

4 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

a m m me Askeri bahisler . Siyaset adamları, askerlik işlerine dair neler öğrenmeli ve bilmelidirler? “Harp, gizli bir .ilim değildir. Hükümet adamı, harpte bir seyirci olarak kalamaz. Bilâkis iş görecek- tir. Onun savaş zamanındaki vazi- fesi ağırdır. Binaenaleyh, evvelden bir hazırlık görülmemiş ise bu va- zifeyi yapamaz. O halde hükümet adamı, askerlik meselelerinin mü- taleası ve tetkiki ile sistematik bir surette meşgul olmalıdır.,, Bu sözleri Fran: muharrirle- rinden Bourget, “hükümet ve ku- mandanlık,, adlı eserinde yazıyor. Bu zat, sözlerini daha uzatarak bil umum parlamento azalarmın, as- kerlik ilmini öğrenmekle meşgul olmaları lüzumunu dahi ortaya atı- yor. Çünkü, (parlamento ile idare edilen memleketlerin ekserisinde hükümet adamları yani kabine er- 'kânı parlamento azaları içinden ye- tişmektedir. Bundan başka, kanu- nu yapmakta, parayı bulmakta ve nihayet savaşa veyahut barışıklığa karar vermekte son söz gene mec- lis azasına düşmektedir. Bu halde , orduya tahsisat verirken yüksün- mek veya yüksünmemek işi, mebus- larm ordu ve askerlik hakkında dafaayı vatan müdafaası işinde ii vik eylemek, milli müdafaanın ha- zırlanma siyasetinde yanlış istika- metler olup olmadığını görmek i- çin mebusların oldukça kuvvetli as- kerlik bilgilerile bezenmiş olması- na lüzum vardır. Siyaset ve hükümet adamlarının askerliğin hangi şubesi ve sahasi hakkında tetebbüsatta bulunma- larını araştırmak ta enteressan ol- sa gerek. Evvelemirde, her hükümet ada- mının muhtelif ordu yani askerlik sistemleri hakkında tam bir bilgiye sahip olması lüzumu tasdik edilme- lidir. Yani mecburi askerlik usulü ve bununla vücüde (getirilen ordu | nedir? Meslek ordusu ne demek- tir? Milis sistemi nedir? Bunların faydaları, mahzurları, bunlardan hangisi mevcut membalarımıza, komşularımızın silâhlarına, kudret. lerine ve hudutlarımızın haline gö- xe bize en uygundur. Bu sistemler- den hangisi. hükümetin kasasına çok yük getirin, “Hangisi gillik verir. Askerlik kuvvetini yıla, bir buçuk yıla, bir yıla ve hattâ ak tı aya indirmek hususunda mevcut mahzurlar ve faydalar ne dir? Bu hususta mütehassıs askerler tara- fından yapılan iddinlarla muarızla- rı tarafından yürütülen hükümler | arasında kuvvetli ve zayıf yerler nerededir? İtiraf etmelidir, ki bir çok memle ketlerde (başta Fransa) askerlik hizmeti müddetini | azaltmak için yapılan mücadelelere eski askerler tarafından ekseriya o mukavemet gösterilmiştir. Fakat bu azaldıktan sonra dahi işlerin dur- madığı ve yürüdüğü müşahede e- dilmiştir. Hükümet O adamlarının bu bapta malümat sahibi olmaları, bu mühim meselede (yanlış karar verilmenin enüne geçmek faydası. mi verir, İkinci iş: Ordu dışmda, © vatan müdafaası cihazının kurulması me-| selesidir. Ordu haricindeki sivil sahalarda vatan müdafaası ii çalışılması, teşkilât vücuda getirilmesi bilhassa. büyük cihan savaşından sonra her memlektte büyük bir rağbet gör. müştür, Bütün milletin harbe ha- zırla ani fizik itibarile gür- | atan ve millet sevici bir nesi! Tatmak gibi pek muazzam bir işi bu gün yalnız ordu ve hattâ (o maarif , Memlektin iktisadi, iç- timai, bedii, sıhhi her türlü teşek- küllerinin bu işe katışmaları gerek- tir. Her yerde atlayıcı,. sıçrayıcı, koşucu, tırmanıcı, atıcı yani nişan- <ı, güreşçi, yılmaz, korkmaz, an- lar, sever ve acır bir unsur yetiş- tirmek hevesi yapılmalıdır. Bu mü- him mevzuu ise yalnız siyaset ada- mı ve parlamento azası değil, idare adamı yani o vali ve kaymakam, polis ve jandarma ve herkes bilme- li, ki yaşadığı ve o hükmü geçtiği mıntakada bu işleri yükseltmek için askerlik sahası haklan bilgi » sa- zi olması, bu mevzua dair kitap- Tar okuması çok arzu edilir. Günü- müzde, memleket (sanayiinin bir harbe göre düzeltilmesi da en mühim adımlar Amerikada atılmıştır. Fransada © ve İtalyada dahi bu hususta ehemmiyetli ka- nunlar çıkarılmıştır. Gerek hükü. mete ve gerekse şahıslara ait sana- yi ve iktısat müesseselerinin kurul. masından (bilhassa bizim gibi ye- ni kurulan bir memlekette), işletil- mesinde , tekemmülleştirilmesinde vatan müdafaası için dikkate alı- nacak esasları bilen parlamento azaları ve hükümet müdürleri tabii gerek bunları yaparken ve gerekse bunlardan, gelecek bir savaş halin- de istifade temini için lüzumu olan kanunları hazırlarken sıkıntı çek- mezler. Dördüncü iş: Orduyu sevk ve i- dare eden büyük kumandanların evsaf ve kabiliyetleri hakkında ka- var verebilmek yani bu zatlara ge- rek barışıklıkta.ve gerekse savaşta tevdi edilecek mühim vazifeler hakkında kendi bakış noktalarını. yanlışsız olarak teklif etmek için siyaset ve hükümet adamlarının kumaridanlık vasıfları o hakkında tetebbüatta bulunmaları lâzımdır. Her hükümet adamı Cengizi, Timu- ru, Napoleonü, büyük Fredrigi, Yavuzu okumalı, onların savaş ta- rihlerini dikkatle gözden geçi:me- lidir. Aksi takdirde, Yunanlıların yaptıkları gibi, Prens Andre gibi tecrübesiz tabansız, «bizde olduğu gibi Enver Paşa gibi malümatsız ve çilgm O kumandanların büyük mes'uliyetleri deruhte etmelerine karşı susulur, Tabii bu da bir vata- na malolur. İşte bu gibi mevzulardan başka, rhangi bir askerlik sahasını ele lamıyacağını görürüz. Uçkuculuk hakkında fikir ve malümat sahibi olmak, deniz birliklerinin ve alelü- mum zamanımız deniz silâhlarınm ne gibi tekâmüllere ve değişiklik- lere doğru yürüdüğünü öğrenmek, alelümum seferber olma hazırlık- ları hakkında fikir edinmek siyaset adamına, parlamenti :asına mut- laka lâzımdır. Çünkü yakım veya | uzak devletlerin askerlik kudretle- ri ile kendi memlektimizin asker- lik gücü arasında mükayese yapa» rak müstakil bir fikir ve kanaat el. de eylemek ancak bu sayede müm- kündür, Bir memleketin siyaseti, o memleketin askerlik gücüne ve Milliyet'in edebi romanı: 89 KIR ÇİÇEĞİ BURHAN CAHİT tanıclâp Komanı) tan gördüm. Sinemada bir kaç kere seyretti- ğim, kart postallarda resmini gör- düğüm bazı yerler var ki şimdi karşılaşınca adeta bir dost görmüş gibi seviniyorum. Otomobil tak etrafında ağır a- gır bir tur yaptıktan sonım durdu. Şoför sordu: — Polonya ormanma gider mi- Belki seni sekiz büyük, ave- nue takı zafere doğru açılmış. Her taraf ağaçlar içinde, | Ormanın kış manzarası pek hoş değil. Fakat tesisat çok mü- kemmel.. Hava kararmağa başladı. alacağım. Hazırlanmağa vaktimiz olsun. i Dedim. Otomobil döndü. Buranın tak- sileri hiç te Parise yakışır şeyler değil, ağır, battal eski kupalara benziyen şeyler. Hele şoförler palabıyıklı, babacan insanlar. Pi- poları ağızlarmdan eksik olmuyor. Otele döndüğümüz zaman saat yedi olmuştu. Suat Beye sordum: — Geldin işte. Bakalım şu ku- tuda ne var? Güldü. — Ne tahmin edersin? — Bu akşam yılbaşı.. Her hal- de bana bir şey aldın. — Tabii. Fakat ne? Elindeki pakete baktım, Dört köşe bir şey . Ağız burun çalkanması ve gargâra yapılması Vücudümüzün sıhhat ve selâmeti namına yapılan şeyler ve alınan ted- birlerin en doğru ve en iyileri yapıl- ması her vakit kolay ve sade olanlar- Ja basit bir şekilde yapılabilenlerdir. Bu itibarla gargara ve ağız çalkan- ması talıklara karşı betahsis nez- le ve grip gibi hastalıklara tutulma- mak için en müessir çare gibi bütün umumiyetle tavsiye oulunması ve her vakit bu usule riayet edenlerin dai ma sıhhatlerinin korunması yüzü: pek büyük istifadeler etmelerinin 8e- bep ve hikmetileri bu suretle anlaşı- mış olur. Doktorlar bilirler ki, vücudümü- zün hastalıkların. savletine karşren zayif noktası ve hastalik tohumlarının girmesi için en müsait kapısı boğazı muzdır. İhtimal bu tohumlarm en ziyade yerleşip tesir gösterdikleri yerler diş- lerle, dil ve boğazdır. İşte bunun için sıhhatin kıymetini bilen ve her türlü elem ve kederden ve arması yaşamak istiyen her fert bu cihele zi- yade dikkatli bulunmalı ve her za- man ağzını ve bufnünu münasip sü- larla halkalamalı ve gargaralar yap- malıdır. Büyükada z Dr. ŞUKRU Male: yok : Verem bir kaç şırınga ile tedavi ediliyor mu? Romada, M. Mussolininin himaye- sinde çalışan profesör Andreatti'nin e karşı bir ilâç bulduğu ve bu ayda tedaviden sonra vere- ârazı ortadan kalktıktan vedilmekte olduğu haber verilmektedir. Mütemmim malümata - göre, yalnız ciğer veremlilerine de - ğil, veremin muhtelif nevilerine karşı tesirli olan ve doğrudan doğruya ve- rem mikroplarını öldüren bu ilâç, he- nüz mahiyeti meçhul bir mayiin has- taya şırıngasından ibarettir. Dr. An- dreatti, bu şırmi bizzat doldur - makta ve basi #iringa ettirdikten sonra gene kı yıkamaktadır. Profesörün yedi haftadan beri ted: visine aldığı en ağır hastalardan bir nin bile ölmemesi ve ümit kesilmiş bir hastanm birkaç gün içinde bahçe- ye çıkabilmesi, İtalyan tababet âle - minde, ve doktor Andreatti'nin vere- me karşı bulduğu tedavi çaresine de- rin bir alâka uyandırmıştır. Dün bu hususta Üniversite emini Dr. Neşet Ömer Beyö mitirncdet ettik. Muhterem ordinaryos; bize, bu husus- ta henüz hiç bir malümata malik ol - mi ve meselenin tetkike mühtaç gs söyledi. Vilâyet sıhhiye mü- | böyle bir şey, demiştir, | on değil, elli şırıngada vetemi tedavi eden herhangi fi ve ilâcı alkışlarla karşılar kudretine göre idare edilir. Kendi- sini zayıf gören siyaset adamı di ni az çıkarır, kuvvetli gören daha fazla uzatır. Fakat kendi kuvveti- nin derecesi hakkında kendi araş- tırması ve tetkiki ile fikir hasıl et- mek başkadır, bir mütehassıstan a- lacağı ilham ile fikir hasıl eylemek gene başkadır. Kurda demişler boynun neden kalm? “Kendi işimi kendim görürüm de ondan, cevabi- vermiş. Bin siyaset adamının kalın boyunlu olmasi için de kendisine lâzım fikirleri ancak kendi kafasile araştırıp bulmasile olur. CİNOĞLU — Lâvanta olacak! — Değil. Aklıma bir şey geldi: — Parasını söyle. Ne olduğunu keşfedeyim. skype yok bilemezsin. — Söyle sen! — Bin üç yüz elli frank, Düşündüm, Fransız frangı bi- zim para ile yüz kırk lira kadar tutuyor. Yüz kırk liraya ne almabilir. ladım, bir şey anlamak kabil de- ğil. Yassı, hafif bir kutu. — Pudralık gibi bir şey. — Değil, — Bilezik! Suat Beyin gözleri büyüdü. — Bravo! diye haykırdı. Yal. nız söyle gis tahmin ettin? — Dört köşe, yassı bir kutu. Her halde içindeki de böyle bir şey olacak. Yüksek olsa iş değişir. Fakat o kadar yassı ki! — Aferin, şimdi aç bakalım. Paketin üzerindeki yaldızlı kor. Paketi tekrar muayene ettim, sal | BOGAZİÇİ ŞARKISI Milliyet bu sütünde iş ve içi isti yenlere tavassut ediyor. he istiyenler bir inle İş Büre- muza müracaat etmelidirler. İş araniyor (Türkçesi kuvveti | daktilo bilir bir genç hanım ehven şernitle şirket ve yazıhaneler nezdinde iş arıyor. Milliyet İş bürosu Z. Z, rumuzuna mektupla mü racaat.) iie INGILIZÇE DERS Genç bir matmazel İngilizce, Italyan- ca, İransızça olarak vereceği derslere ta- lebe olmak isteyenler. a La Turguie » gazetesinde F. Y. rumuzuna müracaat edebilirler, Posta kutusu, İstanbul, 309. Yeni neşriyat Ak baba Memleketin yegâne mizah gazetesi ölan Akbaba, yeni yıla girerken yepyeni bir şekilde çıkmağa başlamıştır. Bundan sonra her perşembe günü Yirmi sahife olarak çıkacak olan yeni Akbabanın birinci nüshası, bugün, bir çok güzel resimler, hikâyeler, manzume- lerle inüşar etmiştir. Bu nüshada en ta- ninmış muharrir ve şairlerimizin yazı” ları vardır. Bu kadar nefis bir tab, dolgun mün- dericatla çıkan bu kıymetli mizah ga getesinin fiyatı 10 kuruştur. Karileri » inize tavsiye ederiz. Yeni Türk Yeri Türk meemunsının 15 inci sa- yısı çıkmıştır. İçinde bir çok değerli, #ür ve yazılarla Sadri Etem, Halit Fah- ri, Ahmet Hamdi, Remzi Saka, Bürhan Umit Beylerin makaleleri vardır. Theonun albumu Cümhuriyetin onuncu © yılı şerefine 1934 yılbaşında çıkan bu © meşhur ka- rikatür albumünü okuyucularımıza hassaten tavsiye ederiz. Bu güzel al- bümde Theonun pek © sanatkörane ya-, pılmış karikatürleri o mazarı | dikkati celbediyor. Ayni zamanda türkçe ve İransızca bir çok eğlenceli | hikâyeleri de havi olan bu sanat eserini mutlaka te- darik etmeyi de unutmamalıdır. Çünkü Theo bu yılbaşında okuyuculara üç bü- yük sinemamızın altı koltuğunu kupon olarak meccanen hediye ediyor. Albü- mün fiyatı bir liradır. Bundan ucuzu da sağlıktır. 18 ARANIYOR Mücssesatta çalışmış, yazı işleri iyi bi lir yüksek tahsil görmüş almancadan türkçeye ve türkçeden almancaya lâ yacımız vardır. lenler tercih edilir. Taliplerin hergün saat altıdan sonra yetlerindeki hizmet vesikalarile Sirkecide Antalya Nakli- yatı Umumiye Şirketi merkezine mü racantları. (11727) 112 Devredilecek ihtira beratı “ Emniyet usturaları (tıraş bıçakları) na sit işlahat ” hakkındaki ihtira için is- tihsal edilmiş olan 26 Şubat 1930 tarih ve 1055 numaralı ihtira beratının ihtiva | i Dr. Hafız Cemal ettiği hukukun bu kere başkasma devi veya icara verilmesi teldif edilmekte ol- duğundan bu hususta fazla malümat e- dinmek isteyen zevatın İstanbul'da Bah- çekapu'da Taş Hanında 4348 mumara- larda kin vekili H. W. STOCK efendi- ye müracaat etmeleri ilân olunur. (11546) lattım, attım. Siyah deri kaplı ku- tu meydana çıktı. Suat Bey gözle- ri gülerek beni seyrediyordu. — Gel Suat, dedim, dizlerime otur, Kolumu omuzlarından çevir. dim, meşin kaplı kutunun kapağı- nı yavaş yavaş açtım. İnce, beyaz, kokulu bir kadife parçası altında- ki şeyi göstermiyordu. Suat Bey kadifeyi çekti aldı. Yakut gözlü kafası zümrüt uç- lu kuyruğuna koymuş altın bir yı- lan. Fakat o kadar güzel yapılmış üzerinde yılanın bütün hatlazı var, Açık ağzından sip sivri bir kırmı- zı dil uzanmış, Gayri ihti; — Çok güzel! Başım onun dudaklarına sokul- du. — Teşekkür ederim Suat, O ka- dar sevdim ki! Koluma taktım. Çok şık bir şey.. Üzerinde öyle ince bir sanat yar ki! Suat Bey: — Paris kuyumcuları dünyanın USUL | | Bugünkü Program i İSTANBUL: 1730 Gramofon 18/15 Selim Serrı Bey tarafından Konferans, | 1845 Orkestra ve Türkçe tangolar, 19,30 Kemal Niyazi Bey ve arkadaşları. 21 Gramefen. KA - 1330 Gramofon. » 1BAB Orkestra: Reyer Öwvertre Si- gurd Paul Lincke Revue, Urbach İn termezzo Nahtlinche Runde. » Anna VARŞO 1755 pa u BUDAPEŞTE 550 m. 1430 Sergej Smirnotf Balalayka taka, 17 Masallar, 16,30 Macar halk şarkıları, 19,30 T fından piyano musikisi, VİYANA 518 m. 1705 Plâk ile operalar, — 1750 Müsahabe, 1940 Gran Chaco- dan sahneler, 20 Josef Helzer radyo orkant- rası Hafif müsikini, 21,15 isimli temsil 23,30 Dans plâkları, BÜKREŞ 38 m. 13 Boran haberleri, pik, haberler, pâk, 17,8 vo 18 Dinice orkestı wv ki aletlerinden mürekkep takımı; 21 Müge be, 210 Avusturya, isimli 2385 Dans ve mey'eli musiki Devredilecek ihtira beratı “ Hamis kiyanos mayiinin tahkim u- sulü” halımdaki ihtira için istihsal e dilmiş olan 29 Künunsani 1925 tarih ve 316-310 numaralı ihtira beratının ihtiva ettiği hukukun bu kere başkasına devir veyahut icara verileceği teklif edilmekte | olduğundan bu hususta fazla o malümat edinmek isteyen © zevatın İstanbul'da Bahçekapıda Taş Hanmda 42-48 numa» ralarda kâin vekili H. W. STOCK e | fendiye müracaat etmeleri ilân olunur. (11548) Ademi iktidar ve bel gevşekligine karşı en müessir deva SERVO'N haplarıdır, Deposu, Istanbulda Sirkeci- de Ali Rıza Merkez eczazesidir. Ti raya 150 kuruş posta ile gönderilir mir'de İrgat pazardaki, Trabzon'da Yeni Ferah eezanelerinde bulunur. (11638) Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Birinci sent£ mütehassıs (Bâbiali) Ankara caddesi No. 60 9004 Dahiliye mütehassısı Cumadan başka günlerde saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbul Divanyolu No. 118. Kabina tele- | 22398. Kışlık ikametgâh Telefon 42519, fon : 4 kuyumcuları yapamazlar. Bileziği zaten çok severdim. Böylesini bulmak benim: için ne büyük saadetti. Suat Beyin takdir ettiğim hallerinden biri de arzula- rımı adeta hislerile anlaması ve zamanında yapması. Bileziği yavaşça kolumdan çı- kardım, kutusuna koydum: — İlk yıldönümümüzün kıy. metli hatırası olacak Suat, dedim, bu kıymetli yılan saadetimize en- gel olacak zehirleri hep böyle di- linde ve kuyruğunda saklasın. Gül- dü. Alnımdan, şakaklarımdan öp- , onun sesini rüyada gibi duy- dum: — Senin kalbin o kadan temiz- dir ki Çiçek, hiç bir fenalık ora- da yer bulmaz. ... Saat dokuz. Karnımız açıktı. Ve ben hazr rim. Tam dokuz buçukta şanzelize üzerindeki Lauge barında Benolar la buluşacağız. Suat Bey biraz çayla bisküvi donları bir hamlede kopardım. İn- ce kâğıdı buruştura buruştura fır. en san'atkân insanlarıdır. Burada yapılan işleri Hollândanın meşhur ük şehir havası | | | yememizi söyledi, yak üzeri açlığımızı bastir- GUSTAV FRÖLICH dam NOVOTNA he. GRANTOFF ARTİSTİK Sinemasında şen hafta Sevimli şarkılarla dolu Senin Gibi Bir Kadını Büyük komedi müzikal, Oyn- yanlar: LİANE HAİD-SZOKE SZAKALL - Gsorg ALEXAN- DER ve FRITZ KAMPERS ARTİSTİK SARAY (Eski Glorya) sinemasında Van Dyke tarafın dan vücuda getirilen ve ANİTA ye PAGE - LEWİS STONE - PFİ'İPS HOLMES ve WAL- TER HUSTON tarafından temsil edilen GECE HÂKİMİ filmini görünce size soracağız: “Yirminci asırda ve şeylerin vukuu kabil mi FOX TOURNALA (1İ808) bugün MELEK sinemasında leşhur o muharrir HENRİ BATAİLLE'in şaheseri Çıplak Kadın Fransızca sözlü kili filan. Oynıyanlar: FLORELLE - ALİCE FİELD Ayrıca: PARAMOUNT dünya haberleri Bugün matiuelerden itibaren LHAMRA sinemasında KAHİREDE AŞK GECELERİ (11813) : İSTANBUL BELEDİYESİ erin TİYATROSU Yazan: Ekrem © ve Cemal-Reşit © Jmuma | 121 Devredilecek ihtira beratı “ Hidrokarbürleri muamele etmek hu“ susundaki tekemmülât *hakkandaki ib” tira için istihsal edilmiş olan 9 Kânün” | sani 1924 tarih ve 98-104 numaralı ihti 28| ra beratımın ihtiva ettiği hukuk bu kere başkasma devir veya icara verileceği © teklif edilmekte olduğundan bu bapta fazla malümat edinmek isteyen zevatın Istanbul'da, Bahçekapu'da Taş Hanm- da 43-48 numaralarda kâin vekili H. W. STOCK efndiye müracaat etmeleri * | lân olunur. (11547) 21 Asrın umdeği “ MİLLİYET ” ABONE ÜCRETLERİ: Tüskiye için Hariç için VE LK. Gin tir. dık. Sonra tefelon ettiler. Bir tak” si geldi. Dışarıda müthiş bir soğuk var: Belki gece karlayacak. Otomobile girinceye kadar bacaklarım doi” du. İnce dekoltemin üzerinde ka” lın kürküm kâfi gelmiyor. Suat B- silindir ve farklı. Caddeye çıktık. Otomobilleri fenerleri buz tutmuş gibi don! donuk parlıyor. Müthiş bir otom” bil kasırgası. Suat Bey: — Gider gitmez biraz şarap İ gelim. Ismırız, dedi. Otomobil durdu. Bar içeride. Yan kaldırımı vw rümek lâzım. Suat Bey koluma girdi. Başıma sardığım ince tül ancak kulaklarımı muhafaza ediyor, kaf taneleri başladı. Sağuk sıfırdan 8“ X sağı. Kapının iki kanadı birden açik Ne biz rüzgâr gibi içeri gif” Vestiyere Suat Bey. soyundu Ben mantomu bırakmağa cesaret edemedim, fakat Suat Bey ısrar