2 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

> seniz veriniz. © Bankile Sovyet Zelzele!.. Evvelki akşam üzeri İstanbul - da bir zelzele olmuş. Olmuş diyo- rum, çünkü ben şahsen hissetme - dim. O esnada sokakta idim. Sar- sılmış olsam bile belki çarp- tı sanmış geçmişimdir. Eve geldi - ğim zaman işi anlattılar... Eh! Bu asırda sarsıntıya alışma dıysak bilmem ne zaman alışırız. Bununla beraber zelzelenin en tat- sız afetlerden olduğunu itiraf ede- rim, — Canim! Felâketin tatlısı olur Mu?.. Olmaz amma Romayı yakan ateş te bir felâket idi. (Neron)a bu vahşet fikrini manzaranın azameti vermiştir. İşte zelezlede bu aza » met te yoktur. İnsanın bastığı ye- rin oynaması ne belâ şeydir. Bunu hissetmeden takdir etmenin imkâ m yoktur. Avrupada en çok zelzele olan | memleket İtalyadır. . Hele Misina | ri kimbilir kaç defa yıkılmıştır. irmi sene evvel harap olmuş © lan bu şehri birkaç sene evvel gez- 'diğim zaman sokakların genişliği ve binaların mutlaka bir katlı olu- şu gözüme ilişti ve bunun zelzele ye karşı bir tedbir olduğunu anla- makta gecikmedim. Vaktile bizde de zelzeleye karşı Istanbulda ah- şap bina yapmak moda olmuş, fa- zelzeleden kurtaralım derken ateşe ZE. Arkadaşlardan birisi de tutmuş soruyor: 7— Yangını mı tercih edersin zel 3eleyi mi?.. BE siki lâtife olsun diye sorulan verdim sebetsiz saale şu cevabı — Dün; alm. m sir rahat ve sükün ya Parayı nereye koyayım? Alelümum mutat odur ki; ga - reteci başkasına sual sorar. Hal - Buki bende iş tersinedir. Karile - ie hep bana sorarlar. na 3 defa da H. M. ramazile ba - pe İra bir karim parasını han- duğu haya koyması muvafık ol- bir 4 Soruyor. Ve mektubunun wyerinde diyor ki: geçmiş olsun. Şimdi si- Ze ufacık bir fıkra. Nasrettin Ho- <a karısı ile pek iyi geçinmiyor - muş. Bürgün kadıncağız hocanın rı Zasını tahsil için gelip sormuş. me Elendi! Hısım akrabadan ki- ilime A yim? rüneyim, kime görünmüye Hoca da hemen cevap vermiş | 5) Bana görünme de kime görü- görün: Ve efendim, Esnaf Bankasına Vermeyin de hangi bankaya verir FELEK urktroy Müdürü geldi ..5Eride yı er Mösyö Zolotayeve bir kaç sa- nayi mühendisi de refakat etmek. tedir. Sovyet sanayi heyeti Kay - scri mensucat fabrikasının proje - si malzemenin teslimi ve monta. jr ile fabrikanın faaliyete sevki - ne ait esas mukavelenamenin tes- bit ve imzası için Sümer Bank ile temas edecektir. Muallimler seyahati Türk maarif cemiyeti umumi merkezi muallimler için bir Bal - seyahati tertip etmiştir. Seya- hate muallimlerden o manda maa- rifle alâkadar diğer zevat ta işti - rak edebileceklerdir. Seyahat 18 muzda başlamak ve 31 temmuz da nihayet bulmak üzere 14 gün - » Seyahatte bütün Balkan dev- etlerinin merkezleri ve büyük şe - leri gezilecektir. MAARİFTE Lise iailiselârıia Hazırlık 28 mayısta | dersler kesi yor imtihanlar nasıl olacak Bu sene lise ve orta mektepler- de bakalorya o imtil ha: ziran birde başlanacaktır. Tedri- sata 28 mayısta nihayet verile - cektir. Bakalörya imtihanları 15 gün devam edecektir. Bu seneki imti- hanlar vekâlet umumi müfettiş lerinin riyasetindeki imtihan ko - misyonları tarafından icra edile - cektir. İmtihanların bu sene çok sıkı olacağı anlaşılmaktadır. Hariçten lise ve orta mektep bakaloryasına girmek istiyenler as gari 16 yaşını doldurmuş, lise ba- kaloryasıma girecekler de asgari | 20 yaşını doldurmuş olmaları lâ- ammdır. Bundan başka hariçten im tihane talip olan kimsenin, evvel- ce bulunduğu mekteplerdeki sınıf arkadaşları liseden mezun bulun - malı ve sradan bir sene geçmeli- Bu gibi kimseler, evvelce ay - râ smufta oldukları arkadaşların - dan ancak bir sene sonra bakalör- ya imtihanma girmek hakkına ma lik olmaktadırlar. İmtibana girmek üzere, bu se- pe hariçten pek fazla müracaat vardır. Ecnebi ve ekalliyet lisele- rinde tahsilini görmüş olan bir çok talebe de resmi liselerde imtihan- lara girmek üzere talip bulunmak. Maarif vekâleti müracaat eden. lerin evrakmı tetkik etmektedir. Vaziyetleri talimatnameye uygun olanlara, imtihana girmek üzere tebligat yapılacaktır. Her talip im tihanmı, istediği resmi lisede de- öl, vekâletin tayin edeceği resmi lisede vermeğe rdur. İlk tahsil seviyesinde yapılan yoklama Ilk tahsil yapmış veya millet mekteplerinden mezun olmuş va - tandaşların umumi seviyesini anla- mak maksadile yapılan yoklamı lar ikmal edilmiştir. Bu hususa müfettiş raporları Maarif vekâleti- ne gönderilmiştir. Maarif müfettişleri faaliyette Şehrimizde (o bulunn Maarif Vekâleti umumi müfettişleri Ana- doluya ve Trakyaya teftişe çıkmış lardır. Müfettişlerin bu seyahati 2 ay sürecektir. Yalnız müfettişi u - mumi Bedri Bey, şehrimizde kal - mıştır, Bedri Bey İstanbul mektep lerini teftiş edecektir. Zam alacak muallimler Bu sene İstanbul maarif mü giserif Vekâletine gönderilecek » Vefalıların toplantısı Vefalılar yurdu heyeti idaresi halkevinde toplanmış, yeni heye- &i idare arasında yapılmıştır. Reisliğe Hilâlahmer Cemi - yeti İstanbul merkezi muhasebe- cisi Vahit, ikinci reisliğe talebe - den Yusuf Kudret, kâtibi umumi- liğe Saim Turgut, merkez komi - | tesi kâtipliğine Necmettin, vez - nedarlığa da Sadi Celâl Beyler in- 6hap edilmiştir. Eski Vefalıların adresleri alı - | nacak bu sene mezun olacaklar i- çin de "'sınıf geçme kutlulanması,, müsameresi verilecektir. Esnaf cemiyetleri Cumartesi günü bir içtima yapacaklar ,, Şehrimizde bulunan hil, 19 esnaf cemiyeti ei mem cemiyeti toplanarak teşekkül haricinde ka- lan (50) kadar esnaf öemiyetinin büroya ithalleri hakkında karar ve recektir. Haber aldığımıza © göre, yeni kazanç vergisinden şikâyet eden otelci, lokantacı , ve hamamcı es. nafı 933 vergisini beyanname ü - zerinden vermelerine müsaade e- dilmesi için teşebbüsatta buluna - caklardır. , taksimi vezaif | gm 25 Mayıs Cuma Sabahı OTO.. — MOTO, — VELO. YARIŞLARI DS ALES ADALAR tip etmekte olduğu BUYUK UR! namesini neşredeceğiz. M. Condilisin : Ankara seyahati Kii Bizi ancak idari ve milli hudutlarımız ayırıyor ATİNA, 1 (A.A.) — Harbiye nazırı M, Kondilisin yakında An- karaya yapacağı seyahat hakkın - da kendisinden sorulan bir suale cevap veren başvekil M, Çaldaris, bu münasebetle Türk - Yunan mi- sakının gizli bir tarafı olmadığını ve bu misak metninin neşredilmiş bulunduğunu beyan etmek fırsa - tm elde etmiştir. Yunan başvekili ilâveten demiştir kiz — İki memleket, ancak kendi idari ve milli hudutları ile biri - birinden eyrr bulunuyor. Arala - rındaki münasebetler o kadar sık ve o kadar dostanedir. ATİNA, 1 (Milliyet) — Çiftçi ve amele fırkası reisi Mösyö Pa- panastasyu dün muhalefet reisi M. Venizelosu ziyaret ederek Mösyö Çaldaris ve Mö Maksimos ile olan müzakerelerinin neticesini bil dirmiştir. İki liderin konuşmasında mü - maziünfih meselelerde muhalefetin takip edeceği hattı hareket takar- rür ettirilmiş , mukarrerat milli birliğin diğer liderlerine de bil - dirilmiştir. Matbuata beyanatta bu hunulmamıştır. Hükümetle muhalefet arasın - daki bu görüşmelerde Balkan sakında Yunanistanm üzerine dığı taahhüt ve Mösyö Kondilisin Ankaraya yapacağı seyahat mev * zuu bahsolmuştur. , Yeni Matbuat müdiriyeti teş- âte Yapıldığını gazetelerde memnuniyetle okuduk. Bu kanı- nun gayesi memleketteki muh - telif faaliyetleri sade vuku bul duğu muhite değil, belki bütün cihana aksettirmektir. Bunun fa- ideleri hiç şüphesiz pek çoktar. Memleketimizde Birçok inkılâp kabiliyetini ve ruhu - di. Veraset kanunla. #erayi nüfuz edemedi- ği, edemiyeceği yeni bir devlet, yeni bir vücut kurduk, Bu dinç, sağlam bünyeyi bütün dünyaya tanıtmak ve buna , kasden veya istemiyerek sağlam bünyeyi bütün dünyaya tanıt - mak ve buna karşı, kasden veya istemiyerek yapılan aks propa- gandaları defetmek elbette en mühim vazifelerimizden birini teşkil ediyordu. Yeni kanun işte bu pek mühim boşluğu doldur - makta memlekelin eline intel - lectuel bir müdafaa ve propa- ganda silâhı vermektir. Şimdiye kadar muhtelif pro - paganda vasıtaları olarak tanı - lan şeylerle ne yapıldı?.. Propa gandadan vazgeçtik. Bu vasıta - lar, memleketimiz dahilinde bi - Gazetemizin Türkiye Turing ve Otomobil Klöbü ile ter- BİSİKLET yarışlarına iştirak edscek olan koşucuların 5 Mayıs- tan itibaren kay! ve kabulü muamelesine başlanacaktır. Bu münasebetle 4 ve 5 Mayıs tarihli nüshalarımızda yarış talimat- “Rum Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? yapıldı. Türkiye cümhuriyetle | Biz böyle düşünüyoruz, Siz acaba ne dersiniz? € OTOMOBİL, MOTOSİKLET, Ayın 1 Mayıs Neş'eli geçti Alman könsoloshânesinde de kabul resmi yapıldı Dün Mayısın birinci günü idi. Mayısın 1 inde halk baharı tes'it eder, çok eski günlerden beri bu tarihte çadırlarda süt içilir. Dün de hava oldukça lâtif ve öğleye doğ- ru da biraz sıcak olduğundan ge - zinti yerleri akşama kadar tenez « züh yapmak isteyen halk ile do- lap boşalmıştır. Birçok halk daha sabahtan itibaren Hürriyeti Ebedi ye tepesine ve hattâ Kâğrthaneye giderek akşama kadar eğlenmiş - lerdir. Sabah saat yediden itiba - ren tenezzüh yerlerine giden cad- deler, bilhassa Şişli caddesi ka - dın erkek birçok halk ile dolmuş - tu. Bu meyanda birçok mektep ta- lebeleri-dö göze çarpıyordu. Diğer târaftan 1 Mayıs Âlmân - yada İş bâyramı olarak kabul e - dildiği için bu münasebetle şehri - miz Alman sefarethanesinde de bir müsamere verilmiş, nutuklar irat e dilmiştir. Resmi dairelerde iş saâti Dünden itibaren resmi daireler. de mesai sabah saat 8,30 da baş- lamış ve akşam saat 17.30 da niha- yet bulmuştur. Öğle paydosu saat 12 ile bir ara- smdadır. le bize ne öğretti. Ne öğretmek istedi? Hiç! Tiyatroda inkılâbımızı can - landıran, bizim kadar herhangi bir Avrupalıyı heyecana sevke - den, ona bilmediği Birçok Türk yeniliklerini öğreten bir eserimiz mi var? Sinemada “Cici Berber” faciasından, “Söz bir Allah bir, hoppalığından başka ne yaptık. Bir radyo şirketimiz var... Mum dibine ışık vermez darbı meseliriin aksine olarak yalnız en kim tanzim ediyor? Kim söylü- yor? Bunu bilen yok. Bereket versin herhangli bir makine ile Bu neşriyatı İstanbul haricinde bir yerden almak mümkün de - gil... Halbuki inkılâp yapan bir memleketin sesi, bu inkılâp ener jisinden aldığı krvetle daha gür çıkmalı, sahai faaliyetini daha uzaklara teşmil etmeli idi. Bunları hep bir misal olsun diye yazdık. Daha bu vadide nice ni- ce eksiklerimiz var. Yeni teşkilâtın, bütün bu boş- takları doldurmağa çalışacağı m kuvvetle tahmin ettiğimiz i » çin memnuniyetle karşılıyoruz. ANNUAL KAGAN ETLE Peştede Macar- Türk Birliği İlk topaklar yaptı, se- firimiz bir nutuk söyledi Macar başvekili M. Goemböş Gyula'nın emri üzerine Macarir. rafından bir car. Türk birliği kurulmuştur. Ye. ni kurulan dest luk cemiyetinin bi rinci o kurultayın da, Peşte Elçimiz Behiç Bey de ha- zır bulunarak bir nutuk irat etmiş. tir.Bu yeni Macar- .'Behiç Bey irk birliğinin reisliğine mebu- harici encümeni reisi ve sabık nazır Pekar Gyula, ikinc reisliğine mebus Heredi Tihamer ve Abdullatif, müdürlüğüne de Yüksek Şark Mektebi müderrisi Vegh Jene Beyler seçildiler. Bir lik idare heyeti azaları arasında İ bir çok mebus ve ayan azalarile yüksek rütbeli zabitler, bilginler, iktisatcılar ile bir hanımlar heyeti bulunmaktadır. Kurultay büyük bir heyecan içinde Gazi Mustafa Kemal ve Horty Miklos Hazeratı- na ve B. M. M. Reisi Küzım Pa- şa, Başvekil İsmet Paşa, Macar Başvekili Gocmböş Hazeratına bi- rer tebrik ve tazimat telgrafları gönderilmesine karar vermiştir. Birlik hamiliğinin kabulü sefiri- miz Behiç Beyden rica edilmiştir. Yeni Macar-Türk dostluk mües- sesesinin ilk vazifesi Macarislanı ziyarete gelecek Türk mebusları- nm ve Büdapeşte beynelmilel ser- gigisine gelecek Türk ziyaretcile- rinin karşılanmaları ve ağırlanma- ları için bir program hazırlamak olmuştur. Macar-Türk birliği Ma- carislanın içtimai cemiyetler birli- ği ile müştereken kendi merkez! rinde Türk misafirlerine bir ziya- fet de verecektir. | Adalardan Gelen Türkler Adalarda oturan ırkdaşları - mızdan bazıları mallarını yok pa- basına satarak memleketimize gel mektedirler. Bunların durup dururken ser- vetlerini terketmeleri, hattâ se - falete düşmeleri nazarı dikkati cel- betmektedir. Bunların kabul edil - miyecekleri ve gelenlerin de — olunacakları © söylenmekte - © Şehir meclisi Azaya davetnamelerin tevziine başlandı Müfettiş Tevfik Talât ve Cemal Ziya beyler dün akşama kadar Esnaf bankasında tahkikat ile meş gul olmuşlardır. i i Banka mü Hamdi Rasih Beyin, müddeiumumi muavini Muh lis Bey tarafından yeniden malü - matıma müracaat edilmiştir. Müd - deiumumilik bankanın hesapları üzerinde tetkikat yapmakta, ala - caklıların borçluların vaziyetini tes bit olunmaktadır. Esnaf Bankası hakkında Şehir meclsi tarafından tahkikata me » mur edilen ve bu husustaki rapo - ru yazan komisyon riesi Galip Bah tiyar Bey de, müddeiumumilik ta- rafından davet (edilmiştir. Galip Bahtiyar Beyin dün müddeiumumi. muavini Muhlis Bey tarafından ma lümatına müracaat edilmiş kendi - sinden izahat alınmıştır. Salı günü toplanacak olan Şe- hir meclisi içtima için dün bele - diye riyaset makamı (tarafından, meclis azalarına davetiyeler gönde rilmiştir. Vali ve belediye reisi Muhit - tin Bey Mecliste vereceği izahatı bazırlaamktadır. emye çi Haydarpaşa: numune hastanesi Haydarpaşada eski Tıp fakülte si binasında yapılacak olan 250 ya taklı Nümune hastahnesine ait ke- şifler Sıhhiye müdürlüğü tarafın - dan ikmal edilerek vekâlete gön - derilmiştir. Hastahane için yeni se ne bütçesine tahsisat konduğun - dan il sonra faaliyete ge çileceği ümit edilmektedir. — — —2 2 2 >>> 211 İ az pan n Harbin fazileti Mühim harpler milleilerin haya- tında bazan derin yaralar. açıyor, fakat bazı defa da âdeta lüzumlu bir ameliyat tesiri yapıyor. Dökülen kanlar sanki fesada uğ- ramış bir cemiyetin deşilmiş çıba- nı gibi aktıkça temizleniyor. Mil. letin bünyesi tasfiyeye uğrıyor, Va- kıâ muharebelerde kaybolan kıy- metler daima genç uzuclardır. Fa- hat cemiyetin içinden çekilip giden kahramanlar kalanları hayatı için âdeta kurtuluş fidiyesi oluyor. Büyük harbe giren insan kütlele- ri hep bu neticeye vardılar. Mağ- lâplar ve galipler harbin âkibetin- den istifadeli dersler aldılar. Yeni arazi taksimi de bazı çürük rabı- taları, kangren olmuş uzviyetleri kesip attığı için | milletlerin bün- yesine taze can ve kan geldi. Bir haç gündenberi gazetelerin telgraf havadisleri arasında okü- yup dudak büktüğümüz Yemen hâ- diseleri bana bu felsefeyi yaptır. dı. Yemen imamı bilmem kimileHi- caz kralı muharebe etmişler. Ye- men çölleri, Hicaz badiyeleri kana boyanmış. Eğer bu hâdiseler büyük harpten evvel olsaydı Yemen ellerinde kum lam sulayan bu kanlar Anadolu yaylalarından akıp gidecekti. Ve eğer Mondros mütarekesile elimiz ayağımız bağlanmamış 0). saydı brgünün hür ve hâkim Tür. kiyesi yerine sefil ve esir bir o Os- manlı saltanatı hüküm sürecetki. Mahakkak ki her tazyikin bir infilâkı mukadder olduğu gibi her musibetin de bir fazileti var? Bugün Yemen, Hicaz çöllerinde biribirlerinin devesini, pöstekisini almak için boğuşan araplar hesa- bana altı yedi yüz yıl döktüğümüz kanlar damarlarımızda kalsaydı Balkanlardaki hududumuz dan buyana geçmezdi. Helâgü Bağdadı yakıp yıkmak ta haklıydı. Türk yasasını bırakıp Tuna mütefessih arap kanunile amel eden Beyazıda karşı Timurlenk'in indir- diği sille Osmanlı Türklerine bir dersti, Ne yazık ki bu darbenin ma- masını beş asın kavrayamadık. Bü. yük harp bir iki milyon Türk geh- cini aldı. Fahat çok şükür bizi za- Him bir çöl davasından kurtardı. EE. m Tıbbiye Bayramı Trbiyeliler bayramı bu tene gi” zel bir şekilde tesit edilecektir. 12 Üniversite konferans sa” Gündüz, konferans salonunda me- rasime şehir bandosu iştirak edece! ği gibi, ayrıca senfonik bir kon'er' verilecekti BORSA (İş Bankasından alınan cetveldir) 1 Mayıs 934 AKŞAM FİYATLARI İSTİKRAZLAR TAMVILAT İstikrarı dahili 96.50 $ T. makeriye © 878 Kuponsaz Elektrik . 1953 İstilermmı SASOĞ Trmmvay Tü Müme, Küpe: 578 ESHAM Iş Bankası Nama se: Şir, Hayriye (18 Kuponsma eki 140 çizilme BEŞ Kelem 1078 öpomsar erken 1025 wn Müseis Ç, Sİ Çe 12,40 Küponsez ir Türkiye Cümhü- Je der. MN riyet Bankası 5750 ” Kuponsuz meş 15 Trsmeay 280 $ Balya ij Anadalu Hisse 27,70 $ Şerk m sera . ÇEK FİYATLARI Loda 64150 $ Prağ 10,00 Pari 12,06 $ Berlin Nüyerk o BOOASG$ Madrit 3245 Milano © © BAS25$ Belgrat Cesevre —— 24875$ Ziel 420 Atina Bö,6b $ Penso zen Brüksel Sanızs $ Bükreş ve Asisterdam © 11750 $ Viyana 422 Solya 65,6000 $ Morkora © 110040 NUKUT (Satış) Karun Kuruş F. Franz ven $ 20 evişe 08 İZ Dele MZ A Pesen 16 1 İsterim Gaz $ 1 Merk Ki 20 Live ZA İ 1 Zee 2050 20 F Belçika © VS İ 20 Ley . 20 Drahmi 24 $ 20 Dinar s 1 Florin 83) 1 Çer —- iel Bİ a Medar. asiz 20 Len zn » 21 Kür. Çek, 106 Bankasi 287