2 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Memleketin her tarafında sıcaklar ve kur etmektedir. bekliyor. “FIYATI 5 KURUŞTUR ———- Rusya, Almanya Sovyet Rusya, Hitler Almanyası ta: fından takip edilen harici siyaset Sos istikameti oldukça vazıhtı: Almanya, Lo- karno muahedesini imzalamakla garp hu- dutlarını her halde uzun bir zaman için, kat'i olarak kabul etmişti. Avusturya ile Almanya arasında bir ittihat on beş sene- den beri Almanya'nın hedeflerinden biri- ni teşkil etmekle beraber, her halde Hit- ler'den evvelki hükümetler garbi Avru- pa devletlerine rağmen bunu tahakkuk ettirmek yolunu tutmadılar. Hitler ikti- dara geçmezden evvelki Alman hükümet. iş bir mesele si idi. Rafi ler iktidara geçinciye kadar Almanya için Rus dostluğu daima sıkıştıça üzer rine çekilecek bir ric'at hattı mahiyetin- de idi. Bu vaziyette geride Lehistan ve Çekoslovakya kalıyordu. Almanya'nın sark hudutlarını teşkil eden bu memle - ketlerle olan müşterek hudutlarını değiş” trmek, Alman harici siyasetinin en €sâ8- hı hedefi gibi görünüyordu. yu E Hitler iktidara geçtikten saya yedi Arp cephesinde olduğu gibi devam Fakat şarkita haylı değişti. Hitler Al - bae Lehistanla bir misok imzalıya- beri o devam eden Alman - Yeh münasebetlerini tanzim etti. Diğer il sorulmıya başladı. 7 Asaba Hitler Almanyası tarafından takip edilen hari siyasetin hedefleri garp komşular milk akan iste 2 ması icap etmiyordu. Bu sunle €8- ararken, Lehistan'la Almanya ara. misakın şümul ve ehemmiyeti soldu. Bunun iki memleket Yasindaki ihtilafları halleden bir muka- Yap trini, hattâ Rusya'yı aralarda tak- iç z : için garptı İmamıştır. İstikbalimiz şarktadır.,. Londra cihan iktısat konferansmda © za- Man İktisat Nazırı olan Hugenberg bu siyaseti daha mütebellir bir şekilde ve adeta resmi bir teklif halinde ileri sür- müştü. zamandan beri Sovyet Rusya, Al - Tpanya'dan şüphelenmektedir. — Sovy devlet adamları Alman devlet adamları- is mıya razı olmuyor. Almanya bu hareke- tini şu yolda te'vil ediyor: 1 — Evvelâ Lehistan'a yapılan ve Al- manya aleyhine müteveccih gibi görünen bir teklifin şimdi Almanya'ya yapılması doğru değildir. 2 — Bu devletlerin istiklöllerini kefa- et altına almak üzumsuzdur. Çünkü Almanya bunların Rusya tarafından ta- arruza uğrıyacağına kani değildir. Ken- disi de bir tecavüz emelini be ii gibi, üçüncü bir devlet; yani Lehistan- dan da bir tehlike varit değildir. 3 — Bu devletlerin istiklâllerini kefa- ya tarafı sürülen teklif, bu küçük devlelenin Seri kadderatından ziyade Rusya ile Alman. ya arasındaki münasebetlerin iyileşmesi. ni istihdaf ediyor. M. Lütvinof, Alman ya tarafından girişilecek böyle bir taah- büt iki memleket arasmdaki münasebet lerin gerginliğini izaleye yardım edece - ğini Almanlara bildirmişti. Şimdi Al - manya yalnız küçük devletlerin mukad- deratı üzerinde durarak meselenin en ehemmiyetli tarafı olan Rusya - Alman- Ya münasebetlerini nazarı itibara almı - yor. Nasil ki Almanya'nın ret cevabından şonra Sovyet Rusya - Almanya münase- betleri daha ziyade gerginleşmiştir. Sov- yet Rusya Almanya ile Lehistan arasın i münasebetlerin şeklinden şüpbele- tl Ve her iki devlete de yapılan bu derle yer karından taki edi - yek siyasetin ve gayelerini iskan- dil mahiyetinde idi. Evvel Lehistan, pon ue Almanya tarafından verilen ce- p karşısında Sovyet Rusya Lehistan'ın Mm ii e dah şümullü ve Baltık memle- | Sim aklık devam Zürra yağmur Sahip ve Başmuharriri * Siirt Meb'usu MAHMUT 9 uncu öcne No. 2953 ÇARŞAMBA 2 MAYIS 1934 Kl - Basvekil Mecliste Harici, dahili ve mali işleri izah eden mühim | Bütçe encümeni reisi Mustafa et Bey ANKARA, 1 (Telefonla) — Bütçe encümeni varidat lâyihala rile bütçeler üzerinde tetkikle - rini ilerletmiştir. Encümen a» yın 10 una kadar bütçe projele- Hükümetin; bütçe münasebetile Meclise vereceği izahat bilhassa ehemmiyeti haiz olacaktır Encümen tetkikatı ilerled bir nutuk söyleyecektir | z — G 8 e z ri üzerinde müzakerelerini mal ederek bütçeleri tab'a vere- cektir. Bu suretle bütçelerin mec lisi umumi heyetinde ayın yi sinde görüşülmesine başlanabi lecektir, Hükümetin bütçe münasebe- tile yüksek meclise vereceği iza- hat bilhasıa ehemmiyeti haiz o- EE lacaktır, Bu münasebetle Başvekil İs - met Paşanın harici, dahili ve ma W işlere temas eden beyanatta bulunmasma intizar olunmak - tadır, Varidat lâyihalarile bütçele - rin müzakereleri hazirana kadar ikmal edilecek ve haziranda in- tacı mukarrer diğer işlerin gö - rüşülmesine devam olunacak - tar. Meclisin bu sene temmuza kadar çalışması ve temmuz ba - şında yaz tatiline karar verme si muhtemeldir. yumma Fransada bir ihtilâl teşeb- büsü meydana çıkarıldı! Bir çok evlere mühimmat saklanmış, hareketin plânları hazırlanmıştı PARİS, 1 (ALA) — Rexter ajansı bi Geniş mikyasta bir ihtilâl tescbbüsi yor: in, Fransız ve Belçika 23- bıtasının müşterek faaliyeti ile akamete düşmüş olduğu zannedilmek- tedir. Bu teşebbüsün ( elebaşılarından dokuz kisi tevkif olunmuştur. Bunlardan biri İsviçreli, biri İtalyan, biri Alman, ikisi Hollândalı, i- kisi Polonyalı ve ikisi de Yugoslav yalıdır. 1 ma; icrası mütasavver olan bu harekete dair mufassal plân yısta r . lar ile silâh ve mühimmatm müdahhar bulunduğu evlerin bir listesi (Devamı 7 inci sahilede) Memleket rehberlerini ye- tiştiren öz ana: Harbiye 1000 genç yeniden dün bu öz kucağa merasimle iltihak etti Gülhane parkında Askeri liselerimizden bu sene çı kan bine yakın talebenin Harbiye mektebine teslim merasimi dün Gül hane parkmda güzel bir şekilde ya pılmıştır.Merasirse saat 17,30 da —————— ve Almanya'nın hedef ve gayelerinden şüphe etse yerinde bir endişe olur. Ahmet ŞUKRU Gülhane parkında e dün yapılan merasi, 'rasime Maltepe Askeri lisesi müdürü Erkâmı hazy yapılan merasim kumanda eden harp Miralayı Adil Bey... başlanmıştır. Fakat bundan evvel merasimi görmek için yüzlerce halk Gülhane parkına gelmeğe başlamış tır. Bilhassa talebenin anaları, ba- baları ve kardeşleri bu kalabalı - ğin ekserisini teşkil ediyordu. Saat 16 da Maltepe lisesi me - zunları mektep bandosu önde ol - (Devam: 7 inci sahilede) Gazi Hz. Büyük reis Derviş ve Ke- malettin Sami Paşaların mezarlarını ziyaret ettiler İSTANBUL, 1. A.4. — Bugün İece yarısından sonra bire çeyrek kala Reisicümhur Hazretleri İs. met Paşa Hazretleriyle beraber Haydarpaşaya müvasaletle doğru- dan doğruya Dolmabahçe sara ını teşrif buyurmuşlardır. » 4 ISTANBUL, 1 (A. A.) — Reisi- cümhur Hazretleri bugün geç vak- te kadar Dolmabahçe sarayında meşgul oldular. Akşama doğru mo törle Boğaziçinde bir gezinti yap- tıktan sonra saraya dönmüşler ve İsmet Paşa Hazretleriyle beraber Milli Müdafaa müsteşarı merhum Derviş Paşanın Maçkada ve Ber - lin büyük elçisi merhum Kemalet- tin Sami Paşanın Eyüpteki mezar- larını ziyaret etmişler ve saat 19 da Dolmabahçe sarayına avdet bu yarmuşlardır. 8 İran Şahı Hz. geçerken Vilâyetlerimizde şimdiden karşılanma hazırlıklarına Iran Şahı Rıza Pehlevi Hz. ANKARA, 1 ( Telefonla ) — İran Şahı Hz. huduttan Trabzona gelirken seyahatleri müddetince kalacakları vilâyet merkezlerinde hazırlık yapılması için mahalleri - ne lâzım gelen talimat verilmiş « tir. Şah Hz. Erzurum ve Gümüşha nede birer gece misafir edilecek- tir, Tanıdığım Casuslar Bugün yaşâyan bir ka- dının hakiki maceraları Matmazel (Knohaert)in son resmi Maraf İngiliz nazırı Mr. (Chur- chilÇörüli) e resmi bir nutkunda “Alman hatların gerisinde ca - susluk gibi şerefli bir meslek takip eden cesur kimseler..., dedirtecek derecede fedakiârlık ve maharet gö! teren bu fedakâr kadınm hakiki ve yaşanmış vakalardan mürekkep s0 nuncu eserini Ahmet Cemalettin B. arkadaşımız ingilizceden İisanımı - za çevirmiştir. İntişarndan beri binlerce nüshası İngilterede kapısı” lırcasma satılan ve muharririn ille eseri olan (Ben bir Casusum) dan daha fazla bir rağbet kazanan Tanıdığım Casuslar Pek yakında (Milliyet) sütunla- rında muhterem okuyucularına as- ındaki vesim ve vesikalarla birlikte ve heyecanlı bir tefrika halinde tah dim edilecektir. Almanyada iş bayramı mü- nasebetile dün muazzam me- rasim yapıldı. Başvekil Hitler bir nutuk söyledi. Tel: ( Müdür; 24318, Yanı işleri müdürü! 24010, İmre ve Matba ; 24310. Iktısat Vekili Celâl Bey Haydarpaşa (istasyonunda İktısat vekilinin hereke fabrikasında tetkikatı Celâl B. bngün İzmitte kurulacak kâgıt fabrikasının yerini ziyaret İktısat vekili Celâl Bey, dün saat İS te konvansiyonel trenile Hereke ve İzmite hareket etmiş- tir, hususi diş tabiplerine dişlerini mua yene ettirmişler, ve öğleye doğru İş Bankası İstanbul merkezine ge- lerek meşgul olmuşlardır. Mahmut Celâl Bey, öğle ye « meğini yedikten sonra bir müd “ det istirahat etmişler ve saat 14,5 ta köprüden kalkan Akay vapu < rile, Haydarpaşaya geçmişlerdir. Vekil Bey, Haydarpaşa istas - yonunda Siirt mebusu başmuhar- ririmiz Mahmut, İş Bankası umu- mi müdür vekili Muammer, ban- ka İstanbul şubesi müdürü Yu - suf Ziya, ticaret müdürü Muhsin Beylerle ticaret odası erkânı ve r Mahmut Celâl Bey, dün sabah, /, edecektir. ali Mahmut Celâl Bey trenin önünde Mahmut Beyle görüşüyor diğer bir çok zevat tarafından teş- yi edilmiştir. ” Celâl Bey, istasyona teşyie ge- (Devamı 7 inci sihifede) Yemendeki harp büyüyor İmam Yahya büyük ve mukabil bir taarruza geçiyor Hicaz kralı İbnus- suut ile Yemen imamı Yahya arasnda baş- | layan harp ilk hafta- | da Hicaz kralın le- hine tecelli eder gibi “Taarruza tayyareler de giriyorlar Ya; mütareke: | ye alip olduğu ve | sulh istediği haberleri çıkmıştı. Mısır yolu i- L le alınan en sonha- © berlere göre vaziyet büsbütün aksidir. Bu haberler İmam Yahyanın büyük ve mükabil bir taaruza başlamak üzere bulunduğunu ve harakete tayyare kuvvetlerinin de iştirak e- deceğini bildiriyor. ıyor ki Yemen imamı Hicaz lerini sevkelceyş ve tabiye itibarile ken- di taarruzuna en müsait sahaya çektikten ve hazırlandıktan sonra bir imha muharebesine girişiyor. Bu hususta aldığımız telgraf habe- ri şudur : KAHİRE, 1.A.A. — Reuter a- jJansı muhabirinden: ğ Son zamanlarda yapmış olduğu musalaha tekliflerine rağmen, Ye- men imamı Yahya'nın, İbnissuut Hicaz Kralı İbnissaut ve Yemen Kralı İmam Yahya ruz hazırlamakta bulunduğu anla» şılıyor. Sana'dan gelen bir telgraf- namede, mühim miktarda cephane celbedildiği gibi, | İbnissuudun li- manlarına taarruz etmek üzere Hü. deyde'den gemiler sevkolunduğu vecepheye tayyareler gönderildiği bildirilmektedir. kuvvetlerine karşı mükabil bir taar | ANAKENT KA İnhisarlar Bütçesi 7 inci sahifemizde okuyunuz.. Sulh gürültüsü ile harbi uyandıracaklar!