3 Şubat 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3 Şubat 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

et'in tefrikası 2:3 Stavisky Hayatı ve ölümü Staviski polis memuru.— Güzel Bakara Alexandre. masalarında. — Tiyatro ve gazete Kömür nakliye vapurları satmayı | teklif ediyor, bazan mücevher satı <ısıdır, bazan umumi evler için kas dın simsarıdır. Artık onu bin bir iş içinde görü- yoruz, O, artık yaşamakla güçlük çekmiyor. Gündüzleri saat beşe ka dar cebinde beş parası yoktur, fa- kat saat yedide bir kaç ahbapla Birlikte her hangi şık bir lokantada yemek yer ve faturayı bakmadan öder. Bu esnada Stavisky, sinema kra- İr (Himmel) ile de tanışıyor. Him- mel'in yüksek tabaka mensupları içinde bir çok tanıdıkları vardır, Stavisky bunlarla da münasebete giriyor. Bu iki adamın birlikte ya- pacağı sinema işinin gayesi Ameri- kadan bir kaç milyon çekmekti. Ne | çare ki bu gaye elde edilemiyor, bilâkis işin içine adliye karışıyor, Himmel kaçıyor, Stavisky'nin met- haldar olduğu sabit olamıyor. Ayni zamanda Stavisky, polis kısmadlişine “muhbir,, sıfatile de dahil olmuştur.Bu aralık şark mem leketlerine bir seyahat yapıyor ve orada bazı mülevves işlere burnu- nu sokuyor, fakat burada dikiş tut- turamdığından tekrar Fransaya dönüyor, ve ilk olarak 100,000 franklık bir çek dolandırıcılığın. | dan dolayı zabıtayı, oradan polis kısmıadlisini boyluyor, fakat kısmı adiideki “muhbirlik,, sıfatı saye- sinde — zabıta amirlerinin malü- matı olmaksızın — fena bir akıbet- ten, bir kaç senelik hapis cezasın- dan kurtuluyor. Stavisky bundan sonra | büyük mikyasta hırsızlığa karar vermiş. ir. Çünkü o, artık eski (sünepe, mundar Rus Yahudisi değil, adile a “Alexandre, dır ve iş piya- sası bu Alexandre için hazırlanmış tır. Rus yahudisi (Serj Stavisky) ortadan kalkmış, onun yerine Fran- sız “Alexandre,, gelmiştir, Güzel Aleksandr Bir yaz mevsimi.. (Deauville) kaplıcasında. ... Rulet ve bakara masalarının üstüne altın ve bank- not yağmurları yağdığı bir devir- deyiz. O sene bir rivayet çıkmış- t: (Privs) klübünün en yüksek o- | yuncusu Deauville'i terkedip Yuna- nistana dönecekmiş. Sebebi şu imiş: O sene Deauville gazinoları- na yeni bir oyuncu gelmiş, bu oyun- cu kimseye fırsat . vermiyormuş. Bu rivayet üzerine herkes bu yeni- oyuncuyu merakla araştırmıya baş ladı. Nihayet anlaşıldı ki bu yeni oyunen Güzel Alexandre) imi Artik her tarafta bunun ( bahsi geçiyor, her muhaverenin mevzuu- nu bu teşkil ediyor. Bu, ne şişman, ne zayıf, orta yapılı bir adamdır. Kıyafeti zariftir, fakat bunun bir cilâda zam taranmış, arkasında usta ter. ziler elinden çıkma elbiseler, aya- ğında parlak kundura, (dim dik yürüyen Güzel Alexandre... Da- ima güzelce bir kadınla beraber- dir. Tepeden tırnağa kadar beyaz- lar giyinmiş bir şoför, elinde bir vapur sandalyasile arkaları o sıra geliyor. Herkes soruşturuyor: — Bu da kim? Kısa dalgalar LONDRA, 2. A.A. — Gazeteler İtalyan âyan azasından M. Marko- ninin kısa dalgalar hakkında bir beyanatını meşretmektedir. M. Markoni pek yakında bütün dünya telsiz istasyonlarınm her tür lü müdahaleleri ortadan kaldıran çok kısa dalgaları tercih ede. ceklerini zan ve tahmin ettiğini söylemiştir. OM. Markoni çok kısa dalgaların şimdilik 80 kilo. metrelik bir faaliyet sahası dahi- linde mevzii servislerde çok eyi ne- ticeler vermesi muhtemel olduğu- nu da ilâve etmiştir. Leningratla Nevyork arasında LENİNGRAD, 2 (A.A) — Sovyet tcareti babriyesi Leningrad ile Nev york arasında Sovyet transatlantik va. Burlarile doğrudan doğruya bir seyrü- sefer ihdas etmek üzeredir. Bu seyahat gidip gelme 40 gün sürecektir, Para müzakeresi VAŞINGTON, 2 (A.A.) — Salâhi- yettar mahafilden alnan haberlere gö- re, Amerika ile İnriltere para müzake- relerine başlamıslarıır, Kim olduğunu bakara masasın- da yüz bin franga kâğıt çektiği za- man anlaşılmıştı. Daima büyük o- yun oynıyan bu adamın nazarında kârla zararın hiç bir ehemmiyeti yoktu. Kaybettiği zaman yüzünde en ufak bir buruşukluk bile peyda olmazdı ve onun en büyük kayıp- larma şahit olanlar ayni zamanda bir gün evvel bakaraya bir milyon franktan fazla para yatırdığını da hikâye ederlerdi. Bir aralık Güzel Alexandre'ın 3 milyon frank vererek mühim bir gazetenin en büyük hissesini satım aldığı işit Bir zamanlar bir hi- lekârlık sebebile Frânsız oyun sa- lonlarına girmekten Omenedilen Stavisky şimdi yeni bir nüfus kay- dile her salona girebiliyordu. Daha sonra Güzel Alexandre'm Pariste bir tiyatroya hissedar oldu- ğu, büyük paralar sarfederek pek meşhur bir ecnebi artistin muzahe- retile bu tiyatroda operet he- yeti vücuda getirdiği ağızlarda do- laşmağa başladı. Bunu da başka malümat takip etti: Onun bir şa- tosu, av için ormanları, villâları, iki otomobili, tepeden tırnağa ka- dar kusursuz giyinen ve şu kadar ki misafirler önünde bile efendile- rine hürmetsizce davranan mütead dit hizmetçileri varmış... Bir aralık bu Güzel Alex: ın mazi bilenlerden birisi — Yahu bu mahut Stavisky'dir, kendinizi sakınınız, diyecek olmuştu. Fakat bu ihtara See kulak yea ve herkes ga- zinoda muttasıl oynayıp büyük pa- ralar kaybeden bu yeni hovardaya takidm olunmak için tehalük gös- terdi. Bir gün Güzel Alexandre, bir kaç ahbabile birlikte meşhur bir İokantaya gitti. Onu Odaima lo kanta sahipleri kapıdan istikbal ederlerken bu sefer lokantanın sa- hibi başka bir masanm müşterisi. le meşguldü. Güzel Alexandre bun dan hiddete geldi, misafirlerinden biri: — Lokanta sahil o masada Mebusan Encümeni reislerinden birine hizmet etmekle meşguldür, diyince Güzel Alexandre şu ceva- bı verdi : — Evet ama, bu masada da A- lexandre vardır. Heyhat, güzel Alexandre çok geçmeden bu lokantalara, bu izzet ve ikramlara veda ediyordu. « Son zamanlarda Alexandre'ın üç büyük komandit şirket teşkil ettiği,bir gazeteye on milyon frank olduğu, bir asını satın aldığı, Şan- zelize caddesindeki en işlek otel- lerden birisini kendi hesabına iş- letmeğe karar verdiği tilmişti, Halbuki bugün o gazete Stavis- ky rezaleti hakkında en taze hava- disleri alıp sütunlarma geçirmek peşind © sinema firması Sta- visky rezaletinin safhalarmı mec- €anen filme çekmeğe razıdır, o o- tel Stavisky'yi bulup hürmetlerile birlikte ona hesap pusulaları tak dim etmek arzusundadır. Çünkü bugün Güzel Alexandre karanlık- lara firar eden bir gölgeden başka bir şey değildir. dre's (Bitmedi) Bir Alman kimya âlimi öldü BALE, 2 (A.A.) — Wolff A. jansından: Alman kimya âlimlerinden pro fezör Haber seyyah sıfatiyle geldi ği Bale şehrinde 66 yaşımda oldu- ğu halde ölmüştür. Profesör Haber, elektroşimi hakkındaki eserile tanınmış ve 1919 senesinde Noel mükâfatını kazanmıştır. —— İtalya ile clearing JJ ROMA,2Z(A.A.) — Türkiye ile İtalya arasındaki ticaret müna sebetlerini ve ayni zamanda tedi. yat meselesini tanzim etmeğe ma tuf müzakerelere devam olunmak tadır. Bu hususta bir clearimg tesisi derpiş olunmaktadır. Su ve hava telefonunun mucidi öldü MILANO, 2 (A.A) — Batan tah - telbahirlerle görüşmek üzere su va telefonunu icat etmiş olan bahri; zabitlerinden Branzzi vefat miştir. MİLLİYET CUMARTESİ 3 HARİCİ H | Stratosfer Felâketi Üç ilim kurbanına milli merasim yapılacak MOSKOVA, 2 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Stratosfer balonu felâketinde ölenlerin cesetleri Moskovaya ge- tirilmiştir. Sovyet merkezi icra ko mitesi, sepette bulunan vesikalar- dan ve notlardan en son saniyeye kadar vazifelerini ifa elmiş olduk larını muşahade ettiğinden bu i- lim kurbanlarına Lenin nişanın vermeyi kararlaştırmışlardır. Bun lara milli cenaze merasimi yapıla- caktır, Bunun için hususi bir ko- misyon teşkil edilmiştir. Bu felâ- ket dolayısile dahilden ve hariç- ten bir çok taziye telgrafları gel- mektedir. Kaza nasıl oldu? MOSKOVA 2 (A.A.) — Ajansı bildiriyor: Strafer balonu felâketi hakkın da yapılan tahkikat neticesini ha- vi fen heyetinin resmi raporuna göre, balondaki âletlerin bir kıs- mı kırılmış ve bir kismi ise az çok harap olmuştur. Balondakilerin al mış oldukları notla? ile barograf âletine hiç bir şey olmamıştır. Mezkür barograf âleti ve not lar ile kati olarak tesbit edilmiş- tir ki, balon saat 13,33 te 22 kilo- metre irtifaa kadar çıkmış ve 12,45 e kadar ayni irtifada dur- duktan sonra inmeğe başlamıştır. Çıkış ve iniş hakkındaki notlar sa at 16,10 a kadar muntazaman tu- tulmuştur. Binaenaleyh felâketin 16,10 da başlamış olduğu anlaşılı yor, Barograf âleti saat 16,21 e kadar muntazaman işlemiş ve bir | sademe neticesinde saat 16,23 te durmuştur. Bütün şahitler balo- nun saat 16 yı bir kaç dakika ge- çe düştüğünü söylemişlerdir. Ba- londakilerin de bu sadame netice sinde ölmüş oldukları kati olarak tesbit edilmiştir. Balonun sepetin- de hiç bir buz eseri görülmediğine nazaran balondan alındığı söyle- nilmiş olan ve balonun buz taba- kasile kaplandığını bildiren te'si- zin aslı yoktur, Kazanın muhte- mel sebeplerine gelince, hehüz tes bit edilemiyen bir sebeplebalon süratle inmeğe başlamış ve bu sür at gittikçe tezayüt etmiş olduğun- dan bülün muvazene sistemi bo- zulmuş ve bunun neticesi olarak sepet zarfından ayrılarak yere düşmüştür. Yukarıda da kaydedil diği gibi hiç arızasız bulunan not- lardan balon mürettebatının saat 16,10 a kadar mesut bir şekilde yere inmekte oldukları anlaşılmak tadır. Diğer taraftan muhtelif makine aksamdan da bu çıkı- şın ilmi ve fenni neticelerinin tes pit edilebileceği sabit olmuştur. Tas Fransanın İngiltereye kontenjanları PARİS, 2 (A.A.) — Reuter njansı muhabirinden: İngiliz motasına cevap olarak dün Londraya gönderilen © Fransız moti hakkında resmi surette biç bir tafsilât verilmemektedir. Fakat, alman malüma- ta göre bu cevap eski kontenjanların tamamile ve yüzde yüz eski haline kon- ması haklandaki İngiliz talebini yerine getirmemektedir. Gene öğrenildiğine göre, bu cevap- ta Fransa karşılıksız bir talebi imkân göremediğini bildirmiştir. Dünyanın en yüksek saathanesi TAŞKENT, 2 (A.A.) — Dünyanın $n yüksek rasathanesi olan Pamir rasat- hane: başlamıştır. Bu rasatha ne döniz seviyesinden 4300 metre irtifa. dadır. Ve buz kütleleri arasmda en çe- tin şartlar altında yapılmıştır. Lehistanda fikir adamları için evler yapılıyor VARŞOVA, 2 (A.A.) — Iktisadi meselelerle uğraşan nazırlar encümeni fikri mesai sahasında çalışan ve aylık kazancı 250 zlotiden az olan fikir a- damları için yapılacak evler hakkında» ki inşaat plânmı kabul etmiştir. Amerikada altın stoku VAŞINGTON, 2 (A.A.) — Mali- 7s nezareti Amerikada bulunan ve mül kiyet hakkı hükümete geçen altın stoklarının kıymetinin dört milyar yir- mi dokuz milyon doksan iki bin dokuz yüz doksan sekiz doları bulduğunu bildirmiştir. , Bu stoklara yeniden kıymet biçilme- si şimdiki kıymetlerini takriben altı mil yar sekiz yüz milyon dolara çıkaracak» tar. Bu iki miktar arasındaki farkın ifa- de edeceği kazanç hükümete ait olacak- bir. Avusturyanın Şikâyeti Almanlar sudan bir cevap verdiler VİYANA, 2 (A.A.) — Korrburcau bildiriyor: Milliyetperver sosyalistlerin Avus- turyadaki tahrikâtı hakkında Avustur- ya hükümetinin 17 kânunusanide Ber- lin hükümetine tevdi etmiş olduğu no- tanm cevabı dün akşam geç vakit Vi- yanaya gelmiş ve bu esnada toplantı halinde bulunan kabineye arzedilmiştir. Kabine mezkür cevabı tetkik etmiş ve ihtilâfı iki devlet arasında doğrudan doğruya halletmek hususundaki teşeb- büsün Berlin hükümetince takdir edil- memiş olduğunu teessürle müşahede ey- lemiştir. Almanyanın cevabı Avustur- ya hülcümetinin şikâyetlerini katiyen na zarı itibara almamakta ve bütün iddim- ları inküir etmekle iktifa eylemekte - dir, Kabine Alman cevabının gayri kâfi olduğu hususunda ittifak eylemiştir. Avusturya bükümeti hakkına emin olarak başvekil M. Dollfusun i diği yol üzerinde azimle yürüyecek » Mütecavizin tarifi MOSKOVA, 2 (A.A.) — Tas ajan. sı bildiriyor: tasdiknamesini hariciye Womiserliğine tevdi etmiştir. Bu suretle mezkür mu- kavele Sovyet Rusya, Lehistan, Roman | ya, Afganistan, İran, Estonya, Leton- Finlândiya arasında meriyete gi- Deniz ortasında yeni bir istasyon BERLİN, 2 (A.A.) — Volf ajansın- dan: Luft Hansa kumpanyası motörle işliyen Sehwarzefele vapurunu satın al- maştır, Daha evvelce Afrika ile cenubi A- merika. arasında yarı yolda sabih bir a- da vaziyetinde yerleştirilen Westfalen gemisinin eşi olan bu vapur Atlas Ok- yanosunun cenubunda yapılacak tayya- re seferleri için sabih bir istinat nok- tası olarak kullanılacak ve Afrika - Cenubi Amerika hava yolu üzerinde tile karşılanan İktisat Vekili Celâl tahsillerini ehemmiyetle alâkadar ihracının temini etrafında cereyan mektedir hat almışlardır. Beraberlerinde Hikmet Paşa, Ziraat Bankası mü la birlikte Bursayı teşrif ederek olmuştur. Közum Paşaya İzmir fahri hemşeriliğine intiha diz | re büyük bir sevinçle aldım. Ba yece zatıdlilerine tevdi edilmiş o rından biridir. İdaresi vazifesini hatırladım. duğum İzmirdeki retleri. lâmata istinaden Afgan Başvekili dığı hakkındaki haberlerin asılsız sebep olmuştur. Etrafa daha bir bulundurulacaktır. Toros gencleri ve A Yukarda güzel sanatlar şubesi aza Halkevi Güzel sanatler şubesi kon gresi dün saat 17 de Halkevi salonun da yapılmıştır. Kongreyi idare heyeti reisi Namıle İsmail Bey açtı ve kongre riyasetine ressam Şevket ve kâtipliklere ressam Elif Naci Beyle Tezyini sanatlerden İsmail Hakkı Beyler seçildiler. Geçen iki senelik faaliyet raporu- nu okuyan Abdülkadir Ziya Bey beş sanat kısmında resimde, musikide, heykeltraşlıkta, tezyiniaanatler ve mi maride, bu iki sene zarfında yapılan hareketleri izah etti Rapor aynen kabul edildikten son ra geçen heyeti idarenin tecrübele- rinden istifade için teklifleri ve neler yapılması lâzım geldiği soruldu. Söz alan Abdülkadir. Ziya Bey Dün toplanan kongreler Dün Halkevinde güzel sanatlar şubesi, ntakyalılar toplandı iz ( eğ gençler Halkevleri talimatnamesinin musiki hakkındaki bir maddesine temas et- ti. Bu maddede Halkevlerinin bilhas #n şarbin modern musikisile meşğul aşağıda — Toroslu si, olacakları tasrih ediliyordu. Madde- nin bu tabiri türlü türlü tefsirlere yol açtığından, Abdülkadir Zi Bey bu tabir yerine polifonik musiki tabiri in kullanılmasını ileri sürdü. Söz a- lanlardan Hasan Rasim Bey de ayni mütalâada bulundu. Halkevi reisi Ali Riza Bey de bü hususta kâtibi u- mumiliğin bir tamimine nazarı dikka ti celbetti. Neticede bu şeklin. Hal kevleri merkezine bildirilmesi karar. laştırılda. Musikinin tiyatro şubesile birleş- mesinin daha muvafık olacağı hak- kında da bir teklif yapılıyordu. Bu- zayiat yoktur. Yangın etfaiye tarafından İktisat vekili Celül Bey Bursaya vardı. Sanayicilerle görüşecek BURSA, 2 (Telefonla) — M. Kemal Paşalıların samimi tezahüra- Bey dün öğle yemeğini Harada ye- dikten sonra Karacabeye çiakrak halkın ihtiyaçları etrafında samimi hasbihallerde bulunmuştur. Bu ko nuşmalar bilhassa Karacabey müs- eden bakla ve soğan istihsalâtının etmiştir. 12 milyondan fazla soğan çıkaran Karacabey bu miktardan ancak 7 milyon kilosunu satabil- Vekil Bey Karacabey müstah sillerinin pek haklı olarak bu dilek- lerile yakından alâkadar olacakla rım vait buyurmuşlardır. Harada tetkikat yapan Vekil Bey merinosçuluk hakkında da iza- zmir Valisi Közem ve Kolordu kumandanı Ali dürü Kemal Zaim B. ve diğer zevat- Vekil Bey askeri hastaneye misafir Vekil Bey bugün Ziraat mek tebile Halk Fırkasını ziyaret etmiş ve bu gece şereflerine Belediye bir ziyafet vermiştir. Vekil Bey ya- rın şehrimiz sanayicilerile temaslarına başlıyacaktır. Ceneral Voroşilof'un teşekkürü BURSA, 2 (Telefonla) — Şehrimizde bulunan İzmir Valisi Sovyet Harbiye komiseri Ceneral Voroşilot tarafından bından dolayı bugün şu telgraf gel- “ Uhdeme İzmir fahri hemşeriliği tevdi edildiğini natık mektapla mektuplar bana hükümeti Cümhuari lan memleketin en mühim vesikala- büyük bir enerji ve büyük bir mu- vaffakiyetle ifa etmekte olduğunuz ve bilhassa maarif sahasında elde etmiş bulunduğunuz şayanı dikkat neticeleri bizzat mahallinde gördüğüm İzmir şehrile vilâyetinde geçirdiğim unutulmaz günleri Fahri hemşerilik unvanını büyük bir mahzuziyetle taşıyacak ol- İhametimiz es nasında zatıâlilerinin şahsım ve he- pimiz hakkında bizzat ibraz buyurdukları yüksek alâkaya bir kere da- ha teşekkür etmek zevkine mukavemet edemedim, Kâzm Pasa Haz VOROŞİLOF” Afgan başvekili yaralanmış değildir ANKARA, 2, A.A. — Şehrimiz Algan sefareti son aldığı ma- Haşim Han Hazretlerinin yaralan- bulunduğunu ve memleketin her ta rafında emniyet ve asayişin yerinde olduğunu bildirmektedir. Yıldırım Aydında bir camii yıktı AYDIN, 2.A.A. — Sabaha karşı şehrimize ve civarına şiddetli yağmur yağmıştır. Metruk Cihano ğlucamiine düşen bir yıldırım cami içinde depo edilen kuru otları tutuşturmak suretiyle yangın çıkmasına dı amlar düşmüştür. Nufasca dürülmüştür. VEFAT Sadnesbak Sadık paşa kerimesi Diva ni muhasebat âzasından merhum Ata Bey refikasr, Paris sefiri Suad Beyin Kain valdesi, Şurayi Devlet sabık âze- sından Muammer Beyin teyzesi, Prof. Doktor Hulusi Behçet Beyin büyük kain valdesi Kamer Hanım irtihali daribaka etmiştir. Cenazesi bugünkü cumartesi günü Maç ka'da Berna apartımanından kaldırıls” rak Teşvikiye caminde öğleyin namazi kılacak ve aile kabristanma defnedile- cektir, Allah rahmet eyi çok yılı | Bun da merkeze bildirilmemesine ka | rar verildi. Bundan sonra yeni idare heyeti intihabıma geçildi. Halkevi reisi Ali idare heyetini seçer ken çalışabilecek arkadaşların inti- rafık olacağını söy- liyerek eski komite ile bu hususta yaptıkları temaslarda bazı arkadaşla rın daha iyi çalışabileceği kanaati hâsıl olduğunu söyledi. sö len namzetlerle beraber bu isimler de tahtaya yazıldı. İntihap meticesim de yeni idare heyetinin 29 reyle ms sikiden Hasan Ferit, 28 reyle mimaf Aptullah Ziya, 24 reyle heykeltrat Hadi, 23 reyle ressam Vecihi ve 13 reyle tezniyi sanatlerden Mitat Bey” lerden mürekkep olduğu anlaşıldı. Toroslu gençler Toros Gençler Birliğinin senelik kongresi dün İstanbul Halkevi sale“ hunda sabah saat 10da toplandt Birlik reisi Mahmut Turgun Bey k* #a bir nutukla kongreyi açtı ve kom £re divanına Hilmi, Faruk, ve Altaf Beyler seçildi. Sabık heyeti idarenin senelik f9# liyeti rapoprunu reis Mehmet Tur” gut Bey okudu. Rapor alkışlarla kaf yılandı ve eski idare heyetine tejel kür edildi. Nizamnameye bazı maddeler ilâ ve edildi. Sonra idare heyeti intib#” bina geçildi. Mahmut Turgut, lan, Sırrı, İhsan, M. Altay, Nevzat Yahya Fikri Beylerle Cebire Han” mn idare heyetine seçildi ve senenin programma ait bir çok dile ler kabul edildi, Mürakabe heyeti”* de Y. Safa, Nimet ve Milâç Beyler *© gildi. li, 'Antakyalılar ln sant 14 te AT si Türkleri 39” Yeni yapılan intihap netice: heyeti i 4 Ve Bey, kâtibi umumiliğe Esat Bey. ve azalıklara da Sami, Doktor Zivef Si. Hulki Beyler seçilerek o kongreY€ hayet verilmistir.