2 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

2 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

İnhisarlar bütçesi Varidat 37880000 lira tahmin edildi, | üç genç Avrupayat ANKARA, 1 (Milliyet) — Bütçe | encümeni inhisar umum müdürlüğü - | nün bütçesini müzakere ve kabul &t- | miştir, İnhisarlar o umum (müdürlüğünün 1933 satış varidatı 38,950,000 lira tah min edilmişti, 1934 varidatı 1,070.000 lira noksanile 37,380.000 lira tah - min edilmiştir. Tütün beyiye resmi 50 bin liradan 65 bin | bira resmi liradan 380 bin li şarap resmi 135 bin liradan 150 » fazlasile tahmin edilmekte ve rat beyiye resmi 140 bin ve €€- nebi müskirat ve ıtriyat resmi 5 bin li ra olarak kalmaktadır. Geçen seneye nazaran para ce7a- ları 40 bin lira eksik olarak 120 bi muhtelif hâsılat 40 bin aa ann ve istirdatlar da Falatile 130 bin fire olmak mumi varidat 40 milyon liradan bir milyon lira eksik olarak 59 milyon Bir atahmin edilmiştir. Bu gelirin 24580000 lirası tütünden altı milyon lirası müakirattan 7300000 lirası tuzdan beklenmektedir. Bütçe encümeni geçen seneye ma - | zaran 280 bin lira kadar tasarrufla getirilmiş olan masraf bütçesinin mül telif fasılları üzerinde de 100 bin li - valık kadar bir tenzilât yaparak mas raf bütçe mi etmiştir. : İnhisar idaresi 1933 bütçesinde in hisarların birleştirikmesi dolayısile murların adet ve ücretleri ve ahsile gönderilecek dare masraflarından tenkisat yapıl - mış olduğu içim bunlar değiştirilmi - yerek masraf kısımdan çeçen yıl bütçesi üzerindeki tecrübelere istina- dığma muavenet gibi inhisar memar- larını âti endişesinden ( kurtarmak ve ziraat wsullerini mlah, hastalıklarını tetkik ve tedavi çarelerini taharri ve tütünlerin fermantasyonunu tecrül etmek üzere Maltepe enstitüsünün muhtelif şubelerinde en som rasyonel, fenni malümatı haiz mütehassıslara ibtiyaç olduğundan tütüne müteallik nebati bastalıkları, kimyevi tahlilleri ve fermantasyon usullerini tahsil et- mek üzere ziraat tahsili görmüş lisa- na vâkıf şimdilik üç genci Fransa, İ - talya ve Rusya veya Almanyaya tah sile göndermeğe karar vermiştir. Bun lar için 10 bin liralık bir masrak ka- bul edilmiştir. Mütehasarslar faslını da 118 bin li- raya çıkarılmıştır. İmhisarlı larının yardım sandığına muavenet maktadile kadroya dahil memur üc retlerinin yüzde beşi nisbetinde mua. venet sansı üzerine bir lüyiha hazır- lanmış olduğundan bu maksatla büt- çoye 225 bin lira tahsisat konmuştur. nden e Vm Fransada bir büsü meyda Gi im ele geçirilmiştir. Zabıtaya yardım © kolunmuştür, SOFYA, 1 (A.A) —1 mayıs alınmıştır. Bulgar Dahiliye nezareti, ve en küçük bir hâdiseden, işçi rüc sas Romanyada ... dirmiştir, , BÜKREŞ,I (A.A Bundan bütün resmi mülessesat vE ! Yalnız menfaati umumiyeye İ Gazeteler, intişar etmemiştir. ar, kır şenlikleri tertip etmişlerdi Memleket rehbe öz ana: (Başı 1 inci sahifede) duğu halde muntaazm ve dımlarla parka geldiler. Budnan sonra Kuleli ve Bursa li seleri mezunları da dinç ve mun - pan yürüyüşlerle parka girdi - ler, dinç a - Maltepe lisesi müdürü Erkânı harp miralayı Adil, Bey merasime nezaret ediyordu. Maltepe lisesi bandosu güzel Parçalar çalarken karşıdan mezun arı almağa gelen genç Harbiye kıt ası göründü. Harbiye kıt'ası parka girerek bir sır teşkil etmiş olan Mal tepe ve Kuleli, Bursa liseleri kar şisında vaziyet aldı. Bunun üzerine merasim başla - işti, Harbiye mektebinden Seyfet - tin Efendi, mezunlara hitaben bir nutuk söylemiştir. Memleket rehberlerini yetiştiren ana: Harbiye Seyfettin Efendi demiştir ki: — Arkadaşlar, Zaman zaman tarihin yürüyü - | günü değiştiren ve ona yakıcı gü - cünden hız alan bir istekle hük - meden bir ordunun saflarına karı- #ıyorsumuz. Şimdi sizleri, hayat bil | iniz için uzun senelerin emeğini harcadığınız bir yuvadan, daha ulu bir yuvaya, şerefle dolu, savaş bil gisi ocağına, dünyaya ün salmış kahramanlar yetiştiren bir diyara ve bir senedir sizleri aralarında gör mek isteyen arkadaşlar arasına gö- türeceğiz, Arkadaşlar, temeli atıldığı gün « den beri Türk millet migas hi yü rüyüşünü aydın ufuklara ulaştıran Kları doğuran mukaddes var. Buna Harbiye derler, Bu ana, bugün Türk vatanı ka. dar geniş kollarını açmış, sizi bağ rına basarken hoş geldiniz. ev. lâtlar, diyor. Ve biz, sizin öz kar- eşiniz Harbiyeliler haykırıyo - ruz: Hoş geldiniz, arkadaşlar!,, | Mezunlarımız Buna yeni mezunlar namına Bursa lisesinden Cemal Efendi ce- vap verdi ve Harbiyeye geçmekten | mütevellit sevinçlerini anlattı. Ve dedi .“— Yeni yuvamıza kavuşurken bizleri öz vatan çocuğu olarak ye- | tiştirmeğe gayret eden öğreticileri miz önünde vecd ile eğiliriz Buna Harbiyeden Nahit di cevap verdi ve sözlerini şöylece bitirdi; bir ana Bulgaristanda . y — 1 mayıs İçtir ihtilâl teşeb- na çıkarıldı! de) zere Parise 3.000 asker sev- â sal tel münasebetile Sofyada da tertibat her türlü tezahüratı yasak etmiş, nu şahsen mes'ul tutacağını bil- 2 © kanunen amele bayramı oldu - hisusi müesseseler kapanmıştır kadim servisler müstesnadır dar menedilmiştir. Sendika - rlerini yetiştiren İzni Harbiyeye iltihak eden leri - miz demir adımlarla e — Yaşasın Türklük, zi, Yaşasın Cali MEL ça Merasim Yaşa Gazi sesleri ve alkışlar arasında bitti. Genç lise - liler Harbiyenin yolunu tuttular. Sirkeci, Köprü, İstiklâl caddesi yo lile Harbiyeye gidildi ve yollarda alkışlarla karşılandılar. Askeri liselerimizin gösterdiği muvaffakıyet Askeri liselerimizin son seneler içinde göterdiği bariz faikiyetler ve muvaffakıyetler cidden kayda şayandır. in sene olduğu gibi da kazanan talebeler askeri mü - hendis olmak üzere Almanyaya gönderilecektir. Halk tarafından bu son seneler de askeri mekteplere büyük bir rağbet gösterilmektedir. Gençliğin #skiden beri bu yüksek ve vatani mesleğe karşı duymuş olduğu alâ - ça bu senelerde daha fazlalaşmış- ir, İktisat vekili Celâl B. in tetkikleri i (Başı 1 inci sahifede) len zevatın ayrı a ini vak kendilerin Gazali ip sonra trene binmiştir. İktisat vekilimize İzmir mebu. su Osman zade Hamdi, Kocaeli mebusu Süreyya Beylerle uyuştu. rucu maddeler | inhisarı müdürü Ali Sami Beyler refakat etmek - tedirler. Celil Bey, Hereke fabrikasın- ağlamak gibi işlere has İ İ nin Zârâya i h A 2? MAYİS 1934 MEMLEKET HABERLERİ Samsun adliye işleri Eski bakımsız bina az zaman içinde yep yeni ve ter temiz bir hale getirildi ' Samsun mahkemelerinin müşterek mil B. SAMSUN, (Milliyet) — 30,000 nüfuslu Samsunun yedi bini müte- caviz merkez ve bir bu kadarı da | hariç dosyası bulunan icra işlerinin ötedenberi tek bir meurla idare e- dilmesi halkın daimi sızıltı ve şikâ- yetlerini mucip oluyordu. Memu- run haciz için köylerde bulunduğu | zamanlar eshabı mesalih günlerini icra dairesi kapısında öldürmeğe | mahküm bulunuyorlardı. İcra dai- resi adli binasının altındaki ufacık dükkâna sığınmış bir balde bulunu yorodu. Ağır, ceza asliye, hukuk, ve ceza ve sulh o mahkemelerini cami tam teşkilâtı adliye de de büyükçe bir evin üst katlarını işgal etmiş, daracık odalar mahke- dan başka bina dahili nazarı dikka ti celbedecek © derecede bakımsız olduğu gibi en ufak bir yangın teh- likesini karşılayacak basit bir ha- rik tertibatı dahi mevcut değildi. İşte adliyenin yakın zamana kadar ki vaziyeti, Henüz bir kaç ay | evvel gelen yeni Müddeiumumimiz Cemil Be. yin ilk işi bu noksanları nazarı dik- kate almak ve derhal Vekâletle mu habereye girişerek izale çarelerini araştırmak olmuştur. İşte bude- | Çeşme ılıcaları ÇEŞME, 1 (A.A.) — Çeşme « Wcalarında hazırlıklara başlanmış - tr. Bu yıl ılıcalarda bir çok yeni- likler, bir çok yeni binalar hususi ve modern oteller yapılmıştır. İneboluda sis İNEBOLU, 1 (A.A.) — Ge - ce yarısı başlıyan kesif sis devam etmektedir. Bugün limanımıza gel mesi beklenen vapurlar açıklarda dolaşmakta, havanın açılmasını bek lemektedirler, Zarada Gazi günü SİVAS, (Milliyet) — Zarâ Sr. vasa merbut Sivas - Erzurum yolu üezrinde bir kaza merkezidir. Bu- raya gelen Kaymakam © Mustafa Nami Bey her hususta gösterdiği vaslıklarla ve bilhassa gençliğe ve geçlik kaynaşmalarına büyük e- hemmiyet veriyor. Onlarla yal dan alâkadar oluyor.. Zara gençlerini bir araya topla- muşlir. Son kongrede bütün azanın işlirâkile bazı lüzumlu esaslar tes- pit edilmiştir. Bu ee: Zrâdâ “ Kızıl Dağ” adile şekkül meydana getirilmiştir. Bu teşekkül şimdilik bazı kollardan i- baret Bunlar spor, musiki, tem- sil kollarıdır. Bu çalışma ( kolları kendi aralarında nizamnamelerini yapmışlar ve idare heyetlerini seç- mişlerdir. Bundan sonra Türk inler lâbının büyük kurtarıcısı Gazi Hz. geldiği gün olan 28 aziran gecesinin ve o günün “Ga- , günü olmasına ve bugün için ik hazırlıklarla o günü kutlu. İanmasına karar vermişler; da tetkikat yapacak ve geceyi fab- rikada geçirdikten sonra İzmite gidecektir. Vekil Bey İzmitte kâğıt fab - rikası yerini ziyaret ederek tetki- katta bulunacak ve bu skşam tren le Ankaraya avdet edecektir. kalemi, köşede müddeiumumi Ce- ley. vamlı teşebbüslerin neticesi parlak adliyemizde esasir yenilikler vücu- da getirilmiştir. İcranm tek memu- ru, iki memur, ve iki muavin olmak üzere dörde iblağ edilmiştir. İcra- nın yanındaki iki dükkâan bölme- leri yıkılarak eski daire ile birleş- tirilmek tile — bir salon haline ifrağ edildi. Zemin asfalt yapıldığı gibi muntazam dosya dolapları ve müracaat gişeleri (imal ettirildi. Dükkânların kepenkleri kaldırıla- rak bunlara demir parmaklıklı ge- niş pencereler yapılarak çirkinlik izale edildi. Diğer metrük dükkân- ların gene (o kepenk ve bölmeleri kaldırılarak geniş mahkeme salon- ları yaptırıldı. Emanet deiresi için- de betonlu mazbut bir yer ayrıldı. Bütün binanın hariç ve dahili bo- yandı, her tarafma muntazam yan- gın muslukları ve tertibatı yaptırıl. dı. Ağır ceza Reisi Hidayet ve Müd | deiunmemimiz Cemil Beylerin müş- para ile adliye binası vilâyetin va- ziyetile mütenasip yepyeni ve ter- temiz bir şekil aldığı gibi eshabı mesalihin işlerinin de kolaylaşmış olması şayanı memnuniyettir, Köylüyü döven na- hiye müdürü HAVZA, 1 (Milliyet) — Yapı- lan şikâyetleri tahkik için mülki - ye müfettişi Refik, jandarma alay mülhakı binbaşı Cavit Beyle hav- zaya geldiler. ” Bir hayvan hursızlığı tahkika - tında köylüyü dövdüğü anlaşılan Karahalil nahiye müdürü Şevki Beye işten el çektirildi, Karakol kumandanı Hüseyin on başı tevkif edildi. Tahkikata de - vam ediliyor, Hamidiye Bandırmada BANDIRMA, (Milliyet) — Ha- midiye krovazörü perşenbe günü öğleden sonra limanımıza gelerek Bandırmayı şereflendirmiştir. Ge- mi limanda demirledikten bir müd | det sonra süvari ve zabitan şehre | çıkarak kaymakamlık, halk fırka. sı, belediye ve alay kumandanlığı nı ziyarette | bulunmuşlar. Kaza | kaymakamı Ragıp, — halk fırkası ve belediye reisi Kâşif Beyler, alay | kumandanı ve zabitandan mürek- kep bir heyet Hamidiyeye giderek ziyareti iade etmişlerdir. Heyet top atışlarile selâmlanmıştır. Gemi cu- ma günü binlerce halk tarafından ziyaret edilmiştir. Öğleden sonra Hamidiye futbol takımı ile Bündır- ma birlik #portakımı arasında ve bahriye zabiti Hayri beyin idaresin de yapılan maç samimi ve çok he- yecanlı olmuş ve üç üçe beraberlik İc neticelenmiştir. Kız kardeş katili Bozdoğana bağlı dükdüran kö- yünde yirmi yaşında Hafize bir i- ki sene evvel gemici o Hasan oğlu Mehmetle evlenmiştir. Geçineme- mişler. Kadın hafif meşreplik et- meğe başlamış. Dedikodular olmuş, bu halden fena halde müteessir o- lan Hafizenin kardeşi Ahmet kız kardeşini bir e bahane ile tarl. götürmüş ve orada o Hafizeyi bir gok yerlerinden bıçakla öldürdük- ten sonra cesetini Mendrese , Ahmet , ME Köy kanununu köylülere izah GERMENCİK, (Milliyet) — Ay din Halkevi köycüler şübesi ko- mite azasından gazeteci Vasfi Hilmi Bey dün Germenciğe gelerk nahiyeye Bağlı köy muhtar ve ih- tiyar heyetlerile, fırka ocak reis- lerine, fırka salonunda köy kanu- nu ve tatbikatı, kanunun köylüle- rimize bahşettiği faideler üzeri de izahatta bulunmuştur. Toplan- tıda Nahiye müdürü Süleyman Şev ki, belediye reisi Tahir ve fırka reisi Tevfik beylerde o bulunmuş- lardır. Bu toplantıdan istifade e- dilerek köylülerimizle 23 nisan Milli Hakimiyet ve çocuk bayramı ve Cümhuriyet idaremizin çocuğa verdiği kıymet veehemmiyet üze- rinde de konuşmalar yapılmış ve Aydın Halkevinin köylülerimizin sihhi, içtimai, tarihi ve zirai vazi- yetlerini tesbit tertip ettiği sorğu cetvelleri dağıtılmıştır, Köy kanunu izahlarına her perşembe günü devam edilecektir. VARŞOVA, 1 (A.A.) Mü -| tenekkiren Peşteye gitmekte olan | Finlandiya başvekili M. Toivo Ki. nimacki bu sabah buraya gelmiş ve başvekili ziyaret etmiştir. Moskova telsiz evi MOSKOVA, 1 (A.A.) — Mos- kova telsiz evinin inşasına baş - lanmıştır. Bu bina 22 katlı olacak ve içinde 29 stüdyo bulunacak - tır. Bundan maada 2000 kişi ala - cak bir radyo tiyatrosunu da ihti- va edecektir. İşçi aranıyor Türk tabasmılan olmak şart tornacılık, tesviyecilik, elektrik; lik ve makine montajından tama- mile anlayan iyi bir ustaya ihtiyaç vardır. İplik fabrikasında çalış mış olan tercih olunur, Taliple, tercümei hal ve evrâklarınm retleri ile Mil'iyet GA, V. İ, FE, ad resine yazmaları. .... Henüz askerliğini / bitirmiş | san'atı tesviyeci ve okuması yazması yerinde daktilo bilir bir genç iş arıyor. İş Büro- su Recep. | 3 üncü kolordu ilânları M.M. V. Sa. Al. Kom. dan: Hava kıt'atı için Diyarbe- kir'de Ali Pmarde yapılacak olan bir efrat paviyonu inşası kapalı zarfla münakasaya kon muştur, İhalesi 15-5-934 salı günü saat 10,30 dadır. Talip- lerin şartnamelerini görmek i- çin her gün öğleden sonra ve münakasaya iştirak için de o gün ve vaktinden evvel teklif ve teminat mektuplarile An kara'da M, M. V. Sa. Al. Ko- misyonuna müracaatları. (3502) ) (4780) M.M.V.SA.AL, KOM. dan : Hava kıt'aları ihtiyacı için izmir Reşadiye de inşa edile- cek bir pavyon ile bir mutbah kapalı zarfla münakasaya kon| muştur. İhalesi 4 Haziran 934 Pazartesi günü saat 10,30 da yapılacaktır. Taliplerin ke: $if ve şartnameleri görmek zere her gün öğleden sonra ve münakasaya iştirâk için deo gün ve vaktinden evvel teklif ve teminat mektuplarile An- kara'daM.M. V. Sa. Al. Kom. nuna müracaatları. 2504 (3516) (2144) Dr. Hafız Cenal Dahiliye mütehassısı İ Cumadan başka günlerde; saat (2,30 dan 6 ya) kadar İstanbul Divanyolu No. 118. Muayenehane ve ev telefonu: 22398 yazlık ikametgâh telefonu: li isi Bakırköy Barut Fabrikala- rı muhafız efradını iaşeleri i- çin Haziran 934 iptidasından Teşrinisani 934 nihayetine ka dar altı ay zarfında alınacak aşağıda cins ve mıktarı yazıl Et, Ekmek ve yeşil sebze ay- rı ayrı açık münakasaya Oko- nulmuştur, Taliplerin şartna- meleri görmek üzere pazartesi ve perşembe günleri ve müna- kasaya girmek için 10 Mayıs 934 perşembe günü saat 14 dı Fabrikada Satınalma Komis- yonuna müracaatları. << 3) Kilo Cinsi 1300 Sığır Eti Ekmek Patates Kuru sovan Taze Bakla Ispanak Sakız Kabağı Taze ayşe kadın fa- sulyesi Kırmızı Domates Patlıcan Taze Bamya Pırasa Lahana 300 2508 ». Barut Fabrikası dahilinde yetişen taze otların biçilmesi i- cin 30-4-934 tarihinde açılan aleni müzayedeye talip çıkma dığından bir hafta müddetle tekrar müzayedeye konulmuş. tur. Talip olanların 10 Mayıs 934 perşembe günü saat 14 de Bakırköy Barut OFabrika- smda Satınalma Komisyonu- na müracaat eylemeleri. (475) (2141) İstanbul ikinci icra memurluğundan: İpotek cihetinden paraya çevrilmesi mukarrer bulunan ve tamamına beş bin boz yüz elli üç lira kıymet taktir edilen Tetanbul Gedikpaşa mahallesinde — eski 66-68 yeni 86-88 mumaralarla mürsk- kam dükkân wüştemil bir bap hanenin tamamı dört yüz on dört bin yedi yüz yirmi hişse itibarile iki yüz kırk iki bin yüz on iki hüssesi açık arttırmaya vaze- 4-598 tarihine müsadif pa- ünü saat on dörtten on alıya kadar dairemizde birinci açık arttırma- 81 icra kılınacaktır, Arttırma bedeli mez kür hisseye isabet eden kiymeti muham minenin yüzde 75 şini bulduğu taktirde mezkür gayrı menkul hissesi müşterisi uhtesine ihale olunacaktır. Aksi halde son arttıranın taahhüdü baki kalmak ü- zere 19-6-934 tarihine müsadif salı günü keza dairemizde yapılacak (olan ikinci arltırmasında en son arttıran üstünde İ bırakılacaktır. Arttırmaya iştirik etmek isteyenlerin mezkür gayrı menkul kıy- meti muhamminesinin yüzde 7,5 buçu- ğu nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hamil ba tunmaları lâzımdır. Hakları tapu sicil lerile sabit olmayan ipotekli alacaklılar» la diğer alâkadarirın irtifk hakkı sahip- lerinin bu haklarını ve hasusiye faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân teri- binden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte dairemize bildir. meleri lâzımdır. Aksi taktirde hakları ta. pu sicillerile sabit olmayanlar satış be- delinin paylaşmasından bariç kalırlar. Müterakim vergi, vakıf icaresi, tenviri. ye ve tanzifiye rusumu müşteriye ait tir. Daha fazla malâmat almak istiyen- lerin 6-5-934 tarihinden itibaren her ke sin görebilmesi için dairede açık bulun- durulacak arttırma şartnamesile 933.627 Ne, lu dosyada mevcut ve mahalli mez- kürün evsaf ve mesaha vesairesini havi vaziyet ve taktiri kıymet raporunu gö- rüp anlayabilecekleri ilân olunur. (16291) Şirketi Hayriyeden: Mir. boy. adet 21-26 santim kalınlık — 69 Vasat çevresi 65 745 santimden yukarı 10x12 45 200 (dört köşe meşe kütük 300 Yuvarlak kabuksuz meşe direk 200 Meşe kiriş Yukarda eb'adı yazılan meşe kereste şirketin Hasköyde kâin anbarma tes İ lim edilmek üzre mübayaa edilecektir. Satıcıların kapalı akşamına kadar Şirketi Hayriye müdiriy etine müracaatları. (16289) zarfla 155-934 günü