1 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Hayat ucuzladı mı, ucuzlamadı mı? Kadıköyünde oturan bir okuyu - cumuz bana şöyle yazıyor: “Felek Bey (Milliyet) te büyük harflerle (hayat ucuzluyor) başlığı altında. ki yazıyı okudum. Ticaret odasında bu endeksi yapanlar galiba hiç bir şey müba- yaa etmiyorlar, yahut ticarete men subiyetleri dolayısile her şeyi ucuz tedarik ediyorlar. Herşeyin gittik- çe pahalılaştığı herkesin ağzında iken bunun aksi nasıl ve hangi e- sasa müsteniden ilân ederler? Hay di Ticaret odası böyle bir endeks yaptı. Ya siz gazeteciler bir iki sa tırla neden işin hakikatini yazmı - yorsunaz? İstanbul cihetini bil - mem amma, biz Kadıköylülerin | esnaftan çektiğimlizi size nasıl i - zah edelim?.. Galiba aralarında ha fi anlaşma yapmış olacaklar ki hep- si bir ağız kullanıyor. Hele kilo - nun mevkii tatb'ka vaz'ından beri âdeta insanla alay eder gibi her i okka fiyatına, hattâ daha faz satıyorlar. Size bir iki misal arzedeyim: Fukara harcı olduğu için nazarı dikkati celbeder ümi- deyim: Eskiden o Şimdi okkası o kilosu Zeytin 30 35 Beyaz peynir 45 60 rabzon yağı 105 715 Baş ağrıtmamak için fazla yaz m. Belediye kendi memur - rı için bir kooperatif yapapcaktı, bilmem yaptı mı? Fakat hakikat lan bir şey varsa o da başlıca va- €si olan halka ucuz havayici 30- iye satabilmek için bir koopera ». yapmamış olmasıdır. Evet azi - im fennen belki hayat ucuzluyor , maişet ucuzlamıyor. Bil - siz ne düşünürsünüz?. Hür - er kadıköye Özdemiroğlu: Çelik. eni bir imza ile gelmiş olan mektup, bir tek Kadıköylü mek | ing telâkki edilemez. Çünkü şe - irde kiminle görüşsem esnafın ih rından bahsediyor ve bu bah- pekde boş bir şey olmadığı r Meclisinde de bu lâkırdıla - i edilişinden anlaşılıyor. Şimaii meseleyi ortaya atalım: vvelen şunu ayırt etmek lâzem - P ie Diğ odasının tâ!! bir » ne evveline nisbet için orta- koyduğu endeksi ile bugün es Lu âr yapması arasında pek i bir münasebet yoktur. Fi- ik; (0 İhtikâr olmasına rağmen bugün hayat falan seneye na ucuzdur. Hem siz © Ticaret arının yakamlarım altın âya - ibi pek dikkatli almayınız. zatmıyalım. Maddi ve umumi gö ek isek öyle endeks mendeks uğraşmıyalım da şöyle beraber- Pazara girelim. Evet! Bende görüyorum ki; ar eskisine nazaran yani ok- Bapça bir esnafa malı belki! bazı haklı şeyler söy » Biz onun haklı sözlerini na - itibara alsak bile fiyatlar ge - fazladır. O halde ihtikâr oldu - e kabul etmeliyiz. Bunun fay - e nedir?. Faydası şudur ki: Hiç yazsa İnsan kendi kendinin ena ine hükmetmez. (Bile bile lâ - 1) der ve geçer. Çünkü bilme « Pe inanmalıyız ki; belediyenin pin Dimi mevcut olan vesaitle N: rs mücadele edile - ez. Neden? Orasını bilmem am- sözün ik ihtikârın orta- adır, lahküm oldular iDört suçlu bir seneden az olmamak üzere cezaya çarpıldılar Geçen senenin birinci teşrin a- da Osmanlı Bankasının kasa - yakalanan eroinler üzerine kemeye gönderilmi solan ma- nci İzzet Bey, ve Tahsin Bey, inker Davit Safra ve Davit Şilton mdilerle kâtibi Alber Kaldiron İyanın muhakemeler dün do - irümleri sabit olan munlardan madenci İzzet Bey pen dört ay hapis ve 4090 lira eri a, Tahsin Bey bir 'Y hapis 200 lira ağır pa- <ezası, Alber Kaldiron bi ir Ki udi bir sene MAARİFTE İlk mekteplerin Tatil günleri Günler tesbit edilerek Vilâyete bildirildi Maarif müdürlüğü, İstanbul şe hir ve köy ilk mekteplerinin imti- han ve tatil günlerini tesbit ede - rek vilâyete teklif etmiştir. Maarif Meclisi bunu tasdik edecektir. Maarifin kararına göre bu sene köy mekteplerinde 3 - 5 smıflı olan larda mayısın on beşine kadar der$ er bitecek ve tatil edilecektir. Şehir mekteplerinde dördüncü sınıfa kadar olanların smıf cüz - danları ayın sonuna kadar ikmal edilecektir. Beşinci sınıfın imti - bitirilerek mektepler kapanacak - tır. İ Teşrinievvel pazartesi günü ilk mektepler açılacaktır. İlk tedrisat 2 nci şube müdürlüğü İstanbul Maarif müdür muavi - ni ve İstanbul Erkek Muallim Mek tebi pedagoji mu alimi Hıfzerrah - man Raşit B. Ma arif vekâleti ilk we dürlüğü ikinci şu | güne tayin edilmiştir. Hıfzırrahman Ra şit Bey dün İstan bul vilâyet ve ma arif erkânına, mes lektaşlarına veda etmiş ve akşam- Ki trenle yeni vazifesine başlamak üzere Ankaraya gitmiştir. Hıfzırrahman Raşit Bey kıymet | Hi bir terbiyeci ve iyi bir maarifçi dir. Yeni vazifesinde de muvaffa- kıyet dile: z Tıbbiyelilerin tayramı | Tıp talebe cemiyetinin her sene | tertip ettiği | tıbbiyeliler bayramı bu sene de 12 Mayısta Üniversite konferans salonunda yapılacaktır. O gece de Maksimde sabaha ka - dar devam edecek bir eğlenti veri- lecektir. Peşte seyahati Başladı Meb'uslarımız ve ziyaretçi kafilesi gitti Cümhuriyetin 10 uncu yıldönü mü merasimine iştirak etmek üze- ye Ankarayı ziyaret etmiş olan Ma- car âyan ve mebuslarından mürek- kep olan heyete iadei ziyaret ede- cek olan mebuslarımızdan mürek kep heyet dün akşam, Budapeşte - ye hareket etmişlerdir, Türkiye Tu ring ve Otomobil klöbün tertip et tiği Budapeşte seyahatine iştirak | eden heyet te dün akşam hareket et mişlerdir. Bu heyette Şükrü Âli Beyin riyaseti altında 150 kişiden mürekkeptir. Seyahat dokuz gün sürecektir. Tramvay şirketi heyeti umumi oi toplandı Bundan evvel nisabı ekseriyet olmadığından 30 Nisana tehir © - dilmiş olan Tramvay şirketi heye- ti umumiyesi dün Tünel hanında toplanmıştır. Toplantıda hükümet namına imtiyazlı şirketler müdürü umumi vekili Etem, borsa namına Hasan Tahsin Beyler hazır bulun- muşlardır. Şirketin bir senelik he sabat ve plânçocu tetkik ve tasdik edilmiş ve hissedarlara beher his- se senedi başma 5,70 İsviçre fran | gı'yani yüzde 1,80 nisbetinde te - ynettü tevziine karar verilmiştir. —— sı ve İlya bir sene hapips 200 lira ağır para cezalarına mahküm ol - muşlardır. Cürümleri sabit olmayan ban ker Davit Safra Davit Şilton efen- Bir tramvay kamyonla çarpıştı Dün Sultanahmet'te saat 2,45 te şoför Saidin kullanmakta olduğu sına hanları da haziranın 13 ne kadar | belediye kamyonu vatman İsmailin idaresindeki Beşiktaş - Fatih araba- çarpmış, kamyon hasara uğra mıştır, Bu yüzden tramvaylar 45 da- kika işlememiştir. Vatman ve şoför polise sevkedilmiştir, Resmimiz ka zanın vukuunu ve şoförün ifade verişini gösteriyor. DE Anneler ya Birliğinde... Yoklamaları lümeni Mayısın ikisinde yokla- malara başlanıyor Dul, yetim ve mütekaitlerin ma - aş yoklamaları yarın başlıyacak - tır. Alâkadarlar nahiyelere, kaza- lara müracaat ederek birer yokla- ma ilmühaberleri alacaklar ve bun ları dolduracaklardır. Sonra bu il. mühaberleri nahiyelere götürerek tasdik ettireceklerdir. Bilâhara mal müdürlerine götü- rerek yoklamalarını yaptıracaklar ar, Romanya konsolosu veda etti Papalık mümessilliğine tayin e- dilen Romanyanın İstanbul Cene - ral konsolosu M. Anastasyu dün vali ve belediye reisi Muhittin va li muavini Ali Rıza Beyleri ziya « retle veda elmiştir. 1 Mayıs Bugün Alman konsoloshâ- nesinde merasim yapılacak Alman Nasyonal Sosyalistleri bugünü resmi bayram ölarak ka * bul ettiklerinden bugün Alman konsoloshanesinde resmi kabul ya pılacak ve Alman kolonisinin tebri kâtı kabul edilecektir. Öğleden sonra Hitl; tarafından Teutonia klübünde bir müsâmere verilecektir. Norveç sefiri gitti Norveç sefiri M, Bentzon, mezu 7 Bükreş tarikile Ostoya gitmiş ir, kardeşini #okatlamış. burunla da ik vehi bıçağını çekmiş iza ü ii yarak öldürmeye Gala Cinayetin . sebebi ne imiş? Çünkü kız kardeşi annesile bir olup karısına eziyet, cefa edi - yormuş! Henüz yirmi bir yaşını del - durmayan bu gencin muhakeme si görülürken, annesi Kaya Ha- nım da müddei mevkiinde yer rae) ve kaya gibi sert davra - narak: — Kanıma kan istiyorum! di ye haykırmış.. Bu cinayet haddi zatında çok feci bir şeydir. Fakat bir anne - nin böyle iddiacı mevkiine geçe- rek ölen bir kızı için oğlunun başım isleme ondan daha fe - cidir. Hiç şüphe yok ki bu talep hâkimlerin kanaati vicdaniye - leri üzerinde Kaya Hanımın le- hinde bir tesir vücude getirme - miştir, Belki hatırlardadır, Fransada da buna benzer bir hâdise ol - muş, ve babasını zehirliyerek öldüren Violette Moziğre ismin deki sokak şırfıntısı bir kız ya" diler de beraet etmislerdir. Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? Lazar ama 22 AE LL a SİTENE azm Dün Birlikte yeni idare heyeti seçildi Dün saat 14 te Himayeietfal İstanbul merkezinde Anneler Birli ğinin senelik kongresi aktedildi. -ongrede rapor okundu ve kabul edildi. Birliğin bir buçuk senelik faaliyetini zamanında üçyüz yet - miş kundak verilmiş, üçyüz kadar kirasesiz çocuğa yiyecek ve muh - telif eşya tevzi edilmiştir. Bundan sonra yeni idare heyeti intihabı ya pılmış, Naile, Refika Hulüsi Beh - çet Hanım, Lâmia Refik, Dr. Semi ramis, Melek Fevzi, Sinare Nu. rettin Hanımefendiler seçilmişler- dir. Yedek aza olarak ta Faika Ta Lâtife Bekir, Mahfuze İbra - bim hanımlar ayrılmışlardır. Zaro ağa iyileşiyor Birkaç gündeğ beri Şişli Etfal hastahanesinde tedavi edilmekte olan Zaro Ağan shlati günden güne iyileşmektedir. Bu ide adamın bir iki güne kadar hastaha neden çıkacağı ümit edilmektedir. kalandığı zaman, annesi de müd dei mevkiini almış ve kızının ka fasını istemişti. Dünyadaki bütün şefakatle - rin en yükseği ve en temizi o - lan anne şelakat'nin böyle kin- ci bir mevkie düşmesi, bu feci ve emsali ender görünür cinayet karşısında bile katil kız lehine bir hissi merhamet uyandırmış, ve herkes annetini ittiham et - miğti... Bir kardeş katilini müdafaa etmek bizim aklımızdan bile geçmez. Lâyik olduğu cezayı bu lacaktır. Ve bulmuştur. Fakat kızının feci âkıbeti karşısında hiç ditremeden ikinci bir facia yı, oğlunun ölümünü görmek teyen annenin hâleti ruhiyesini teşrih etmek istiyoruz. Meşhur meseldir: Kabahat ölende mi öldürende mi? derler... Bütün bu facianın sebebi bizce ne katil erkek ve ne de maktul kızcağızdır. Kızı m oğlunun aleyhine vaziyet al - mağa lke kızım Eni - ne uydurup, gelinine eziyet e - den, oğluna lâzım gelen terbi; iye- yi vermeyen, evlâtlarını ihmal € den kaya gibi sert annenindir. Kayseri Fabrikası Makinaların mayıstan itibaren tesellümüne başlanacak Kayseride yapılacak o pamuk mensucat fabrikası hakkında Sü - mer Bank ile müzakereye girişe - cek olan Rus Sovyet Turkstroy Müdürü M. Zolotayev ile berabe- rindeki mütehassısların o bugün Nevrosiski vapurile Odesadan şeh- rimize gelmesi beklenmektedir. Ayni vapurla konser vermek ü - zere Rusyaya gitmiş olan Riyaseti cümhur orkestrası Zeki Beyle Ekrem Beyin de gelmeleri muhte- meldir. M. Zolotayev Moskovadan hare- ket ederken şunları söylemiştir; Seyahatimizin hedefleri şunlar - vwelâ, Kayseri mensucat fabrikası nın inşası Türkiye hükümeti tarafından kendisine tevdi © edilmiş olan Sümer Bank ile (abrikanın projesi, malzeme- İerin teslimi, montajı ile fabrikanm ha- Wi faaliyete sevkine ait esas mukavelena- | menin tesbit ve imza edilmesidir. Saniyen, fabrika projesinin tasdiki işi ne ait birtakım teknik ve iktıadi meaihi halletmek ve teknik © projenin mevkii tatbikn vaz'ında mükemmel bir teşriki mesiyi temin edecek şernit ve münase- bat tesis etmektir. Mesucat fabrikasının inşası Türkstroy lan tanzim ve ihzar edilen tek - mik proje ve mesai pkinlarına istinaden ve Türkler tarafından yapılacaktır. Bu mesailin halli şundan dolayı da müsta- celdir ki, fabrikanm inşasma nisanın ilk günlerinde başlanılmıştır. Seyahatimizin diğer mühim si de fabrika için teslim edeceğimiz mma- kinelerin tipleri meselesi hakkında kat'i olarak mutabık kalmak ve montaj ame- Biyesile makinelerin hali faaliyete sevki vadelerini tesbit etmektir. Fabrikanın mesai plânları ikmal edilmiştir ve tara- fımırzdan derhal Türkiyeye gönderilmek tedir. Kayseri mensucat fabrikası için nelerin iyi evsafta olması için seferber ©- dilmiştir. Makine sevkıyatı mayuta başlıyacaktır. Yazlık tayyare Seferleri Şirketler yeni tarifelerini tatbika başlıyorlar Yaz mevsimi geldiğinden tay - yare şirketleri, yazlık tarifelerini tanzim ir. Aero Express şirketi bir Mayıstan itibaren tat - bik edilmek üzere Büyükdere ile Brendizi seferleri için yeni bir ta - rife yapmıtşır. Tayyareler her haf ta pazartesi ve çarşamba günleri saat 4,45 te Büyükdereden hare - ket edecektir. Tayyare, 10,45 Fa- lere muvasalat edecek ve bir çey - rek tevakkuftan sonra saat 1l de Brendiziye hareket edecektir. Bü tayyare ayni gün saat 15 te Bren- diziye varacaktır. Brendiziden Ro maya hareket edecek trenin tarife si de, Büyükdereden — tayyare ile hareket eden bir yolcunun nihayet 24 şant zarfında Romaya varabil - mesismi temin edecek surette ter - #p edilmiştir. Her hafta ayni saat- lerde cumartesi ve perşembe gün - leri Brendiziden bir tayyare İstan bula hareket edecektir, Cidna şirketi yerine kaim olan Air - France tayyare şirketi de | Mayıslan itibaren faaliyete geçi - yor, Bu şirket İstanbul ile Paris ara sında haftada iki tayyare işletecek tir, areler salı ve çerşamba günleri sabah saat 3,15 te Yeşilköy den hareketle Bükreş, Belgrat, Bu dapepşte, Viyana, Prağ, Varşova - ya uğrayarak ayni gün Parise vâ « sıl olacaktır, tir. Rumen filârmonik orkes- trası geliyor Bükreş radyosunun filârmonik orkestrasının M, Georgescu idare - sinde olarak yakında şehrimite geleceği haber verilmektedir. Ro - manyanm Avrupadaki tanmmış ©- lan bu musiki heyeti 75 kişiden mürekkeptir. Romen musikişinas » ları şehrimizde iki konser verecek- tir. İstanbul radyosunda da bir kon ser vermeleri muhtemeldir. İşportaya düşen iki asilzade! Hepimizin hatırladığımız yakın vakitlere kadar kübera ve ağniya çerezi idiler. Değme ortahallil bile onları bol bol yiyemezledi. Şimdi mahalle işportalarına kadar düştü. İşportalarda yıllarca hor ve hakir görülen leblebinin,Amerikan fıstığının ve kabak çekirdeği yanına evvelâ biri, arkasından geri sokuldu. Kurtlar kocayınca köp maskaa olarmuş. Devlet di denilen bir sınıf vardır ki bizde kat ve merhamet O husule getirir. Şimdi o iki ağniya ve kübera çere- zi de tıpkı kocayan kurt ve devlet düşkünü adam halindedir. Onu yüksek sınıfdaki ailenin şımarık çocuğu şöyle dursun, bugün lostra- cı çırakları bile bol bol yiyebiliyor- lar, Senelerce İstanbulun ancak mu- ayyen dükkânlarında satılabilmek gibi istisnai bir mazhariyet ve va- ziyette bulunduktan, bol ve geniş bir izzet ve ikbal içinde yaşadı tan sonra bu menkâbiyet, bu düşüş, ne hazin bir tecellidir. Allah kim- seyi gördüğünden düretmesin, der- ler; ne oldum deme, ne olacağım de, terzinda dilimizde bir mesel. den bahsederler. Düşmez kalkmaz bir Allah vardır. Sözlerini hepimiz biliriz. İşte bütün bu sözleri, bagün bu iki hazin bahtlı çerez hakkında söyleyebiliriz. Onlarda bugün, ilk gördükleri ikbal günlerinden dür ve mehcur kalmışlardır. Ne olaca- #tm demiyerek ne (oldum diyen sımanık mirasyedi çocuğu gibi on- lar da bir vakitler istihfaf ile bak- tıkları kaldırımlara düşmüşlerdir. Onlar da düşmez kalkmaz olduk. larını sanarak ikbal ve izset içinde geçen günlerin ferdasında hazin ir nekbetin kendilerini bek emek. ie olduklarından gafil ve bihabe ardı. 'Lâhin günün birinde | ihtasadi buhran ve kontenjan gibi bir takım türedilerin meydana çıkışları, on- ların ikbal mevkilerini altüst etti, Ve aradaki sınıf farkını tepetakla getirdi. Onun içindir ki bugün halis ve öz Türk malı olduğu halde kend'- sine Şamlı diye bühtan edilen muh terem fıstıkla güzel ilim olarak edebiyat dilimize kadar imtikal e- den tuzlu bademi, dün fakir bir is- ğüm zaman, © yüreğim bir devlet düşkünü ile karşılaşmışım gibi sız- ladı ve rikkate geldi. Salâhattin ENİS Dünya maden cevherleri fiatları Türkiye madenciler birliğinden £ 214-1934 tarihli Kist (Lendra barsan ilk 384 Bakir Çele Celek) 38 1 72104 74 İnel. Şilimg MAST Beher derece için 2 gilin farla) ntimuan (50 dereceli beher 3/DU3 Ti dereceli beher 3/64 uk part la : Kömür (Fab Cardiff) 10/6 ilâ e Gros Adimi i 18/6 (İş Bankasından alman cetveldir) 30 Nisan 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR Hatikrası dahili | (98 1903 letikremi 93,50 TAHVILAT T. askeriye Elektrik Tramvay Tünel Rehin Kusonsuz Unitürk 3170 m0 $ 3140 Şark D.Yollar 2 Giünrükler s Bağdat 1206 8007 12