25 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

b Tarihi tefrikamız: 9 nasıl sevdi? — Napolyon'un ikbal devri ve aşk macerası— Yazan: PAUL REBAUX. KARIM -NEREDE? .— Hanım nerede? — Hanımefendi... İki gün var yola çıktı... — Neye yola çıktı! Nereye git» b! — Lândo arabasile Liyona doğ Fi hâdireye şahit olmaktan fevkalâ- de müteessir ve müteheyyiçti. Demek Jozef ve Lousien'in hakkı vardı... Jozefin kim bilir ne /© © Teye gitmişti. Yemek odasında, açık meşe a- ğacından yapılmış büfe önünde durdu. Fakat uzun bir zaman kal. madan salona girdi. Bazan Jozeti nin oturduğu piyano önünde açık kollarla ça.dığı parçaları düşün- dü. Salon hâlâ onun kokusu ile do lu idi. nefsine hâkim olma- ğa çalışıyordu. Hayır! Eski hatıra lar karşısında katiyen zaaf görter miyecek! Küçük döner merdivenden ya- tak odasına çıktı. İşte iki çeviz karyola, Jofezinin ahenktar çehre sine bir kat daha revnak verdiği aynalar.. Bu aynalar, onun ılık, Züslerini hatırlı â: Odanın içinde her şey yerli ye- rinde idi. Hizmetçi kadın, hanımı yola çıktıktan sonra ortada hiç bir şey bırakmamıştı. Betbaht koca! Eski aşkının ha- tırasile şimdi boğulacak gibi olu- yordu. Ah! Niçin şimdi burada niçin kendisi yoktu! Çetin bir mü nakaşa, hiç olmazsa meselenin i- zahına yardım etmiş bulunurdu. Fakat ortada kimseler yok... Bu boş evin içerisinde bir soğuk hava esiyordu. Derin bir süküt... Sanki bütün ev ha.kı ondan kaçmıştı. nirleri erimiş gibi idi. Bu odanın keskin yasemin kokusu başına vurmuş, onu şarap içmiş gibi sar- hoş etmişti. Jozefinin portesi, karşısında, iki arasında asılı duruyor. du. Hıçkıra hıçkıra ağlayan bir a- damın kısık sesine benziyen bir i- nilti ile Jozefinin resmi karşum- da: 4 — Joğefin seni bu kadar seven iradama karşı niçin bunu yap- tın? Aşkımı pek güzel anladığın, pek. güzel hissettiğin halde!... Kapı arkasında Halbuki Parise doğru büyük bir süratle geri dönen Jozefin, yo lu müthiş bir şüphe içinde geçir- mişti, Acap âşıkını mı, hasmını ma bulacaktı?,. Bonapart kendisini sevinçle mi, nefretle mi karşılıyacaktı? Aşağıdan, odasında bir ışık gö rür gibi olmuştu. Fakat bu, mu- hakkak, fenerlerin cama aksinden mütevellit bir ışık olsa gerek, Hizmetçi kadın Jozefin içeriye girdi, merdiven leri çıktı. Yatak odasına gi çalışıyordu. Fakat kapıyı kilitli buldu. — Napolyon! Madem ki, bu kapı kilitli idi; Bonapartın içeride lâzım. geliyordu. Fakat neden kendisini içerde hapretmişti? — Napolyon! Ben, Jozefinin geldi... Kapıyı açsana, iki gözüm İşitmiyor musun? İçerde Ceneral, yatak üzerinde doğruldu. Ah! Bu ses! — Napolyon! Acı bana... Seni evde beklemediğim için kızma... Liyondan karşılamağa gitmişti Arada bir süitefehhüm olmuş... Aç! Benim, Jozefinin.... sessiz, dinliyordu. — Neden beni görmek istemi- yor? Kardeşlerin aleyhimde bu Tundular ve muhakkak sen de on- lara kapıldın değil mi?... Neden beni böyle tahkir ediyorsun? Aç kapıyı, tekmil soracağın suallere izahat vermeğe âmadeyim. Jozefinin, kalbi ok gibi delen © güzel mavi gözleri yaşla dolmuş tu. Yorğunlukian bitkin, teessür- den nevmit, bayılacak bir hale gel mişti. Nihayet oraya yıkıldı. Sesi İ kasılmış, ancak mırıldanabilivor. du: Tercüme eden: H, TAHSİN i Bonapartın portres (Versailles Müzesi ) — Napolyon, Napol- yon... Artık hayatının, istikbalinin mahvolduğuna, terkedildiğine, ta- mamiyle yalnız kaldığma hükme- lu. Gecenin derin karanlığı, ölü süküneti icerisinde: — istirham ediyorum! | Aç kapıyı!.. Biraz konuş benim- le... Bu korkunç sükütta tsrar et- mekten bir şey çıkmaz... Yukarda bir oda kapısının açıl dığı işıdildi. Hizmetçi kadın gece likleril * bu hazin iniltileri dinli- yordu. Eugöne ve Hortense çıplak ayaklarile odalarından çıktı'ar. Ne oluyordu? Acap böyle yalva- rarak ağlayan anneleri mi idi?, Napolyon!... Senivgörmek idiyle iki gecedir gözüme uyku girmedi. Sana evvelleri bahsetti- ğim bu köşk, saadetimizin yuvası olmak için bizi bekliyor... Neden sevgili te devam ediyorsun? Seninle yan- yana yaşadığımız mes'ut günleri unuttun mu?... Beni tekdir etmek- se maksadın, söyliyeceğini söyle... Beni ittiham et... inin i- cat ettikleri iftiraları söyle... Bel ki beni biraz hafifmeşrep bulabi. Tirsin... Fakat sen ki adil ve güzel kalpli bir adamsın, neden görünü- şe aldanıyorsun?... Aç kapıyı, kalbini benden gizleme, beni öl- dürüyorsun... Napolyon kapının arkasında, bir heykel gibi hareketsiz, dim. dik, Jozefini dinliyordu. Ağ te ğe sıkılmış gibi idi. İzzetinefsi ile aşkı çarpışıyordu. iile: geçir kk el e günler birden gözünün önüne gel- mişti. Bu yüksek, bu nazlı, bu ze- ki, nefis, muattar ve yumuşak gö- ğüslü Jozefin şurada kanının ar- kasmda mağ'âp ve me'yüs, onun bir tek işaretini bekliyordu!... Artık Jozefinin sesi çıkmaz ol- muştu. Kapısmn eşiğini yalaya- rak efendisinin uyanmasını bekli- yen, yolda kalmış köpekler gibi, yere yıkılmış, başı tahtalar üzerin de hafif hafif ağlıyordu. Jozefinin ağalmasından oldu- ğu kadar, birdenbire susmasın- dan meraka düşen hizmetçi kadın ve iki çocuk yavaş yavaş merdi- indiler. İl Şimdi Eugöne annesi namma — Annemi affedin! lan söylemişlerdir. rica ediyoruz! — Ben de istirhamediyorum! Ailenizi mahvetmeyiniz; sonra bi zim halimiz ne olacaktır. Yalancı lara kaş , üçümüzü de felâ- kete mi sürüklemek istiyorsunuz?.. Cevap veriniz!... Artık Bonapart tahammül ede miyordu. Bütün bir gece devam eden Bitmedi ga EL Hindistanda zelzele KALKUTA, 24 (A.A.) — Geçem lerde vuku bulan zelzelede Nepal | kralma âit saraym bir kısmı yıkıldığı İ sırada kralın iki kızile başvekili kız torunu enkaz altında kalara | snüşlerdir. BOMBAY, Muzaffer - Puı'da vu- ku bulan zelzele esnasında yıkılan bi naların enkazı altında, resmi istatistik le nazara 800 ceset çıkarılmıştır. IHARİC “Napolyon imperatoriçe Jozefin'i i Almanya Silâhlıdır EE Times'in Berlin muhâbi- rinin bir mektubu LONUSA, 4 (A.A.) — Times Züzescenun berlin munabiri Alınauya Naki üzeri Tüny00 Uaslir0 vayi W Zu Vİ VMAK yazımın SOMAFMA GOZ Tü diyor kaz nlınanyanın yeniden silâhlanma- 81 olup bukuğ veyanut bimer uzere bulunan pır şeyür, Masin bunun önüne geçmeze imkan ounamıyor, Avrupamu butun gayredermn heee $4 rkamaymum Venrur silansasımasıır sala guyeserıme hizmet erurmex ol - malıcar. e Almanya tekrar silâhlanmak yo - luyladır kı askeri musavat gayesıne doğru yurumeğe başlamak mıyetinus buunuyor. Aluanyanın rransaya bıl- diragı texlirteriam bırıncısı Muyoltan kuvvelerinm çsaslı surette artruma sar. Alman hükümeti yeniden silâh'an mağa azmetmiştir. Âsxerler ter, sek» liyorlar. Gençler askere alımmalarına muotazır butunuyorlar, sanayi erba - bi sıparış almax weini besliyorlar. bedahat karşısında eğmek zamanı gelmiştir. Bundan böyle Al- mauya di.eklerıni malik oldüğu bü - yük kuvvetlere dayanarak ileri süre- samimi bir mesai iştiraki arayıp bulmak , M. Chautemps'a Bir hücum Fransız Başvekiline yeni- den ıtımat edılaı PARıŞ, 24 (A.A.) — havas Ajan sından; mebusaa meclisi hapısnakcısr tasmnatına Gül olan ve Bağ Gün hs busurnuan m. henrot taranan en Cuumas 1auesi tenli olunan tasıl DAK kıwaaxi bu iade talebi gun axşam gu Fuuu bir müzakereden sonra Feu - deüniş ve Unamıcmıps kabinesne <vl munauf reye karşı 367 rey.e itimat beyan etmıştır. bi, Herriot, yapuyı i9 bızanta btayısi meselesinden GYAYA hükümete şindetle hucum etmiş ve Yunarıaa zisrı geçen taslın encume - ne iadesi talebine hukumet Karşı iti matsızlık şekli vermiştir. Bunun Wze- rine bı, Cnautempi itumat meselğödüü” ileri surmuşcür. , Başvemil verdiği cevapta deriştir kiz “Hükümet bütün hakikatın oldu - ğu gıbı ayumlanıp ortâya çıkmasını istiyor. Faxat hükümet Stavısi haci sesnin sebep olduyu rezaleiten İsura de ecülerek uyandırı.an siyasi gale - yanın sürüp gitmesi maksadını goze- ten hernangi vir hürenet ve teşeboi- sü reddedecektir. Memleket adalet Mmuktezasının metanetle yerine geti - rdeceğıni görduğu yıbı mebusan mec- lisinin mesaisine tekrar başladığı gö - rulecek ve bazı adamların hücumları ve tenkitleri ehemmiyette düşecek - tir, Fransız mebusan meclisi iftiraya karşı aşılmaz bir set vücude getir- mek azmini gösterecek, bu iftiraları ne yapıp yapıp pek yakında yere vu- raci Milletler cemiyeti ve İngilizler LONDRA, 4 (A.A.) — M. Mac Donald dün şu beyanatın bulunmuş - tasi “İngiliz hükümeti milletier cemi- yetine uçuk Külyemükle VE GOYrülümin uzanır ulmantadır. kaslı, geta ya Şinan yük muşxul, ayır ve sükenül meselelere karşı konmasını temin mek. #adıle mi.letler cormiycunul her Yanıt kınuen dana kuvvetli ve sağlanı bir hale getirmek için italya, Kransa ve daha küçuk diğer devleteerle bırlık » te çalışarax la.un gelen çareleri bu - İacağını ummakladır. Bugünkü büz seddinin kırılıp par çalancsyını, hüznü siyetin kenaıne bir yol açarak tabii cereyanını takıp ci musins ve bu suretle milictlerin Birbi rile anlaşmalarına verdiğini görmek ü hâlâ kesmedim. Almanyada evlenenler BERLİN, 24 (A.A.) — Alinan A - jana bildiriyor; İstatistik oluşinin ver diği malümata göre geçen sene için - de Almanyanın yüz binden fazla nü - fusu olan büyük şehirlerinde 209 bin evlenme vuku bulmuştur ki, 1932 s6 nesine nisbetle kırk bin fazladır. Bu i kanını ini elbette ki tezayüt bilhassn izdivmet teşçi . mun tatbik edilmeye başlanıldığı a - ğustostan itibaren kendisini hissettir. miştir. İtalyan şehirlerini kuranlar ROMA, 24 (A.A.) — İstefani A - jansı bildiriyor; İmperatar August as rinin iki bi yıldönümü 1937 - 1933 tarihinde sergi ils tesbit olu - nacaktır. Bu münasebetle eski Roma imperatorları ve konsulleri tarafndan tesis sedilmiş olan bu İtalyan şehirle- ri banilerinin birer heykelini dikecek- lerdir. H | i 25 KANUNUSANI 1934 ABERLER 120 yeni Harp gemisi an Amerikan bahriye encü- meni lâyihayı kabul etti VAŞİNGTON, 24 (A.A.) Mebu - san mec'isi bahriye encümenini yeni- den 120 harp gemisi yapılması hak- k-ndaki Nenson kanın lâyihasmı itti: fakla tasvip etmiştir. Encümen bü ka | nun lâyihasmın bahriye bütçesine it- bal edilmesine çalışmağa karar ver « miştir, Yeni bir Devlet kuruldu Çinden ayrılan bir kıta istiklâlini ilân etti MOSKOVA, 24 (A.A.) — Taşkent ten bildirildiğine göre, Sinkiangın şar kında Çinden ayrılan ve istiklâlini i - lân eden bir hükümet toossüs etmiş - | tir. Yeni hükümetin başında Sabit Bo- Japon Harbiye Nazırının istifası Sovyet - Japon gerginli- ğinde bır merhale Paro, 24 (a.A.) — Japon harbi- YO Mutak ike en ema KR Baas Mai * eücamiz Cu VE vüyum Maperase si - Dia harıcı Syüşıame task gUc0 * cek ne i henuz Kati Göreme Alü: haevcut Gent Gir. Sovyeuer Dıruğı buyuk sanauar mumessli Kâyanovuca yoldaşın vu yaklularda hıo.Kovada söyteaiyi mut » kun Sovyetler bırlığınde buyux endi- gerer himedlaigım gösterdigi üşıkar- dır. Boyle osmanla beraber Sovyet.cr büyük Ukyanusta bir istikrar unsuru teşkil ettiği, bu âmilin Rus - Japon gerginliği üzerinde gevtetici bir tesir Yapanımmuya akik Sovyetler Mançuko'ya protesto etiier MOSKOVA, 24 (A-A.) — Tasa A- jansı bilairiyor: Sovyet Kusyanın Har bın Jenerat konsolosu, Mançuko mu- messilini ziyaret ederek Mançuku res mi memurlarının da işer ğa Şark demiryo.ları tarne.crine karşı demiryolları iaaresinde yapılan nüma yişleri şiddetle protesto etmiş ve Sov- yet Rusyanm bu nümayişlerden doğ- rudan doğruya Mançukoyu mesul tut tuğunu bildirmiştir. Cuba'yı tasdik edenler “iyii yaptığı Amerika bır tebliğde yeni hükümetin Ame tarafından tanıdığını bildirmiştir. So kaklarda sevinç tezahürleri yapılmış tır. “HAVANA, 24 (A.A) — İtalya yeni Küba hükümetini tanımıştır. Sofya hapishanesinde açlık grevi SOFYA, 24 (A-A.) — Sofya ha - pi inde bulunan seksen siyasi mevkuf gizli bir komünist matbaası meydana çıkarılması uzerine tevkif e di.en on komünistin hapse konmasını protesto etmek için birkaç günden beri açlık grevi ya , e Romanyada teslihat ve mühimmat dairesi BÜKREŞ, 24 (A.A.) — Nazırlar | meclisi hir nisandan itibaren bir tesli | hat ve mühimmat dairesi teşkili hak» kındaki projeyi tasvip etmiştir. Mecli si idare muhtariyeti haiz müesseseler bunlara ait vazife ve salâhiyetlerin ait oldukları nezarsilere devri hakkındaki projeyi de kabul etmiştir. Göring Hitleri anlatıyor LONDRA, 24 (A.A.) — Morning post gazetesi Hitler ihtilâli hakkında bilhassa İngiliz dili kon mem - ieketler için M. Gerring tarafmdan yazılmış makaleleri gelecek pazartesin- 'den itibaren seri halinde neşredeceğini bildirmiştir. Bu muhafazakâr gazete verdiği bu haber münasebetiyle diyor kit “Anlayışlı ve ferasetli okuyucular bu yazılarda hem öfkeli bem de mü - balâğalı surette düşünülmeğe değer birçok seyler bulacaktır. — İngiliz filosu Trabulus- | “Atina -Pire konsolosu 3 a, get Telefon Şirketi bilânçoları tetkik ediliyor, ücretler tekrar indirilecek ANKARA, 24 (A.A.) — Teşkil edilen bir komisyon marifetile İs- tanbal Telefon şirketi hesap ve bilânçolarının tetkikine başlanmıştır. Şirket hesabatını altın esası üzerinden hesap ederek sekiz on misli ola- rak levzi etmekledir. Bu vaziyet Telefon ücretleri üzerinde aboneler aleyhine müessir olduğundan komisyonun tetkikatı neticesinde alına- cak tedbirlerle ücretlerin yeniden indirileceği anlaşılmaktadır. ANKARA, 24 (A.A.) — İstanbul telefon ücretlerinin mukavele mucibince tenzili hakkında verilen emir üzerine şirket, I kânunusani den itibaren tenzilâtlı tarifeyi tatbika başladığını Nafia ve Maliye ve kâletlerine bildirmiştir. Tenzilât haddi yüzde yirmiyi bulmaktadır. Fuhuşla Mücadele Nizamnamesi hakkında mühim bir tamim ANKARA, 24 (A.A. ) — Sıhhat ve İçtimai Muavenet vekâleti, fa huşla ve fuhuş yüzünden hutasan hastalıklarla mücadele nizamname- sinin tebliği münasebetile hir tamim yaparak umumi kadınların tesçili hususunda çok dikkatli davranılarak alâkadar memurların fuhşu sa- nat ittihaz eltiği mükerreren ve kat'i surette vâki müşahedelerle kana- at hâsıl etmedikçe hiç bir kadın hakkında nizamname hükümleri - nin tatbiki o teşebbüsatında bulunmamaları, kadın, erkek mahdut ziya retçileri kabul eden her hangi bir evin derakap şüpheli telâkki edilme mesini ve fnhşu sanal illihaz etmek istiyenlerin hemen tescilleri cihe- tine gidilmiyerek yürümek istedikleri fuhuş yoluna ait mücbir sebep- lerin aranılmasını ve halini ıslah istidadı gösterenlere yardım edilme Kibrit fiatleri ne vakit indirilecek? ANKARA, 24 (A.A.) — Kibrit Fiyatları için tekrar Ankaraya ge- len şirket müdür ve mümessilleri vekâletle temas etmişlerdir. Şirket fiyatların tenziline itiraz etmemektedir. Maliye vekâletinin talebi veç- hile şirketin küçük kutuları altmış ve bü; i yetmiş paraya anlaşılmaktadır. Ancak bayilerle şirketin hesap muameleleri nazarı iti- bara alınacak ve bu fiytaların tatbiki için şirkete bir ay kadar müsaa de verilecektir. Muallimlerin hususi hayatları ANKARA, 24 (Telefonla) — Moarif vekâleti muallimlere hususi hayatlarında dikkat ve itina etmelwri lâzım gelen bazı noktalar hak - funda mühim bir tamim yapmıştır. Recep Bey yarın geliyor ANKARA, 24 (Telefonla) — Cümhariyet Halk fırkası umumi kâ tibi Recep Bey cuma günü İstanbula gelecektir. Recep Bey İstanbulda si kaç gün kaldıktan sonra çarşamba günü buraya dönmüş buluna - caktır. İktısat ve Tasarruf Cemiyeti ANKARA, 24 (A.A.) — Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyetinin me nafü umumiyeye hadim müesseselerden addedilmesi Heyeti Vekilece tasvip ve kabul edilmiştir. Bulgar talebesinin mektubu “ANKARA, 24 (Telefonla) — İstanbul Üniversitesinde okuyan Bulgar talebeleri Hâkimiyeti Milliyeye bir mektup | göndermişlerdir. Bu mektuplarında Haber gazetesinde çıkan Petrof imzalı mektuplar çök müteessir olduklarını , kendilerinin Üniversitedeki profesörleri - ne hürmette kusur etmediklerini ve Türk talebe arkadaşlarına kar - deşlik hislerile bağlı bulunduklarını ifade ederek haklarında yazılan inadatı reddetmektedirler. tan döndü ANKARA, 24 (A. A.) — Hariçte hiz met müddeti tamam olan & Atina - Pire TRABLUSGAR, 24 (A.A.) — On günden beri imanda bulunan bop #epidodan mürekkep İngiliz filetl > altaya las bu sabah Mi hareket etmiş» tir, Singapur üssübahrisi LONDRA, 24 (A.A.) — Evening Stanuard gazetesi bugunkü baş yazı- sınaa Sımgapurda bir deniz konreran #i açumış olmasına tahsis etmiştir. bu gaze. bu ti iliz impera- ini kay 'dediyor ve konferansın göreceği işin yeni bir deniz üssü olarak hazırlanan Singapur limanmın müdafaası ve bu limandan en 1 uvafık bir surette isti- fade edilmesi ıçin tavsiye edilen ted- birlerin tasvibinden ibaret olduğunu ilâve ediyor. — — Konferanstan dönmüş M. Titulescoyu kabul etmiş Kral akşam sarayda bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette Kral liçe, Roman ya kraliçesi Marie, Çekoslovakya ve Romanya hariciye nazırlarile bu mem leketlerin Belgrad sefirleri hükümet | ve saray erkânı hazır bulunmuşlar - dır. Çekoslovakya ve Romanya Hari- ciye mazrları gaceleyin ziyafetten #08 ya memleketlerine öşlerdir. Berlinde büyük bir tiyatro BERLİN, 24 (A.A.) — Başvekil M. Hitlerin teşebbüsü üzerine bu »€- ne Grümevald stadyomunda üstü açık iyatro 35 tör istiap edebilecek olacaktır. Bundan başka vaktiyle Cer menlerde yapılması âdet olan halk toplantılarının hatırasını canlandır - mak için Berlinde Thingplaetze de - nilecek meydanlar (o hazırlanacaktır. Buralarda tiyatro oyunları gösetrile - cek, hep bir ağızdan şarkılar söylene cektir. Bu tesisattan maksat ra . nin işten çıktıktan sonra yorgunluğu nu gidermek ve eğlenmesis csbabıni | temin etmektir. İ kaydetmektedir. alınmıştır. Daş, M. Venizelos Girit seyahatini bıraktı ATİNA, 24 (Milliyet) — M, Venize- los, gerek siyasi vaziyet, gerek havaların ein gitmesi üzerine Giride yapmak is- tediği seyahati gayri muayyen bir zama» na tile etmiştir. İnsull Yunanistandan çıkarılacak ATİNA, 24 (A. A.) — Amerikam ban geri Sammel İnsul'ün © Yunanistandan bu ay nihayetinde — ihracı hakkındaki karara karşı yaptığı itiraz reddolunmuş- tur. Binaenaleyh mumaileyh kânunusa ninin sonunda Yunanistandan çıkarıla ———— Japon bütçesi TOKİO, 24 (A.A.) — Maliye nar şir: gelecek nisanın birinde başlaya cak yeni mali seneye ait bütçeyi di - yet meclisine tevdi etmiştir. Bu büt - gede muhammen imasraflar 2 milyar 112 milyon yeni bulmaktadır. Bu mas rafların 110 milyonu orduya, 190 mil yonu deniz kuvvetlerine, 163 milyonu orduya, 190 milyonu deniz kuvvetleri ne, 163 mulyonu Mançuriye, 125 mil- yonu iktısadi buhran dolayısii lacak fevkalâde yardımlara dilmiştir. Muhammen varidat bütçe - de bir açık bırakacaktır. Bu açıx di milyon yen miktarda yapılacak is - tikrazlarla kapatılacaktır. Fevkalâde bir konser LONDRA, 24 (A.A) — Volf£ A“ jansından: Berlin Filarmonik orkes > trasmın M. Furtv Acngler'in idaresi altında verdiği konser Alman sanat kârları için otm bir o muvaf” fakıye 4 teşkil © etmiştir. Lom” dra gazeteleri bu artistler hakkında takdirle dolu yazılar yazmakta, kon ser esnasında sükün ve intizamın bo zu'mamış olduğunu o memnuniy!