21 Şubat 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Şubat 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

w ; * o MİLLİYET A 71 ŞUBAT 1934 “Paris ve Londra: Büyük merkez- lerde kımıldanmalar.. LONDRA: 15-234 Parise en civcivli zamanmda uğramıştım. Geceleri bulvarlar yerlerinden oynuyor ve büyük mey yişi büyük bir arslan heykeli di - kili olan ve Plas Konkurda Bakan © kenarından seyretmiştim. Yatağın- da ince ve sessiz kıvrımlarla akan “Sen” in, üstüne gürültülü ve ha - * işin bir kalabalık doğrudan doğru- ya yürüdü; polis meydanın Mec - ise giden en kısa yolunu; Üçüncü «Alexandr köprüsünü tutumuş bu - “ lunuyordu; ihtilâleiler, bir ihtilal. ci azmile oraya yürürken; üzerle - rine sıkılan suyu bile bir canlı düşman hınc'le çiğnemesini ve it - faiyeye sanki iş çıkarmak için bir «kaç otobü di hemen oracıkta yak- masını bildiler.. Ve polise ateş bi- > Je açtılar; atlar kanatlandı ve sü- | yari polisler, geri köşeleri daha muhkem tutmak için gerilediler.. Kana bulanmış el'ni gençlere kok- latarak “bu, vatandı ; da- ha ne duruyorsunuz” diye sezi dik İeşen, kartlaşan, horozlaşan ihti - yar kadınlar gördüm.. Ve bundan sonra sokaklarda ne ler oldu. Meclise nasıl aksetti, değişikliklere sebep oldu, hep yoruz.. Pariste bir şeyler doğurma- ya hazırlanan bir enerjik ve yarı mecnun kadının “Albastı ” nöbetle ri vardı... Londrada soğuk kanlı ve sakin bir hava ie karşılaştım. İngiliz - ler, Avrupadı kıt'a var sayar - Varmış, biri, bildiğimiz Avrupa, bi- ri de İngiltere.. Doğum sancıları çe ken öteki Avrupa inin ya nında İyu kılanın büyük şehri Lom ğun azameti gibi altını. bir bakır madalyon gibi kızıl ve te sirsiz yanıp sönen güneşile bir mu . azzam kasvet ve inzivaya gömü! müş, önüne konan çeki ve arka - sında duran kasayı gören bir ban- ker gibi boyuna ve kendi kendine çalışıyordu... Fakat bir iki ür burada da Shafif tertip kımıldanmalar var: i il Cumartesi günü , pazarte- si akşamı Hintliler birer yap lar. Tek başına nazik ve iyi br insan olan İngilizlerin birçoğunun bile hoş göründi rdüğü hattâ iştirak eyler bu mitinglerde zenci - Muazzam Bir revü 5 Ankara Halkevi yıldönü- müne hazırlanıyor Beyin o gün için yazdığı “O veBiz, Eserin rejisörlüğünü Fazlı Bey ya pacaktır. Riyaseti cümhur filârmonik de müzik kumu vücuda getirecek ve Ulvi Cemil Beyin idaresindeki musiki mwallim mektebi korosu eserdeki parça ları teganni edecektir. “O ve Biz,, otuz dört tablodan mü- vekkeptir. — Ve 3İl genç tarafından Halikevlerinin kuruluşunun ikinci yıldönümü münasebetile cuma günü her tarafta büyük merasim yapılacaktır. İstanbul Halkevi de bu husustaki öro- gramını hazırlamıştır. Saat 14 ten itibaren Ankara Halkevinde söylenecek nutuklar radyo ile dinlenecekör. Am karadaki nutuklar bittikten sonra İstan. buldaki merasim başlıyacaktır. Evvelâ istiklâl marşı çalmacak, ban- dan sönra ant içilecektir. Ant merasi- inden sonra Halkevi reisi Ali Rıza B. Bir nutuk söyliyerek hallcevinin iki 86 nelik faaliyetini izah edecektir. Ali Re za Beyin nutkunu müteakip, reisicüm- bur hazretlerinin, cümhuriyet bayramı- nin onuncu yıldönümü münasabetile halk evine hediye ettikleri fotoğraf konfe- ran salonuna merasimle asılacaktır. Bundan sonra fırka vilâyet idare he yeli eeisi Cevdet Kerim bey bir nutuk söyliyecektir. Nutuklardan sonra, enilli şülrler oku- nacak ve bir konser verilecektir. Cüm- huriyet marşı çalmarak gündüzkü mera- sim nihayet bulacaktır, Gece ayrı merasim yapılacaktır. Halk | ! ler ve Hintliler, boyuna “İstiklâl” diye haykırıyor ve çok defa sızla - nıyorlar; Tecrübeli İngilizlerin, bu sözlere pipolarınm dumanı arka - sından ve bıyık altından güldül leri besbelli; bir cepheden haklı var. Oruçla, perhizle; karmayla istiklâl kazan! Fakat Hintlilerin bu defaki mi- tingi hiç te sudan olmadı; Gandi- nin yakın dostu bir İngilizin “M. Anderiyus” un hazırladığı ve ida- re ettiği bu miting de Hintliler da- sini veren bir resul, bir aziz gibi bakıyorlar; onun ruhlarda teks f et tiği pasif mukavemetten bu yeni kı mıldamalar meydana geldi; bir yalvarıp ya | fer mı biç?.| Krallar Brüksele gidiyor Kral Albert'in cenazesi yarın kaldırılacak SOFYA, 20 (A.A) — Kral Boris tirak etmek üzere hare- ket etmişlerdir. CANNE, 20 (A.A.) — Danimarka kralı, kral Alberin cenaze merasiminde bulunmak üzere çarşamba günü Brük- sele gidecektir. ROMA, 20 (AA.) — Velinht gece yarısı Brüksele hareket etmiştir. Cenaze sarayda BRÜKSEL, 20 (A.A.) — Kralm cesedi, dün Akşam Lacken şatosundan büyük merasimle Brüksel serâyına nak- edilmiştir. Cenaze bir top arabası üzerine kon- muştu. Etrafında ellerinde meşalelerle güvariler ve aekeri kıtant bulunuyor hu, £, bu kımıldanmaları derli toplu ir hareket yapabilecektir diyor - lar.. Ve onu bekliyorlar; ona hazır lanıyorlar; Oh! Türk milletinin ne büyük talii varmış!. Ve bu pa- sif mukavemette, şmdi Hiotliler de, umulan haddi çoktan aşmış bulunuyor; islâmlığın oruçla nefsi ıslah prensibi gibi, hapiste düşün- ceyi toparlı hıncı arttırmak için bi olsun kalmayı her genç Hintli, dete benzer bir vecibe biliyormuş; hapishaneler dolmuş | ve Hintliler, hâlâ hapse girmek sev | şef ve merkezlerinin imperatorlu dökülmüş N dasını güdüyorlarmış; neredeyse Hintliler de aradan bu kadar asır geçtikten sonra Beni İsrail gibi i- kinci bir Babil enareti şamaya üzenecekler! Bu acayip ina da ve bu muğlâk terb'yeye akıl er- diremiyen bir Fransız dostuna Hintli genç şöyle mırıldanıyor: Bazan bütün bir mevsimi yarı be- line kadar toprakta geçiren insa - nın bir iki aylık hapisten ne kor - kusu olur ki.. Ve konuşmalar, ba - zan bir fısıltı halini alıyor ve ara, sarı, soluk dudaklar üstünde pem- be bir gonca ve serin bir rüzgâr gi bir bir tek isim açılıyor ve esiyor: Neru veya Nerun şeklinde telâffuz ediliyor; Şef olacağını umdukları bir Hintlinin adı im'ş bu... İngiliz müstemlekeciliği, Hint istiklâli fa lan.. Bunlar, nelere dayanıyor; neden haklı neden haksızdır; han gisi korkunç hangisi gülünetür bil m'yorum.. Bildiğim şudur: Her is- tiklâl yolu, bir Dumlupmardan ge- çer. Behçet KEMAL M. Venizelos Atinaya dönüyor diyeden hareket edecek ve yarın bura- da bulunacaktır. Muhalifler o vakite kadar toplantı. yaparak, misakın meclislerde mü - Atinada Avusturya konsolos- hanesi taşlandı ATİNA, 20 (Milliyet) — Dün ak. komünist Aleksandra şam 150 kadar i üzerinde bulunan Avusturya i taşlamışlar ve camla- Yunan ordusu ATİNA, 20 (Milliyet) — Harbiye nazırı M, Condilis dün uzun müddet erkâm harbiye reisi ile birlikte ör bir çok askeri mesele ordunun tensiki görü - M. Titulesco Bülkreşte BÜKREŞ, 20 (A.A.) — M. Titüles- <0 anat 19 da Belgrattan buraya muva- di Uşakta Halkevi AL UŞAK, 20 (A.A.) — Burada halk ş.m eyi merkez binasmda Nakiye Hanım saat 20,30 da bir konferans verecek, bu konferansı bir konser takip edecektir. Alay Köşkünde bir konferans verile - cek ve müteakiben Öz Yurt piyesi tem- sil olunacaktır. Beyoğlu şubesinde de bir konferans verilecek ve onu bir konser takip ede- cektir. 23 şubat günü ve gecesi bü - Brüksel sarayında 6 ay me'em BRÜKSEL, 20 (A-A.) — Saray, altı ay matem tutmağa karar vermiş - tir, Fransız nazırları Brükselde BRUKSEL, 20 (A.A.) — M. Dow mergus, M. Herrict ve M. Tardicu'nun Brüksele gelişi Fransa lehine bir müm , ,İstasyondan çıkarlarken, binlerce kişi (yaşasın Fransa, yaşasın Dow - merçue) diye bağırmışlar, hattâ polis kordonu bile heyecanm fazlalığına mu- kavemet edememiştir. Fransız mazırları derhal Lacken şa- tosuna giderek kralın cesedini selim- lamışlar, sonra kraliçe, prens Leopold, prenses Artride ve prens Charles tara fından kabul edilmişlerdir. İngiliz veliahti tayyare ile ibi, r gidip demirlemek .— emir almışlardar. u gemiler, icap ederse, Belçika kra- kı Albertin cenaze merasimine gide - cek ordu ve bahriye mümessillerini ve abitanını makledeceklerdir. Prens de Galles, Brüksele tayya: ile gidecektir. ER PARİS, 20 (A.A.) — Hükümet, kral Alberin cenazesinin kaldırılacağı ünü milli matem günü 0- Belçika kralı Albert hazretlerinin feci surette vefatı şehrimizdeki Belçi- kahlar arasında da teessi tar, Belçika kolonisi buğünlerde müte - veffa kralm | istirahati ruhu için bir ihtifal tertibine karar vermişlerdir. ingiliz ordusu namına LONDRA, 20 (AA) — Karl Al bert'in fahrii miralayı bulunduğu be- şinci Dragon muhafız alayına men - sup yedi zabitle 100 nefer ve muzika- dan mürekekp bir beyet, kralın cena- ze alayına iştirak etmek üzere yarn Londradan Brüksel'e hareket edecek tir. İngiliz ordusu tarafından gönderi len çelenk, Haig yurduna mensup eski muharipler tarafından (imal edilmiş gelincik çiçeklerinden vücude getiril baran Moskova Ziyaretinden sonra Lehistan Hariciye nazırı Bükreşe gidecek VARŞO — Madagaskarda fırtına PARİS, 20 (A.A.) — Müstemleke nezareti, Madagaskar adasında müt - hiş bir fırtına olduğumu bil dir. Birçok binal, il Amerikada askeri tayyareler VAŞINGTON, 20 (A.A) — Sivil tayyare hatlarının yerine posta nakli- yatının askeri hatlarla yapılması için alınan tedbir, harp hava kuvvetle rinin bir tecrübesi ve harp tayyarecile. rinin herhangi bir havada uçabilme- eri için bir idman olarak telâkki edil mektedir. Bu idman, kongrenin tasvi. tün halkevleri ve fırka binaları dona- tlacaktar, —— laik. bine arzodilen muazzam hava inşaatı programını tamamlamaktadır. | Yeni bir Harp olursa Kan deryası Avrupa medeniyetini boğacaktır LONDRA, 20 (A.A.) — Daily Mail gazetesi jeneral Goeringin bir beya - natını meşretmektedir. Goering, ez - cümle bugün için Avrupada bir harp übtümallerini / doğuracak bir çok sebep- ler mevcut olduğu! ö Jeneral, prensip, nın ihtiyacına tekabül edecek bir hava yapabilmesi için iki senelik a daha ihtiyaç olduğunu bile ir. Nihayet, M. Goering, yeni bir har. bin Avrupa medeniyetini umumi bir kan deryası içinde boğacağını teyit et- mekte, Almanyanın İngiltereye karşı bir intikam hissi olmadığını, bilâkis bir anlaşma ve samimiyet arzusu oldu- Zunu kaydetmektedir. © M. Eden Berlinde BERLİN, 20 (A.A.) — M. Eden, ge ce yarısı Berlin'e gelmiştir. LONDRA, 20 (A.A.) — İyi ha - ber alan mahafil Lord Eden'in Berlin den dönüşünde Parist'e tekrar dura- rak Fransız hükümeti ile müzakereler do bulunacağını bildirmektedir. İspanyada iki tren çarpıştı SEVİLLE, 20 (A.A.) — Bu sabah iki yolcu katarı, Korduva eyaletinde Villanova Della Reina yakininde, çarpışmştır. İlk alınan haberlere göre beş ölü ve yüz kadar yaralı vardır. Bu mikdarın daha fazla olmasından endişe ediliyor. Kaza yerine buradan bir imdat treni gönderilmiştir. Amerikada yeni matbuat kanunu VAŞINGTON, 20 (A.A.) — Rei- sicümhur, matbuat kanununu meşret- miştir. Bu kanun gayrimeşru rekabe- ti menetmekte, fakat henüz mesai sa atleri ve ücret meselesini halletmemek tedir. Kanun gece, 16 yaşından aşağı çocuklarm sokaklarda gazte satma - larını menetmektedir. Kanunda mat- buat hürriyeti hakkında olmakla beraber bu, ahli lıkla mü <adele eden Zemm ve kadih kanunlarile tahdit edilmiştir. Otojir tayyare ile seyahat buraya gelmiştir. Burada şereifne ve rilecek bir hava bayrammda buluna- caktır. Triyeste milli sosyalist fırkası feshedildi ROMA, 20 (A.A.) — Içinde ağla bıcı gaz ve duman çıkamct 40 bomba bulunan bavullar taşıyan bir Alman ile iki Avusturyalınm tevkifi ve bu bombaların meydana çıkarılan 300 bomba ile ayni tipte oluşu ve Avus - urya aleyhinde propaganda neşriyatı ile otomatik tabancaların bulunması neticesinde Triyeste milli sosyalist far kası feshedilmiştir. Paristeki Hadiseler Meclis bir tahkik komis- yonu teşkilini kabul etti PARIS, 20 (A.A.) — Meelir, 6 ya bat günü ile diğer müteakip günlerde olan hâdiselerin sebeplerini ve asılları- 14, ayni zamanda da mestullerini tahkik ve tesbit için gruplar tmrafından inti hap edilen 4 azalık bir tahkik komis - yonu yapılması teklifini ittifakla kabul etmiştir. Müzakere osmasında M. Daladier de bu teklife iştirak etmiş, bu suretle hüc kümetin tezahürcülere ate açılmasını edileceğine emin olduğunu söylemiş - ör. PARIS, 20 (A.A.) — Kabine bu sa bah M. Dowmergue'nin çeialiği altında Bumu müteakip, mazırlar tekrar iç- tima etmek üzere Elize sarayına git - çklerinden, her hangi bir tebliğ mefro- Feci bir kaza m a ii Gale ie iöne- m bir ray otomobili bir trenle çar pışmıştar, Ön altı kişi ölmüş, on bir ki şi ya ” Amerikanın Çine verdiği paralar VAŞINGTON, 20 (A.A.) — De - vam eden bazı şayinlara nihayet ver- bir muahede i > ponyanın hükümet nezdinde teşebbü satta bulunduğunu tekzip etmişti ülkü Amerikadan pamuk alman için Çin'e verilmiş o - lan 50 milyon dolarlık istikrazın Çin havacı un inkişafına kullanıldığı - nı da tekzip etmekte ve Amerikan hiç bir vakit gizli muahedeler yapma dığını hatırlatmaktadır. Hükümet, Tokio matbuat: tarafm- dan neşredilen bu şayiaları ciddiye almamaktadır. HARİCİ HABERLER| Memurlar için ANKARA, 20 (Telefonla) kanun lâyihası hazırlamaktadır. kefalet kanunu Maliye vekâleti bir memurin kefalet Bu lâyiha ile memurların senelik ka- nuni mezuniyetleri nisbetinde yapacakları istikrazlara kefalet ediüme- si esası konmaktadır. Memurların rı için aylıklarından. ne mikdarda da İâyihada maddesi vardır. Lâyih cek ve müstacelen müzakeresi temi niyet kesbettikten sonra tatbikatı caktır, Liseler 12 sınıfa çıkınca.. ANKARA, 20 (Telefonla) — bu istikrazlardan mütevellit borçla ve ne sureile para kesleceği hakkın a martta Millet Meclisine sevkedile- enni olunacaktır. Bu lâyihanın kana için bir de talimatname hazırlana - Maar'f vekâleti mekteplerde yapa - cağı ıslahat programını ikmal etmek üzeredir. Liselerin on iki sınıfa çıkarılmasının tatbikına geçildiği zaman on birinci sını bitirenlerden Bakalorya imtihanlarında muvaffakolamıyanları cekölet 12 inci sınıfa devama mecbur tutacak ve mavaffak olanları ise şimdi olduğu gibi lise mezunu addedecektir. Ticaret ofisinin ANKARA, 20 (Telefonla) — teşkilât kadrosu Ankarada tesis edilecek Ticaret ofi- sinin teşki!ât kadrosu hazırlanmıştır. Kadro bugünlerde katiyet kesbe- decek ve ofis teşkilâtı için bütçede liyete geçecektir, Ni vE Üç vilâyette ANKARA, 20 (Telefonla) — kanınına istinaden İzmir, Adana birer Vilâyet idare heyeti teşkiline tahsisat bulunduğundan martta faa- idare heyeti Dahiliye Vekâleti vilâyetler idaresi ve Konyada üçer kişiden mürekkep karar vermiştir. Bu azalar hukak veya mülkiye mezımlarından seçilecek ve muvazzaf vilâyet rüesası ida- re heyetinde bulunamıyacaktır. Çin heyeti Ankaradan ayrıldı ANKARA, 20 (Milliyet) — İki günden beri şehrimizde bulunan Çin askeri heyeti bu akşamki irenle hareket etmiştir. Ereğli limanına sığınan vapurlar EREYLI, 20 .A.A. — Şimdiye kadar görülmemiş bir şiddetle beş gün süren fırtına esnasında kâr bulamıyan vapurlarla Trabz Zonguldak limanında barınmak im- un hattına çıkan vapurlar limanımı- za iltica etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Limanımıza iltica eden bu vaparların adedi 25 ve mecmau ha :mi istiabileri 80 bin tondur. Vapur kaptanları iktisat vekâletine gönderdikleri bir istida ile limanın mahfuz yerlerindeki gemi ankazının temizlettirilmesini rica etmişlerdir. Tütüncüler kongresi toplanıyor ANKARA, 20 (A.A.) — Aldığ alıcıları arasındaki münasebetleri şekillerde tesbit ve tanzim için önü ımız malümata göre, tütün ekici ve her iki taraf menfaatine en çok uyan müzdeki nisanın onbeşinde Ankara- da bir tütüncüler kongresinin toplanmasına karar vermiştir. Kongrenin müzakere mevzuu şunlardır: 1 — Muhtelif mıntakalarımızda tütün ekicilerinden doğrudan doğ ruya yapılan mübayaalarda cari olan örf ve teamül, 2 — İskarta ve iskonto muame: lesinin muhtelif mıntakalarda de - ğum ve bugünkü şekl! ve istihaleleri, 3 — Muhtelif mantakalar itibarile ekicinin mahsulü ne şekilde v€ ne esaslar dahilinde işlemesinin alıcılar bakımından daha muvafık ole cağı, 4 — Her iki tarafın epik dilekleri, Kongreye eki'ci ve alı tarafından seçilecek ( azalardan maads ziraat, iktısat, gümrük ve inhisarlar vekâletlerinden gönderilecek üç mümessil ile İstanbul, Samsun, Bursa, İzmit, İzmir mıntaka müdürleri de işti lir, maş Dallri gönderdiği bir dan haberdar etmiştir. Mübadele işleri Yeni talep ve iddialar için son mühlet ISTANBUL, 20 A.A. — Muhtelit mübadele komisyonundan : Mahtelit mübadele komi kararlarla muayyen, dairei şumulüne gi- ren herhangi bir yeni talep veya iddin 19 Mart 934 tarihinden sonra Muhtelit komisyonun tetkikine iyecek- ör, . Bu itibarla, yeni talep ve iddinların — — Harici borçlar ANKARA, 20 (A.A.) — Hüküme - tin harici borçlarımı ecnebi parasile ödemeğe devam kabiliyeti üzerinde 6- hemmiyetle durmakta olduğuna dair bugünkü Milliyet ve Akşam gazetele rinde neşrolunan havadisi katiyetle tekzibe Anadolu Ajansı salâhiyettar» dir, Üç Bulgar İngiltereye mi gidecek? LONDRA, 20 (A.A, marasnda , dün bir yangını mubakemesinde beraet eden üç Bulgarm İngiltereye girebilmeleri için kendilerine vize verilip verilmiyeceği « nin bildirileceğini sormuştur. Sir John Simon bu hususta Bul - | garlar tarafından yapılan talepten ha beri olmadığını, böyle bir talep olursa elde mevcut malümata istinaden tetkik edileceğini bildirmiştir tamim ile alâkadarları bu toplantı” Sovyetler tayyare mo- törü alıyor VAŞINGTON, 20 (A-A.) — Sovyet Rusyaya iki buçuk milyon dolarlık ta yare motörü satışı için girişilmiştir. Fırtınadan Baltıkta batan vapur GDYNLA, 20 (A.A.) — Tahlisifi romorkörü Jastarnia açıklarında b mış olan vapurun, hangi vapur old” tesbit Bu Sovyet Rusya - İngilter? ticaret mukavelesi ” yat yat >. ye Sovyei a erke yöre ha metne göre, İarile, iki taraf biribirlerini ©" mazharı müsaade millet pacaklardar. Sovyet Rusya, İngiltere > ticaret müvazenesi tedri yetimi izhar elmiştir. İM Hitler ordusu, a BERLİN, 20 (A-A.) — Or indie ie ak bir aba erek çi e il sosyalist retinin ithali olim bir emirman vetmiştir. Kasketli reti konulacaktır,