15 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 bombardımanını anlatıyor. hten Parçalar: 2 ÇANAKKALE! Yazan: Amiral Sir Roger Keyes Üstüste iki infilâk herşeyi bitiriyor! (HÜLASA — Hâtıratın dünkü nüshamızda intişar eden kıs- mında Amiral Sir Roger Keyes 1915 senesi martında Çanakkale “İnflexible” ve “İrres'stible” zırhlıları öğledensonra mayine çarpmılşır. “İnflexible” Boğazdan çıkabilmiş ise de “İrresistible” olduğu yerde hareketsiz bir halde kalmıştır.) Düşman, geminin feci vaziyeti- hi görünce uzun müddettenberi susmuş olan mutavassıt Saha ba- taryaları üzer'ne ateş açtılar. “We ar” mürettebatından bir kişi öldü, on sekiz kişi yaralandı. kurtar- “ gişeler mler esiri ? le 8 numaralı Bataryadan atılmış- st... Bu bataryanın beş topundan yalnız bi istimalden sakıt olumuş tu; İntepe'deki yeni bataryanın altı pusluk üç topu da iyi iş görü- mi muştu; “Ocean” nın da onu yede- ğe almağa hiç n'yeti yok gibi idi; onun için (İrresistible) süvarisi- min gemiyi terkedip “Ocean” a karar verdiğine hü Bu tahminim biraz sonra teeyyüt etti. Bu şerait dahilinde süvarinin isabet ettiği kanaatindeyim ; zira © zabitan ve efradını düşman ateşi- ne maruz bu la hiç bir şey Kazanılmış olmıyacaktı; bahusus bu vaziyette, düşmanm sükünet halinde bulunan bu kadar büyük bir hedefi vuramamasına imkân yak N Daha evvel batırılmıyacak olursa Mevkii, topçuları ve alevi görmemize mani olacak İÖ kidar yakındı. Mermiler de âdeta hep birden geliyorlardı. İskandil ederken Kia e ke de idi — era san madığına ve Boğazın methaline varmadan sahile düşmiyeceğine kanaat hâsıl ettikten sonra hemen dışarda duran “Oucen Elisabeth” e gittim. “İrresistible” ile “Oce- an” ın süvarileri daha o zaman- dan “Oucen Elisabeth” te idiler. Amirala, son iki saat zarfında cere ya neden hâdisat hakkında düşün düklerimi ve “İrresistible” i kur- tarmaktaki aczimi aynen söyle- dim. Karanlıkta kaybolan gemi “Ocecan” ın talisizliği işimizi Tarihte Çanakkalen in bir görünüşü.. çok tehir ettiği için fazla geç kalın mış olmasından korkuyordum; fa kat derhal geri dönmeği teklif et- tim. “İrresistible” i cereyanla gö- türmek imkânı yoksa gemiyi tor- pilliyecektim. Şayet, “İrresistible” in su yü- zünde kalabildiği “müddet kadar “Ocean” da su yüzünde kalabilse, gemiyi Bozçaada veya Tavşanada sının sığ sularında ka oturt- mak ta mümkühdü. ( Bitmedi ): YARINKİ TEFRİKADA Karanlıkta kaybolan iki zirhlı, .. Meğer ikisi de bat- ms! “ Kacırılan fırsat!” İngilterede İmar faaliyeti Binlerce ev yıkılacak, yerine yenileri yapılacak LONDRA, 14 .A.A. — İngiltere hükü- meti tarafından birkaç senedir yapılan klübelere karşı mücadele nihayet beş se- melik bir plan ile neticelenmiştir. 267,000 evin yıkılarak yerine 275.000 ev inşa edileceğini bildirmektedir. Bu inşaat we yıkılma işlerinden dolayi 1.240.000 kişi nakledilmiş olacaktır. Yapılaca k masraf, aşağı yukarı 10 nsl yar fı , Maliye nezareti, bunun dört te üçünü temin edecek, üst tarafını be- lediye temin ir, Bu işlerde 110.000 işçi çalışacaktır. M. Princ'in ölümü A.A. — Dün öğleden son- itahassisın huzuru ile M. Prim. ce'in ölümünün tesbiti için yapılan otop- si ve mütemmim tetkikat, ölümün tren le ezilme neticesinde olduğun teyit etme» ğe müsaittir. Yaralar ve ezilme, M. Prin- €e henüz yaşarken i vette hissi iptâl eden çok tahriş eden ve uçucu bir madde de koklatıldığını isbat a a ERER ELİM BİR ZİYA Kurukahveci Hulüsi Bey vefat etti Altı aydanberi İsviçrede Park. Sanatoriumda tahtı tedavide bulu nan Kurukahveci Mehmet efendi mahtumlarından Hulusi Bey lüzum görülen bir ameliyat neticesinde ve- fat etmiştir. Cenazesi Erenköyündeki köşkle- rinden 16 Mart Cuma günü saat 10 da ihtifalâtı lâyıka ile kaldırılarak Caddebostan iskelesinden hareket- le Eminönünde Balıkhane ittisa- linde Rali iskelesine yanaşılacaktır. Oradan Eyübe götürülerek aile kab ristanma defnedilecektir. (14467) Sr HARİCİ HABERLER Siaviski tahkikatı Fransız meclislerinin feshi için bir temayül var La Volontö gazetesi yazı müdürünün ko- Reisicümhura bir tek- ,| lif yapılması talep misyonda söyledikleri edilmektedir PARIS, 14. A.A. — Staviski tahkikat || PAR/S, 74 AA. — Mebus Sca komisyonunda avukat Gibout Ribaund, pini bir takrir vermiştir. Bu takrir. Himayeietfal kadın yardım cemiye- tinin kongresinde azalar seçildi , , ANKARA, 14 (Telefonla) — Himayeietfal kadın yardım cemiye- tinin kongresi bugün toplanmıştır. Birinci reisliğe Cebelibereket mebu- su Naci Paşa ve ikinci reisliğe Gireson mebusu ir Bey seçilmiştir. Naci Paşa kongreye viyaset etmiş ve cemiyet reisi Makbule Naci Ha - nım cemiyetin faaliyeti hakkında izahat vermiştir. Bundan sonra azadan Ferihan Hanım Ankara tift'ğinin kıymetin - den bahsetmiştir. Merkezi umumi azalıklarına muallim Afet, Fitnet Fevzi, Reşide Celâl, Nevber Kâzım, Makbule Naci, Lâhika Rümeni, Ne dime Nuri, Nihal Münir, Zehra İhsan, Ferihan Naci, Nimet Cemil, Me- lâhat Hayrullah, Mürüvvet Avni, Berhasne Malik, SaadetRüştü, Seza ii e iü 17 “La Volonte” gazetesine umumi tahrir müdürü olarak sokulduğunu, M. Dubar- Ey'nin 7-22-933 de kendisini M. Bonnet kalemi mahsusuna memur ettirdiğini söy. lemişti. Staviski kendisine, M , Bopnet ile Str. sa'da bir yemek esnasında | tanıştığını söylemişti, Stavizki oraya nafin program hakkında görüşmeğe gitmişti. Ve M. Bor net'in şayanı hayret bir şahsiyet olduğu. M. Guibaud-Ribaud, belediye müsteşarları ve M. Tardicu hü- kümeti esnasında dahiliye nezâreti ile ga- Almanya Cevabını verdi Bu cevabın musait ol- duğu beyan ediliyor BERLİN, 14. A.A, — Hariciye nazırı silâhsızlanma hakkındaki 142 tarihli timammda, hakkında İngiliz muhtarasına Fraasanın yakında göndereceği cevabın ana hatla Tın anlatmıştır. Hariciye nazırı bundan evvelki kabine içtinaında başladığı siyasi vaziyetin iza- buna devam etmiştir. z Cevabını metni Ke LONDRA, 14, A.A. — Dün Von New- rath tarafıdan Fransanın Berlin sefare- Gine tevdi edilen silâhları bırakma hakkın daki Fransız muhtırasma Almanyanın cnvabında mevcut olduğu idda edilen ta- vur hakkında Londranın iyi haber alan Alınan mahafili cevap metninin tamamen uzlaştırıcı olduğumu kaydetmekte ve c0- vabın başlıca gayelerinden birinin bazı anlaşamamazlıkları ortadan kaldırmak olduğunu söylemektedir. Rewter Ajansı cevap metninin iki gü- ne kadar Paris ve Berlinde ayni zaman da neşredileceğini zannetmektedir. Sârre meselesi BERLİN, 14. A.A. — Alman istülibar rat bürosundan! “ Angriff gazetesi Ocuvro gazetesinin Fransanın Sarre hav- zasmı silâhları barakma meselesinde bir rehine gibi kullanmak istediğine dair ya- zısı hakkında şu mutaleayı yazıyor : “ Sarre ile silâhları brrakma mesel, rini birleştirmek o kadar manasız birşey- dir ki, bu hususta makul şekilde bir mü- nakaşaya girişmek lüzumsuz: Zeitung, Sarre erazisinin ne bir Fransız erazisi ne de Fransız hari: ciye ezaretinin siyasi işler görebileceği bir rebine olmadığımı kaydetmektedir. Ayni meseleden bahseden Sarre mat- buatı, silâhları bırakma halkında vazi- yetinin çok iyi olmadığım N Çünkü Fransa, şimdi ne Versailles mua- bedesi ne de Sarre nizamnamesi mucibin- €s üzerinde biç bir hakkı oleryan bir re- hineyi almakla tehdit etmektedir. Çünkü Fransa, bu iki vesikada bilhassa kayde- dilen rayi umumiyeye müracaatı menet. yask için hukuki bir vasıtaya hiçbir za- man ınalik olamıyacaktır. Çin ordusu Alman askeri heyeti Çinde neler yapacak U RA, 14. A.A, — Havas ajansı muhabirinden : Alman ordusu sabık ku- mandanının riyaseti altında Nankin'e gi- den askeri heyetin seyahatine Daily Ex- press gazetesi şu mamayi veriyor : “ Jeneral Von Seekt” in” man plânı vardır. O da Çin orduşuna va- Zıyeddederek bir harp vukuunda, onu Japon ordusuna mütemmim bir kuvvet olarak talim ve terbiye etmelitir. , Von Seckt'ın arkasında, Çin ketaatımı giydirmek ve onlara en asri silahlar sat- mak için mukaveleler imzalatmak üzere çabsan sayısız Alman tüccarlarının kay- naştıkları görülmektedir. Almanya, Japonya ile el ele vermek, Sovvet Rusyasını çelik bir çenber ve düş- manlar arasına almaktadır. de son hadiselerin efkârı umumiye ile bugünkü - parlâmentodaki messilleri arasında bir ayrılık gö- rüldü; söylenmeklie, Dowmer- gue hükümeti intihap kanununun müzakerat ruznamesine müslace- len koymağa davet edilerek Reisi- ümhura meclisleri feshi için tek- lif yapılması hususunda israr edil- mektedir. zeteci Camille Aymod vasıtası ile değil, doktör Vachet vasıtasile münasebette ol- duğunu da söylemiştir. M. Guiboud-Ribaud, M. Bonnet ile mü nasebata Jerome Lcog isminde birisile gir diğini fakat Stresa buluşmasının M. Bon- net için bir tesadüf Söaviski için ise bu tesadüfün olduğunu söyle. miştir. Saviskinin çektiği paralar PARI, 14. A.A, — Tahkikat komis- yonu, Staviskinin muhtelif çek tiği 1800 çeklik bir histe neşretmekte- dir, Bu çeklerden kimlerin istifade ettik- leri malümdur. Ve isimleri evvelce bildi- rilmişti, Bunların arasında banker De- pardon. Mebus Bonnaure, La Volonte ga varr. | Kazaya uğrıyan Japon torpitosu Kurtarılanlar facianın ani - re olduğunu söylüyorlar LONDRA, 14 .A.A. — Bir talim sefe- ri esnasında birdenbire kaybolup kendisi" ni aramağa gönderilen bir gemi tarafın- dan omuygası havada bulunarak en ya- kın limana çekilip getirilen Tomotsuru isimli Japonların asri torpi dığı bu facia hakkında birçok İngiliz ga- zeteleri Ki veren hiçbir delil olmadan vukubulduğu- nu söylemişlerdir. Manchester Guardian, faciayı, torpido- nün büyük toplarının fazla ağırlığına at- fetmektedir. Bu gazete, şunları yazmaktadır: Bu torpidonun uğradığı facia, fevka- lâdedir, Ve herhalde bu tip diğer gemi- lerde değişiklikler yapılmasına sebep 0- lacaktır, 527 tonluk Tomotsuru torpidosunun 5 pusluk 3 topu vardır ki, bu pek fazla gö- rülmektedir. Hayatta olanlar var TOKYO, 13. A.A. — Japon filosunün en modern hafif gemilerinden biri olan Pomotsurunin hayatta kalan üç tayıfası arkadaşlarında sekiz kişinin makine dai- resinde hemüz ha; ol mişlerdir. Tahli şi ları kurtarmak ümidile teknesinde delik- ler açarak hava ve ziya vermeğe çalış- maktadırlar. Feliketle Japon deniz mütehassısları- nı pek ziyade şaşırtmıştır. Çünkü, Japon- ya ikinci deniz programı mecibince Po- in siki on altı semi daha insanını ROMA, 14. A.A. — Köaliçesi dün Roma Valisi tarafmdan te- reflerine verilen büyük (resmi kabülde hazır bulunmuşlardır. Ford” amelenin ücret- lerini arttırdı DETROİT, 14. A.A, — Ford kumpan« yası bütün işçilere asgari bir dolar gün- delik tekrar ilâve edildiğini bildirmiştir. Bu tedbir kumpanyanın kullanmış oldu- ğu yüz hin kişiden 47 bin kişiyi alâkadar > Japon rekabeti İrakta Japon malları aleyhinde tezahürat MARSİLYA, 14 .A.A. — Beyrut'da çıkan “Suriye” gazetesi, Bağdat'dan al- dağı bir habere göre, Iraklıların işlenmiş Japon mamulâtı ithalâtından et- meğe basladıklarını yazmaktadır. Bu sebepten Sattelarap ve Nahr Vayla ehalisi Japon eşyası satan ti i etrafını sarmışlar, mühim zararlar yapa» yak bunlara karşi tezahuratta bulunmuş” Bu hareket neticesinde, hükümet gür resmini arttırmaya karar vermiş - i haber, Lancashire mamulâtının it ba sene yüzde altmış iki nis- belinde düştüğünü, buna mukabil Japon ithal ötmm yüzde 23 arttığını da ilâve etmek lüzumunu kaydediyor. LONDRA, 14. A.A, — Jopon mensu- cat sanayi mümessilleri, İngiliz muhtıra- sma Tokio'dan gelen cevabı vermişlerdir. İngiliz uwuhtırası, dünya piyasasını muh- telif satiş rejimlerine tabi olmak üzere 5 mintakıya taksimini teklif ediyordu. rül tir. idosunun uğra | ANKARA, 14 (Telefonla) — | Basri, Muazzez Bürhan, Hâdiye Tevfik, Belkis Rauf, Güzide Rifat Hanı- mefendiler ile Dr. Fuat ve Fuat Ziya Beyler seçilmişlerdir. İnhisar memurları için İnhisarlar amum müdürlüğü inhisar memurlarının terfi, tecaiye mezuniyet ve kıdem zamları hakkında bir talimatname hazırlamış Gümrük ve İnhisar vekâletine göndermiştir. Ve kâletname talimatnameyi tetkik etmektedir. Matbuat Umum Müdürlüğü ANKARA, 14 (Telefonla) — Matbuat umum müdürlüğü teşkilâtı. na dair hazırlanan lây'ha bugünlerde Meclise verilecektir. Bu teşkilâ- ta göre dahili ve harici matbuatı tetkik etmek üzere umum müdür - lükte muhtelif servisler teşkil olunacaktır. Maliye memurlarının sandığı ANKARA, 14 (Telefonla) — Maliye vekâleti memurları ve müs » tahdemleri için bir para biriktirme ve yardım sandığı yapılmasına teşeb büs etmiştir. Bunun için bir nizamname projesi hazırlanmıştır. Balkan misakı tasvip edildi 'ATINA, 14. A.A. — Hariciye encümeni 9 şubatta Atinada imza- lanan Balkan misakını ittifakla tas vip etmiştir. Harice gidecek mütekaıt- lere dair nizamname Mezuniyet almadan harice gidecek- lerin maaşları kesilecektir ANKARA, 14 (Telefonla) — Ma | iye vekâleti, mütekait, yetim ve dul- lardan harice gidecekler hakkımda bir nizamname hazırlamış, ği me devlet şürasında tetkik re edilmiştir. Bugünlerde alâkadarla- ra tebliğ edilerek meriyete girecek o- lan hu nizamnameye göre devlet büt- çesinden, mülhak ve hususi bütçeler. den maaş alan mütekaitler, dullar ve yetimler ten memleket hari- cine çıkmak istedikleri zaman, bulun dukları mahallin en büyük mülkiye memuruna İstida ile müracaat ederek almağa mecbur (ola caklardır. Mezaniyet almadan gi denlerle daimi surette hariçte oturan ların tekaüt, dul ve yetim maaşları £8 silecektir Bunlara Türkiyeye avdetle ri tarihinden itibaren yeniden maaş edilmiştir. 1 — Kendisinin veya iaşesi kendisi ait bulunan ana baba kardeş, ev- karı veya kocan hariçte bulun « ması. — Tedavi ve tebdili hava için dok torun” göstereceği lüzum üzerine ccne bi memleketlere gitmek mecburiyetin de bulunanlar. Ticaret maksadile ve sergi içim “Türk malı ithal eden memleektlere a“ centelik yapmak için gidecekler. 4 — Tahsil içim gidenler, 5 — Çocukları veya babaları ecns- bi memlekette memur bulunanlar, 6 — Davaları takip için giden « 7 — Ihtisasma binaen veya resmi bir vazifenin ifası için gidenler, Bunların haricinde kalanlar maks Parişte kalabileceklerdir. nebi wemleketlere gidecek olam lar yn yüzmelerini muayyen zn“ tasile yaptıracaklardış. ooklar. ves ; Rusyanın kuvveti LONDRA, 14. A.A. — Lord Marely demiştir kiz “ .- Eğer Japonya ile Sovyet Rusya a- rasında bir il patlarsa, oyuncu olsay- dı.a yediye karşı bir olarak Sovyetleri KA kim bebon girişi Japonyanın şüphe götürmez askeri ka- biliyetini tannmakla beraber bu işçi Lord, Sovyetlerin zaferini ezici derecede yük- sek olan bavacılığının temin edeceğini söylemektedir. Bahaeddin Şakir Bey merhumun bıraktığı vesika- lara müsteniden lerle doludur. Bu vesikalar bütün bir tarihin en ka- ranlık köşelerini aydınlatacaktır. wrilliyet: İTTİHAT ve TERAKKİ Zatı Şahane, asma merdivenle yatak odasına çıkıyor! Merkezi umumiye rapor Bugün neşrettiğimiz vesika Y arısteki umumı merkeze gön derilen gizli bir raporun metninden alınmış bir parçadır. M.Barthou Brüksele gidiyor PARİS, 14. A.A, — M. Barthou ayan Yirmi üşünde M. Hymans ile görüşmek üzere Brüksel'e gidecektir. Ondan sonra da, Nisan sonlarına doğ” ca Varşovaya ve Prag'a gidecektir. ek İngiliz bütçesindeki fazlalık LONDRA, 14 . A.A. — Bütçe fazlası geçen hafta sonunda 15.202741 İngiliz lirasına liyordu. Mali sene bu ayın 31 inde bitecektir. Peh yakında heyecan, alâka ve merak la beklenen bu tefrikaya başlıyacaktı.