20 Şubat 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Şubat 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

HARİCİ HABERLER Fransız bütçesi Mill yet'in tefrikası: 20 sSstavisky Hayatı ve ölümü | Irak asurileri Bir meşru aile, iki metres, en yüksek otelde şahane bir daire, iki sayfiye, iki en lüks otomobil ve muazzam »« İşte Stavisky'nin son devir hayatının bir bilançosu ! Bunlara bakarak, bir ajans tel- grafmın dediği gibi, müstantikin filhakika vak'avı tesnit et—e' hususundaki imkânsızlığı kabul edilir. O halde “Stavisky,,yi o öldüren kimdi? Bir doktorun protestosu: Havas ajansmın bir telgrafına nazaran, Stavisky'nin yaralanması- nı müteakip ilk © çağrılan doktor (Jamin) Adliye Nazırına bir mek- tup gönderdiğini ve meseleyi tah- kika memur edilen adliye memur- larının di kendi edilmesi lâzımgelirken bunun ya- pılmadığını, ve fethimeyt ameliye- sine ğmı (bildirmiş ve bundan dolayı proteso etmiştir. Bu nunla beraber (o doktor Jamin'ın fethimeyt ameliyesi hakkında bir güna itirazı yoktur. Ne tuhaf ben iri Doktor Jamin fethimeyt ameliyatına çağrılmamış maamafih bunun hakkında bir iti- ta e Şeamet devrinin sonuna bir işa- rettir, Stavisky meselesi, meydanda hâ- lâ yolunacak kazlar bulunduğunu zannedenlerin sonudur. Ümit ede- lim ki bu mesele hiylekârların sonu nu getirmiş olsun. Nazırlarla, iş peşinde koşan me- buslarla senli benli görüşen, ortala- İavrna birer kokot alarak süslü o- tomobillerde gezinen bu hiylekâr- ları, az mı gördük? meselesi Belki? Ancak yeni bir devir baş- Jamamak şartile., Parisli bir gazeteci, Stavisky'nin ölümünden evvel, şu müstehzi sa- tırları yazmıştı: “Güzel Alexandr'e fazla hücum inans âleminin parasını dolan- nevima bunların sirkat edr- kete iade etmiş sayılır. Bam Düşünülse (o sermayeyi tedavül sahasmda dolaştırmak ve (işlerin cereyanını faaliyete susunda kim Stavisky ir erer iğ Saint Cloud'da öteki iki sayfiye, iki ediyorlar. Stavisky fakir halkın de-) alaya bir servetin muhteşem otomobil, at nesline hizmet eden bir kıyafet, rolet masa sı, bir müzik bolün ve beş gazele- nin sermayesine iştirâk, hülâsa sa- nayia, Güzel re, spora, ede- biyata müzaheret... Ondan son'a Macaristandan aşırılacak paraları Fransaya getirip sarfetmek, bu da vatanperverane bir iş değil mi? Sonra Stavisky meselesi yüzün- den bazı nezaret sandalyelerinin boşalması bu sandalyeleri uzun müddet bekliyenlere bir (o hizmet değil mi? Hem gidenler ne kaybe- decek sanki?,.... Şimdi bu alayları bırakalım da meseleyi hülasa edelim: “ Stavisky işi bir şantajdır. “Stavisky işi bir dolandırıcılık- tır. “Manmafih bir dolandırıcı yü- zünden iki nazır zan altma girdi diye, bir nazır istifaya mecbur ol- du diye, yirmi mebusun foyası mey- dana çıktı artık her şeyin mehvo- lup gittiği iddin olunamaz. “meşhür sözdür: Bir çiçekle yaz olmaz. “Kirlenen yirmi mebus (o bütün demek değildir. “Nezaret sandalyesinde oturan veya bu sandalyeye geçmek için nö bet bekliyen on on iki kisinin bed- nam olması Fransada bütün hükü- met kadrosunun bozukluğu demek değildir. “Bütün bu kirli simalara muka- bil milyonlarca o namuslu insan, yüzlerce gazeteci, yüzlerce muhar- rir, muhbir ve muhabir var. Bun- lar da az çok emir kulu olmakla beraber fena bir işe girecek hik katte yi k Öyle ufak memurlar vardır ki meselâ Bayonne Maliye müfettişi gibi bütün kazancı hükümetten al- dığı ufak bir maaşa münhasır ol duğu halde Stavisky dolandırıcılı- ğını âmirlerine ihbarda tereddüt göstermiyor. başka şey tanımaz ve Sta tesine kim girmiş ise hepsini ettirmekten çeki Hülüsa bu memlekette 200 na- mussuza (o mukabil 39 milyon na- muslu insan var, Ne kadar cüret, ne kadar küstahlık. ne derere al çaklık ve hiylekârlık, sirkat ve na- mussuzluk, dolandırıcılık lâzımdır- ki Fransanın simasını değiştirebil. sin? Efkârı umumiye Stavisky'ye ve- ya onun cesetine hatırasile, dotla- rile, ortaklarile, münasebetleri'e, kombinezon arkadaşlarile bi:?ikte gitmek üzere bir * yer hazırlamış- tır: çe- tevkif ! SON mma zinde derleme in ve kitaplardan tarama olarak yüz bine yakın fiş toplan- muştar. Bı ler, karşılık bulunan O yabancı m konarak sözlere göre sıraya zarflanmış- tır. Her zarftaki karşılıklar alfabe sara- Mübadele işleri ATİNA, 9 yz e işlerinin bir an V Brezilyada yerleştirilecek- leri yerler tetkik ediliyor CENEVRE, 19. A.A, — İngiliz cenerali Brovne, İngilterenin Rio dö Janeyro sefareti müsteşarı M. Redard ve beynelmilel ansen ofisi ne mensup binbaşı Yohnson'dan mürekkep bir heyet, Brezilya'da Parana eyalet'ne gelip, orada İrak tan hicret eden Azurilerin yerleş - tirilmesi ve onlar için pamuk tar- laları ihdası meselesini tetkike baş lamışlardır. Avusturyada Geçirilen ihtilâl Memleketin iktisadi hayatını sarsamadı VIYANA, 19. A.A, — Avustur- liye nazırı Doktor Kienbök Avus- turya telgraf ajansınm mümessili- ne aşağıdaki beyanatta bulunmuş- tur : Geçen haftanın hadiseleri Avus - turya iktisadi hayatı üzerinde bü- yük bir aksülâmel yapmamıştır. Bilhassa fiyatlarda (yükselmeler kaydedilmemiştir. Dolfuss hüküme tinin icraatı seri bir muvaffakiyet. le tetevvüç etmiştir. Şimdi her ta- rafta tam bir sükün (sürmekte ve iktisadi hayat hükümet ordusunun ve diğer kanuni teşekküllerin ener- jik müdahaleleri sayesinde normal bir surette cereyan etmektedir. Mali sahada endişe verici hiç bir şey yoktur. Yalnız şimdiye kadar listler tarafından idare edilen büyük tasarruf sandığından ilk gün lerde mevduatın geri çekildiği mü- şahede edilmiştir. Ve bunları çe- kenler bilhassa sosyalist taraftarla- rı olmuştur. Bu da , Dö- viz ithalâtı müsait şeklini muhafa- za etmektedir." Avusturya şimdiye kadar takip ettiği para siyasetine devam edecektir. Ticaret siyasetin- de elde edilen son terakkiyatın A- vusturya iktisadiyati üzerinde mü- sait tesirler husule getirmesine in- Sechutzbund'lar askeri teşkilâtı i VİYANA, 19. A.A, — Mâtbunta verdiği bir beyanatta, M. Fey, s03- yal demokrat Schutzbund Kuvvet- lerinin askeri mahiyeti hakkında israr etmiş ve bu teşekkülün” bir daha katiyen harp etmemek” pren- sibine rağmen en militarist bir te- şekkül olduğunu söylemiştir. M. Fey, Heimvehren'ler olmasay di, Avusturyanın mahvolmüğ ola- Kone söyliyerek sözlerini bitirmiş- ir. Lehistanda mebus avu- katlar için takyidat VARŞOVA, 19 (A. A.) — Yüksek a- vukat meclisi almış olduğu bir kararda Dile ve Ayân azası olan avukatların i- dari davalarda müşterilerini temsil etme- lerini, hiyaneti vataniye davalarda mü- lan şirketlerde veya herhangi bir teşeb- büste hukuki müşavirlikte bulunmaları. ne menetmiştir. Muhtar ve mahalli idarelerde vazifele- ri olan Ayân ve mebusan azaları için de yukarıki vaziyetlerde ayni © memmuiyet vardır. Meclis, Ayân ve mebusandaki avukat. lara işlerini tasfiye edebilmeleri için iki ay mühlet vermiştir, — e Çanakkalede bulunmuş bir amiral öldü LONDRA, 19 (A. A.) — Reuter'in Sydney'den aldığı habore göre, 1914 -15 te Belçika sahilleri açıklarında yapılan harekâtta ve 1916 - 17 de Çanakkaleye karşı yapılan taaarruzda bir harp gemisis ne kumanda etmiş olan Amiral Gerald Bernard vefat etmiştir. Müteveffa Jut- land muharebesinde de bulunmuştu. ii Lindberg rüşvet aldığını tekzip ediyor NEW - YORK, 19 (A, A.) — Mira lay Lindberg, kendisinin bir takım ha- ya kampanyalarından hediye makamın. esham almış olduğuna dair Vaşing- ton'da deveran eden çayinları tekzip et- miştir. Mumaileyh, © tekzipnmesinde kendisine verilmiş olan bütüm eshamı Panamerican Airway ile aralarında mev- cut mukavelename mucibince verilmiş ol duğunu yazmaktadır. Lindberg, bu tek. Zâpnamesini bir takım hava postaları mu eden Ayân Meclisi encümenine gönder. Masraf bütçesinin toptan tasdiki isteniyor PARIS, 19. A.A, — Bütçenin, meclis tarafından tasdiki keyfiye- tinin, fevkalâde müstaceliyeti haiz bir mesele olduğunu nazar itibara alan hükümet, meclisin bugünkü iç timaında, masraf bütçesinin mad- de madde değil, toptan müzakere ve kabulu talebini havi bir takrir vermiştir. Varidat bütçesine gelince, bu, es kisi gibi serbesçe müzakere oluna- caktır, Kısa bir münakaşadan sonra, meclis bu teklifi 140 reye karşı kabul etmiştir. Bundan evvel Belçikanm uğra- mış olduğu mateme, ayrıca kısa bir lmiştir. celse tahsis edi! Meclis reisi M. Bouisson rahatsız lığma rağmen bu celseye bizzat iş- tirâk ederek Kral Albert'in mezi- yetleri hakkında senada bulunmuş, onu müteakiben de, hariciye nazırı M. Barthou müessir bir hitabe irat etmiştir. ———— — Bulgaristanda intihabat SOFYA, 9, A.A, — Bulgar ajansı bil- diriyor ; Dün 2050 zirni nahiyede yapı» lan mahiye intihabatı sükün içinde cere- yan etmiş ve bu intihabatta demokratlar. dan, çifçilerden, liberal rad kallerden mü- rekkep bükümet bloku reylerin yüzde atmış beşini kazanmışlardır. Bütün mu- beş kazanmışlardır. Amele fırkası ise 1931 intibahatında kazandığı yüzde ye- di veye mukabil son intihabatta ancak bunun yarısını alabilmiştir. Japonyada bir ölüm TOKYO, 19 (A. A.) — En nüfuzlu ülserinden, 76 yaşında vefat etmiştir. Müteveffa, 1859 senesinde, Çin - Ja- pon harbini müteakıp imzalanan sulh mu abedelerini teati etmek üzere Çe » fu'ya A a Gandhi'nin nazariyeleri BOMBAY, 19 (A. A.) — Gandi dün Pondişeri'ye vasıl olmuştur. Mumaileyh kendisini karşılamıya gelen büyük bir kalabalık huzurunda içtimai mazariyele- rini izah ederek, bütün insanların müsa- vatı üzerine müesses cemiyetlerin üstün- lüğünü teyit eylemiştir. Otomobil - Tren rekabeti BOMBAY, 19 (A. A.) — Hindistan devlet demiryolları bütçesi, geçen yılın- kine nisbetle 80 milyon rupiyelik bir va- ridat noksanlığı göstermiştir. Bu tenakus, en ziyade otomobil müna- kalin artmış olmasından ileri geline Amerikan filosunun * manevraları SAN - PEDRO, 19 (A. A.) — Gele. cek hafta başı 90 gemi, 300 tayyaft ve Akron dirijablinin iştirakile manevralar yapılacaktır. sald? Fransada anket parlman- ter heyeti PARIS, 19 (A, A.) — Mebusan Mec- İsinin nizamnameler encümeni sosyalist daki teklifini kabul etmiştir. Encümen diğer taraftan Daladier ka- binesinin mesuliyet derecesini tayin için de ayrıca bir anket heyeti teşkili hakkın. da, sağ cenah mebuslarından M. Herriot tarafından vaki olan teklifi, mevcut 44 kişilik heyetin, 6 şubat ve müteakıp gün- ler vukuatına müteallik bilcümle mesai- ln tetkikatnı teşmil edebileceği cihetle, reddeylemiştir. Cenup kutbunda WELLINGTON, 19(A.A.) —Üç günlük bir deniz öonra Byrd heyetinden “Jacob ruppert” gemi- si buz er ayaş lima erkek Otomobile çarpan tren TREVES, 18 (A. A.) — Hirşfeld ei- varındaki bir geçitte, & bir tren, içinde beş kişi bulunan bir otomobile çarpmış- tr. Bunlardan üç kişi ölmüş, bir ikişi a- İnr, bir kişi de hafif yaralanmışlardır. Varşovada bir estonya heyeti VARŞOVA, 19 (A. A.) — Estonya murahhas heyeti, başında Estonya ve Lehistan Cemiyeti Reisi ve Talin porlâ. mentoşu reisi M. Tibund olduğu halde buraya gelmiş ve Leh - Estonya Cemiye- tini ziyaret etmiştir. Heyet, Lehistanda kalacağı beş gün müddet zarfında Var- «ova, Cracovie ve Zakapone'u gezecektir, Reisicümhur Hz. dün Çin asker: heyetini kabul buyurdular ANKARA, 19. A.A. — Avrupa apkeri teşkilâtın. tetkik etmek üzere seyahatte bulunan ve dünşehrimize gelen ceneral Young Chich'in riyasetindeki Çin askeri heyeti bugün öğleden sonra Reisi- cümhur Hazretleri tarafından kab ul edilmişlerdir. ANKARA, 19. A.A- — Şehrimizde bulunmakta olan Ceneral Young'ın riyasetindeki Çin heyeti askeriyesi bugün Başvekil İsmet Pn- şa Hazretlerile büyük erkânı harbiye reisi Müşür Fevzi Paşa Hazretle rini ziyaret etmişlerdir. Heyet dün de Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyi ziyaret eyle mişlerdir. M. Yansen Ankaraya geliyor ANKARA, 19 (Telefonla) — M. Yansen birkaç güne kadar An * karaya gelecektir, İncir mıntakası müstahsilleri AYDIN, 19 (Milliyet) — İncir mıntakasının her birinden seçilen salâhiyetlar mümessiller bugün Halkevi salonunda toplandılar. Toplan tıda mebuslarımızdan Faat, doktor Mazhar eylerle-valimi'z Fevzi , fır- ka reisi Etem, Halkevi reisi Neşet Beyler, meclis “azaları ve banka mü dürleri hazır bulunmuşlardır. Umu miyet itibarile teşkilâtlanmak lüzu - munda ittifak eden müstahsiller satış kooperatifleri kurmağı karar altına almışlardır. Beş kişilik faal bir komite seçilmiştir. Ofis teşkilâtının tatbikına martta başlanacak. Kadro hazır 'ANKARA, 19 (Telefonla) — İhtısat Vekâleti yeni teşkilât prog - ramına dahil ofis teşkilâtını martta tatbik etmeğe karar vermiştir. Ofİ sin yeni kadrosu hazırlanmıştır. Ofis müdürlüğüne Kartoğlu Faik B. in tayini ihtimali kuvvetlidir. Kırklareli maarif, nüfus, tapu ve iskân daireleri yandı ANKARA, 19 (A.A.) — Kırklarelinde 17 - 18 şubat gecesi #haa - rif , nüfus, tapu ve iskân dairelerinin mevcut bulunduğu binanın tapu dairesi kısmından bir yangın çıkarak h'ç bir eşya kurtulmadan bina kâmilen yanmıştır. Yangın kast eseri olmadığı ve gece bekçisi bulu - nan tapu odacısının sobayı yanık bırakıp sinemaya gitmiş olmasından çıktığı anlaşılmıştır. Belçika kralının vefatı münasebetile taziyet telgrafları gönderildi ANKARA, 19 (A.A.) — Belçika Kralı Albert Hazretlerinin feci bir kaza neticesi vefat ettikleri haberi alınır alınmaz, Re s'cümhur Hz: namına yaverleri, Başvekâlet namına hususi kalem müdürü Vedit pro- tokol şefi Şevket Cevat Beyler sefiri ziyaret ederek taziyette bulun * muşlardır. Hariciye Vekâleti bugün matem alâmeti olarak bayrağını yarı çekmiştir. Reisicümhur Hazretleri ile Başvekil İsmet Paşa ve Ha riciye vekili Tevfik Rüştü Bey taziye telgrafları göndermişlerdir. Perşembe günü Belçika sefaretinde müteveffa Kral Hazretlerinin istirahati ruhu iç'n bir âyini ruhani yapılacaktır. Anadoluda şiddetli soğuklar; 6 kişi soğuktan dondu ANKARA, 19 (A.A.) — Mülhakatla şiddetli soğuk ve karlar de bap etmeler; Birhoç görülen beri yağım'har teşirile buradan Alaş hire gitmekte olan üç deveci ve Balıkesirde gene yolda biri kadın, biri erkek ve biri de çocuk olmak üzere üç kişi donmuştar. Balıkesirde şid- İreli soğuklardan mektepler heyeti sıhhiye kararile altı gin tatil edi Hazik hekimler Yetişecektir (Başı Tinei sahifede, lerinde yeni Üniversitemiz inkişaf a#8 rini göstermiş ve milletin kendisinde beklediği hizmetleri ifaya başl! Netekim tep fakültesi Hay: ancak üç yüz hasta üzerinde senele”” ce mahdut sahada tedrire mecburke şimdi mikdarı bine varan hastalar Ö zerinde tatbikat göstermeğe başlam$ * ve halkın sıhhati ile bütün ünivertit? profesörleri yakından alâkadar Kâzim Hüsnü Beyin cenazesi (Başı 1 inci sayıfada) na defnedilecektir. Vapur 11 de Köp- rüde Şirketi Hayriye iskelesinden kal kacaktır. Kâzm Hüsnü Bey 1299 da Konya- da doğmuştur. Elli bir yaşında haya - ta gözelrini kapamıştır. Babası ken - disi gibi Konyada çok sevilen meclisi idare başkâtibi Hüsnü efendidir. Mer- hum Kâzım Hüsnü Bey Abdülhamidi sarayında öldürmek üzere Yıldıza gi- ren, orada tutularak boğdurulan inki- lardır. Diyebiliriz ici bugün hiç kis” »e memleketin dişarısmda kendisini Şadavi ettirmek ve ameliyat im aramağa mecbur olmıyacakt” En hazık hekimleri bulacak, en güç ameliyat burada Y8P” lacaktır. Son zamanlarda göz hast © lıkları profesörü dotkor İş: tarafından sabık Maliye Vekili Abdül mek Berefendinii göelee yenii Viyanada diğer gözüne yapılan AE ayni ve daha güç ve hemmiyetlisi il ameliyat her” yarvatfakayetla j ii yapıla lâpçı evlâtlarmdan Aziz Efendi mer- humla fikir arkadaşlığı yapmış. Met- hum Ebuziya Tevfik Bey Konyada bulundukça birlikte çalışmıştı. Hayatı daima inkılâp mücadeelleri içinde £eç miş, Konya gençliğine büyük hizmet- İngiltere sanatlar panayır. LONDRA, 19 CA AY ana limpiya'da açılmış olan İngiltere, erimi in EE takriben 09 gezmiştir. beşi een” e yaa imarkalıdırla” Ziyaretçilerin y bi alıcılar ve bilhe öldü Alman satranç kralı sr! MUNIH, 19 (A. A.) — Almsn yanç oyum yaziyona MZ Taran FEY şında vefat etmiştir. Rossi ve Codos . MARSILYA, 19 (A, A.) — Ros mi idare heyeti arkadaşlarına ve dost Jarma samimi taziyetlerimizi sunarız. Fırka azasını davet C, H. Fırkası merkezinden; Umumi idare heyetimiz Konya mebusu Kâzım Hüsnü Rey ve- fat etmitşir, Cenazesi buğün sant 10 da Taksim Sıraservilerde Alman has. tahanesismden kaldırılarak köprüye getirilecektir. Mazereti olmıyan fırka arkadaşlarımızın cenaze merasimine iştirakleri rica olunur. ea Boergot'dan İsleres'e gelmir lerdir. ğü Enel om dantükmk Gemi sek İİ vin