25 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

kilâtı lecek. FİYATI 5 Maslak kazası Münasebetile e Bir otomobil veya otobüs kazası olur Olmaz, derhal hükümet ve belediye teş- kilâtı gelir. Gazeteler uzun Uzun yazılar yazarlar, sebepleri araştı- Pili. Mes'üller aranır. Efkârı umumiye bir müddet kaza ile meşgul olduklan *onra yeni bir kaza çıkmcıya kadar hâ- disenin öğrettiği derslerden istifade <ibetine gidilmez. Yeni bir kaza çıkınca Ayni şeyler tekrarlanır. , Evvelâ şunu hatırda tutmak lâzımdır İM ğanke il gi, tayyare gibi le- iti uğrunda insanlar tarafından ve- kan ve mal vergisidir. Fennin te rakkisinden evvel, insanlar başka şekil. lerde kurban verirlerdi. Son yarım asır e & fenni icatlarin hayat menin inleşti ve adeta uzadı ve genişle- di. Beki ömürlerimiz zaman itibarile Uzamamıştır. Fakat eskiye nispetle mu- Ayyen bir zaman zarfında daha çok me- safeler katedebiliyoruz. Daha çok işler Yapıyoruz. Üçüncü | Sultan Selimin Napoleon ile görüşmek üzere gönderdi- Ği sefir İstanbuldan Varşova'ya gidin- <eye kadar aylar sürmüş, arada beynel- bilel vaziyet büsbütün deği ile düşman olan 9 na girmiz ve talimatsız kalan sefir d Haşırıp kalmıştı. Bugün bunları tarihin #arip hâdiseleri şeklinde okuyoruz. Yü- Tüycrek İstanbulun bir mahallesinden öteki mahallesine geçmek için lâzımge- len zamanda tayyare ile Varşova'ya git- wek mümkündür. Tayyare kazaları da İnsanların bu sürat için ödedikleri be- eldir. Sürat peşinde koştukça da bu Ancak kazalardan büsbütün kaçınıla- Mazsa, acaba azaltılamaz mı? İşte üs- Jnde işlenecek bir mesele. Hemen söy. iyelim ki İstanbulda nüfus başına kaza yka büyük şehirlerdeki o kazalar- an çok azdır. New York ve Londra gi- üyük şehirlerin her sene otomobil ve otobüs kazası şeklinde verdikleri San zayiatı müthiş rakamlara baliğ olur. “cak bu şehirlerde otomobli adedi çok- r> İşler halde bulunan otomebiller bütün in nüfusunu ayni zamanda ta ğa kifayet eder. Aşağı yukarı beş sa bir otomobil isabet eder.. Eğer bülus başıma değil de | otomobil a hesap edilse, belki de İstanbul. ki Kazaların nispeti fazla olduğu an- Yılır. Filbakika İstanbul için şu maze- yet vardır ki şehrin Sokakları dar, inişli yokuşlu ve girintili çıkmtılıdır. Geçen- w 'de şehrimize gelen bir ecnebi, | İs- mbul sokaklarının vaziyetine nazaran, Ştomobil kazalarının bu kadar çek değil, di, derece az olduğuna hayret etmeli. mabil İatka ii en ini ları için- de kullanılabilir bir makil vasıtası “ol. Madığı neticesine mi varmalı? Çok kıy- Metli canlara malolan kazalar biribirini Day ettikçe bazı İstanbulluların bu ka- ti beslemeğe başladıklarını biliyo : ? yi 1 — Yol dardır. 2 — İki tarafındaki ağaçların bazıla- Yi dar olan yolum içine doğru uzamıyor. 7) Bu yolda işliyen otobüslerin ge- ii re se EE lar, 7 Otobüsler fazla süratte yürüyor- © — Mevzu belediye nizamları devam- #ekilde tatbik etilmiyor. Bir kaç seneden beri bu yol üzerinde veydana gelen kazaların yerleri tetkik olursa, bütün kazaların. yuka- <* saydığımız sebeplerden ileri geldi- h Kinaatindeyiz. Ağaç yol için yazın her zaman da süs verir. Fakat Ji Yerleri ağaçlandıkça, o bu ağaçlar endeğin öte tarafına dikiliyor. Bu, çok Msibtir. Yol tarafmdaki ağaçlar da Über tarafa nakledilir, yakn kanlar Blbürün sökülerek yeni eğaçlar dili tayin edilebilir. Beş metre enin yolda iki metre yirmi santim ge. otobüs işliyemez. Bir de her otobüslerin süratlerini tahdit et. lâzımdır. Dikkat edilecek oluran, Kazaların ekserisi, yollarm en az kaza lizmgelen kısımlarında meydana iyor. Bunun da sebebi o kısmlarda Büyü üretle gidilmesidir. Oda © kadar bir otobüsün dar bir yolda yet. iü seksen kilometre süratle yürüdü- İM görmek insanı © tethiş eder. Bu Hi ia pihcak kadar sekr bir imtihandan son- verilmesi ve şoförlerin sıksık ihtimam- »* muayeneye tâbi tutulmasıdır.Şoför Ketamesi adeta en güç elde edile- metalardan biri haline getirilme aşiapt belediyeyi tamamile tatbik dik- ima gösterecek olursa, büyük KURUŞTUR.. Şur. Bir istatistiğe göre, Amerikada | İstanbulun yeni mali teş- tetkik edilmektedir. Görülen noksanlar ikmal edi- 8 inci sene Sahip ve Başmuharriri: Yirmi iki milyon lira daha memlekette kalacak İktısat vekili hükümetin iktisadi karar- larını izak eden mühim bir nutuk söyledi AYDIN, 23. A.A, Geçikmiştir: Bu sa- bah İzmirden biro- tokarla hareket eden Iktisat Vekili Celâl Beyefendi, — Ziraat Bankası umun mü. dürü Zaim, İzmi meb'usu Osman Za de Hamdi, İzmir va- Misi Kâzmm Paşa ve mütabassıslarla İz. mir ticaret odası «ei- si Balci Zade Hrkki Bey olduğu halde Nazilliye giderek o- rada inşa edilecek dokuma © fabrikası nım yerini gördükten sonra tetkiklerine de vam etmek üzre şeh- rimize gelmişlerdir. Vekil Bey İzmire den itibaren bütün güzergâhta hükümet rüesası ve halk tara- fından hararetli te- zahüratla — karşılan- mişlar ve hemen her istasyonda trenden İ- ile görüşmüşler ve iktsadi va malümat . Müs tahsiller-belli başlı olarak tütün fiatla- rman ucuzluğundan şikâyet etmişler, in- cirin geçen sene fiatlarını bulduğunu söy lemişler ve kredi kooperatifi esas ni- zamnameşinde bazı tadilât yapılmasını temenni etmişlerdir. Vekil Bey, müstahsilleri tenvir edici beyanatin bulunmuş £ ve ezcüml, tütün müstahsillerinin mahsullerini im- cılar tarafından #konto yaptırılmaması- na ve iskarta çıkarılmasına mahal bırak mayacak bir surette işlemeleri lüzumu ki, aşılır. Bu sebepler izale edilebi- Eğer belediye, şoförler, yollar ve | / âletleri bozdukları - anlaşılmıştır. Iktisat Vekili Celâl Bey Nazilli'de.. Celâl Bey na izeh etmişler, fiat o düşkünlükderine karşı teşkilât vücuda getirilmesi hususun- daki temennilerin çok yerinde olduğunu, ancak bu nazik nm zamanına ve mühim mesaiye muhtaç duğunu söylemiş- ler pamuktan bahsederek hükümetin pa» muk vaziyelini nasıl mütalea ettiğini am Jatarak tesisi mutasavver dokuma fabri- kalarınn müstahsil halkı beynelmilel pamuk piyasasma tabi olmaktan kurtard» <ağını, bu itibarla hükümetin pamuğun istikbalinden emin olduğunu fakat pa- muk vaziyetini islah için müstahsillen (Devamı 6 ıncı sahifede) Bütün otobüsler yeniden muayene edilecekler yağız. mer Sür'ati kontrol için hareket ve münteha memur bulunacak noktalarında birer Son Maslak yolu faciasından sonra belediye otobüs servisleri hakkım- da sıkı tertibat almağa karar ver- miştir. İlk iş olarak bütün İstan - bul otobüslerinin cumartesi günün den itibaren fenni muayeneleri ya pılacak ve ruhsatiyeleri yenilene » cektir. Şehrimizde muhtelif hatlar da 440 otobüs işlemektedir. Oto - büslerden, fenni muayeneler neti- <esinde, matlüp şeraitte bulunma - yanlar seyrüseferden derhal mene- | dilecektir, Otobüslerin fenni mua Yenelerini bu sefer, seyrüsefere i- daresi değil, belediye merkez fen heyeti yapacaktır. Muayenelr şu - | tın dördüne kadar devam ede - cektir. 4 şubattan sonra işlemekte mahzur görülmeyen otobüslere ye ni ruhsatiyeler verilecektir. Bil - hassa regülâtörler sıkı bir muaye- neye tâbi tutulacaktır. Bu âletle - rin otobüslerin - 30 kilometreden fazla #üratte gitmesine mâni olma | sı 1 :ımdır. Fakat bazı şoförlerin reğlâtörler üzerinde oynayarak bu Reğlâtörler badema daha sıkı bir şekilde mühürlenecektir. Muayenede otobüslerin makine aksamma bilhassa dikkat edilecek tir. Aldığımız malâmata göre İş - tanbulda yeniden otobüs işletmek için müracaat edenlere müsaade verilmemektedir. Bunun sebebi oto büs işletme imtiyazının belediyeye geçmiş olmasıdır. Yeniden piyasa ya otobüs çıkmadığı için, mevcut otobüslerin sandıkları yenilenmek te, boyanmakta ve yeni otobüs şek linde işletilmektedir. Halbuki bun- ların makineleri eski makineler « dir. Bu yüzden kazalar çoğalmak. tadır. Piyasaya yeniden makine çı karılmadıkça, mevcut otobüsler gi tikçe daha çok eskiyecek, ve niha yet bir gün işlemiyecek hale gele cektir. O yakit şehir otobüslerini belediye işletmeğe başlayacaktır. Belediyenin," bu imtiyazı bizzat kendisi değil, büyük bir hissesine sahip bulunduğu Üsküdar tramvay şirketi kullanacaktır. Belediyenin şimdilik aldığı tedbirler meyanında, otobüslerin hareket saatlerini | tanzim etmesi vardır. Yeniden bir saat tarifesi vücude getirilmektedir. Otobüs hat | larınm başında ve sonunda birer Siirt Meb'usu MAHMUT No. 2859 PERŞEMBE 25 KANUNUSANI 1934 Takas suistimali Yapılacak tahkikat neti- cesi merakla bekleniyor Takas işlerini tetkik ve tespit edecek muhtelit müfettişler beyeti bugünlerde şehrimize gelecektir. Heyete dahil bu- İunacak İktisat ve O Ziraat Vekâletleri müfettişlerinin taayyün ettiği söylen- mektedir. Bu tahkikatın vereceği netice alâka- dar mebofil de büyük bir merak ile bek- İ lenmektedir. il büyük bir suiistimal olması ihtimali bu- Hunduğu gibi bir kaç memurun hatasın- dan doğan fena neticeler olması da mel- huz bulunmaktadır. Takasa tâbi tutulan eşyanın gemilere tahmiline ve sevkine nezaret eden me murların vazifelerinde ihmal göstermiş olmaları da varittir, Diğer taraftan bir kısım eksperlerin bu işlerde mühim rol oynadıkları ve yan ış takdirikıymetler yaptıkları da söy- lenmektedir. Mühim kereste partilerinin tale« a tâ bi tutulması için yapılan © müracaatlar daha ziyads 2 hazirandan temmuz son- larına kadar vaki olmuştur. Dündebir Toplantı yapıldı Dünkü içtimaa lise müdür- leri de iştirak ettiler Maarif Vekili Hikmet Bey dün şehrimizdeki tetkiklerine devam etmiştir. Vekil Bey sabahleyin, Ü- niyersite talebesinin tatbikat gör * düğü Haseki, Cerrahpaşa, Etfal ve Gureba hastahanelerini gezmiş, ,İ yeni yapılan inşaatı tetkik etmiş - EN / j Mehmet Emin B. tir. Fastahanelerde mevcut nok « sanlar tesbit edilmiştir. Üniversite için yapılan bir milyon dört yüzbi küsur Jira istikraz ile bu noksan - lar tamamlanacaktır. Yeni profesörler Üniversitede bir arkeoloji ensti tüsü açılması takarrür etmiştir. Enstitü müdürlüğü için Avrupa « dan mütehassıs bir profesör getir- * tilecektir. Bu hususta muhtelif profesörlerle muhabereye girişil « miştir. Bundan başka Tıp fakülte .sinde dahiliye kürsüsünün üçe ib- lâğı takarrür etmiştir. Bu kürsü gin, meşhur Viyanalı profesör Porgez'e müracaat edilmiştir. Pro fesörden henüz bir cevap gelme - miştir. Kulak burun tedrisatı için de bir profesör aranmaktadır. Dünkü içtima Dün öğleden sonra saat 15 te Vekil Beyin riyasetinde Galatasa- ray lisesinde büyük bir toplantı ya pılmıştır. Bu topalntıya vekâlet u- mumi müdürleri, müfettişler, lise müdürleri iştirak etmişlerdir. Önü müzdeki sene başlayacak olan lise ler ıslahatı mtselesi görüşülmüş, bazı noktalar üzerinde alâkadarla rın fikirleri sorulmuştur. Liseler - deki bütün ders: programlarının yeniden tetkik ve tadili takarrür etmiştir. Felsefe ve içtimaiyat züm resi derslerini tetkik etmek için de eski Maarif müsteşarı Mehmet E- min Beyin riyasetinde bir komisyon teşekkül etmişti Komisyon bu - gün ilk içtimaını öğleden sonra İs tanbul erkek lisesinde yapacaktır Bu içtimaa şehrimizdeki liselerin felsefe ve içtimaiyat muallimleri de iştirak edecektir. Çubuk bendi — ANKARA, 28 (A, As) — Çubukta yapılmakta olan bent inşaatının yüzde yü bitmiştir. İnşaatın tamamlanma. sı için tahsisat istenmiştir. Esasen kış (Devami 5 inci sahifede) dolayısile Ankarada inşaat durmuştur. Amerika yeniden 120 harp gemisi yapmağa hazırlanıyor. Çinden bir kıta daha ayrıldı ve istiklâlini ilân etti, Bulgar Hükümdarları Bükreşe Hareket Ettiler Bulgar sefiri M. Antonoff, Bo - ğazlar komiryonu müzakerelerinde bulunmak üzere dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bir iki gün sonra tekrar Ankaraya dönecek - ör. M. Antonoff Ankarada bulundu ğu müddet zarfında Hariciye ve - kili Tevfik Rüştü Beyi ziyaret ede rek Sivilengrad hâdisesi hakkım - da beyanı teessür etmiş ve ayni za İ manda'yakında imza edileceği ha İ ber verilen Balkan misakı hakkın İ da Bulgar hükümetinin noktai na zarını izah etmiştir. Mevcut kanaate göre, Bulgar hü kümeti, Balkan misakını şimdilik imzaya mütemayil değildir. Bulga ristanın Balkan misakına iştirak et ın şimdiye kadar yapılan si asri teşebbüslerin henüz müsbet bir.netice vermediği haber veril - mektedir. Bu takdirde misak, Tür kiye, Yunanistan, Yugoslavya ve İmei arasında imza edilecek- ir. Bulgarlar misaka iştirak etme « melerinin sebeplerini şu suretel i « zah etmektedirler: Bulgaristan ö- teden beri Yunanistan, Yugoslav- ya ve Romanya ile muallâkta kal- mış olan ekalliyetelr ve Bulgaris - tan ile Yunanistan arasında mev - cut iktısadi meseleler halledilme - dikçe bu misaka iştirak etmiyecek | tir. İktısadi meselelerin başında bil hassa Yunanistanm Bulgaristana Dedeağacta vermesi lâzım gelen mahreç meselesi gelir. Dedeağaç li manı Bulgari: için İktisadi bir mahreç haline ifrağ edilmekle be- raber, Yunanistanın bir gün gelip te bu mahreci o kapamayacağının tahtı temine alınması lâzımdır. Bulgarların serdettikleri bu son | talep, bilhassa Nevilly muahedesi - | Haber gazetesinde tahrikâmiz ne” riyat yapmaktan suçlu gazete sahip ve meşriyat müdürü Haan Rezin le bu neşriyata vesile olan Petrof im: zalı mektubu yazmaktan suçlu Sabri Beyin muhakemesine dün ikinci ceza mahkemesinde başlanılmıştır. Hasan Rasim Bey mahkemeye hasta olduğu” Ba ve beş günden evvel dışarı çıkama yacağına dair rapor gön“e Sabri Bey mahkemeye jandarma muhafaza sı sltimda ve kelepçeli getirilmişti. Sabri Bey mahi huzurunda pek asabi vaziyette idi, daima ayakta du- ruyordu. İsticvap esnasında cevap ve- rirken teessür ve asabiyetinden par » 'makları titremekte, oturması için gös İdare ve Matbans 24310, Sinaya mülâkatından iyi bir netice çıkacak mı? Bulgarların Ege denizinde istedikleri mahreçişinde tavassutumuz bekleniyor Bulgar hükümdarları Bükreşe gittiler Haber gözetesine gönderdiği mektubu n neşrinden suçlu Sabri Efendi hâkim zu runda.. Sabri Efendinin muhake- mesine dün başlandı Mevkuf: “Mektubu gazeteye konmak için göndermedim ,, diyor Sabri Ef. hâkim huzurunda kendisini nasıl müdafaa etti? Müdür, 24318, Yası İşleri müdürü 343İB Bulgar Başvekili M. Muşanoff nin yeniden tetkik ve tadili mâna- sını tazammun etmektedir. Ve Bul garistan ile diğer Balkan devletle- ri arasında meycut-ihtilâfın başlar gıcı, Türkiye, Yunanistan, Yug9s- alvya ve Romanyanm Balkanlarda bugünkü hudutlarn muhafazasına taraftar olmasında, Bulgristânın bugünkü hudutları kabul etme rek, Nevilly muahedesinin tadilin- de ısrar etmesindedir. Muahede - nin tadili Bulgaristanın tevsii ara» zi emellerinin tervici demek olaca- ğından dört Balkan devleti buna fakat etmemektedirl. er. Nevilly muahedesinin tadili bu gün Bulgar harici siysetinin ana hat teşkil etmektedir. Bir Bul « gar lü bundan bahsederken de di ki: — Bulgaristanda bütün fırka - lar etrafımda ittihaz etmişelrdir. Bu esasa sadakat göstermiyen bir (Devamı 5 inci sahifede) ister gibi vaziyetler gö Mahkeme reisi etmiş, sonra iddiana me okunmuşlur. İddianamede Rasim ve Sabri Beylerin hareketinde gençli ği Bulgar hükümeti aleyhine ve gene gençliği ve halkı ekalliyet lisanları sleyhine tahrik mahiyeti görüldüğü için Matbuat kanununun 28 ve ceza kanununun 161 inci maddesi ile ceza landırılmaları isteniliyordu. Bundan sonra Haber gazı neşriyatı okunmuştur. Bu neşri Sabri Beye müteallik kısmı hakkında Sabri Bey isticvap edi i isticvabında hülâsaten de: ki: — Mektubu yazan benim. Fakat (Devamı $ inci sahifede) avan