20 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

20 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

V ARTESİ 29 AGUSTOS 1934 HARİCİ HABERLER Sarre ve Almanya Almanyaya giden gençler hakkında TARİHİ TEFRİKA:119 5 İttihat ve Terakki! (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GÖRE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A, C. Yeni kontenjan kararna- | ii | | | hi bi e b £ i ii h ye i , ? i Yusuf İzzeddin Celâleddin Pş. hak- kında mübalagalı fikirler besliyor Terakki ve Ittihat cemiyeti için ge ne zalim hükümdarın ölümünü bek lemekten başka çare kalmamıştı. Diran Kelekyan efendi bu işlere 'dair olan uzun ve mufassal mektup- larının tehlikeli kısımlarını çok ka- Tışık ve içinden çıkılması imkân- sız olduğunu zannettiği bir şive i- le yazıyordu. Bu şifrenin anahtatı da Doktor Bahattin o Şakir beyin evrakı arasında çıktığı için o şif, leri de hallederek tefrikamıza ve etmeğe muvaffak olabiliyoruz. Diran Kelekyan efendi daha bir- © çok meraklı haberler | yazıyor ve diyordu ki: “İstanbuldan aldığım haberlere nazaran Doktor Ömer Ata Paşa- (nın zevcesi nezaret altında imiş. Ahmet Celâlettin paşa bunu ken- disinin yaptırdığını, güya bu suret- le Şehzade Yusuf İzzettin efendiye bir hizmet göstermiş olduğunu söy- ledi. Filhakika paşa mahut Asafı Berline göndererek oradaki sefa- ret vasıtasile verdirdiği bir jurnal- da bu hanım hakkında ( birtakim sözler münderiç olduğunu ve bunu- da hanımın Şehzade Mecit efendi ile hükümeti seniye taraftarı oldu- için yaptığını başka bir taraftan aber aldım. Bendeniz her kim a- leyhinde olursa olsun, bu jurnal u- sulünü kat'iyen sevmediğim cihet. Ie c'dden teessüf ettim. Çünkü bu- gibi teşebbüsler | dolayısile Yusuf İzzettin efendinin şerefini lekeli- yor. Ahmet Celâlettin paşa güya Avrupada Yusuf İzzettin efendi- * nin vekili olduğunu övünerek rast geldiği yerde söylüyor. Şimdi böy- le şeyler iş'tilince “bakınız Yusuf İzzettin efendinin adamları neler yapıyorlar !,, diyorlar. Nitekim bu işin diğer bir kısmından mutazar- rır olan Halim paşa zadelerle Hi- div de işitmişler. Şimdi pek fena söylüyorlarmış. Bendeniz bu adam- "ç birisini sevmem. Ne ça- iylenen sözler haklı. Böyle hürriyetperverlik olmaz! Bu âdeta Abdülhamit ahlâkı! O Namuslu a- damlar böyle şeyler yapmazlar! Bu gibi şeyler hep bizim zararı- mızadır. Bu kadar gayret, bu ka dar fedakârlık o beyhude iyor. Yarın Yusuf İzzettin efendile karşı karşıya gelirsek, ne cevap verece- ğiz? Yusuf İzzettin Ahmet Celâ- İettin paşa hakkında pek mübalâ- alı fikirler | besliyor. Onda h'ç mevcut olmıyan bir takım fazilet- ler've iktidarlar © görüyor. Bi âdi çömez makamında kalıyoruz. Ahmet Celâlettin paşa bir şey ya- pabilen bir zat olsa idi, zararı yok- tu. Bendeniz şeref ve mevki iddia- sında bulunmıyorum. Fakat paşa da yaptığı hatalardan bir adım bile geri gitmiyor.,, Anlaşılan Diran Kelekyan efen- di Ahmet Celâlettin o paşanm y. niz para vermekle kanaat (!) ede. , rek başka bir işe karışmadığını is- tiyordu. Hem onun parasile yaşa- dığını itiraf ediyor, o hemde her mektubunda paşanın aleyhinde bu- lunuyordu. Eski mesleği Abdülha- midin serhafiyel'ği olan bu zattan daha fazla hürriyetperverlik bek- lenemiyeceğini düşünemiyordu. Bu aralık Hüseyin beyle zevce- sinin tevkifi meselesi tevazzuh et. mişti. İstanbuldan gelen bir habere atfen Diran Kelekyan efendi bu işi yi aşağıdaki surette bildiriyor. lu: “Istanbuldan aldığımız haberler bize bir takım müthiş şüpheler ver. di. Binbaşı Gürcü Ahmet Bey, Hü- | seyin Beyin ( zevcesini fena yola sevketmiş, yani sarayla münaseba- ta girişmeğe teşvik © eylemiş gibi Zannolunuyor, Çünkü mumaileyha tevkif olunduktan sonra keyfiyet Fehim Paşa tarafından saraya bil- © dirilmiş. Biraz sonra saraydan bi- risi gelmiş, Fehim Paşaya bir takım | gizli sözler söylem'ş, bunun üzeri- | ne hanım serbest bırakılmış. “Bu nasıl olur? Bu gibi vakalar- da bu derecelerde semahat e: li görülmemiş ahvaldendir. Gö: müşe nazaran şu netice çıkıyor ki hanım zaten sarayla münasebata girişmiş imiş. Halbuki Fehim Paşa il nden kadını takip ettirerek tevkif altına almış. İşi sa- işlerini bozduğundan dolayı Fe. | © him paşaya dehşetli | kızmışlarve © hanımın hemen tahl'yesini emret. mişler., Ahmet Celâlettin “paşanın Pa- riste bir takım casusları bulundu- ğunu biliyorsunuz. Bunlardan biri- si (bilmem ismi Osman mı, Kemal mi, yoksa başka bir şahıs mı) pa- şaya bir mektup yazmış. Bu mektu- bunda size dair de bir takım söz- ler varmış. Güyc siz Pariste Yusuf İizzettim efendi / hakkında şüphe hasıl edecek vaziyetlerde bulunu- yormuşsunuz. Bendeniz bunu size tabii gayet mahremane olarak ya- zıyorum. Ahmet (o Celâlettin paşa hakkınızda biraz söylenmeğe baş- ladı. O arada İstanbulda bahriye yüzbaşılarndan Osman £ veyahut Hıfzı beyden gelen bir mektupta paşanın hiddetini — artırdı. Çünkü bu mektupta Çamlıcadaki eczacı- nın nezdinde bir fotoğrafınızla bir mektubunuzun tutlduğu ve bunu üzerine eczacının sorguya çekildi- ği bildiriliyordu. Bunun © üzerine Paşa size bir telgrafname göndere- rek o eczacı ile muhabereyi (O kes- menizi istedi. Kuzum kardeşim, Ahmet Celâ- ettin paşanın mesleği o hakkında artık size fazla (o izahat vermeğe lüzum yoktur. Fakat kendisini gi cendirmekten de — hususile şu sı- ralarda — fevkalâde çek'nmek lâ- zımdır, Velev bizi (o gücendirecek şeyler yazsa bile, onu iyi idare &- diniz de şu fena zamanları geçire- lim.,, Diran Kelekyan efendinin verdi- ği fikirlere istinaden Ahmet Celâ- lett'n paşa tarafından Parise gön- derilen ıslahat lâyihası (o Paristeki Terakki ve İttihat cemiyeti tarafın. | dan kabul olunmamıştı, Ahmet Ce. lâlettin paşa reis'ik istiyordu. Bu reddedilmişti. Hıri: n unsurlaı bazı hakların verilmesinden bah' olan maddeler şayanı kabul görül. müştü. Fakat Diran Kelekyan efen- di bu kadarcık şeyle kanaat edil. mesini İslâm olmıyan © unsurlara karşı bir haksızlık © yapılmış gibi telâkki ediyor ve daha fazla imti- yazlar ittiyerek diyordu ki: “Her ne kadar bu lâyiha Ahmet Riza beyin © programından hayli farklı ve gayri müslim tebaaya da- ha müsait ise de itilâf o husulüne kâfi değildir. Itilâfın mümkün ol- mak için biraz daha vâsi mi merkeziyet lâzımdır. Polii ya şumulü olmamak ve sırf mahal- li muhtariyet dairesinde kalmak üzere vilâyetlerin imtiyazlarını bi- raz daha tevsi eylemeği, ezcümle memuriyetlerin tevcil et büt- çesinin müzakeresi ve tayini husus- ları noktai nazarından v'lâyetlere daha ciddi haklar © verilmelidir. Diğer taraftan memleketin resmi lisanı türkçe olmak ve resmi muha - bereler munhasıran türkçe yapıl- makla beraber vilâyet işlerinde hü- | kümetin ahaliye tebligatında (ya- | ni hükümet namına yazılan ilân- lar, resmi vilâyet gazetelerinde ve emsalinde) sair mahalli liranlarda kullanılmalıdır. — Bitmedi — Madam dolltus RİCCİONE, 19 (A.A.) — Madam Dollfusı ile çocukları Viyanaya hareket etmişler ve madam Mussolini tarafın. dan selimlanmışlardır. ( ECNEBi MATBUATINDA OK Bulgaristanda tedavül. de bulunan para Son üç sene zarfında Bulgaristanda tedavülde bulunan para hakkında a- #ağıdaki rakamalr neşredilmiştir: Köğu para Maden para Mecmua Milyon Milyon o Milyon Leva Lea (o Leva Sene 1931 31912 1932 22133 782,9 1933 26778 8780 — 3556 Gandiye açık mektup Mahatma Gandinin Lahore" vasalatı hâdisesiz geçmiştir. Hddisa- tın gençlik teşkilâtı azalarından bir - haç genç Gandiye açık bir mektup ver mek arzusile yolda otomobilinin önü- | ne geçerek kendisini durdurmuşlardır Bilâhara Gandinin bir başka yoldan geçeceğini haber alan gençler oraya koşmuşlar ve içlerinden biri Gandi « nin rakip olduğu otomobilin basama- ğına atılıyarak açık mektubu takdim etmiştir. Mektapla Gandiye Lahore - yi ziyaretinden dolayı teşekkür olun- daktan sonra hürmetkâr, fakat kus « | vetli bir ifade ile kendisinin Hindula- ra harşı olan terz ve hareketi tenkit lilmişti. Mektupta Gandinin baz ha l rehetlerinin Müslüman liderlerinin ce | maatleri namına birçok talepte belen malarına sebep olduğu v8 buyünkü si yasetine devam ederse Hinduları ya - 392,9 mühim bir kararname neşretti Sarre gönüllü iş hizmeti ya polisi arasında sıkı SARREBRUCK, 19 (A.A.) — Ha- | vas Ajansından: Sarre arazisi met komisyonu, emniyet ve asa: muhafazası hakkındaki 25-5-19 & rihli kararnamenin I3üncü maddesi De İstinat ederek hülüsası aşağıda zılı notayı, mecburi olarak neşredil- mek üzere Sarre'da intişar eden bü- tün gazetelere göndermişti “Hükümet komisyonu bugün halk mümessillerine bir kararname proje- 4i tevdi etmiştir. Kararname, Alman cephesinde yapılan taharriyatla sa - bit olduğu veçhile bazı teşekküllerin gayri kanuni faaliyetinden doğabile- ri bertaraf etme? matuf ilk tetbirdir. Komisyon tonç Sarre'lıların Almanyada gönüllü iş hizmetine iştirakleri aleyhinde hiç bir teşebbiisto bulunmadığı gibi eğer bu | hizmet, bu gençlere istikbal bulmak | gayesinden başka bir gaye takip etme | seydi hiç bir muhalefette bulunacak | Buna mukabil, yapılan ta- harriyat sırasmda elde edilen vesika- imselerin Almanyada gö - hizmetine gönderilmesi Sarre in umum emniyeti için doğru Türkiye .Çin | Muahedenin “musaddak suretleri teati edil CENEVRE, 19 (A.A.) — Türk. Çin muahedesinin musadda! ri Çinin La Haye sefiri ile Türkiyenin Bern maslahatgüzarı arasında Ce » nevredeki Çin sefaretinde teati edil » iştir. Çin murahhası bu münasebet. le hâdisenin ehemmiyetini kaydede - rek bu tarihten itibaren Nankin ve Ankarada siyasi mümessillikler te - sis edileceğini ve iki memleket ara » #mda yakında bir konsolosluk muka. velesi imza edileceği ümidini izhar ey lemiştir. Türk murahhas ayni tarzda cevap vermiştir. Japonyayı meşgul Eden şey.. LONDRA, 19 (A-A.) — Milletler .Cemiyetindeki son Japon heyeti mu- rahhasasımın reisi M. Matsuoka, Sun- day Express'de neşreltiği bir makale- de Japonyayi meşgul eden şeyin Çin değil Rusya olduğunu bildire- rek diyor ki Mançurinin temin ettiği mevaddı iptidaiye ile mahreçler japonyanın mev cudiyet in elzemdir. İstediğimiz şey Amerika ve Avrupadan uzak olan ve Garbin himaye etmesi imkânı olmıyan kendi mmtakamızın emniyetidir.,, Gizli hazine Bir adada kaybolan 2 milyon İngiliz lirası LONDRA, 19 (A.A.) — 600 ton « kak Oyeenof Stoets yi 25 kişiden ibaret olan mürettebatiyle Cocos ada» sana hareket etmiştir. Yolcular, Bah rimuhitin kaybolan bu adasmda gizli ve 2 milyon İngiliz lirasma bali duğu tahmin edilen bir hazineyi bir- kaç ay zarfında elde edeceklerini zan netmektedirler, Bir tayyare kazası ANGRES, 19 (A.A) — Bir tay - yare, Loricat mevkinde düşmüş ve ra- sıdı ölmüştür. kın bir zamanda esaret hayatına sü- rükleyeceği mukayyettir. “Bombay Chronicle,, Sovyet ittihadı dahili tarihi Son üz sene zarfında Sovyet İttiha dı dahili harp tarihini hazırlamak için büyük bir faaliyet göstermiştir. Eser beş ciltlik olacaktır. Dahili, harbe rak etmiş olanlardan binlerce kişi 1917 den 1921 e kadar olan hatıra- larını yazmaktadırlar. Bu hâtıralar neşrolunmak için ayrıca tasnif edili- yor.. Eserin başmuharrirleri arasında Stalin, Molotov, Voroşilov, Kirov, Ga- mariuk ve Maksim Gorki de vardır. En değerli Sovyet ricali ve müverri leri Sovyet arşivlerindeki tarihi mal- zemenin tesbitine çalışıyorlar. Ayni zamanda ecnebi siyasi ricalin hatıra iri da tetkik olunuyor, Şimdiye ha - dar iki binden fazla el yazısı toplan» mıştır, teşrinievvel ihtilâli ve ihtildlin ihzarına dair olan cilt matbaaya ve- rilmiştir. Bu cildin tarihini Maksim Gorki deruhte elmitşir. (Tass Ajansı) Amerikada inflation hareketi Reisicümhur Mr. Roosevelt'in gü- müzü devletleştirme kararı üzerine doların keymetinde yeni bir inflation görülmüştür. Amerikadaki bütün gü- müş stoku federal hükümet tarafın. dan beher “Ounce, i (1) 50,01 sent. Cenubi Amerikada Profesör Cosyns seyyaha- İ bil gümüş bonoları çıkarılacaktır. Bu teşekkülleriyle Alman bir münasebet varmış dan doğruya gayeler takip etmekte ol duğunu göstermiştir. Diğe rtaraftan bu teşekküllerin gönüllü işçi toplama- İarı Sarre nizamnamesine muhalif ve gayri kanunidir. Kararname projesi, ayni zamanda gönüllü iş hizmeti ve diğer bazı teşekküller azasnın ken- dilerini polise kaydettirmelerini mec- buri tutmakta ve mecburi iş hizmeti için adam toplamağı cezalandırmak- tadır. Alman cephesi bürolarında ya- pılan araştırmalar sırasında elde edi len vesikalar, Sarre gönüllü iş hizme- Ü teşekkülleriyle Sarre haricindeki polis teşekkülleri ve ezcümle Gehei- mestaats Polizei ve yahut Gestapo Alman gizli polisi arasında âki müna sebat mevcut olduğunu, metinin Sarre'da menedi cum kıtaları teşekküllerinin yerine kaim olduğunu, gönüllü iş hizmetine abnan genç Sarrelrlar mâkte ve bu hizmetin müdiriy rafmdan Sarre için mücadele n da takip edilen gayeyi âşikâr olarak göstermektedir. Bolivyahlar bir çok olü ve yaralı verdiler ASSOMPTİON, 19 (A.A.) — Pa- raguay Harbiye nezareti, tebliğ edi - yor: Gran Chaco arazisinde Villozor İrindague mevkilerini zaptettik. 10 zabit, 51 küçük zabit, ve 450 ar ker esir aldık. Bolivyalılar harp mey danmda mühim mikdarda yaralı ve ölü terkettiler. Stratosfer seyyahati Belçikalı alimlerin Balonu yere indi tinden çok memnun BELGRAT, 19 (A.A) — Avala A- jansı bildiriyar: Macar - Yugosl ve Avusturya - Yüzoslav hududu ya- kinindeki Morska Sabota'dan bildiril diğine göre Belçikalı profesör Cosyns in balonu dün akşam saat 9,30da mezkür şehir civarındaki Zenavije kö yünde bir mısır tarlasşma inmiştir. Köylüler balonu görünce koşarak ba londakilere balat atınışlar ve balonu çekerek karaya indirmişlerdir. Ha - berdar edilen jandarmalar derhal ye tişerek sepeti ve balonu nakletmişler- | dir. Profesör Cosyns ve Vander Elsta geceyi köy mektebi müdürüni de geçirmişlerdir. Kendileri bitkin gö rünüyorlar, Sabahleyin sepet içinde - ki makine ve âletleri istemişler ve Gormji Petrovaki'ye hareket etmiş » lerdir; Profesör Cosynı, uçuştan pek memnun ve elde edilen neticelerin Türk-Okranya maçı MOSKOVA, 19 (A heyeti dün Odösadan Hariciye komiserliği mümessilleriyle 3por teşekkülleri ve matbuat mümes silleri tarafından karşılanmıştır. Bu - gün ve yarın Türk ve Okranya takım arı arasında güreş ve futbol müsaba kaları yapılacaktır. ten mübayaa edilecektir. e Mübayaa işinde takip edilecek usul, altın stok- larının mübayaasında tatbik edilmiş olan usulün aynidir. Bu yeni hareket | üphesizdir ki, inflation tevlit edecek» tir, Çünkü satın alınan gümüşe muka suretle elde edilen gümüşün yeniden basılacak kâğıt paraya mukabil tutul ması da muhtemeldir. Bu munzam in- ın, Amerikanın iktsadi vazi- yeti üzerine yapacağı tesirin derecesi bu yeni parünin ne gibi işlerde kal- lanılacağına bağlıdır. Eğer halk bu para ile eşya alırsa, eşya fiatları yük- selecektir. Bu parayı saklıyacak olur. sa bugünkü vaziyette bittabi hiç bir değişiklik olmıyacaktır. Gümüş üzerin de bir muamele yapılmasını be! kikat olduğunu görüyorlar, Bu ümit- lerden dolayı Londra piyasasında gü- müş fiatı yükselmektedir. Fakat Çin, gümüşü çok düşük fiatlarla satmak- tadır. Mr. Roosevelt tarafından tesbit olunan fiatlar, yalnız Amerikanın yer Wi stokuna mahsus olduğuna göre gü- müşü ispekülâsyoncuların elinden ki- min kurtaracağı belli değildir. Gümü- şün yüksek fiatı sayesinde Çinin sa- tın alma kuvveti artmıştır ve İngilte- reden aldığı mensucat ve sair eşya it halâtı da bu nisbette yükselmişti Fakat buna mukabil Çinin ihraç eti emtea, fiat itibari! ul mesi salı gün lân ediliyor UDUZLARIMIZ Iktısat Vekili Celâl B. dün Ankara- daki komisyona riyaset etti ANKARA, 19 (Telefonla) — Iktısat Vekili Mahmut Celâl Bey bü sabah şehrimize gelmiş ve doğruc a makamına giderek birikmiş işlerle meşgul olmuştur. Vekil Bey öğlede n sonra daire erkânından müteşek “ kil bir komisyona riyaset etmiştir. Geç vakte kadar devam eden ko- misyon içtimaında yeni kontenjan kararnamesile merbut listeler müzâ kere edilmiştir. Öğrendiğime göre bu kararnamede bazı yeni esaslar bulunacaktır. Yarın sabah Mahmu £ Celâl Bey Maliye vekili Fuat Bey- le bu hususta temaslarda bulunaca & ve yeni kararname ile listeler ak * şama kadar kat'i şeklini almış olac aktır, Kararname ve listelerin salı günü ilânı mukarrerdir, Iktısat Veki li çarşamba veya perşembe günü İ stanbula dönecektir. ANKARA, 19 (A. A.) — Iktıs at Vekili Celâl Bey Anadolu ekspre sile bu sabah şehrimize gelmiş ve istasyonda vekâlet, Türkofis, Zira at, İş, Sümerbank erkânı ve dostla rı tarafından karşılanmıştır. Defterdarlar arasında değişiklik ANKARA, 19 (Telefonla) — Kocaeli defterdarı Hüsnü Beyin Te- kirdağı defterdarlığına, yerine de Tekirdağı defterdarı Mustafa Nari, Yusufeli malmüdürlüğüne Maliye v ekâleti memurlarından Lütfi, Şav * şat malmüdürlüğüne Divant muhas ebat memurlarından Osman Samim Beyler tayin edilmişlerdir. Türkiye - Avusturya ticaret itilâfı ANKARA, 19 (Telefonla) — Avusturya ile 10 Ağustosta imzala « nan ticaret ve Clearing itilâfname si âli tasdika arzedilmiştir. Damga resminden istisna.. ANKARA, 19 (Telefonla) — Memur maaşlarından kesilen para “ ların alındığına dair icra daireleri nce verilen makbuzların damga res minden istisnası ve iki icra dairesi arasında nakledilen paralara ait pos ta havalenamelerile makbuzların d amga vesmine tâbi tutulmasını Ma « liye valilere tamim etmiştir, Madrit ticaret mümessilliği ANKARA, 19 (Telefonla) — Iktısat Vekâleti hususi kalem müdüs rü Cahit Bey Madrit Ticaret müm essilliğine tayin edilmiştir, Cahit B. ihraç merkezlerimizde bir tetkik s eyahati yaptıktan sonra yakında Madride gidecektir. Italyan manevraları başladı BLOGNE, 19 (A. A.) — ük İtalyan omanevraları geceyarısı başlamıştır. Birer heyet gönderen memleketler Fransa, Belçika, Çin, Almanya, Holanda, Peru, Lehistan , Romanya, İsviçre, Macar'stan ve Sovyet Ru:yadir. Hemen bütün memleketler man evralara ataşemiliter veyahut hava ataşemiliterlerini hazır bulundurm aktadırlar. M. Mussolini de manev- ralarda hazır bulunmak üzere hare ket etmiştir. Umumi karargâh Scar- peria del Mugello'da bulunmaktad ır. Beynelmilel Buğday piyasası ve Türkiye ANKARA, 19 (A. A.) — Son vaziyet üzerine beynelmilel buğday pazarlarında hararetli muameleler başlamış bulunması dolayısile Zira at Bankasına muhtelif memleketle rden buğday satışı hakkında külli- yetli miktarlar üzerinden müracda tlar vâki olmaktadır. Yakında ge niş mikyasta satış'ar yapılması: bek lenmektedi Ineboluda şiddetli bir fırtına İNEBOLU, 19(A. A. Burada bu mevsimde hiç beklenmiyen oldukça şiddetli fırtına hüküm sür mektedir. Akşamdan başlıyan sü - rekli yağmur sabaha karşı yıldız ve karayel rüzgârına (o çevirmiş ve gittikçe yükselen dalgalar sahili te hdide başlamıştır. İskeleler arasin- da nakliyat durdu. Sahilde dört yü k ve yolcu kayığı o parçalandı. İki boş sandalı alıp götürdü. Fırtına bütün şiddetile devam etmektedir. Şimdilik başka zayiat yoktur. Tik incir mahsulü çıkarıldı IZMIR, 19 (A. A.) — Mevsim in ilk incir mahsulü bugün İtalyan bandıralı D'yana vapuru ile Triyes teye sevkedilmiştir. Müzelerde tetkikat yapa- caklar için şâmil olan bir şekildir. Umumiyet iti- barile şanu söyliyebiliriz ki Reisicam- hur Mr. Rooseveltin son hareketi, Amerika haricindeki memleketlerde zannedil. den daha az bir tesir ya pacaktır. Dünyada büyük gümüş stok ları vardır ve bu stok 1933 yazından itibaren muntazaman atrmaktadır. İngiltere Bankasının tanzim ettiği bir istatistiğe göre dünyanın gümüş st0- ku 1933 senesinde 754,000,000 ounce iken 1934 haziranınde 815,000,000 onnce çıkmıştır. (Daily Mail) (1) “Ounce” bir ibrenin on altıda biri olan İngiliz ölçüsüdür. Gümüş meselesinin beynelmilel hal ve tanzimi Roosevelt'in emrile Japonya ve Çin de uzun müddetten beri bir komisyon bulunuyordu ve bu komisyon gümüş meselesini tetkike memur edilmişti. Komisyon Japonya maliyecileri ile de müzakereler yapmış ve Maliye Nazırı müs meselesinin ancak beynelmilel ge niş bir sas üzerinde halledilebilece - ğini ve gümüşün de para meselesinin hal ve tanzimi çerçevesi içine alınma p” mtea, Fi kselmiş de, dir. Çinin arza ettiği fiat yüksekliği ithalâtta olduğu nisbette ihracatta da İrmiştir. “Pester Lloyd” 12 Ağustos 1934 Fudsi bu müzakereler esnasında gü- | ANKARA, 19 (Telefonla) — Mar arif Vekâleti müze, atarı atika, sarsf lar ve harabeleri tetkik etmek üzer? ziyarette bulunmak isteyen millet mektepleri ve Halkevleri mensupla * rın rehberleri idaresinde ve toplü bir halde oldukları takdirde duhuliy? ye tâbi tutulmamalarını tamim etmif” ör, Sovyet Rusya ve Japony4 ibtilâfı MOSKOVA, 19 (A. A.) — Tasa A7 jansı tarafından bugün neşredilen tebliğde ezcümle şöyle deniliyor: füzakerat esnasında Sovyet Rusf” azami hüsnüniyet göstermiş ve O U' Şarkta sulhun muhafazası arzusu ile b yük fedakârlıklara muvafakat etmiş” Buna mükabil Japon - Mançuri tarafı Sövyet teklifini de reddetmiş (ve hatti Mançuri Heyetini bir nümayiş tarzs0df Tokyo'dan ayrılmayı mümkün müd miştir. Japon » Mançuri makamtı, gi sonbaharında olduğu gibi, şimendifer mürlarının toplu bir halde tevkiflerin* diğer tahrik tedbirlerine tevvessül €9” mişlerdir. Bu vaziyette wüzakı Japonyanın itiraz etmiyeceğini | inkıtaıdan kimin mes'ül olduğu * sinde katiyyen iki noktainazar mevevf lamaz.,,