6 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

İ Midilli'nin Karadenizdeki akınları Tercüme eden: Mehmet HALİT Yazan: Bahriye birinci mülâzemı “Doniç,, 18 Mecidiye torpile çarptı! Yavuz bir gemiyi, Midilli de öbürünü hemen batırıyorlar 1915 senesinin paskalyasına gir- © dik. Bundan bir sene evvelki pas- kalyavı n- güzel tesit etmiştik! Yavuzla Midilli, hasmetlü (kcal hazretlerinin refakat gemileri na- © mi altında Korfo adasının önünde duruyorlardı, Her iki geminin grandi direkle- rinde, Hohenzollern hanedanının bayrağı dalçalanmakta idi. Karada, resmi elbise giyinmiş bir çok insanlar, resmigeçide mah- sus büyük üniformayı taşıyan hü- kümet memurları, Kayser şerefine © tertip edilen alaya iştirak ederek © taddeleri doldurmuşlardı. Sarayın balkonunda, Kayser ve tori çe Augusta ile Yunan Kral ve Kra- liçesi resmigeçidi seyrediyorlardr. Halbuki 1915 paskalyasında, da- © imi bir tehlike teşkil eden uzun bir sefere çıkmış bulunuyorduk. Dal- galı bir deniz üstünde sallana sal- lana, meçhül istikametlerde dola- şıyoruz, Yavuzun dümen suyu, bi- ricik rehberimiz. . Tuttuğumuz istikamet şimal... Doğruca Sivastopola hareket ediyo ço ruz Hareketimizin ertesi sabahı, Kı- rım sahilleri önündeyiz, Ancak or- © talık aydınlandığı zaman, dostu- © muz Rusları görebildik. En ilerde iki kruvazörleri ve üç torpito muh- © ripleri... Hamidiyenin batırdığı © gemi, çoktan suyun dibine inmiş bulunuyor. Bunların arkâsında u- zun bir hattı işgal eden harp gemi- — lerinden mürekkep filoları. . Hepimizde büyük bir tecesüs var. Karadenizdeki Rus filosu ile ilk defa karşı karşıya gelmiş bulu- © muyoruz. Aramızda epeyce mesafe olmasına rağmen gene heyecanlı "© bir merak içindeyiz. Fakat bu me- » rakımız, daha fazla devam etmedi, düğünü kuledeki tarassut postası bildiriyor, © Rusların bizi ortalarma alarak mahvetmek istediklerini anlamış- tık. Yavuz, derhal istikameti de- ğiştirdi. Biz de onu takip etmeğe başladık. Yüksek bir seyrile ilerliyoruz. Uzaktan tarasut kulesinin gördüğü duman, biraz daha ilerleyince avı- mizi meydana çıkardı. İlkin, direk- lerini, sonra bacalarını gördük. Ni- hayet büsbütün kendileri meydana siir Bunlar iki Rus ticaret ge. 5 Döğme b fena bir fırsat değil- di. Yavuz, içlerinden birini seçti. Biz de hissemize düşene razı olduk. ç Ve avımıza uzaktan şu haberi tel- M. Hymans'ın Paris mülâkatı BRÜKSELLES, 5. A.A. — Kabi- ne dün beş saat süren bir toplantı yapmış ve M. Hymans'ın Paris mü- murlar meselesi hakkındaki tahki- piste yüksek memurlardan mürek- ae ba b ç rar yapıl ve yetçe der. , meyan olunacak o mütala üzerine her nazaretin teşkilâtı mücibince ye alâkadarların rütbelerine göre yi verilmesi hususundaki © krâ- lin tavsiyetini karar ver- iştir. Nihat karar kral tarafından tasdik olunacaktır. Binaenaleyh ka bine vazifesi başında kalmaktadır. Parayı ver, ondan sonra şarap gönder VAŞİNGTON, 3.A.A. —Meb'u san meclisinde azadan M. Britten, Fransa hakkında ağır ve hakaretli sözler sarfederek yaptığı beyana! b Fealida meret ambargo konması, harp borçlarını öde 8 için M. Roosevel'in Frangaya vermesini istemiştir, , Bir kaza i COLMAR, 5. A.A. — Lac noir ü üzerindeki elektrik fabrikası ir su borusunun kopması yüzün- su altında kalmıştır. Dokuz vardır. Gölün taşmasından kor- luyor. sizle bildirdik: — Durunuz; man ederim! Evvelâ Yavuz, sonra biz yol kes- tik. Flikaları indirerek Rus ticaret gemisinin mürettebatmı gemimize aldık. Ve bu işi bitirdikten sonra, geminin sukesimine bir kaç mermi gönderdik. Evvelâ yana yattı, son- ra başaşağı ağır ağır denizin dibi- ne gitti, Batırdığımız Rus gemisinin ağzı- na kadar şekerle yüklü Providâns isminde bir gemi olduğunu öğren- iştik. Yavuz, kendi avını çoktan içine oynatmıştı. Olanca hızı ile bizi takip eden yoksa bombardı- Rus tayyarelerinin vızıltılarını du- yuyorduk. Fakat tayyareler, bize taarruz etmek için değil de, sanki kendi gemilerinin batışını seyre- meğe gelmişlerdi. Mamafih, biz de bu anda Rus do- nanmasile çarpışacak vaziyette de- gildik. Hamidiye, Mecidiye ve iki muh- rip Dinyester mensabı sahillerinde beynelmilel hukuku (!) ihlâle git- mişlerdi. Mecidiye bu arada, Odesa önle- rinde bir torpile çarparak batmış, kendisini orada bırakmak mecbu- riyeti hâsıl olmuştu. Hamidiye ile muhripler, Meci- diyenin mürettebatmı kurtararak gövertelerine almışlardı. Bu vazi- yette Yavuza düşen vazife anava- kim öyle yapıldı. Bu esnada, üç Rus mahribi, peşi- mizden bütün hızlarile geliyor ve git gide bize yaklaşıyorlardı. Nihayet onlara doğru dümen kır. mağa mecbur kaldık. Rus gemile- male oyalama çaptaki abes iz mermiler, mükemmelen he- define isabet ediyor. Onlar da bize ateş ediyorlar, Karşılıklı biribirimi- ze alevler saçıyoruz. Muhripler, 10.5 santimetrelik toplarile ateşe iştirak ediyorlar. Ni- hayet arkadan kruvazörleri de ye- tü. Onlar da bombardımana bap. Yadıl, BE slk çalar gibi vızıldı. yan mermiler ortalığa dehşet veri- yor. Nihayet öyle bir vaziyet hasıl oldu ki harp sahasından ayrılmayı | tercih ediyoruz. Bizim asıl hedefi. miz bu değildi. Rusları, kendi ar. zumuzla arkamızdan sürüklemeğe başlıyoruz. Epeyi müddet, onları bize doğru çekmeğe muvaffak ol- duk. Öğleye doğru aramızdaki me- safe, büsbütün kısaldı. (Devamı var.) Fransa- zo Amerika hava posta yolu PARİS, 5. A.A: — Croix du Sud tayaresinin Saint-Louis ile Natal arasında yaptığı 19 saatlik uçuşun Fransa ile cenubt Amerika arasında hava yolile muntazam pos ta ami ete maksadını gözete nbir tecrübe oldu; edilmektedir. İk du Sud tayyaresinin kumandanı Bonnet'ye birer telgraf göndere- rek gere kkendisinin ve gerek mü- iklarını büyük muvaffakiyetten dolayi tebrikle. rin bildirmiştir. .* Sovyet - Fransız ticaret müzakereleri Fe S.AA— Bi M. Astrovski arise geldiği 20 Kânunuevvelde başlamış olan anal doi yet ticaret müzakereleri sonlarına yaklaşmıştır. Mukavelenin Pazarte. siye parafe edilmesi muhtemeldir. Her iki heyeti murahhasa geçen cu martesi günü mukavelenin ihtiva edecği bir çok maddeleri'kabul et. mişlerdir. Emeraud Fransaya dönüyor SAYGON, 5. A.A, — 3 motörlü eraude tayyaresi Hindi Çini va lisi M. Paskuier ile Emir zabi- tini alıp çarçabuk Fransay dön- mi Ne Saygondan ha- Rus filosu artık endaht mesafesine | yaklaşmış bulunuyordu. e Havada |. tan yollarını himaye etmekti. Nite- | MİLLİYET CUMARTESİ 6 KANUNUSANİ 1934 8 Milyar 400 Milyon dolar Amerikanın 30 hazirâna kadar sarfedeceği para VAŞİNGTON, 5. A.A. — M. İRoosevelt'in kongreye bütçe hakkın da gönderdiği beyannameden açık- ça anlaşıldığına göre müşarünileyh şimdiki zaman ile 30 haziranda bi- tecek mali senenin sonu arasında geçecek müddet zarfında cem'an 8 milyar 400 milyon dolarlık bir pa- ra sarfetmek niyetindedir. Sulh da bu kadar çok masraf Amerikada şimdiye ka- Hükümet gelecek 18 aya ait va- ridatm tahmininde sanay iistihsa- lâtında yüzde 34 nisbetinde bir te- zayüt husulü esasma dayanmakta- dır. Meb'usan reisi M. Rainey, 1 itçe açığı hakkında ileri sürdüğü müta- Jealar sırasında bu açığın gerçek- ten korkunç bir Obalde vardığını söylemiştir. Cümhüriyetçiler fırkasının li derlerinden M. Snell, hükümetçe sarfı düşünülen paranm akıllara durgunluk verecek derecede yük- sek olan miktarını öğrenince uğra- dığı sarsıntının tesirlerinden bir- kaç günden evvel kurtulamayaca- ğını beyan etmiştir. Demokrat sayan o âzasından M. Reed ise, memleketin 32 milyar do- lara çıkan umumi bütçe açığına İ pek âlâ dayanabileceği zannında olduğunu mu söylemiştir. Şarka doğru BERLİN, 5. A.A. —Volff ajan- sından : Doğru malümat almakla tanınmış mahfeller , Almanyanın güya şarka doğru büyüyüp genişle- mek hakkındaki plânlarının tatbi- kine mani olmak için Moskova ve Varşova hükümetlerinin bir emni- yet ve selâmet sistemi vücuda ge- tirmeği düşündüklerine dai, ily Herald gazetesinin neşrettiği bir haber hakkında diyor ki : daki Bu haberin çirir ve Lehistan. i bazi nüfuz sahibi seir meldir. Başvekil M, Hitler'in ve di- ğer Alman devlet Mam mü- kerrer sülhperverane rağmen bu mahfellr > İh maksadını gözeteri siyaseti ü- zerine şüpheyi davet etmek için ayni eski vesile ve bahaneleri her e ileri sürmekte devam etmekte ir, MOSKOVA, 5. A.A. — Sovyet Rusya ile Lehistanın, Baltik der- letlerinin hudutlarını temin eden ve Alman tevessü plânları- na karşı tevcih olunan bir misak aktini düşündüklerine dair Daily Herald gazetesinin istihbaratı haki- kate tevafuk etmemektedir. Tas a- jansı bunu beyana rzezundur, Fransız-Amerikan ticareti PARİS, S.A.A. Havas ajansın. dan: Amerikanın Paris elçiliği, kon- tenjanlar meselesinin yeni bir ni- zam ve usul altına amması hakkın- da Fransız hükümeti nezdinde yeni teşebbüslerde bulunduğuna dair o- lan haberlerin asılsız olduğunu, şimdilik böyle bir şeyin'mevzuuba- his olmadığını beyan etmiştir. Şimdiki halde hariciye ve tica- ret nezaretlerinin salâhiyettar yapılması için alelâde mükâlemele re başlandığı tasrih edilmektedir. Paris üniversitesinde bir tez mükâfatı PARİS,5. A.A. — Her sene en eyi bir tez hazırlayıp müdafaa “olana verilmek. üzre tahsis edilen 10.000 franklık mükâfat ü. niversite mensuplarından © birçok güzide zatlardan © mürekkep jüri heyeti tarafından madam Marie Jeanne Durry'ye verilmiştir. Madam Durry, Paris edebiyat fa. kültesinde müdafaa ettiği Chateau Briand'ın ihtiyarlık zamanı tezinin kazandığı muvaffakiyet üzerine bu mükâfatı elde etmiştir. Amerikanın alacakları VAŞINGTON,5 AA, — Ayan meclisi ecnebi hükümetlerin Ameri kay olan borçlarmın miktarmı ve bu borçlardan ne kadarının henüz ödenmemiş olduğunu bildirmek üz- re maliye nezareti tarafından bir beyanname neşredi i hakkmda M.Borah'ın teklif etti rez sure- zi ittifakla ” 'HARICI HABERLER M. Tataresco Ekseriyet bulacak Küçük itilâf konferansının tehiri münasip görüldü BUKREŞ, 5, A.A. — Radora- jansı bildiriyor : M. Bratiano'nun liberal fırkası reisliğine o intihabı ve Tataresco hükümetinin teşekkü- lüne de müzaharet etmek karariy- le kuvvetli bir parlâmento ekseri- yeti temin edilmiş olmaktadır. Li- beral fırkası idare komitesinde söy lenilen nutuklar bir kerre daha in- zibat ve çalışmak fikrini isbat eyle- miştir. Sağlam ve yaşayıcı bir reji- min teessüs ettiğini görmek arzu- sunda bulunan halk bu haberi mü- sai* bir şekilde alkışlamıştır. M. Du canın feci ölüm üzerine hasıl olan geçici buhrandan ve matemden iş- tifade edebileceklerini zanneden bazı Peşte gazetelerinin tefsirleri fena niyete atfedilmese bile, her halde vaziyeti eyi bilmediklerinden değildir. Yeni hükümetin azimkâr siyaseti ve milletin asayiş zihniyeti bu kabil yanlış tefsirleri suya dü- şecektir, M. Titulesco Belgratta BELGRAD, 5. A.A. — Avala a. ji ildi: Hariciye nazırı saat M. Titules- Bu mülâkat neticesinde M. Yertiç Çekoslovak- ya hariciye nazırı M. Benes'e bir telgraf göndererek Zagrep'te 8 Kâ nunusanide toplanacak olan küçük itilâf konferansının tehirini iste. miştir, Fransa ve Silâhlar —— Almanlara göre Fransa rolü tersine çeviriyor BERLİN, S.A.A, — Volfa- jansından: La Correspondance Po- İitigue allemand gazetesi yazıyor: “ Hazırlık komisyonunda beş ve silah bırakimı konferansında i- ki senelik müzakereler esnasında Fransa niyetlerinin halisane oldu- ğunu efal ile isbat için pek âlâ va- kit bulabilirdi. Halbuki Fransa bu olmuştur. Filhakika Fransız mü- messilleri ağır topların ve en bü- yük tankların müdafaa silahları teş kil etmekte olduğunu ve bunlar- dan vazgeçemiyeceklerini iddia et- memişler midir? Almanya ve diğer devletler müstakbel müzakerelere. lere hareket noktası olmak üzre Fransanın silahlarını bırakmamak arzusunu pek haklı olarak ele al- mışlardır. Fransa fikirlerini değiş- tirir ve ilerisi işin pek mühem o- larak vadettiği silahsızlanma ted. birlerin derhal tatbik ederse vazi- yet temamiyle değişmiş olur ki, bundan Almanya kadar memnun olacak hiç kimse yoktur . Alman- yanın silahsızlanma uğurunda ne kadar harp vasıtalarını feda etmiş olduğunu herkes bilir, Bu yapıla- İk on sene olduğu halde Fransa bir takım şartlara bağlı vaitlerde bu. lunmakla iktifa etti. Fransız siya- seti daima Almanyayı tekrar si- lahlanmakla ittiham ederek rolleri Almanyayi tekrar silahlanmakla ittiham ederek rolleri tersine çevir- meğ çalışmıştır. Amerikada kasırga PENSACOLA, (Florida). S.A.A. Dün burada çıkan bir kasırga neti- cesi olarak 100 kadar ev yıkılmış, birçok kimseler yaralanmıştır. İngilizlerin Almanyadan alacakları LONDRA, 5. A.A. — Reuter A- jansınm doğru haberler alan mah- fellerden edindiği malümata göre İngiltere hükümeti İngiliz alacaklı- larına verilecek faizlerin ödenme tarzı hakkında memnuniyeti mucip bir cevap alamdığı takdirde mu- kabelei bilmisil çarelerine başvur- ması muhtemel olduğunu Almanya ya ihsas etmiştir. Bu mukabele bilmislin ne şekil de yapılacağı belli edilmemiştir. Fransada istikraz PARİS, 5 .A.A, — Maliye na- zırı M. Bonnet, parlamentonun da- ğılmadan evvel © yapılmasına me- zuniyet verdiği istikraz tahvilleri- nin tedavüle ne suretle çıkarılaca- ğını tesbit eden kararnameyi imza- sar yapmış olabilir İ iştirak bir hitabede bulunarnk dedi ki: İtalya ile müzakereler başladı ROMA, S.A.A. — Bugünlerde Romaya gelmiş olan büyük elçi Naman Bagin riyasetindeki Türk heyeti murahhasasiyle İtalyan he- yeti Türkiye ve İtalya arasındaki ticari münasebat ait müzakerata baş lamışlardır. Adana dün kurtuluşunu kutluladı ADANA, S.A.A. — Bugün Adana, kurtuluşunun onuncu yıl dö- nümünü kutluladı. İki gündenberi yağışlı geçen hava sabahleyin bir bakar günü gibi ılık ve güneşli idi.Saat sekiz buçukta mutat merasim- le ve bi halk kitlesinin önünde Adananın tarihi büyük bayrağı saat kulesiyle Ulu cami arasına çekildi. Bundan sonra bütün mektep- liler, asker, jandarma ve yirmi bine yakın bir halk kalabalığı merasi- min yapılacağı Cümhuriyet meydanına doğru akına başladı. Merasime saat on buçukta başlandı. Adananın kıymetli gençlerinden Cavit İh- san Bey kürsüye gelerek heyecanlı bir mutuk söyledi. Müteakiben Urfa meb'usu Ali Saip Bey kürsüye çıktı, Adanalıların büyük Bayramını tebrik ettikten sonra gençliğe ve mektepliler hitaben, bir çok defalar alkışlanan ve heyecan tezahuratiyl e kesilen çok güzel bir nutak irat âtti. Adana mücadelesinin çok tan ınmış bir siması olan ve mücadele- nin muvaffakiyetinde büyük bir hissesi bulunan hatip, evvelâ kara günlerden, impe'atorluğun, saltanatın felâket dolu idaresinden ve bu kötü devrin kat'i neticesi olan mütareke senelerinden bahsettikten son ra sözü milli mücadeleye nekleder ek dedi ki : “ Çocuklar , tali denilen kuvve £ daima mertlerin, civanmert insan- ların dostu, arkadaşıdır. Bu fertler | için böyle olduğu gibi milletler i- çin de böyledir. Eğer tali bizi bir müddet için terketmiş ve bu ayrılık bir kaç asır devam etmişse, bu onun sadece kötü bir idareye karşı küs günlüğünden ileri gelmiştir. İşte banun içindir ki, Türk milletinin bahtı da Gazi babamız dünyaya doğarken yeniden parlamağa başlamıştır.” Bundan sonra görülmemiş derecede büyük bir geçit resmi ya- pıldı. Avukatlar kongresi İzmirde açıldı İZMİR, 5 (Milliyet) — Türkiye Avukatlar kongresi bugün vali Közım Paparan bir nutku ile açıldı. Vali Paşa nutkunda kongreye edenlere beyanı hoşamediden sonra kongrenin inkılâp tarihi için mes'ut bir hâdise o.du ğunu adli, içümai bünyemizde ci- hana karşı büyük seslerini işittirecek hatiplerini bir arada görmek. le bahtiyarlığını söyledi. İnkılâbın yarattığı inkılâp ço cuklarını İzmirde görmenin ayrı bir şeref olduğunu ilâve ederek sözü Suat beye bıraktı. Suat Bey yeni rejimin adliyeye verdiği geniş is tiklâlden bahisle bundan adliyenin Ula Gaziye o medyanluğunu bildi rdi ve alkışlandı . Bundan sonra riyaset intihab ına geçildi. Baromuz reisi Mustafa Nari Bey riyasete, İstanbul, Konya baro reisleri reis vekilliklerinc, Namık Cemal Bey (Bursa) Salâh attin (Eskişehir) Baha Nasuh (İz. mir) Beyler kât'pliklere seçildiler. Riyazet kürsüsüne çelen Mustafa Nuri Bey kongreye teşekkür etti v e Gazi ii etrafında tek bir vü- cut halindeyiz dedi, dakikalarca al Galip Hikmet Bey (Ankaranın ) Gazi Hz. , İsmet Paşa Hz. , Adli ye vebâletine tazim telgrafı teklifi alkışlandı. Birlik hakkında barolar murahhasları alfabe sırası ile fikir lerini beyan ettiler ve celse on daki- ka tat'l edildi. İkinci celseye Halil Hilmi Bey viyaset etti, fikirlerin — serdine de- vam edildi, Müzakere kâfi görülerek encümenler intihabına ( geçildi. Encümenler yarın, öbürgün çalışacaklar, pazartesi umumi heyette Mmüzakerat bitrilecektir. ğ Gazi Hazretlerine şa telgraf çe kilmiştir: Türk avukatları arasında mesle ki bir birlik kurmak için İzmirde toplanan Türkiye baroları murahh asları kongrelerini açmadan evvel gönülleri ve vicdanları her zaman ki gibi yüksek ülkünüze bağlı ola- rak heykelinize sarılmışlar ve gözlerinin dalma baktığınız noktaya müteveccih olacağı andını tekrarla mışlardır. Keyfiyeti sonsuz bâğlılı- ğımızı ve yürekten saygılarımızı yüksek rına arzile müftehi- rim Ulu Gazi hez»etleri Türk aoukatları kongresi reisi Mustafa NURİ İZMİR, 5 (Mü'lyet) — Sabah o nda vilâyetlerden ve Ankaradan ge len murakhsslar: İzmir murahhasl arı ve baromuzun bütün mensupla. rı şehrimizde bulunan mebuslar cümhuriyet meydanına giderek bü- yük şefin heykeline muazzam bir çelenk koydular, vatanın her köşe- sinden selen avukatlarımız da hey keli kucaklayarak ikinci ve canlı bir çelenk vü-uda getirdiler, Çelenk konulmazdan evvel bar omuz reisi Mustafa Nuri Bey veciz Aziz arkadaşlar, Türklüğün ve bü- tün insanlığın büvük kurtarıcırına tazimlerini arzederken Türk o avu- kt her zaman Gazi etrafında ve Gazi ülküsü etrafında olduğunu bir daha söylemek ve tevit etmekle mü ftehirdir. Türkün sözü en büyük yeminid'r. Cözler'mizin ve vicdan ımızın daima onan baktığı noktaya müteversik olana öz mü arkadaşlar, Demiş ve bütün avukatlar. Gazin'n baktığı hedefe kabarak (söz diye bağırarak cümhuriyet mey danını çı-latmıs'ardır. Ru-ada mü teaddit fotoğraflar si son- ra merasime zül nienae im mi al vr ler e mem ii verilmişti © Amerikada “ Anennin İaiydatarla . ( Mibsiiarcz renkli a mücadele WASHİNGTON, 5 (A.A.) — Adli- ye nazırı M. Cumming kongreye verdi- iü senelik raporunda. adam kaçırma ve işkence yapma vakalarına a aşil A hükümetçe geçen sene içi —— burayi pe bil dirmiştir. M. Cumming mtralyöz ve sair silâh» Milyonlarca franklık Sulistimal CENEVRE, 5. A.A, — Tribuna de Geneve gazetesinin verdiği bir habere göre , ticaret işlerin takip eden Thonon adlı bir adam Bâyon- ne belediye bankasının sahte bo- nolarından 20 milyon franklık bir kısmı bir müddet evvel Cenevrede sürüp satmağa çalışmıştır. Hatta son defa olarak bu adam Stavisky . olduğu zannedilen diğer bir adam- la Cenevrede dolaşırken görülmüş- tür. lar alış verinin tezi nizam altına almma- sını ve mahpuslar kaçması, hane memurların bu firar Talak suç ortsklığı, polislere karşı cebir ve şidde- te baş vurulması, çalınmış eşyaların bir hükümetten diğer hükümet toprağa kaçınılmaz gibi vakalar hakkında yeni kanun yapılmasını tavsiye etmiştir. aim Cumming altın biriktirdikleri an- Jaşılan 5000 kişinin, Adliye nezareti ta- rafından yapılan tahkikat üzerine Ro- serv Federal Bankalarına 737 bin altın dolar iade etmiş olduklarını raporunda kaydetmiş, geçen sene içki yasağı teftiş memurlarından (14 kişinin öldürülmüş olduğunu da ilâve eylemiştir. Yeni bir yük vapuru KİEL, 5.A-A. — Volff Ajansın- dan : Vilhelmsen - Oslo kumpanya- sı hesabıma inşa edilen, 10500 to- nilato hacminde ve motörle müceh- | hez olan Toulouse adlı yük vapuru | Baltık denizinde yapılan bir tecrü- be sefreinden sonra sahibine tes- lim edilmiştir. Bu tecrübe fevkalâ- de memnuniyeti mucip neticeler vermiştir. Mütahassıslar bu yeni vapurun deniz inşaatı hususunda bir şah eser olduğunu, ticaret ge- rhileri arasmda bir eşi daha bu- lunmadığını ittifakla söylemekte- dir. ğ Bu vapurun yüklü olduğu halde | azami 15 mildir. Geminin dahili ihale kullanışlılık eya ix hârikadır alarma Müthiş bir zelzele FLORENZA, 5. A.A. — Prato rasathanesindeki zelzele aletleri 8200 kilometre mesafede bir saat süren şiddetli bir zelzele kaydet- mişlerdir. Asyada'vukunı muhtemel olan bu zelzele eğer meskün bir mıntakada beri çok mühim ha-