25 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

25 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

İl 4 j Ödemişli AKŞEHİR, (Milliyet) artmaktadır. Bu cümleden ! tile çok güzel bir | Basında halkımıza bildirmiştim. Bu kere bir çok he «liler tarafından olarak C. H. F, reisi Dr. Aziz Kâmil Beyin gayretle. saz heyeti tertip edildiğini ve haftanın bazı günlerinde fırka bi- meccani konser vererek neşeli — Gençlerimiz arasmda musiki hevesi günden güne santler © yaşattıklarını evvelce yeniden ikinci hattâ üçüncü saz heyetle- Yi tertip edilmiş, muntazam bir surette çalışmıya başlamışlardır. Yeni tertip edi- len bu heyetlerde bancoya da çalışanlar görülmektedir. Andifli önünde fırtına ve yağmur KAŞ, (Milliyet) — Bir haftadan beri devam eden şiddetli fırtına ve yağmur- lardan kazamızda da birkaç hadise oldu. Bunların en focü martın dördüncü gü- mü deniz kenarına tuz toplamağa giden irgân köyü: Yusuf oğlu Halil İbrahim ile Hacı İbrahim oğlu Mustafa zevcesi Eminenin boğularak ölmeleridir. Haki İbrahim ile Emine o gün hava- nm güzelliğinden istifade ederek deniz sharına kayalar üzerinde biriken tuz- ları toplamağa gidiyorlar, fakat öğleye doğru havanın o sakin hali birden bire bozuluyor. Fırtına, yağmur, bora ortalı- İr biribirine karıştırıyor. Halil İbrahim Ye zecvcesi deniz kenarında barınacak İ bir yer bulamadıklarından köye dönme- #e karar veriyorlar. Vakit gece olmuş- tur. Zifiri karanlıkta şimşeklerin ziyası altnda bin müşkülâtla yollarına devam iyorlarsa da karşılarına çıkan dereden türlü geçemiyorlar, Ve boğuluyor- İor, Çünlrü dere sabaltan beri yağın yağ mur tesirile sel halini almıştır. Ve bu İki zavallıya kefen olmuştur. Bu faciayı haber alan köylüler boğu- lan bu iki zavallınm cesetlerini ertesi Rünü dere içinde beyhude yere arıyor- lar ve bulamıyorlar. Zundan başka yene o gün gece Kak kan nahiyesinde fırtınaların şiddetinden makinist Mehmet efendiye ait motör de barçalanıyor. Fırtınanın devamı müddetince Timanı- iza birkaç vapur iltica etmiştir. Bu me- Yanda Mersine gitmekte olan kömür yük vi Şark vapuru da. üç gün limanımız- şar, Gene martın beşinci günü Demre na- hiyesinde kırda hayvanları otlatan bir adın kendini yağmurdan muhafaza için , Bir çınar ağacının altına sığınıyor ve © Sanada düşen bir yıldırım kadı simsi- © Yah yaparak öldürüyor. gençler bayramda Aydına geliyorlar AYDIN, (Milliyet) — Ödemiş Hal. ikevi, Aydın Halkevine kurban hayra mında iki memleket gençlerini daha ya- kından tanıştırmak © üzere bir seyahat tertip edeceğini yazdı. Halikevimiz — bu Ödemişli gençler bayramın ikinci gü- Dü Aydına gelerek o ak; iki kol- iri : da bayı dördün- “ü günü Kuşadasına eilüilliedir. mg i gençler Söke ve Kuşadasın. onder verecekler yi Saklardır. Lea ae Aydın - Çine şesesi ÇİNE, (Milliyet) Aydın - ine şosesi üzerinde Çiftlik bur Bundan Karkallı burnuna kadar 0- lan kısım üzerinde müteahhit in- şaata faaliyetle devam etmektedir. Bu yol üzerindeki Dalama köprü- sü Varyandının inşasında da 300 mükellef Oâmele çalıştırılmakta. dır. Bundan başka Karpuzlu - Çine köy yolunun yapılması için de köylülerimiz büyük alâka ve istek le çalışıyorlar. GERMENCİK, (Milliyet) — Nahiye- miz zirai kredi kooperatifi umumi he- yeti Ziraat Bankası Müdürü M. Nedim Beyin huzurile toplandı. v Kongrede yazılı azaların çoğu” bukun« dular Yesil çok alâkalı ve münaka. şalı oldu. İdare heyeti ve murakıplar raporu tas- vip olundu. Kongrede bulunan Fırka âyet idare heyeti reisi Etem Kadri B. köykülerimizle birçok işler üzerinde w- zun uzun konuştu. Umumi heyet, tah- sil edilen sermayenin “420 sile (500 W- radan aşağı olmamak kaydile) Pınarba- şı satış kooperatifile birleşmek hususun- da yeni idare heyetine salâhiyet verdi. İdare heyetine: Muzaffer, Zincirci za- de Nuri, Pzarçeviren Mustafa, Hasan O. Nuri, Hüseyin Avni Beyler; müri kaplıklara: Süleyman Şevki, İsmail, rık Hüseyin Avni; Zirai birliğet Çakır Ahmet, Marangoz Ahmet, Refik, Hafız Tahir; satış kooperatifine: Muzaffer, Ar pacı Ahmet, Hüseyin oğlu Nuri, Pazar- “çevinen Mustafa Bey ve efendiler seçile- rek kongreye sen verildi. Aydın zirai satış kooperatifler ittihadı, Paşa yaylasından geçen Aydın - Fata köy' yoluna sarfedilmek üzere 500 lira teberru etiniştir. Afyonda şehir mezarlığı AFYON, (Milliyet) — Afyon Bele- diyesi muntazam, çiçekli ve ağaçlık bir ii kararla; mezar li yaptırmayı! ag tarmaş bulunuyordu. Şehrin garbinde istimlâk edilen tarlalar üzerinde tesviye yapıl ia ve duvar inşaatı için temeller atılma- ğa başlanmıştır. Afyon Belediyesinin Da ö şimdiye kadar Anado- Ju şehirlerinde misli mevcut olmıyan mü kemmel bir şekilde ve hükümetçe tan zim edilen talimatnameye muvafık ilk mezar Afyon'da yapılmış olacaktır. Aydında tekaütler takımı ile ma ra a Aydın Halkevi AYDIN, (Milliyet) — Tekaütler ta- ei #por e işin Spor kulü- bir ti, Saha geçen haftaya nispetle dahâ ka #4 Li k samimi bir hava içinde Biçen ozum Spee kulübü sıra karşi 4 | “Yi ile kazandı. Spor sahasına toplananlar çok iyi bir seyrettiler. Gençlerimiz ağabeyle gösterdikleri oyun incelik ve tek- tekaütler takımı niğine dikkat ederek oynadılar ve onla. rın yerlerini dolduracak liyakatte olduk- larını ispat için ve geçen hafta Sanatlar mektebi takımın aldığı neticeden aşa- ğı kalmamağa çalıştılar. Bizi nsrl sevindiren nokta Aydında ve Aydm gençleri arasmda spor sevgi ve alâkasının uyanmasına ve yayılması” na vesile olmasıdır. Germencik zirai kredi kooperatifi Edirnede hars hareketleri Yeni idare teşkilâtının sevinçli akisleri Anneler birliği kostümlü balosu EDİRNE, (Milliyet) — İkinci Umumi | müfettişlik ” merkezinin Edirneye | yer- | leşmesi ve o Trakyadaki üç vilâyetin rek sevincin fili eserlerinden olmak üze- Ye arsa fiatleri şimdiden yükselmiye, ta- raf taraf dükkânlar inşasma başlanmış- tr. * Himaysietfa! Cemiyetine bağlı (An- Beler Birliği) Edirnenin çalışkan valisi Salim Özdemir Beyin haremi Necmiye Hanımın riyaseti altında toplanan güzi- de hanımlarımızın — iştirakile parlak ve mükemmel bir kostüm balosu vermiştir. Fakir ve kimsesiz yavruların hayır ve menfaatlerine tertip sidlen bu baloya ber kes sevine sevine iştirak etimiş ve iştirak emsalsiz bir intizam ve nezaket- le karşılanmışlardır. Milli havalarımızı o söyliyerek çalan tamburacı Osman Pehlivan coşkun alkış- lar toplamış ve halo sabahlara kadar sür- müştür, Safi hasılatın 4 - 500 lira arasında bu- Tunması ve iki yüz liraya yakın kıymet- Ice malik hediyelerin tekrar Anne Birli- Zine hediye edilmesi balonun ne yüksek heyocanlarla ve ne içten gelen alâkalarla kurşılandığına delâlet eder, On sırada sağdan tol& doğru: Ale Kâzun, . Necmiye ; Özdemir, < Lâtfi Kenan, Nimet Nail Hanımlarla Maarif Müdürü Şahap Bay... Arha rada sağı dan sola doğru: Sevinç Fuat, Muallâ Arif, Hatice Ekrem, Muzaffer Cevdet Hanımlar... Aydında ne kadar Bekâr var? AYDIN, (Milliyet — Kânunusani a- yında vilâyetimizde nüfusça kaydı olm: yan ve daha evvelki senelerde vukubu- lan 86 evlenme © 102 ölüm 1160 doğum tescil edilmiş ve 15 tane de mektum nü- fus kaydedilmiştir. Şubat ayında 266 evlenme, 216 ölüm 1190 doğum tescil edilmiş ve 112 mek. tum nüfus yazılmıştır. Vilâyetimizn bü- tün nahiyelerinde ve hattâ köyle- rinde bu iş çok sıkı bir surette takip edil. mekte nüfüs kütüğüne geçmemiş bütün yukuatın tespitine çalışılmaktadır. Vilâyetimizdeki bekârların sayısını bil. diriyorum. 20 - 25 yaş arasında Aydın kazasında 1627, Nazillide 1106 Sökede 1433, Çine de 1019, Bozdoğanda 2805, da 407 ki umum vilâyetle 8397. 25-60 yaş arasnda o Aydın merke kazasmda 4857, Nazillide 1212, Sökede 1119, Çinede 1556, Bozdoğanda 1261, Ka racasuda 419, ki vilâyetimizdeki 20 yaşın- | dan 60 yaştı kadar olan erkek bekârla- | rm yekümu 18851 dir. Eğer bu hesaba bu yaştaki bekâr kadınların da ilâvesi icap ederse bu yekünun 2 - 3 misli kabaracağı zannedilmektedi: Aydın kredi kooparatiflerinda AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti mizin z'rai kredi kooperatifleri kongrelerinin yapılmasına devam edilmektedir. Dün de Sultanhisar kredi kooperatifinin umumi hı ti Nazilli Ziraat Bankası müdürü İhsan Beyin huzuriyle toplanmış ve bu toplantıda Nazilli Kaymaka- mı İhsan Bey de, Fırka vilâyet ida- re heyeti reisi Etem Kadri Bey de bulunmuştur. - Etem Kadri Bey bu toplantı- dan istifade ederek müstahsillerle teşkilâtlanma lüzum ve faydaları üzerinde konuşmalar yapmıştır. Heyeti umumiye, eras mukave- lenin maddei mahsusasma tevfi- kan sermayenin yüzde yirmisiyle kredi kooperatifler birliğine gir- mek veya satış kooperatifi kur- mak hususunda yeni seçilen idare heyetine salâhiyet vermiştir. Hafik'te Gazi heykeli SİVAS; (Milliyet) — Hafik Belediyesi bu yıl ki bütçesine 300 liralık bir tahsisat ayırmıştır. Bi ra ile Gazi Hazretlerinin d.kilecektir. Osman Pehlivanın Edirneye gelişi fr. satını kaçırmak istemiyen Halkevi İdare heyeti — başta vali, kumandan ve bilü- müm memleket münevverleri bulunduğu halde — vilâyetin bütün bir hars ve irfan | alâkadarlarını dalmi encümen azasından | Şerif Beyin hazırladığı helva sohbetine | davet etmiş ve geceyarımdan sonraya kadar süren neşeli bir toplantı vesilesile bir taraftan Jikanlılarının a- ğızdan ağıza intikal ettirerek sakladıkları Meriç ve Tunca şarkıları; diğer taraftan da Osman Pehlivanın milli havalarımızı terennüm eden muvaffak tamburası vect içinde dinlenmiş ve ehemmiyetli olanla rı Halkevi mensupları tarafından notedi- lerek derlenmiştir. Önümüzdeki hafta içinde biri Halke- vinde, diğeri de jandarma mektebinde ol. mak üzere iki değerli müsamere verile cektir. Bu ili müsamerenin zengin prog- ramlarında milli musikimize mühim bir kısım ayrılmış olmakla beraber salâhiyet- li zevat tarafından ileni, içtimai ve ter. biyevi konferanslar da hazırlanmıştır. Edirne, maddi ve manevi kımıldanış- ları itibarile Nef'inin sitayişle yadetti devirleri unutturacak kadar cazip güzel- liklere ve feyizli neticelere kavuşmak i- gin kendine hız vermeğe başlamıtır. Eskişehir Balıkesir trenleri Balıkesir (Milliyet) — Bugün- den itibaren bu tren postaları her gün gelecek ve gidecektir. Şimdi - ye kadar Eskişehirden Balıkesire haftada üç gün gelir ve Balıkesir. den Eskişehire gene haftada üç gün giderdi. Her gün muntazam posta ların tesiş edilmesi hissedilen ihti- yacm mahsulü olduğu kadar bu ye ni yolun noksanlarının ik mal edildi İzmire veya Man'saya geçmek is- teyen yolcuların bu yolu kısalı tibariel tercih edecekleri tabii; Fakat devletin bu trenlerile yakın da devlete geçecek olan İzmir « Ka saba demiryolunun hareket tarife- leri pek b'ribirine u; gan değildir. Akşam Balıkesire saat 16,30 da gelen bir Ankara yolcusu bir gece Balıkeirde ve ertesi: gün yoluna devam etmek mecburiyetin dedir. Bu muvakkat hal yüzünden yolcunun gene afyon üzerinden İzmire gitmeyi daha faydalr bula- cağı da tabiid'r. Halbuki bilhassa demiryollarının yolcu ve eşya alıp vermek için hareket cetvellerini bi- ribirlerine uygun surette tanzim etmeleri hem faideli hem de zaru- ridir, Biribirine birleşen iki demir yolunun biribirinden bu kadar ay kırı kalışı taaccübe değmez mi? Zirai kredi kooperatifleri |“ kongresi AYDIN, (Milliyet — Pınarbaşı kredi kooperatifi heyeti umumiyesi Zira- at bankası müdürü Nedim Beyin huzurile toplanmıştır. Yüz elliye yakın aza ile top-| | lanan kooperatifin müzakereleri çok alâ- kalı olmuştur. İdare heyeti raporu mü kıplar raporu tasvip ve idare heyeti ça edilmiştir. Ziraat bankasından sermayesinin iki misli istikraz yapılması kabul edilmiş ve yüzde 20 ile Reşadiye satış kooperatifi. ne iltihaka karar verilmiştir/ İdare heyetine: Himmet ağa, Ulubor. lulu Hamdi, Cansız oğlu Hüseyin, Talha zade Hasan, Nasipliden Rifat Efendiler. Mürakıplığa: Baltacık muallimi Hüse- yin Avni, Neşetiyeden İsamil oğlu Rasim, Efendiler seçilmişlerdir. Etem Kadri Bey bu de ederek kooperatifi ve müstahsillerin teşkilâtlanmasınm te- İ Mehmet Galip ve şürekâsı şirketile bö- * TOKAT, (Mililyet) -— Tokat merkez | Gazi Osmanpaşa mektebinin 77 mevcutlu 1 nci sınıf talebesinden yarısının birinci devre olarak kırante ilk başlangıç merasi- mi yapılmıştır. Bu merasim ilk defa ola- rak Tokat merkezinde çalışkan muallimle- rimizden Sadriye Hanım tarafından ter- Gp edilmiş ğer ilk mektepler i lik ve intizam ve milli terbiye zöi k“Sarttı, Bu mekteplerin . kız ve erkek mevcutları şunlardır. Mektebin ismi kız erkek Ortamektop 41 339 Cümhuriyet M. o 154 139 Gazi Osmanpaşa M. 78 208 İbni Kemal M. 4 184 Horuç Mektebi Lİ 2s Kaptan Mektebi. 56 v4 Bandırma susuz kaldı BANDIRMA, (Milliyet) — Bir buçuk senede mükemmelen ve herhalde ikmal e- dilmek şartile 290,000 lira bedel muka- bilinde Kapudağ memba sularının Bandı maya isalesini taahhüt eden mühendis lediyemiz arsı la muhtelif sebeplerden dolayı ihtilâf çıkmış, şirket Cesisatın mü- him kısmı olan şehir dahili tesisatını ve su haznelerini ikmal etmiyerek faaliyeti. | ni tatil etmişti. Şimdiki halde Bandırma halkı, ihtiya- suyu şirketin şehir hari- cine kadar getirdiği, borulardan akan v: sakalar tarafından © para ile satılan iyi sudan temin etmek'e idi. Fakat iki gün evvel tesisatın yapıcı köy yakınından geçen ana borulardan bi- rinin patlaması üzerine su kesilmi; dola” le memleket susuz kalmıştır. Kayılıcı- ların fıçılar içinde getirdikleri sular da ihtiyaca kafi gelmediğinden halk sılkmtı çekmektedir. Aydında lisan kursları AYDIN, (Milliyet) — Halkevi halk dershaneleri ve Kurslar şube si Almanca kursuna ilâveten Fran sızça kursu da açmıştır. Derslere bu aym 19 uncu Pazar tesi günü orlameklep Fransızça muallimi Ruhsar Naci Hanımın idaresinde başlanacaktır. evi Güzel sanatler şubesi keman, piyano ve mandolin dersle ri almak istiyenler için kurslar aç miştir. Kurslara bu ay içinde baş- lanacaktır. Keman dersler muallim Şe- fik mandolin derslerine, muallim Necmiye, piyano derslerini Hüse- yin Hanım ve Beyler idare edecek lerdir. Bunlardan başka Muallim Ali Riza Bey viyolensel dersleri de ve- recektir. AM e AKŞEHİR, (Mülliyet) — Burada w- Yanım: ikmak bilmiyen gençlik teşek ül inden güne kendi saylelerile te- Bunlardan rakki etmektedi San'atkârlar Yurdu bandosu kayde şayan bir varlıktır. min edeceği faydalar hakkında halkla u- zun uzadıya konuşmuştur. Sabık kavmakamımız Lütfi Beyin kıy- Idman yurdu bandosu atletleri ve iddre heyeti bir arada. Tokatta Gazi Osman Paşa mektebinin talebesi. Gazipaşa mektebi. > 61 7 Beybağı mektebi 35 © İsmetpaşa mektebi 29 s2 kat Cümhuriyet mektebidir. İkinei dere- cede faa talebesi bulunan Gazi Osman Paşa mektebidir. Tokatta mevcut ilmek» teplerin ancak mevcudu istinba lcafi ol- duğundan ilim ve irfan ordusunun ilk ka- demesini teşkil edecek olan bu ilkmektep tnlebelerine iltihak edecek hariçte birçok talip vardır, Mektep kifayetsizliğini To- kada ilk teşriflerinde nazarı ehemmiyete alan genç valimiz o Recai Bey Tokadın mühim ve elverişli mevkilerinde kârgir üç mektep imşasına * başlattırmıştır. Bu mekteplerin inşası yakında bitirilecektir. Bundan manda Tokatta bir lise açılma sını halk vekâletin © yardımından bekle. mektedir » Yol yapma birliği BOZDOĞAN, (Milliyet) Kazamız Belediye Meclisi Bozdo- ğana bitişik olan sekiz köy. muh- tarile konuşmalar yapmış, metice- de Belediye kanununun hükümle- rine tevfikan bu köylerle yol yap- ma birliği teşkiline karar verilmiş tir. Birliğin nizamnamesini tasdik için vilâyet makamına yollanmış- Ur. Bu suretle Bozdoğandan Muğ- la vilâyeti hududundaki Kavakde reye kadar olan yolun yapılması ve kazanın d'ğer yolların da is- lahı temin olünacaktır. Adapazarı güzel bir caddeyo kavuşuyor ADAPAZARI, (Milliyet) — Şehri. mizin en iyi mevkiinde bulunan istasyon caddesi uzun ramandas beri tamir gör- memişti. Hafif bir yağmurdan sonra bu endde geçilmez bir hale geliyordu. nin pis manzarası cidden diyordu. Nihayet Adapazri arzularma kevuştular. Yeni Belediye Re- isimiz Ahmet Bey evvelâ bu i kâmilen söktürüp yarım asfalt bir şeki de ve pek yakında bilmesi için işe giriş- miştir. Afyon vilâyet bütçesi AFYON, (Müliyev) — Viliyet ve i Meclisi içti itirmiş ve Daimi Ee keke erkiikrma merkezden Enn vilâyet reisi Safter, Mehmet Sakip (San- dıklı) Halil (Bulvadin) Sadık (Emirda- ğı) Beyleri seçmiştir. , * Vilâyetin 934 bütçesi 514450 lira ola- vak tesbit edilmiştir. Adi ve fevkalâde olarak vilâyet idari işlerine 53187, bin 658, ziraat ve baytar işlerine 16017, sıhhat işlerine 27599, muhtelif işlere 108121 İira tahsisat konulmuştur. Akşehirde idman yurdu bandosu İ metli himaye ve yardımlarile hiç yoktan vücuda getirilen ve memleketimiz için büyük bir varlık © sayılan bu bando sirt klüp reisi ve idare azasının çalışmalarile günden güne daha iyi bir şekil almakta dr